Intel i7 6700k & CoolerMaster 212 EVO OC-fråga.

Permalänk
Inaktiv

Intel i7 6700k & CoolerMaster 212 EVO OC-fråga.

Tjena!
Testade idag att överklocka min dator och har kört stresstest med AIDA64 samt ASUS RealBench och tyckte att temperaturen kändes lite hög. Den toppar stundvis över 80 grader så jag läste på lite olika forum och såg att det kan vara kylpastans problem. Så jag tog bort moderkortet, gjorde rent processorn och delen på kylaggregatet av fläkten. Satte på ny kylpasta och testade igen utan något resultat.

Kan det vara så att den volt jag valt i UEFI gör att processorn blir för varm.
Skulle uppskatta det om någon som överklockat denna kunde berätta om inställningar samt vilken temp deras processor ligger på.

Clock: 45 x 100
Volt: 1,325

Spec:
Asus Z170-P
Intel i7 6700k
CoolerMaster Hyper 212 EVO

Stresstext AIDA64
Realtemp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon281286:

Tjena!
Testade idag att överklocka min dator och har kört stresstest med AIDA64 samt ASUS RealBench och tyckte att temperaturen kändes lite hög. Den toppar stundvis över 80 grader så jag läste på lite olika forum och såg att det kan vara kylpastans problem. Så jag tog bort moderkortet, gjorde rent processorn och delen på kylaggregatet av fläkten. Satte på ny kylpasta och testade igen utan något resultat.

Kan det vara så att den volt jag valt i UEFI gör att processorn blir för varm.
Skulle uppskatta det om någon som överklockat denna kunde berätta om inställningar samt vilken temp deras processor ligger på.

Clock: 45 x 100
Volt: 1,325

Spec:
Asus Z170-P
Intel i7 6700k
CoolerMaster Hyper 212 EVO

Stresstext AIDA64

Nu har jag inte några siffror att stödja teorin på, men Evo 212 är en liten kylare och det kan nog bli bekymmer när man överklockar. Då behövs kanske lite bättre saker.

Permalänk
Medlem

Kör samma multiplier, baseclock, vcore och kylare på min 6600k. CPU_FAN på auto. Kommer inte 100% ihåg vad jag får på stresstest, men rätt så säker på att jag toppar på ca 80.

I spel med min GTX 1080 så toppar CPU'n på 61 eller 62 på den varmaste kärnan, så ser inga problem alls med det
Nästa gång jag införskaffar en CPU-kylare så kommer det dock bli en mycket fetare luftkylare än denna.

Testa att se hur varmt det bli när du kör det mest CPU-intensiva du faktiskt kommer göra? Om det ligger behagligt under 80 så är det väl inga problem i så fall

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarcusHuddinge:

Kör samma multiplier, baseclock, vcore och kylare på min 6600k. CPU_FAN på auto. Kommer inte 100% ihåg vad jag får på stresstest, men rätt så säker på att jag toppar på ca 80.

I spel med min GTX 1080 så toppar CPU'n på 61 eller 62 på den varmaste kärnan, så ser inga problem alls med det

Jag kanske ska testa och dra igång ett spel och se hur varm den faktiskt blir?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon281286:

Jag kanske ska testa och dra igång ett spel och se hur varm den faktiskt blir?

La precis till det i en edit på inlägget du citerade :^)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon281286:

Jag kanske ska testa och dra igång ett spel och se hur varm den faktiskt blir?

Jag hade hellre sett resultatet av ett renodlat stresstest med Prime95. Om du väljer det programmet, så välj att ladda ner en version tidigare än 26.6 då det lägger alldeles för mkt belastning på CPU och istället kan skada den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klanders:

Jag hade hellre sett resultatet av ett renodlat stresstest med Prime95. Om du väljer det programmet, så välj att ladda ner en version tidigare än 26.6 då det lägger alldeles för mkt belastning på CPU och istället kan skada den.

Är det mer tillförlitligt än dom jag har använt?

Permalänk
Skrivet av anon281286:

Jag kanske ska testa och dra igång ett spel och se hur varm den faktiskt blir?

låter som en bra idé stresstester ger ju bara en temp vid extrema förhållanden.

rekommenderar startkt att testa med något lite mer cputungt spel t.ex CS eller minecraft med någon realistic shader igångbägge spelen är ganska cputunga.

min 4790K nedan tempar typ 70-80°c i stresstester men går sällan över 65°c i spel endast ett söndermoddat minecraft jag lyckats få upp över 70°c med hittills i spel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

låter som en bra idé stresstester ger ju bara en temp vid extrema förhållanden.

rekommenderar startkt att testa med något lite mer cputungt spel t.ex CS eller minecraft med någon realistic shader igångbägge spelen är ganska cputunga.

min 4790K nedan tempar typ 70-80°c i stresstester men går sällan över 65°c i spel endast ett söndermoddat minecraft jag lyckats få upp över 70°c med hittills i spel.

Så om jag har en max på CPU på 80 grader efter ca 10 minuters spelande i CS:GO borde jag kanske sänka överklockningen ett snäpp?

Permalänk

ne 212 är ganska liten budgetkylare så helt normalt skulle jag säga med lite överklockning.

vill du ha överklock och låg temp får du nog uppgradera kylaren några snäpp.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=960281,516316,2604157

själv har jag phantekkylaren i ovanstående länk

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren. Tryckte in några chassifläktar för att se skillnad, och jo lite vart det. Kommer investera i en ny fläkt när det kommer nya pengar. Noctura får det bli, den fetare av dom!

Permalänk
Medlem

tro inte att det blir mycket bättre med en fet noctua. Tycker att det ser bra ut som det e nu.
kommer upp i 84grader med en nh14. inte värt att slösa ca 800kr för några grader bättre temp eller några ca 200mhz högre klock.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Prova för all del hur låg spänning du klarar RealBench stresstest med på 4.5GHz, det är möjligt att du kan gå bra mycket lägre innan du kraschar.

Mina lägsta stabila värden är:

46x100 - 1.32v - 69c i RealBench stresstest
45x100 - 1.25v - 60c i RealBench stresstest

Och på skoj provade jag,

42x100 - 1.10v - 49c i RealBench stresstest.

För mig är 4.6GHz inte värt det. Det är för stor skillnad i fläktljud mellan 1.25v och 1.325v. Slutsatsen av det är också att jag kanske inte behövde en Noctua D15 med facit i hand. Så laborera först, handla sen

För övrigt ser jag inte poängen i att oroa sig över temperaturen i Prime95. Som stabilitetstest kanske det är ett vettigt test, men temperaturen kommer ju aldrig nå de höjderna vid spel eller rendering etc.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DonaldTrump:

Prova för all del hur låg spänning du klarar RealBench stresstest med på 4.5GHz, det är möjligt att du kan gå bra mycket lägre innan du kraschar.

Mina lägsta stabila värden är:

46x100 - 1.32v - 69c i RealBench stresstest
45x100 - 1.25v - 60c i RealBench stresstest

Och på skoj provade jag,

42x100 - 1.10v - 49c i RealBench stresstest.

För mig är 4.6GHz inte värt det. Det är för stor skillnad i fläktljud mellan 1.25v och 1.325v. Slutsatsen av det är också att jag kanske inte behövde en Noctua D15 med facit i hand. Så laborera först, handla sen

För övrigt ser jag inte poängen i att oroa sig över temperaturen i Prime95. Som stabilitetstest kanske det är ett vettigt test, men temperaturen kommer ju aldrig nå de höjderna vid spel eller rendering etc.

Provade att sänka spänningen till 1.3 V och jäklar vilken skillnad! Maxar ca 75 grader nu istället och det verkar fungera stabilt. Ska köra ett längre test under morgondagen.

Stort tack!