Permalänk
Skrivet av Ajin:

För att det andra barnen blir påtvingade är verkliga saker som oftast behövs för att bli en självständig individ. Medans religion är påhittat tjafs som inte behövs överhuvudtaget.

Vad Moget då, så är du en sådan självständig individ som tack vare att du är ateist har ett egenmäktigt beteende och sitter inne på alla sanningar om vad som är rätt/fel, vad som är tjafs eller ej?

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

@ThreadRipper: Vill man objektivt argumentera kan man hårdra ditt resonemang till att om judarna inte haft sin tro hade dom inte suttit i koncentrationslägren alls. Jag rättfärdigar självklart inte förintelse, men ditt resonemang är känslomässigt grundat och saknar därför meriter.

Värdegrund är inte att likställa med tro eller religion, men det är den sista bastionen av positiv inverkan som någon lyckats hitta med religion så förespråkarna greppar efter alla halmstrån dom kan nå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThreadRipper:

Okej din åsikt är att religion inte är livsviktigt och nonsens - varför uttala det som universell sanning? Säg det och berätta det till alla de som idag lever tack vare sin tro, säg det till dem som satt i koncentrationslägren och överlevde tack vare sin tro. Ateism är också en religion, men med människan som sin egen herre. Den har också skrifter och profeter. Vad är skillnaden?

Man tror på forskning som utförs av den objektiva människan? Det finns inga objektiva människor. Studier som betalas av livsmedelsindustrin för att resultaten skall visa att vissa tillsatser inte alls är farliga så att de kan bli godkända i EU, så att de kan tjäna pengar medan människor ådrar sig sjukdomar? Är det den värdegrunden man skall se upp till?

Mer nonsens ser jag.

Godwins Law innebär att du precis förlorade diskussionen. Duktigt jobbat. Väldigt udda resonemang där du drar in judar och koncentrationsläger helt plötsligt, väldigt flummigt. Du kan gott förklara för dessa personer vad din egna religion och tro gjort för dessa människor. Väldigt lite med andra ord. Kyrkans roll under krigstiden och hur de förhåller sig till nazismen och judar bör du kolla lite extra på. Kan bli en jobbig diskussion för dig.

Din definition av religion är felaktig, vilket redan påpekats av flera i tråden.

Permalänk
Medlem

Kan ni vara så snälla att bråka? ta detta över PM denna tråd kommer låsas snabbt som attans så fort mod's ser erat trams!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThreadRipper:

Okej din åsikt är att religion inte är livsviktigt och nonsens - varför uttala det som universell sanning? Säg det och berätta det till alla de som idag lever tack vare sin tro, säg det till dem som satt i koncentrationslägren och överlevde tack vare sin tro. Ateism är också en religion, men med människan som sin egen herre. Den har också skrifter och profeter. Vad är skillnaden?

Jag vågar påstå att det är objektivt sant att religion inte är livsviktigt. Det är ju å andra sidan inte språk eller matematik heller, men mer eller mindre nödvändigt för att klara sig i dagens samhälle. Språk och matematik är inte heller några intellektuella ställningstaganden så som religion är. Att i största mån undvika att påtvinga barn sådana ställningstaganden känns rimligt, så att de kan ta sådana beslut själva senare i livet. På vilket sätt blev överlevare från koncentrationslägren räddade av sin tro?

Nej, ateism är inte en religion. Hur gärna religiösa människor än vill få det till det eftersom de har så svårt att greppa konceptet. Ateism betyder avsaknad av tro på gud/gudar eller övernaturliga makter. Det säger ingenting annat om än person än just det. Det är ingen religion eller ideologi, den har inga skrifter eller profeter. Behöver du en religion, skrifter eller profeter för att påstå att du inte tror på tomten? Det är precis samma princip. Sen kan man argumentera för att även antiteism ryms inom begreppet men det är inte det ordet betyder (a-teism, bokstavligen avsaknad av teism).

Citat:

Man tror på forskning som utförs av den objektiva människan? Det finns inga objektiva människor. Studier som betalas av livsmedelsindustrin för att resultaten skall visa att vissa tillsatser inte alls är farliga så att de kan bli godkända i EU, så att de kan tjäna pengar medan människor ådrar sig sjukdomar? Är det den värdegrunden man skall se upp till?

Att man är ateist behöver inte betyda att man har tilltro till den vetenskapliga metoden, men poängen med den är att i största möjliga mån kringgå just det problemet. Teorier som är falsifierbara och som bygger på reproducerbara experiment och evidens, i stark kontrast till religion. Det är ingen som påstår att metoderna är perfekta eller immuna mot korruption och missbruk, men de har uppenbarligen bidragit till att vi lärt oss mer om universum på hundra år än vad religion någonsin gjort (eller kommer göra, eftersom den är i sin natur är statisk och kunskapsfientlig).

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Hedersmedlem

@ThreadRipper: Du generaliserar något katastrofalt mycket, inte bara i detta inlägg utan i ditt efterföljande också. Att anklaga alla forskare i denna värld för att vara köpta är felaktigt, ignorant, okunnigt och rent förolämpande mot alla därute som viger sina liv åt seriös forskning som tar åratal. Mina övriga svar till dig är nedan i massor av text. Det är intressant att se argument för den totala motsatsen av vad jag tycker men det är uppenbart hur olika vi är så du behöver inte ens svara om du inte vill. Jag har varken tid, lust eller ork att fortsätta den här diskussionen.

Skrivet av ThreadRipper:

Gällande att tvinga på barn saker: det var precis det jag ville lyfta fram, att barn påtvingas en massa annat. Det är ju precis så man gör att man delar in barn i fack. Föräldrarna gör detta och ofta ser man exempel på där föräldrar vill att barnen skall bli verksamma inom samma yrkesområde som de. Musikers barn börjar ofta öva från 2-3 års ålder. När det kommer till religion, vem säger att religionen ateism skall ha företräde? För det är en religion. Istället för Gud är det människan som har kontrollen och makten. Möjligtvis är Darwin och Marx profeter i denna lära och precis som mellan alla andra religioner så förekommer hån, förakt och misstänkliggörande osv från ateister mot i synnerhet Kristna (t.ex. i Sverige). Det är fel att säga att man inte påtvingar ateism. Detta är ju vad som sker idag i denna del av världen i stor utsträckning och detta måste också avskaffas i sådana fall.

Återigen: generalisering. Som jag inte över huvud taget håller med om så det får stå för dig. Varken jag eller någon jag känner har blivit påtvingat en framtid eller ett yrkesval av sina föräldrar.

Möjligtvis att Mozart började spela piano när han var 2-3 år gammal, annars har jag inte ens hört talas om sådana underbarn i vår tid.

Jag håller inte med dig om att ateism är en religion. Ingen annan än du har använt ordet "profet" för att beskriva Darwin eller Marx. Jag kan inte hålla med dig mindre om att ateism är något som i detta sammanhang "påtvingas" folk alls. En liten nyfödd bebis kan inte känna sig varken religiös eller ateistisk. Det enda man gör genom att inte tvinga in det i en religion direkt är att låta den förbli agnostiker (som ordagrant översatt från grekiskan betyder utan kunskap - passande nog för spädbarn) och ge det ett val i framtiden när den personen känner sig mogen att göra det valet, oavsett om den väljer att gå mot ateism eller mot religion. Att gå mot religion är heller inte samma sak som att gå mot kristendom och därför tycker jag det är fel på båda sätt att automatiskt bli insorterad där som man i detta landet blev innan 1996.

Skrivet av ThreadRipper:

Nej, du tolkade mig fel om du trodde att jag menade att man skall lära sig så många språk som möjligt. Jag menade precis det som du skriver att det är omöjligt, och /resultatet av detta/ är att barnen blir påtvingade just precis ett (eller kanske två) språk, en viss sorts matkultur, en viss sorts leksaker etc. Och i extremfallet om man hårdrar det så blir du ju påtvingad föräldrar också var vad jag menade - dvs att välja ut Kristna tron som någon sorts syndabock och få det att framstå som att det är det enda barn påtvingas och att detta måste bort, är fel. På vilket sätt skulle en Kristen tro vara värre?

Jag stryker "föräldrar" ur den här diskussionen helt och hållet eftersom jag inte förstår vad det har att göra med saken över huvud taget. Ja - småbarn blir "påtvingade" ett eller flera språk om man ska kalla det så. Dessa är nödvändiga och helt essentiella för all sorts personlig utveckling. Att vänta med att lära barn språk för att de själva ska få välja vilket de tycker verkar roligt fungerar inte. Småbarn blir "påtvingade" mat för att de behöver överleva. Ett spädbarn kan redan när det är nyfött uttrycka vad det tycker om och inte vilket påverkar vilket påverkar föräldrarna att ge det bebisen saker den tycker om. Leksaker? What? Vad har vi för "sorts" speciella leksaker i detta land? Barn behöver språk. Barn behöver mat. Barn behöver inte en kristen tro. Barnets föräldrar kanske känner att de behöver det i sina liv men de kan inte påstå att deras barn behöver det för ett barn behöver ingenting det inte ens kan formulera tankar om en och religion är ingenting som kommer reflexivt till ett nyfött barn heller.

Skrivet av ThreadRipper:

Och det är ju det jag menade att det är helt naturligt att det inte går att lära in över hundra språk och få ett exemplar av varje leksak etc. På samma sätt har självfallet Kristendomen gått i arv från generation till generation, och det är därför barn fortfarande döps i stor utsträckning vid födseln osv. Att säga att "nej nu skall alla påtvingas ateism istället" (av någon anledning) ser jag inte något positivt med. På vilket sätt är den inte påtvingad menar du? Ateism är inte på något sätt "default"-värdet, det är inte "null" om du trodde det när det kommer till tro. Det är något som liknar en stor sekt som har omvandlat framförallt Kristna moderna samhällen till ett med värderingar från avgrunden och där ingenting är heligt. Svenska Kyrkan är en annan sak, den har inte mycket med Kristendom att göra. Man har ju för tusan politiker som styr kyrkan nu. Politik har ingen plats där.

Som jag har sagt ovan ser jag snarare agnosticism som ett standardvärde. Kan du ge exempel på dessa "värderingar från avgrunden"? Om Svenska kyrkan inte har mycket att göra med kristendom, var har den då sina värdegrunder vill du påstå? Varför är det bättre att automatiskt bli kristen än att automatiskt bli agnostiker? Jag tycker för övrigt det är smått komiskt och extremt motsägelsefullt att kalla ett samhälle för "kristet" och "modernt" på samma gång.

Skrivet av ThreadRipper:

Gällande att "bli bra på något": En tro, och därigenom Gud, kan man finna i valfritt skede i livet, men jag menar att det är svårt att finna någon tro om man inte får den från början, med tanke på att samhället i övrigt är sekulariserat och ateistiskt. Så det är inte rättvisa förhållanden som råder. Det man lär sig i skolan om teologi är ju bara ren "fakta"-listning (så var det åtminstone i de kommunala av skolor för mig). Det görs väldigt liten ansträngning där för att motivera någon att ens tänka tanken på religion som något seriöst. Det framställs som väldigt vidskepligt och med hån som baktanke. Det är självklart att religionskunskapen känns flummig om man inte har någon tro själv som man då kan sätta i perspektiv mot det som lärs ut där. Man måste söka tron för att finna Gud, den kommer inte av sig själv när du gör allt för att hålla den ute bara för att det är så som samhället idag formar människor. Jag anser inte att det är något fel i att barn får chansen att finna Gud (vilket inte är samma sak som att man ska sitta och sjunga psalmer i skolan som vissa praktiserat det som), och på samma sätt som man har lättare för något om man börjat i ung ålder så är det samma sak med andlighet och kontakten med Gud. Det är inte lätt att bara "skaffa sig en tro när man blir äldre", däremot är det lätt att tacka nej sedan om man senare inte vill ha den. Tro är svårt och den måste kultiveras och att få en förståelse för vad det är och få kontakt Gud är essentiellt.

Varför är det mer rättvist att tvinga någon att bli protestant kristen som vi var i detta landet för länge sedan? Precis som du själv säger är det ju extremt orättvist att neka rätten både till ateism eller andra religioner om man nu skulle föredra dem. Jag har för övrigt gått i grundskola och gymnasium med personer som var troende kristna. Jag tror helt enkelt tvärtom mot dig att inte är speciellt svårt att hitta en tro när man blir äldre.

Jämförelsen du gjorde, men som du inte kommenterar, var ju med underbarn som börjar spela fiol i ung ålder mot de som börjar senare för att de tycker det är roligt och därför har svårare att göra karriär inom det. Du har fortfarande inte sämre förutsättningar att göra karriär inom religion bara för att du inte blir kristen från födseln.

Skrivet av ThreadRipper:

Men denna diskussion är svår att ta med ateister för de kan inte försätta sig i situationen att Gud finns, utan ser ned på framförallt Kristna här med motiveringen att "de tror på sagor" så med den utgångspunkten är det rätt meningslöst att försöka förmedla vad jag menar.

Och ändå sitter du här med någon som försöker ta diskussionen på riktigt med dig men nu generaliserar du igen och verkar tro att alla ateister ser ner på kristna. Varför? Eller är det någon sorts undanflykt? Flera här i tråden (långt ifrån alla) har sagt de orden men det är inte dem du pratar med nu. Jag har aldrig sagt något sådant och det är mig du pratar med nu så försök inte med den ursäkten.

Skrivet av ThreadRipper:

Bara för att Sverige inte har något intresse av traditioner, sed eller kultur eller historisk kulturarv längre så betyder det inte att det är den rätta vägen att gå. Även om många "liberalister" tycker det idag. Vare sig man tycker om det eller ej så har landets seder, värdegrund och lagar formats i stor grad av Kristendomen, och man behöver inte vara troende för att förstå detta och vikten av det.

Det här får stå för dig. Att fler går ur kyrkan betyder inte att man säger hejdå till traditioner, seder, kultur eller kulturarv, var sig av religiösa eller andra sorter. Att vårt lands lagar har formats av kristendomen behöver man inte se som något positivt vill jag påpeka.

Skrivet av ThreadRipper:

Precis som du känner att du har blivit påtvingad en Kristen religion (i ett land med ett Kristet kulturarv och historia), så känner jag som också är född före 1996 att jag är väldigt tacksam för att ha fått finna Gud från ung ålder, och känner tvärt om att dessa ateismen i samhället gnager sönder det. Vad säger att det ena fallet är bättre än det andra?

Att vår historia och bakgrund är kristen påverkar inte faktumet att vi numera är ett av de mest ateistiska länderna i världen. Vårt samhälle och vår planet har inget annat val än att utvecklas med hjälp av vetenskap som tyvärr verkar svår att kombinera med religion och tro ibland. Kommentaren du precis gav angående vetenskaplig forskning är bara ett exempel på det.

Dold text
Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Men varför ska jag döpa in barnen i en kristen kyrka om jag inte vet om de vill bli kristna? I så fall bör jag döpa in barnen i alla världens religioner så kan de sedan gå ur de som de inte vill vara med i? Eller göra dem medlemmar i all världens föreningar så de får massor av räkningar att betala i framtiden? För mig känns det som bakvänd logik. Jag själv blev döpt som barn och hatar att mina föräldrar gjorde det. Jag vill inte att mina barn ska uppleva samma sak. Låt människor själva få välja tycker jag.

Om jag döper mina barn kommer prästen säga att jag ska uppfostra dem enligt kristen tro. Men det vore ju en lögn eftersom jag inte har någon kristen tro. Jag kan inte lova något som jag vet att jag inte kommer att hålla. I mitt fall är det faktiskt tvärtom, jag ogillar ju religion och då blir det helt fel.

För övrigt har jag verkligen blivit påtvingad en massa kristendom jag aldrig velat ha. I byskolan på 1970-talet fick vi varje morgon be morgonbön. Jag låtsades bara för jag tyckte inte om det. Vi fick sjunga psalmer på musik-lektionerna och så vidare. Fröknarna var religiösa trots att det var en vanlig statlig skola (på den tiden var det staten som skötte skolan). Jag antar de måste brutit mot någon lag eller något, men jag visste ju inte sådant då. Redan då bestämde jag mig för att religion var något ont och detta har följt mig resten av mitt liv. Frågan är vad de hade gjort om t.ex. en muslim börjat på skolan (men sådant fanns inte i byn på den tiden)? Och skolavslutningar i kyrkan? Borde inte det vara förbjudet?

I ett land med religionsfrihet borde inte staten sponsra någon viss religion mer än någon annan. Ingen borde heller bli påtvingad en religion. Föräldrar borde inte heller få tvinga på sina barn någon religion. Skolor borde inte få tvinga på barn religioner heller. Det är OK med religionsutbildning att lära barn om vilka religioner som finns. Men när min dotter sa att gud finns visst det har fröken i skolan sagt höll jag på att gå i taket! Sådant får man inte säga som lärare i skolan tycker jag!

Man skall icke förglömma Kristendomens avgörande roll för det svenska samhället. Kristendomen är en del av vårt kulturarv, är grunden till de traditioner vi har, till de högtider vi har (även om ateisterna av respektlöshet kommersialiserat dessa utan att fråga någon, helt i enlighet med deras värdegrund), fundamentet på vilket samhället idag vilar och de värderingar som känns självklara här i Europa. Med detta i åtanke anser jag inte att det är mer rätt att barn blir "döpta" till ateister istället och jag anser att ett samhälle med Kristna värderingar är något bra och inte något dåligt (vilket inte betyder att man skall sjunga psalmer dagarna i ända i skolan. Utbildning tycker jag skall vara religionsfri).

Jag kan tala om att jag inte tyckte om vänsterliberalisterna till lärare som jag hade i skolan, så vad, alla kan inte alltid vara nöjda. Jag är övertygad om min tro, om min politiska syn, om min syn på utbildning och även om jag (precis som du, men av olika anledningar) ogillade hur det såg ut i skolan så ja det är livet - allt och alla skall inte följa samma väg som man själv och allt och alla kommer inte att gå ens egna önskemål till mötes. Ändå måste vi leva tillsammans i ett samhälle.

Alla tycker olika, men min åsikt är att Kristendomen har gjort mycket mer gott för Sverige som nation och för folket och samhällena under 1900-talet. Däremot är jag mycket förbryllad över häxjakten som ateister och vissa andra religiösa grupper gått i maskopi för, samt på vilka grundpelare dagens raserade samhälle idag står.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar när du skriver vad de skulle ha gjort om en muslim hade börjat i klassen? Alla barnen fick genomgick ju samma moment, så det skulle väl inte gör någon skillnad om den är muslim eller hindu eller ateist.

Gällande skolavslutningar i kyrkan så tycker jag att det är en fin tradition, och återigen kommer Kristendomens särställning i svenska samhället fram. Först måste man dock förstå varför folk lägger vikt vid traditioner och bevarandet av kulturarv för att det skall bli en mening med att försöka förstå syftet. Med den synvinkeln på saken så är det oerhört oförskämt av folk att försöka bryta den traditionen. Jag vet att även många ateister tycker att det är en fin tradition även om det inte betyder så mycket för dem andligt som för Kristna. Sedan om man kommer hit med en främmande kultur så får man anpassa sig och lära sig våra seder och assimileras. Att vara delaktig i en främmande kulturs seder, traditioner, högtider etc tror jag är något som snabbar på denna process och främjar integration i samhället och gör att man lär sig vilket kulturarv det har och vilka värderingar som stått som grund.

Om jag flyttade till Japan skulle jag självfallet försöka följa, respektera och förstå deras seder och traditioner, på samma sätt som min familj gjorde när vi kom till Sverige. Vem vill komma till ett land utan någon nationell identitet, eller respekt för sitt kulturarv eller det folk som byggt upp samhället, genom att omintetgöra allt de byggt upp, alla seder och traditioner som de fann avgörande och sin tro som höll dem vid liv och gav dem anledning att kämpa vidare när det rådde motvind och brist på det mesta?

Sedan ja, jag tycker också att det är dåligt att döpa barn om föräldrarna sedan inte bryr sig ett dugg om att ge barnet en start med andlighet i kristendomens tecken. Att döpa in barnen i alla religioner var inte vad jag menade (vilket skulle vara väldigt icke-produktivt då detta skulle motsäga många av religionernas grundvalar) - tvärt om, men denna feltolkning gjorde en till i forumet också. Jag menade alltså just precis det att det är ju omöjligt att förse någon med alla möjliga kombinationer av allt. Dvs självfallet väljer/påtvingar föräldrarna barnet ett huvudspråk, en viss sorts mat, en viss sorts kultur etc. Det är självklart, hur skulle man annars göra? Det jag emotsatte mig var att det inlägg jag svarade på menade att just religion dock, då tusan måste man ersätta vad man påtvingar: från att vara den traditionella Kristna tron till att istället bli den ateistiska tron. Utan förklaring på varför denna religionen är bättre att pracka på. Jag menade på att jag tycker att andlighet i Kristendomens tecken är bättre än avsaknad av detta under barndomen också.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 120hz:

Kan ni vara så snälla att bråka? ta detta över PM denna tråd kommer låsas snabbt som attans så fort mod's ser erat trams!

Förutom något enstaka regelbrott så är diskussionen oväntat lugn skulle jag säga. Finns mycket värre trådar än så här.

Dock vore det nog bra med någon form av återgång till ämnet. Nu är det inte helt utan anledning att tråden spårat ur, finns ett inlägg en bit bakåt som var rätt provocerande trots allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av difi:

@flodisar: Vill man objektivt argumentera kan man hårdra ditt resonemang till att om judarna inte haft sin tro hade dom inte suttit i koncentrationslägren alls. Jag rättfärdigar självklart inte förintelse, men ditt resonemang är känslomässigt grundat och saknar därför meriter.

Värdegrund är inte att likställa med tro eller religion, men det är den sista bastionen av positiv inverkan som någon lyckats hitta med religion så förespråkarna greppar efter alla halmstrån dom kan nå.

Förklara på vilket objektivt sätt det är judarnas tro som försatte dem i koncentrationslägren.
Det är inte känslomässigt grundat, utan det är så många överlevare har uttryckt det själva.
Jag anser att en Kristen tro är livsviktigt varje dag för mig på ett andligt plan exempelvis. Påstår du att jag ljuger då?

Nej, värdegrund är inte samma sak som tro eller religion, men med dessa brukar man få en gemensam värdegrund. Jag ser många fördelar med Kristna tron jämfört med den ateistiska. Ateismen verkar enligt mig å andra sidan dra efter halmstrån för att finna sitt existensberättigande. Men det finns inga halmstrån där som jag har sett hitintills så då vänder man sig till metoden att smutskasta och förlöjliga andra istället för att ta bort fokus från sina agna tillkortakommanden. Mobbing helt enkelt. "Ni tror på sagor" och liknande. Anklagelser utan att ens själv ha rannsakat sig själv och vad man tror på.

Sedan har jag inte mycket till övers för just Svenska Kyrkan och vad den har blivit idag, men jag är däremot intresserad av att bevara Sveriges kulturarv, identitet, seder, högtider och traditioner i sin icke-kommersiella form.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Mer nonsens ser jag.

Godwins Law innebär att du precis förlorade diskussionen. Duktigt jobbat. Väldigt udda resonemang där du drar in judar och koncentrationsläger helt plötsligt, väldigt flummigt. Du kan gott förklara för dessa personer vad din egna religion och tro gjort för dessa människor. Väldigt lite med andra ord. Kyrkans roll under krigstiden och hur de förhåller sig till nazismen och judar bör du kolla lite extra på. Kan bli en jobbig diskussion för dig.

Din definition av religion är felaktig, vilket redan påpekats av flera i tråden.

Jag avser inte att vinna någon diskussion utan framför min åsikt i ett tråd som helt klart är obalanserad till ateismens favör och smutskastning av Kristenheten.

Någon skrev att religion inte är livsviktigt och jag gav ett exempel på detta då det var livsviktigt. Var har jag gjort påståendet att min religion har gjort något jättebra för dessa människor historiskt? Jag hittar inte den formuleringen. Jag talar om religion, inte om kyrkan - den har jag inte mycket till övers för historiskt och inte till Svenska Kyrkan så som den ser ut idag heller.

Däremot vet jag vilka Sverige hjälpte under krigstiden och vilka de hjälper och stjälper idag.
Oavsett vad du tycker, är det inte rätt att uttala att det är nonsens som en universell sanning - då kanske du skall läsa på om vad en gendarm är.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Är verkligen 0% religiös men jag har valt att stanna som medlem i kyrkan. Dels för att jag tycker traditioner som dop/bröllop och begravningar passar bäst i kyrkan eftersom lokalerna är perfekta för det 😄 jag gillar stämningen och julottan passar verkligen bäst i kyrkan.
Nä, de småpengarna jag betalar för att få detta plus att kyrkan är en trygghet för många människor gör att jag stannar som medlem.
Det finns andra mer effektiva organisationer för hjälp till människor, men handen på hjärtat, hur många skickar pengar till dessa när ni lämnat kyrkan?? Ni lämnar för att få mer pengar i fickan och sen stillar ni samvetet med att säga att ni KAN skicka pengarna till andra istället 😅

Mycket bra inlägg. Jag är av samma åsikt, och kom fram till exakt samma beslut själv.

Personligen känner jag en stor vördnad varje gång jag kommer tillbaka in i samma kyrka man fötts i, konfirmerats i, haft skolavslutningar i. Tagit del av begravningar, dop och bröllop...

Vissa söker sig till psykiatrin för hjälp, andra söker sig till kyrkan. Sen ska vi även komma ihåg att i livets början och slutskede finns det få organisationer som är så pass trygga och bra på att hantera just det man kanske mitt i livet vill förtränga.

Jag är personligen egentligen inte alls speciellt troende, men jag har samtidigt en stor respekt för hur alla mina tidigare generationer kände för kyrkan. Att låta kyrkan få lite pengar varje år för att fortsätta vara medlem gör att jag känner en koppling till de som inte finns kvar längre.

Det finns många anledningar, men jag tror aldrig jag kommer gå ur kyrkan. Detta trots att jag, som sagt, egentligen inte är särskilt religiös alls. Det bara är något med alla dessa gamla vackra byggnader, det "sitter i väggarna" så att säga.

Permalänk
Medlem

Jo gick ut
för länge sen de var ju tusenlappar som flög ner i något som jag själv anser hyckleri

Gifta mig har de gått och begravning blir de säkerligen inte i sverige

Jag saknar inte medlemskapet

Skrivet av Andreaz1:

Det här behöver inte bli som stor debatt om religioners vara eller icke vara utan jag är mer ute efter personliga åsikter.

För min del är det så här: jag är 0% religiös och har alltid varit det, samma sak gäller resten av familjen. Vi har smått diskuterat att gå ur kyrkan innan eftersom vi egentligen inte vill vara med och vi får inte ut något av det då vi inte är intresserade över huvud taget.

Jag kollade närmare på min deklaration (student, jobbar på somrarna) och inser att jag betalar ett antal hundralappar om året till svenska kyrkan och i mina föräldrars fall handlar det om tusenlappar var varje år. När vi pratade var vi ganska överens om att det här var pengar vi skulle kunna använda till annat istället.

Av någon anledning känns det ändå som ett stort steg att ta och jag förstår inte riktigt varför. Ska man gifta sig kyrkligt (vilket jag själv absolut inte har behov av) räcker det med att ena personen är med i kyrkan har jag förstått det som. Man får inte ha begravningstjänst i kyrkans lokaler (har inget sådant behov heller) men det känns ju som att den dagen det blir aktuellt - förhoppningsvis inte än på länge - borde ju det gå att "lösa" på annat sätt. Man är ju knappast ensam om att ha gått ur kyrkan.

Sammantaget tycker jag det känns som en självklar sak för mig att göra men ändå tycker jag det är svårt och jag vet inte varför. Har någon här gjort det, eller inte? Varför/varför inte?

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Skrivet av fragande:

Jag vågar påstå att det är objektivt sant att religion inte är livsviktigt. Det är ju å andra sidan inte språk eller matematik heller, men mer eller mindre nödvändigt för att klara sig i dagens samhälle. Språk och matematik är inte heller några intellektuella ställningstaganden så som religion är. Att i största mån undvika att påtvinga barn sådana ställningstaganden känns rimligt, så att de kan ta sådana beslut själva senare i livet. På vilket sätt blev överlevare från koncentrationslägren räddade av sin tro?

Nej, ateism är inte en religion. Hur gärna religiösa människor än vill få det till det eftersom de har så svårt att greppa konceptet. Ateism betyder avsaknad av tro på gud/gudar eller övernaturliga makter. Det säger ingenting annat om än person än just det. Det är ingen religion eller ideologi, den har inga skrifter eller profeter. Behöver du en religion, skrifter eller profeter för att påstå att du inte tror på tomten? Det är precis samma princip. Sen kan man argumentera för att även antiteism ryms inom begreppet men det är inte det ordet betyder (a-teism, bokstavligen avsaknad av teism).

Att man är ateist behöver inte betyda att man har tilltro till den vetenskapliga metoden, men poängen med den är att i största möjliga mån kringgå just det problemet. Teorier som är falsifierbara och som bygger på reproducerbara experiment och evidens, i stark kontrast till religion. Det är ingen som påstår att metoderna är perfekta eller immuna mot korruption och missbruk, men de har uppenbarligen bidragit till att vi lärt oss mer om universum på hundra år än vad religion någonsin gjort (eller kommer göra, eftersom den är i sin natur är statisk och kunskapsfientlig).

Det är fel att religion är kunskapsfinetlig. Jag vet inte varifrån detta missförstånd kommer. Att Universum skapats av Gud och att vi lär oss mer om universum och hur det fungerar via vetenskap finns i Bibeln redan i den punkt där Adam och Eva fick lämna Eden och lära sig att klara sig själva.

Jag menar inte ordets betydelse i a-teism, jag menar att det är en religion - dvs att folk som säger sig vara ateister beter sig enligt samma principer som religiösa, trots att de inte erkänner någon Gud i den bemärkelse som finns i många andra religioner. Jag drar paralleller och menar på att ateism är just en parallell till andra religioner, men med skillnaden att man sätter människan där andra placerar Gud.

Jag gav ett exempel på hur religionen kunde vara livsviktig, i synnerhet i av människan skapade hopplösa situationer. Religion enar folk (inte endast skapar krig som ateister ofta älskar att framhäva utan att gå in djupare på det och vilka krig ateism skapat), de får övertygelse och kraft att uthärda och lägger vikt vid själen framför det kroppsliga. Tro är oerhört viktigt för att hålla moralen uppe och känna hopp. Själv förklarar du inte hur du påstår att religionen objektivt inte är livsviktig. Om du inte är religiös själv, hur vet du då vad en religiös människa känner? Tro och kontakt med Gud är inte detsamma som religionskunskap i skolan.

Tomten är skapad av den kommersiella människan, och är helt ovidkommande, däremot fanns St Nikolaus. Att tro på något för att man kan se och känna på det kan vem som helst, men det är klart att det är svårare att tro på Gud och tänka att det är Gud som skall finna dig och inte tvärt om för det är svårt om man lever ogudaktigt.

Det jag har upplevt och upplever behöver jag inte vänta på att någon vetenskapsman skall bevisa. Om du går till doktorn då du mår dåligt och alla provsvar leder till att doktorn konstaterar att "det inte är något fel på dig" så litar du på doktorn och låtsas som att allt är väl eller tror du ändå att du är sjuk om du inte mår bra, eller "inbillar du dig bara" då? Hur vet vi hur långt i har kommit i vetenskapen idag, att vi har kommit så långt och bevisat så mycket att allt som dagens vetenskapsmän lyckats bevisa är sant och allt som man inte lyckats motbevisa måste vara falskt?

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

Gick ur kyrkan för 12 år sedan, riktigt bra beslut. Det enda jag ångrar är att jag inte gick ur tidigare.

För övrigt är jag ateist, ifall någon frågar mig om jag är religiös så brukar jag säga att logiken och vetenskapen i såna fall är min "religion". Dvs rent förnuft och en tro på något som är i ständig förändring och inte en gammal bok som skrevs sjukt långt ifrån vår tidsålder.

Religion användes först för att ena, sedan för att kontrollera. Religion är ena anledningen till krig, det monetära är den andra. Ser inget positivt med religion i dagens moderna civilisation.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Skrivet av difi:

@Lasergurka:

Man kan lika gärna tro att allt man rör blir guld. Det har inte hänt ännu men när som helst så kommer allt jag någonsin tagit i förvandlas till ädelmetall.

Chansen att gud finns är att likställa med ovan påstående, dvs det finns inga bevis på att det inte kommer hända. Skillnaden är att de ena alternativet statistiskt har större chans att inträffa eftersom guld finns, medan "gud" inte gör det.

Vanföreställningar bör behandlas med lämplig medicinering och om inbillningarna kvarstår är institutionalisering nästa steg i behandlingen.

Precis, just därför jämförde någon det med jultomten. Allt jag gjorde var att förklara varför man om tvungen skulle tro på ett av alternativen skulle kunna tänkas föredra att tro på jultomten. Inte så komplicerat

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Nu består inte hela Sverige av Stockholm, utanför landets tre största städer finns det mycket mindre orter där det ofta förekommer minst en kyrka. Som även de har lågt antal besökare men också brukar ligga lite utanför bostadsområdena.

De bör minska på antalet byggnader eller locka tillbaka sina medlemmar. Något nytt mirakel, vatten förvandlas till kaffe. Perfekt för mer lättsamma och välkomnande tillstämningar där kyrkans personal kan möta befolkningen på orten.

Nej, hela Sverige beror består inte av Stockholm, och hela Sverige består heller inte av landsbyggd. Även i mindre städer finns en eller flera kyrkor nästan alltid centralt. Jag håller helt med om att kyrkan inte borde använda något fuskmetoder för att få in sin inkomst, utan att just de som vill stödja kyrkorna går med och gör just de. Finns det intresse så finns det inkomst att hämta och de kan leva kvar, de kyrkor som inte besöks lär behöva läggas ner i brist på intresse.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Murvel:

Gick ur kyrkan för 12 år sedan, riktigt bra beslut. Det enda jag ångrar är att jag inte gick ur tidigare.

För övrigt är jag ateist, ifall någon frågar mig om jag är religiös så brukar jag säga att logiken och vetenskapen i såna fall är min "religion". Dvs rent förnuft och en tro på något som är i ständig förändring och inte en gammal bok som skrevs sjukt långt ifrån vår tidsålder.

Religion användes först för att ena, sedan för att kontrollera. Religion är ena anledningen till krig, det monetära är den andra. Ser inget positivt med religion i dagens moderna civilisation.

Haha, ja, folk som påstår att vetenskapen också är en typ av religion är nog det argument jag blir tröttast på av alla (säger inte att du gör det alltså). Alla religioner utgår ju ifrån någon typ av övernaturligt ting, och allt vetenskapen "tror på" är ju per definition inte övernaturligt, så redan där faller ju hela argumentet. En annan viktig skillnad är ett religion försöker berätta hur världen fungerar och skapats, medan vetenskapen är en metod att undersöka hur världen fungerar och skapats.

En annan viktig skillnad är att vetenskapen mer än gärna motbevisas, kunde det bevisas att allt vetenskapen står för är helt fel hade nog de flesta som "tror på" vetenskapen blivit otroligt uppspelta och exalterade. Har svårt att se det hända inom någon religion. En tredje viktig skillnad är just det; Bevis.

En liten rant, egentligen helt orelaterad till dig, fick mig bara att tänka på ett argument som används allt för sällan och som gör mig allt för trött.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

@flodisar: Du generaliserar något katastrofalt mycket, inte bara i detta inlägg utan i ditt efterföljande också. Att anklaga alla forskare i denna värld för att vara köpta är felaktigt, ignorant, okunnigt och rent förolämpande mot alla därute som viger sina liv åt seriös forskning som tar åratal. Mina övriga svar till dig är nedan i massor av text. Det är intressant att se argument för den totala motsatsen av vad jag tycker men det är uppenbart hur olika vi är så du behöver inte ens svara om du inte vill. Jag har varken tid, lust eller ork att fortsätta den här diskussionen.

Återigen: generalisering. Som jag inte över huvud taget håller med om så det får stå för dig. Varken jag eller någon jag känner har blivit påtvingat en framtid eller ett yrkesval av sina föräldrar.

Möjligtvis att Mozart började spela piano när han var 2-3 år gammal, annars har jag inte ens hört talas om sådana underbarn i vår tid.

Jag håller inte med dig om att ateism är en religion. Ingen annan än du har använt ordet "profet" för att beskriva Darwin eller Marx. Jag kan inte hålla med dig mindre om att ateism är något som i detta sammanhang "påtvingas" folk alls. En liten nyfödd bebis kan inte känna sig varken religiös eller ateistisk. Det enda man gör genom att inte tvinga in det i en religion direkt är att låta den förbli agnostiker (som ordagrant översatt från grekiskan betyder utan kunskap - passande nog för spädbarn) och ge det ett val i framtiden när den personen känner sig mogen att göra det valet, oavsett om den väljer att gå mot ateism eller mot religion. Att gå mot religion är heller inte samma sak som att gå mot kristendom och därför tycker jag det är fel på båda sätt att automatiskt bli insorterad där som man i detta landet blev innan 1996.
Jag stryker "föräldrar" ur den här diskussionen helt och hållet eftersom jag inte förstår vad det har att göra med saken över huvud taget. Ja - småbarn blir "påtvingade" ett eller flera språk om man ska kalla det så. Dessa är nödvändiga och helt essentiella för all sorts personlig utveckling. Att vänta med att lära barn språk för att de själva ska få välja vilket de tycker verkar roligt fungerar inte. Småbarn blir "påtvingade" mat för att de behöver överleva. Ett spädbarn kan redan när det är nyfött uttrycka vad det tycker om och inte vilket påverkar vilket påverkar föräldrarna att ge det bebisen saker den tycker om. Leksaker? What? Vad har vi för "sorts" speciella leksaker i detta land? Barn behöver språk. Barn behöver mat. Barn behöver inte en kristen tro. Barnets föräldrar kanske känner att de behöver det i sina liv men de kan inte påstå att deras barn behöver det för ett barn behöver ingenting det inte ens kan formulera tankar om en och religion är ingenting som kommer reflexivt till ett nyfött barn heller.
Som jag har sagt ovan ser jag snarare agnosticism som ett standardvärde. Kan du ge exempel på dessa "värderingar från avgrunden"? Om Svenska kyrkan inte har mycket att göra med kristendom, var har den då sina värdegrunder vill du påstå? Varför är det bättre att automatiskt bli kristen än att automatiskt bli agnostiker? Jag tycker för övrigt det är smått komiskt och extremt motsägelsefullt att kalla ett samhälle för "kristet" och "modernt" på samma gång.
Varför är det mer rättvist att tvinga någon att bli protestant kristen som vi var i detta landet för länge sedan? Precis som du själv säger är det ju extremt orättvist att neka rätten både till ateism eller andra religioner om man nu skulle föredra dem. Jag har för övrigt gått i grundskola och gymnasium med personer som var troende kristna. Jag tror helt enkelt tvärtom mot dig att inte är speciellt svårt att hitta en tro när man blir äldre.

Jämförelsen du gjorde, men som du inte kommenterar, var ju med underbarn som börjar spela fiol i ung ålder mot de som börjar senare för att de tycker det är roligt och därför har svårare att göra karriär inom det. Du har fortfarande inte sämre förutsättningar att göra karriär inom religion bara för att du inte blir kristen från födseln.
Och ändå sitter du här med någon som försöker ta diskussionen på riktigt med dig men nu generaliserar du igen och verkar tro att alla ateister ser ner på kristna. Varför? Eller är det någon sorts undanflykt? Flera här i tråden (långt ifrån alla) har sagt de orden men det är inte dem du pratar med nu. Jag har aldrig sagt något sådant och det är mig du pratar med nu så försök inte med den ursäkten.
Det här får stå för dig. Att fler går ur kyrkan betyder inte att man säger hejdå till traditioner, seder, kultur eller kulturarv, var sig av religiösa eller andra sorter. Att vårt lands lagar har formats av kristendomen behöver man inte se som något positivt vill jag påpeka.
Att vår historia och bakgrund är kristen påverkar inte faktumet att vi numera är ett av de mest ateistiska länderna i världen. Vårt samhälle och vår planet har inget annat val än att utvecklas med hjälp av vetenskap som tyvärr verkar svår att kombinera med religion och tro ibland. Kommentaren du precis gav angående vetenskaplig forskning är bara ett exempel på det.

Dold text

Börjar bli sent så jag ska fatta mig kort och slutgiltigt.
Forskare: Nej, jag menar inte ALLA forskare, men det är inte någon hemlighet (och det råder inte brist på exempel) att resultat manipulerats till att bli sådana som gynnar beställaren av en studie till exempel. När något sker tillräckligt ofta då generaliserar man - för att BELYSA Problemet och menar att tilltron till vetenskapsmän inte kan vara 100%-ig så länge problemet är så vida spritt och ofta förekommande. Att det finns riktiga vetenskapsmän och en vetenskap är det inte någon som har sagt emot.

Vidare har detta (att människor med pengar manipulerar resultat av studier) något att göra med att jag emotsäger vetenskap. Jag ser inte varför Gud skulle vilja att vi slutar utforska universum som han skapat.

Om du ska börja spela fiol tex så får du börja i tidig ålder. Sedan att Mozart /redan var bra på det/ i den åldern är en helt annan sak så klart då han var ett geni inom sitt fält. Återigen feltolkning av vad jag skrev. Jag sade aldrig att de spelade fiol professionellt utan att man brukar behöva börja i den åldern eftersom att det är svårt att bli riktigt bra på det /när man blir vuxen/ om man börjar för sent. Dvs vanliga barn (inte underbarn) måste börja ta fiolen i handen vid så tidig ålder generellt sett första gången. Och så gör man också i många länder där det satsas på musik.

Ang. ateism som religion: Jag avsåg aldrig att ordets betydelse skulle innebära att det betyder avsaknad av religion eller ej - jag menar att jag tycker att ateister klagar på religiösa, men beter sig själva enligt samma mönster, bara att man placerar människan på Guds plats, vare sig man vill erkänna det eller ej. Påtvingad i den bemärkelsen att ateister frånstöter möjligheten till att Gud finns. Säger man "kanske, ta reda på det själv" till sitt barn om det frågar om Gud finns? Min misstanke är att de flesta ateister säger "nej" precis som de flesta här i forumet. Då påtvingar man ett synsätt och eliminerar en möjlighet för barnet.

Vidare gällande påtvingat: Fortfarande feltolkat. Jag menade inte /att/ de behöver lära sig ett språk utan /vilket/. Och att det är naturligt att huvudspråket tex är svenska i Sverige. Det är ju dumt att kalla det för påtvingat (även om det i praktiken blir det). Och för mig är det samma med Kristendomen. Jag tycker att det är det som är det normala och inte ateism (vilket för mig inte är en neutral icke-religiös rörelse utan något helt annat som jag har förklarat tidigare).

Jag nämnde Darwin och gjorde jämförelsen med somligas profet just för att det ofta är ateister som just menar på att vetenskap och religion är motpoler, vilket jag inte tycker. Men det finns många som tycker så och basunerar ut den synen, och använda detta som är taget från luften till att föra sin argumentation mot varför man inte kan ha ett modernt kristet samhälle. Sverige var kristet i modern tid (vet inte vad som är så komiskt eller motsägelsefullt med det) och samhället har värre problem nu än då kan jag tycka tex.

Jag nämnde Marx som en pik till kommunismen och hur de rev kyrkor och försökte ta ifrån folket deras tro. Precis vad folk här idag också verkar vilja. Man ser inte längre annat än sitt hat gentemot kristna. "Riv kyrkor", "Alla skall vara ateister" etc.

Exempel på värderingar från avgrunden:
Man favoriserar andra religioner men vill absolut trycka ned just kristendomen. Generaliserar jag? Detta måste även ateister erkänna att de ser regelbundet.

Kristna högtider har kapats av kommersialismen och varje betydelsefull högtid för kristna har gjorts om till en stor galleria och köpfest. Man tycker att det är ok att göra så, vilket säger en del om dessa människor finner heligt (inget alls verkar det som i mina ögon).

Att ofödda barn inte är mänskligt liv med en egen kropp.

Ang Svenska Kyrkan:
De har frångått Bibeln och dessutom har vi ju något så konstigt som "kyrkoval" i Sverige. Vad politiker och politik har i kyrkan att göra vet jag inte för det har de inte enligt mig. Kyrkan skall förmedla Guds ord och gärningar, inte syssla med politik. Dessutom har Svenska Kyrkan själva gett sig in i politiken. Ännu värre. Det finns dock andra kyrkor.

Att jag generaliserar betyder att det är tillräckligt ofta förekommande för att kunna göra det. Jag menade inte dig specifikt men som du också märkte så fanns det flera som använder tex "tror på sagor". Kollektiv bestraffning kan man kalla det om man vill men det är också så många lagar och regler skapas - pga ett antal som förstör för övriga som tillhör samma grupp (oavsett om det handlar om bilister, elever, politiker etc). Alla socialdemokrater med rösträtt i parlamentet behöver inte rösta likadant (tex för ett förslag) men om utfallet blir att förslaget går igenom så generaliserar man till att Socialdemokraterna röstade igenom, eller säger att riksdagen röstade igenom. Det spelar ingen roll att inte alla individer röstade så, de tillhör en grupp och bedöms enligt gruppens agerande. Jag tycker med andra ord att det sker tillräckligt ofta för att ta illa vid mig och ryggar tillbaka.

Precis som du anser att det sätt på vilket samhället formats av kristendomen inte behöver vara positivt, så anser jag att det inte är positivt att Sverige blivit ett ateistiskt land i den utsträckningen som det har. Klart att civilisationen skall utvecklas med vetenskap. Jag ser ingen konflikt mellan vetenskap och kristendom, men jag anser att avsaknad av kristen andlighet hos människor gör dem inte till bättre människor. Det var allt.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

@ThreadRipper: Finns inga bevis för någon gud så det är både logiskt och lätt att anta att det inte finns någon gud.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThreadRipper:

Jag avser inte att vinna någon diskussion utan framför min åsikt i ett tråd som helt klart är obalanserad till ateismens favör och smutskastning av Kristenheten.

Någon skrev att religion inte är livsviktigt och jag gav ett exempel på detta då det var livsviktigt. Var har jag gjort påståendet att min religion har gjort något jättebra för dessa människor historiskt? Jag hittar inte den formuleringen. Jag talar om religion, inte om kyrkan - den har jag inte mycket till övers för historiskt och inte till Svenska Kyrkan så som den ser ut idag heller.

Däremot vet jag vilka Sverige hjälpte under krigstiden och vilka de hjälper och stjälper idag.
Oavsett vad du tycker, är det inte rätt att uttala att det är nonsens som en universell sanning - då kanske du skall läsa på om vad en gendarm är.

Nu var det dock inte ateister som började med smutskastningen. Vi har ju till och med haft präster i tråden som, såklart, ska predika hur människor ska vara. Det fungerade för hundratals år sedan men idag? Människan har lämnat planeten för längesedan, det sitter inte någon skäggig gammal gubbe på ett moln och hälsar på de som kommit så långt från vår planet. Ni kommer nog aldrig förstå varför ni tappar medlemmar, religion är en förlegad del i mänsklighetens utveckling. Speciellt statssanktionerad och påtvingad. Självklart kan ni som har någon form av trosbekännelse fortsätta som vanligt, men räkna inte med att vi andra accepterar att räknas in i eran världsuppfattning där alla som inte följer er tro är sämre människor.

Du målade själv in dig i nazist-hörnet så du får skylla dig själv att diskussionen inte går i den riktning du önskat.

Klart jag har rätten att anse religiöst flum som rent nonsens, det avgör verkligen inte du.

Skrivet av Lasergurka:

Nej, hela Sverige beror består inte av Stockholm, och hela Sverige består heller inte av landsbyggd. Även i mindre städer finns en eller flera kyrkor nästan alltid centralt. Jag håller helt med om att kyrkan inte borde använda något fuskmetoder för att få in sin inkomst, utan att just de som vill stödja kyrkorna går med och gör just de. Finns det intresse så finns det inkomst att hämta och de kan leva kvar, de kyrkor som inte besöks lär behöva läggas ner i brist på intresse.

Oj, ser nu i din citering av mitt inlägg att jag var onödigt dryg i mitt svar till dig vilket inte var meningen. Beklagar!
Dessa byggnader som ändå finns centralt lär inte vara de som skulle läggas ner då det bör finnas tillräckligt med människor runt om som kan få någon nytta med byggnaden. Om det så är de kristna som får sluta lata sig och ta sig dit och följa sin tro och de förväntningar som finns på dessa eller om man hittar någon annan givande verksamhet, sekulär eller religiös.

Att bjuda in folk på kafferep för att diskutera och se att man kanske inte är så olika på många punkter är nog ett bra steg i mitt tycke. Själv känner och har jag känt folk som är Jehovas vittnen och Mormoner och dessa är betydligt behagligare att umgås med än SvK'are som ofta är onödigt aggressiva mot folk som inte tillhör deras tro. Så länge de själva inte fattar, eller för den delen vill fatta, varför de tappar anhängare och folk väljer sekulering i nådens år, 2017, så kommer deras problem bara fortsätta.

Permalänk
Medlem

Finns tre huvudväger in i religon, indoktrinering, trauma eller sinnessvaghet.

Indoktrinering ser jag som övergrepp mot barn och ska på alla sätt motverkas.
Med trauma menar jag att man varit med om eller blivit utsatt för något man inte kan förklara eller vill hantera och därför lägger locket på.
Finns oräkneliga exempel på manipulation av människor genom religion som uppstår när individen inte tar självansvar och detta definierar jag som sinnessvaghet.

Vilka övriga religiösa finns då?

Den försvinnande lilla del som självmant valt religion i ett skede där man är kapabel nog att aktivt göra valet att bli religiös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Chansen att gud finns är att likställa med ovan påstående, dvs det finns inga bevis på att det inte kommer hända. Skillnaden är att de ena alternativet statistiskt har större chans att inträffa eftersom guld finns, medan "gud" inte gör det.

Hur vet du att gud inte finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur vet du att gud inte finns?

Klumpig formulering, jag skulle självklart inte påstått att gud inte kan existera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kanske är jag lite gammaldags, men en förlovning för mig är när man bestämt sig för att gifta sig
Och det finns ju fördelar med att vara gifta, främst om man skaffar barn ihop.

Japp du är gammaldags

Som sagt, jo det är ju den fördelen då, att du slipper en massa pappersarbete, men det går att lösa på annat sätt med.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Fel på punkten fina byggnader som finansieras genom den vanliga skatten.
Kyrkoskatten avser löner och omkostnader för anställda inom kyrkans korridorer.

Fel?
"Genom att betala kyrkoavgiften är du bland annat med och stödjer:"
"underhållet av våra kyrkobyggnader."
https://www.svenskakyrkan.se/kyrkoavgiften

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Fel?
"Genom att betala kyrkoavgiften är du bland annat med och stödjer:"
"underhållet av våra kyrkobyggnader."
https://www.svenskakyrkan.se/kyrkoavgiften

Drift samt underhåll av historiska byggnader får dom bidrag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur vet du att gud inte finns?

För ingen har bevisat att han finns.
Det är inte upp till någon att bevisa att han inte finns, det är folk som tror att han finns som ska bevisa att han gör det.

Typiskt försök till omvänd bevisbörda av religiösa.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

@difi: 52% får de bidrag för.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

För ingen har bevisat att han finns.
Det är inte upp till någon att bevisa att han inte finns, det är folk som tror att han finns som ska bevisa att han gör det.

Typiskt försök till omvänd bevisbörda av religiösa.

Avsaknad av bevis är inte bevis på avsaknad.

Permalänk
Medlem

@Ajin: Och innan man fick 52% fick man mindre, dvs när 52% inte räcker till prästens nya bil så får man mer än 52%