Permalänk
Medlem

Börjar Bettan redan ge sig? (i5 4690k)

Hejsan alla Sweclockare!

Har nu på under senare tid sett att alla systemkrav på nyare spel som kommit ut har varit i5 skylake (6600k) varit minimum och i7 4790k rekommenderad. Börjar min i5 4690k ge efter nu eller ska den prestera lika bra som en 6600k om man drar upp den till tex 4,2 ghz? Ska jag redan behöva äta upp att jag köpte en i5 istället för en i7 och behöva uppgradera?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Hejsan alla Sweclockare!

Har nu på under senare tid sett att alla systemkrav på nyare spel som kommit ut har varit i5 skylake (6600k) varit minimum och i7 4790k rekommenderad. Börjar min i5 4690k ge efter nu eller ska den prestera lika bra som en 6600k om man drar upp den till tex 4,2 ghz? Ska jag redan behöva äta upp att jag köpte en i5 istället för en i7 och behöva uppgradera?

Tack på förhand!

Nej, den är bra. Kommer såklart inte matcha en 6600k, men glappet är relativt litet. Vad har du för grafikkort? Säker på att cpun är den begränsande faktorn?

~4.4ghz tycker jag du kan sikta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Hejsan alla Sweclockare!

Har nu på under senare tid sett att alla systemkrav på nyare spel som kommit ut har varit i5 skylake (6600k) varit minimum och i7 4790k rekommenderad. Börjar min i5 4690k ge efter nu eller ska den prestera lika bra som en 6600k om man drar upp den till tex 4,2 ghz? Ska jag redan behöva äta upp att jag köpte en i5 istället för en i7 och behöva uppgradera?

Tack på förhand!

Nej, bettan börjar inte ge sig!
Varför bolag gör så där är just för att du ska tro att du måste hålla på att uppgradera hela tiden, då sanningen egentligen är att varje ny generation som släpps endast blir ett litet hopp bättre än föregångaren.

Många som fortfarande kör på äldre generationer intel processorer som fortfarande presterar riktigt bra i spel T.ex 2xxx och 3xxx serien.

Iaf min egna åsikt som hårdvaruförälskad, Förhoppningsvis har jag svarat på din fråga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Hejsan alla Sweclockare!

Har nu på under senare tid sett att alla systemkrav på nyare spel som kommit ut har varit i5 skylake (6600k) varit minimum och i7 4790k rekommenderad. Börjar min i5 4690k ge efter nu eller ska den prestera lika bra som en 6600k om man drar upp den till tex 4,2 ghz? Ska jag redan behöva äta upp att jag köpte en i5 istället för en i7 och behöva uppgradera?

Tack på förhand!

Varför dom skriver liknande i systemkraven är p.g.a. de inte orkar fylla i alla gamla CPU-generationer som fortfarande fungerar alldeles utmärkt. Samma spel du pratar om hade säkert fungerat nästan lika bra med en gammal 2600-K bara som ett exempel.

Permalänk
Medlem

Jag kör samma CPU i 4,2 Ghz och har inga problem med nya spel. Hade inga problem utan överklockning heller.

Lär nog ta ett tag innan den börjar flaska

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Nej, den är bra. Kommer såklart inte matcha en 6600k, men glappet är relativt litet. Vad har du för grafikkort? Säker på att cpun är den begränsande faktorn?

~4.4ghz tycker jag du kan sikta på.

Sitter på en väldigt basic förra generationens rigg, i5 4690k, r390, 8gb ddr 1600mhz Så just nu är det väl grafikkortet men tänkte för framtida uppdateringar om det räcker att trycka i 8gb ram och ett 1070 eller om jag även ska behöva byta cpu

Skrivet av Helljanek:

Nej, bettan börjar inte ge sig!
Varför bolag gör så där är just för att du ska tro att du måste hålla på att uppgradera hela tiden, då sanningen egentligen är att varje ny generation som släpps endast blir ett litet hopp bättre än föregångaren.

Många som fortfarande kör på äldre generationer intel processorer som fortfarande presterar riktigt bra i spel T.ex 2xxx och 3xxx serien.

Iaf min egna åsikt som hårdvaruförälskad, Förhoppningsvis har jag svarat på din fråga!

Jo det var nog ett bra svar på min fråga! Tack så mycket!

Skrivet av dannesthlm:

Varför dom skriver liknande i systemkraven är p.g.a. de inte orkar fylla i alla gamla CPU-generationer som fortfarande fungerar alldeles utmärkt. Samma spel du pratar om hade säkert fungerat nästan lika bra med en gammal 2600-K bara som ett exempel.

Hur står sig en 2600k mot en 4690k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Jag kör samma CPU i 4,2 Ghz och har inga problem med nya spel. Hade inga problem utan överklockning heller.

Lär nog ta ett tag innan den börjar flaska

Skönt att höra! Klarar en hyper 212 4,4Ghz utan att gå för varmt? Ska man byta pasta om man skulle överklocka? Gamla pastan har suttit på i kanske 14 månader

Permalänk
Medlem

Det börjar finnas en del spel som mår bra av fler än fyra trådar/kärnor men om du klockar en smula bör du komma undan relativt bra, allt beror såklart på vilka inställningar du kör i spelen och upplösning samt vilket grafikkort du parar det hela med. Om du siktar på maximal fps med rejäla grafikkort så kommer cpu'n kunna flaska i en del situationer men även där rör det sig fortfarande om en handfull spel och flaskhalsen kanske rör sig om 10-20% lägre medel fps.

För min del rullar min gamla 2600K på bra än och intels nuvarande lineup skiljer för lite för att det ska bli intressant (76-7700K), enda som känns intressant är Ryzen eller kommande uppgradering av 2011-3 plattformen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Sitter på en väldigt basic förra generationens rigg, i5 4690k, r390, 8gb ddr 1600mhz Så just nu är det väl grafikkortet men tänkte för framtida uppdateringar om det räcker att trycka i 8gb ram och ett 1070 eller om jag även ska behöva byta cpu

Jo det var nog ett bra svar på min fråga! Tack så mycket!

Hur står sig en 2600k mot en 4690k?

Nu har 2600K hyperthreading i och med att det är en I7-A. Så i det fallet beror prestandaskillnad på hur mycket trådar som finns bl.a. Kanske bättre jämförelser om man jämför I5 med I5 osv...

Poängen jag vill göra är att ofta har tillverkare specificerat att betydligt starkare CPU behövs än vad det i själva verket gör. Troligtvis kanske de får några kronor i marknadsföringsavgift av Intel / AMD som tack för hjälpen. Bättre att köpa nytt grafikkort istället i de flesta fall, dessutom enklare att byta.

Vill du ändå jämföra lite CPU'er borde t.ex. detta kunna ge en viss bild

http://cpuboss.com/compare-cpus

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det börjar finnas en del spel som mår bra av fler än fyra trådar/kärnor men om du klockar en smula bör du komma undan relativt bra, allt beror såklart på vilka inställningar du kör i spelen och upplösning samt vilket grafikkort du parar det hela med. Om du siktar på maximal fps med rejäla grafikkort så kommer cpu'n kunna flaska i en del situationer men även där rör det sig fortfarande om en handfull spel och flaskhalsen kanske rör sig om 10-20% lägre medel fps.

För min del rullar min gamla 2600K på bra än och intels nuvarande lineup skiljer för lite för att det ska bli intressant (76-7700K), enda som känns intressant är Ryzen eller kommande uppgradering av 2011-3 plattformen.

Skrivet av dannesthlm:

Nu har 2600K hyperthreading i och med att det är en I7-A. Så i det fallet beror prestandaskillnad på hur mycket trådar som finns bl.a. Kanske bättre jämförelser om man jämför I5 med I5 osv...

Poängen jag vill göra är att ofta har tillverkare specificerat att betydligt starkare CPU behövs än vad det i själva verket gör. Troligtvis kanske de får några kronor i marknadsföringsavgift av Intel / AMD som tack för hjälpen. Bättre att köpa nytt grafikkort istället i de flesta fall, dessutom enklare att byta.

Vill du ändå jämföra lite CPU'er borde t.ex. detta kunna ge en viss bild

http://cpuboss.com/compare-cpus

Tror ni att Bettan skulle gå för varmt på 4,4 - 4,5 Ghz med en hyper 212?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Hejsan alla Sweclockare!

Har nu på under senare tid sett att alla systemkrav på nyare spel som kommit ut har varit i5 skylake (6600k) varit minimum och i7 4790k rekommenderad. Börjar min i5 4690k ge efter nu eller ska den prestera lika bra som en 6600k om man drar upp den till tex 4,2 ghz? Ska jag redan behöva äta upp att jag köpte en i5 istället för en i7 och behöva uppgradera?

Tack på förhand!

Jag gav min rigg med 4690k till min grabb då han började spela och byggde så småningom en ny med 6600k och skillnaden är minimal. Med OC på 4690k:n blev skillnaden ingen.

Här finns en tråd med OC till 4,4 GHz och prat om högre

Men det kan skilja ganska mycket mellan olika processorer av samma modell.

I7:an ger generellt sett ingen stor fördel (än så länge) vad gäller spel eftersom de flesta spelen är GPU-intensiva snarare än CPU-intensiva.

Permalänk
Skrivet av ToyBoB:

Skönt att höra! Klarar en hyper 212 4,4Ghz utan att gå för varmt? Ska man byta pasta om man skulle överklocka? Gamla pastan har suttit på i kanske 14 månader

Man ska väl nästan alltid byta pasta om man tar bort kylaren, brukar följa med en liten tub med de flesta kylarna

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

Man ska väl nästan alltid byta pasta om man tar bort kylaren, brukar följa med en liten tub med de flesta kylarna

Men om jag ska klocka min 4690k tar jag ju inte bort kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Sitter på en väldigt basic förra generationens rigg, i5 4690k, r390, 8gb ddr 1600mhz Så just nu är det väl grafikkortet men tänkte för framtida uppdateringar om det räcker att trycka i 8gb ram och ett 1070 eller om jag även ska behöva byta cpu

390 är inget dåligt kort, duger bra för de flesta. 8gb ram till skulle nog sitta fint, kanske sälja gamla och byta det mot ett 2400mhz kit när du ändå behöver mer.

Citat:

Hur står sig en 2600k mot en 4690k?

Om man antar överklock som snittexemplaret klarar skulle jag säga att 4690k är lite snabbare singeltrådat medan 2600k är markant snabbare i allt som nyttjar 4+ trådar.

Skrivet av ToyBoB:

Skönt att höra! Klarar en hyper 212 4,4Ghz utan att gå för varmt? Ska man byta pasta om man skulle överklocka? Gamla pastan har suttit på i kanske 14 månader

Borde gå, men varje chip är unikt. Kan passa på att byta pasta, men det viktigaste är att kylaren har ordentlig kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Hur står sig en 2600k mot en 4690k?

Enligt en del av speltesterna på Sweclockers, i stock, som en 4690k/6600k, lite sämre i några spel.
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Beror på om spelet kan använda 8 trådar bra eller inte. Sen kan ju samtliga av dessa klockas upp, vilket gör att de hänger mer rätt bra ändå.

Med 2600k spelar RAM minnesprestandan mer roll dock, för att kompensera mot framdrops och flaskhalsar. Med Haswell kan det löna sig att överklocka om du har 1600Mhz RAM, till 1866, men Haswell har bättre minneshantering än Sandy så är inte lika desperat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Skönt att höra! Klarar en hyper 212 4,4Ghz utan att gå för varmt? Ska man byta pasta om man skulle överklocka? Gamla pastan har suttit på i kanske 14 månader

Det tror jag nog! Vet inte hur den står sig mot en Pure Rock från be quiet!, men det är iaf vad jag använder och det är inga problem.

Byta pasta efter 14 mån tror jag inte behövs. Har haft på samma klick bra mycket längre än så utan några märkbara temperaturskillnader.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd

Nej din i5'a ligger inte bak..

Man ska inte gå efter systemkraven...

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Nej din prolle kommer inte ge med sig än, börja sätta dig emot konsumtionssamhället.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd

4690k är fortfarande en bra cpu och skiljer inte så mycket på dom och 6600k och är övergången till ddr4 som ger dom lite extra boost i en del spel men ipc´n är ganska lika och 4690k kan matchas med rätt snabba minnen och körde 2133 cas 9 på min 4690k och 4400-4600mhz brukar inte vara nått problem att få ur dom så har även extra prestanda att hämta där och trots 6600k är bättre är 4690k en bra cpu

2600k vs 4690k så är 4690k bättre med sina 13% bättre ipc och bättre chipset minneshantering och både i orginal utförande och överklockad kommer en 4690k spöa 2600k alla kategorier och även om det inte är med så hemskt mycket och alla spel funkar på 2600k är 4690k bättre och modernare och skillnaden multitrådad är så liten att 4690k med vassa ram skulle med största sannolikhet spöa 2600k i cinebench multitrådat som är det absolut mest fördelaktiga testet för 2600k

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

2600k vs 4690k så är 4690k bättre med sina 13% bättre ipc och bättre chipset minneshantering och både i orginal utförande och överklockad kommer en 4690k spöa 2600k alla kategorier och även om det inte är med så hemskt mycket och alla spel funkar på 2600k är 4690k bättre och modernare och skillnaden multitrådad är så liten att 4690k med vassa ram skulle med största sannolikhet spöa 2600k i cinebench multitrådat som är det absolut mest fördelaktiga testet för 2600k

Nja jag vet inte om jag kan hålla med dig, speciellt inte efter som att 4690 generellt inte klockar så bra och skillnaden i minneshantering är i princip obefintlig, min 2600k med 2133MHz DDR3 minnen presterar mer eller mindre identiskt i minnestester mot en 6700k med 2133MHz DDR4( Lite bilder här ). När det kommer till spel där fler än fyra trådar går åt så presterar 2600k klockad bättre än 4690k, det är ingen nyhet direkt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

@ToyBoB: sitter på en 2700k vid 4.8ghz, tuggat i 4 års tid nu, spelar på 1920x1080 med ett 970 gtx. Den tuggar på bra, klarar gta 5 / Bf One, fallout 4 alla på hög/ultra utan problem. Tänker inte uppgradera mig fören jag får minst ett 50% improve eller om moderkortet ger upp. Kan inte rättfärdiga 5000-8000 kr uppgradering för 20-30% när det gäller 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

2600k vs 4690k så är 4690k bättre med sina 13% bättre ipc och bättre chipset minneshantering och både i orginal utförande och överklockad kommer en 4690k spöa 2600k alla kategorier och även om det inte är med så hemskt mycket och alla spel funkar på 2600k är 4690k bättre och modernare och skillnaden multitrådad är så liten att 4690k med vassa ram skulle med största sannolikhet spöa 2600k i cinebench multitrådat som är det absolut mest fördelaktiga testet för 2600k

Skrivet av tellus82:

När det kommer till spel där fler än fyra trådar går åt så presterar 2600k klockad bättre än 4690k, det är ingen nyhet direkt.

Att påstå att 4690k spöar 2600k i alla kategorier är väl minst sagt debatterbart.

I situationer där fler trådar genuint kan nyttjas är det svårt att se hur +13% IPC kan väga upp HT, om vi inte utgår från cpuboss eller liknande.

Utan att ha OC potential och basfrekvens i åtanke...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Nja jag vet inte om jag kan hålla med dig, speciellt inte efter som att 4690 generellt inte klockar så bra och skillnaden i minneshantering är i princip obefintlig, min 2600k med 2133MHz DDR3 minnen presterar mer eller mindre identiskt i minnestester mot en 6700k med 2133MHz DDR4( Lite bilder här ). När det kommer till spel där fler än fyra trådar går åt så presterar 2600k klockad bättre än 4690k, det är ingen nyhet direkt.

Kan man få samma minnes hastighet är det en sak men SB brukar sällan vara kompis med 2133 och 4690k har 13% bättre ipc och 2600k 7% bättre multitråds prestanda och i typ allt vinner ipc över multitråds prestandan och alla 4690k sväljer minnen utan problem för den har en bättre minneskontroller där SB inte når ända fram till modernare socket även om dom är nära så äter det upp nån % så även multitrådat får en 2600k det svårt mot en 4690k och jag hade valt 4690k alla dagar i veckan

Att 2600k presterar bättre är jävligt relativt då fps oftast är relaterat till ipc vilket 4690k har fördel och kombon att dom sväljer minnen utan strul ligger på modernare chipset ger många fördelar och min 4690k@4800mhz körde lätt över en 5ghz 2600k och 4400mhz 4690k bör ligga runt samma ipc som en 5ghz 2600k och 4400mhz är mycket realistiskare än 5ghz och krävs en rejäl kylare för att klara det på 2600k och är tveksamt om noctua D15 klarar det och dom flesta 4690k tar åtminstone 4600mhz med en d15 vilket är vad som oftast behövs för 4600mhz på en 2600k med i dom flesta fall

Sen är en 2600k så gammal att det är inte värt att köpa dom för folk tror det är guld i moderkorten och många har gått med tung oc där strömsparar funktioner inte går att använda för att nå stabilitet och tar samma pris som 4690k och 2600k har varit bra trotjänare men är idag inte värt att köpa mest för det skulle kosta samma som dagens i5or och jag hade köpt 4670/4690 över dom beg och trots man kan spela allt på 2600k är dom helt enkelt inte värd pengarna och välja äldre som generellt presterar sämre med moderkort som är utfasade och får gammalt skit för dyra pengar när man får en 4670/4690 med nytt moderkort som i 9 fall av 10 presterar bättre är valet inte så svårt so Get over it 2600k är inte speciell nå mer och har man en liggande så kör med den men är inte värt att köpa beg

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kronwalled:

Att påstå att 4690k spöar 2600k i alla kategorier är väl minst sagt debatterbart.

I situationer där fler trådar genuint kan nyttjas är det svårt att se hur +13% IPC kan väga upp HT, om vi inte utgår från cpuboss eller liknande.

Utan att ha OC potential och basfrekvens i åtanke...

Att jag säger det är för skillnaden multitrådat är 7% fördel till 2600k medans 4690k har 13% singeltrådat och med snabba ram vi säger 2133 mot 1600 som är vanligast 2600k rullar med kan man nog äta upp dom % en och är så scenariot lär vara om dom ska spöas multitrådat när skillnaden är så liten i multitråds prestanda och är inte alltid helt lätt att kräma ur höga minnes hastigher ur SB och vet några jag lekt med är helt hopplösa bara vid 1800mhz

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Nu klarar jag mig rätt väl med min 2600K@4.8Ghz, så sitt kvar på din 4690k ett tag till, åtminstone tills Ryzen har testats.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag gör en i5 760, den är väl hur gammal som helst vid det här laget. Men tillsammans med ett 680GTX tycker jag Witcher 3 fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Att jag säger det är för skillnaden multitrådat är 7% fördel till 2600k medans 4690k har 13% singeltrådat och med snabba ram vi säger 2133 mot 1600 som är vanligast 2600k rullar med kan man nog äta upp dom % en och är så scenariot lär vara om dom ska spöas multitrådat när skillnaden är så liten i multitråds prestanda och är inte alltid helt lätt att kräma ur höga minnes hastigher ur SB och vet några jag lekt med är helt hopplösa bara vid 1800mhz

Alla 2600k klarar 2133MHz, 2400MHz däremot är något som bara ett fåtal klarar. Gäller att ha rätt inställningar bara och inte mer än två stickor. Sen är din procenträkning rätt kass när det kommer till multitråds prestanda, en stock 2600k ger 60% högre prestanda i testet ovan mot en 4690k, det är inte en liten skillnad eller tycker du det? Till och med när du klockar en 4690k till 4.7GHz så är en stock 2600k ändå 33% snabbare i testet ovan. Är detta representativt för all multitråds prestanda? Nej självklart inte men det visar rätt tydligt att dom där 7% du viftar med verkar dragna ur precis tomma intet.

Sen undrar jag vart du fått iden om att jag sagt att någon ska köpa en 2600k idag?

Tråden handlar om frågan om huruvida det är värt att uppgradera en 4690k för spelande och svaret är helt enkelt nej inte direkt, som jag skrev tidigare, under mycket speciella förhållanden kan det vara värt det men dom är inte många.
Hade frågan varit; Är det värt att uppgradera för rendering eller annat tungt proffs jobb? Så hade svaret blivit ett rungande JA av den enkla anledningen att 4690k har jävligt kass multitråds prestanda jämfört med i7 4c8t för att inte tala om 6c/12t eller 8c/16T...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Digitalfoundry testade i5 2500k, i7 3770k och i5 6500 med olika klockfrekvenser och RAM-kombinationer.
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-is-it-f...

i7 3770k ingår även i detta test. i7 3770k 4,5 ghz står sig väl mot i5 7600k 4,8 ghz. Anmärkningsvärt är även att oklockad i7 7700k presterar bättre än i5 7600k 4,8 ghz i varje spel.
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-intel-k...

Skulle gissa på att i7 2600k åldras bättre än i5 4690k i moderna spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Alla 2600k klarar 2133MHz, 2400MHz däremot är något som bara ett fåtal klarar. Gäller att ha rätt inställningar bara och inte mer än två stickor. Sen är din procenträkning rätt kass när det kommer till multitråds prestanda, en stock 2600k ger 60% högre prestanda i testet ovan mot en 4690k, det är inte en liten skillnad eller tycker du det? Till och med när du klockar en 4690k till 4.7GHz så är en stock 2600k ändå 33% snabbare i testet ovan...

Säg mig, hur får du det till 7% som mest i multitrådad prestandaskillnad?

Sen undrar jag vart du fått iden om att jag sagt att någon ska köpa en 2600k idag?

Skickades från m.sweclockers.com

För man kan droppa test som passar cpu´n och ta geakbench aes test så kan 4690k vara 100% så snabb som 2600k men kör du en mer realistisk test som cinnebench som verkligen maxxar en cpu fullt ut alla cores och skalar bra så ligger det i regionen jag sa och även en amd fx 8350 ligger identiskt multitrådat som en 2600k även om den är slöare singel trådat
men vill du ha testa så Där kan du se och avgöra vilken du tycker är bäst
sen har du här som är beräknade test med snitt av många test http://www.cpu-world.com/Compare/578/Intel_Core_i5_i5-4690K_vs_Intel_Core_i7_i7-2600K.html
Och när det kommer till gaming är det samma histora för där har man verkligen fördel av ipc för fps och videon jag skickade visar att 4690k vinner i tungtrådade titlar och är helt enkelt en bättre cpu

Och att jag tog upp begagnat är för att många försöker sälja sina gamla 2600k på sketna halv döda moderkort för överpris och var inte personligt riktat till dig även om det hamnade med i bara farten

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

För man kan droppa test som passar cpu´n och ta geakbench aes test så kan 4690k vara 100% så snabb som 2600k men kör du en mer realistisk test som cinnebench som verkligen maxxar en cpu fullt ut alla cores och skalar bra så ligger det i regionen jag sa och även en amd fx 8350 ligger identiskt multitrådat som en 2600k även om den är slöare singel trådat
men vill du ha testa så Där kan du se och avgöra vilken du tycker är bäst
sen har du här som är beräknade test med snitt av många test http://www.cpu-world.com/Compare/578/Intel_Core_i5_i5-4690K_vs_Intel_Core_i7_i7-2600K.html
Och när det kommer till gaming är det samma histora för där har man verkligen fördel av ipc för fps och videon jag skickade visar att 4690k vinner i tungtrådade titlar och är helt enkelt en bättre cpu

Och att jag tog upp begagnat är för att många försöker sälja sina gamla 2600k på sketna halv döda moderkort för överpris och var inte personligt riktat till dig även om det hamnade med i bara farten

Kan du vara vänlig att hänvisa mig till någon sorts källa som styrker dina påståenden (snälla inte cpuworld/cpuboss)?

Ibland händer det ju att nya cpuer får teknologiförbättringar utöver IPC, t ex 2600k -> 4690k där 4690k stödjer AVX 2.0, men du menar alltså att, den äldre, 2600k har någon annan fördel i detta test som gör att "det passar"?

Jag menar att 2600k är långt före i ovan test enkomt pga av sin förmåga att använda 8 trådar över 4690k's 4, du verkar insinuera att det är felaktigt.

ps. Notera att 4690k, som precis som 2500k, saknar HT, ligger ~11.5% före 2500k, vilket är väldigt nära den ungefärliga 13% IPC-förbättringen.