Vad säger jag på en arbetsintervju?

Permalänk
Medlem

Vad säger jag på en arbetsintervju?

Fick en arbetsintervju om några dagar på en matbutik, jag har aldrig varit på någon intervju så jag har ingen aning vad som förväntas av mig eller vad jag borde säga har ni några tips?
har varit arbetslös i ungefär 3år så jag behöver verkligen jobbet, och skulle jag få det så blir det första jobbet jag har haft och det säger väl en del..

men som sagt vad säger jag / gör jag för att förhoppningsvis få jobbet?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Var dig själv

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det brukar uppskattas när den som söker tjänsten visar djup förståelse för vad som förväntas av den som blir anställd.

Matbutik är ju rätt öppet, om det gäller kassatjänst är det nog lämpligt att lägga fokus på kundbemötande och service och vad just du kommer att bidra med för att erbjuda utmärkt kundservice.

Är det mer lagerinriktat/varuplock är det nog ändå lämpligt att poängtera att du håller ögonen öppna efter möjligheter att "rycka in" där det behövs, hjälpa letande kund, inte tveka att hämta en mopp om något behöver städas upp etc samt att respektera rutiner.

Om det gäller en mindre butik är det antagligen även uppskattat att visa förförståelse för vikten att alla arbetar tillsammans för att upprätthålla standarder och förstår sin egen roll i helheten.

Permalänk
Medlem

Visa att du genuint vill ha jobbet och att det är viktigt för dig samt var dig själv.

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Inaktiv

Vara dig själv och belysa några bra egenskaper som:
Att du ställer upp att jobba när som helst med kort inställningstid, likaså att du inte har problem att jobba övertid med kort varsel. Du har inga problem att jobba vilka dagar som helst, nyårsdagen, midsommar etc.

Om det är sant så kan du säga att du sällan är förkyld, ej morgontrött, försover dig aldrig, du är även noggrann och hjälper personer som behöver ha hjälp.

Sedan är framtidsplaner intressant, matbutiker brukar ofta ha yngre anställda och hög omsättning. Men om du redan till hösten skulle börja med heltidsstudier så kan detta ses som negativt, även om de har många som jobbar extra vid studierna så de behöver såna.

Men just ens framtidsplaner inom såna jobb är svårt och det krävs att man tänker till.

Permalänk
Avstängd

@Kethsi:

Hejsan, jag har fått alla jobb jag har sökt och det har inte varit pga någon speciell kvalifikation. Du skall helt enkelt visa att du är en trevlig människa vars prio inte är pengar, det viktigaste är att du kan få den som intervjuar dig att slappna av. De flesta är inte alls speciellt bekväma i den roll som anställande part och vill oftast känna att den inte behöver förställa sig när den pratar med dig. Läs på om jobbet om du vill, men det jag tycker det är bättre att vara lyhörd och visa att man förstår vad som krävs av en. Ställ inga frågor om det festas mycket, om det är bra pengar, om det är mycket jobb eller om det är stressigt, det visar enbart på att du är orolig inför jobbet och ger inte en känsla av att du klarar av anställningen.

När de frågar om vad dina planer är, prata gärna om ett intresse du har i framtiden. För min del är det att öppna en krog, och det har jag inga problem att prata om i några minuter.

Fråga gärna om du undrar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Det brukar uppskattas när den som söker tjänsten visar djup förståelse för vad som förväntas av den som blir anställd.

Matbutik är ju rätt öppet, om det gäller kassatjänst är det nog lämpligt att lägga fokus på kundbemötande och service och vad just du kommer att bidra med för att erbjuda utmärkt kundservice.

Är det mer lagerinriktat/varuplock är det nog ändå lämpligt att poängtera att du håller ögonen öppna efter möjligheter att "rycka in" där det behövs, hjälpa letande kund, inte tveka att hämta en mopp om något behöver städas upp etc samt att respektera rutiner.

Om det gäller en mindre butik är det antagligen även uppskattat att visa förförståelse för vikten att alla arbetar tillsammans för att upprätthålla standarder och förstår sin egen roll i helheten.

det stog ju i min ansökan men borde jag ändå nämna att jag inte har någon erfarenhet av kassan? t.ex säga att jag lär mig gärna kassan men jag vill lära mig butiken bättre först så jag kan hjälpa kunder om dom frågar var någonting finns.

eller borde jag säga det på något annat sätt?

och jag är inte helt säker på vad tjänsten går ut på för jag sökte lite allt möjligt och nu hittar jag inte annonsen på arbetsförmedlingen längre..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

@Kethsi:

Hejsan, jag har fått alla jobb jag har sökt och det har inte varit pga någon speciell kvalifikation. Du skall helt enkelt visa att du är en trevlig människa vars prio inte är pengar, det viktigaste är att du kan få den som intervjuar dig att slappna av. De flesta är inte alls speciellt bekväma i den roll som anställande part och vill oftast känna att den inte behöver förställa sig när den pratar med dig. Läs på om jobbet om du vill, men det jag tycker det är bättre att vara lyhörd och visa att man förstår vad som krävs av en. Ställ inga frågor om det festas mycket, om det är bra pengar, om det är mycket jobb eller om det är stressigt, det visar enbart på att du är orolig inför jobbet och ger inte en känsla av att du klarar av anställningen.

När de frågar om vad dina planer är, prata gärna om ett intresse du har i framtiden. För min del är det att öppna en krog, och det har jag inga problem att prata om i några minuter.

Fråga gärna om du undrar något.

självklart tänker jag inte fråga hur mycket pengar man får i lön eller någonting sånt, men hur sjutton får man någon att slappna av när man själv lär sitta där som en spänd banan?

kan jag säga att jag söker efter vidare utbildningar men jag har inget klart än eller kommer det ses som att jag skulle sluta efter 2månader och hoppa på studier så jag inte är intressant att anställa?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Visa att du genuint vill ha jobbet och att det är viktigt för dig samt var dig själv.

jo du jobbet vill jag ha men hur jag visar det på bästa sätt vet jag inte och hur jag ska vara mig själv det vet jag inte riktigt hur du menar heller? inte spela någon teater eller vadå? hade inte tänkt göra så heller

Skrivet av anon159643:

Vara dig själv och belysa några bra egenskaper som:
Att du ställer upp att jobba när som helst med kort inställningstid, likaså att du inte har problem att jobba övertid med kort varsel. Du har inga problem att jobba vilka dagar som helst, nyårsdagen, midsommar etc.

Om det är sant så kan du säga att du sällan är förkyld, ej morgontrött, försover dig aldrig, du är även noggrann och hjälper personer som behöver ha hjälp.

Sedan är framtidsplaner intressant, matbutiker brukar ofta ha yngre anställda och hög omsättning. Men om du redan till hösten skulle börja med heltidsstudier så kan detta ses som negativt, även om de har många som jobbar extra vid studierna så de behöver såna.

Men just ens framtidsplaner inom såna jobb är svårt och det krävs att man tänker till.

aha bra det tänkte jag inte på och det är faktiskt sant jag har alltid varit en person som kommer i tid eller är där i förtid och sjuk är jag nästan aldrig, skulle behöva vara att jag är döande för att jag inte skulle gå dit jag ska.

kan jag då säga att jag letar utbildningar men jag inte har någonting klart så till hösten kommer jag nog inte ha kommit in på någon utbildning än eller ses det som negativt då också?

och framtidsplaner menar du då att jag ska försöka hitta på någon historia om att när jag är 50 så vill jag plocka upp varor? ne jag vill jobba inom IT men är det något jag kan säga?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

det stog ju i min ansökan men borde jag ändå nämna att jag inte har någon erfarenhet av kassan? t.ex säga att jag lär mig gärna kassan men jag vill lära mig butiken bättre först så jag kan hjälpa kunder om dom frågar var någonting finns.

eller borde jag säga det på något annat sätt?

och jag är inte helt säker på vad tjänsten går ut på för jag sökte lite allt möjligt och nu hittar jag inte annonsen på arbetsförmedlingen längre..

Låter bra det, var öppen och intresserad bara så kommer det säkert gå fint.

Permalänk
Avstängd

@Kethsi: Tror det är bättre att du säger att du har planer på att söka till utbildningar när du har skaffat en buffert på 50.000. Då visar du två saker, att du förstår vikten av ekonomi och att du är tillgänglig en längre tid.

Du har inget att vara spänd över, i Sverige finns det många skyddsnät så det enda kraven du har på dig är ifrån dig själv. Mitt förslag är att du inte kommer för tidigt så du sitter och hetsar upp dig själv, och att du tar det med en klackspark. Får du det är det nice, får du det inte kan du alltid lira mer spel eller se klart en serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Låter bra det, var öppen och intresserad bara så kommer det säkert gå fint.

ok tack, när brukar man få reda på om man får jobbet eller inte? jag antar att det blir någonting i stil med "ok bra vi kontaktar dig om du blir intressant" tar det dagar eller veckor eller hur länge väntar jag tills jag vet om det blev något eller inte?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

Fick en arbetsintervju om några dagar på en matbutik, jag har aldrig varit på någon intervju så jag har ingen aning vad som förväntas av mig eller vad jag borde säga har ni några tips?
har varit arbetslös i ungefär 3år så jag behöver verkligen jobbet, och skulle jag få det så blir det första jobbet jag har haft och det säger väl en del..

men som sagt vad säger jag / gör jag för att förhoppningsvis få jobbet?

du är dig själv och kommer på 3-5 bra/dåliga saker om dig själv. Saker som beskriver dig bra. Läs på om företaget och prata vårdat och slakta inte det svenska språket med en massa slang

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

@Kethsi: Tror det är bättre att du säger att du har planer på att söka till utbildningar när du har skaffat en buffert på 50.000. Då visar du två saker, att du förstår vikten av ekonomi och att du är tillgänglig en längre tid.

Du har inget att vara spänd över, i Sverige finns det många skyddsnät så det enda kraven du har på dig är ifrån dig själv. Mitt förslag är att du inte kommer för tidigt så du sitter och hetsar upp dig själv, och att du tar det med en klackspark. Får du det är det nice, får du det inte kan du alltid lira mer spel eller se klart en serie.

ok tack och jo jag vet att det är ju inte världens undergång om jag inte får jobbet men ändå jag vill ut på arbetsmarknaden någon gång! sitta här hemma känns ju som att livet stannat fullständigt.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Avstängd

@Kethsi: Du kan ju alltid ta en chans och hylla Jimmie Åkesson, är väl 30% chans att du får jobbet direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

du är dig själv och kommer på 3-5 bra/dåliga saker om dig själv. Saker som beskriver dig bra. Läs på om företaget och prata vårdat och slakta inte det svenska språket med en massa slang

som någon annan nämnde så positiva saker man kan säga om sig själv är väl t.ex jag är väldigt sällan sjuk, kommer alltid i tid osv.
är det verkligen en bra ide att hitta på negativa saker om sig själv också? känns ju lite konstigt i en sån situation.

och angåande språket så vilken tur att jag inte är en slang person då! haha

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

ok tack, när brukar man få reda på om man får jobbet eller inte? jag antar att det blir någonting i stil med "ok bra vi kontaktar dig om du blir intressant" tar det dagar eller veckor eller hur länge väntar jag tills jag vet om det blev något eller inte?

Svårt att säga, varierar från tjänst till tjänst, hur många sökande, hur snabbt platsen måste fyllas etc, etc. Vanligast är nog att få vänta på besked, sällan man får höra direkt efter intervjun.

Lycka till!

Edit: Som nämnt - de två frågorna "vad är dina starka sidor?" och "vad är dina svagare sidor?" kommer nästan alltid så att vara lite förberedd på dem skadar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

@Kethsi: Du kan ju alltid ta en chans och hylla Jimmie Åkesson, är väl 30% chans att du får jobbet direkt.

tack men nej tack blandar inte in politik i en arbetsintervju haha.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk efter vad du har för abetslivserfarenhet och tänk ut lite konkreta exempel på hur den erfarenheten gynnar dem och hur den skulle hjälpa dig om du fick arbete där är mitt tips. En vanlig fråga är väl "hur reagerar du på stressiga situationer eller arga/missnöjda kunder" så tänk ut hur du ska svara på det i förväg. Inget färdigt tal att ge chefen men en reflektion utefter hur du vet att du är som person. Här kanske också det kan vara bra att nämna vad du har lärt dig om såna situationer från tidigare arbeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

det stog ju i min ansökan men borde jag ändå nämna att jag inte har någon erfarenhet av kassan? t.ex säga att jag lär mig gärna kassan men jag vill lära mig butiken bättre först så jag kan hjälpa kunder om dom frågar var någonting finns.

eller borde jag säga det på något annat sätt?

och jag är inte helt säker på vad tjänsten går ut på för jag sökte lite allt möjligt och nu hittar jag inte annonsen på arbetsförmedlingen längre..

Du behöver helst få koll på vad exakt det är som eftersöks innan, då leta. Leta efter butiken/arbetsplatsen och ut på nätet och hitta vad det var de sökte. Desto mer du vet om vad du söker, desto bättre är det. Du verkar då mer intresserad och mer påläst.

Om du inte kan en kassa, så kommer frågan... kan du räkna? Är du bra på matte (växelpengar)? Har du hanterat pengar, din egen ekonomi? Föreningar eller liknande?
Vet du hur kvitton hanteras från annat jobb?

Har du kundkontakt sedan tidigare? Kan du hantera en jobbig kund?
Är du bra på att sälja in lite extra?

Om det är en butik där varor ska packas upp, är du bra på att organisera och ställa i ordning?
Klarar du av att lyfta? Förstår du vad produktplacering är?

Har du några andra vanor, erfarenheter eller kunskaper som kan vara till nytta på detta jobb?

Googla, läs och lär dig allt du kan om allt som kan behövas i liknande jobb. Detta borde ge dig lite självförtroende för frågorna och du har iaf en hum om vad som kan frågas om.
Ställ gärna frågor själv om vad som väntas av dig, vad du behöver lära dig eller förväntas kunna. Fråga även om vad för typ av tjänster som detta kan utvecklas till, typ vad jobbet kan leda till.

Standard frågor som har du körkort? Ja (hur länge?) / Nej (varför inte?)
Hur tror du din framtid ser ut om 3/5 år? (Behövs inga detaljer, men du bör ha en hum om vad du vill göra och vad du hoppas uppnå, både privat och i jobb/yrke).
Dina intressen/hobby kan komma upp, tänk bara på att inte fördjupa dig för mycket, utan välj ut det mest positiva och roliga delarna. Kort och koncist.
Hur hanterar du stress? Är du en rutinperson, eller påhittig?

Se till att du är ren, nytvättad, nyrakad (om du brukar) och relativt välklädd. Behöver inte vara uppklädd, men vettiga kläder som ser bra ut iaf. Ta något tuggummi eller liknande innan och se till att andedräkten är bra.

PS. ALLA är nervösa för en intervju, så ha koll på dina "biverkningar". Mao.. alla gör något dumt när man är nervös, allt från stammar till pratar för mycket, kan inte sitta still, skakar osv... Hitta vad det är som gör dig nervös och försök tona ner det, så behöver du inte oroa dig för att det förstör något. DS.

Skrivet av Kethsi:

som någon annan nämnde så positiva saker man kan säga om sig själv är väl t.ex jag är väldigt sällan sjuk, kommer alltid i tid osv.
är det verkligen en bra ide att hitta på negativa saker om sig själv också? känns ju lite konstigt i en sån situation.

Det är bra att kunna vara självkritisk. Alla har som sagt brister, och det är viktigt att du vet dina och vet hur du motarbetar dem. Sen behöver du inte blabba upp alla fel du har, men något/några små ofarliga fel är inte hela världen, så länge du känner till dem.

Skrivet av Kethsi:

ok tack och jo jag vet att det är ju inte världens undergång om jag inte får jobbet men ändå jag vill ut på arbetsmarknaden någon gång! sitta här hemma känns ju som att livet stannat fullständigt.

Inget du borde ta upp själv, men om det kommer upp att du varit långtidsarbetslös så poängtera att du vill ut på arbetsmarknaden och verkligen vill jobba. Företag vill ju helst ha folk med arbetserfarenhet, men folk som vill jobba är bättre än inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

som någon annan nämnde så positiva saker man kan säga om sig själv är väl t.ex jag är väldigt sällan sjuk, kommer alltid i tid osv.
är det verkligen en bra ide att hitta på negativa saker om sig själv också? känns ju lite konstigt i en sån situation.

och angåande språket så vilken tur att jag inte är en slang person då! haha

Absolut inte!
Man måste kunna inse sina brister. Om du får frågan och inte kan säga något negativt om dig själv kommer du inte bli anställd - garanterat Jag har fått frågan en gång.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Absolut inte!
Man måste kunna inse sina brister. Om du får frågan och inte kan säga något negativt om dig själv kommer du inte bli anställd - garanterat Jag har fått frågan en gång.

ok då får klura ut någonting att säga om frågan kommer.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du behöver helst få koll på vad exakt det är som eftersöks innan, då leta. Leta efter butiken/arbetsplatsen och ut på nätet och hitta vad det var de sökte. Desto mer du vet om vad du söker, desto bättre är det. Du verkar då mer intresserad och mer påläst.

Om du inte kan en kassa, så kommer frågan... kan du räkna? Är du bra på matte (växelpengar)? Har du hanterat pengar, din egen ekonomi? Föreningar eller liknande?
Vet du hur kvitton hanteras från annat jobb?

Har du kundkontakt sedan tidigare? Kan du hantera en jobbig kund?
Är du bra på att sälja in lite extra?

Om det är en butik där varor ska packas upp, är du bra på att organisera och ställa i ordning?
Klarar du av att lyfta? Förstår du vad produktplacering är?

Har du några andra vanor, erfarenheter eller kunskaper som kan vara till nytta på detta jobb?

Googla, läs och lär dig allt du kan om allt som kan behövas i liknande jobb. Detta borde ge dig lite självförtroende för frågorna och du har iaf en hum om vad som kan frågas om.
Ställ gärna frågor själv om vad som väntas av dig, vad du behöver lära dig eller förväntas kunna. Fråga även om vad för typ av tjänster som detta kan utvecklas till, typ vad jobbet kan leda till.

Standard frågor som har du körkort? Ja (hur länge?) / Nej (varför inte?)
Hur tror du din framtid ser ut om 3/5 år? (Behövs inga detaljer, men du bör ha en hum om vad du vill göra och vad du hoppas uppnå, både privat och i jobb/yrke).
Dina intressen/hobby kan komma upp, tänk bara på att inte fördjupa dig för mycket, utan välj ut det mest positiva och roliga delarna. Kort och koncist.
Hur hanterar du stress? Är du en rutinperson, eller påhittig?

Se till att du är ren, nytvättad, nyrakad (om du brukar) och relativt välklädd. Behöver inte vara uppklädd, men vettiga kläder som ser bra ut iaf. Ta något tuggummi eller liknande innan och se till att andedräkten är bra.

PS. ALLA är nervösa för en intervju, så ha koll på dina "biverkningar". Mao.. alla gör något dumt när man är nervös, allt från stammar till pratar för mycket, kan inte sitta still, skakar osv... Hitta vad det är som gör dig nervös och försök tona ner det, så behöver du inte oroa dig för att det förstör något. DS.

Det är bra att kunna vara självkritisk. Alla har som sagt brister, och det är viktigt att du vet dina och vet hur du motarbetar dem. Sen behöver du inte blabba upp alla fel du har, men något/några små ofarliga fel är inte hela världen, så länge du känner till dem.

Inget du borde ta upp själv, men om det kommer upp att du varit långtidsarbetslös så poängtera att du vill ut på arbetsmarknaden och verkligen vill jobba. Företag vill ju helst ha folk med arbetserfarenhet, men folk som vill jobba är bättre än inget.

så om kassan då, ska jag vara ärlig och säga att min matte är urusel också så jag inte blir placerad i kassan och räknar fel 400 ggr om.

och vad menar du med sälja in lite extra? det är ju en mat butik inte elgiganten där säljare kommer och trycker saker i ansiktet på dig.

och tack för bra svar.

dessutom verkar det svårt att få tag på information om vad sjutton dom sökte för någonting, på deras egen hemsida har dom bara ett forumlär man fyller i och så kontaktar dom personen i fråga om det blir aktuellt men det står inget om tjänsten där.
och annonsen från AF och andra sidor är borta så jag antar att jag är en av de sista sökande eller någonting.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Absolut inte!
Man måste kunna inse sina brister. Om du får frågan och inte kan säga något negativt om dig själv kommer du inte bli anställd - garanterat Jag har fått frågan en gång.

Fast ska man verkligen bli jämförd på sina brister när det är ens kompetenser och potential som spelar roll? Nää, jag hatar den frågan och vet att i länder såsom Storbritannien är den enligt lag förbjuden att ställas under arbetsintervju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

ok då får klura ut någonting att säga om frågan kommer.

ett tips är att hitta positiva egenskaper som du kan se en negativ aspekt i.
tex. "jag är väldigt noggrann i det jag gör - och därför kan jag ibland vara lite långsam"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

ett tips är att hitta positiva egenskaper som du kan se en negativ aspekt i.
tex. "jag är väldigt noggrann i det jag gör - och därför kan jag ibland vara lite långsam"

Jag skulle inte hitta något negativt i "en positiv egenskap om dig själv" om intervjuaren inte uttryckligen frågat om det. Istället om han får frågan om egenskaper han kan förbättra kan han hitta en negativ sida, men också nämna om och hur han tänkt förbättra det negativa. Frågar intervjuaren uttryckligen om negativa sidor är han/hon en rookie.

Permalänk
Medlem

@Kethsi:

En jobbintervju är ett tillfälla för att dom ska få träffa dig personligen och se vilken ''typ'' du är
Det är svårt att ge information om vad som kommer hända på din intervju då dessa skiljer sig från olika arbetsplatser och yrken
men att studera på olika forum och liknande så kan man få en inblick i vilka frågor som har betydelse i jobbet du ska söka

Ett allmänt tips är att va dig själv och inte överdriva dina kunskaper då det i värsta fall kan ge ett rejält bakslag
du behöver däremot inte belysa dina svaga sidor om dom nu inte frågar

Frågar dom om t.ex din matte behöver du inte lägga upp det som du gjort ovan att du suger på det utan svara lite mer neutralt att den är ok men hade behövt förbättring/träning eller något i den stilen

Sist jag var på en intervju (jobbar som elektriker) så frågade dom om
Min utbildning,
Vad som gör mig lämplig för jobbet
Vad jag ha gjort tidigare,
Vilka intressen jag har & vad jag gillar att göra på fritiden
Var jag ser mig själv om några år/vad jag vill uppnå

Jag tror att det viktiga är att du själv känner att du kommer klarar av jobbet du ansökt till och visar detta genom självförtroende istället för att sitta nervös

Kan vara svårt men man får iallafall försöka så gott de går

Lycka till med intervjun
//Erik

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Har bara skummat igenom tråden men tänkte dela med mig av mina egna erfarenheter.
1. Var påläst om det dina eventuella arbetsuppgifter kommer vara (tänk dig en arbetsvecka) detta kommer ligga till bra grund på intervjuarens frågor som du enklare kan svara på.
2. Var ärlig, men du kan vara det med en glimt i ögat.
3. Försök lära känna bolaget som du försöker lära känna dejten på tinder. Alla bolag har en "anda" som ofta är knutet till värderingar och företagskultur. Försök visa att du vill vara en av det gänget.
4. Visa att du vill lära dig, lite som att du vill smöra för läraren i plugget.
5. Förbered dig på frågor som: Vad är dina tre främsta styrkor och svagheter. Vad skulle personer i din närhet säga för tre saker. Vart ser du dig om 3-5-10 år. Vad är dina intressen. Nämn en situation (som inte gick att lösa/som du fick lösa på egen hand/var riktigt jobbig etc).
6. Tänk igenom intervjun innan, öva lite för dig själv.
7. Var där i tid (5-10 min innan, ALDRIG VARA SEN, men inte för tidig heller) titta runt och känn av stämningen. Drick inte för mycket innan, och ta en minttablett innan (inte tuggummi).
8. Var dig själv, men lite "on the edge" le naturligt mycket, försök skämta lite. Försök vara den människan du är med dina kompisar, för du kommer antagligen träffa fler av dom på nya jobbet!

Lycka till!

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

så om kassan då, ska jag vara ärlig och säga att min matte är urusel också så jag inte blir placerad i kassan och räknar fel 400 ggr om.

Vågar säga att om du inte kan räkna, är du nog inte rätt person att sitta i en kassa. Visst, den gör det mesta, men när det blir fel, är det du som måste rätta till det.

Ta inte upp det, om inte de gör det dock. Om de gör det så försök på ett milt sätt vara ärlig. För ljuger du så kommer de bara komma på det sen ändå.

Var typ detta som togs upp som brister i sig själv ovan. Man måste inse ens fel och försöka rätta till dem. Eller så får du ta lite tid (för framtida jobb om inget annat) och lära dig.

Ingen som säger att du måste räkna algebra på högstadienivå, men att veta vad du ska ge i växel på tex 86 kr från 100kr är helt klart något som man bör kunna. Om inget annat bör du veta det så inte någon annan som inte kan räkna lurar dig en dag...

Skrivet av Kethsi:

och vad menar du med sälja in lite extra? det är ju en mat butik inte elgiganten där säljare kommer och trycker saker i ansiktet på dig.

Allt från mat-kön som frågar om du vill ha en dricka, till att du lär dig vad stammisarna vill ha och tar fram det, även när de inte bett om det. Man lockar kunderna att köpa lite extra

Skrivet av Kethsi:

och tack för bra svar.

dessutom verkar det svårt att få tag på information om vad sjutton dom sökte för någonting, på deras egen hemsida har dom bara ett forumlär man fyller i och så kontaktar dom personen i fråga om det blir aktuellt men det står inget om tjänsten där.
och annonsen från AF och andra sidor är borta så jag antar att jag är en av de sista sökande eller någonting.

Hittar du inget får du gå dit med så öppet sinne du kan. Du får försöka tänka på vad det finns för olika jobb och vara beredd på att svara på det mesta om de olika. Blir lite mer jobb att förbereda, men det behöver inte vara en nackdel i sig.