Hur ofta bytar ni glasögon för att ni ser dåligt?

Permalänk
Medlem

Hur ofta bytar ni glasögon för att ni ser dåligt?

Jag börjar på allvar bli förbannad på mina ögon. Är tvungen att göra ny synundersökning vartannat år och köpa nya brillor för min syn ändrar sig såpass mycket. Skaffade nya för 1,5 år sedan och nu idag kan jag knappt läsa längre. Kan nämna att jag är 23 så är ju relativt gammal ändå. Haft glasögon så gott som varje dag sedan jag var fem år gammal. Mina föräldrar bytar kanske vart 6 år och även då har deras syn inte ändrats särskilt mycket.
Får ont i ryggen för jag måste alltid sitta och luta mig fram när jag läser, sitter vid datorn eller telefonen.

Hur är det med er? Hur ofta behöver ni göra en ny synundersökning för att ni ser för dåligt?

Permalänk
Medlem

Köpte mina första när jag var 23år. Jag köper bara nya glas när jag behöver nya, bågar behöver man inte byta så ofta.
Jag tvungen att köpa nya glas var annat år i början, tre byten senare stabiliserades min syn (då var jag 29) så nu behöver jag inte byta glas för den orsaken utan för att mina glas blir repiga. Men jag klarar mig 4-5år numera mellan bytena, precis som dina päron.

Visa signatur

Ryzen 5 1600X @ 3.6 GHz | ZOTAC GeForce GTX 970 4GB AMP! Extreme | 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS PRIME B350M-A | Corsair HX520 520W | Fractal Design Define R4 |

Synology DS1812+ | 8x WD red 4TB |
Synology DX510 | 5x WD red 4TB |

Permalänk
Medlem

Jepp, känns som det tar till 30-ish innan det stabiliserar sig lite mer.
Och sen nångång 40+, så börjar det falla igen, och man tappar på närseendet mm...

---

... och förlåt för en grinig kommentar, men snälla skriv "byter" istället för "bytar". Ser mycket vackrare ut.
Jag har aldrig fattat detta sätt att skriva. Ni som skriver bytar i löpande tex, uttalar ni det med ett "a"-ljud också? också?
Jag får rysningar vid bara tanken

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Fick glasögon när jag var runt 14 och fram tills det att jag var 18 ungefär så fick jag byta glas vart annat år, men de senaste 12 åren har jag haft samma styrka och bytt vart annat år för att skaffa nya bågar bara.

Så korta svaret är att det tog fem år innan min syn stabiliserades på ett ungefär.

Permalänk
Medlem

Har haft synfel sen födseln men klarade att kompensera för detta under många år. När jag var 25 skaffade jag glasögon då jag började få problem. Har gjort flera undersökningar ca vart annat år och tyvärr har synen försämrats ytterligare. Så svaret är att synen kan försämras på ca 2-5 år och man får göra nya undersökningar. Synen har försämrat sig ungefär 2 i styrka från när jag var 25.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Synen brukar stabiliseras runt 25-30årsåldern (åå), innan dess kan synfel ändra sig olika från individ till individ.

Man ser idag att närsynthet kryper ner i åldrarna, troligtvis pga alldeles för mycket exponering för läsplattor och mobiler hos barn. Är ett barn närsynt -1,00 vid 8åå kan man räkna med att det är närsynt ca -5,00 i 16åå. till exempel.

Jag brukar rekommendera synundersökning varje år när man är barn för att i vuxen ålder undersöka sin syn varannat år.
Viktigt att komma ihåg att bara för att man inte upplever sämre syn kan det fortfarande ha blivit en försämring. Huvudvärk, yrsel, ögontrötthet osv, kan bero på synfel som inte är korrigerade.

När man är i 40-45åå så blir närseendet sämre, man behöver lästillägg. Kallas presbyopi, eller ålderssynthet (ej att förväxla med översynthet). Detta får ALLA, även närsynta, som dock kan läsa bra utan glasögon om man har "rätt" synfel. (mellan -1,00 upp till -3,00 på ett ungefär).

nu blev det mycket text, hoppas nån hänger med i alla fall.

Är optiker btw

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd

Själv gjorde jag en laseroperation för 18 år sen och har sen dess inte behöva fundera på det där med glasögon. Innan dess bytte jag med 4-5 års mellanrum.
Värt de 27 000kr som operationen kostade istället för att behöva köpa glasögon för 3000-6000kr lite då och då plus att man slipper alltvstrul med immande glasögon och annat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag är 41 och har haft glasögon sedan 18 ungefär. Tills jag fyllde 30 behövde jag nya brillor vartannat år, men efter det har synen stabiliserats. Nu byter jag efter 4-5 år när glasögonen är för slitna men jag har haft samma skärpa sedan jag var 30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Synen brukar stabiliseras runt 25-30årsåldern (åå), innan dess kan synfel ändra sig olika från individ till individ.

Man ser idag att närsynthet kryper ner i åldrarna, troligtvis pga alldeles för mycket exponering för läsplattor och mobiler hos barn. Är ett barn närsynt -1,00 vid 8åå kan man räkna med att det är närsynt ca -5,00 i 16åå. till exempel.

Jag brukar rekommendera synundersökning varje år när man är barn för att i vuxen ålder undersöka sin syn varannat år.
Viktigt att komma ihåg att bara för att man inte upplever sämre syn kan det fortfarande ha blivit en försämring. Huvudvärk, yrsel, ögontrötthet osv, kan bero på synfel som inte är korrigerade.

När man är i 40-45åå så blir närseendet sämre, man behöver lästillägg. Kallas presbyopi, eller ålderssynthet (ej att förväxla med översynthet). Detta får ALLA, även närsynta, som dock kan läsa bra utan glasögon om man har "rätt" synfel. (mellan -1,00 upp till -3,00 på ett ungefär).

nu blev det mycket text, hoppas nån hänger med i alla fall.

Är optiker btw

Intressant, så vad man exponerar ögonen för kan påverka synfel också? Det är väl allmänt känt att titta på skärmar en längre tid ger torra ögon för att man blinkar mindre och det i sin tur kan väl göra att man ser sämre, men detta torde väl bara vara tillfälligt? Eller man kan faktiskt få en mer permanent skada?

Skrivet av Stefflo:

Själv gjorde jag en laseroperation för 18 år sen och har sen dess inte behöva fundera på det där med glasögon. Innan dess bytte jag med 4-5 års mellanrum.
Värt de 27 000kr som operationen kostade istället för att behöva köpa glasögon för 3000-6000kr lite då och då plus att man slipper alltvstrul med immande glasögon och annat.

Varit sugen på det länge. Hade linser ett tag då jag passar bättre utan glasögon, men det var så förbannat mycket jobb, obekvämt och dyrt att jag gick tillbaka till glasögon ganska snabbt.

Låter på många härinne att det verkar bli bättre när man fyllt 30, kan inte tiden gå snabbare.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Roger W:

... och förlåt för en grinig kommentar, men snälla skriv "byter" istället för "bytar". Ser mycket vackrare ut.
Jag har aldrig fattat detta sätt att skriva. Ni som skriver bytar i löpande tex, uttalar ni det med ett "a"-ljud också? också?
Jag får rysningar vid bara tanken

Reservdanskar.

För egen del är jag inne på mitt andra par glasögon, 4-5 år blev det nog med de första. Hade bara bytt glas om det inte hade varit billigare att köpa nytt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag börjar på allvar bli förbannad på mina ögon. Är tvungen att göra ny synundersökning vartannat år och köpa nya brillor för min syn ändrar sig såpass mycket. Skaffade nya för 1,5 år sedan och nu idag kan jag knappt läsa längre. Kan nämna att jag är 23 så är ju relativt gammal ändå. Haft glasögon så gott som varje dag sedan jag var fem år gammal. Mina föräldrar bytar kanske vart 6 år och även då har deras syn inte ändrats särskilt mycket.
Får ont i ryggen för jag måste alltid sitta och luta mig fram när jag läser, sitter vid datorn eller telefonen.

Hur är det med er? Hur ofta behöver ni göra en ny synundersökning för att ni ser för dåligt?

Jag skaffade mina första när jag var 17 och har behövt byta vartannat år sen dess (24 nu). I mitt fall var det brytningsfelet som blev värre med tiden.

Permalänk
Medlem

Fick glasögon först vid 8, då hade jag -2.25, men har med all sannolikhet varit närsynt sen födseln. Vi kan väl kalla mig ett olycksbenäget barn, ramlat ned för trappor, krockat med cykel, krockat med moped, mycket snubbel. Ingen tänkte ens tanken att jag såg dåligt, 70-talet... Först i andra året i skolan kopplade läraren ihop all min frånvaro pga huvudvärk och mediokra framsteg i ämnena med att jag kanske inte ens såg vad det stod på tavlan.

Efter det har jag bytt glasögon ungefär vart tredje år fram till ungefär 20. I mitt har dock utvecklingen varit ganska snäll då jag som värst haft glasögon med -4. De var dock för starka, trivdes inte alls med dem. Efter tjugo års ålder har jag haft 4 par fram till nu (är 40), de förra hade jag i elva år, varit ganska stabil runt -3.5 med enda förändringen utöver att jag börjat använda terminalglasögon när jag kommer ihåg sen ett par år tillbaks och de får även fungera som läsglas. Sen finner jag mig ibland sitta och blänga över glasögonkanterna, tack åldrande

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Precis som flera andra skrivit så stabiliserar sig synen ofta mellan 25-30.

Själv ska jag till optikern idag för att göra synundersökning. Sist jag var där var 1,5 år sedan då behövde jag _inte_ byta glas. Tänkte det var dags att kolla igen idag, om inte annat för att beställa nya glas då jag inte skött glasögonen så bra. (sist jag fick ny styrka var 2013, är 30 år gammal)

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Hedersmedlem

@Baxtex är i liknande situation. Fick glasögon när jag var 6-7, jag är också 23 nu. Har alltid gått på undersökningar varje år, fram till 17-18 fick jag byta glas ganska ofta också. Som tur är har det stabiliserats för min del. Glasögonen är 4 år gamla och inte förrän nu jag känner ett litet ynka behov av att komma iväg till optikern igen.

Du har väl otur men förhoppningsvis ändras synen inte allt för mycket varje gång i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Laser, FTW! Skulle jag kört om jag vore ung!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Laser, FTW! Skulle jag kört om jag vore ung!

Specificera "ung". En kollega gjorde det vid 20ish och fick göra om det efter 5-7 år eller vad det blev för att synen försämrades. Det är bättre att göra det då synen stabiliserats. Det finns en tids-garanti men har man otur täcks man inte av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Laser, FTW! Skulle jag kört om jag vore ung!

Man ska inte laseroperera sig för närsynthet om inte närsyntheten är stabil (inte förändrats under lång tid). Om man gör det ändå så är sannolikheten stor att man ändå måste ha glasögon igen eller göra om behandlingen efter några år.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Specificera "ung". En kollega gjorde det vid 20ish och fick göra om det efter 5-7 år eller vad det blev för att synen försämrades. Det är bättre att göra det då synen stabiliserats. Det finns en tids-garanti men har man otur täcks man inte av den.

Nu är jag GAMMAL så för min del är det utbyte av lins som gäller. Om det är meningsfullt att göra eller ej får man ju låta en optiker/lasernisse avgöra. Att man får göra om en sådan procedur efter, säg, tio år är ju inte orimligt. Men håller med om att man förstås inte skall göra det om optikern inte rekommenderar det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Man ska inte laseroperera sig för närsynthet om inte närsyntheten är stabil (inte förändrats under lång tid). Om man gör det ändå så är sannolikheten stor att man ändå måste ha glasögon igen eller göra om behandlingen efter några år.

Som sagt; man bör låta en optiker (eller motsvarande) göra den bedömningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Att man får göra om en sådan procedur efter, säg, tio år är ju inte orimligt.

I så fall känns det ju bara dumt, så pass dyra som operationerna väl är. Jag lägger ju inte 20000 på glasögon på 10 år till exempel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

I så fall känns det ju bara dumt, så pass dyra som operationerna väl är. Jag lägger ju inte 20000 på glasögon på 10 år till exempel.

Det är ju inte bara kostnaden... hade jag råd skulle jag gladeligen betala 20000/år för att slippa ha glasögon. Men det är ju individuellt förstås.

Permalänk
Medlem

Haft glasögon sedan jag var 7 år gammal och gick i lågstadiet. Har blivit cirka 4-5 år mellan varje gång hittills.

Permalänk
Medlem

Cirka 5 år skulle jag säga. Är 28 år gammal med närsynthet+brytningsfel+keratoconus. När jag bytte senast för typ 3 år sedan hade det inte hänt så mycket men jag hade slitit ut glasögonen och det blev ändå en märkbar skillnad. Inte alls natt-och-dag känslan från förrförra bytet dock.

Även korrigerat så ser jag inte superbra med glasögon, brytningsfelet/keratoconusen går inte att rå på.. Jag försökte mig på linser en vända men det funkade bara inte, ögonen var för torra och jag lyckades inte vänja mig. Skärpan var ju helt sinnes dock...Typ 5 lök i sjön får mig att avstå ett nytt försök med en helhård lins (körde halvhård första försöket). En parentes.

Permalänk
Medlem

Brukar byta när dom går sönder, vilket brukar vara ungefär vart 5:e år.

Kommer nog byta ut mina nuvarande relativt snart (ca 4 år gamla), då där är några repor på högra ögat. Aldrig mera plast!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hade linser ett tag då jag passar bättre utan glasögon, men det var så förbannat mycket jobb, obekvämt och dyrt att jag gick tillbaka till glasögon ganska snabbt.

Gissar att det var ett tag sedan? Engångslinser (sätt i på morgonon - släng på kvällen) är extremt smidigt IMHO. Noll jobb, känns överhududtaget inte (efter tillvänjning naturligtvis). Kostar mig 7kr/dag.

Använder fortfarande glasögon som komplement, men kör nog 90/10 till linsernas fördel. Synundersökning 1gång/år då jag oftast justerar linserna ngt. Nya glasögon vart 3-5:e år.

Permalänk
Medlem

Då jag använde glasögon gjorde jag en synundersökning årligen. Men minns inte hur ofta jag behövde byta glasögon på grund av förändrad syn. Bågarna däremot fick jag byta ganska ofta då de inte höll. Skruv, gängor eller svets gick sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Gissar att det var ett tag sedan? Engångslinser (sätt i på morgonon - släng på kvällen) är extremt smidigt IMHO. Noll jobb, känns överhududtaget inte (efter tillvänjning naturligtvis). Kostar mig 7kr/dag.

Använder fortfarande glasögon som komplement, men kör nog 90/10 till linsernas fördel. Synundersökning 1gång/år då jag oftast justerar linserna ngt. Nya glasögon vart 3-5:e år.

Ca 3 år sedan. Det tog ca 5 minuter varje morgon och kväll att sätta i, kliade och irriterade hela dagen, var sämre skärpa än glasögon, väldigt osmidigt när man t ex var på fest eller liknande och inte hade linsvätska så man var tvungen att sova med dem på.

Detta var alltså månadslinser, möjligt att endags är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ca 3 år sedan. Det tog ca 5 minuter varje morgon och kväll att sätta i, kliade och irriterade hela dagen, var sämre skärpa än glasögon, väldigt osmidigt när man t ex var på fest eller liknande och inte hade linsvätska så man var tvungen att sova med dem på.

Detta var alltså månadslinser, möjligt att endags är bättre.

Det är milsvidd skillnad mellan månads- och endags-linser. De är ännu tunnare och "andingsförmågan" är numera extremt bra.

Med engångslinser existerar ingen skötsel. När man är van tar det <1 min varje morgon att sätta i ett nytt par. På kvällen det sista man gör innan sängdags - ta ut o släng (10 sekunder max). Jag har haft linser i snart 30 år o gått hela vägen från "hårda" till "mjuka" årslinser, för senare månadslinser och numera dagslinser. Skulle en lins bråka under dagen (vilket alla som har/haft linser vet händer då o då) så pillar man inte med rengöring etc. Ta ut, släng o ta en ny.

Jag skulle rekommendera att du besöker en duktig optiker som väljer rätt lins till dig o sen testar du en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

... och förlåt för en grinig kommentar, men snälla skriv "byter" istället för "bytar". Ser mycket vackrare ut.

Är väl antagligen någon med utlänsk härkomst, är nog det enda jag tänker när jag ser sådan stavning.
Men är själv långtifrån felfri på stavning, för att inte tala om fel när det trycks på tangenten bredvid eller liknande.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det nån som opererat sig och upplevt problem med mörkerseendet eller nått annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.