Köpråd: HP Omen GTX 980 Ti eller 1060

Permalänk

Köpråd: HP Omen GTX 980 Ti eller 1060

Hej alla!

Patrik heter jag och är ny på forumet.

Jag är på jakt efter en ny dator, har tyvärr en budget på runt 9000kr då jag måste utöver det inhandla skärm etc.

Jag har tittat på två datorer från HP, båda kostar 8990kr med en rabattkod. Min fråga är nu, vilken av dessa är bäst? En har grafikkort NVIDIA® GeForce® GTX 980 Ti (6 GB GDDR5 dedikerat) och det andra är NVIDIA® GeForce® GTX 1060 (3 GB GDDR5 dedikerat).

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?sel=DTP&id...

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?sel=DTP&id...

Det jag vill kunna med datorn är att spela främst. Det kan vara allt från CS, BF, Dota, Overwatch, WoW på bra grafik inställningar.

Kommer detta fungera med den här datorn?
Har ni några andra förslag på dator ifall ni inte tycker att dessa är bra?

Tacksam för all hjälp!
Mvh,
Patrik

Permalänk

980 Ti:n är 30-45% snabbare än 1060n i de flesta spelen. Som du ser är ordinarie pris 17 990 på den med 980 Ti och 11 990 på den med gtx 1060. 980Tin har dessutom dubbelt med GDDR5.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk

@Emomilol1213:

Tack så mycket för ditt svar! Då känns 980 Ti som det bättre alternativet

Kommer datorn fungera bra som en spel dator?

Kommer det gå att uppgradera datorn till bättre komponenter i framtiden, lägga till ram minne etc?

Mvh,
Patrik

Permalänk
Medlem

Den kommer fungera bra som speldator men uppgraderingsbra vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrikm90:

@emil1213:

Tack så mycket för ditt svar! Då känns 980 Ti som det bättre alternativet

Kommer datorn fungera bra som en spel dator?

Kommer det gå att uppgradera datorn till bättre komponenter i framtiden, lägga till ram minne etc?

Mvh,
Patrik

Kommer att fungera mycket utmärkt till spel, så att det blir över!
Nog ska den då kunna att uppgradera i framtiden, men är absolut inget som behövs göras nu iaf.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrikm90:

@emil1213:

Tack så mycket för ditt svar! Då känns 980 Ti som det bättre alternativet

Kommer datorn fungera bra som en spel dator?

Kommer det gå att uppgradera datorn till bättre komponenter i framtiden, lägga till ram minne etc?

Mvh,
Patrik

Minne, standard 8 GB DDR4-2133 SDRAM (2 x 4 GB)
Minnesplatser 4 DIMM

Så du har 2 st lediga ram slots så du kan slänga in 8gb till

500 watts nätaggregat så du kan lugnt uppgradera grafikkortet i framtiden..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Tack så hemskt mycket för svaren! Väldigt uppskattat

Blir det stor skillnad om jag skulle lägga till 8 GB minne?

Jag har tänkt iaf att man kan ha den i 2-3 år och köra hyfsat bra grafik utan att det laggar etc.
Jag vet att det inte är en värsting dator, men man får väl mycket dator för 8990.

Permalänk
Medlem

Hej!
Går i samma tankar som Patrik o är sugen på att slå till på denna dator också.
Har dock en fråga....
Klarar datorn av vr sepl?
Tror ni denna dator skulle kunna köra 2:a generationens vr?
Har inte vr i dagsläget och kommer inte skaffa nuvarande version - men skulle nog gärna vilja ha (om jag inte blir för åksjuk ) när nästa version med lite bättre upplösning kommer ut.
Om inte ni tror den skulle greja det - vilken del skulle vara flaskhalsen ?

Tack på förhand!
J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrikm90:

Tack så hemskt mycket för svaren! Väldigt uppskattat

Blir det stor skillnad om jag skulle lägga till 8 GB minne?

Jag har tänkt iaf att man kan ha den i 2-3 år och köra hyfsat bra grafik utan att det laggar etc.
Jag vet att det inte är en värsting dator, men man får väl mycket dator för 8990.

Blir kanske lite mer framtidssækert med 8Gb extra. Men det ær ingen panik och vill absolut inte vara avgørande i dagslæget. Jag hadde væntat och uppgraderat vid behov. I øvrigt verkar det vara en bra deal. Kommer utan tvivel hålla i alla fall 2 år till.
Det enda som ær "dåligt" med færdigbyggt ær att du inte vet exakt vilka komponenter som sitter i och att det ofta ær førhandsinstallerat en massa program. Men før det hær prist ær det egentligen ingenting att snacka om i mina øgon.

Skrivet av jo_do:

Hej!
Går i samma tankar som Patrik o är sugen på att slå till på denna dator också.
Har dock en fråga....
Klarar datorn av vr sepl?
Tror ni denna dator skulle kunna köra 2:a generationens vr?
Har inte vr i dagsläget och kommer inte skaffa nuvarande version - men skulle nog gärna vilja ha (om jag inte blir för åksjuk ) när nästa version med lite bättre upplösning kommer ut.
Om inte ni tror den skulle greja det - vilken del skulle vara flaskhalsen ?

Tack på förhand!
J

Den ska klara av VR. Grænsen går vid ett GTX970 enligt Nvidia (VR-ready), har jag før mig. Sen ær det ju klart att nyare grafikkort kommer att klara av framtida generationers VR-løsningar bættre, uppenbarligen. Hur stor skillnad vet man ju inte ænnu. Men ett 980Ti klarar utan problem av att køra VR nu.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk

Vill tacka så mycket för era synpunkter! Blir nog att lägga en beställning imorgon på datorn med 980 Ti Tack igen och önskar er en fortsatt trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

Jag tackar jag oxå - klickade precis på köp knappen!

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Tysk_Sjogurka: Datorn jag la ihop till dig i din tråd är bättre och har en mer framtidssäker processor samtidigt som den har bättre nätaggregat, ssd, ramminne, grafikkort, moderkort och ett chassi med bättre kylning

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear