Media Markt överger Sverige

Permalänk
Medlem

Tråkigt på ett sätt men för egen del har EG alltid varit den som känts tryggast (öppet köp) och haft bäst priser på det jag kikat på alternativt Siba som har liknande villkor. Dessutom finns EG på bättre ställen och inte så off. Svårt att konkurrera med EG bara genom att hålla samma pris, måste till något ytterligare lixom. Vet inte hur dom här nya ska kunna klarar det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trikomannen:

Vad händer med mitt presentkort jag har på Media Markt? Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Görs det ingen deal med Power så är ditt presentkort värdelöst när de väl lägger ner. Använd kortet nu.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Är media markt billigare än andra? Har inte handlat där på flera år, men har alltid gillat deras fysiska butiker.

Upplever att de har haft samma priser som elgiganten, siba etc. men har aldrig bra erbjudanden (som elgiganten ofta har).

Alla kör ju med "lägsta prisgaranti", så det kvittar vilken av storkedjorna man besöker. Finns hundratals identiska varor som har....identiska priser. Samma värdelösa support, kundtjänst och personal. Tror ingen kommer att sakna någon av de stora kedjorna som förvaltas av konkurrenterna eller försvinner helt och hållet.

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Märklig inställning. Att de tar business från andra? Välkommen till fria marknaden där SIBA var tvungna att skära ner på sina marginaler för att mediamarkt erbjöd bättre priser. Undrar vilka som är mer konsumentvänliga (hint: ditt svar är fel)

Hade ingen aning om att mitt märkliga tänk för tio år sedan skulle kränka dig. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

Permalänk
Medlem

MM är enda eletronik butiken vi besöker när vi ska ha något.
Hemkörning från örebro till karlskoga - 399 kr, helt ok .
alltid varit nöjda.

hade hellre sett elgiganten dra åt skogen men men man kan inte få allt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Vänta bara tills VR har spritt sig rejält... då handlar vi som förr, men hemma.

Det blir nog knepigt om man t.ex. vill inspektera en TVs bildkvalité Är för övrigt ganska lustigt med reklambilder som visar hur bra bilden på en skärm är, när själva bilden ju visas på en annan skärm. Exempel:

eller

. Ungefär som att utvärdera högtalare genom att hemma spela upp ljudfiler med "högtalarens ljud" från butiken. Nej, jag tror det även i framtiden kommer finnas plats för demobutiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snarare så att svenskar föredrar bättre support framför "billigare" varor (som i många fall inte var billigare i slutändan).

Servicen var enda anledningen till att jag handlade på MM. Vilken affär tycker du har bättre support?

På mediamarkt har jag haft ett par hörlurar i två år nu, sladden har gått sönder närmare 10 gånger och den har bytts gratis alla gånger utan några som helst svårigheter. Samma var det när jag hade hörlurar med fast sladd, fick nya hörlurar 3 gånger utan problem. Ville uppgradera till trådlöst, hade öppet köp i en månad, använde varan dagligen i 3 veckor och kunde lämna tillbaka de utan problem så länge de var i nyskick.

Aldrig varit med om så bra service från andra företag.

Permalänk
Medlem

Enligt uppgifter till tidningen Market lämnar elektronikkedjan Mediamarkt Sverige.
Men uppgifterna förnekas av företagets vd i Sverige, Per Kaufmann
I ett internt mejl till personalen som Expressen har tagit del av förnekar han att ett beslut är fattat i frågan.
"Om något hade varit påskrivet så skulle jag ha vetat det och så är inte fallet" skriver Kaufmann.

http://www.expressen.se/dinapengar/media-markt-lamnar-sverige...

Permalänk
Skrivet av Segas:

Alla kör ju med "lägsta prisgaranti", så det kvittar vilken av storkedjorna man besöker. Finns hundratals identiska varor som har....identiska priser. Samma värdelösa support, kundtjänst och personal. Tror ingen kommer att sakna någon av de stora kedjorna som förvaltas av konkurrenterna eller försvinner helt och hållet.

Det är på grund av de s.k. "lägsta pris"-garantierna som varuhusen ofta har sin egen variant av t.ex. en TV-modell. Ta Lg:s 10.000-kr-modell som exempel. Den finns i (har jag för mig) åtta olika varianter, som ofta skiljer sig mellan mörkgrå eller ljusgrå bottenlist. Eller svart eller gtå baksida. Men de har olika artikelnummer, och varje kedja har ensamrätt på "sin" modell. Därför är lägsta pris-"garantierna" ofta värdelösa.

Permalänk
Medlem

Expert samt ONOFF var det sämsta av alla... Om jag överhuvdtaget handlar i varuhus så är det enbart hos NetONet. Hatar jobbig personal.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av lojden:

Enligt uppgifter till tidningen Market lämnar elektronikkedjan Mediamarkt Sverige.
Men uppgifterna förnekas av företagets vd i Sverige, Per Kaufmann
I ett internt mejl till personalen som Expressen har tagit del av förnekar han att ett beslut är fattat i frågan.
"Om något hade varit påskrivet så skulle jag ha vetat det och så är inte fallet" skriver Kaufmann.

http://www.expressen.se/dinapengar/media-markt-lamnar-sverige...

Hoppas det kommer mer info snart detta har ju spridit säg som en löpeld!

Permalänk
Medlem

@Segas:
Media Markt har aldrig haft lägsta prisgaranti som Elgiganten har.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
Medlem

Tråkigt ur konsument&konkurrent-synpunkt.
Samtidigt har jag aldrig köpt något på MM i hela mitt liv...
(Blir väl så när närmsta MM är över 7 mil bort.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AKA_Rappen:

Av nyfikenhet hur blir det med produkter man har köpt hos dem som det är garanti på? tänker om man har t.ex en TV och den skulle ge med sig? vänder man sig till "Power" då eller vad kommer hända?

Det beror på vem som utfärdat garantin. Är det tillverkaren får tillverkaren stå för garantin. Är det butiken beror det lite på. Vid uppköp kan den nya ägaren välja att ta över alla garantiärenden vilket brukar ske vid så här stora affärer men det är inte säkert.

Om det gäller reklamationsärenden ska man vända sig till nästa steg i säljledet vilket generellt är importören alternativt direkt till tillverkaren. I fallet Nintendo skulle det alltså i första hand vara Bergsala AB och nästa steg Nintendo Europe.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Lös in era presentkort imorgon. Annars är det försent!! glöm inte bort hur det gick för folk med både OnOff och Expert presentkort!! dom blev värdelösa.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk

Oerhört skeptisk till namnet "Power". Det låter inte jätteseriöst i mina öron men men...

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Power verkar ju ha vettigare sortiment av datorkomponenter än Mediamarkt iaf. Sen hur det blir med priserna får vi väl se www.power.dk

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det beror på vem som utfärdat garantin. Är det tillverkaren får tillverkaren stå för garantin. Är det butiken beror det lite på. Vid uppköp kan den nya ägaren välja att ta över alla garantiärenden vilket brukar ske vid så här stora affärer men det är inte säkert.

Om det gäller reklamationsärenden ska man vända sig till nästa steg i säljledet vilket generellt är importören alternativt direkt till tillverkaren. I fallet Nintendo skulle det alltså i första hand vara Bergsala AB och nästa steg Nintendo Europe.

Okej, misstänkte det det var fallet, har en Sony TV i sovrummet som jag köpte för ca 1 år sen och var lite fundersam bara på om nått skulle hända, vart jag vände mig då. Men antar att om inte "Power" tar över det så är det importören av Sonys produkter som tar hand om det då.

Får tacka för svaret, mina tankar om hur det låg till vart bekräftade

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AKA_Rappen:

Okej, misstänkte det det var fallet, har en Sony TV i sovrummet som jag köpte för ca 1 år sen och var lite fundersam bara på om nått skulle hända vart jag vände mig då. Men antar att om inte "Power" tar över det så är det importören av Sonys produkter som tar hand om det då.

Misstänker att Sony är stora nog att ha kontor i Sverige så importören är i praktiken Sony själva. Kolla deras hemsida för mer information om garantier. Fast det beror som sagt på om garantin var från Sony eller något som Mediamarkt utlovat.

Reklamationsrätten gäller som sagt oavsett så det beror på vad det är som går sönder, om något går sönder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon230307:

Har bara haft dåliga erfarenheter med Elgiganten under 15 år. Både via företaget och privat. Bokade varor som aldrig blev bokade ens. Varor som ska finnas i lagret men plötsligt inte finns där när man kommer till affären och ska hämta. Försenade leveranser och usel support på plats. Nej tack. Elgiganten får gärna försvinna. Det är min personliga åsikt.

Och jag har aldrig skrivit att jag vill se ALLA stora butikskedjor läggas ner. Ljug inte.
Jag gillade dessutom Expert-affärerna. Var lite tråkigt o se dom försvinna.

Nej, som sagt är du helt fri att ha din egen åsikt. Tror dock du är ganska ensam om att enbart ha dåliga erfarenheter från Elgiganten. Personligen har jag också varit med om fel i system och även okunnig personal. Den största skillnaden jag märkt mellan Elgiganten och en del andra kedjor är att de erbjudit generös kompensation när de gjort fel. I övrigt har de bäst tillgänglighet och även (möjligen med undantag för Media Markt) störst utbud. Sen har de bäst villkor när det kommer till exempelvis 'öppet köp', även vid köp i butik, något som jag tror de är helt ensamma om!

Du kanske inte sa det uttryckligen, men med tanke på att artikeln rör Media Markts nedläggning och att du gärna också ser att även Elgiganten lägger ner, så är det de två största i Sverige. Efter att OnOff, Expert, Siba lagt ner (eller reducerats till obefintlighet), så skulle det i stort sett inte finnas några kvar. Därav min kommentar. I min mening kan det aldrig vara en nackdel med fler aktörer på marknaden (bättre tillgänglighet, konkurrens, etc.), så länge man inte systematiskt kör med fulspel eller lurendrejerier. Det är ju liksom ingen som tvingar någon att handla av en specifik återförsäljare, det är ju snarare tvärt om.

Permalänk
Avstängd

så pest byts emot kolera.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Power verkar ju ha vettigare sortiment av datorkomponenter än Mediamarkt iaf. Sen hur det blir med priserna får vi väl se www.power.dk

Hemsidan får mig att tänka på träningspulver. Betydligt mer snarlik gymgrossisten än en elkedja.

Permalänk
Medlem

En skitkedja tar en annan skitkedjas plats. Yay!

De anställda får väl förhoppningsvis behålla jobben, så det är väl bra i alla fall. Synd bara att många av de anställda suger när det kommer till kundbemötande.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Oerhört skeptisk till namnet "Power". Det låter inte jätteseriöst i mina öron men men...

Dom kan ju hyra in Old Spice snubben till reklamen lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

För oss som inte har bil är näthandeln överlägsen. Varuhusen ligger ofta långt utanför stan där kollektivtrafiken är nästan obefintlig, medan postens serviceställe ligger 6 minuters promenad bort för mig. Så valet mellan att lägga en heldag på en expedition till någon köplada halvt ute på landsbygden eller beställa hem grejerna är ganska enkelt. Även att skicka tillbaks grejer för reparation är enklare då det görs från samma serviceställe.

Även för oss som har bil så är näthandeln bra då jag har 5 mil till både Sisjön och Borås. Ska jag köra till en affär så lägger jag direkt 200-300 kr extra gentemot att köpa på nätet.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Hoppas den kompensation jag blivit lovad från Media markts chef för e-handel kvarstår, annars kan "Power" räkna med att få känna på min power som konsument, med KKL i högsta hugg. Tur att man har telefonsamtalet från säljchefen inspelat och sparat också.

Det borde väl kvarstå då det inte är en konkurs utan en överlåtelse/försäljning av kedjans varuhus, (vilket inte nollställer åtaganden/skulder)? Såklart kommer jag nu att vid första bästa tillfälle åka till det varuhus där kompensationen väntar innan MMs skyltar släcks.

Egentligen en skitsumma på ~500 SEK, men rätt ska vara rätt. Och jag har en massa tid att vara jobbig kund. Riktigt riktigt jobbig. Det var så jag fick kompensationen i första hand.

Scoopet om att Media Markt säljer/sålde öppnade, och då möjligtvis begagnade hygienprodukter så som rakapparater medvetet tyckte väl inte säljchefen var så bra, speciellt inte precis innan mellandagsrean..

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Förstår inte all skadeglädje i tråden. Tycker alltid det är tråkigt om utbudet minskar. Vi har NetOnNet här också men den butiken besöker jag bara när man har något konkret köpbehov. Elgiganten och MM är roligare butiker att snurra runt i för att klämma på nya prylar. T.ex. så kan man få ett HTC Vive demonstrerat innan köp? Tycker det kan vara värt en del ibland.

Permalänk
Skrivet av BlackBird:

@Tumnus: Knappast. Bara att kolla här på forumet. Folk är snåla och köper hellre online bara det är några kronor billigare. Att lador som Siba och Mediamarkt skulle ha dålig service är mest en myt. De är knappast sämre än någon annan butik. De som jobbar på respektive avdelning har rätt bra koll skulle jag vilja säga.

Om folk skulle bry sig mer om service än priser hade det varit näthandeln som kämpat i motvind.

Myt, hahaha...
2010-12-30 köpte jag en JVC Everio GZ-HM330 camcorder på MM 3390:-. Information om modellen på netonnet.
Jag var dum nog att hoppa på 5 års garanti för 699:-
En kamera med 30x optisk zoom, där jag stängt av digital zoom helt och hållet.
Efter några månader hade jag lyckats spela in några videos, saknade ljud i kameran men brydde mig inte så mycket om det, antog att det bara var fel på högtalaren i kameran, sen överförde klippen till datorn, upptäckte då att ljudet inte riktigt fungerade som det skulle där heller, ett brummande/brus ljud över flera videos.

Service 1: "Byte och intrimning av main board samt byte av mikrofon, kontroll"
Fel: 36x zoom helt plötsligt och all zoom över 20x är suddigt.
Service 2: "Kameran har 30x optisk zoom och resten är digital zoom, läs manualen hur det fungerar. Använd stativ vid filmning med hög zoom.
Fel: Helt trasig videokamera...Nu fungerar ingen zoom alls, kan inte filma, kan inte fota, spelar inte upp något ljud från tidigare videos. Skickar med en kopia på manualen som hänvisar till 30x optisk zoom, inte 36x optisk zoom.
Service3: Reparation av kontakt, Kontroll.

Kameran fungerar men zoomar jag mer än 20x så är det inte lika knivskarpt som den var från början och fick inget svar på varför de bytt till ett helt annat moderkort med högre zoom som inte fungerar optimalt till den där kameran/optik, antagligen vet de inte vad de håller på med på Assist, A Workshop Linköping AB som MM anlitat. Orkar inte bry mig mer och lessnar helt på att filma med videokamera.
Aldrig mer köpa hårdvara på MM är så jag känner fastän jag bor ett stenkast från en MM.
Servicen inne i MM är ju sämst också eller var de första åren, personalen stod mest och pratade med varandra när man verkligen undrade över saker.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon150792:

Vadå snåla? är man inte rik så är det bara sunt förnuft att köpa billigare, jag köper nästan allt online om jag kan då jag slipper förlita mig på information ifrån anställda som försöker luras plus att det nästan alltid är billigare, tycker det är korkat att köpa det i fysisk butik om det är dyrare bara för att "dem har personal med top notch service" online köp om din vara inte funkar så skickar du tillbaka den och får en ny eller pengarna tillbaka.....

Sen så tycker jag att MediaMarket har dålig service och otrevlig personal som inte verkar veta mycket, google vet definitivt mer än MediaMarkets personal. Jovisst, MediaMarket har trevliga lokaler, men det räcker fan inte långt.

Och tex Webahllen och Inet har haft bra kund-service de gånger jag har haft problem förutom vid Diablo 3's Release, annars så har dem alltid fixat de få problem som jag har haft efter ett telefonsamtal, dålig service online? what? vart fan köper du saker online?

Han kanske köper från CDON.com? Där kan man snacka värdelös service men så går de antagligen inte med mycket vinst heller..

Skrivet av Malusch:

Servicen var enda anledningen till att jag handlade på MM. Vilken affär tycker du har bättre support?

På mediamarkt har jag haft ett par hörlurar i två år nu, sladden har gått sönder närmare 10 gånger och den har bytts gratis alla gånger utan några som helst svårigheter. Samma var det när jag hade hörlurar med fast sladd, fick nya hörlurar 3 gånger utan problem. Ville uppgradera till trådlöst, hade öppet köp i en månad, använde varan dagligen i 3 veckor och kunde lämna tillbaka de utan problem så länge de var i nyskick.

Aldrig varit med om så bra service från andra företag.

Webhallen, Inet, Elgiganten etc. MM är nog det företag jag har haft sämst intryck av deras "service".. allt från okunnig personal till att de säljer varor som inte är kompletta och vägrar in i det sista att ge pengar tillbaka.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds