Samsung Pay lanseras i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Samsung Pay lanseras i Sverige

Den sydkoreanska elektronikjätten Samsung har tidigare lanserat sin mobila betallösning Samsung Pay i flera länder världen över och nu kommer den även till Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt, förhoppningsvis kan det snabba upp andra aktörer att lansera deras tjänster här i Sverige. Ser på er Apple.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Kalla mig gammalmodig, men jag gillar kort bättre. Har testat seqr bla men nee, inget för mig. Kul dock att det lanseras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vad ska man med denna tjänsten till?? Oo Ser inget användningsområde för att snabba upp betalningen.

Permalänk

Kan dom inte enas om en gemensam tjänst? Blir ju helt oanvändbart om alla ska ha olika.

Permalänk
Medlem

Lite rättning, Samsung Pay använder BÅDE NFC och MST, om terminalen har NFC så används det och det räcker med fingeravtrycket, är det en äldre terminal så används MST som emulerar kortremsan och då får man även trycka in koden i terminalen.

Fördelen är naturligtvis att du slipper släpa på plastkort, själv har jag runt tio stycken vilket inte löses av detta men ett kort mindre i alla fall i väntan på att alla kort ska bli digitala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Kan dom inte enas om en gemensam tjänst? Blir ju helt oanvändbart om alla ska ha olika.

Du reggar ju ditt betalkort, bara terminalerna stödjer det så är det väl skitsamma vad tjänsten heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Vad ska man med denna tjänsten till?? Oo Ser inget användningsområde för att snabba upp betalningen.

  1. Har du glömt plånboken hemma så kan du istället använda telefonen att betala med

  2. Du kan koppla flera olika betalkort till Samsung Pay = Du slipper ta med alla kort överallt

  3. Du får rabattkoder när du använder Samsung Pay(om/när det lanseras i Sverige)

Finns säkert en hel del mer saker, tog de tre första jag hittade!

Skrivet av bengt4870:

Kan dom inte enas om en gemensam tjänst? Blir ju helt oanvändbart om alla ska ha olika.

Oanvändbart på vilket sätt? Jag tycker det är bättre med konkurrens än att ett företag ska ha monopol.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kalla mig gammalmodig, men jag gillar kort bättre. Har testat seqr bla men nee, inget för mig. Kul dock att det lanseras.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig. Hur jobbigt är det att ha ett betal/kreditkort i fickan? Känner noll sug efter en mobillösning.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Försökte betala med min S7E idag men det ville sig inte, fick fiska upp kortet ändå. NFC ska väl fungera genom ett tunt gummiskal?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Väntat länge på det här, tycker Samsung Pay är bättre än både Apple Pay och Android Pay, iaf med dagens utrustning.

Såklart har man Swedbank och måste.vänta lite till...

Skrivet av Bascule666:

Håller med dig. Hur jobbigt är det att ha ett betal/kreditkort i fickan? Känner noll sug efter en mobillösning.

Skulle vara skönt att bara ha med sig telefonen och inget annat, lämna plånboken hemma.

Permalänk
Medlem

Det här är nog framtiden.

Själv är jag dock inte, i något avseende, en early-adopter så jag sitter still i båten och gäspar likgiltigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ahlen:

Försökte betala med min S7E idag men det ville sig inte, fick fiska upp kortet ändå. NFC ska väl fungera genom ett tunt gummiskal?

Lär nog funka bättre nu när Samsung Pay är lanserat i Sverige, då behövs inte NFC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Plastkort är mycket enklare och smidigare (och det räcker med ett, jag lovar). Ser noll poäng med detta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av kyuw:

Du reggar ju ditt betalkort, bara terminalerna stödjer det så är det väl skitsamma vad tjänsten heter.

Jo det är ju enkelt att regga sitt kort. Men tänk så här, alla butiker kan ju inte stödja 10-20 olika betaltjänster. Det skulle bli som att en butik bara tar emot Visa och annan bara Mastercard.

Skrivet av Staz:
  1. Har du glömt plånboken hemma så kan du istället använda telefonen att betala med

  2. Du kan koppla flera olika betalkort till Samsung Pay = Du slipper ta med alla kort överallt

  3. Du får rabattkoder när du använder Samsung Pay(om/när det lanseras i Sverige)

Finns säkert en hel del mer saker, tog de tre första jag hittade!

Oanvändbart på vilket sätt? Jag tycker det är bättre med konkurrens än att ett företag ska ha monopol.

Men butikerna kan ju inte stödja ett 10-20 olika betaltjänster. Blir ju bara värdelöst och rinner ut i sanden.

Permalänk
Medlem

Har provat tjänsten idag på två ställen och det fungerar över förväntan, imponerad! #framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Fan vad grymt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Jo det är ju enkelt att regga sitt kort. Men tänk så här, alla butiker kan ju inte stödja 10-20 olika betaltjänster. Det skulle bli som att en butik bara tar emot Visa och annan bara Mastercard.

Men butikerna kan ju inte stödja ett 10-20 olika betaltjänster. Blir ju bara värdelöst och rinner ut i sanden.

Det som är fördelen med Samsung Pay, butikerna behöver inte göra något speciellt, det bara funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Jo det är ju enkelt att regga sitt kort. Men tänk så här, alla butiker kan ju inte stödja 10-20 olika betaltjänster. Det skulle bli som att en butik bara tar emot Visa och annan bara Mastercard.

Men butikerna kan ju inte stödja ett 10-20 olika betaltjänster. Blir ju bara värdelöst och rinner ut i sanden.

Det är väl helt upp till de olika lösningarna ex. Samsung Pay att få det att fungera med olika slags kortläsare. Butiker behöver inte göra eller stödja någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Lär nog funka bättre nu när Samsung Pay är lanserat i Sverige, då behövs inte NFC.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu hänger jag inte riktigt med. Aktiverade Samsung Pay igår och la till mitt Nordea Visa kort, idag när jag skulle betala så valde jag mitt kort i Samsung Pay och den bad mig hålla telefonen mot terminalen men terminalen kände aldrig av min mobil. Är det inte NFC den använder sig av?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Inaktiv

Dömt att misslyckas innan aktörerna kan gå ihop och skapa något vettigt (likt Swish).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Håller med dig. Hur jobbigt är det att ha ett betal/kreditkort i fickan? Känner noll sug efter en mobillösning.

Jag känner lite att... Det kan inte gå snabbare att betala än som det är just nu.
Problemet just nu är ju att det finns 50elva olika lösningar, skulle behövas en gemensam plattform där alla banker är med för att jag ens skulle överväga detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det verkar jävligt osäkert att använda trådlöst för att betala med kort?
Det är ju som att läsa upp kortnumret för kassören varje gång man betalar, och hur bra ide är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Väntat länge på det här, tycker Samsung Pay är bättre än både Apple Pay och Android Pay, iaf med dagens utrustning.

Såklart har man Swedbank och måste.vänta lite till...

Skulle vara skönt att bara ha med sig telefonen och inget annat, lämna plånboken hemma.

Hur mycket krävs det av tankeverksamhet att plocka på sig ett plastkort som väger några gram?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Nu hänger jag inte riktigt med. Aktiverade Samsung Pay igår och la till mitt Nordea Visa kort, idag när jag skulle betala så valde jag mitt kort i Samsung Pay och den bad mig hålla telefonen mot terminalen men terminalen kände aldrig av min mobil. Är det inte NFC den använder sig av?

Beror på. Är det en kortläsare utan NFC ska man hålla telefonen vid magnetremsan och sedan slå sin pin i kortläsaren. Har den NFC så är det bara att signera med fingeravtryck och hålla telefonen där NFC är placerat på kortläsaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Undrar förresten hur Samsungs business case ser ut. Kommer intäkterna enbart från prognostiserad merförsäljning gentemot konkurrenter utan motsvarande betallösning? Finns det (eller kommer det introduceras) avgifter på väl vald funktionalitet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ahlen:

Nu hänger jag inte riktigt med. Aktiverade Samsung Pay igår och la till mitt Nordea Visa kort, idag när jag skulle betala så valde jag mitt kort i Samsung Pay och den bad mig hålla telefonen mot terminalen men terminalen kände aldrig av min mobil. Är det inte NFC den använder sig av?

Konstigt, måste vara något problem.

"...använder sig Samsung istället för MST, kort för Magnetic Secure Transmission. Den mobila enheten får stöd för detta genom en kopparspole som Samsung har byggt in i företagets senaste mobila produkter."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Bara jag som tycker det verkar jävligt osäkert att använda trådlöst för att betala med kort?
Det är ju som att läsa upp kortnumret för kassören varje gång man betalar, och hur bra ide är det?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Till dom som förespråkar att man inte behöver ha med sig plånboken överallt... Tycker det är aningen underligt, en plånbok eller korthållare kan väl knappast anses som otympliga? Dessutom förvarar i alla fall jag i likhet med dom flesta andra min legitimation i plånboken, är ju alltid ett måste att ha med sig om man skulle behöva legitimera sig av nån anledning.
Så länge inte legitimationen är digitaliserad känner inte jag något sug efter detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jahapp.. ännu en grej som som gör att folk på sikt inte ska kunna roota sina telefoner.

Bättre att kunna samla allt i ett kort tex bankkort, busskort, rabattkort, träningskort osv och ha det kortet i en ficka på mobilskalet om en tvunget ska fibbla med mobilen vid köp.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.