Kemikalieskatt på elektronikprodukter införs 1 juli 2017

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mansonite:

Det konstigaste med det här är att det inte verkar spela någon roll vilka kemikalier som finns i produkten?
Producenterna kan alltså i teorin ha jättemiljövänliga alternativ men ändå drabbas lika hårt av skatten som producenter som använder bly och arsenik eller w/e gör?

Känns idiotiskt.

Det är endast om dom använder vissa typer av flamskyddsmedel! Tillverkar dom utan dom så blir det ingen extra skatt!

Skrivet av kissekotten4:

Varför beskattas produkten och inte kemikalierna? Är ju helt absurbt

Det är endast om dom använder vissa typer av flamskyddsmedel! Tillverkar dom utan dom så blir det ingen extra skatt!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

En gång i tiden hade staten skattelättnader för att folk skulle köpa datorer. Nu är det istället trippelskattning på samma sak. Moms, privatkopieringsavgift och snart kemiskatt. Grym IT-satsning av staten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det är endast om dom använder vissa typer av flamskyddsmedel! Tillverkar dom utan dom så blir det ingen extra skatt!

Det är endast om dom använder vissa typer av flamskyddsmedel! Tillverkar dom utan dom så blir det ingen extra skatt!

I tidigare artiklar talades om att produkter utan flamskyddsmedel skulle slippa 75% av skatten. Har detta ändrats?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Lycka till med det. Du kommer varken undan momsen eller tullen om du har otur. Momsen kommer du absolut inte undan.

Förra året köpte jag följande ifrån Tyskland samt USA

3 mobiltelefoner

powerbank

1bluetooth högtalare (från USA)

Så vad är problemet. Kan inte säga så mycket mer utan att sweclockers mods ska vara in och peta in inläggen.
Men för fan, stöd för i helvete inte de här skitsystemet vi har i Sverige. Börja tänka själv och se hur ni kan göra för att handla.

Är ju redan rätt uppenbart när man blev 18 och man insåg att de var värt att köra 240mil fram och tillbaka till Tyskland för att handla öl. Då insåg man hur jävla skevt system vi har här i Sverige. Så extremt patetiskt.

Edit: rättelse miltal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Snart handlar ingen någonting från Sverige. Det är resultatet av världens högsta moms och världens högsta och flesta skatter.

Och vad får vi för pengarna? Bättre polis?

Pengarna räcker säkert till några kolgruvor åt Fridolin och nåt asylboende åt Löfven. Så något gott kommer säkert av det.. 😓

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Blir import från Tyskland efter 1 Juli.
GG.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Det här kan inte gå igenom. 320 kr extra på i princip samtliga psu:er t ex.

320kr var taket?

Man får vara lite kreativ och bygga in 100st PSU:er i en stor låda. Det blir 320kr i skatt för denna enhet. Sedan kan man sälja dom OEM-förpackade med endast 3.20 i skatt per enhet.

Varför är det så mycket gnäll? Det är ju ni som röstat på de som sitter i regeringen. Dom gör ju bara sitt jobb för det är ju den politiken NI valt..

Permalänk
Medlem

Amazon.de har gratis frakt till Sverige på ordrar över 39€. Just sayin...
Bra jobbat Stefan Löfven o C:o.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Happ blir tyskland i framtiden då. Jävla skatter i det här landet.

Tips på bra butiker? Hur funkar det med garantier osv?

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Anta att man ska peta ihop en komplett dator från komponenter. Vart är bästa ställena utomlands att vända sig i dagsläget?
@backfeed - ja, det låter väldigt lågt. Decimalfel?

Tyska Amazon funkar bra för elektronik. Är inom EU också vilket betyder att man slipper betala tull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du kommer varken undan momsen eller tullen om du har otur. Momsen kommer du absolut inte undan.

Det är fortfarande bättre att chansa på att man kommer undan än att betala direkt.

När det gäller grejer från EU så är det inte frågan om några tullpåslag, dessutom tillfaller momspengarna landet man handlar ifrån, och det är ju en hel del vunnet bara med att inte göda en sosse.

Permalänk
Medlem

Kopierningsavgift, fastighetsskatt, kemikalieskatt, trängselavgift osv, staten borde klappa sig själva på axeln när det gäller benämningar på att mjölka folket på pengar. Bensinskatten kan ju inte höjas hur mycket som helst inom ett år så de måste ju lura till sig pengar på något sätt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

Förra året köpte jag följande ifrån Tyskland samt USA

3 mobiltelefoner

powerbank

1bluetooth högtalare (från USA)

Så vad är problemet. Kan inte säga så mycket mer utan att sweclockers mods ska vara in och peta in inläggen.
Men för fan, stöd för i helvete inte de här skitsystemet vi har i Sverige. Börja tänka själv och se hur ni kan göra för att handla.

Är ju redan rätt uppenbart när man blev 18 och man insåg att de var värt att köra 340mil fram och tillbaka till tyskland för att handla öl. Då insåg man hur jävla skevt system vi har här i Sverige. Så extremt patetiskt.

Det "skitsystem" som finns i Sverige är vad som finansierat din utbildning bland annat. Även om jag själv anser att denna skatt är kontraproduktiv.

Ska man beställa saker från andra länder så är USA nog ett av de sämre valen så länge det inte är specialproducerade produkter (som kläder) som inte säljs någon annanstans. Detta pga. att fri tull inom EU och därför rekommenderas det att man beställer från Tyskland istället. Sedan att du inte förstår varför man har den skatten man har på Alkohol är bara komiskt... Här är ett tips. Det är inte för att tjäna pengar ELLER för att tvinga dig åka till Tyskland.

Skrivet av KingCobra:

Kopierningsavgift, fastighetsskatt, kemikalieskatt, trängselavgift osv, staten borde klappa sig själva på axeln när det gäller benämningar på att mjölka folket på pengar. Bensinskatten kan ju inte höjas hur mycket som helst inom ett år så de måste ju lura till sig pengar på något sätt.

Kopieringsavgiften är en gammal lag som borde uppdateras. Fastighetsskatten är självförklarande.. denna skatt känns lite väl ogenomtänkt och trängselavgiften är även en självförklarande. Sedan de pengar man tjänar på denna skatt är inte i närheten av nog mycket för att försvaras ekonomiskt. Utan detta är bara ett tafatt försök att tvinga företag att använda sig av miljövänligare produkter.. problemet är att det slår mot konsumenterna mer än något annat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Beställer redan det mesta från tyskland... Det är ju jävligt tragiskt att sossarna ska beskatta allt som bara går... snart får vi väl betala extra skatt på skor för att dom sliter på gångvägarna... eller på luften vi andas

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Det är så dumt i huvudet att det baseras på vikt.
Det ger ju ingen somhelst bonus för elektronik-utvecklare som försöker ta fram mer miljövänliga produkter.
Hade de istället baserat skatten på mängd "miljödåliga" kemikalier så hade det ju funnits en morot för vissa att ta fram mindre skadliga produkter och då skulle vi kunna se en positiv utveckling på den fronten.

Eller om de hade valt att ta skatten från företagen bakom produkterna istället så hade det kanske också kunnat leda till förändring.
Men istället är det som vanligt får konsumenten betala för det som konsumenten inte rår över.

Den här skatten är inte framtagen för att förändra världen, den är framtagen för att mjölka mer skattepengar på obestämd tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Så typ priser på nätagg kommer öka T.ex. med nästan 50% tack vare denna finna skatt? Hur har de tänkt, har de tänkt alls?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det "skitsystem" som finns i Sverige är vad som finansierat din utbildning bland annat.

Europas sämsta skola har vi betalat dyrast för menar du?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

I tidigare artiklar talades om att produkter utan flamskyddsmedel skulle slippa 75% av skatten. Har detta ändrats?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha man skulle alltså ändå få betala 25%. Helt underbart!

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Det här kan inte gå igenom. 320 kr extra på i princip samtliga psu:er t ex.

Ett EVGA SuperNOVA G2 750W kommer att gå upp med 30% om det får fullt påslag, det och att de har 10 års garanti innebär att det kan löna sig att köpa ett innan juli om man planerar något nytt även om aggregatet blir liggandes ett tag.

Prishöjningen blir ju ännu värre för billiga skräpnätaggreagat som är lika tunga som de dyra...

Permalänk
Medlem

Sossejävlar med klåpfingrar som ska vidröra allt de kan, usch. Staten tar och tar men ger inget tillbaka, arg blir jag.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

2,4 miljoner kronor per år? Det kan väl inte stämma?

Detta blir döden för de som bygger egna datorer och som köper för svenska återförsäljare. Varenda sak man köper kommer ju att ha ett viktbaserat påslag. Kommer bli dyyyyrt.

Permalänk

Blir så arg..

"Förslaget om en kemikalieskatt presenterades redan för två år sedan, då man hoppades att denna skulle få positiva konsekvenser för människors hälsa i och med att exponeringen för miljöfarliga ämnen minskar."

Liksom wat? nej nej nej.

Låter som BS för att få in mer skattepengar. Dom har väl vissa utgifter som inte går något tillbaks. Humm.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Sluta rösta då på sossarna ni som klagar på skatterna de är mest skattekåta personerna i sverige.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Det "skitsystem" som finns i Sverige är vad som finansierat din utbildning bland annat. Även om jag själv anser att denna skatt är kontraproduktiv.

Ska man beställa saker från andra länder så är USA nog ett av de sämre valen så länge det inte är specialproducerade produkter (som kläder) som inte säljs någon annanstans. Detta pga. att fri tull inom EU och därför rekommenderas det att man beställer från Tyskland istället. Sedan att du inte förstår varför man har den skatten man har på Alkohol är bara komiskt... Här är ett tips. Det är inte för att tjäna pengar ELLER för att tvinga dig åka till Tyskland.

Ja för vi ser ju hur bra alla våra samhällsfunktioner sköts om, ex sjukvården, polisen, äldrevården, skolan, LOL

Jaha så vad är anledning, att få folk att dricka mindre? ja men där ser vi ju hur bra de blir med de, gör andra droger med attraktivt som ett billigare alternativ, brilliant! hura för sverige, nobelpriset till oss själva och en klapp på axeln. lmao

Jag spara iaf... ca 1200kr give or take på mina köp, de var då inte speciellt mycket då de bara blir några hundralappar hit och dit men de är ju den hundralapparna extra som vi måste punga ut på skatt.

Största var väl på galaxy A5 2016 som i Sverige kosta ca 3300 och jag köpte den för 2800kr i tyskland ifrån en butik där.

Jag kommer då fortsätta göra det jag gör och så får ni andra sitta med armarna i kors och göra vad ni vill. Tvingar er inte till något ^^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cedarwood:

Det kanske är jag som är dum men. Kan någon förklara hur man får bättre hälsa av detta?
Är ju inte direkt så att istället för att köpa ett nytt kylskåp bygger man istället ut en isolerad jordkällare bara för att man får betala lite extra.

Yes i can ;).
I utredningen som gjorts åt regeringen i detta ärende har man tittat på tidigare regleringar av gifter i konsumentprodukter som införts i norden och där finns ett intressant exempel med PCB som i Sverige förbjöds medan det i norge och danmark straffbeskattades. Regleringen var ungefär lika effektiv i alla tre länderna trots olika sätt att reglera giftet i konsumentprodukter och det är väl en liknande effekt man vill uppnå i det här fallet.
Sedan är det här med flamskyddsmedel lite trixigt för det används i produkter där vi har starka känslor till lyxprodukter som vi anser oss inte kunna leva utan. PCBprodukter var lättare att lägga förbud mot för det fanns ersättare till plaströr och enklare prylar i stor utsträckning där alternativen ofta iaf funkade. Råkar senaste iphonen ha fel flamskyddsmedel och det finns förbud att sälja denna eller ta in den i sverige så skulle förbudet få opinionen mot sig på ett sätt som skulle göra begränsningen av flamskydd nära nog omöjlig, haha.

Skrivet av SweMerlin:

Snart handlar ingen någonting från Sverige. Det är resultatet av världens högsta moms och världens högsta och flesta skatter.

Nä, världens högsta moms har vi inte. Ungern ligger högre ;). Vi ligger däremot rätt lika Norge och vi är högt upp på "momsratingen" i världen.
När det kommer till övrigt skattetryck ligger vi högt på listorna för personbeskattning medan vi inte ligger så högt på företagsbeskattningen.

Skrivet av Mansonite:

Det konstigaste med det här är att det inte verkar spela någon roll vilka kemikalier som finns i produkten?
Producenterna kan alltså i teorin ha jättemiljövänliga alternativ men ändå drabbas lika hårt av skatten som producenter som använder bly och arsenik eller w/e gör?

Känns idiotiskt.

Ja när det kommer till bly och arsenik spelar det inte någon roll i det här fallet.
Lagstiftningen är nämligen till för att begränsa just giftiga flamskyddsmedel i elektronik och textilier då flamskyddsmedlen i våra hem är för höga enligt forskarna. Så det är bara flamskyddsmedlen som beskattas.
Nu kan jag ha förstått lagstiftningen fel här, men som jag förstått det så ska alla varor inom vissa varugrupper beskattas och de som är flamskyddsfria (eller innehåller ofarliga ämnen iaf) får avdrag med upp till 90%. Om så är fallet låter det som du säger idiotiskt. Är man inte problemskapare så bör man slippa denna skatt helt.

Skrivet av kissekotten4:

Varför beskattas produkten och inte kemikalierna? Är ju helt absurbt

Det gås igenom i utredningen som gjorts åt åt redgeringen. Problemet låg i att det skulle bli väldigt resurskrävande att ha insyn nog och kunna mäta kemikaliemängden per produkt. Det verkade alltså inte riktigt genomförbart i förhållande till kostnaden för den idén. Rätt eller fel vet jag inte för oavsett system så handlar det ju om stickprovskontroller och inte total insyn för alla produkter. Men det var vad man kom fram till iaf. Inte omöjligt att experterna gjorde en rimlig bedömning där.

Skrivet av backfeed:

2,4 miljoner i skatteintäkter per år låter väldigt lite; har de kraftigt underskattat hur mycket elektronik som köps per år i Sverige eller är det faktafel?

I vilket fall så är väl grundtanken god, men jag kan inte se hur det ska få någon verklig positiv effekt, då tillverkarna knappast kommer bry sig om den pyttelilla marknaden Sverige (och konsumptionen kommer knappast minska heller). Om hela EU hakar på så vore det en annan sak, så jag antar att det finns med i planerna...

Skrivet av dagas:

Produkterna tillverkas i Asien för en global marknad där Sverige är en ytterst lite marknad. Att de skulle ändra produkterna för vilka skatter vi har är befängt. Jag tycker det är bra om de kan tillverka produkter på ett mer miljövänligt sätt men detta kommer inte hjälpa ett dugg. 2,4 miljoner är dessutom småsummor för statskassan så det kommer inte göra någon skillnad där heller.

Skickades från m.sweclockers.com

2,4 miljoner är faktafel ;).
Spelar det någon roll att Sverige inför lagstiftningen då? Mja, vi är på intet sätt ensamma om att vara på gång med begränsande lagar kring det här så vi är faktiskt inte ensamma. Det är som ni säger inte tillräckligt för att förändra något om vi är ensamma i världen med begränsande lagstiftning, men så är alltså inte fallet. Själv ser jag det som en bra grej att Sverige ligger i framkant istället för att vara efter när det kommer till reglering av gifter i våra hem dessutom.
Hade det varit bättre om EU hade infört det här? Ja! Det tycker jag absolut så idén om att låta EU styra över detta är bra på flera sätt! Det fanns faktiskt med som förslag i utredningen som regeringen beställt att vi istället för att lägga krutet på hemmaplan skulle lägga alla slantarna för att lobba för en EUreglering istället. Varför detta inte valdes är jag inte säker på, men oddsen att lyckas åstadkomma något eller uppnå mål inom snar framtid om att begränsa gifterna sågs väl antagligen inte som goda nog kanske? I kombination med att fler länder är med på tåget på nationell nivå ändå?
Ja det hela är svårt. Jag har mina invändningar mot lagen i nuvarande form också, men i grunden ser jag att det är bättre att man gör något än inget när det kommer till att få bort gifter i hemmen som vi insett inte ska finnas i vår omgivning och där är ni säkerligen med mig ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Påverkar detta datorkomponenter eller är det bara hela datorer? Tittar man på listan över vilka produkter som påverkas så tror jag inte datorkomponenter är med (men det kanske ingår i någon av KN-koderna?).

http://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/p...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Europas sämsta skola har vi betalat dyrast för menar du?

Sveriges skola är inte den sämsta i Europa. Inte på långa vägar.. och det beror inte heller på finansiering utan pga. politiska beslut som slagit ut helt fel. Sedan betalar inte "vi" knappt något alls för skolgången. Det görs via en klumpsumma som även går till vägnät, subventionerad vård etc. etc. etc. etc.

Skrivet av Granter:

Ja för vi ser ju hur bra alla våra samhällsfunktioner sköts om, ex sjukvården, polisen, äldrevården, skolan, LOL

Är ju bra att vi inte har blödande kostnader på andra grejer

Jaha så vad är anledning, att få folk att dricka mindre? ja men där ser vi ju hur bra de blir med de, gör andra droger med attraktivt som ett billigare alternativ, brilliant! hura för sverige, nobelpriset till oss själva och en klapp på axeln. lmao

Jag spara iaf... ca 1200kr give or take på mina köp, de var då inte speciellt mycket då de bara blir några hundralappar hit och dit men de är ju den hundralapparna extra som vi måste punga ut på skatt.

Största var väl på galaxy A5 2016 som i Sverige kosta ca 3300 och jag köpte den för 2800kr i tyskland ifrån en butik där.

Problemet du ser är resultatet av ett enormt skattereducerande under alliansregeringen bland annat. Sedan så kan man inte ställa droger mot alkohol som du gör. Bara för att vissa går på andra droger så betyder det inte att man misslyckats med Alkoholregleringen.. faktum är att man är i absoluta topp i EU när det kommer till just det. Sedan om du kan åka till Tyskland och köpa alkohol beror inte på staten.. Det ger dig däremot mindre tid och gör det svårare för dig att förtära enorma mängder alkohol.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det görs via en klumpsumma som även går till vägnät

Vart går vägskatten då, kan man undra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Vart går vägskatten då, kan man undra?

Slitage. Eller du kanske anser att nya vägbanor som läggs finansieras av den lilla summa du betalar när det kommer till vägskatten?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Är inte ofta man köper elektronik i Sverige längre och nu lär det bli ännu mindre.