Permalänk

Hjälp med felsökning av dumpfiler

Hej !
Såg att det fanns några trådar angående detta, men inte någon som var nyare än från 2015, så ser om någon kan hjälpa mig med en ny tråd.

Jag har problem med att datorn låser sig och ger ifrån sig ett buzzande ljud i ljudet när jag spelar tex cs:go och BF1. Det är i princip de enda spelen jag spelat det senaste, så vet inte om det inträffar i andra spel också.
Kan ibland spela så länge som 4 timmar, eller inte får det alls på en gamingsession.
De senaste gånger det har hänt så har den inte sparat någon dumpfil, då den låser sig och jag måste stänga av med norsk reset.
WhoCrashed säger:

On Tue 2016-12-27 00:37:59 your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\122716-5250-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x14A6F0)
Bugcheck code: 0x1A (0x61941, 0x2B96E5B8, 0xD, 0xFFFFC400EF407A80)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules. This problem might also be caused because of overheating (thermal issue).
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

Har även tidigare fått bsod som pekat på:
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x14A2C0)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF8019ACA77C1, 0xFFFFDA817C5FAF30, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System

och

This was probably caused by the following module: nvlddmkm.sys (nvlddmkm+0x1911E6)
Bugcheck code: 0xF7 (0xFFFFC100EA77E788, 0xEFE50BEC5AB4, 0xFFFF101AF413A54B, 0x0)
Error: DRIVER_OVERRAN_STACK_BUFFER
file path: C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository\nv_dispi.inf_amd64_02838dee03d82b94\nvlddmkm.sys
Dock har jag aldrig fått detta meddelande efter uppdatering av grafikdrivrutinerna.

Jag har inte ändrat något i min setup, men de senaste gångerna det hänt är det alltid Memory management.
Vet någon hur man på bästa sätt felsöker minnena, eller får reda på vad som är fel.
Det som gör mig förvånad är just att det inte händer varje gång efter en specifik tid moment i spelet osv.

Sitter på
z170 pro gaming aura mobo
corsair ax860
1070 asus strix
6770k
16bg 2600mhz crucial ballistix
samsung 950pro m.2
corsair h100i
asus pce-ac68
Win10 x64
(Även bra temp såvitt jag har sett)

Har överklockat, men får även samma när jag resettar till stock.

Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få !

Permalänk
Medlem

Ta en titt här
http://www.howtogeek.com/260813/how-to-test-your-computers-ra...
Tyckte jag såg ett stack overflow också i loggarna, en klassiker där är helt enkelt att du har för lite RAM även om jag tror (någon får gärna verifiera/förkasta detta) att moderna spel idag kan anpassa sin minnesanvändning och inte orsaka stack overflow. Men då du har 16 GB skulle jag hålla ett öga på hur mycket du använder i olika situationer innan du springer och köper mer, jag har svårt att tro att du använder upp det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@mmarks: Sorry för sent svar, har fått lite tid vid datorn nu igen. Provade memorydiagnostic men det visade inte på några fel, ska ta och testa memtest senare inatt så får det köra när jag sover. Antar att det tar ett tag. Om det inte är fel på ramen, kan det då vara antingen fel på det virtuella ramet eller minnet i grafikkortet då eller? Upplever problemet mindre och mindre nu dock, men kan posta en ny dump om det händer igen. Kan det vara så att uppdatering av drivrutinerna har åtgärdad problemet av sig själv eller är det troligast att det är något som ligger kvar ändå? Har uppdaterat bios, chipset, WinME och grafikdrivisar sedan det hände sist. Hade dock gjort det mellan de tidigare gångerna också.

1. kan det visa på fel på andra minnen/vram?

2. Finns det något bra program för att testa tex grafikminnet eller är det bänkning som gäller isf?

Tack för svar !