Permalänk
Medlem

4K Dator för under 10k

Hej!

Verkar detta som en bra dator för att stödja en 4K skärm?

Jag har PSU (450W 80plus) som bör räcka och SSD (840EVO 250GB).

Mina krav:

  • Jag vill ha en större 4K skärm för att få mer utrymme att arbeta på. Spelar inte så mycket spel (mest League) och det är alltså inte speciellt viktigt att dom går att köra i 4K (FHD @ 60fps på höga inställningar duger för spelandet).

  • Datorn ska vara tyst , grafikkortet använder inte fläktarna alls under en viss temperatur (VIKTIGT)

  • Det ska gå att uppgradera GPU i framtiden

  • Datorn ska vara någorlunda future proof och gå att överklocka (kommer att köpa nytt PSU i detta fall)

  • Budget runt 10k

Skärmen jag tänkt: Samsung U28E570D, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3869108

Min nuvarande dator:

  • i7 2600

  • HD 7750

  • 8 GB DDR3

Jag undrar alltså om denna "build" är en värdig uppgradering och kan köra skärmen utan lagg i 4K @ "60 fps" i desktopmiljö (matlab, eclipse etc) samt minst FHD @ 60 fps i dom flesta spelen (på höga inställningar). Är det värt att välja en i7 7700k istället? Duger grafikkortet? Skulle ni ändra något?

Jag vet att AMD släpper nya produkter nu men vill helst undvika dem då jag har dåliga erfarenheter av deras kvalitet.

Permalänk
Medlem

Att driva en 4K-skärm i skrivbordsmiljö är inga som helst problem, GTX 1060:t du valt kan driva 4 st. såna skärmar om du skulle vilja. FHD@60fps i spel beror så klart på spelet, men ett GXT 1060 bör klara de flesta spel i den upplösningen utan större problem.

I övrigt finns väl inte så mycket att säga, du har valt bra komponenter. Du kan spara en del pengar genom att kolla på prisjakt, CPUn är t.ex. 200kr billigare hos Netonnet.

Permalänk

Du behöver inte byta din cpu. Ditt grafikkort och ram minnen behöver mera mångkultur.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Inaktiv

Ja, det känns dumt att gå från en i7 till en i5 tycker jag, trots att det är flera generationer emellan. Behåll din CPU, köp till 8GB mer RAM och lägg resten av pengarna på grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att driva en 4K-skärm i skrivbordsmiljö är inga som helst problem, GTX 1060:t du valt kan driva 4 st. såna skärmar om du skulle vilja. FHD@60fps i spel beror så klart på spelet, men ett GXT 1060 bör klara de flesta spel i den upplösningen utan större problem.

I övrigt finns väl inte så mycket att säga, du har valt bra komponenter. Du kan spara en del pengar genom att kolla på prisjakt, CPUn är t.ex. 200kr billigare hos Netonnet.

Kommer givetvis att kolla prisjakt, tack för tipset!

Skrivet av dennisdvdr:

Du behöver inte byta din cpu. Ditt grafikkort och ram minnen kan behöva mera mångkultur.

Problemet med min nuvarande CPU är att moderkortet är ganska kasst (Packard Bells egna micro atx) så det känns värt att uppgradera det och då "tvingas" man väl till en ny processor också pga nya sockets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, det känns dumt att gå från en i7 till en i5 tycker jag, trots att det är flera generationer emellan. Behåll din CPU, köp till 8GB mer RAM och lägg resten av pengarna på grafikkortet

Borde skrivit det i inlägget men moderkortet är ett gammalt micro atx från packard bell (bara plats för 2 minnen) och är inte heller helt säker på att det klarar ett GTX 1060.

Permalänk

@jenszan: Du har en cpu som inte går att överklocka så att hurdant moderkort du har är inte jätte relevant i någon mening. Hade en 2600 i våran htpc på nedrevåningen, updaterade ganska just den till en 6700k såg en fps ökning på 2 fps. Spelade fifa, batman arkham knight b.la på en 4k tv.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av jenszan:

Borde skrivit det i inlägget men moderkortet är ett gammalt micro atx från packard bell (bara plats för 2 minnen) och är inte heller helt säker på att det klarar ett GTX 1060.

Det är lite lotto när det gäller stöd för nyare grafikkort. Moderkort från den tiden behöver ofta en BIOS-uppdatering för det, vilket sällan finns för märkesdatorer. Det kan fungera ändå, men det är osäkert. Sen är det ju inte heller säkert att nätagget i en gammal PB-dator klarar av ett GTX 1060.

Men du kan ju iofs. köpa ett nytt grafikkort och testa, och fungerar det inte så kan du köpa resten av komponenterna du tänkt.

Permalänk
Medlem

1080 eller 1080ti när det kommer. Och kanske 16gb 2133MHz ram till din cpu. Cpu duger ett bra tag till.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

@jenszan: Du har en cpu som inte går att överklocka så att hurdant moderkort du har är inte jätte relevant i någon mening. Hade en 2600 i våran htpc på nedrevåningen, updaterade ganska just den till en 6700k såg en fps ökning på 2 fps. Spelade fifa, batman arkham knight b.la på en 4k tv.

Skrivet av perost:

Det är lite lotto när det gäller stöd för nyare grafikkort. Moderkort från den tiden behöver ofta en BIOS-uppdatering för det, vilket sällan finns för märkesdatorer. Det kan fungera ändå, men det är osäkert. Sen är det ju inte heller säkert att nätagget i en gammal PB-dator klarar av ett GTX 1060.

Men du kan ju iofs. köpa ett nytt grafikkort och testa, och fungerar det inte så kan du köpa resten av komponenterna du tänkt.

Det låter helt klart smart att testa först, i värsta fall går det inte och man får köpa ny CPU. Egentligen är det ju inget fel på min CPU, går oftast under 10%. Tack för värdefull input!