Permalänk
Medlem

i7 7700k temperatur hoppar

Hej,

Inköpte alldeles nyligen en i7 7700k, när jag kollar temperaturen med Core Temp och HWMonitor så märker jag att den direkt börjar hoppa från runt 40 till 70 hela tiden på alla kärnor när jag går in i t.ex CS:GO, jag ser alltså ingen stabil utveckling (händer i flera spel), har lyckats nåt max temp på runt 80 i CSGO. När jag går ut från CSGO så lägger dom sig ganska stabilt på 30-33 grader, direkt. Vad beror detta hoppande på tro?

Som ni kanske märker är jag ganska rookie på just sånt här och datorer överlag ska sägas.

mobo = Z270 G K3
cpu = i7 7700k (kylarfläkt mot fronten av chassit)
gpu = 660 ti (inväntar mitt 1070)
ram = 16 gb
chassi = fractal define r4 (2 fläktar med inflöde fram, 1 utflöde där bak)

Jag satte ihop datorn själv, så fel någonstans skulle inte förvåna mig...

Permalänk
Medlem

@fullapa: Googla "7700K temp spike" ,det verkar vara ett vanligt fenomen.

Permalänk
Medlem

Har samma sak med min... inte ovanligt alls..

Visa signatur

8700k stock, Asus Rog Maximus X Wifi, 32gb Team Delta rgb 3200mhz, Asus Strix 1080ti oc, Samsung Evo 850 500gb, Samsung Evo m.2 960 500gb, EVGA G2 650W, Ekwb custom waterloop.

Permalänk
Medlem

vad har du för kylare ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

slarvat med kylpastan ?

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk

har mer eller mindre exakt samma temps med min i7 7700k, undervoltade den till 1.1v och fick ner den i 70 grader max temp under load, så inget du behöver oroa dig för tror jag

Visa signatur

Node 804 - MSI Mortar Z270m - Core i7 7700k@4.2ghz 1.1v - h80i v2 - Corsair LPX 2400 mhz - MSI GTX 1080 Seahawk - ASUS ROG SWIFT PG278Q

Permalänk
Medlem

Men varför hoppar det sådär?

"Händer mig med" Känns inte som ett stabilt svar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

@fullapa: Googla "7700K temp spike" ,det verkar vara ett vanligt fenomen.

Tack. Har inte hunnit kolla så mycket, men det verkar vara det problemet, ja.

Skrivet av Defender:

vad har du för kylare ?

Jag kör med "Pure Rock" eftersom jag inte tänker överklocka på ett tag tänker jag att det borde funka tills vidare men vad vet jag...

Skrivet av Doctor9:

slarvat med kylpastan ?

Haha, kanske... Pastan va placerad på kylaren när jag köpte den, råkade ta i den när jag tog ut den från paketet, tryckte då dit lite extra pasta från en tub jag köpte med (inte så noggrant gjort kanske). Ska byta kylpasta i samma veva som jag sätter i grafikkortet jag beställt tänker jag.

Skrivet av ikonomopoulos:

har mer eller mindre exakt samma temps med min i7 7700k, undervoltade den till 1.1v och fick ner den i 70 grader max temp under load, så inget du behöver oroa dig för tror jag

Nu är jag riktigt dåligt på sånt här. Men min ligger idle på ungefär 670 v och lyckades maxa den på 1 400 ungefär, hur är det?

Vill passa på att ställa en liten dummare fråga, den här front dörren på Fractal r4, går det att ha den stängd medan man kör krävande spel (som CSGO som verkar vara det fulaste dock mest krävande spelet jag kör...) kommer det tillräckligt luft ändå eller är det optimalt att ha den öppen? Och hur ska jag bäst placera mina fläktar, har som sagt 2 inflöde fram och en utflöde back.

Permalänk
Medlem

@fyllapa
"Cpu = i7 7700k (kylarfläkt mot fronten av chassit)"

Menar du att fläkten blåser mot fronten? Eller bara att den sitter på den sidan av kylaren fast blåser bakåt? Den ska såklart blåsa bakåt

1,4v är alldeles för mycket för en oklockad 7700k. Tror min stannar på 1,2 på Auto inställningar. Men vi hade behövt se en kurva på hur volten ser ut under tex 10min. För det är ju inte säkert att den ligger på 1,3+v hela tiden bara för att den maxade högt.

Om du har fler platser för fläktar i chassit så fyll alla de platserna. Du bör kunna ansluta alla till moderkortet eller fläktkontroller om du har sån.

Hur ser fläktkurvan för cpu fläkten ut?

Ja, byt kylpasta när du ändå tar bort den. En liten klick i mitten blir bra. Ska inte vara för mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av fullapa:

Nu är jag riktigt dåligt på sånt här. Men min ligger idle på ungefär 670 v och lyckades maxa den på 1 400 ungefär, hur är det?

Vill passa på att ställa en liten dummare fråga, den här front dörren på Fractal r4, går det att ha den stängd medan man kör krävande spel (som CSGO som verkar vara det fulaste dock mest krävande spelet jag kör...) kommer det tillräckligt luft ändå eller är det optimalt att ha den öppen? Och hur ska jag bäst placera mina fläktar, har som sagt 2 inflöde fram och en utflöde back.

0.670 vid idle låter normalt men 1.4 på load? Är du säker på det, som någon skrev är det runt 1.2v på auto oftast och som sagt, jag har 1.1v vid full load utan överclock, detta i 100% load under till exempel cinebench, prime95 etc. dubbelkolla så att det stämmer, anars skulle jag definitivt undervolta då 1.4v är något man kör ytyp 5+ ghz överclock och inte stock. När det kommer till fläktarna låter allt bra, har själv haft ett r4 och det funkar utmärkt med dörren stängd och fläktarna sitter bra enlgit mig

Visa signatur

Node 804 - MSI Mortar Z270m - Core i7 7700k@4.2ghz 1.1v - h80i v2 - Corsair LPX 2400 mhz - MSI GTX 1080 Seahawk - ASUS ROG SWIFT PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av fullapa:

Hej,

Inköpte alldeles nyligen en i7 7700k, när jag kollar temperaturen med Core Temp och HWMonitor så märker jag att den direkt börjar hoppa från runt 40 till 70 hela tiden på alla kärnor när jag går in i t.ex CS:GO, jag ser alltså ingen stabil utveckling (händer i flera spel), har lyckats nåt max temp på runt 80 i CSGO. När jag går ut från CSGO så lägger dom sig ganska stabilt på 30-33 grader, direkt. Vad beror detta hoppande på tro?

Som ni kanske märker är jag ganska rookie på just sånt här och datorer överlag ska sägas.

mobo = Z270 G K3
cpu = i7 7700k (kylarfläkt mot fronten av chassit)
gpu = 660 ti (inväntar mitt 1070)
ram = 16 gb
chassi = fractal define r4 (2 fläktar med inflöde fram, 1 utflöde där bak)

Jag satte ihop datorn själv, så fel någonstans skulle inte förvåna mig...

Skrivet av Jim81mie:

Har samma sak med min... inte ovanligt alls..

Skrivet av SCORPIUS:

Men varför hoppar det sådär?

"Händer mig med" Känns inte som ett stabilt svar.

Nu är detta en gissning, men logiskt så tror jag det beror på att denna CPU har samma halvdåliga kontakt mot IHS som tidigare Skylake och Haswell mfl.

Så när den är IDLE så är det svalt och bra, och när den plötsligt ska klocka upp en kärna och jobba hårt, så blir den kärnan varm som tusan väldigt fort då kontakten mot IHS är så dålig som den är... Detta sker ju när man spelar spel som inte tar så många trådar och har usel/gammal trådhantering. Då hoppar den mellan CPU trådarna på ett ineffektivt sätt, vilket skapar detta fenomen.

Enda "lösningen" jag kan tänka mig är att delidda CPUn och förbättra denna kontakt, så att värmen går direkt till IHS istället/kylaren. Alt är att låsa ditt spel på fåtal trådar, så den inte kan hoppa mellan så många olika, men då kommer dessa kärnorna bli varma, och de andra svala, så man får välja dem vettigt.

Vi får se, AMD har ju fastlött sin CPU, så kanske Intel får tummen ur röva och väljer att göra detta också i framtiden (även om jag vet problemen som kan ske med de små kärnorna de har). Med detta så har du ju nästan perfekt kontakt mot IHS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

@fyllapa
"Cpu = i7 7700k (kylarfläkt mot fronten av chassit)"

Menar du att fläkten blåser mot fronten? Eller bara att den sitter på den sidan av kylaren fast blåser bakåt? Den ska såklart blåsa bakåt

1,4v är alldeles för mycket för en oklockad 7700k. Tror min stannar på 1,2 på Auto inställningar. Men vi hade behövt se en kurva på hur volten ser ut under tex 10min. För det är ju inte säkert att den ligger på 1,3+v hela tiden bara för att den maxade högt.

Hur ser fläktkurvan för cpu fläkten ut?
Skickades från m.sweclockers.com

Den sitter på den sidan av kylaren och blåser bakåt in mot kylaren. Duger Pure Rock om man inte ska överklocka tro?

Stresstest

Här kör jag stresstest med prime95. Bilden till vänster är efter ~10 minuter, bilden till höger är efter kanske 15 min. Temperaturen började på ungefär 50-60 grader när jag satt igång testet, steg emot 80 grader efter 10 minuter vilket bild 1 visar sjönk sedan och håller på att gå lite upp och ner nu.

Runt 1 400 volt används hela tiden. Fäktarna går också hyfsat stabilt.

Skrivet av ikonomopoulos:

0.670 vid idle låter normalt men 1.4 på load? Är du säker på det, som någon skrev är det runt 1.2v på auto oftast och som sagt, jag har 1.1v vid full load utan överclock, detta i 100% load under till exempel cinebench, prime95 etc. dubbelkolla så att det stämmer, anars skulle jag definitivt undervolta då 1.4v är något man kör ytyp 5+ ghz överclock och inte stock. När det kommer till fläktarna låter allt bra, har själv haft ett r4 och det funkar utmärkt med dörren stängd och fläktarna sitter bra enlgit mig

Stresstest

100% load med Prime95 stresstest. Kommer upp i runt 1 400 V och den håller sig runt där. Bilden till vänster är efter ungefär 10 minuter och bilden till höger motsvarar ungefär 15 minuter. Hade idle temp på runt 30 när jag började testet då tempen ganska snabbt steg till 50-60 för att sedan sakta ta sig till runt 80 efter 10 minuter som vänster bild motsvarar.

Mitt problem verkar vara 1 400 V, va? Varför ger den så mycket volt?

Skrivet av Paddanx:

Nu är detta en gissning, men logiskt så tror jag det beror på att denna CPU har samma halvdåliga kontakt mot IHS som tidigare Skylake och Haswell mfl.

Så när den är IDLE så är det svalt och bra, och när den plötsligt ska klocka upp en kärna och jobba hårt, så blir den kärnan varm som tusan väldigt fort då kontakten mot IHS är så dålig som den är... Detta sker ju när man spelar spel som inte tar så många trådar och har usel/gammal trådhantering. Då hoppar den mellan CPU trådarna på ett ineffektivt sätt, vilket skapar detta fenomen.

Enda "lösningen" jag kan tänka mig är att delidda CPUn och förbättra denna kontakt, så att värmen går direkt till IHS istället/kylaren. Alt är att låsa ditt spel på fåtal trådar, så den inte kan hoppa mellan så många olika, men då kommer dessa kärnorna bli varma, och de andra svala, så man får välja dem vettigt.

Vi får se, AMD har ju fastlött sin CPU, så kanske Intel får tummen ur röva och väljer att göra detta också i framtiden (även om jag vet problemen som kan ske med de små kärnorna de har). Med detta så har du ju nästan perfekt kontakt mot IHS.

CS:GO verkar vara ett av de spelen som kräver mest helt CPUmässigt som jag testat, tempen kan gå upp till 70 grader ganska så snabbt och vad jag hört så är det ganska dåligt optimerat. Du har kanske rätt.

Permalänk
Medlem

@fullapa uppdatera Bios till F5

http://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z270-Gaming-K3-rev-10#...

"V core voltage adjust"

Pure Rock funkar ok så länge du inte satsar på överklockning över 5GHz.
Tempen lär sjunka med nya bioset om den nu gör så volten sänks

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

@fullapa uppdatera Bios till F5

http://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z270-Gaming-K3-rev-10#...

"V core voltage adjust"

Pure Rock funkar ok så länge du inte satsar på överklockning över 5GHz.
Tempen lär sjunka med nya bioset om den nu gör så volten sänks

Skickades från m.sweclockers.com

Ska provas, tack för tipset. Måste dock först inhandla en usb sticka då jag varken har en diskett eller hårddisk som stödjer formatet som krävs för nya BIOS (tror jag).

Angående det här med temp hoppningen i CSGO, jag misstänker kanske att det är den lägre siffran som är aktuell? Eftersom tempen hoppar på alla kärnor från ungefär 45 till 80-90 fram och tillbaka, och att jag inte ens kommer upp i 90 med Prime95 (CSGO borde väl ändå inte vara mer CPU krävande än det här testet?) så får jag utgå från att det är fel på någon indikator när jag kör GO snarare än att tempen är hög, eller kanske den riktiga temperaturen ligger någonstans mittemellan.

Permalänk

Håller med om att det till mesta del troligen är den höga spänningen på 1,4 V som orsakar dessa temperaturer. Testa med att uppdatera ditt moderkorts BIOS via länken du fick här ovanför utav SpeedRebirth; "V core voltage adjust" låter som en sak precis som du behöver i detta fallet. Då ska du manuellt kunna spika spänningen via BIOS sedan. Sedan efter stabil och utprövad överklockning kan du sedan ställa in adaptive spänning på processorn så ligger den inte hela tiden på samma högsta spänning. Eller om du hellre föredrar att använda manuell inställning tillsammans med Speedstep. Vet inte riktigt hur Gigabytes moderkort fungerar, men allt det här gör iaf att göra med Asus moderkort så det ska inte vara några problem. Heter kanske olika saker men borde vara sak samma. Sedan håller jag det osagt huruvida i7 7700K gör med sin värmefördelning, dvs att den hoppar upp och ner i temperatur. Det är en såpass ny processor som ännu inte är tillräckligt beprövad utav folk. Teorin som Paddanx har låter inte alls fel faktiskt. Pure Rock duger gott och presterar bra samt relativt tyst till inte allt för hög överklockning (som också redan är nämnt i denna tråd). Huruvida CSGO trissar upp det hela har jag inte en aning om.

Lycka till. Hoppas att det löser sig. Redan många bra tips här. Du är iaf inte ensam om att temperaturen hoppar.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Om den värms upp snabbare än andra 7700K trots att du kör med vettiga inställningar (?) så bör den också bli väl varm som varmast. Då kan det hjälpa att montera om kylaren.

Så, montera om och köra med standardinställningar i BIOS.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Om den värms upp snabbare än andra 7700K trots att du kör med vettiga inställningar (?) så bör den också bli väl varm som varmast. Då kan det hjälpa att montera om kylaren.

Så, montera om och köra med standardinställningar i BIOS.

Också ett bra tips. Kolla så kylaren sitter fast ordentligt samt kolla över kylpastan. Såg att du skrivit att du hade råkat röra vid den under föregående installation/montering och applicerat delvis ny på just det stället. Kan ju vara det också. Byt isf hela alltet genom att rengöra med kemisk ren bensin applicerat på ett oblekt kaffefilter och applicera efter det ny kylpasta. Mängden behöver inte vara större än ett kokt riskorn. Men kolla först så kylaren sitter på ordentligt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

uppd: flashade nya bios, kommer inte över 1 300 volt nu och tempen på CSGO hoppar till max 75%, hoppar mellan 43 och 73 ungefär. Så en klar förbättring! Tack för tipset SpeedRebirth.

Ska kolla pastan och kylaren imorgon, ska också se vad det blir för effekt på CPUn med en 1070 istället för 660ti. Spännande.

Permalänk
Inaktiv

Har exakt samma fenomen. Köpte en 7700k för några dagar sen och har oxå hoppande temps. Precis som du har jag också toppar på 80c i CSGO. Kylaren är en H115i

Kör min med ASUS Perfomance inställt i Bios. 4.6Ghz 1.28V som max i CPU-Z när jag startar AIDA64

Kört ett aida test på 60 min och då låg temps mellan 30-85. Average 65c ish så det är väldigt mycket spikar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu är detta en gissning, men logiskt så tror jag det beror på att denna CPU har samma halvdåliga kontakt mot IHS som tidigare Skylake och Haswell mfl.

Så när den är IDLE så är det svalt och bra, och när den plötsligt ska klocka upp en kärna och jobba hårt, så blir den kärnan varm som tusan väldigt fort då kontakten mot IHS är så dålig som den är... Detta sker ju när man spelar spel som inte tar så många trådar och har usel/gammal trådhantering. Då hoppar den mellan CPU trådarna på ett ineffektivt sätt, vilket skapar detta fenomen.

Enda "lösningen" jag kan tänka mig är att delidda CPUn och förbättra denna kontakt, så att värmen går direkt till IHS istället/kylaren. Alt är att låsa ditt spel på fåtal trådar, så den inte kan hoppa mellan så många olika, men då kommer dessa kärnorna bli varma, och de andra svala, så man får välja dem vettigt.

Vi får se, AMD har ju fastlött sin CPU, så kanske Intel får tummen ur röva och väljer att göra detta också i framtiden (även om jag vet problemen som kan ske med de små kärnorna de har). Med detta så har du ju nästan perfekt kontakt mot IHS.

Min 7700K är deliddad, den hoppar i vilket fall... har loggat tempen under flera timmar och man kan se spikar ända upp till 65 grader när datorn står i idle.. Cpu:n håller sig inom lagom temp så det finns ingen mening för mig att gräva i det mer är ganska säker på att jag kan inte göra något åt det ändå.. , hade jag inte sett alla andra som har symtom så hade jag nog reagerat annorlunda..

Kyler systemet med ekwb loop cpu + gpu.

Visa signatur

8700k stock, Asus Rog Maximus X Wifi, 32gb Team Delta rgb 3200mhz, Asus Strix 1080ti oc, Samsung Evo 850 500gb, Samsung Evo m.2 960 500gb, EVGA G2 650W, Ekwb custom waterloop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jim81mie:

Min 7700K är deliddad, den hoppar i vilket fall... har loggat tempen under flera timmar och man kan se spikar ända upp till 65 grader när datorn står i idle.. Cpu:n håller sig inom lagom temp så det finns ingen mening för mig att gräva i det mer är ganska säker på att jag kan inte göra något åt det ändå.. , hade jag inte sett alla andra som har symtom så hade jag nog reagerat annorlunda..

Kyler systemet med ekwb loop cpu + gpu.

Oki... ut med den teorin då

Aja.. som du säger, så länge det inte påverkar så.
Dock undrar jag, ingen thermal throttle kickar in va?

Permalänk
Medlem

Jag har också samma problem med min 7700K att den hoppar i temp väldigt fort och att fläkten går in och varvar upp.
Tror mig ha funnit kanske en anledning till detta beteende och det är Intel Speed Shift V2.
Om nedan är korrekt då larmar cpu:n upp frekvens och volt väldigt kvickt.
Då rusar även tempen upp och fläkten hänger då på och varvar upp (som är något störande) och då får vi dessa "Thermal Spikes"

http://www.anandtech.com/show/10968/the-intel-core-i7-7700k-9...

The second benefit is the speed of transition. A processor that can ramp up to a high frequency quickly and then drop down as needed can get through instructions quicker but also save power. Imagine driving a car, and having to wait 60 seconds to change a gear – it’s that sort of analogy.

What Speed Shift v2 does in the i7-7700K and the Kaby Lake family, compared to v1 in Skylake, is manage those transitions to higher frequency faster. Before Speed Shift, transitions from idle to peak turbo were on the order of 100 milliseconds, and Speed Shift v1 took that to 30 milliseconds (with a good base established within 15). Speed Shift v2 means that peak performance from idle now happens in 10-15 milliseconds total.

Permalänk
Inaktiv

Hittade en tråd på Intels forum, https://communities.intel.com/thread/110728.

Det vet ju om problemet så förhoppningsvis gör dom något åt det inom snar framtid

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, hoppar i temp hela tiden.
Idle så är den mellan 35 och 65 typ.. Helt sjukt, vad är felet.
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=qojfdk&s=9#.WM_WFaJwGUk
Vad är felet ? vad kan jag justera och hur gör jag det exakt ?

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk

Är nog inte så mycket att göra åt hoppande temperaturer på 7700K. Det är som det är. Förhoppningsvis fixar Intel det med tiden.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Även med vatten så hoppar temperaturerna rätt bra. Jag kör min i 5GHZ @ 1.27V och LLC 6. Idle ligger den strax över vattentemp stabilt men under load hoppar den rätt bra. Har maxtemp på ca 70 grader i bf1 och 78-79 grader i aida64 (med gpustress). Medeltempen betydligt lägre än så.

Permalänk
Medlem

Har läst på andra forum att vissa löser det med att sänka strömmen till CPU och får bättre temps som inte hoppar upp o ner. Hur fasen gör man detta? Nån som kan förklara?

Asus Z270G och i7 7700k.

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min. Gick upp till 1.35v under load med allt på auto i BIOS.

Satte mig helt enkelt och pillade med volten själv, nu har jag adaptive-mode på 1.2V och negativ offset på 0.07V, vilket ändå ger Vcore på 1.28 under load (mycket lustigt). Dock köra jag 4.8Ghz, hade jag kört standardfrekvenser hade lägre Vcore funkat.

Har ett MSI Z270 Gaming Carbon Pro moderkort.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Hade samma problem med min. Gick upp till 1.35v under load med allt på auto i BIOS.

Satte mig helt enkelt och pillade med volten själv, nu har jag adaptive-mode på 1.2V och negativ offset på 0.07V, vilket ändå ger Vcore på 1.28 under load (mycket lustigt). Dock köra jag 4.8Ghz, hade jag kört standardfrekvenser hade lägre Vcore funkat.

Har ett MSI Z270 Gaming Carbon Pro moderkort.

Ok, kan du snälla förklara vad allt detta du pillat på innebär ?
Vilka inställningar ordagrant ska jag pilla med ?
Jag vill inte att den ska peaka som en galning när jag klickar igång program osv.
Om jag förstått det rätt så har du förhindrat den att den går över 1.2 volt +- 0,07 eller ?

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Severin87:

Ok, kan du snälla förklara vad allt detta du pillat på innebär ?
Vilka inställningar ordagrant ska jag pilla med ?
Jag vill inte att den ska peaka som en galning när jag klickar igång program osv.
Om jag förstått det rätt så har du förhindrat den att den går över 1.2 volt +- 0,07 eller ?

Ska ge det ett försök, inställningarna heter lite olika på olika moderkort.

Adaptive Voltage innebär att du sätter en Vcore som CPU får under load, och när den inte är i load går spänningen ner igen. Det här är en bra start. Testa det med 1.2 och se vad du får för värden. Verkar detta stabilt efter några timmar i stresstest (tex. ROG Realbench) så kan du testa sänka ytterliggare.

I mitt fall gick volten av någon outgrundlig anledning ändå upp över 1.3, och jag fick därför välja att köra "Offset Voltage" utöver adaptive voltage. Det offset voltage gör (som namnet antyder) är att addera/subtrahera en konstant från tidigare valda vcore. För att få ner vcore ytterliggare valde jag därför att subtrahera 0.07V, vilket gav slutgiltig Vcore på 1.28 under load.

In short: Börja med adaptive voltage på 1.2V och arbeta dig nedåt därifrån. Bry dig inte om offset tillsvidare.

Var försiktig när du pillar, och känner du dig osäker så googla lite på de termer du inte förstår i BIOS

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD