Permalänk

vi halv döva sweclockers

Hej jag är halvdöv och har denna apparat https://horsellinjen.se/wp-content/uploads/2016/01/%C3%B6ra5....

Har lite frågor ni som använder denna får ni typ pipljud eller tjutljud när ni har på er hörlurar samt hörselskydd jobbar inom industrin och använder radiohörselskydd med medhörning dock så tycker inte min hörapparat om det, hur gör ni för att motverka detta problem.

Har ett par hyperx 2 cloud med och de är samma problem om ja inte använder extra kuddarna som följde med så att vänstra kudden åker ut lite.

Tycker det är lite störigt mmed pipena tacksam för hjälp. Ska man kontakta audionom mottagningen? Tips för hjälp uppskattas.

Vet dock inte om ja lagt denna på rätt forumsdel.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag känner inte till hörapparaten men kan tänka mig att den påverkas på 2 sätt av hörselskydd, dels kanske den innehåller nån typ av dynamikreglering och dels så är de flesta hörselskydd gjorda för att tal ska låta tydligare, de har alltså sällan en linjär dämpning och troligen har även hörapparaten en liknade funktion och allt detta samverkar så att ljudet blir konstigt om det är en hörapparat med dsp som går att programmera så kansk det går att göra ett program för hörselskyddsbruk men du kan väl även låta bli att använda hörapparaten tillsammans med hörselskydd.
Jag tycker du ska ta upp problemet med företagshälsovården också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: ja de låter bra, det är en sån man kan programmera, dock om man gör en ljudslinga till hörselskydd bruk då blir de väl säkert annorlunda när man har utan hörselskydd. Men ska ta ett snack med företags sjukvården. tack för tipset:)

Permalänk
Medlem

Kan inget om detta ämne, men pappa har hörapparater, och när man "är för nära" eller bara t.ex håller handen vid dom så brukar dom pipa. Men jag kan inte svara på varför dom gör det

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av trebrecks:

@mrqaffe: ja de låter bra, det är en sån man kan programmera, dock om man gör en ljudslinga till hörselskydd bruk då blir de väl säkert annorlunda när man har utan hörselskydd. Men ska ta ett snack med företags sjukvården. tack för tipset:)

Det kanske går att ha olika dspprogram i den och byta mellan dem beroende på om man har hörselskydden på eller inte och det kanske funkar att stänga av medhörningen i hörselskyddet på den sida du har hörapparaten också om du bara har problem med ena örat, det går i så fall att prova att koppla loss mikrofonen på den sidan av hörselskyddet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har "vanliga" hörapparater, alltså en som ligger bakom örat kopplat till en gjuten snäcka som sitter i örat, och jobbar också inom industrin. Vanligaste anledningen till tjut i hörapparater enligt egna upplevelser (haft över 20år) är att man har en snäcka som man börjat växa ur, alltså det "glappar" lite och att det blir rundgång vilket orsakar tjutet. precis som m4gnify sa så blir detta påtagligt när man täcker över den med en hand, eller hörselkåpor som i ditt fall. märkte själv detta för ett tag sen, men försvann när jag fick nya snäckor.

Permalänk

@PiggeVonKnorr: okej men har inte haft min öronsnäcka mer en 6-8månader typ. Så de borde inte vara det.

Permalänk

@mrqaffe: tror inte man kan ha de men man kan alltid kolla det är en apparat som man kan bara koppla in hörslinga som finns på biografer samt tvslinga o sånt, kan ej sänka eller höjja volymen med.

Permalänk
Medlem

Har inget bra svar på frågan men du kan ju alltid ringa hörsellinjen, vet att de sitter inne med ofantligt mycket information. Antar att de även har en mailadress om man inte vill ringa.

Permalänk
Medlem

Jag använder hörapparater till vardags, mina är mer eller mindre känsliga för närgångna objekt. Har ett speciellt program (ett av tre) som ska justera on the fly för rundgång.
Tror inte kåpor ska vara (använder väldigt sällan) några problem för mig.
Som nämnt tidigare i tråden så rekommenderar jag att ta kontakt med audionomen, förhoppningsvis så kan dom omprogrammera dina nuvarande eller bjuda på provlyssning av nya modeller. Företagshälsan kan erbjuda hjälpmedel lite beroende på vad din hörapparat kan göra.

Visa signatur

[Ryzen R7 5800X3D] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [2x16GB Kingston Fury @3733MHz CL16] [Red Devil AMD Radeon™ RX 6750 XT]

Permalänk

@Strelok: de är en enkel hörapparat den ja länkade till kan trycka in en knapp ifall de finns hörslinga så trycker jag in den så hör jag med den istället hoppas du förstår men ska kolla med företags hälsan

Permalänk

Tjena. Har också hörapparat sedan massa år tbx. Problemet som nämns ovan är ju att det bildas en rundgång, särskilt om det finns något objekt i närheten som ljudet studsar blx ifrån in i hörapparaten. För att minska detta brukar jag själv sänka volymen på min apparat när jag har på over ear föremål.

När jag tex spelar cs har jag hörapparaten på lägsta, sedan har jag styrt ljudbalansen lite åt höger på datorn för att få en någorlunda ljudbalans i huvudet. Fungerar ganska bra.

Mvh.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk

@OpWildChild: bra detag kan man göra. Medet datahörlurar tack. Men kan dock inte höja o sänka själv måste åka in o ändra det isf

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

@OpWildChild: bra detag kan man göra. Medet datahörlurar tack. Men kan dock inte höja o sänka själv måste åka in o ändra det isf

Okej. Om du själv inte kan höja å sänka rekommenderar jag dig att åka/ringa din öroncentral för ett möte/tid där du ska önska en ny typ av höapparat med volymkontroll. Främst för att kunna anpassa dig efter miljöer och omgivningar du befinner dig i.

Mvh.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk

@OpWildChild: okej ska ringa och höra med dem och berätta hur det är. Det är ganska skönt o kunna sänka om de är högvolym typ pub samt mkt folk i samma rum