Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Jag hade också tippat 28 feb, men det skulle inte förvåna mig om de håller på det tills 2 mars så att folk som har förbokat inte får chansen att avboka.

Det vore ju så klart en fuling men helt klart möjligt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det vore ju så klart en fuling men helt klart möjligt.

Jag har bokat men tänker inte plocka ut den innan jag läst sweclockers review.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pratade med inet idag. Ja får min ryzen +mobo redan första batchen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Också bokat men komplett verkar ha svårt att vaska fram moderkort vilket står som förväntat 10/3 vilket ger alla andra gott om tid att avgöra hur vida man skall avbeställa eller inte

Dessutom så får man vänta lite på noctuas monteringskit också.

Permalänk
Medlem

@the_weird: har mailat Noctua igår och fick svar tidigt idag. Dem säga att en bekräftelse på förehandsbokningen räcker och prata sen med komplett där jag bokade min CPU, de säga att det är ok att skicka orderbekräftelsen på svenska. Ska jobba fram till kl. 16 och skicka in min förfråga till fästen sen. vi få se om dem godkänner det men du kan ju testa samma.

Nu måste jag bara bestämma mig ok jag ska tar Asus Crosshair Hero, X370 Prime eller Gigabyte Aorus Gaming K7. Nån som kan ge lite synpunkter?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Nu måste jag bara bestämma mig ok jag ska tar Asus Crosshair Hero, X370 Prime eller Gigabyte Aorus Gaming K7. Nån som kan ge lite synpunkter?

Jag är i samma tankar, dock MSI X370 Carbon istället för Prime. De är i mitt tycke de enda moderkorten som ser bra ut Men det skulle ju komma många fler moderkort närmare lanseringen så kanske bäst vänta till dess.

Någon som vet om Noctua kommer släppa sina kylare med AM4-fästen snart? Tror ni en Noctua NH-U9B SE2 kommer duga för en R7 1700 med överklockning (4.2-4.5 GHz)? Är även öppen för förslag på andra kylare

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vandrarn:

Någon som vet om corsair H110 kommer passa att använda på am4?

H110i ska passa out of The Box.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

@Bernd_P1: Får kika med dom jag också.
Dom har ju dock fästena som en produkt på komplett så slängde med ett sånt paket också i min beställning, Noctua NM-AM4

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bernd_P1:

@the_weird: har mailat Noctua igår och fick svar tidigt idag. Dem säga att en bekräftelse på förehandsbokningen räcker och prata sen med komplett där jag bokade min CPU, de säga att det är ok att skicka orderbekräftelsen på svenska. Ska jobba fram till kl. 16 och skicka in min förfråga till fästen sen. vi få se om dem godkänner det men du kan ju testa samma.

Nu måste jag bara bestämma mig ok jag ska tar Asus Crosshair Hero, X370 Prime eller Gigabyte Aorus Gaming K7. Nån som kan ge lite synpunkter?

Behövs något mer, inköpsbevis av kylaren eller bild på denna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En stor anledning till att jag överhuvudtaget deltar i forumdiskussioner är att man ibland lär sig något nytt eller får någon frågeställning man själv inte tänkt på. I detta fall kring nätverskretsar!

Har tittat igenom driverkoden i Linux för en del populära NICs och satt ihop tabellen nedan.

Kort om de punkter jag tittade på

  • zero-copy: vissa kretsar har en väldigt oflexibel DMA hantering så det i praktiken krävs en kopiering av data från DMA-buffer till OS:ets paketbuffer-format. De flesta moderna kretsar är flexibla nog att direkt kunna köra DMA direkt in i paketbuffern (kallar dessa zero-copy)

  • csum: Internet checksumma för ut/inkommande TCP/UDP beräknas av NIC, avlastar CPU

  • tcp-offload: Om NIC kan ta ett stort TCP-segment och hacka upp det i bitar som är stora nog att få plats på Ethernet länken, avlastar CPU

  • IRQ-coalesce: Om NIC har logik som kan upptäcka fall med hård nätverkslast och i dessa lägen samla ihop flera paket innan RX-interrupt genereras, viss overhead kan i detta läget spridas ut över flera paket -> mindre overhead per paket räknat

  • RSS: Receive Side Scaling, NIC har flera TX/RX-ringar som minskar synkroniseringskostnad mellan CPU-kärnor för TX och där NIC kan sprida ut olika strömmar över olika CPU-kärnor.

  • HW-lock: I stället för att använda traditionella mutex/spinlocks som kostar en del när flera CPU-kärnor använder samma NIC (framförallt på Ryzen när två kärnor från olika CCX är involverad) löser man synkronisering av RX/TX-ringar via dedikerad HW som inte påverkar CPU-cache.

zero-copy

csum

tcp-offload

IRQ-coalesce

RSS

HW-lock

Intel e1000

Intel 21x

Atheros E2x00 (killer-nic)

Realtek 8169

Dlink 2k/TC902x

Broadcom BNX2

För att svara på frågan om E2500: ser inte i drivern att den kretsen kan något som andra E2x00 kretsar saknar. Gissar att det är som Intels e1000 resp. i21x där det finns en rad versioner av kretsen, men skillnaden är främst buggfixar, lägre strömförbrukning och liknande.

Givet ovan skulle jag ändå säga att Killer NIC måste vara det näst bästa valet efter Intel. Svårt att se att man skulle vilja vara utan RSS på en plattform med många kärnor då alla inkommande paket kommer hamna på samma CPU-tråd utan den finessen.

Tvivlar inte på att Dlink och Realtek kan ha stabila drivare som fungerar bra i majoriteten av fallen. Skulle dock undvika dessa kretsar på system med många CPU-kärnor där man förväntar sig mycket nätverkstrafik då de helt saknar RSS.

e1000 och killer NIC ligger på samma nivå feature-mässigt, båda har RSS vilket känns som "must-have" för ett 8-kärnors system. Här verkar det ändå som Intels drivare är mer effektiva.

i21x är snäppet ovan alla andra och för ett system som totalt kostar >10k skulle i alla fall jag lägga på de ~400 kr som ett PCIe x1 (räcker med råge för 1 Gbit/s) kort med denna krets kostar.

Edit: lade till Broadcom BNX2, skulle säga att det är andrahandsvalet efter i21x. Drivers verkar bättre än killer-nic men samma features.

Känns som en petitess men väldigt irriterande att inget av mATX-korten ser ut att ha annat än Realtek-nätverkschip.

@ratatosk: Jag skickade igår in kvittokopia på Noctua-kylare samt skärmbild på orderbekräftelse på CPU från Komplett. Fick svar från Noctua idag att de skickat bracket, så det var snabbt agerat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Nu måste jag bara bestämma mig ok jag ska tar Asus Crosshair Hero, X370 Prime eller Gigabyte Aorus Gaming K7. Nån som kan ge lite synpunkter?

Funderar också på Gigabyte Aorus. Noterade att enda skillnaden mellan Gigabyte Aorus Gaming K7 och Gigabyte Aorus Gaming 5 verkar vara att K7 har Turbo B-Clock ("...enable overclockers to have the ability to change their BCLK frequency to a desired value of their choice."). I övrigt identiska utöver färger. Tidigare har det även nämnts en K5 (finns på dustin.se) och normlt har K-modellerna har något sämre specs än respektive icke-K.

Permalänk
Medlem

Haha Amazon har tydligen slut på 1800x

Bra gratulera AMD till an awsome produkt. Gissar nu bara men Amazon måste få 10 tusentals i första leveransen och varenda tog slut :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av rocagil:

Känns som en petitess men väldigt irriterande att inget av mATX-korten ser ut att ha annat än Realtek-nätverkschip.

@ratatosk: Jag skickade igår in kvittokopia på Noctua-kylare samt skärmbild på orderbekräftelse på CPU från Komplett. Fick svar från Noctua idag att de skickat bracket, så det var snabbt agerat!

Tack!

Letade reda på ett gammalt kvitto, från 2011, har köpt fyra stycken under åren, vet inte om det är samma kylare men skit samma.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tack!

Letade reda på ett gammalt kvitto, från 2011, har köpt fyra stycken under åren, vet inte om det är samma kylare men skit samma.

Just det, saknar man kvitto ska det även räcka med bild på kylaren med papper med ditt namn och datum bredvid enligt:

Citat:

In case you've lost the invoice of your Noctua CPU cooler, please write your full name and the current date on a piece of paper, take a photo of the paper next to your CPU cooler and upload it as proof of purchase. Please note that your name has to be clearly readable and that we can't process requests without proper proof of purchase.

Ganska bra!

Permalänk
Medlem

@wowsers:

Mycket bra. Blir lagom att uppgradera min Sandy Bridge plattform till sommaren och ledigheten.

Permalänk
Medlem

@SirMacke: jag har versionen utan "i"

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz Kylare: Corsair H110 Moderkort:Gigabyte X570 AORUS PRO:[/B] Corsair Dominator 3000MHZ 32GB Lagring: Samsung 960 EVO 1TB Intel 540s Series 2.5" SSD 240GB Samsung 840 Pro 128gb Intel X25-M G2 80GB Western Digital 4TB GPU: AORUS GeForce RTX™ 3080 MASTER 10GNätagg : Corsair AX1200i Chassi: Corsair Carbide Air 540 Headset: Corsair Virtuoso RGB Wireless XT Tangentbord: Logitech G915 LIGHTSPEED Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT Skärm: Samsung C49RG90 Konsol: PS5 Nintendo Wii Nintendo Switch

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av rocagil:

Just det, saknar man kvitto ska det även räcka med bild på kylaren med papper med ditt namn och datum bredvid enligt:
Ganska bra!

Nu har de skickat även för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Vandrarn: Ska fungera om du har snäpp-fäste. Det är bara skruvhålen som ändrats, centreringspunkten är samma.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv

Schysst av Noctua att börja skicka fästen redan nu. Jag är väldigt skeptisk till pre-order men nu fick man ju faktiskt en någorlunda vettig anledning att lägga en pre-order då det kanske innebär att man slipper vänta på fästen till kylaren... Hmm....

Permalänk
Medlem

Jag vill veta om de olika modellerna i 7 serien är binnade! Hur högt går dom att överklocka? Skynda Skynda

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag frågade Fractal design om deras kylare och am4. Här är deras svar:

"Nej, dessa skickar vi ut gratis till Kelvin-kunder.
Skicka in en kvitto-kopia på din Kelvin samt ditt AM4-moderkort och din adress så skickar vi ut ett monteringskit till dig."

Står mellan Kelvin och brun noctua för mig. Vad väljer ni andra för kylare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@noobs: Får väl se hur priserna och tillgängligheten ser ut när 1600X kommer ut, men mest troligt en noctua NH-D15 som ligger i lådan som brorsan lämnade några år sedan

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Jag frågade Fractal design om deras kylare och am4. Här är deras svar:

"Nej, dessa skickar vi ut gratis till Kelvin-kunder.
Skicka in en kvitto-kopia på din Kelvin samt ditt AM4-moderkort och din adress så skickar vi ut ett monteringskit till dig."

Står mellan Kelvin och brun noctua för mig. Vad väljer ni andra för kylare?

Skickades från m.sweclockers.com

Customloop, kan ju inte hålla på med lufttrams

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Jag frågade Fractal design om deras kylare och am4. Här är deras svar:

"Nej, dessa skickar vi ut gratis till Kelvin-kunder.
Skicka in en kvitto-kopia på din Kelvin samt ditt AM4-moderkort och din adress så skickar vi ut ett monteringskit till dig."

Står mellan Kelvin och brun noctua för mig. Vad väljer ni andra för kylare?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av lowngcawt:

Customloop, kan ju inte hålla på med lufttrams

Corsair Hydro Series H110i blev det för min del.
Vågar mig inte på custom loop riktigt ännu.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Bokade 2st 1800x med moderkort, kunde inte hålla fingrarna i styr.

Permalänk
Medlem

Sitter med en H110i GT, vad tror vi? Såg en lista som tydde på att den inte är supporterad utan ny bracket, men samtidigt så har jag hört att alla Corsairs AIOer med "clip mount" (vilket jag väl har?) ska fungera out-of-the-box.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Customloop, kan ju inte hålla på med lufttrams

EK blocken fick man köpa ny AM4 ram+backplate till eller hur var det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bootsman:

EK blocken fick man köpa ny AM4 ram+backplate till eller hur var det?

Osäker, skulle gissa på det. Kommer köpa nytt block och sälja nuvarande dator hel (förhoppningsvis)

*EDIT*
https://www.ekwb.com/shop/mounting-plate-supremacy-amd-black
https://www.ekwb.com/shop/ek-backplate-supremacy

= ~120:- för kittet. Bra mycket bättre än 900-1000:- för ett nytt block

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Sitter med en H110i GT, vad tror vi? Såg en lista som tydde på att den inte är supporterad utan ny bracket, men samtidigt så har jag hört att alla Corsairs AIOer med "clip mount" (vilket jag väl har?) ska fungera out-of-the-box.

AM4 ska tydligen ha en annan offset mellan toppen på CPU och clip fästet, men andra har sagt annat, vet ej själv.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"