Permalänk
Medlem

Ryzen och Kylare

Vad jag förstår har det allmänt glömts bort att man ska ha kylare till sin Ryzen om man nu förbeställt. Själv vågar jag inte förbeställa då jag inte hittar någon kylare, eller montering till min Be-Quiet Pure Rock för AM4. Finns det någonstans?

Vore snöpligt om många fick hem sina paket 2: a mars men inte kan köra kylning utan att fulhack.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Vad jag förstår har det allmänt glömts bort att man ska ha kylare till sin Ryzen om man nu förbeställt. Själv vågar jag inte förbeställa då jag inte hittar någon kylare, eller montering till min Be-Quiet Pure Rock för AM4. Finns det någonstans?

Vore snöpligt om många fick hem sina paket 2: a mars men inte kan köra kylning utan att fulhack.

det finns dem kylare som man kan få am4 montering för. det finns någon tråd här på Swec om det

Permalänk
Avstängd

Be Quiet uppgraderar alla sina kylare med monteringskit till AM4. Om det inte är med i förp ska det gå att få skickat av Be Quiet. Maila dom och fråga helt enkelt

edit:

http://www.sweclockers.com/nyhet/23304-be-quiets-processorkyl...

Verkar som att det bara är några specifika och inte den du angav.

Permalänk
Medlem

Inet har gjort en FAQ tråd om Ryzen, där det även står en del om kylare.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1466633-ryzen?p=1

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Be Quiet uppgraderar alla sina kylare med monteringskit till AM4. Om det inte är med i förp ska det gå att få skickat av Be Quiet. Maila dom och fråga helt enkelt

edit:

http://www.sweclockers.com/nyhet/23304-be-quiets-processorkyl...

Verkar som att det bara är några specifika och inte den du angav.

Såg också att min inte var med. Tänkte också att folk ska tänka kylare också innan de beställer så de inte blir besvikna på att inte kunna köra igång när de får sina grejer 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wl3y:

Inet har gjort en FAQ tråd om Ryzen, där det även står en del om kylare.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1466633-ryzen?p=1

Har faktiskt ett Hyper TX3 liggande så skulle funka för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Själv tänkte jag använda nuvarande kylare (Phanteks PH-TC14PE) då de ska kunna skicka AM4-fästen gratis. Skickade ett mail till dem samtidigt som jag beställde Ryzen CPU+moderkort (de behöver ett kvitto som "bevis"), så jag hoppas de hinner få iväg AM4-fästet innan resten av delarna kommer... Vore som sagt snöpligt att sitta där med sitt moderkort, CPU, RAM o.s.v. utan någon kylare som passar...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

För Noctua räcker det med att man skicka in ett orderbekräftelse för antingen CPU eller Moderkort baserat på AM4 samt om man har kvar det kvitton för Noctua kylaren eller alternativt ett kort på kylaren med din fullständiga namn och dagens datum.

kolla först vilket fäste du behöver:
http://noctua.at/en/nm-am4-mounting-kit
http://noctua.at/en/nm-am4-uxs-mounting-kit

och sen fylla i rätt formulär.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oouhdawg:

Be Quiet uppgraderar alla sina kylare med monteringskit till AM4. Om det inte är med i förp ska det gå att få skickat av Be Quiet. Maila dom och fråga helt enkelt

edit:

http://www.sweclockers.com/nyhet/23304-be-quiets-processorkyl...

Verkar som att det bara är några specifika och inte den du angav.

Jag har en BeQuiet Dark Rock 3 och varje gång jag skickar iväg mitt formulär så får jag ett meddelande som säger "upload error".

Jag har kontaktat dem via deras generella konaktformulär så vi får se vad dem säger.

Ingen brådska för mig, mitt moderkort kommer i slutet på mars

Permalänk
Medlem

@anon272493: har du kollat på storleken på vad du försöker att lägga upp? misstänker starkt att det kanske är för står fil du försöka lägga upp.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bernd_P1:

@installera_gentoo: har du kollat på storleken på vad du försöker att lägga upp? misstänker starkt att det kanske är för står fil du försöka lägga upp.

Min bild är bara 13kb stor (.png).

I alla fall så kontaktade jag BeQuiet via deras generella kontaktformulär och jag fick svar inom en halvtimme. Personen bad om mina addressuppgifter och köpbevis på moderkort så jag antar att det kommer gå bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten9999:

det finns dem kylare som man kan få am4 montering för. det finns någon tråd här på Swec om det

Nästan alla som Inet listade var från Cooler Master. Men jag själv hoppas att Noctua släpper AM4 tillbehören till sin kylare snart

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: finns redan. eller du kan i alla fall beställa dem redan med en förbokning via noctua eller har även sätt dem till salu på inet och komplett.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@AMD-FX: finns redan. eller du kan i alla fall beställa dem redan med en förbokning via noctua eller har även sätt dem till salu på inet och komplett.

Ok, ska kolla runt lite och se om jag hittar nåt vettigt. Men det blir ingen vattenkylning denna gång. Pumpen låter så mycket (ibland)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av installera_gentoo:

Min bild är bara 13kb stor (.png).

I alla fall så kontaktade jag BeQuiet via deras generella kontaktformulär och jag fick svar inom en halvtimme. Personen bad om mina addressuppgifter och köpbevis på moderkort så jag antar att det kommer gå bra

Fick svaret precis och dom ska skicka ett AM4 mounting kit till mig

Permalänk
Inaktiv

https://www.amazon.de/Noctua-NM-AM4-Mounting-coolers-platform...

Där kan ni köpa Noctuas kit om ni inte vill vänta på att ÅF får in, eller få den gratis via uppvisade kvitton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon46732:

https://www.amazon.de/Noctua-NM-AM4-Mounting-coolers-platform...

Där kan ni köpa Noctuas kit om ni inte vill vänta på att ÅF får in, eller få den gratis via uppvisade kvitton.

Crosshair VI Hero har tydligen support för både AM3 och AM4 fästen. Kortet har dubbla hål för montering

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Crosshair VI Hero har tydligen support för både AM3 och AM4 fästen. Kortet har dubbla hål för montering

Toppen! 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Vad jag förstår har det allmänt glömts bort att man ska ha kylare till sin Ryzen om man nu förbeställt. Själv vågar jag inte förbeställa då jag inte hittar någon kylare, eller montering till min Be-Quiet Pure Rock för AM4. Finns det någonstans?

Vore snöpligt om många fick hem sina paket 2: a mars men inte kan köra kylning utan att fulhack.

Beställe AM4 kit till min Noctua här https://www.inet.se/filter/140?sortColumn=Price&sortAscending...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Vad jag förstår har det allmänt glömts bort att man ska ha kylare till sin Ryzen om man nu förbeställt. Själv vågar jag inte förbeställa då jag inte hittar någon kylare, eller montering till min Be-Quiet Pure Rock för AM4. Finns det någonstans?

Vore snöpligt om många fick hem sina paket 2: a mars men inte kan köra kylning utan att fulhack.

Noctua har preparerat en NH-D15 för AM4.
Den bör ju göra sig gällande inom kort om den inte redan nu är tillgänglig.

Har kört NH-D14 och NH-D15.
Dessa är fantastiska. Knäpptysta och kyler som fan.
Bara att köpa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyro2:

+1

Hade inte invoice dock.
Tog foto på kartongen med handskriven lapp med namn och datum.
Tror det lirar.
Anledningen till det är inte för att spara 99kr, utan jag hoppad att det går snabbare att få den då.
De flesta retailers har ju "7st inkommande den 11 mars".
That sucks!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem

Asus Crosshair VI Hero tar både AM3 och AM4 kylare för er som valt det moderkortet.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Be-Quiet Pure Rock ska väl vara bolt on utan något kit? Den använder ju inte de hålen i moderkortet som bytt position (ingen backplate)
Kika på Be-Quiets hemsida så ser du att am4 står med bland socklarna den har stöd för dessutom.
Så du har inget problem

Permalänk
Medlem

@JockeP: Det har du helt rätt i och inget jag tänkt på.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Det går att beställa fästen från corsair nu http://www.corsair.com/ryzen använd kod CORSAIRAM4BR för att få det utan kostnad. För att använda koden så måste man också skapa konto och vara inloggad först annars får man felmeddelandet att koden inte är giltig.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem

Jaja, hittar lådorna till många gamla kylare hemma men inte till min Be-Quiet Pure Rock. Har dock en gammal standardkylare (FM) där kanske fästet passar eller kanske passar fästet från min Coolemaster TX? Varför slänger man alltid saker man senare behöver?

AMD fäste till Be-Quiet Pure Rock

- EDIT -

Tittade på denna film: https://youtu.be/KKd1llibIvA och letade samtidigt upp rätt klipps i bröten hemma. Bracketen och skruvarna är samma som sitter på Intel-monteringen. Ja, då är det bara att vänta på att Ryzen ska anlända

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Kontaktade corsair Johan angående H110i GT och fick svar att den passar out of the box för andra som kanske har en och funderar väntar spänt på paket från inet nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Medlem

Jeg skal prøve meg med en Nofan CR-95C (95W TDP), med AM3 fester sammen med en 1800x. Vet ennå ikke om AM3 bakplate og brakett følger med ROG Crosshair VI Hero hovedkortet ennå. Hvis ikke det følger med, må jeg kjøpe dette fra en butikk på eBay. Skulle likt å visst om disse delene kan begge være av plast, eller om det er best om bakplata er laget av metall (og så er vel metalldelen skjermet med gummi).

Bestilte også vifteløs strømforsyning, og håper jeg slipper å høre såkalt "coil whine". Dette går sammen i et Fractal Design Refine S kabinett m. vindu. (Laget for vannkjøling, så det blir litt ekstra plass der inne.)

Jeg velger å vente med å kjøpe de dyre tingene, cpu osv. Det jeg har allerede kjøpt kan jeg bruke uansett om jeg skaffer meg en 1800x eller ei. Så jeg følger med på prisene i disse dagene. Prisen for Corsair Vengeance lav profil DDR4 ram 3200mhz 2x 16GB har en rar priskurve, hvor det igjen, er mye dyrere i dag, enn det var for en tid tilbake.

Permalänk
Medlem

Kan ju berätta hur de gick igår när jag skulle montera min Be-Quiet Pure Rock på Ryzen.
1 timma bara cpu-kylaren. Tre delar och två skruvar och att det ska vara så svårt. Bra kylare men ingen BeQuite mer på en AMD 4 socket. Skulle aldrig vilja göra om det.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Verkar vara aningen billigare att beställa Cooler Master AM4 bracket från inet än att betala frakten från cooler master. Dock verkar man få vänta några veckor.
Hur står sig 212 EVO jämfört med kylaren som följer med 1700?
Finns det andra billiga kylare att rekommendera, eller funkar den som följer med bra om man inte tänker överklocka?