Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Varför skulle det vara frivilligt för kvinnor/flickor? Har vi jämställdhet mellan könen så har vi, kan inte bara gälla saker som anses positiva. Dessutom sänder det ju ett konstigt budskap till de pojkar som blir tvingade att göra något som tjejerna får välja avstå från om inte ens system som värnplikten behandlar könen lika.

Allt detta tjat om jämställdhet. Kära nån, öppna en biologibok så du lär dig skillnaden mellan män och kvinnor.
Det enda gemensamma som finns är att du gnäller lika mycket som min flickvän.

Permalänk
Medlem

'nuff said.

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Allt detta tjat om jämställdhet. Kära nån, öppna en biologibok så du lär dig skillnaden mellan män och kvinnor.
Det enda gemensamma som finns är att du gnäller lika mycket som min flickvän.

Så... du har inget egentligt argument alltså. Okej, allt jag ville veta. Tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av biorrith:

Allt detta tjat om jämställdhet. Kära nån, öppna en biologibok så du lär dig skillnaden mellan män och kvinnor.
Det enda gemensamma som finns är att du gnäller lika mycket som min flickvän.

Vet inte om jag ska hålla med, men du har en poäng.. Det fysiska är till männens fördel, ja. Vi bygger lättare muskler och har oftast betydligt mer av det rent naturligt.
Du missar dock en intressant punkt. Militären är intresserad av folk med hjärna, samt andra meriter. Chanserna att finna en sådan individ ökar om man tittar på mer än ena könet. Att kunna krossa revben med näven på någon är nog mindre viktigt, än ett befäl som kan ta goda beslut, speciellt under stress. Vad jag vet vill militären inte ha rambo, utan snarare motsatsen.

Permalänk
Medlem

OffT: Man blir alltid lika fundersam på de som fäller kommentarer såsom "curlade barn" och "snorvalpar"...

Vilken generation är det som uppfostrat dessa individer? Är det egentligen inte "eran" lathet som ställt till det? Menar ni på fullaste allvar att det är "ni" som var så jäkla bra när ni föddes och inte era föräldrar som gjorde ett bra jobb?

Fast vad vet jag..? Jag är ju född 92.

OnT: Jag tycker det är bra! Ville själv göra GMU men blev inte antagen av okänd anledning. Var i god fysisk form och har stabilt psyke (är lite bitter över detta än idag).
Men skulle jag bli "kallad" idag så hade jag nog tackat nej om de inte ersätter med min nuvarande lön. Livet är igång så att säga.

Permalänk
Medlem

Jag säger nej. Värnplikt i sig är bra, absolut, MEN jag är en stark förespråkare att få bestämma själv. Har jag förstått allt korrekt så skulle detta "tvinga" (notera hartassarna) ungdomar att göra lumpen.

Jag tror att lumpen skulle vara roligt-ish, men inte att jag måste lägga ner ex antal månader av mitt liv på det. I det stora hela är lumpen bra absolut så från den synpunkten så måste man säga ja, men personligen hade jag inte velat gjort det. Hellre jobbat/pluggat med något jag vill istället för att leka runt i skogen. (jag vet att mycket mer görs inom militären, far/mor och respektive sambos har alla en lång militär-bakgrund)

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Tycker det är en bra grej. Det skapar en insikt i att man inte bara har rättigheter utan även skylldigheter emot samhället och är för många något som under en period i livet då man kanske velar lite skapar mening och får folk att växa. Självklart "passar" det inte alla. Men det är lite där det hela med att vi är ett samhälle och ibland får man anpassa sig till det och inte hela tiden tvärtom som kommer in. Det är nog en nyttig insikt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra, men på samma gång glad att jag inte behövde göra det. Militären är inget för mig, hade brutits sönder om jag gjorde den.

Det jag hoppas är att det är 100% kvotering som man vill göra lagstadgat för företag.
Alltså om 15000 personer per år ska gå lumpen, då ska 7500 av dom vara kvinnor och 7500 av dom vara män. Det ska inte vara några frågor om det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Jag säger nej. Värnplikt i sig är bra, absolut, MEN jag är en stark förespråkare att få bestämma själv. Har jag förstått allt korrekt så skulle detta "tvinga" (notera hartassarna) ungdomar att göra lumpen.

Jag tror att lumpen skulle vara roligt-ish, men inte att jag måste lägga ner ex antal månader av mitt liv på det. I det stora hela är lumpen bra absolut så från den synpunkten så måste man säga ja, men personligen hade jag inte velat gjort det. Hellre jobbat/pluggat med något jag vill istället för att leka runt i skogen. (jag vet att mycket mer görs inom militären, far/mor och respektive sambos har alla en lång militär-bakgrund)

Huh? Värnplikt är bra men folk skall få bestämma själva? Du inser att värnplikten är ett tvingande krav eller? Det hörs lite på namnet, man har en plikt att värna landet. Det är skillnad på värnplikt och militärtjänstgöring överlag.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Bra början men det borde vara obligatoriskt för samtliga ungdomar att göra värnplikt eller motsvarande så det är dags att kraftigt öka försvarsanslagen, troligen kostar det i praktiken ganska lite eftersom det även påverkar arbetslösheten och utbildningsystemen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Jag säger nej. Värnplikt i sig är bra, absolut, MEN jag är en stark förespråkare att få bestämma själv. Har jag förstått allt korrekt så skulle detta "tvinga" (notera hartassarna) ungdomar att göra lumpen.

Systemet vi har idag bygger på frivilliga soldater med vanliga anställningsavtal. Är egentligen inte fel på systemet i sig. Att ha frivillig militärtjänstgöring och fylla upp stående förband med anställda soldater är en lyx i en demokrati. En lyx som Sverige har under 10 års tid valt att underfinansiera, nu till den grad att vi måste återinföra det gamla systemet.

Det går inte att att få en tjänst till rätt kvalitet utan att betala vad det kostar.

Det tråkiga är att detta praktfiasko kommer bli en mycket dyr affär att återställa. Alla minns väl innan 2010 när förslaget var igång. Det skulle bli billigare och vassare, utslaget blev tvärtom vilket de flesta redan visste om. Larmrapporterna var redan igång efter 10 månader efter beslutet att FM inte klarar av kostnaderna eller den framtida personalförsörjningen.

Värnplikt i sig är bra, absolut, MEN jag är en stark förespråkare att få bestämma själv

Du är medveten om att detta är en motsägelse?

Permalänk
Inaktiv

Helt rätt tycker jag, Tänk om "Ryzen kommer Zenare" det skulle vara Ryzligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

När jag gick var det nog många som för första gången fick bädda sin egen säng osv.. så redan förra svängen tror jag värnplikten gjorde stor allmännytta med att lära unga att man får inte allt gratis, samt, ibland är livet inte lätt. Var många tårar i barracken första dagarna.

Nu kommer nog bara de som verkligen vill bli inkallade, men roligt att det ser ut som mönstringen ska gälla både för killar och tjejer. Tror även att det blir nog ingen som hamnar i fängelse vid vapenvägran, de sållas nog helt enkelt ut istället.

Att man inte lärt sig bädda sängen hemma tyder inte på något annat än slapphänta föräldrar, vilket förvisso är något som verkar ökat snarare än minskat, särskilt om man ser till hur yngre beter sig idag.

Angående återinförd värnplikt känns det helt rätt!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

@iFerz:

Jag förstår ditt argument, man vill helst bestämma själv etc.

Problemet är att vi har frivilligt idag, och det finns inte folk eller pengar till det. Så det fungerar helt enkelt inte att ha det frivilligt.

Ska vi också lägga till samhällsnyttan och det många hade behövt lära sig i lumpen, så hade ingen av dessa individer valt att göra det frivilligt.

Det behövs alltså att sådana som säger jag vill inte, tvingas till det, för att vi ska få ut nyttan av det, och för att vi ska få ett bra försvar. Jag ställer mig också frågan om vi får in rätt folk i militären om man bara tar frivilliga. Vem frivilligt utsätter sig för psykiska och fysiska utmaningar för minimal lön?

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Tycker de kan utöka det till att alla som inte gör Värnplikt får göra en "Civiltjänstgöring" vilkea skulle kunna hjälpa till att avlasta de professionella inom vård, omsorgen, skolan, tull, polis, etc.
för att kunna skapa en möjlighet till att för en gångs kunna "fixa" dessa områden som ändå behövs för alla här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tycker de kan utöka det till att alla som inte gör Värnplikt får göra en "Civiltjänstgöring" vilkea skulle kunna hjälpa till att avlasta de professionella inom vård, omsorgen, skolan, tull, polis, etc.
för att kunna skapa en möjlighet till att för en gångs kunna "fixa" dessa områden som ändå behövs för alla här i Sverige.

Med andra ord återfå förmågan vi hade för ca 20 år sedan. De som vapenvägrade eller som inte platsade fick istället göra värnplikten som t.ex brandman.

De flesta minns väl skogsbranden i Västmanland 2014, största skogsbranden på typ 100år. Kritiken haglade då hur illa ställt Sverige hade med den civila beredskapen, och speciellt Försvarsmakten att de saknade beredskap överhuvudtaget för den här typen av bränder.

Förmågan till detta fanns fram till 2000, avvecklades formellt i samband med försvarsbeslutet -00. För inte kunde det brinna igen i Sverige så att vi behövde utbilda ett hundratal brandmän varje år eller ha vattenburen helikopterförmåga, eller ha ha tusentals vattenpumpar, slang, motorsågar etc i beredskap. 99% av all materiel som fanns blev utauktionerat för en spottstyver. Helt nya vattenpumpar med Honda 100hk motorer på släp såldes för 10-20 000kr, inte ens inkörda! Kostade säkert flera hundra tusen st att köpa in med slangpaket och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du menar att försvaret ska göras föräldrarnas jobb? Tror du nog fått något om bakfoten här..

Om du inte har uppmärksammat det än så är det inte många föräldrar som gör föräldrarnas jobb. Allt mer läggs på resten av samhället. Att staten tar ett ansvar och kliver in är inget dåligt.

Eller tycker du att hemkunskapen också ska tas bort från lärarplanen? Det är ju trots allt föräldrarnas jobb.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tycker de kan utöka det till att alla som inte gör Värnplikt får göra en "Civiltjänstgöring" vilkea skulle kunna hjälpa till att avlasta de professionella inom vård, omsorgen, skolan, tull, polis, etc.
för att kunna skapa en möjlighet till att för en gångs kunna "fixa" dessa områden som ändå behövs för alla här i Sverige.

Tycker att det är ett bra förslag. Frågan är dock om man är beredd att betala den extra skatt som måste tas ut för att täcka kostnaderna. Att gå upp med 1000 soldater beräknas kosta 600 miljoner kronor om året, tänk då kostnaden för att samtliga ska bli sysselsatta ett år. Känns inte riktigt som att majoriteten av det svenska folket är villiga att betala för detta, även fast de vill ha det (säger majoriteten då högern + SD utgör majoriteten av befolkningen och varken höger eller SD är förtjusta i höga skatter)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Så... du har inget egentligt argument alltså. Okej, allt jag ville veta. Tack!

Hans argument är i grund och botten baserat på biologi, biologiska skillnader mellan de två sexen, psykologiska skillnader osv, därför så är hans argument solitt meddans du inte har något annat att komma med än sociala konstruktioner som inte bygger på de biologiska skillnaderna/samt/förutsättningarna mellan de två sexen, dvs: män och kvinnor, utan snarare på politisk ideologi. Oftast baserat på rent humbug, pseudo vetenskap och trams. Som tex att försöka göra det som är olika... lika. Och detta är dessutom ingenting som de två sexen mår bra av, något som bör påpekas. Män skall vara kvinnor kvinnor skall vara män, pojkar skall vara flickor och flickor skall vara pojkar och alla kan vara vad de vill och alla är hönor! Welcome to Earth (Sweden) home of the insane. I vart fall så är denna destruktiva sjuka välspridd bland våra politiker, tyvärr så har den här sjukan börjat infiltrerat diverse skolor och universitet. Inte bra.

Med det sagt...

Vad avser värnplikt så vore det utmärkt om unga män fick göra värnplikten, det är bra för dem att få riktning, disciplin samt att få ta ansvar, de fostras till att bli män, de växer upp osv. Den aspekten är väldigt bra.

Sen kan man ha olika åsikter som rör andra bitar än den biten (något som också tagits upp i den här tråden), men det är inget snack om att värnplikten i sig är nyttig för unga män.

Edit.
Vi skulle naturligtvis kunna ha en milis istället, alla myndiga män har vapen, amunition och uniform hemma (lite schweiz). Lite som ett massivt hemvärn. Många fördelar med ett sådant system, dessutom så har ju då inte staten någon stående armé de kan använda sig av, vilket betyder att det helt och hållet bygger på självförsvar. Det var bla detta som grundarna av USA hade tänkt sig från början. Staten kan således inte förklara någon annan stat krig och "tvinga" dig att delta. Därför att staten har ingen stående armé.

Men det skulle väll bli ett jäkla väsen om någon kom med det förslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Med andra ord återfå förmågan vi hade för ca 20 år sedan. De som vapenvägrade eller som inte platsade fick istället göra värnplikten som t.ex brandman.

Precis, fast inte bara brandman utan även andra samhällsfrämjande yrken. Skulle förutom få barnen att växa upp lite, öka känslan för att hjälpa samhället i stort, förbättra integrering, med mera. Förutom då att förbättra samhällstjänsterna så som brandförsvar etc.

Skrivet av Mithras:

Tycker att det är ett bra förslag. Frågan är dock om man är beredd att betala den extra skatt som måste tas ut för att täcka kostnaderna. Att gå upp med 1000 soldater beräknas kosta 600 miljoner kronor om året, tänk då kostnaden för att samtliga ska bli sysselsatta ett år. Känns inte riktigt som att majoriteten av det svenska folket är villiga att betala för detta, även fast de vill ha det (säger majoriteten då högern + SD utgör majoriteten av befolkningen och varken höger eller SD är förtjusta i höga skatter)

Frågan är egentligen hur mycket dyrare det egentligen behöver bli? Först och främst så skulle jag tro att ett helt år är rätt överdrivet, själv gjorde jag lumpen i 7,5 månader (närmare 7 i slutändan på grund av besparingar) och mycket längre än så behöver det inte vara, 1 månad upplärning och sen 6 månader tjänst.
Tror dock inte en Civilplikt kostar lika mycket som en Värnplikt dock, då det är mindre material som behövs, och kan man ha dem boende hemma så skulle man kunna spara även där.
Dock så kan man ju se att det finns besparingar att göra då professionella (ännu värre är stafettläkare etc.) kan kosta mycket mer än så, och har man fungerande sjukvård och skola och att invandrare blir bättre integrerade så kanske man slipper de stora problemen man har idag i vissa områden vilket i sig kan göra att man ha en mindre styrka överlag eller att man helt enkelt får en bättre service (menar hur mycket hjälp får man egentligen idag av polisen om man råkat ut för ett inbrott till exempel, hur mycket förebyggande arbete för trafiksäkerhet görs nu för tiden, etc.).
Sen kan man ju egentligen fundera på hur väl skattemedlen används idag, finns säkert mycket som går till spillo av dåligt handhavande.
Men visst kostnaden är ju ödesfrågan för det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Precis, fast inte bara brandman utan även andra samhällsfrämjande yrken. Skulle förutom få barnen att växa upp lite, öka känslan för att hjälpa samhället i stort, förbättra integrering, med mera. Förutom då att förbättra samhällstjänsterna så som brandförsvar etc.

Frågan är egentligen hur mycket dyrare det egentligen behöver bli? Först och främst så skulle jag tro att ett helt år är rätt överdrivet, själv gjorde jag lumpen i 7,5 månader (närmare 7 i slutändan på grund av besparingar) och mycket längre än så behöver det inte vara, 1 månad upplärning och sen 6 månader tjänst.
Tror dock inte en Civilplikt kostar lika mycket som en Värnplikt dock, då det är mindre material som behövs, och kan man ha dem boende hemma så skulle man kunna spara även där.
Dock så kan man ju se att det finns besparingar att göra då professionella (ännu värre är stafettläkare etc.) kan kosta mycket mer än så, och har man fungerande sjukvård och skola och att invandrare blir bättre integrerade så kanske man slipper de stora problemen man har idag i vissa områden vilket i sig kan göra att man ha en mindre styrka överlag eller att man helt enkelt får en bättre service (menar hur mycket hjälp får man egentligen idag av polisen om man råkat ut för ett inbrott till exempel, hur mycket förebyggande arbete för trafiksäkerhet görs nu för tiden, etc.).
Sen kan man ju egentligen fundera på hur väl skattemedlen används idag, finns säkert mycket som går till spillo av dåligt handhavande.
Men visst kostnaden är ju ödesfrågan för det hela.

Jag håller helt och hållet med dig. Men hur vi än optimerar så kommer summa summarum vara högre skatter, även om det blir billigare per person via optimeringar så kommer totalsumman för att samtliga ungdomar ska göra något vara högre än idag. Eftersom vi samtidigt befinner oss i någon typ av nyliberal, skatte-hatande trend där det svenska folket har glömt totalt vad skattepengarna faktikst ger oss, så ser jag det som väldigt svårt att få till en sådan höjning. Personligen gillar jag idén starkt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag är emot av den anledningen att jag är helt emot synsättet att staten ser medborgarna som deras egendom som de kan använda som slavarbetskraft.

I övrigt tycker jag att själva värnplikten nog kan vara en bra och uppfostrande upplevelse för att härda folk lite för vuxenlivet.
Och självfallet ska vi inte bygga in någon könsdiskriminering om det nu införs igen. Både tjejer och killar ska isåfall tvingas mönstra i samma utsträckning. Det är såklart skillnad på män och kvinnor fysiskt och på andra sätt, men i ett modernt försvar är det långt ifrån endast råstyrka som behövs..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Och självfallet ska vi inte bygga in någon könsdiskriminering om det nu införs igen. Både tjejer och killar ska isåfall tvingas mönstra i samma utsträckning. Det är såklart skillnad på män och kvinnor fysiskt och på andra sätt, men i ett modernt försvar är det långt ifrån endast råstyrka som behövs..

'Modernt' försvar?! Biologi är vad biologi är, dessa skillnader har ingenting med vare sig årtal, mode, eller politisk ideologi att göra, och vad avser försvar så är det försvar som gäller, således så har inte den biten ändrats heller. Det finns många andra sätt för kvinnor att tjäna samhället på. Sist men inte minst, vi diskriminerar mellan många olika saker och för goda skäl, och den formen av diskriminering är inget som är negativt, snarare något som är positivt. Dessutom så betyder den formen av diskriminering att man både ser och respekterar skillnaden mellan män och kvinnor. Sist men inte minst, det är ganska skönt för både män och kvinnor att ha en frizon från varandra. Samma sak i skolan, under tex gymnastiken. Inget hot, inte farligt, tvärtom så är det nyttigt.

Permalänk
Medlem

4400kr per månad, logi, mat, fria resor och 50K i "premie" efter avslutat. Skattefritt!

Nu handlar det ju bara om 4000 personer per år men ställer mig ändå undrade varför man ska få betalt för detta med skattepengar jmfr med tex studier som kostar i form av studielån etc

Beloppen är ju inte så stora men sänder en konstig signal om prioriteter i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyuw:

4400kr per månad, logi, mat, fria resor och 50K i "premie" efter avslutat. Skattefritt!

Nu handlar det ju bara om 4000 personer per år men ställer mig ändå undrade varför man ska få betalt för detta med skattepengar jmfr med tex studier som kostar i form av studielån etc

Beloppen är ju inte så stora men sänder en konstig signal om prioriteter i samhället.

Om du studerar på heltid är bidraget nära 3000 kr i månaden och det behöver man inte betala tillbaka. Det försvinner en hel del skattepengar där också.

Permalänk
Medlem

Jag är för det, tror det hade varit bra för både INDIVIDEN som Sverige.

Är tveksam dock - " Jag blir krängt av Seargant att han inte vill köra mig på 3 mila marschen"

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag håller helt och hållet med dig. Men hur vi än optimerar så kommer summa summarum vara högre skatter, även om det blir billigare per person via optimeringar så kommer totalsumman för att samtliga ungdomar ska göra något vara högre än idag. Eftersom vi samtidigt befinner oss i någon typ av nyliberal, skatte-hatande trend där det svenska folket har glömt totalt vad skattepengarna faktikst ger oss, så ser jag det som väldigt svårt att få till en sådan höjning. Personligen gillar jag idén starkt.

Saker skattepengar inte ger oss; sjukvård i världsklass, bra skola, värdig äldrevård, fungerande integration, polis som kan upprätthålla våldsmonopolet, tillräckligt med bostäder samt ett dugligt försvar. När staten stjäl mer än hälften våra pengar borde några av dessa kunnat bockas av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Jag säger nej. Värnplikt i sig är bra, absolut, MEN jag är en stark förespråkare att få bestämma själv. Har jag förstått allt korrekt så skulle detta "tvinga" (notera hartassarna) ungdomar att göra lumpen.

Jag tror att lumpen skulle vara roligt-ish, men inte att jag måste lägga ner ex antal månader av mitt liv på det. I det stora hela är lumpen bra absolut så från den synpunkten så måste man säga ja, men personligen hade jag inte velat gjort det. Hellre jobbat/pluggat med något jag vill istället för att leka runt i skogen. (jag vet att mycket mer görs inom militären, far/mor och respektive sambos har alla en lång militär-bakgrund)

Det här är nog den vanligaste argumentationen jag ser bland de som berörs, dvs. de som faktiskt ska pliktas in. Det är en väldigt ovanlig företeelse att man faktiskt får "bestämma själv" om allting, jag får till exempel inte "välja själv" om jag vill betala skatt eller köra min bil på vänster sida om vägen. Det säger väl sig självt att det inte är allmän värnplikt, det är cirka 10 000 som ska pliktas in.

Det tråkiga i det hela är inte att man använder sig av värnplikt för att stärka försvaret, utan att man använder det för att täcka upp för en dålig personaluppfyllnad, eller rättare sagt, de dåliga villkoren för heltidsanställda soldater. Enbart på grund av den anledningen är detta beslutet ett steg tillbaka, inte för att du (om du nu tillhör generationen som ska mönstra) tvingas göra en tjänst för ditt fosterland.

Har en bekant som gör sin värnplikt i Israel just nu, vilket betyder minst 2 år och 8 månader och med både betydligt fler pliktade och markant sämre villkor (tillika chanser att slippa om man nu "inte vill").

Permalänk
Inaktiv

Vart ska pengarna tas ifrån? Kom inte med ordet skatt, låna, stadskassa etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

@iFerz:

Jag förstår ditt argument, man vill helst bestämma själv etc.

Problemet är att vi har frivilligt idag, och det finns inte folk eller pengar till det. Så det fungerar helt enkelt inte att ha det frivilligt.

Ska vi också lägga till samhällsnyttan och det många hade behövt lära sig i lumpen, så hade ingen av dessa individer valt att göra det frivilligt.

Det behövs alltså att sådana som säger jag vill inte, tvingas till det, för att vi ska få ut nyttan av det, och för att vi ska få ett bra försvar. Jag ställer mig också frågan om vi får in rätt folk i militären om man bara tar frivilliga. Vem frivilligt utsätter sig för psykiska och fysiska utmaningar för minimal lön?

Det är där problemet ligger i. I en fantastisk värld hade man fått välja helt själv om man vill men tyvärr funkar inte det. Det förstår jag också, däremot är jag fortfarande emot beslutet även fast jag vet att det för "the greater good" om man kan säga så.

Ser väl hellre att höja lönen för militären (samtidigt sjukhus/polis/brandkår m.m.) och hellre minska löner på nötter som skadar andra människor med vilja. Men det kommer aldrig gå igenom heller.

Däremot det man lär sig i lumpen mycket med ansvar m.m. kan man lika gärna implementera i skolgången eller i uppfostran!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]