Pioneer lanserar första 4K Blu-ray-spelarna för PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

CyberLink PowerDVD är inte ett alternativ för alla då det endast är Windows mjukvara och många av oss kör Linux eller Mac.

DRM är konsumentfientligt och krånglar bara till det.

Håller med till fullo. Utan allt förbannat DRM-helvete så skulle htpc-bruk vara en ren fröjd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Även om jag gillar den äldre skolan så föredrar jag att ha mina kopior i digitalt format.
Bra för dem som gillar att ha trevliga 4K-samlingar i bokhyllan, dock.

Mycket att tanka hem dock. Runt 60GB för en normal bitrate 2tim film. (3 tim 90GB, skivmax 100 GB).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Läser du ordentligt så nämner de inget alls om Ultra HD Blu-ray. För de har inte stöd för det. Har länge ryktas komma till PowerDVD 16, men det är inte troligt. Pioneers spelare bundlas också med PowerDVD 14 som aldrig kommer få stöd. Det är ingen lösnings om finns i dagsläget!

Jag har läst noga, jag tror dock att du behöver läsa nogrannare om du ens gått in på länken och kollat? Det är ganska tydligt.

https://www.cyberlink.com/products/powerdvd-ultra/spec-ultra_...
4K UltraHD with Hardware Acceleration
H.264/AVC: 3rd Generation Intel Core i5 (IvyBridge) or above
H.265/HEVC (8bits): 4th Generation Intel Core i5 (Haswell Refresh) or above
Note: PowerDVD supports 4K UltraHD video in H.264 / MP4 format at bitrates up to 60 Mbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

Jag har läst noga, jag tror dock att du behöver läsa nogrannare om du ens gått in på länken och kollat? Det är ganska tydligt.

https://www.cyberlink.com/products/powerdvd-ultra/spec-ultra_...
4K UltraHD with Hardware Acceleration
H.264/AVC: 3rd Generation Intel Core i5 (IvyBridge) or above
H.265/HEVC (8bits): 4th Generation Intel Core i5 (Haswell Refresh) or above
Note: PowerDVD supports 4K UltraHD video in H.264 / MP4 format at bitrates up to 60 Mbps

De syftar på oskyddad video, inte UHD-BD. Läs länken i mitt näst senaste inlägg så ser du att det tidigast är senare under februari programvaran kommer. Texten du syftar på har stått där sedan minst 13 april 2016. Stöd för UHD-BD har annnonserats nu, de skrev att de blev godkända i december och skrev 25 januari att programvaran kommer lite senare och kommer finnas tillgänglig både med Pioneers spelare och i en uppdaterad retailversion.

Permalänk
Medlem

Hur mycket äldre material kommer inte bli obrukbara pga fel format?

Permalänk
Snusfri

Trevligt, det finns dock en LG BD-spelare som klarar av att läsa UHD-BD skivor med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Epic:

Det medföljer mjukvara för att spela upp 4K UHD Blu-ray. Har lagt till detta i nyheten.

Och här tänkte jag att folk var slöa och inte hade läst ordentligt. Ni kan ju inte redigera en nyhet utan att notera det. Att man ens har den möjligheten känns ju riktigt märkligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Även om jag gillar den äldre skolan så föredrar jag att ha mina kopior i digitalt format.
Bra för dem som gillar att ha trevliga 4K-samlingar i bokhyllan, dock.

Det finns väl inget analogt format för 4K-material för konsumenter?!

Permalänk
Medlem

pfff... skivor, vem vill ens ha det mediat längre

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Håller med till fullo. Utan allt förbannat DRM-helvete så skulle htpc-bruk vara en ren fröjd.

Finns dock andra sätt att konsumera media på

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

Menar du att dom ljuger då eller?

Läser man deras "features" och "specs" så ska den stödja:

https://www.cyberlink.com/products/powerdvd-ultra/features_en...

Skrivet av 010721a:

Jag har läst noga, jag tror dock att du behöver läsa nogrannare om du ens gått in på länken och kollat? Det är ganska tydligt.

https://www.cyberlink.com/products/powerdvd-ultra/spec-ultra_...
4K UltraHD with Hardware Acceleration
H.264/AVC: 3rd Generation Intel Core i5 (IvyBridge) or above
H.265/HEVC (8bits): 4th Generation Intel Core i5 (Haswell Refresh) or above
Note: PowerDVD supports 4K UltraHD video in H.264 / MP4 format at bitrates up to 60 Mbps

4k UHD, men är det diskbaserad avspelning som avses när de säger Haswell Refresh, eller är det marknadsföringssnack? Jag lutar åt det senare. Känns som ett minfält. Riktigt bra artikel skriven av Anton Shilov på Anandtech påpekar att det kommer att krävas Skylake och dess integrerade GPU för att klara kravet på Intels SGX krav för uppspelning av skivor. http://www.anandtech.com/show/11069/pioneer-announces-ultra-h...

  • A PC that supports AACS 2.0 and Intel Software Guard Extensions (SGX)

  • An appropriate optical disk drive,

  • Software that handles UHD BD playback,

  • Windows 10,

  • A GPU that has an HDMI 2.0a output with HDCP 2.2 (and AACS2 supported by its driver, which eliminates current-gen standalone GPUs) and,

  • A 4K TV/display that has an HDMI 2.0a input with HDCP 2.2.

Permalänk
Medlem

om det krävs ny processor (+moderkort+ram) + Windows 10 + en Blu-Ray läsare med UHD stöd... + att programvara som spelar skivorna verkar inte finnas ännu.. då känns ju lite tråkigt.

Hade hoppats på en vanlig blu-ray läsare alt. en BDXL brännare iaf skulle klarat av att läsa skivan och gjort en ISO fil som man kunde spelat upp på något vis.

Har inte köpt någon UltraHD Bluray spelare ännu, då både utbudet av spelare är lågt och priserna på filmer känns orimligt dyrt ca 299-349 kr per film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

pfff... skivor, vem vill ens ha det mediat längre

Folk som bryr sig om kvalité och inte så mkt om mediat som sådant?
Ja jag vet, detta kan komma som en chock i en tid då kvantitet är det som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

om det krävs ny processor (+moderkort+ram) + Windows 10 + en Blu-Ray läsare med UHD stöd... + att programvara som spelar skivorna verkar inte finnas ännu.. då känns ju lite tråkigt.

Hade hoppats på en vanlig blu-ray läsare alt. en BDXL brännare iaf skulle klarat av att läsa skivan och gjort en ISO fil som man kunde spelat upp på något vis.

I princip inga vanliga Z270-brädor har stöd för HDMI 2.0 / HDCP2.2. Så det är otroligt osannolikt att någon kommer sitta på kompatibel hårdvara. Att det är nyinköpt av senaste generationen räcker inte. Programvaran ska komma med Pioneers läsare, så varför de själva skriver PowerDVD 14 (2014 års version) vet jag inte riktigt. I slutet av februari ska de skeppa allt. Retailversionen av programmet kan komma lite senare. Innan dess finns det ju inte, och rippa är ju bara att glömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Folk som bryr sig om kvalité och inte så mkt om mediat som sådant?
Ja jag vet, detta kan komma som en chock i en tid då kvantitet är det som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Youtube is the shit
Nej men seriöst så vill jag helst ha bra kvalitet, kommer säkert köpa UltraHD Bluray spelare i framtiden
Men samtidigt så suger det att det inte går att köpa en film och spela upp på datorn om man inte har någon spelare till TV'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Youtube is the shit
Nej men seriöst så vill jag helst ha bra kvalitet, kommer säkert köpa UltraHD Bluray spelare i framtiden
Men samtidigt så suger det att det inte går att köpa en film och spela upp på datorn om man inte har någon spelare till TV'n.

Själv bryr jag mig om både kvalitet och mediet som sådant så jag kan inte påstå att jag är nöjd med nuvarande läget...

Bra download tjänster borde vara vardagsmat idag kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Finns dock andra sätt att konsumera media på

Vilka då? Streamingtjänster kör också med DRM. Kabel-tv och satellit också. CD-skivor. DRM överallt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Dom skulle nog ha gjort en extern utav denna istället för en intern nu när 5.25 försvinner på nyare chassin som kommer.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Dom skulle nog ha gjort en extern utav denna istället för en intern nu när 5.25 försvinner på nyare chassin som kommer.

Mjae... målgruppen borde väl i huvudsak vara htpc, och i en sådan vill man ju inte gärna ha en extern läsare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av _niko_:

pfff... skivor, vem vill ens ha det mediat längre

tills den tid då streaming har samma bildkvalité som fysisk media har (om det någonsin sker) kommer jag köpa filmer på skiva.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att köpa en sån här så fixar det sig:

1, HDfury Integral
2, Nvidia GTX 1050 som har hdmi 2.0 ut....

https://www.hdfury.com/shop/splitters/integral-4k60-444-600mh...

Permalänk
Medlem

Har HTPC/vardagsrumsspelPC för spel, men 4K/UHD-BD-skivor överlåter jag med enkelhet till mina mediaenheter (XB1S) som jag skaffat till varje TV. Främst för 4K-streaming, men även i förekommande fall för optisk media (duger utmärkt i de relativt få fallen).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Har ingenting emot skivor, framförallt om man har ett någorlunda påkostat system hemma med tv/projektor och ljudsystem, då är ju en bluray skiva guld.

Problemet är att det är så in i helvete krångligt att konsumera skivor idag. Om de inte hade haft drm skydd, regions låsning, massa reklam i början eller kräva massa specifika program/os massa sifferkombinationer hit och dit etc så tar man ju hellre hem en digital kopia och trycker play...

Om man bara hade kunnat ha en Bluray spelare hemma där man bara lägger in en skiva och filmen startas på tv/projektorn. Kunnat beställa hem skivor från hela världen och allt bara hade funkat, hade jag konsumerat betydligt fler skivor/filmer än i dagsläget.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför Kaby Lake, GTX 10x0 har väl HDCP 2.2, HDMI2.0a och HEVC-decoding?

Har sneglat på UHD BD ett bra tag nu men inte riktigt känt för separata enheter när jag använt HTPC så länge. Detta verkar dock extremt krångligt om uppgifterna stämmer, tänker inte göra en komplett systemuppgradering när jag sitter på Skylake, så om inte RedFox lyckas göra något åt saken ser det fortfarande ut som om stand-alone-spelare är bättre alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Om man bara hade kunnat ha en Bluray spelare hemma där man bara lägger in en skiva och filmen startas på tv/projektorn. Kunnat beställa hem skivor från hela världen och allt bara hade funkat, hade jag konsumerat betydligt fler skivor/filmer än i dagsläget.

Enklaste jag vet är AnyDVD HD + MPC-HC.

Stoppa i skivan, starta MPC-HC medan AnyDVD gör sin grej i några sekunder, välj Open BD, huvudfilmen börjar spela.

Full kvalitet, full kontroll, automatisk switch till 24Hz etc. Kommer fortsätta med skivor tills de dör ut eller streaming kommer ikapp kvalitetsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Läser du ordentligt så nämner de inget alls om Ultra HD Blu-ray. För de har inte stöd för det. Har länge ryktas komma till PowerDVD 16, men det är inte troligt. Pioneers spelare bundlas också med PowerDVD 14 som aldrig kommer få stöd. Det är ingen lösnings om finns i dagsläget!

du behöver nog gå skolan igen..

PowerDVD 16 Ultra is the only PC Player for 4K Ultra HD Blu-ray

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Enklaste jag vet är AnyDVD HD + MPC-HC.

Stoppa i skivan, starta MPC-HC medan AnyDVD gör sin grej i några sekunder, välj Open BD, huvudfilmen börjar spela.

Full kvalitet, full kontroll, automatisk switch till 24Hz etc. Kommer fortsätta med skivor tills de dör ut eller streaming kommer ikapp kvalitetsmässigt.

AnyDVD HD är verkligen guld Slippa all skit och kan då förstås också göra en fin rip med handbrake utan knussel. Men rekommenderas och nämns sällan på forum. Inte riktigt säker på att det anses vara ens lagligt att använda? Vet att utvecklarna har det tufft ibland.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk

Finns det något moderkort med Hdmi 2.0 Hdcp 2.2 för Intel i generation 7s integrerade grafik?
Har typ inte alla moderkort med Hdmi 2.0 egen grafikkrets?
Club3d eller vad dom heter har gjort en DP till Hdmi 2.0, HDCP 2.2 adapter, undra om Uhd bluray accepterar den adaptern. I så fall behövs ju inte Hdmi 2.0 på moderkortet.

Jag hoppas också på extern läsare.
Htpc chassin finns i alla tänkbara former, långt ifrån alla har 5.25 fack, och många av dom som har, har bara slim-varianten. Vissa använder ju bärbara som htpc.
Extern hade ju kunnat fungera tillfälligt för dom som har 5.25 tillgängligt. Externt hade funkat för alla, det gör ju inte interna enheter.
Jag hade velat ha externt för att slippa ha en låda med plats för läsare i, då det finns snyggare utan. För mycket av det man har htpc till, så behövs ju inte läsaren, med extern kan man ju koppla in den när man ser film.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Netforce:

du behöver nog gå skolan igen..

PowerDVD 16 Ultra is the only PC Player for 4K Ultra HD Blu-ray

Var finns den infon?
Allt jag hittar är att det ska komma en ny version i början av 2017. Står inte vad det kommer att heta, så visst det är ju möjligt att power DVD16 uppdateras med detta stöd. Men jag ser inget om att det stödet finns nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Har ingenting emot skivor, framförallt om man har ett någorlunda påkostat system hemma med tv/projektor och ljudsystem, då är ju en bluray skiva guld.

Problemet är att det är så in i helvete krångligt att konsumera skivor idag. Om de inte hade haft drm skydd, regions låsning, massa reklam i början eller kräva massa specifika program/os massa sifferkombinationer hit och dit etc så tar man ju hellre hem en digital kopia och trycker play...

Om man bara hade kunnat ha en Bluray spelare hemma där man bara lägger in en skiva och filmen startas på tv/projektorn. Kunnat beställa hem skivor från hela världen och allt bara hade funkat, hade jag konsumerat betydligt fler skivor/filmer än i dagsläget.

Regionslåsning hade jag hoppats skulle försvinna, men det är fortfarande massa filmer som går upp på bio här, efter att dom släppts på Bd i USA. Men å andra sidan kostar ju dom en del när dom kommer, så det blir ju ändå dyrare att importera än att gå på bio.

Med tanke på priset på filmerna, så borde man ju slippa reklamen. Köper man inte filmen direkt när den kommer ut, så är ju reklamen gammal redan första gången man stoppar in skiva.
Och dom där nedladdningsbara versionerna har ju också ofta gått ut när man köper filmen, så varför ens skicka med sånt.

Program kan jag acceptera, men dom brukar kännas som dom är i lite väl dyraste laget, när det inte är rea. Bara själva läsaren är ju rätt dyr dom första åren, och det är inte alls säkert att man får en fullversion mjukvara på köpet. Ibland hittar dom på dumma begränsningar (min brors Bd rom kom med mjukvara som bara spelade HD ljud i stereo, och ingen nedkodning av True HD till något icke HD surroundformat, så med den mjukvaran hade man fått leva med stereo på dom filmer som bara hade True HD).

HDCP är ju också bråkigt. Känns ganska onödigt, för man vet ju att det knäcks fort, ändå. Och det är ju inte som att dom som vill kopiera är sugna på att spela in filmen realtid via Hdmi.

Kopieringsskydd kan också vara lite besvärligt. I framtiden med rullbara oled apparater så kommer man kunna få projektor upplevelse utan fläktljud. Att då snabbt kunna kopiera in filmen i an fläktlös eller nästan helt ljudlös dator under några minuter innan tittandet hade ju varit trevligt, så att man hade sluppit höra hur skivan snurrar. Men att lägga in all film på hårddisk känns inte aktuellt än, med tanke på hur stor plats Bd tar och ännu värre Uhd BD. Men inför själva titten hade ju varit helt ok. Dock så har Uhd BD teoretiskt stöd för detta, men jag vet inte om det kommer gå i datorn, och om det måste vara en godkänd hårddisk och om det kan vara en SSD.

Skickades från m.sweclockers.com