Hjälp min chef försöker tvinga på mig MAC!!

Permalänk
Medlem

Hjälp min chef försöker tvinga på mig MAC!!

Hej alla kära medlemmar

Min chef försöker tvinga mig att byta till Mac ifrån PC på jobbet eftersom enligt han alla som jobbar inom design och media ska ha Mac och alla andra har det förutom jag.

Jag har alltid haft PC och jobbar mycket i Photoshop och bygger hemsidor i Wordpress och vill verkligen inte ha Mac.

Jag försöker övertala han igenom trycka på priset att nya Mac pro kostar strax över 30 lax medans en vanlig laptop med riktigt bra prestanda kan man få för 15 lax.

Har ni några fler bra anledningar varför inte man ska köpa en Mac?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Säg som det är, att du helt enkelt inte gillar Mac och trivs mycket bättre med en Windows-laptop?

Permalänk
Medlem

Säg till han att jämföra din produktivitet med dina kollegor så har han ju fakta på att du inte behöver en Mac

Edit: Eller låt han slösa sina pengar och installera Windows 10 på din Mac.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zunil:

Säg till han att jämföra din produktivitet med dina kollegor så har han ju fakta på att du inte behöver en Mac

Edit: Eller låt han slösa sina pengar och installera Windows 10 på din Mac.

This: säg att du är mer produktiv i Windows, skiter han i det så installera Windows på den bara
EDIT: eller gör som din chef säger och använd Mac. Det är ju saksamma om man använder Wordpress eller photoshop, dessutom är Coda ett riktigt nice program att koda i som bara finns till Mac. Du kan göra ändringar direkt på servern.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ac3R:

Min chef försöker tvinga mig att byta till Mac ifrån PC på jobbet eftersom enligt han alla som jobbar inom design och media ska ha Mac och alla andra har det förutom jag.

Är det här något han har fått för sig eller var har han fått det ifrån?

Säg som det är att du inte vill ha Mac och att du jobbar mycket bättre i Windows. Fattar han inte det är han ju en riktigt dryg typ.

Permalänk
Entusiast

Jag förstår inte varför han skulle tvinga på dig en Mac om du inte är van med varken operativsystemet eller mjukvarorna för Mac.
Det låter ju som en total produktivitets-dödare.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Du får försöka övertyga honom att eftersom du jobbar med design och media är det viktigt för dig att vara kreativ och nyskapande. Det känns främmande för dig att gå i samma upptrampade fotspår som alla andra och att tvingas jobba med Mac skulle kännas som ett avsteg från det unika att vara just du och skulle lägga en hämsko på din kreativitet. Eller nåt ditåt...

Permalänk
Medlem

@Ac3R: Säg till din chef att "Think different"

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ac3R:

Min chef försöker tvinga mig ........

Jo nu får man kanske skilja på en chef och morsan eller farsan.

Chefen bestämmer oavsett om man kommer från en curlad generation

Sen drar ett företag av momsen så det handlar om helt andra priser när företag handlar.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av plunn:

Jo nu får man kanske skilja på en chef och morsan eller farsan.

Chefen bestämmer oavsett om man kommer från en curlad generation

Sen drar ett företag av momsen så det handlar om helt andra priser när företag handlar.

***snip/mod***

§1.6 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo nu får man kanske skilja på en chef och morsan eller farsan.

Chefen bestämmer oavsett om man kommer från en curlad generation

Sen drar ett företag av momsen så det handlar om helt andra priser när företag handlar.

Fast de flesta normala chefer skulle väl inte käfta emot om man säger "Nej jag vill ha den billiga datorn". Annat är det förstås om IT-avdelningen säger "Detta supportar vi, det finns det att välja på." men så låter det inte riktigt som om det är.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rattnalle:

Fast de flesta normala chefer skulle väl inte käfta emot om man säger "Nej jag vill ha den billiga datorn". Annat är det förstås om IT-avdelningen säger "Detta supportar vi, det finns det att välja på." men så låter det inte riktigt som om det är.

Nja, beror väl lite på hur man tolkar också. Det kanske handlar om en designbyrå med 50 anställda. Då kan man ju inte hålla på och speciala för att en vill ha Windows. Det blir betydligt dyrare än att köra på det som alla andra använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Hej alla kära medlemmar

Min chef försöker tvinga mig att byta till Mac ifrån PC på jobbet eftersom enligt han alla som jobbar inom design och media ska ha Mac och alla andra har det förutom jag.

Jag har alltid haft PC och jobbar mycket i Photoshop och bygger hemsidor i Wordpress och vill verkligen inte ha Mac.

Jag försöker övertala han igenom trycka på priset att nya Mac pro kostar strax över 30 lax medans en vanlig laptop med riktigt bra prestanda kan man få för 15 lax.

Har ni några fler bra anledningar varför inte man ska köpa en Mac?

Använder du någon annan mjukvara som saknar motsvarighet på en Mac? I annat fall skulle jag inte tveka att välja en Mac. Ser inga fördelar med att välja en Windows-dator för arbete.

Permalänk
Medlem

Ta Macbooken för hårdvaran, sen installerar du BOOTCAMP på den. Då får du bra dator med Windows på.

https://support.apple.com/boot-camp - Officell support från Apple. Kan ju inte bli bättre!!

(^^)-b

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem

Är det du eller han som betalar? Du får nog finna dig i att köra Mac om han tycker det ska köras Mac.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det är väl din chef som bestämmer eller ?

Ibland har min chef frågat mig om att utföra arbetsuppgifter som står utanför min befattningsbeskrivning, vem är jag att krångla om jag får samma lön för det ?

Precis som han bestämmer vilka maskiner företaget skall använda, även om jag kanske var mer van vid andra märken när jag började..

Du kan nog stå ut med Mac också

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

***snip/mod***

Ganska mycket tycker jag, det är allt för många som kommer ut på arbetsplatser och tror att massa saker handlar om deras åsikt eller vad de känner för, när det i själva verket handlar om vad man bestämt på företaget skall gälla hela verksamheten.

Som anställd bör man inse att man inte är världens medelpunkt under alla omständigheter.
Det underlättar för alla...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara nyttigt att sitta vid en MAC och greppa lite nya grejer också.

.. Själv hade jag bytt jobb.

Skrivet av Karaff:

Ganska mycket tycker jag, det är allt för många som kommer ut på arbetsplatser och tror att massa saker handlar om deras åsikt eller vad de känner för, när det i själva verket handlar om vad man bestämt på företaget skall gälla hela verksamheten.

Som anställd bör man inse att man inte är världens medelpunkt under alla omständigheter.
Det underlättar för alla...

Jo fast det utesluter ju inte att man kritiserar chefen för dåliga förslag och gör rätt i att stå upp för saker och ting.

Man kan ju inte säga åt brevbärare att köra kickbike för att det är trendigt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@Igelkott:

Absolut, men sen måste man komma ihåg den fina linjen mellan att komma med meningsfull kritik och att inse att chefen har sista ordet. Eller verksamhetshandboken, policy etc.

Håller med dig, passar det inte så är det ju upp till var och en att byta jobb.

Jag brukar också försöka se alla nya erfarenheter som en källa till personlig utveckling, kanske har man stor nytta av det man lär sig vid senare tillfälle. Ingen har dött av att lära sig något nytt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.