Råkade sälja fel dator..

Permalänk
Skrivet av Senseye:

Eftersom lagen ska tolkas i varje enskilt fall är det svårt att säga precis när du har fel, men i fallet att folk bör ha kompetens för att göra köp så har du helt 100% fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är inte 100% fel, i vissa fall behöver man lite kompetens för att inte bli lurad

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Intressant detta.
Köplagen gäller. Varan är felaktig i enlighet med 18 § men kan bortses från om man tolkar undersökningsplikten i 20 § "får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen".
Det blir mao en tolkningsfråga om man bör märka vad som sitter i. Det går att argumentera åt båda håll men att kolla enhetshanteraren och öppna chassit tycker jag låter som något man bör göra och jämföra mot annonsen. Jag lutar åt att köparen inte har rätt att häva köpet.

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Men du, är det inte dags att sluta gissa hej vilt? Du gör inte TS någon tjänst genom att skapa förvirring här.

Jag gissar ingenting jag läser ifrån lagen, så du, är det inte dags att sluta anta hej vilt?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Nej det är inte 100% fel

Noggrannheten i köparens undersökning får avgöras av vad en normal person i köparens ställe borde ha upptäckt.
Så du har 100% fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brosk:

Intressant detta.
Köplagen gäller. Varan är felaktig i enlighet med 18 § men kan bortses från om man tolkar undersökningsplikten i 20 § "får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen".
Det blir mao en tolkningsfråga om man bör märka vad som sitter i. Det går att argumentera åt båda håll men att kolla enhetshanteraren och öppna chassit tycker jag låter som något man bör göra och jämföra mot annonsen. Jag lutar åt att köparen inte har rätt att häva köpet.

Undersökningsplikten handlar om att hitta uppenbara fel, det handlar inte om att gardera sig mot att man får en helt annan typ av vara än vad säljaren annonserar.

Skrivet av hunkaboy86:

Jag gissar ingenting jag läser ifrån lagen, så du, är det inte dags att sluta anta hej vilt?

Eftersom du inte verkar ha kunskap om att uttolka lagen eller har erfarenhet av att applicera den i det specifika fallet så blir det att du just gissar.

Det kan inte finnas något tvivel om att säljaren agerar fel när produkten som sålts inte är den som annonserats och skulle det här gå upp i civilrättsligt mål så har det inte framkommit något som gör att säljaren skulle ha rimlig chans att vinna målet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Senseye:

Noggrannheten i köparens undersökning får avgöras av vad en normal person i köparens ställe borde ha upptäckt.
Så du har 100% fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det har jag inte, och vad anses vara en "normal person" då? En normal person kanske borde kunna lite grann och veta hur man kollar att en vara är någorlunda lik det man tänkt köpa. Hur mycket ska en normal person kunna om produkten denne tänkt köpa för att anses som normal?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Jag har inte fel heller

Jo det har du. Lagen menar inte vad Jeppe 25 årig datortekniker kan hitta vid en undersökning utan snarare vad Britt-Inger 55 år ser vid en undersökning, dvs repor med mera. Det går INTE att sälja en vara med helt felaktiga specifikationer och friskriva sig med att "det borde köparen ha upptäckt". Att du tror det är snarare sagt lite tragiskt.

Permalänk
Medlem

Vadå, shit happens. Alla kan tavla sig. Häv köpet, gör om gör rätt, alternativt betala tillbaka en peng ni kommer överens om.

Ser inte problemet...

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jo det har du. Lagen menar inte vad Jeppe 25 årig datortekniker kan hitta vid en undersökning utan snarare vad Britt-Inger 55 år ser vid en undersökning, dvs repor med mera. Det går INTE att sälja en vara med helt felaktiga specifikationer och friskriva sig med att "det borde köparen ha upptäckt". Att du tror det är snarare sagt lite tragiskt.

Man hade ju lätt kunnat upptäcka om varan stämde överrens om man börjat med att titta på etiketten på burken utan att ens starta datorn. (Förutsätter att det finns en då det är en färdig burk med modellnr)

Svårt detta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hunkaboy86:

Om du läser lite längre ner på den sidan står det även *Undersök varan noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det.

Det betyder att köparen borde kollat varan innan för då hade köparen upptäckt att varan inte stämde, och man kan inte komma efteråt och klaga

Skrivet av The_St1g:

Jo men det där krockar med denna:

Undersök varan noga före du köper den. Du kan inte klaga på fel som du borde ha upptäckt om säljaren har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det.

Går att tolka åt 2 håll det där.

Även om köparen ombeds undersöka produkten så är det i strid med köplagen att uppge felaktig information. Så nej, köplagen krockar inte med vad du citerar.
Om säljaren däremot skrivit att varan "säljs i befintligt skick" och inte uppgivit någon som helst information om produkten så är det köparens ansvar. Men även där finns en del undantag. Om du t.ex. säljer en bil utan glykol i kylarvätskan och så fryser motorn sönder så är säljaren ansvarig om han inte informerat om detta.

"I 19 § Köplagen kan man läsa att även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet. (Vilka uppgifter lämnade säljaren vid köpet? Garanterade säljaren att bilen var felfri?)

2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller

3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Under dessa förutsättningar kan således ett fel göras gällande mot en säljare som säljer en vara i befintligt skick.

- See more at: http://lawline.se/answers/bil-sald-i-befintligt-skick-vilka-r...

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Jo det har du. Lagen menar inte vad Jeppe 25 årig datortekniker kan hitta vid en undersökning utan snarare vad Britt-Inger 55 år ser vid en undersökning, dvs repor med mera. Det går INTE att sälja en vara med helt felaktiga specifikationer och friskriva sig med att "det borde köparen ha upptäckt". Att du tror det är snarare sagt lite tragiskt.

Nej, då menar du att man ska helt lita på att säljaren har skrivit rätt komponenter och det enda man behöver kolla om man köper en dator är ifall den har repor och om den startar? Så tror jag inte att de funkar, i en underbar värld kanske det skulle vara så, men sanningen är att köper man grejer i dag så har man som köpare ansvar att kolla så att det man köper är rätt saker så man inte blir lurad

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Avstängd

Det bästa är att göra rätt för sig är den alltid den bästa vägen att gå.

Om jag fattar det rätt så ska du sälja båda dator eller bara en av dom?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av detvardå:

Har pratat med honom i telefon nu och de va ett bra samtal! Han behåller hela paketet och får en slant tillbaka så de blir jämt. Så allt löste sig bra ändå!

Bra att det löste sig! Det var ju tråkigt att det blev fel från början, men kul att höra att ett vuxet agerande från både dig och köparen gjorde att ni kunde komma överens ändå. Här får ni båda "vuxen poäng", bra jobbat!

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Nej det har jag inte, och vad anses vara en "normal person" då? En normal person kanske borde kunna lite grann och veta hur man kollar att en vara är någorlunda lik det man tänkt köpa. Hur mycket ska en normal person kunna om produkten denne tänkt köpa för att anses som normal?

Tror du att nämndemän i tingsrätten vet skillnaden mellan Geforce 750ti och Geforce 1070? Tror du att de anser att en normal person i så fall ska veta skillnaden mellan dem?

Skrivet av hunkaboy86:

Nej, då menar du att man ska helt lita på att säljaren har skrivit rätt komponenter och det enda man behöver kolla om man köper en dator är ifall den har repor och om den startar? Så tror jag inte att de funkar, i en underbar värld kanske det skulle vara så, men sanningen är att köper man grejer i dag så har man som köpare ansvar att kolla så att det man köper är rätt saker så man inte blir lurad

Det är därför lagen är utformad så att produkten är felaktig om det inte stämmer med vad säljaren sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brosk:

Intressant detta.
Köplagen gäller. Varan är felaktig i enlighet med 18 § men kan bortses från om man tolkar undersökningsplikten i 20 § "får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen".
Det blir mao en tolkningsfråga om man bör märka vad som sitter i. Det går att argumentera åt båda håll men att kolla enhetshanteraren och öppna chassit tycker jag låter som något man bör göra och jämföra mot annonsen. Jag lutar åt att köparen inte har rätt att häva köpet.

Läs mitt svar från tidigare i tråden:

#16677131

Dessutom, jag anser att det är osannolikt att de i sin tolkning tycker att man skall kontrollera grafikkortet. Tänk på att de flesta här är ganska insatta och har koll men domstolen skulle döma hur gemene man bör agera.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Nej, då menar du att man ska helt lita på att säljaren har skrivit rätt komponenter och det enda man behöver kolla om man köper en dator är ifall den har repor och om den startar? Så tror jag inte att de funkar, i en underbar värld kanske det skulle vara så, men sanningen är att köper man grejer i dag så har man som köpare ansvar att kolla så att det man köper är rätt saker så man inte blir lurad

Ja, när du listar komponenterna så visar det vad du lovar att leverera vid försäljningen. Och som skrevs ovan kommer detta avgöras i tingsrätten om köparen anser sig lurad, vad tror du nämndemännen där kommer tycka att köparen borde upptäckt? Kan säga dig att det inte är vilket grafikkort datorn innehöll.

Permalänk

Jag tror iaf att nämndemannen är så smart att dom vet att alla datorer inte är lika, att en dator inte bara är en dator och att man som köpare ska kolla upp så att det man köper är rätt innan man bestämmer sig för att köpa. Vart kommer annars uttrycket att man köpt grisen i säcken ifrån? Nämndemannen skulle nog fråga varför köparen litade helt på säljaren och inte kollade upp datorn även fast säljaren uppmanade köparen att göra det, då får nog köparen skylla sig lite själv. Säger inte att det inte är fel men så tolkade jag lagen iaf

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Undersökningsplikten handlar om att hitta uppenbara fel, det handlar inte om att gardera sig mot att man får en helt annan typ av vara än vad säljaren annonserar.

Citerar från lagen.nu

Citat:

Har köparen inte undersökt varan eller provet trots att han uppmanats av säljaren att göra det så kan han inte åberopa fel som han skulle ha upptäckt vid undersökningen. Dolda fel kan köparen åberopa. Noggrannheten i köparens undersökning får avgöras av vad en normal person i köparens ställe borde ha upptäckt.

Frågan kommer ner till vad som en normal person bör upptäcka, dvs är felet uppenbart, som du skriver. Är det inte rimligt att upptäcka att man får en helt annan typ av vara i det här fallet? Bör en normal datorköpare kunna öppna enhetshanteraren? Bör den öppna chassit och titta "under huven"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Läs mitt svar från tidigare i tråden:

#16677131

Dessutom, jag anser att det är osannolikt att de i sin tolkning tycker att man skall kontrollera grafikkortet. Tänk på att de flesta här är ganska insatta och har koll men domstolen skulle döma hur gemene man bör agera.

Ja jag sitter och brottas med det själv, intressant bedömningsfråga hursom

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjK:

Man hade ju lätt kunnat upptäcka om varan stämde överrens om man börjat med att titta på etiketten på burken utan att ens starta datorn. (Förutsätter att det finns en då det är en färdig burk med modellnr)

Svårt detta

Nej, det är inte svårt. Han har sålt en helt annan vara än han annonserat, som är till utseendet identisk. Köparen kommer i ett civilrättsligt mål få rätt att häva köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Det är rätt skrämmande vilken attityd ett flertal av er har i denna tråd. Här har vi en person som har sålt en felaktig vara och ni tycker att han kan behålla pengarna???

Han har indirekt blåst en köpare på en del pengar. Det finns en massa trådar här på forumet där det klagas på butiker, Blocket, Tradera m.m. när någon har gjort minsta lilla fel eller begär ockerpriser på deras varor. Och nu har vi en säljare som har ”lurat” en köpare och ni kommer dragandes med en massa lagar hit och dit och tycker det är okej att han skall kunna behålla pengarna?

Det är mycket diskussioner om Sweclockers egna marknad och bedragare som utnyttjar den. Skall vi kunna klaga på dessa personer, så måste Sweclockers egna medlemmar förgå med gott exempel. Detta har endast med moral och etik att göra, inget annat.

Har man lurat någon person, omedvetet eller ej, så ser man till att göra rätt för sig! Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Nej, då menar du att man ska helt lita på att säljaren har skrivit rätt komponenter och det enda man behöver kolla om man köper en dator är ifall den har repor och om den startar? Så tror jag inte att de funkar, i en underbar värld kanske det skulle vara så, men sanningen är att köper man grejer i dag så har man som köpare ansvar att kolla så att det man köper är rätt saker så man inte blir lurad

Väldigt många personer har nu gjort väldigt många bra försök att förklara varför du har fel. Håller du fast vid din ståndpunkt för att du inte vill erkänna att du har fel, eller begriper du inte vad syftet med lagen är?

Jag kan ge dig ett exempel. Jag erbjuder dig att köpa min Samsung Galaxy S7 Edge, du kommer och tittar på den. Telefonen startar och ser ut precis som du förväntar dig att en SGS7 Edge ska göra, Samsungs logga finns på telefonen, kartongen och visas när telefonen startas. Vad du inte vet är att detta egentligen är en Kinakopia, som ser identiskt ut på utsidan, men på insidan är det inte samma hårdvara eller mjukvara, det är mycket sämre.

Givetvis kan du testa mjukvaran och kanske upptäcker en feature du vet att en SGS7 har, men som nu saknas. Du kan också demontera hela telefonen och komma fram till att det är fel komponenter i den. Men menar du på fullaste allvar att det är detta som gemene man ska göra vid köp av en mobiltelefon?

Visst, det är lättare att undersöka vilket grafikkort som sitter i en PC, men principen är densamma. Gemene man har aldrig öppnat ett datorchassi och undersökt komponenterna på insidan. På samma sätt demonterar inte en köpare hela bilen och mäter storlek på cylindrar och bränsletank. Undersökningsplikten handlar om att upptäcka uppenbara fel med varan, att det är en spricka i skärmen, datorn inte startar, att det är en dator och inte en dammsugare etc.

Man behöver inte alls lita blint på säljaren. Dock har man rätt att häva köpet om man upptäcker att säljaren sålt en felaktig vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Jag tror iaf att nämndemannen är så smart att dom vet att alla datorer inte är lika, att en dator inte bara är en dator och att man som köpare ska kolla upp så att det man köper är rätt innan man bestämmer sig för att köpa. Vart kommer annars uttrycket att man köpt grisen i säcken ifrån? Nämndemannen skulle nog fråga varför köparen litade helt på säljaren och inte kollade upp datorn även fast säljaren uppmanade köparen att göra det, då får nog köparen skylla sig lite själv. Säger inte att det inte är fel men så tolkade jag lagen iaf

ehh, så du menar att om jag ser en annons på tex en bil där det står att det är en dieselmotor med blabla hästkrafter och jag som låt oss säga aldrig öppnat en motorhuv tidigare far och kollar på den, öppnar huven och ser en motor, på baksidan av bilen kanske det står D4 som jag har fått för mig står för att det är en dieselmotor, sen visar det sig att motorn är bytt (nu vet jag inte om det ens är möjligt men för sakens skull) till en bensinmotor.

Jag köper bilen och åker och tankar efter nån vecka och bilen går sönder, menar du att jag borde undersökt bilen bättre? när personen som säljer påstod i annonsen att det var dieselmotor ?

Tror snarare att det är säljaren som kan bli straffad för bedrägeri snarare än att köparen skulle undersökt varan bättre.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Väldigt många personer har nu gjort väldigt många bra försök att förklara varför du har fel. Håller du fast vid din ståndpunkt för att du inte vill erkänna att du har fel, eller begriper du inte vad syftet med lagen är?

Jag kan ge dig ett exempel. Jag erbjuder dig att köpa min Samsung Galaxy S7 Edge, du kommer och tittar på den. Telefonen startar och ser ut precis som du förväntar dig att en SGS7 Edge ska göra, Samsungs logga finns på telefonen, kartongen och visas när telefonen startas. Vad du inte vet är att detta egentligen är en Kinakopia, som ser identiskt ut på utsidan, men på insidan är det inte samma hårdvara eller mjukvara, det är mycket sämre.

Givetvis kan du testa mjukvaran och kanske upptäcker en feature du vet att en SGS7 har, men som nu saknas. Du kan också demontera hela telefonen och komma fram till att det är fel komponenter i den. Men menar du på fullaste allvar att det är detta som gemene man ska göra vid köp av en mobiltelefon?

Visst, det är lättare att undersöka vilket grafikkort som sitter i en PC, men principen är densamma. Gemene man har aldrig öppnat ett datorchassi och undersökt komponenterna på insidan. På samma sätt demonterar inte en köpare hela bilen och mäter storlek på cylindrar och bränsletank. Undersökningsplikten handlar om att upptäcka uppenbara fel med varan, att det är en spricka i skärmen, datorn inte startar, att det är en dator och inte en dammsugare etc.

Man behöver inte alls lita blint på säljaren. Dock har man rätt att häva köpet om man upptäcker att säljaren sålt en felaktig vara.

Du/ni verkar inte begripa det som står i lagen

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Du/ni verkar inte begripa det som står i lagen

Så din tolkning är alltså att en säljare får skriva exakt vad han vill i annonsen?

Och att köparen minst ska ha titeln Expert Service Technician inom aktuellt område för att kunna uppfylla undersökningsplikten?

Det är inte jag/vi som inte kan tolka lagen, det är du som hakar upp dig på en paragraf (som du dessutom övertolkar så det skriker om det) och anser att det är den enda paragrafen som behövs.

Permalänk

Har ringt och pratat med Konsumentverket nu också och det är så som jag har skrivit hela tiden, eftersom säljaren uppmanade köparen att kolla igenom varan innan så är det extremt svårt att få rätt att häva köpet i tingsrätten. Bara att ringa och kolla själv få ni höra att jag hade rätt , det är köparens ansvar speciellt om säljaren uppmanat att kolla varan innan

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Du/ni verkar inte begripa det som står i lagen

Säger killen som inte vet skillnaden mellan att ångra eller häva ett köp.

Notera: DET ÄR INTE EN FRÅGA OM FEL PÅ VARAN, DET ÄR FEL VARA.
Avtalet/köpet gäller en viss vara, är det inte denna vara som levereras gäller inte avtalet. Du behöver inte ens blanda in undersökningsplikt mm i detta fall. PUNKT. Han får häva köpet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brosk:

Intressant detta.
Köplagen gäller. Varan är felaktig i enlighet med 18 § men kan bortses från om man tolkar undersökningsplikten i 20 § "får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen".
Det blir mao en tolkningsfråga om man bör märka vad som sitter i. Det går att argumentera åt båda håll men att kolla enhetshanteraren och öppna chassit tycker jag låter som något man bör göra och jämföra mot annonsen. Jag lutar åt att köparen inte har rätt att häva köpet.

Men man får ju tänka på att detta är en märkesdator. Vissa såna får man inte öppna chassit på då bruts garantin b.la.
Sen är ju de där med enhetshanteraren lite lurigt, för AMD kort förut så stod de ju t.ex bara "Radeon 200 series" i enhetshanteraren.
De rymmer ett ganska stortspann av grafikkort där från 260 till 290X.
Vet inte hur nVidia presenterar sina kort i enhetshanteraren, kanske är de på ett liknande sätt.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjK:

Man hade ju lätt kunnat upptäcka om varan stämde överrens om man börjat med att titta på etiketten på burken utan att ens starta datorn. (Förutsätter att det finns en då det är en färdig burk med modellnr)

Svårt detta

Men den logiken borde då även säljaren ha vetat exakt vilken dator det var han sålde från första början. Tycker det då blir ganska likt detta fall och således borde köparen kunna häva köpet enl 39§.

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Säger killen som inte vet skillnaden mellan att ångra eller häva ett köp.

Notera: DET ÄR INTE EN FRÅGA OM FEL PÅ VARAN, DET ÄR FEL VARA.
Avtalet/köpet gäller en viss vara, är det inte denna vara som levereras gäller inte avtalet. Du behöver inte ens blanda in undersökningsplikt mm i detta fall. PUNKT. Han får häva köpet

Skickades från m.sweclockers.com

Ring Konsumentverket får du höra själv, det var aldrig tal om att det var fel på varan heller. Dom har inte skrivit något avtal förstår du inte? Då har inte köparen något att komma med tyvärr, han får INTE häva köpet

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm