Acer XR382CQK – 38-tummare med 75 Hz IPS och Freesync

Permalänk
Melding Plague

Acer XR382CQK – 38-tummare med 75 Hz IPS och Freesync

Med ultrabrett bildförhållande, 3 840 x 1 600 pixlar, IPS-panel i 75 Hz och AMD Freesync breder Acer XR382CQK verkligen ut sig på skrivbordet. Häng med SweClockers skärmexpert Thomas på en ordentlig genomgång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

48-75Hz för adaptiv tycker jag är så ologiskt och korkat, hade dom för en gångskull gjort till 30-75Hz, alla AMD grafikkort kanske inte kan klara av lägre min 48FPS.

Detta är varför G-Sync är så mycket bättre och mindre problem med dessutom.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Bra recension som vanligt

Permalänk
Medlem

otroligt bra rec var tvungen att titta fast jag inte har eller i nuläget ens överväger att köpa ett AMD grafikkort. Trevligt med rec av stora skärmar har en philips 40" i nuläget skulle kunna tänka mig kanske 36-38 tum men ej mindre. (fär att få ännu bättre spelprestanda) Annars nöjd med det jag har. (har en 30" dell ips som också var väldigt bra tom bättre än philipsen men kan ej gå tillbaks efter att man vant sig med den större.) Alla spelskärmar är för små för att intressera alls. 40 tum passar ypperligt till 4k & 30 tum för 2560x1600 men beror vad man vill också & utrymme.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det finns egentligen bara en skärm som intresserar mig i den här prisklassen och det är Asus ROG Swift PG27UQ som visades upp under CES. G-SYNC, HDR, 4K och 144Hz.
https://www.youtube.com/watch?v=Eo1skNRW8kk

Läste nu att asus uppgav fel pris under CES. Skärmen kommer visst kosta 2000 euro. Men den som väntar på något gott...

Personligen köper jag hellre en 144hz TN-panel på 24" i väntan på något bättre.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Storlek och upplösning på denna skärm är helt perfekt för mina behov, men lite högre uppdateringsfrekvens och lägre latenser skulle jag vilja se för spels skull. Denna skärm fast med 144Hz och jag kan sitta nöjd ett bra tag.

@Laxpudding: Har du någon koll på om det är fler större ultrabreda skärmar med bra PPI på väg?

Permalänk
Medlem

WHOAW! Visste inte att Thomas var ett Yellow Claw fan, eller är det kanske någon annan i kontoret som är ett fan?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Finns bakgrundsbilden som du använder i videon tillgänglig någonstans?

Permalänk
Medlem

Hmm, klarar denna skärm 75hz på nvidia grafikkort utan några tappade frames? LG:s motsvarande skärm med samma paneltyp gjorde ju inte det såvitt jag förstått från tester...

(jag lär inte köpa den här skärmen i vilket fall, men är ändå nyfiken )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hade redaktionen inget fury x liggandes och skräpades någonstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tråkig utveckling med alla dessa ultrabreda skärmar, 16:9 är helt klart bättre och mer allround,
Jag hade en ultrabred en gång, ett argument var ju att filmer skulle se bättre ut och täcka hela skärmen, men faktum är att de mesta man kollar på med datorn är inte hollywood filmer utan tex youtube content och det mesta annat är 16:9. Hoppas denna trenden försvinner.

Jag önskar ni hade en shop så man kunnde köpa den där sweclockers munktröjan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Tråkig utveckling med alla dessa ultrabreda skärmar, 16:9 är helt klart bättre och mer allround,
Jag hade en ultrabred en gång, ett argument var ju att filmer skulle se bättre ut och täcka hela skärmen, men faktum är att de mesta man kollar på med datorn är inte hollywood filmer utan tex youtube content och det mesta annat är 16:9. Hoppas denna trenden försvinner.

Tråkig inställning kontrar jag med då. 16:9 myllrar det ju av, men 21:9 är det fortfarande ont om. Det är ju inte som att det inte släpps vanliga 16:9-skärmar. Och jag föredrar ultrabrett, till spel och annat. Film kollar jag i tv-soffan...

Det är väl bara bra att det finns ett varierat utbud för olika smaker?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Som jag har längtat efter Thomas Ytterberg och hans skärmtester!
Bra jobbat som vanligt

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem

Gillar 21:9 formatet...men vad fan hände med 16:10 då?
Det bara stjäls mer och mer på höjden. Snart 3840x200 i en butik nära dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

@Laxpudding Finns bakgrundsbilden som du använder i videon tillgänglig någonstans?

Laxpudding och Fiskbulle, har vi någon Torskfilé och Hummersoppa här också?

Ser fram emot de kommande testerna av nya större skärmar som verkar vara på g enligt videon.

Permalänk
Medlem

Kort och gott, unik skärm. Så småningom kommer en skärm som passar mig, antagligen i den här prisklassen. Kommer nog läsa om den på sweclockers innan jag köper.

Permalänk
Medlem

Varför får dessa välvda skärmar endast 2 års fabriksgaranti? Känns som att tillverkarna vet att det finns något bekymmer med tekniken. Mig ger det då inte förtroendet till och investera 14 tusen i deras produkt.

Jag investerar gärna stort i en skärm.. men man säljer inte den åt mig med enbart 2 snikna år.

Permalänk
Skrivet av EliteSweden:

Gillar 21:9 formatet...men vad fan hände med 16:10 då?
Det bara stjäls mer och mer på höjden. Snart 3840x200 i en butik nära dig.

Har 3:2 på laptopen och 21:9 på det stationära. Var sak har sin plats

3:2 är fantastiskt när jag scrollar i dokument på laptopen, där behövs verkligen höjden. Hemma har den breda dock både storlek och upplösning nog även på höjden. Den stora fördelen är att jag kan dra upp 3 eller 4 fönster på bredden och slippa tabba hela tiden!

Permalänk
Medlem

Var lite sugen på LG:s 38-tummare men det fanns ingen vettig svensk ÅF och sedan rann det ut i sanden. 21:9 är ett format som passar mig utmärkt, spela gör jag oerhört sällan numera. Men med en så stor pjäs behöver den kunna smälta in i omgivningarna lite bättre. LG:s var helt klart trevligare i det avseendet.

Sedan är jag inte överdrivet hypad på att gå över till det röda laget, så en 21:9 med bra IPS och G-Sync hade varit klart mer intressant. Blir ju en ryslig prislapp, eftersom det kommer krävas nytt grafikkort för att driva runt skiten... men jag har övervintrat många generationer, så jag kan vänta lite till

Permalänk
Avstängd

nice review.

Väntar in att samsung ska släppa sina 1440p gaming skärmar. Gillar inte riktigt dessa ultra wide på papper men har inte provat själv så kanske är grymt nice att köra med?

Men tror denna skärm inte kommer att bli någon standard direkt, en unik skärm helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Tråkig utveckling med alla dessa ultrabreda skärmar, 16:9 är helt klart bättre och mer allround,
Jag hade en ultrabred en gång, ett argument var ju att filmer skulle se bättre ut och täcka hela skärmen, men faktum är att de mesta man kollar på med datorn är inte hollywood filmer utan tex youtube content och det mesta annat är 16:9. Hoppas denna trenden försvinner.

Håller med. Jag sitter på en 40" 4K skärm och det är enkelt att ställa in 3820x1600 i upplösning då skärmen svarar med en djup svart rand upp/ned-till på skärmen. Det blir något enklare att driva runt och ser coolt ut men det ger mig en sämre total spelupplevelse. Det är lite som att spela med skygglappar.

När man surfar vill man istället ha fönstret centralt i skärmen och jag föredrar nästan en helt kvadratiskt formad webläsare.

Nej, bredbildsformatet kommer från biografer och passar egentligen inte in bland skärmar. Det blir dock lite bättre när man böjer skärmen..

Permalänk

tycker skribenten kan lägga till om skärmen har LFC eller inte, vilket är viktigt i högre upplösningar.
eller ja framtida monitorer över lag då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på att 21:9 skärmar är för breda kan aldrig ha arbetat med flertalet skärmar. Känns också som att ni missat att denna skärm har samma höjd som en 30" 16:9. Är det för lite? Varför man skulle vilja ta bort utrymme på bredden på en skärm förstår jag inte. Både för spel, men framförallt för produktivitet så är mer utrymme på bredden enkom posititvt.

Marknaden är ju full av smalare skärmar så det finns som tur var något för alla. Jag personligen är väldigt glad att marknaden för denna typ av skärmar äntligen börjar få fart.

Permalänk
Medlem

Vilka alternativ finns det om man vill köra nvidia istället? Helst vill jag ha en IPS i full 4K med nvidias gsync eller vad det heter, finns det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Gillar 21:9 formatet...men vad fan hände med 16:10 då?
Det bara stjäls mer och mer på höjden. Snart 3840x200 i en butik nära dig.

Men det stjäls inte på höjden med de här stora 21:9 skärmarna, den här är ju t.o.m högre än en 27" 16:9 skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Frux: Precis. En 38" 21:9 är tom högre än en 28" 16:10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@Frux: Precis. En 38" 21:9 är tom högre än en 28" 16:10.

Men jämför man mot en 38" 16:10 så saknas det på höjden.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

@Enity: Har du testat att sitta vid en skärm med en sådan höjd? dvs 38" 16:10 eller 41" 16:9. Jag har och det är inte ergonomiskt för nacken med en sådan hög skärm.

Jag ser också inte att höjd/bredd förhållandet är en begränsning för höjd. Jag menar att om man nu vill ha den höjden så kan man ju också gå på en 50" 21:9 och få ytterligare utrymme på sidorna, men en sådan skärm lär du inte se i praktiken pga efterfrågan.

Vår syn och nacke är bättre lämpad för mer yta horisontellt. Att se folk med 2-3st skärmar i bredd är därför ingen ovanlig syn på ett kontor, men samma yta på höjden fungerar inte. Så därför anser jag att man bör välja en höjd som är lagom, enligt mig 30-32" 16:9, och sedan så mycket bredd som man får plats med eller behöver.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Enity:

Men jämför man mot en 38" 16:10 så saknas det på höjden.

Fast det låter som att man bara letar efter fel i så fall.

Välj en skärm som inte är för liten i höjdled om det nu är höjden som inte får vara för liten. Både i total höjd och antal pixlar.
Därefter kan man kolla på aspect ratio där 16:10 ger minst bredd, 16:9 ger lite mer och 21:9 ger mest.

Det var så jag gjorde när jag valde min 21:9. En skärm som var lika hög som en 27" 16:9 med 1440p lät vettigt. Men gärna med mer bredd vilket blev en 34" 21:9 skärm.

Är det däremot så att man specifikt vill ha en skärm som ger samma höjd som en 38" 16:10 så saknas utbudet i ultrabreda format så där kan man vara missnöjd med utbudet om det är precis det man letar efter. Men är det precis det du är ute efter?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast det låter som att man bara letar efter fel i så fall.

Välj en skärm som inte är för liten i höjdled om det nu är höjden som inte får vara för liten. Både i total höjd och antal pixlar.
Därefter kan man kolla på aspect ratio där 16:10 ger minst bredd, 16:9 ger lite mer och 21:9 ger mest.

Det var så jag gjorde när jag valde min 21:9. En skärm som var lika hög som en 27" 16:9 med 1440p lät vettigt. Men gärna med mer bredd vilket blev en 34" 21:9 skärm.

Är det däremot så att man specifikt vill ha en skärm som ger samma höjd som en 38" 16:10 så saknas utbudet i ultrabreda format så där kan man vara missnöjd med utbudet om det är precis det man letar efter. Men är det precis det du är ute efter?

Jag är inte intresserad av en sån skärm. Jag skrev bara så för att belysa att det beror på om man jämför diagonalmått eller om man jämför höjd. Utgår man från diagonalmått så ger 16:10 mer bildyta än 21:9.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop