Permalänk
Medlem

@tellus82:
jag anser inte funktionen vara överklockning om den normalt är på slagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag ser det inte så. Om AMD plattformen inte har samma möjlighet så betyder det inte att man skall stänga av den funktionen på en Intel plattform.

Spelar la ingen roll om båda sys kör överklockat.
Sen, när intel va det enda relevanta valet, å man hade ett moderkort som boosta alla kärnor så sades det att det var överklockning, men nu är det inte det längre?

Har ska det vara eg

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

@tellus82:
jag anser inte funktionen vara överklockning om den normalt är på slagen.

I don't even... se föregående inlägg igen... Varför tror du Swec hade funktionen avslagen? För att ge AMD en orättvis fördel i en ren stock mot stock jämförelse? Allvarligt talat nu driver du väl ändå med mig?

Skrivet av Wikipedia:

Överklockning innebär att man kör en datorkomponent i en högre klockfrekvens än specificerat av tillverkaren. Detta utförs ofta av datorentusiaster med avsikt att höja datorns prestanda, för att till exempel hålla jämna steg med ökande systemkrav utan att behöva köpa ny hårdvara. Vanligen överklockas datorns processor men man kan även överklocka grafikkortet och annan hårdvara.

Om man låter en processor gå ovanför sina specade frekvenser och därigenom också tillåter den gå utanför sin specade TDP så har jag oerhört svårt att se hur det inte kan kallas överklockning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Är så sjukt sugen på Ryzen. Tror jag köper 2 system på en gång ja. Byter ut i7 920 servern också.
Hade varit mumma med en 1700 med apu till hemmaserver.

Funderar på att göra server av i7 930 och köpa en ny ryzen-burk. Vad har du för minne i din 920?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

I don't even... se föregående inlägg igen... Varför tror du Swec hade funktionen avslagen? För att ge AMD en orättvis fördel i en ren stock mot stock jämförelse? Allvarligt talat nu driver du väl ändå med mig?

Jag driver inte med dig. Men jag tycker det är absurt att om man har två plattformar som kan köra Turbo boost där den ena plattformen inte kan köra turbo boost på mer än kärna, att man då skall man stänga av funktionen på den andra plattformen som gör att den kan boosta på alla kärnor. Då kanske man skall stänga av samtliga funktioner som skiljer sig mellan plattformarna. Är inte XFR en sådan funktion som tillåter den går utanför TDP?

Reviews är väl delvis tillför att man som potentiell köpare skall kunna se vad plattformen presterar.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=KSWcOcHQWDc

Intressant bug på Gigabyte bräda, lol. Nån som vet om det funnits nåt liknande innan? Bara nyfiken på om dom lyckats göra nåt unikt för Ryzen eller om Intel har haft det också.

Permalänk
Hjälpsam

@MarkSix: Tycker du att Sweclockers skulle slagit på AMD:s XFR också?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag driver inte med dig. Men jag tycker det är absurt att om man har två plattformar som kan köra Turbo boost där den ena plattformen inte kan köra turbo boost på mer än kärna, att man då skall man stänga av funktionen på den andra plattformen som gör att den kan boosta på alla kärnor. Då kanske man skall stänga av samtliga funktioner som skiljer sig mellan plattformarna.

Men snälla människa, alla nu tillgängliga Intel processorer har en separat frekvens för boost som appliceras på endast en kärna, dom har inte en cpu med denna maxboost applicerad på alla kärnorna, det är är en separat boost nivå som alltid är lägre i frekvens och då gäller det alla kärnor. Detta är satt av Intel själva.

Om man sedan i moderkortet kringår denna av intel satta specifikation så har det precis skit att göra med "standard", det är per definition överklockning att köra "Multi-Core Enhancement".

AMD har med Ryzen implementerat nya boost funktioner och till och med XFR, skillnaden här är att detta är stock inställningar som hela plattformen oavsett tillverkare av moderkort följer.

Du måste driva med mig, jag ser verkligen ingen annan möjlighet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@MarkSix: Tycker du att Sweclockers skulle slagit på AMD:s XFR också?

Ja det tycker jag

Permalänk
Medlem

Vad hände egentligen med Ryzen 1600 med medföljande kylfläns?

Har i princip satsat pengar på att de lite långsammare instegsmodellerna i de olika serierna kommer att sälja absolut bäst och antagligen vara allas favoriter att överklocka, och då framförallt 1600 som borde kunna verkligen sparka i5 rumpa i allt som är bra trådat. Och nu senaste har iaf jag bara hört om x modellerna av de med färre kärnor, är de olika icke X modellerna fortfarande på g?

Permalänk
Medlem

@MarkSix:

Snälla gå in och läs på lite om Intel processorer och vad som är standard

https://ark.intel.com/products/94196/Intel-Core-i7-6900K-Proc...

Baseklock: 3.2GHz
Boost klock alla kärnor: 3.7GHz
Boost en kärna: 4GHz

Tycker du verkligen att då tillåta processorn gå i 4GHz på alla kärnor samtidigt är ok i en jämförelse mot en annan processor som går helt i stock enligt dess specifikation? Vore det inte en jävligt mycket mer rättvis jämförelse att låta Intel processorn gå i sin standard konfiguration på samma sätt som AMD körs i sin standard konfig?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Tellus har ju rätt.. det är inte samma sak som att köra en stock turbo gentemot alla kärnor i max turbo fart.. det är överklockning och inget annat.

Och att moderkort besitter den funktionen som standard så bör det räknas som OC om de testas på det sättet.

Tycker ävem att tellus82 har förklarat på ett väldigt fint sätt flera gånger

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Semjonov:

Vad hände egentligen med Ryzen 1600 med medföljande kylfläns?

Har i princip satsat pengar på att de lite långsammare instegsmodellerna i de olika serierna kommer att sälja absolut bäst och antagligen vara allas favoriter att överklocka, och då framförallt 1600 som borde kunna verkligen sparka i5 rumpa i allt som är bra trådat. Och nu senaste har iaf jag bara hört om x modellerna av de med färre kärnor, är de olika icke X modellerna fortfarande på g?

1600X skall komma Q2 det är det senaste jag hört.
http://www.sweclockers.com/test/23426-amd-ryzen-7-1800x-och-7...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@MarkSix:

Snälla gå in och läs på lite om Intel processorer och vad som är standard

https://ark.intel.com/products/94196/Intel-Core-i7-6900K-Proc...

Baseklock: 3.2GHz
Boost klock alla kärnor: 3.7GHz
Boost en kärna: 4GHz

Tycker du verkligen att då tillåta processorn gå i 4GHz på alla kärnor samtidigt är ok i en jämförelse mot en annan processor som går helt i stock enligt dess specifikation? Vore det inte en jävligt mycket mer rättvis jämförelse att låta Intel processorn gå i sin standard konfiguration på samma sätt som AMD körs i sin standard konfig?

Tror jag svarat på den frågan redan. Ja det tycker jag.
När jag läser en review så vill jag veta hur en produkt presterar som bäst. Inte hur den presterar med funktioner avslagna bara för att motsvarande produkt inte har den funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Tror jag svarat på den frågan redan. Ja det tycker jag.
När jag läser en review så vill jag veta hur en produkt presterar som bäst. Inte hur den presterar med funktioner avslagna bara för att motsvarande produkt inte har den funktionen.

Antingen är det jag som håller på att tappa förståndet eller så är det du men någon av oss lär det vara xD

Hur många gånger kan jag förklara att funktionen Multi-Core Enhancement är överklockning... Detta är vad ASUS själva säger som står för funktionen

Citat:

With multicore enhancement enabled it uses Asus's Turbo, with it disabled it uses Intels Turbo

Hur mer glasklart vill du ha det?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Tror jag svarat på den frågan redan. Ja det tycker jag.
När jag läser en review så vill jag veta hur en produkt presterar som bäst. Inte hur den presterar med funktioner avslagna bara för att motsvarande produkt inte har den funktionen.

Men du förstår la att inte alla moderkorten har det stödet. och sen om man har otur så kanske systemet blir ostabilt om alla 8kärnor på en 6900 går i 4ghz.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Tror jag svarat på den frågan redan. Ja det tycker jag.
När jag läser en review så vill jag veta hur en produkt presterar som bäst. Inte hur den presterar med funktioner avslagna bara för att motsvarande produkt inte har den funktionen.

Låt mig förklara på ett sätt du kanske förstår, om du trimmar din bil och är med i en biltävling där man ska köra original, är inte det fusk (och potentiellt förstör din garanti)?
Detta är exakt varför man slår av icke standard funktioner som tillverkaren inte stödjer och kan leda till att du inte får någon garanti på dina grejer (det är dock oftast inget relevant problem för de få moderkort som stödjer "superturbo").

Det är inte att slå av standardfunktioner för att motsvarande inte har det, det är att slå av extra funktioner som normalt inte finns.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Men du förstår la att inte alla moderkorten har det stödet. och sen om man har otur så kanske systemet blir ostabilt om alla 8kärnor på en 6900 går i 4ghz.

Fast så funkar det inte på X99.

Och framförallt skulle inte en 6900K kunna köra turbo på alla kärnor vid 4Ghz även med Multicore Enhancement igång. Det är bara en kärna och Turbo Boost 3.0.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast så funkar det inte på X99.

Och framförallt skulle inte en 6900K kunna köra turbo på alla kärnor vid 4Ghz även med Multicore Enhancement igång. Det är bara en kärna och Turbo Boost 3.0.

Det finns motsvarande funktion på moderkort även för X99 (edit: enligt asus själva så heter det MCE även på x99 och fungerar likadant) bara att då heter den inte Multi-Core Enhancement och man får sätta multipeln själv, däremot är det vanligast på mainstreamplattformen. Z7,8,97/170/270.

Saxat ur manualen till ASUS RAMPAGE V EDITION 10 X99 2011-3, notera vad som står när man kör disabled på funktionen...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har för mig att Sweclockers stängde av den, eftersom de anser den vara överklockning.
De som vunnit på silikonlotteriet kan dra väldig nytta av den, de som inte har det tjänar just ingenting.

Det är ju dock inte något silikonlotteri att låta en 7700k gå i 4,5 Ghz på alla kärnor. 100% av dessa klarar nog det utan några problem.

@Tellus82 du tycker inte det är lite skillnad på att en 8 core boostar alla kärnor till något som faktiskt skulle behöva lite energi att klocka upp till jämfört med en 7700k som gör det på 4 kärnor med troligtvis stock voltage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Ikväll ger det sig förhoppningsvis om det blir en beställning av Ryzen eller inte. Jag avbröt min förhandsbokning pga. avsaknaden av information gällande stöd för virtualisering och ECC RAM. Men, som sagt, om någon missat det så kommer Wendell hos Level1Techs att publicera ett klipp där han går igenom virtualisering (och förhoppningsvis ECC) med fokus på IOMMU och ACS i Linux, där tidigare tester visade på problem med gruppering/isolering vilket försvårade/omöjliggjorde tilldelning/passthrough av hårdvara till olika VMs. Klippet ska enligt en tweet jag tidigare länkat förhoppningsvis dyka upp till 20:00 ikväll svensk tid på deras webbsida och YouTube-kanal.

Lite off-topic nu, men förutsatt att det blir ett serverbygge, finns det 16GB Single Rank Unbuffered ECC DDR4-DIMMs på marknaden? Jag hittar bara 8GB-moduler med dessa egenskaper, vilket i så fall begränsar oss till 32GB maximalt systemminne om vi vill ha ECC. De moduler jag hittat är Kingstons KVR24E17S8/8 och KVR24E17S8/8MA, samt Crucials CT8G4WFS824A, samtliga ligger dock på 2400MHz, men det bör väl inte vara några problem att köra dem i 2133MHz som Ryzen verkar vilja om man kör 4x DIMMs?

Annars kan man ju givetvis köra 2x 16GB Dual Rank Unbuffered ECC DDR4-DIMMs, som Crucials CT16G4WFD8213, alternativt Kingstons KVR24E17D8/16 eller KVR24E17D8/16MA, där de två sistnämnda ligger på 2400MHz vilket Ryzen ska fixa vid 2x DIMMs.

Intressant och lovande! Huruvida hårdvaruvirtualisering fungerar är dealbreakern för mig, funkar det blir det Ryzenköp, annars inte.

Hittills har vi alltså gynnsamma IOMMU grouping verifierat från Gbyte Aorus Gaming 5 x370 (wendell) samt Asus B350 Professional.

Finns också en utsiktssammanställning på maillistan för vfio sedan ett par dagar, av zir_blazer: https://www.redhat.com/archives/vfio-users/2017-March/msg0000... - Citerar ur mailet:

Citat:

4) Devices FLR

Sadly, none of the interesing integrated devices (The two SATA Controllers, the two USB Controllers, and Azalia Audio) supports FLR, all shows FLReset- in lspci -vvv

Detta är ingen katastrof men en nackdel. Det går alltså inte att hårvaruvirtualisera SoCens SATA eller USB för direktaccess till tex en SSD eller mus/tangentbord. Men jag tror inte att det är särskilt vanligt att det går på konkurrerande hårdvara heller, och det finns andra passthrough-metoder som fungerar med minimal prestandapenalty.

Citat:

http://imgur.com/a/36pAT

Don't panic, IOMMU Groups are ugly, but not as bad as it seems. So far, it seems that the topology works in a sort of Host Bridge/PCI Bridge pairing which are always grouped together, and there is isolation between those pairs (So at the very top level, PCIe ACS seems to be working). Where things go wrong, is that there is no isolation below them, so all the Devices attached to a PCI Bridge gets grouped together.

In that tree, the Video Card is currently sitting at the PCIe 16x Slot made with 4 PCIe 2.0 Lanes coming from the Chipset, so it is packed in the ugly Group 0 with all the Chipset devices. However, previously he had it in the main PCIe 16x Slot (Currently occupied with a Intel XL710 NIC, Group 2), so it should have been easily passthroughed. In a Motherboard with a X370 Chipset that allows bifurcation of the main 16 PCIe Lanes into 8x/8x, according to my calculations, it should create another PCI Bridge below one of the "unused" Host Bridges (Like 00:04.x) in its own exclusive Group, thus for two Video Cards in the Processor PCIe Slots you may have full isolation even at this early stage.

Så en GPU som sitter i processorns x16-slot bör hamna i en egen grupp, så bör även 2 GPU som sitter i var sin slot som delar på processorns x16 (alltså de får var sin grupp). Detta är viktigt för den som vill ha två GPU med hyfsad prestanda till olika OS. Sätter man en GPU i chipsetets 2.0 x4-slot så hamnar den i samma grupp som chipsetets övriga prylar. Så i värsta fall kan man sätta en snålare GPU till hypervisorn om denna är ett desktop-OS (tex Linux). Själv använder jag mest 2d och lättare 3d på min linuxdesktop, och skulle vara nöjd med detta också.

Citat:

6) Passthrough

No confirmed successfully passthrough attempts at this point, but things are looking good for a single Video Card. It would also be interesing to know if the grouping unfriendly devices works with the ACS override patch/hack or is a dead end.

Då var det bara det kvar! Håller detta så blir det nog en Ryzen där jag mer eller mindre som standard ger endast en CCX till min gaming-VM, dels för att det är lagom för mitt användande just nu (är ingen powergamer), men också för att minimera andelen inter-CCX-kommunikation. Jag hade dock föredragit en plattare minnesarkitektur där 8 kärnor delade på en L3, för mer flexibilitet, men detta är ändå en petitess om man jämför med alternativen till Ryzen inom samma prestanda/priskvotssegment.

Ang. ECC, jag tycker att det är anmärkningsvärt att ECC-stöd knappt diskuteras av AMD och moderkortstillverkarna. Det hade varit begripligt om Naples marknadsfört som en workstation-plattform, men det görs inte heller. Nordichardwares Naples-referat som @sAAb länkade ovan diskuterar bara servertillämpningen. Det finns alltså inget som idag tyder på att Zen kommer att bli en workstationplattform, i alla fall inte med den säkerhet som de som köper in workstations förväntar sig inför en planerad framtida uppgradering. (Detta är inte en bransch som desktop där man kan överraska, nu 2 månader innan release måste inköpare rimligen vilja ha all info).

Det måste ju finnas personer som har behov av en workstation med 8 kärnor, ECC-minne och hög enkeltrådprestanda som idag köper dual-socket 4-core xeon E5 (för att komma upp till 4GHz) och tvingas acceptera ännu hårdare separering mellan trådar (NUMA) än vad Ryzens dubbla CCX innebär. Just nu tycker jag det är extremt fiskigt att ingen i branschen nämner workstation i anslutning till Zen, det är nästan så att man misstänker att något uppsatt designmål missats av AMD. Dessutom helt tyst från Supermicro.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det är ju dock inte något silikonlotteri att låta en 7700k gå i 4,5 Ghz på alla kärnor. 100% av dessa klarar nog det utan några problem.

@Tellus82 du tycker inte det är lite skillnad på att en 8 core boostar alla kärnor till något som faktiskt skulle behöva lite energi att klocka upp till jämfört med en 7700k som gör det på 4 kärnor med troligtvis stock voltage.

Vi tar det igen

Intel har specat mycket hårt vilka frekvenser vilka processorer har vid vilka boostlägen, dom kör en baseklock, en för alla cores och en för en kärna. Detta är alltså vad man kallar för standard konfiguration eller "stock" inställningar.

Sen har vi ASUS som kommer och lägger på sin egen funktion MCE, denna funktion förbigår Intels specifikation och gör om max boost läget så att alla kärnor nu kan hålla denna frekvens samtidigt

Hur i hela glödheta smådjävlar kan man tycka detta är standard/stock? (ursäkta språket...)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det här var något intressant dom plockat fram:
http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2827-amd-r7-1700-review-...
Sen klagar folk på 1080p-tester för nu är det ju jättevanligt med 1440p och 4k och det är det som gäller
http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/CPUs/1700/amd-radeon-1080p-owners.jpg

Sen en liten text från AMD också, från en Youtube-video:
https://s10.postimg.org/56cgy20vt/amd.png
https://www.youtube.com/watch?v=IKGJshXgOwU&t=282s

Nu utgör ju "single monitor gamers" bara en delmängd av alla gamers... Och vissa av GNs tester är väl kanske lite väl simpla... Jag säger inte att det handlar om att titta på när färg torkar, men vad jag förstått kan det löna sig att läsa in sig lite i vilka specifika tester det är där en i5 får samma resultat som R7, innan man anger GN som källa för sina påståenden. Det Photoshoptestet jag citerade har det ju bland annat lyfts en del frågetecken kring här i tråden (däribland min fråga, gör inte CUDA mer än så?)

Skrivet av MarkSix:

Jag ser det inte så. Om AMD plattformen inte har samma möjlighet så betyder det inte att man skall stänga av den funktionen på en Intel plattform. Om det är en funktion som normalt används på de moderkort som har funktionen så ser jag det som en standar funktion.

Förstår jag dig alltså rätt? Om en moderkortstillverkare med automagi skulle överblicka alla Ryzen till 6GHz utan användarens interaktion, så tycker du det är ok att bänka den mot en valfri Intel-CPU i stock och att det ger en rättvisande bild av de båda processorernas relativa prestanda? Jag tror vi kan dra våra egna slutsatser därifrån.

Permalänk
Medlem

@tellus82: Det är praktiskt taget stock eftersom alla 7700k kan göra den farten utan några problem. Jag ser faktiskt inga problem med det men min poäng var ändå att du gör en väldigt orättvis jämförelse med att välja 6900k som exempel istället för 7700k.

Om det är default inställning när man köper produkten så ja då får man väl bänka så om man bara nämner det.
Nu är vi ju enormt offtopic däremot så det blir nog sista kommentaren om detta från mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@tellus82: Det är praktiskt taget stock eftersom alla 7700k kan göra den farten utan några problem. Jag ser faktiskt inga problem med det men min poäng var ändå att du gör en väldigt orättvis jämförelse med att välja 6900k som exempel istället för 7700k.

Om det är default inställning när man köper produkten så ja då får man väl bänka så om man bara nämner det.

1800x slåss även mot 6900k... Sen är det fortfarande inte stock på 7700k att köra MCE, det blir inte det hur mycket man än vill att det ska vara det...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Spelar dock ingen roll vilken Ryzen CPU du vill välja här.
Får man använda TBM 3.0 då man bänkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@tellus82: Spelar dock ingen roll vilken Ryzen CPU du vill välja här.
Får man använda TBM 3.0 då man bänkar?

Att du kör vanlig turbo boost som är specad/confad av intel är helt ok, inget fel alls i det. Det som blir fel är när man nyttjar funktioner som i efterhand går in och ändrar i det intel confat/specat. Det är och förblir per definition överklockning.

Jag vet ärligt talat inte hur mer utförligt detta går att förklara... ASUS säger själva detta om funktionen

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@tellus82: Det är praktiskt taget stock eftersom alla 7700k kan göra den farten utan några problem.

Bara för att alla motorer klarar av att köras i 250 hästar betyder det inte att det är stock om de från fabrik har 200?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

...

Det måste ju finnas personer som har behov av en workstation med 8 kärnor, ECC-minne och hög enkeltrådprestanda som idag köper dual-socket 4-core xeon E5 (för att komma upp till 4GHz) och tvingas acceptera ännu hårdare separering mellan trådar (NUMA) än vad Ryzens dubbla CCX innebär. Just nu tycker jag det är extremt fiskigt att ingen i branschen nämner workstation i anslutning till Zen, det är nästan så att man misstänker att något uppsatt designmål missats av AMD. Dessutom helt tyst från Supermicro.

Zen kärnor är svagare än vad typiska 4-core xeon workstation kärnor är mest troligt, enligt vad vi vet om Naples är Zen inriktat till datacenter (inte fullt ut workstation, om man inte räknar in alla PCIe lanes), där antal fysiska kärnor väger upp för hastigheten (och mest troligt där CXX med "infinity fabric" kommer skina ljusast). Vi vet också att ett problem som kräver hela FPU'erna kommer gå 1/2 så fort per klock mot för Intel (om jag mins rätt om hur respektive FPU fungerar), så AMD ville nog inte skapa en arkitektur för den marknaden där Intel redan står på starka ben. @1r1d1um skrev att Ryzen är en uppskalad budget CPU, men jag tror nog snarare att det är nog tvärt om, en nedskalad datacenter CPU (Naples minus en massa kärnor). Vilket skulle tillåta en massa prövande på budget system som kommer bete sig liknande på vissa workloads, som senare kan förfinas innan lansering.

Att ECC inte har officiellt stöd på en entusiast CPU är ju inte heller ohört

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Varför hittar jag inga resultat på 3D mark http://www.3dmark.com/search?_ga=1.78730269.86727576.14807140... för AMD 1800X, 1700X och 1700

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090