Media Markt överger Sverige

Permalänk
Skrivet av BlackBird:

@Tumnus: Knappast. Bara att kolla här på forumet. Folk är snåla och köper hellre online bara det är några kronor billigare. Att lador som Siba och Mediamarkt skulle ha dålig service är mest en myt. De är knappast sämre än någon annan butik. De som jobbar på respektive avdelning har rätt bra koll skulle jag vilja säga.

Om folk skulle bry sig mer om service än priser hade det varit näthandeln som kämpat i motvind.

Att de inte har dålig service är inte samma sak som att den är bättre än nätbutikernas. Jag har aldrig haft problem med att skicka in saker för retur till en nätbutik, och har samtidigt ok erfarenheter av varuhus.

Näthandeln vinner av andra anledningar. Bekvämt, billigare, tid att tänka igenom ett köp och läsa recensioner. Oerhört få säljare, hur välvilliga de än är, kan ge lika bra råd som prisjakt och ett par artiklar från google.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Enda stället där man kunde känna på massa prylar, trist men väntat, fysiska butiker har varit döende länge nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Invadera Polen gick bra, men sälja lite vitvaror med förtjänst det klarar dom inte

Det där var ett slag under bältet, tyskar är ett trevligt folk. Jag har personligen mycket bra erfarenheter av dom. Mycket humor och varma människor till skillnad från oss "svenskar".
Till skillnad från vissa andra länder har dom försonats med det förflutna.

Permalänk
Medlem

Tycker nog att mediamarkt varit ganska vettigt. Bra utbud (de finns annat än datorprylar ) Dvs att de fanns flera av samma saker i olika prisklasser, mycket av allt

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Med andra ord som Media markt då..

"Mängden Vram bestämmer hur bra grafikkortet är..."

*Facepalm*

Vadå, skulle väl inte klassa 32mb grafikkort bra så det stämmer ju

Nä det var enkelt att se att MM skulle faila måååååånga år sen - dom hade ju ingen online shop. Dom hade fan knappt en hemsida. Först på senare tid som dom började komma ikapp dom andra på den fronten men det var uppenbart att det var för sent. Dom missade inte bara tåget, dom vet inte vägen till stationen och dom glömde packa underbyxor.

Permalänk
Medlem

synd, tycker deras varuhus är grymma. köpte aldrig nåt därifrån dock

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Märkligt att även de lägger ner. Först Försvann On/OFF, sen Expert. Expert var dock ingen höjdare precis, hoppas dom rycker upp sig denna gång.

Jag tycker Media Markt har varit helt OK, brett utbud, något ufokuserat inom Data och spel.

Finns bara Eligiganten kvar snart :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

Scheisse dyrt!

-MediaMarkt.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Med andra ord som Media markt då..

"Mängden Vram bestämmer hur bra grafikkortet är..."

*Facepalm*

Vram är det näst viktigaste. Det viktigaste är siffran i namnet. Därför blev jag besviken när GTX 9000-serien ersattes av 200 serien. Det är ju typ 45 gånger sämre. Amd gjorde samma sak. De va uppe i 7000-8000 sen blev det radeon 290x typ.

Och directx är mycket bättre än vulkan. För dx är uppe i version 12 och vulkan är bara uppe i 1. 12 gånger sämre alltså.

Ps. Köp en Mac. De går aldrig sönder eller strular.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Det är på tiden att de stora varuhusen lägger ner då det är ohållbart. Där jag bor finns MediaMarkt, Siba och Elgiganten och alla 3 ser ut som spökstäder efter zombieapokalypsen. Halvtomt i hyllorna och massor med utgående produkter på rea, det syns tydligt att de blöder ordentligt med pengar. Perfekt om man vill jaga reaprodukter dock. Härom veckan köpte jag ett BT-tangentbord till plattan för 25:- (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3235061). De hade en hel trådkorg full, säkert ett par hundra enheter.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Synd, faktiskt den butiken jag gärna tog en sväng i för att kolla läget. Även inhandlat tv, receiver och div andra större elpryttlar

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Att de inte har dålig service är inte samma sak som att den är bättre än nätbutikernas. Jag har aldrig haft problem med att skicka in saker för retur till en nätbutik, och har samtidigt ok erfarenheter av varuhus.

Näthandeln vinner av andra anledningar. Bekvämt, billigare, tid att tänka igenom ett köp och läsa recensioner. Oerhört få säljare, hur välvilliga de än är, kan ge lika bra råd som prisjakt och ett par artiklar från google.

För oss som inte har bil är näthandeln överlägsen. Varuhusen ligger ofta långt utanför stan där kollektivtrafiken är nästan obefintlig, medan postens serviceställe ligger 6 minuters promenad bort för mig. Så valet mellan att lägga en heldag på en expedition till någon köplada halvt ute på landsbygden eller beställa hem grejerna är ganska enkelt. Även att skicka tillbaks grejer för reparation är enklare då det görs från samma serviceställe.

Troligen bättre för miljön också att allt går i koordinerade transporter istället för att varje Svensson ska köra 2 x 1,5 mil i sin SUV för att köpa en HDMI-kabel.

Webhallens koncept gillar jag dock, de har en liten butik mitt i centrala Uppsala så har de sakerna man söker på lager är det snabbt gjort att kika in där t.ex. på väg hem från jobbet. Men alla andra välsorterade butiker ligger som sagt ute på vischan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vad bra, så skönt att slippa deras löjliga reklamfilmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Märkligt att även de lägger ner.

Inte särskilt märkligt. MM gick in på den svenska marknaden med förlustpriser och avsikt att gå back under några år medan de slog ut den då rådande konkurrensen, som ansågs ha mindre resurser att överleva en sådan utnötningstaktik. MM har dock inte lyckats nå den dominerande ställning på marknaden de hoppats (och som skulle lett till ökade priser), bland annat på grund av att elgiganten (elköp) under många långa år kunnat styra den norska marknaden och därmed bygga upp ett ansenligt kapital och ta upp striden mot MM i Sverige, och därför drar de sig nu undan istället för att fortsätta blöda pengar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Åfan en efter en lämnar Expert, Siba och nu Media Markt

Du glömde onoff!

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Vram är det näst viktigaste. Det viktigaste är siffran i namnet. Därför blev jag besviken när GTX 9000-serien ersattes av 200 serien. Det är ju typ 45 gånger sämre. Amd gjorde samma sak. De va uppe i 7000-8000 sen blev det radeon 290x typ.

Och directx är mycket bättre än vulkan. För dx är uppe i version 12 och vulkan är bara uppe i 1. 12 gånger sämre alltså.

Ps. Köp en Mac. De går aldrig sönder eller strular.

Haha

On topic: Ganska väntat. Tyskar är generellt efter när det gäller nymodigheter som näthandel och deras stora lador är kanske lite för stora. Svenskarna är mer slipade än de hade kunnat tänka sig, det räcker inte med ett enormt kapital för att kuva den svenska marknaden, det behövs något mer.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Knappast så man kommer sakna dom. Dom få gånger jag inte gör ett elektronikköp via nätet kör jag alltid hos elgiganten eller netonnet, MediaMarkt har verkligen inte imponerat nånting på mig under dom åren som dom vart här. Personal som inte vet ett skvätt, krångliga returer osv osv.
R.I.P

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Media markt ligger för långt borta för mig och tror inte att jag har handlat en enda gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Billigt är inte alltid bäst. Service med personal som innehar kompetens är det som säljer i 1:a hand. Saknar verkligen inte dem, sämre service och garantihantering får man leta länge efter.

Säger bara en sak... som man bäddar får man ligga.
Och NEJ det är absolut ingen myt.

Var har du hittat statistik gällande kompetensen hos företag X i förhållande till Y? Subjektiva uppfattningar från personer utan insyn i verksamheten är ju lika givande som att pixxa i motvind, på ett ungefär.. Hur tror du handeln kommer påverkas av att elektronik endast inhandlas via e-handel, när ex. Media Markt försvinner och eventuellt Elgiganten, var ska du som konsument då "kolla på" produkten du tänker köpa rent fysiskt? Goddag yxskaft!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Hm, innebär detta att vi kan förvänta oss någon slags rea snart?

Permalänk
Medlem

Sist jag handlade hemelektronik över disk var nog för 3-4 år sedan när jag var i Polen.

Permalänk
Medlem

Jag minns när Media Markt lanserades och dom gick back 200 miljoner eller så första året och att dom då sade att dom tänkte långsiktigt och att planen var att över en 10 års period vända till vinst eller något liknande.
Intressant att det just nu ganska exakt 10 år senare inte blivit någon vinst och man drar sig tillbaka.

Det känns hälsosamt ändå att en aktör inte kan komma in och dumpa priserna och räkna med att gå förlust i 10 för att slå sig in på marknaden och slå ut andra, mindre aktörer på vägen.

Glad att Siba faktiskt fortfarande står på benen även om dom nu överger konceptet Siba och satsar helt på netonnet istället.

Jag känner mig skeptisk till Expert/Power, om inte Media Markt lyckades vad är det dom tror att dom har att komma med?
Hade ju varit kul med en stor kedja som faktiskt satsade på kompetent personal istället för limmiga, okunniga säljare.

Skrivet av BlackBird:

@Tumnus: Knappast. Bara att kolla här på forumet. Folk är snåla och köper hellre online bara det är några kronor billigare. Att lador som Siba och Mediamarkt skulle ha dålig service är mest en myt. De är knappast sämre än någon annan butik. De som jobbar på respektive avdelning har rätt bra koll skulle jag vilja säga.

Jag handlar inte jättemycket i butik men 100% av gångerna jag har handlat i butik och frågat om saker och ting så har jag fått okunnighet och/eller ren bullshit som svar.
Jag har aldrig någonsin fått någon bra information av en säljare hos vare sig Siba, Elgiganten, Media Markt, On Off eller någon annan av dom stora butikerna. Däremot har jag fått rena lögner förklätt som tekniskt mumbo-jumbo som svar flertalet gånger.

Så ditt påstående att det är en myt att deras service är dålig håller jag verkligen inte med om.

Sen har jag aldrig haft några problem med att lämna tillbaka saker som gått sönder eller så, den servicen har skött sig bra överlag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trikomannen:

Vad händer med mitt presentkort jag har på Media Markt? Någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Om ett företag går i konkurs är presentkort helt oanvändbart. Det kan hända att de som tar över verksamheten accepterar presentkort från föregående ägare för lite goodwill men det är långt ifrån säkert. Se till att använda ditt presentkort omgående för stämmer nyheten är det högst troligtvis snart oanvändbart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Den enda fysiska butiken jag besökt senaste åren som uppvisat någon sorts kompetens är faktiskt Hifi Klubben. "Konkurrenter" som Siba, Elgiganten och framför allt Mediamarkt har alltid bemött mig med skitsnack och rent av tekniskt felaktiga uttalanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Danmyr:

Var har du hittat statistik gällande kompetensen hos företag X i förhållande till Y? Subjektiva uppfattningar från personer utan insyn i verksamheten är ju lika givande som att pixxa i motvind, på ett ungefär.. Hur tror du handeln kommer påverkas av att elektronik endast inhandlas via e-handel, när ex. Media Markt försvinner och eventuellt Elgiganten, var ska du som konsument då "kolla på" produkten du tänker köpa rent fysiskt? Goddag yxskaft!

Hemma (om man vill). NetOnNet t.o.m. låter en att testa i lugn och ro (30 dagar) t.ex Moderkort, Grafikkort, CPU m.m i sin dator o.s.v. Är du inte nöjd så tar de gärna emot dem utan att krångla eller ens fråga varför... räcker med att man INTE ÄR NÖJD. Pengar tillbaka eller byta till annan vara, tar max 5 minuter att fixa om du åker till närmsta lagerbutik. Annars är det bara att skicka tillbaks. Bättre en sådär kan det väl INTE BLI.
Adjö yxskaft!

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Power? Var inte det ett gammalt varumärke som Svenska Expert köpte upp vid något tillfälle innan de gick i konkurs?

Förövrigt är det viktigt att inte blanda ihop Svenska Expert (som inte längre finns) med Norska Expert som är en helt annan kedja. Varumärket Power som Norska Expert ska introducera här i Sverige är redan etablerat i till exempel Danmark (https://www.power.dk/). Troligtvis kommer både utbud och priser vara i klass med Mediamarkt.

Permalänk
Medlem

The Max Power Way

Permalänk
Inaktiv

Det fanns för många butiker som sålde samma saker för samma priser. (d.v.s några % dyrare än på nätet) Det känns naturligt att Mediamark försvinner, vad Power f.d. Export tänker göra förstår jag inte. Och att folk handlar på nätet leder till att man kan spara in på arbetskraft.

När jag var liten var det jätteskoj att besöka Siba, det fanns tvapparater som hade text-tv, stereoanläggningar av olika slag, nya prylar som cdspelare och allt. Det var hur ballt som helst.
Men nu p.g.a. internet, finns det nästan ingen mening av att ens besöka dem för något, när det kommer en ny reklamblacka från dem öppnar jag den inte ens.

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet hur blir det med produkter man har köpt hos dem som det är garanti på? tänker om man har t.ex en TV och den skulle ge med sig? vänder man sig till "Power" då eller vad kommer hända?

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av anon159643:

Det fanns för många butiker som sålde samma saker för samma priser. (d.v.s några % dyrare än på nätet) Det känns naturligt att Mediamark försvinner, vad Power f.d. Export tänker göra förstår jag inte. Och att folk handlar på nätet leder till att man kan spara in på arbetskraft.

När jag var liten var det jätteskoj att besöka Siba, det fanns tvapparater som hade text-tv, stereoanläggningar av olika slag, nya prylar som cdspelare och allt. Det var hur ballt som helst.
Men nu p.g.a. internet, finns det nästan ingen mening av att ens besöka dem för något, när det kommer en ny reklamblacka från dem öppnar jag den inte ens.

Vänta bara tills VR har spritt sig rejält... då handlar vi som förr, men hemma.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •