Telefonförsäljning, varför är så många emot det?

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa från en telefonsäljare och då jobbar jag själv på kundtjänst för en av de största ISPerna i landet där en betydande del av samtalen är försäljning av bredband/tv etc. Anledningen är att jag vill ha det framför mig klart och tydligt och ska granska alla villkor och göra min egna research och det går helt enkelt inte när en säljare ringer mig.

På min avdelning ringer vi inga utgående samtal, istället är alla samtal vi tar från kunder som ringt kundtjänst och klickat i att ärendet gäller beställning eller annat som har med fasta tjänster att göra. Skillnaden med sådan försäljning är att kunden ofta har hemsidan framför sig när de ringer så de har alla priser/villkor etc och vill bara ha någon som går igenom allt med dem. "Fulsälj" är något som stör mig otroligt och det är något vi får ganska många samtal gällande, särskilt angående fältsäljare.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Vill jag ha nåt så fixar jag det själv, telefonförsäljning är så jävla 90tal idag. att det ens finns kvar är en gåta men tyder på att folk än går på skiten.. Det är inte direkt svårt göra research idag på det man vill köpa så vitsen med att ringa hem till folk borde ha spelat ut sin roll för längesen tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Hur kan man ens komma på tanken att söka ett jobb som försäljare? Önskar den yrkeskategorin kunde få dö ut.

Otroligt bra betalt om man ser till att man inte behöver någon utbildning.
Edit: Jag menar inte telefonförsäljare och dörrknackare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag har alltid Nixat mina nummer så ringer det någon (som jag inte redan är kund hos) så svarar jag bara "Har du hört talas om Nixregistret?"

Ursäkten är i nästan 100% av fallen "Oj, då måste du har registrerat dig alldeles nyligen?"

Nej, lille vän, jag registrerade mig första dagen det gick att göra det med mobilnummer.

De brukar snabbt be om ursäkt och lägga på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BabaYaga85:

Ja som tidigare telefonförsäljare eller telekommunikatör 😎
Så kan jag väl säga att mycket handlar om den attityd man möts av säljare som ringer idag. Många är mycket otrevliga och lyssnar inte på de som de ringer till och sådant skapar dåliga rykten om telesäljare.

Skickades från m.sweclockers.com

Inet eller komplett har aldrig ringt mig och dom har jag köpt väldigt mycket hos.
Telesäljare ringer hela tiden och dom har jag aldrig köpt nått av.

Vill jag ha nått så ringer jag.

Att ni har dåligt ryckte beror inte på att det finns säljare med dålig attityd utan för att ni ringer och stör.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Om en produkt behöver jaga köpare för att säljas så är det nog ingen vidare produkt.
Är ingen som hatar säljare men livet skulle helt klart vara trevligare utan dessa onödiga samtal som aldrig kommer ge varken dem eller mig något.

Permalänk
Medlem

För min del är det främst tre anledningar:
1. Är jag intresserad av en vara eller tjänst jämför jag alternativen själv.
2. Är jag i köpläge jämför jag priserna och söker efter erbjudanden.
3. Gör jag en beställning vill jag ha alla villkor i dokumentform i förhand, inte tomma löften från någon provisionshungrig stockholmare.

Yrkesrollen är på många sätt utdaterad i dagens samhälle och i de fall där telefonförsäljning eller "jaga kunder på gatan" gäller handlar det mestadels om att utnyttja folk i en situation där informationen och jämförelsemöjligheterna är låga.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

För att talad försäljning är svårare att motbevisa än skriven, går inte runt med diktafon när jag blir bemött eller har möjligheten att spela in på mobilen utan att vända mig till 3e-part tjänster.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Har själv inga problem med telefonförsäljare, men jag får aldrig några samtal från dom.

Jag får däremot samtal från okända personer som är värsta bästa kompisen och vill göra mig en tjänst, vill underlätta mitt liv och påpekar flera gånger per samtal att de inte säljer något. Dom tycker jag inte om. Sliriga as som talar i cirklar och som hela tiden pressar på att komma överens om att dom ska ge mig något helt gratis, medan de inte kan eller vill ge direkta svar på direkta frågor.

Jag har inga problem med telefonförsäljare, men om du pinkar på mig och säger att det regnar så tycker jag inte om dig.

-

Sidnot, när jag var yngre och naiv råkade jag gå med på att få en gratis bok resulterade det i en härva att reda ut över flera månader. Jag har också varit på andra sidan telefonen (figurativt) då jag jobbade på ett företag som anlitade ett callcenter att få nya kunder via telefon, utöver andra kanaler vi redan använde oss av. Vi fick dagligen samtal av nya kunder som kände sig lurade av telefonförsäljarna (som sa till kunderna att de jobbade på vårat företag så kunderna var givetvis arga på oss) såpass mycket att jag tillslut gick till chefen som gick med på att låta mig reda ut skiten mer långsiktigt. Jag etablerade kontakt med callcentret, skippade chefen och blev istället polare med deras tekniker så jag hade en central person på insidan. När det var strul var det teknikern som kunde lösa det, hitta inspelningar på avtal som inte automatiskt hade skickats till oss, återskapa raderade inspelningar, osv osv.

Jag hade så många inspelningar att gå igenom att jag inte hann göra det på jobbet så jag "extraknäckte" genom en playlist till/från jobbet när jag pendlade. Ljudinspelningarna blev mitt liv. Mängden skit dom försäljarna orsakade gav mig ett bajsträsk att vada igenom. Det fanns ett flertal problemmänniskor men en var extra super guldmedaljör, en person som bl a alltid presenterade sig med ett nytt namn, nytt företag han jobbade för, produkt han erbjöd och stad han jobbade från (notering: ingen av dessa byttes, någonsin). Han var så vidrig att jag inte nöjde mig med att be callcentret att han inte skulle få jobba på våra uppdrag, jag tvingade dem sparka vaginanyllet. Jag var tvungen ringa samtal efter samtal i veckor till nya kunder som inte ens upptäckt problemen han orsakat ännu för att säkerställa att när väl de får nys om vad som hade hänt hade det inget att vara oroliga över, vi hedrar de orealistiskt givmilda muntliga (och inspelade) avtalen, och räkningen på skit de aldrig beställt gäller inte. De fick mitt namn och direktnummer om det trots allt skulle skita sig.

När försäljare kopierar en inspelning och döper om den till en annan persons p-nummer och tror att ingen märker, när inspelningen består av 8 sekunder av ingenting (glömde antagligen spela in och försökte "save face"), när försäljaren rent ut ljuger i inspelningen (och inga små grejer heller, riktiga elefantlögner), osv osv, så ja, jag förstår varför folk har problem med att någon okänd person på amfetamin eller med ADHD ringer och vill ge dig den där gratis grejen, "no strings attached", sen sitter du där med något deluxe-abbonemang med ett halvårs bindningstid och ett kvartal uppsägningstid för 500kr i månaden.

ALLA ägg i korgen kanske inte är ruttna, men om det stinker ruttna ägg från korgen utgår folk med rätt att det är en korg med ruttna ägg. Lite som med politiker.

Edit:
Kan tillägga att jag läste upp på svensk lag efter min tid på det företaget gällande inspelningar. Sen dess har jag spelat in varje samtal jag nånsin haft, och det kom en gång till användning. Av tusentals samtal har jag bara behövt skydda mig en gång (kanske en gång för mycket?). Och vad var denna grej jag behövde inspelningen för? Jo, en mobilförsäljare (i butik dock).

Permalänk
Medlem

@Ondrejkaas: Det är en oönskad störning. Har ingenting att göra med säljarens bemötande eller ens om det är ett bra erbjudande - Jag vill bara inte ha dig i min vardag.

Detsamma gäller självklart dörrknackare och säljare på stan eller i mataffären.

Permalänk
Skrivet av Ondrejkaas:

Jag jobbar som säljare idag, telefonförsäljare för att vara exakt. Och jag förstår inte riktigt varför det är så otroligt många som inte gillar försäljning över telefon?

Jag kommer till oändligt många som vägrar göra avtal via telefon. Med förklaringen "av den princip".
Hur kommer det sig att man inte gör avtal på telefon? Även fast vi har personuppgifterna framför oss?
Inte ens om det är hos ett företag man är kund hos idag?

Vad har ni för erfarenheter av telefonförsäljare?
Skulle ni någon gång ta något från en försäljare utan att vara kund hos företaget?
Klickar ni försäljare direkt eller lyssnar ni på vad vi har att säga?
Och helt enkelt era personliga åsikter och försäljare och försäljning?

Mvh, Säljare

Helt enkelt förklarat.

För att om jag är intresserad utav någonting (t ex en produkt) så söker jag själv upp information samt jämför priser.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Jag efterfrågar alltid om det går att läsa om erbjudandet på någon hemsida, men oftast så gäller det endast idag och endast om du tackar ja nu. Jag har ingen anledning att lita på en telefonförsäljare som tjänar sin lön på att kränga erbjudanden från vissa utvalda företag, det gynnar inte mig som konsument. Jag föredrar att ta beslut baserade på så mycket fakta som möjligt och kollar alltid upp villkor, konkurrerande produkter samt recensioner från verkliga användare innan jag köper något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Skrivet av kaya:

Inet eller komplett har aldrig ringt mig och dom har jag köpt väldigt mycket hos.
Telesäljare ringer hela tiden och dom har jag aldrig köpt nått av.

Vill jag ha nått så ringer jag.

Att ni har dåligt ryckte beror inte på att det finns säljare med dålig attityd utan för att ni ringer och stör.

Jag jobbar inte längre med säljare slutade för nå år sedan.

Men när jag ringde så har jag aldrig blivit bemöt på samma vis som de som sitter och ringer idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

Tror folk allmänt är mer försiktiga idag än förr då bedrägerier har skjutit i höjden. Svarar själv aldrig på nummer jag inte känner igen (om jag inte väntar viktigt samtal) och oftast så står det ändå att det är telefonförsäljare i appen. Är det viktigt av nån anledning skickar man SMS eller pratar in på telefonsvararen. Det är 100% logiskt och borde alla förstår. Gör man inte det så var det inte tillräckligt viktigt då det bara tar några sekunder extra att utföra.

Permalänk
Medlem

Telefonförsäljare stör, ljuger och undanhåller viktiga delar. Gäller även dörrknackare och påhoppare på stan.

Ffa är det störningen som retar mig. Jag vill inte ha livereklam via telefon eller ytterdörr, inte heller vill jag bli avbruten i det jag håller på med eller få barnet väckt helt i onödan.

Strikt, lagstadgad opt-in borde vi ha, som i flera andra länder.

Permalänk
Medlem

Vill/behöver jag köpa en produkt eller tjänst, så tar jag kontakt med företaget i fråga.
Om jag inte vill/behöver köpa något, så behöver jag inte heller ha någon kontakt med företaget.
Svårare är det inte.

Hör ett företag däremot av sig till mig, så memorerar jag dem och försöker undvika dem i framtiden...

Permalänk
Medlem

Ett försvar mot skojare som utnyttjar att man har sagt "ja" nån gång under samtalet och klipper ihop ett eget svar är ju att göra en egen inspelning. Jag har en app som spelar in alla samtal och det fungerar riktigt bra, inget jag behöver bry mig om direkt utan inspelningarna finns bara där om jag skulle behöva dem nån gång.

Den här funkar bra på min S7 Edge: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appstar.cal...

Edit: TS, har du fått svar på varför vi inte gillar säljare?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ondrejkaas:

Jag jobbar som säljare idag, telefonförsäljare för att vara exakt. Och jag förstår inte riktigt varför det är så otroligt många som inte gillar försäljning över telefon?

Jag kommer till oändligt många som vägrar göra avtal via telefon. Med förklaringen "av den princip".
Hur kommer det sig att man inte gör avtal på telefon? Även fast vi har personuppgifterna framför oss?
Inte ens om det är hos ett företag man är kund hos idag?

Vad har ni för erfarenheter av telefonförsäljare?
Skulle ni någon gång ta något från en försäljare utan att vara kund hos företaget?
Klickar ni försäljare direkt eller lyssnar ni på vad vi har att säga?
Och helt enkelt era personliga åsikter och försäljare och försäljning?

Mvh, Säljare

Jag avskyr telefonförsäljare av den enkla anledning att när jag vill ha någonting eller behöver någonting, så tar JAG reda på vad det kostar och specifikationer. Sedan går JAG till affären och köper det eller beställer online.

Jag kan inte se en anledning i världen att en okänd person har förmågan att veta vad jag behöver och när jag behöver det, och till det pris jag vill betala. Det är ren lögn, Lögn och åter LÖGN
Ingen skall berätta för mig när jag skall spendera mina pengar, och på vad jag skall spendera dem på.

Av just den enkla anledning så får samtliga telefonförsäljare som ringer upp mig i otid och i otid smaka på !!!
!!!###& &&??!!!¤¤!! 8( Svavel och os.

Mvh

Janne

Permalänk
Medlem

När jag ska köpa något då köper jag det själv, inte att någon försöker med alla sätt sälja en vara som jag inte har behov av via telefon.
Hur kan en telefon försäljare veta att just jag är i behov av hans vara som han säljer? Så nej tack jag kör med truecaller som blockar försäljare då jag ännu inte stött på någon som säljer just den saken jag söker just då.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ondrejkaas:

Jag jobbar som säljare idag, telefonförsäljare för att vara exakt. Och jag förstår inte riktigt varför det är så otroligt många som inte gillar försäljning över telefon?

Jag kommer till oändligt många som vägrar göra avtal via telefon. Med förklaringen "av den princip".
Hur kommer det sig att man inte gör avtal på telefon? Även fast vi har personuppgifterna framför oss?
Inte ens om det är hos ett företag man är kund hos idag?

Vad har ni för erfarenheter av telefonförsäljare?
Skulle ni någon gång ta något från en försäljare utan att vara kund hos företaget?
Klickar ni försäljare direkt eller lyssnar ni på vad vi har att säga?
Och helt enkelt era personliga åsikter och försäljare och försäljning?

Mvh, Säljare

Därför att allför många telefonförsäljare:

* Blankt Ljuger
* Inte informerar korrekt om villkor.
* Inte respekterar när man säger nej, utan ngn annan ringer dagen eller veckan efter.

Permalänk
Medlem

Tacka ja till vara och utnyttja ångerrätten eftet en vecka, telesäljares hatscenario för de har redan räknat in provisionen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av crt:

Nu är jag några år äldre men det där hade jag bestridit på en gång. Hade absolut inte accepterat att betala för något jag ej beställt för att "säljaren har slutat"

Bestred en 2:a på bilbesiktningen om att mina dämpare var helt stumma, vilket de inte är. De är hårda men inte stumma. Fick rätt och den gick igenom Har senare besiktigat med samma dämpare utan problem.

aa.. Rejält sur var jag och jag har slagits mot annat som dem skickat mig mot min egna vilja och då lyckats... Vet inte varför jag inte gjorde då... Antar att jag kände att det var så typiskt...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Vill jag köpa något gör jag det efter noggrann fundering och jämförelser med andra produkter. Att bli störd av att någon ringer när jag är upptagen med något är störande. Jag är alltså ointresserad nästan oavsett vilken killer deal du vill sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondrejkaas:

Jag jobbar som säljare idag, telefonförsäljare för att vara exakt. Och jag förstår inte riktigt varför det är så otroligt många som inte gillar försäljning över telefon?

Jag kommer till oändligt många som vägrar göra avtal via telefon. Med förklaringen "av den princip".
Hur kommer det sig att man inte gör avtal på telefon? Även fast vi har personuppgifterna framför oss?
Inte ens om det är hos ett företag man är kund hos idag?

Vad har ni för erfarenheter av telefonförsäljare?
Skulle ni någon gång ta något från en försäljare utan att vara kund hos företaget?
Klickar ni försäljare direkt eller lyssnar ni på vad vi har att säga?
Och helt enkelt era personliga åsikter och försäljare och försäljning?

Mvh, Säljare

För min del beror det mycket på hur säljartaktiken är. En del kör med fula knep och är hur trevliga som helst tills man säger nej.
Många tar inte ett nej heller, utan fortsätter pusha, och snirkla in ett godkännande. En försäljare, efter att ha varit trevlig en stund, sa att "men då skickar vi *artikel* till dig" och jag sade nej. Då kom hennes chef med riktigt otrevlig ton och försökte med än mer aggresiv teknik. Hon sa ungefär det samma som säljaren, men innan jag hann få igenom ett nej till så lade de på luren. Inte okej!

Sen var det ett ställe som ringde upp mig flera gånger efter jag hade bett dem plocka bort mig ur sin databas. Sen finns det säljare som ringer precis när som helst på dygnet också. Min systerson har blivit uppringd sent på kvällarna flera gånger under en vecka, som exempel. Tror även han sa att de ringt på nätterna, men kan minnas fel där.

Jag förstår att det finns telefonförsäljning, för många nappar ju på det. Jag blir bara irriterad, men försöker att inte ta ut det över den som ringer eftersom personen bara gör sitt jobb.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Av samma anledning som jag hatar när det utomlands kommer fram personer och ska sälja på en skit när man äter.

Min telefon är till för att personer ska kunna kontakta mig när de har något de vill framföra, inte för att företag ska kunna utnyttja den till att pracka på mig saker jag aldrig sagt mig vara intresserad av.

Varför i hela friden skulle jag vilja köpa något över telefon? Vill jag ha något så kollar jag upp det på internet och beställer därifrån, alternativt går jag till en fysisk butik.

När du som försäljare ringer till mitt personliga nummer så inkräktar du på mitt privatliv, precis som dörrförsäljare.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondrejkaas:

@DoZeN nu vet jag inte riktigt vilka som har ringt dig, men om vi tar det jag säljer som ett exempel. Om jag säger till dig att du kommer få bredband med en trådlös router. Du kommer få 100mbit, förklarar hastighetsgarantin. Att du kommer få en digitalbox, jag förklarar vilka funktioner den har, hur många kanaler man får. Vilket pris kunden kommer betala samt bindningstid och startavgifter. Tycker du att det är en klar bild?

Problemet är att från "gamla tiden", jag vet inte din ålder, så har telefonförsäljare sämst rykte eftersom de fått rätten på sin sida genom att ha redigerat inspelningar och ändå skickat ut skit till folk utan deras riktiga godkännande och sedan framför polis finns inspelning där "kunden" tackat Ja till allt.

Nu kanske lagarna har ändrats och det är mer säkert att prata med telefonförsäljare men det är nog en gammal 'vana' att vara otrygg med försäljare, vi tar ett exempel med fältförsäljare för telefon abonnemang - Dom älskar lämna ut "förhöjd månadsavgift" när dom pratar med en.
"Du kan få abb för 350kr i månaden med en Galaxy 10 eller iPhone 9½"
-Tack låter bra!
*Slutsumman i månadskostnad är 650kr för 300kr avbetalning för telefon som inte nämndes*
(Pratat med vissa försäljare just för att dom ska säga något bra sen frågar jag extra om Förhöjda månadsavgiften - då vart de inte lika billigt som i början)

Jag svarar nästan alltid glatt till försäljare att jag inte är intresserad Pga. De är ju människor som gör levnad på detta - varför behandla dem dåligt, antingen har man tid eller inte tid att svara i telefon så make the best of it?

Upptäckt också att jag inte får återkommande samtal genom att vara trevlig medan min polare som är sjukt dryg får återuppringningar från olika ställen.

Majoriteten av försäljarna är outsourcade så de ringer ju inte ens från bolaget de uppger sig ringa ifrån - är detta ett problem? Nae egentligen inte men säljaren följer ett manus 'bara för att' och då känns de otryggt.

När smartphones kom ut så fanns de Telefon + Platta för superpris och alla bolag ville kränga ut dessa i så stor skara som möjligt - många gick på det och många okunniga lurade, vart ju massa i media om detta drog igång for real så skapade ännu en osäkerhet.

Summa Summarum:
Det är troligtvis våra föräldrar som förstört bilden av försäljare

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

För att internet finns, för att det finns oärliga telefonförsäljare som utnyttjar gamla, sen vill jag köpa något så vet jag redan vart och hur jag letar upp bästa dealen, eller om jag bara allmänt är köpsugen, så kommer jag titta inom mina intresse områden så, aldrig hittills i mitt 26 åriga liv så har en telefon försäljare varit mig till nytta.

däremot accepterar många av dem inte ett enkelt nej när min far artigt tackar nej och säger att han inte är intresserad. Så många gånger när jag lyssnar fått jag ta över och ibland lyckas de lura på honom saker som man sen måste gå igenom en hel process för att returnera eller säga upp diverse tjänster och abonnemang.

jag önskar att man införde lag på att man måste verifiera avtal med en telefonförsäljare via mobilt bank Id som man måste använda så det inte blir ord mot ord. och jag har kommit lindrigt undan eftersom min far tillslut gick med på att antingen tacka nej och lägga på eller om han verkligen skulle finna det intressant be dem ringa upp mig vid ett senare så jag kan kolla igenom det innan.

TLDR: jag gillar inte telefonförsäljare för det är en tjänst ingen ber om, det känns inte för mig som att det ska vara en självklarhet för en försäljare att kontakta mig när jag är hemma och vill slappna av , eller på min fritid eller annars heller, Min tid är min, dessutom skulle jag vilja sätta en allmän lagändring som hindrar telefon försäljare att göra affärer med personer med alltifrån lätt demens till pensionärer. för att skydda våra föräldrar eller mor och farföräldrar. Nu vill jag inte säga att telefonförsäljare är "onda" eller att man inte kan ta hand om sig själv när man blir "gammal"

Men jag har hört och läst och sett för mycket skit om detta, problemet är väll att det åtminstone borde finnas en välfungerande tjänst där man kan signa på eller av sig beroende på om man vill att telefonförsäljare ska kunna ringa upp en.

Problemet är inte människorna som jobbar med det för kan man jobba då vill man såklart jobba och tjäna pengar,
problemet med just telefonförsäljare är att det ligger ju istort sett i yrkets natur att dölja det finstilta och befinna sig i gråzonen för att sälja lättare. För väldigt få människor orkar hålla alla detaljer i huvudet om de ens blir informerade om dem, när man är hemma efter jobbet/studierna så varvar man ner så människor befinner sig allmänt i ett mycket mindre defensivt mindset än under jobbtid när man är hemma, finns en anledning till att många av försäljarna ringer mellan 16 och 21.äns hem är ens säkra ställe eller iaf om saker står rätt till i hemmet.

Det är också därför folk tycker telefon försäljare är så jobbiga, för när dem ringer när folk är hemma och slappnar av mentalt, det blir som att någon går innanför din personliga sfär vilket för de allra flesta är något som upplevs som obehagligt till extremt obehagligt och det hjälps verkligen inte av yrkets natur i att vara påträngande,

därför kan människor som normalt sett är jättetrevliga bli väldigt oförskämda för de upplever det som väldigt obehagliga företeelser det är därför man oftast har en jobb mobil och en privat för när man är hemma oavsett anledning vill man kunna slappna av och bara ha vänner, familj, bekanta, personer man litar på helt enkelt är de som ringer för de har man undermedvetet godkänt att avbryta när man gett ut sitt mobil nr, Så de man gett sitt mobil nr till har man oftast undermedvetet accepterat i sitt privata liv så de får ringa och störa när man är hemma.

men en telefonförsäljare är en helt anonym person som gör ett abrupt avbrott och intrång i din personliga och säkra sfär. Telefonförsäljare som yrke i sig självt har inte heller helt oförtjänt dragit på sig ett dåligt rykte och tyvärr även om man inte gör några fel alls som telefon försäljare, så jobbar man på ett sätt där du fortfarande gör ett oönskat intrång i den personens liv som du ringer upp, om man sedan räknar in att personen kanske haft en jobbig dag så blir det en extra jobbig upplevelse när man bara vill återhämta sig i sitt safe space mentalt hemma vilket hemmet brukar vara knutet till. Så länge all står rätt till hemma.

Permalänk
Skrivet av Ondrejkaas:

Jag jobbar som säljare idag, telefonförsäljare för att vara exakt. Och jag förstår inte riktigt varför det är så otroligt många som inte gillar försäljning över telefon?

Jag kommer till oändligt många som vägrar göra avtal via telefon. Med förklaringen "av den princip".
Hur kommer det sig att man inte gör avtal på telefon? Även fast vi har personuppgifterna framför oss?
Inte ens om det är hos ett företag man är kund hos idag?

Vad har ni för erfarenheter av telefonförsäljare?
Skulle ni någon gång ta något från en försäljare utan att vara kund hos företaget?
Klickar ni försäljare direkt eller lyssnar ni på vad vi har att säga?
Och helt enkelt era personliga åsikter och försäljare och försäljning?

Mvh, Säljare

Därför att över hälften är bluff och ute för att blåsa folk.

Man ska undvika att säga ja när man pratar med telefonförsäljare. De kan klippa ihop din röst i ett annat sammanhang. Då låter det som om du har accepterat beställningen.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ondrejkaas:

Jag jobbar som säljare idag, telefonförsäljare för att vara exakt. Och jag förstår inte riktigt varför det är så otroligt många som inte gillar försäljning över telefon?

Jag kommer till oändligt många som vägrar göra avtal via telefon. Med förklaringen "av den princip".
Hur kommer det sig att man inte gör avtal på telefon? Även fast vi har personuppgifterna framför oss?
Inte ens om det är hos ett företag man är kund hos idag?

Vad har ni för erfarenheter av telefonförsäljare?
Skulle ni någon gång ta något från en försäljare utan att vara kund hos företaget?
Klickar ni försäljare direkt eller lyssnar ni på vad vi har att säga?
Och helt enkelt era personliga åsikter och försäljare och försäljning?

Mvh, Säljare

Hej,

Har själv jobbat som telefonförsäljare, gissar på att detta är ett av dina första jobb och att du inte hunnit stöta på så mycket i branschen ännu?
Största anledningen är nog för att det är väldigt fishy, telefonförsäljare skickar sällan ut information till kunderna för de vet att andelen som tackar ja efter de fått läsa mer om tjänsten minskar radikalt. Det finns på tok för mycket bluff företag. Det är nästan praxis idag att vilja jämföra ett erbjudande innan man tackar ja.
Personuppgifter är inget som är svårt att få tag på, för någon.
Har faktiskt köpt en grej via en telefonförsäljare, men då råkade det vara något jag ändå tänkt köpa. Vilket var tvättmedel, så jag hade redan läst på om det och morsan använde det i flera år.
Jag litar inte riktigt på säljare som man hör läser direkt från manus, man vet direkt att dom inte har 100 koll på produkten.
Numera klickar jag försäljare direkt för att det är så pass många som inte borde vara försäljare och blir irriterade när man säger nej. Inte direkt service minded.
Har inget emot försäljning, men telefonförsäljnings branschen skulle ha anpassat sig för flera år sen och börjat lyssna på sina köpare.
Som telefonförsäljare bryr man sig om en sak, provision, man bryr sig inte överhuvudtaget om produkten är något kunden behöver eller inte.
Har även jobbat i detaljhandel och det är mycket mer givande, folk kommer in för att de är intresserade, du kan visa att du finns där om de har frågor och hjälpa folk att hitta rätt produkt snarare än att tvinga på dom något de inte behöver, så får man återkommande kunder.

Med det sagt så får det att tjäna pengar som telefonförsäljare, stora pengar, men du kan inte ha moral och etik om du ska lyckas.
Något vi ofta skojade om på alla ställen där jag jobbat med telefonförsäljning. Jobbat både b2b och mot privatpersoner.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Undrar om TS har fått svar på sin fråga nu?