Permalänk
Medlem

Vad händer om det nu inte skulle räcka med 160w? (vilket inte kommer hända om jag förstått er rätt). Kan man kortsluta komponenter i bygget eller stängs datorn bara av?

Kan hända att jag köper mig en lite klenare CPU och säljer iväg 6700k'n om det blir problem.

Permalänk
Medlem

Den du tänkte på och länkade var endast på 120W. 160W kan dock räcka.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Den du tänkte på och länkade var endast på 120W. 160W kan dock räcka.

Okej, Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Är ni alla blinda? Jag skrev att jag redan äger komponenterna och anledningen till att jag länkade ett 120w nätagg är för att chassit (Som jag också länkat till) endast säljer 120w och 160w. Vad tror ni om 160w då?

varken 120 eller 160w kommer kunna driva dom där datordelarna minst 160-200w+ jag kan ha fel. men se över allt vad det kommer dra bara du inte ska ha massa andra hårddiskar och grafikkort.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

varken 120 eller 160w kommer kunna driva dom där datordelarna minst 300-400w+ är måste

Nu blev det jobbigt. Ena halvan säger att det inte går och andra halvan säger att det går. Vad ska jag egentligen tro?

Permalänk
Medlem

ska du verkligen ha denna hårddisk ? https://www.komplett.se/product/841196/datorutrustning/haardd... och med den moderkortet du länkade till vill jag fråga ska du köra på inbyggda gpu delen på processorn ? är tvivelaktig att den hdd passar det moderkortet

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

160W fungerar utmärkt. Personligen hade jag dock valt en 6700 utan "K" eller, ännu mer vettigt, en 6700T istället för en 6700K för det bygget.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

ska du verkligen ha denna hårddisk ? https://www.komplett.se/product/841196/datorutrustning/haardd... och med den moderkortet du länkade till vill jag fråga ska du köra på inbyggda gpu delen på processorn ? är tvivelaktig att den hdd passar det moderkortet

Alla delar förutom PSU och chassi äger jag redan. pcie ssd'n använder jag och den fungerar fint.
Ja, de spel jag spelar fungerar gallant med den integrerade GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

160W fungerar utmärkt. Personligen hade jag dock valt en 6700 utan "K" eller, ännu mer vettigt, en 6700T istället för en 6700K för det bygget.

Innan jag lägger ut mer pengar på en till CPU så vill jag vara säker på att 6700k'n verkligen inte fungerar. Äger nämligen redan den från ett tidigare bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Alla delar förutom PSU och chassi äger jag redan. pcie ssd'n använder jag och den fungerar fint.

okej gött o höra hoppas det löser sig

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Hade jag varit du så hade jag satsat på ett annat chassi. Jag har ägt ett sådant och komponenterna blir riktigt varma i det chassit. Själv körde jag med en i3-2100T.

Bara ett tips.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

Jag kanske (som nämts tidigare) borde klocka ner processorn en aning. Någon som har koll på om över/underklockning fungerar med det där moderkortet?

Skrivet av Autodidact:

Hade jag varit du så hade jag satsat på ett annat chassi. Jag har ägt ett sådant och komponenterna blir riktigt varma i det chassit. Själv körde jag med en i3-2100T.

Bara ett tips.

^ Vad tror du om det?

Permalänk
Medlem

Om jag nu skulle köpa en mindre CPU, Hur pass mycket mindre ska jag gå? Snackar vi om Intel Core i3 6100 3.7 GHz 3MB eller kan jag kanske få dit en i5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Autodidact:

Hade jag varit du så hade jag satsat på ett annat chassi. Jag har ägt ett sådant och komponenterna blir riktigt varma i det chassit. Själv körde jag med en i3-2100T.

Bara ett tips.

Vad använde du för CPU kylare?

Det tråkiga är att det inte finns så många att välja mellan i den storleken på chassin

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är en tillförlitlig metod men man kan begränsa processortillståndet i energialternativ i Windows. Tycker att det borde resultera i betydligt lägre värmeutveckling. Kan vara ett alternativ om moderkortet inte tillåter ändringar.

http://www.mjukvara.se/upload/Energialternativ3.png

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Vet inte om det är en tillförlitlig metod men man kan begränsa processortillståndet i energialternativ i Windows. Tycker att det borde resultera i betydligt lägre värmeutveckling. Kan vara ett alternativ om moderkortet inte tillåter ändringar.

http://www.mjukvara.se/upload/Energialternativ3.png

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för input! Dock kör jag linux på mina burkar

Permalänk

Enligt
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Måste det kunna anses klockrent att 160w skall fungera till din setup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

Enligt
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Måste det kunna anses klockrent att 160w skall fungera till din setup?

Betyder det att CPUn inte använder mer än 125W? Eller har jag fattat det fel?

Permalänk

@llxt: Det betyder att HELA systemet drar 125w ifrån väggen.. dvs ink mb, storage, minne, cpu och effektförlust från PSU

Så det ska absolut gå med ifall du kliver upp till 160w

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

@llxt: Det betyder att HELA systemet drar 125w ifrån väggen.. dvs ink mb, storage, minne, cpu och effektförlust från PSU

Så det ska absolut gå med ifall du kliver upp till 160w

ah nu blev det mer intressant. Väntar med att beställa tills på måndag om nu någon annan har åsikter att komma med.

Permalänk
Skrivet av llxt:

ah nu blev det mer intressant. Väntar med att beställa tills på måndag om nu någon annan har åsikter att komma med.

Den punkten du ska akta dig för, ÅSIKTER.
Visa lite fakta på att det inte skall fungera så tror jag på de som säger nej...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

Den punkten du ska akta dig för, ÅSIKTER.
Visa lite fakta på att det inte skall fungera så tror jag på de som säger nej...

Det märks att sweclockers har delade åsikter minsann. Om vi byter diskussionsämne till kylningen. Kan denna vara något?

Permalänk

@llxt:
Den ihop med en 92a på sidan så ska du nog vara i form..

Låter det för mkt med org-fläkten på kylaren så köp någon tystare alternativt köp motstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

@llxt:
Den ihop med en 92a på sidan så ska du nog vara i form..

Låter det för mkt med org-fläkten på kylaren så köp någon tystare alternativt köp motstånd

Okej, tack för hjälpen! Tror jag har några fläktar liggandes här hemma.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha kört på https://www.inet.se/produkt/6308801/noctua-nh-l9i-low-profile... som kylare och satsat på 160 wattaren. Antar att du inte kommer köra den i max load 24/7 så det bör inte vara några problem. Går det inte att bara inaktivera turboläget om du den drar lite för mycket eller går lite varm?

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Är ni alla blinda? Jag skrev att jag redan äger komponenterna och anledningen till att jag länkade ett 120w nätagg är för att chassit (Som jag också länkat till) endast säljer 120w och 160w. Vad tror ni om 160w då?

Skrivet av llxt:

Om jag nu skulle köpa en mindre CPU, Hur pass mycket mindre ska jag gå? Snackar vi om Intel Core i3 6100 3.7 GHz 3MB eller kan jag kanske få dit en i5?

Frågan är hur bra din egen synförmåga är. Jag postade en lista över alla Skylake-processorer i mitt förra inlägg.

Min invändning mot i7 K-processor i en sån låda är inte främst nätagget, utan den oerhört begränsade kylningen. 55mm på höjden är väldigt begränsat. Visst går det, men det väcker frågor om ljudnivån.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av llxt:

Vad använde du för CPU kylare?

Det tråkiga är att det inte finns så många att välja mellan i den storleken på chassin

Akasa AK-CC7122EP01 var det, om jag inte minns helt fel. Ingen höjdare, med andra ord.

I dag finns ju hyfsat bra alternativ som skåpar ut den skiten som jag använde. Noctua NH-L9i bör vara ett utav de bästa valen för dig om du trots allt känner att du måste ha det chassit.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

Äsch, jag tar och beställer prylarna. Kommer att uppdatera tråden med temps mm om någon annan skulle vara intresserad av ett liknande bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Äsch, jag tar och beställer prylarna. Kommer att uppdatera tråden med temps mm om någon annan skulle vara intresserad av ett liknande bygge.

Gör gärna det då även jag är mycket intresserad av det chassit. Extremt snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Gör gärna det då även jag är mycket intresserad av det chassit. Extremt snyggt.

Blir tidigast på torsdag/fredag. Kanske nästa helg