Den stora Xbox One-tråden

Permalänk

då beställde man en xbox one s fifa17 så jag hoppas man blir nöjd.velat fram och tillbaka i ett par dar mellan ps4 slim och xboxen

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggehög:

då beställde man en xbox one s fifa17 så jag hoppas man blir nöjd.velat fram och tillbaka i ett par dar mellan ps4 slim och xboxen

Gott!

De är bägge bra konsoler, och ger bägge mycket för pengarna (man kan inte jämföra prestanda med en bra spel-PC; som oftast kostar det 5-dubbla).

Gillar uppdateringarna av både "S" och "Slim", även om jag tycker att det kanske var "S" som hade störst förbättringar jämfört med föregående version; inbyggt nätagg, mycket snyggare formgivning (tycker det faktiskt är den snyggaste konsolen genom historien, inte bara ibland de nuvarande) och UHD/4K BluRay.

Grattis - hoppas att du får den snart!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kanske inte är ok att hänvisa till sin egen tweet men jag vart så trött på morgonen, M$ i sin vana trogen skyr inte att ockra sina kunder.

https://twitter.com/TellusSE/status/841231032133275648

Även om man räknar med precis allt så blir prisskillnaden ändå över 50%, helt sjukt egentligen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att sälja mitt Xbox One S, av olika skäl.

Men jag vill ju att spelen som jag köpt på Store ska finnas kvar till nya ägaren. Går det om jag fabriksåterställer konsolen? Sen typ installerar spelen igen, för de sparas väl i molnet va? Eller hur funkar det?

Visa signatur

New Spirit. New Attitude

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ciirree:

Jag funderar på att sälja mitt Xbox One S, av olika skäl.

Men jag vill ju att spelen som jag köpt på Store ska finnas kvar till nya ägaren. Går det om jag fabriksåterställer konsolen? Sen typ installerar spelen igen, för de sparas väl i molnet va? Eller hur funkar det?

Är ingen expert (rätt ny på både Xbox och konsol generellt, och PC-spelare i botten), men tror att de spel som du köpt på ditt konto/userID alltid stannar kvar på just ditt konto/userID, och vilken fysisk enhet du använder de på har ingen betydelse.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Bioshock: The Collection kostar 249kr för alla Guld medlemmar just nu:
https://www.microsoft.com/sv-SE/store/p/BioShock:-The-Collect...

FYI.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ciirree:

Jag funderar på att sälja mitt Xbox One S, av olika skäl.

Men jag vill ju att spelen som jag köpt på Store ska finnas kvar till nya ägaren. Går det om jag fabriksåterställer konsolen? Sen typ installerar spelen igen, för de sparas väl i molnet va? Eller hur funkar det?

Du får offra ditt konto och sälja det med boxen om du vill det skall fungera. Dock en sak som går emot Microsofts avtal och märker dem detta så bannar de konto för all framtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du får offra ditt konto och sälja det med boxen om du vill det skall fungera. Dock en sak som går emot Microsofts avtal och märker dem detta så bannar de konto för all framtid.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej. Tack för info. Det är egentligen helt sjukt.
Jag har ju köpt och betalat för varenda spel. Borde kunna säljas utan att riskera sådant problem. Dåligt av MS.

Visa signatur

New Spirit. New Attitude

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ciirree:

Okej. Tack för info. Det är egentligen helt sjukt.
Jag har ju köpt och betalat för varenda spel. Borde kunna säljas utan att riskera sådant problem. Dåligt av MS.

Tanken var väl först att alla spel skulle låsas till ditt konto, även fysiska exemplar.
Sony kontrade ju det ganska bra med denna instruktionsfilm

https://www.youtube.com/watch?v=kWSIFh8ICaA

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ciirree:

Okej. Tack för info. Det är egentligen helt sjukt.
Jag har ju köpt och betalat för varenda spel. Borde kunna säljas utan att riskera sådant problem. Dåligt av MS.

Det måste låsas till ett konto, annars hade man ju kunnat sälja det flera gånger, men man borde ju kunna ändra vilket konto det är låst till.
M$ vill väl stävja andrahandsmarknaden för att kunna sälja fler spel.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Ciirree:

Okej. Tack för info. Det är egentligen helt sjukt.
Jag har ju köpt och betalat för varenda spel. Borde kunna säljas utan att riskera sådant problem. Dåligt av MS.

Men så är det på alla plattformar man köper digitalt. Det låses till kontot och jag för för mig att även steam förbjuder att sälja konton vidare.
Tyvärr så är digitalt ett bekymmer på de sättet. Du har köpt det, men du får bannemig inte sälja vidare annar kan du bli bannad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dunder: Jag tänkte mer att spelet kan sparas på hårddisken och att man kan göra en återställning med val av att _inte_ spelen ska tas bort. På så sätt så säljs ju spelen bara med konsolen men kan inte säljas vidare "utanför" konsolen. Blir som att sälja en konsol med flera skiv-spel.

Visa signatur

New Spirit. New Attitude

Permalänk
Medlem

@Maltafalas: Kanske väljer att behålla konsolen då isåfall. Jag har spel som är köpta på store för nästan 2000 kr, surt att inte få en krona för dom.

Visa signatur

New Spirit. New Attitude

Permalänk
Skrivet av Ciirree:

@Maltafalas: Kanske väljer att behålla konsolen då isåfall. Jag har spel som är köpta på store för nästan 2000 kr, surt att inte få en krona för dom.

Det är just därför jag försöker undvika köpa digitalt, annars är det sura pengar i sjön den dagen man vill sälja vidare.
Du kan sälja kontot till personen som köper konsollen, men det finns en chans att kontot kan bli bannat.
I mitt fall så använder jag mitt konto till allt, så jag har inte den möjligheten.

Digitalt är väldigt smidigt, men det har sina begränsningsr som allt annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Maltafalas:

Du kan sälja kontot till personen som köper konsollen, men det finns en chans att kontot kan bli bannat.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl iofs en risk för köparen, inte för säljaren

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Någon som kan svara på varför min bror som (som tagit över mitt XONE) kan spela alla mina gold games fast jag inte ens har mitt konto kvar på boxen och tagit bort spelen innan han fick konsollen? står "redo att installera" när han går in på spelen.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

En fråga från en opåläst person...

Hade tidigare en "vanlig" Xbox One samt en väldigt gammal 1080p LCD-TV. Efter att blivit av med allt det skaffade jag nu en 4K-TV samt en Xbox One S som jag har förstått ska klara 4K till skillnad från min tidigare Xbox One. Vilka spel körs egentligen i 4K? Eller skalas bara spelen upp? Jag upplever bättre bild när jag spelar t.ex. FIFA 17 och Steep. Körs dessa spel i 4K eller beror skillnaden bara på att jag har en mycket bättre TV med bättre panel, färgåtergivning etc?

Upplever även lite lagg i Fifa 17 nu som jag aldrig gjort tidigare när jag spelat offline. Känns ungefär som fps-drops. Någon som vet vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem

@ReMemberMe: Jag har undrat samma sak och som jag har förstått det så är spelen fortfarande i 1080p fast skalas upp till din 4K-tv, hur nu det funkar? Ang. att du upplever bättre bild har antagligen mer att göra med din nya tv som är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

En fråga från en opåläst person...

Hade tidigare en "vanlig" Xbox One samt en väldigt gammal 1080p LCD-TV. Efter att blivit av med allt det skaffade jag nu en 4K-TV samt en Xbox One S som jag har förstått ska klara 4K till skillnad från min tidigare Xbox One. Vilka spel körs egentligen i 4K? Eller skalas bara spelen upp? Jag upplever bättre bild när jag spelar t.ex. FIFA 17 och Steep. Körs dessa spel i 4K eller beror skillnaden bara på att jag har en mycket bättre TV med bättre panel, färgåtergivning etc?

Upplever även lite lagg i Fifa 17 nu som jag aldrig gjort tidigare när jag spelat offline. Känns ungefär som fps-drops. Någon som vet vad det kan bero på?

Det är bara Blu-Ray 4K den kan spela upp. Spelen skalas upp. Men jag upplever också bättre bild i både NHL/FIFA nu än tidigare på min 1080p TV. Har nu en Samsung 4K med HDR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New Spirit. New Attitude

Permalänk
Medlem

@Ciirree:
Spelen skalas inte upp alls i konsollen. Utan HDR försöks läggas till ibland. Utan det är din tv som försöker skala upp bilden

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Någon som kan svara på varför min bror som (som tagit över mitt XONE) kan spela alla mina gold games fast jag inte ens har mitt konto kvar på boxen och tagit bort spelen innan han fick konsollen? står "redo att installera" när han går in på spelen.

Antagligen för att det är din "home console". Då kan andra användare spela spelen du köpt med din profil:
http://support.xbox.com/sv-SE/games/game-setup/my-home-xbox

Vet egentligen inget mer om det än så, då jag är ensam användare av min XBONE.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ciirree:

Okej. Tack för info. Det är egentligen helt sjukt.
Jag har ju köpt och betalat för varenda spel. Borde kunna säljas utan att riskera sådant problem. Dåligt av MS.

Så fungerar i princip alla elektroniska licenser för många system. Samma för spel jag köper via Apple på iOS eller på Google Play för Android.

Tror vissa, som tex. Steam, kan sälja elektroniska licenser, men det vanligaste är att man normalt inte kan göra det.

Så inget unikt för endast Microsoft.

Tips; köp på fysisk media om du vill enkelt kunna transferera över och sälja spel.

Samma på Nintendo; köp på fysiska kort istället för i eShop.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@Zyzlite: Såg det nu med. Men HDR finns bara i vissa spel dessutom. Bland andra Forza Horizon 3.

Edit: Eller gäller HDR alla spel? Nu blev jag själv osäker.

Visa signatur

New Spirit. New Attitude

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det måste låsas till ett konto, annars hade man ju kunnat sälja det flera gånger, men man borde ju kunna ändra vilket konto det är låst till.
M$ vill väl stävja andrahandsmarknaden för att kunna sälja fler spel.

Ja, och det är de knappast ensamma om. Rätt standard.

Vill man kunna sälja enkelt så bör man satsa på fysiska media. SÅ enkelt är det.

Sedan är det upp till var och en att välja.

Fördelen med elektroniskt köpta licenser knutna till konton är att man kan ha de installerade på flera olika av sina egna enheter, och ibland tom. "låna" ut och spela på andras enheter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Värt varenda krona att slippa sätta in skivan, slö som man är 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman:

Värt varenda krona att slippa sätta in skivan, slö som man är 😎

Ingenting gör lika ont i själen som när man måste resa på sig enbart för att växla skiva i krysslådan

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kollat på ett tag men nästan 3år innan vi fick engelska som talande språk med Sverige som land. Tog sin lilla tid.....
Nu kan man börja använda Kinecten som samlat damm sen release

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Nu har jag inte kollat på ett tag men nästan 3år innan vi fick engelska som talande språk med Sverige som land. Tog sin lilla tid.....
Nu kan man börja använda Kinecten som samlat damm sen release

Kom med uppdateringen sommar 2016.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Om man ska köpa ett batterikit till kontrollen som är uppladdningsbart, vilket är det som gäller då? Någon här som har bra tips?
Såg nämligen att den mest populära "play & charge kit" endast hade 1200mAh och det räcker inte länge..

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Om man ska köpa ett batterikit till kontrollen som är uppladdningsbart, vilket är det som gäller då? Någon här som har bra tips?
Såg nämligen att den mest populära "play & charge kit" endast hade 1200mAh och det räcker inte länge..

Original ifrån Microsoft ligger på 1400mAh, och finns att köpa tex. här:
https://shop.asedo.se/products/UPS-stromforsorjning/Ovrigt/Mi...

Är ju rätt OK med tanke på att original PS4 ligger på 1000mAh.

Sedan finns det tredjepartare på 2000mAh som tex. Piranha Xbox One High Power Kit:
http://www.piranha-gamer.com/piranha-xb1-high-power-kit-39710...
http://cdon.se/spel/piranha_xbox_one_high_power_kit_2000mah-3...

Vågar man chansa på obrandade "kineser" på ebay, och litar på deras specar (skall man nog inte göra utan en stor portion salt) så finns det många som, påstår de iaf, har batterier på 2800mAh:
http://www.ebay.com/itm/XBOX-ONE-2800mAh-RECHARGEABLE-BATTERY...

Personligen så tycker jag vanliga bra alkaliska AA-batterier ifrån kända märken har överlägset bäst och längst livslängd.

Det är inte heller något som hindrar att köra vanliga uppladdningsbara AA-batterier som laddas i den vanliga laddaren (bra om man har det även för andra produkter som fotoblixtar, etc.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/