Permalänk
Avstängd

Dollarns värde.

Som världens absolut mäktigaste man Donald Trump har sagt så har dollarn varit övervärderad.
Vi i Sverige har nog även fått en svagare krona pga våra svaga regering.

Vad tror ni om detta kommer den fortsätta sjunka så vi har råd att köpa nya delar till våra datorer igen :)?

1$=8.82kr idag så vi får väl se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Även om svenska kronan vore starkare så hittar de väl på någon fin skatt som jämnar ut det

Permalänk
Medlem

Med en oberäknelig idiot vid rodret kan man inte anta annat än att dollarns värde kommer att dala... Hoppas bara innerligt att vi inte får ta del av smällen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Som världens absolut mäktigaste man Donald Trump har sagt så har dollarn varit övervärderad.
Vi i Sverige har nog även fått en svagare krona pga våra svaga regering.

Vad tror ni om detta kommer den fortsätta sjunka så vi har råd att köpa nya delar till våra datorer igen :)?

1$=8.82kr idag så vi får väl se vad som händer.

Jag tror att du missförstått lite. Att svenska kronan är låg är inte det minsta dåligt för Sverige som land. Låg krona = hög export vilket bara är bra för vår ekonomi. Dock är det inte lika bra för oss som konsumenter då importpriserna samtidigt ökar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Som världens absolut mäktigaste man Donald Trump har sagt så har dollarn varit övervärderad.
Vi i Sverige har nog även fått en svagare krona pga våra svaga regering.

Vad tror ni om detta kommer den fortsätta sjunka så vi har råd att köpa nya delar till våra datorer igen :)?

1$=8.82kr idag så vi får väl se vad som händer.

Dollarns värde är en viktig faktor för inflationen så om den sjunker så sänker riksbanken räntan eller köper statsobligationer så att kronan försvagas, så jag tror inte vi kommer få se en dollar under 8Kr igen på mycket länge.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Med en oberäknelig idiot vid rodret kan man inte anta annat än att dollarns värde kommer att dala... Hoppas bara innerligt att vi inte får ta del av smällen.

Har vi otur får hela världen ta smällen, sen får vi hoppas att det bara är på grund av usel finanspolitik och inte kärnvapenkrig. Om USAs ekonomi rasar (igen) så kommer den ta med sig resten av världen, se bara vad som hände 2008. Dessutom anses dollarn vara den säkraste valutan i kristider så om resten av världen rasar kan det till och med bli så att dollarn stiger ännu mer, precis som hände 2008.

Skrivet av Ozzed:

Dollarns värde är en viktig faktor för inflationen så om den sjunker så sänker riksbanken räntan eller köper statsobligationer så att kronan försvagas, så jag tror inte vi kommer få se en dollar under 8Kr igen på mycket länge.

Så länge Riksbanken tävlar med ECB om vem som är bäst på att hålla nere sin valuta lär vi inte se en dollarförsvagning, iaf inte så länge Kina fortsätter att låna ut pengar till USA.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Som världens absolut mäktigaste man Donald Trump har sagt så har dollarn varit övervärderad.
Vi i Sverige har nog även fått en svagare krona pga våra svaga regering.

Vad tror ni om detta kommer den fortsätta sjunka så vi har råd att köpa nya delar till våra datorer igen :)?

1$=8.82kr idag så vi får väl se vad som händer.

Utveckla gärna på vilket sätt vår "svaga regering" sett till att vi fått en svagare krona.

Hade du läst på lite hade du kanske förstått att en icke-övervärderad valuta är bra för ett lands export.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av eucalyptus:

Även om svenska kronan vore starkare så hittar de väl på någon fin skatt som jämnar ut det

Som kemikalieskatten som lägger gör det mycket dyrare att köpa komponenter jämfört med en färdig dator?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

$ får gärna trilla neråt 6 spänn igen så det blir kul att handla där...
Sista vändan över dit var galet dyrt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Så länge Riksbanken tävlar med ECB om vem som är bäst på att hålla nere sin valuta lär vi inte se en dollarförsvagning, iaf inte så länge Kina fortsätter att låna ut pengar till USA.

Där har du en osäkerhetsfaktor. De kan ju bli gramse nu när Trump har trumpetat ut att "Ett Kina"-politiken inte är en självklarhet, men oavsett faktorer i omvärden så lär Riksbanken sträva efter en hög dollar i förhållande till kronan, så billig elektronik förblir en dröm.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Som kemikalieskatten som lägger gör det mycket dyrare att köpa komponenter jämfört med en färdig dator?

Har dom ändrat förslaget till att även innefatta komponenter nu?

Permalänk
Medlem

Jag skall till USA om 3 veckor, så den får gärna trilla ner 30%
Sakta nedåt, men tvivlar det händer någonting speciellt direkt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av joakim99:

Har dom ändrat förslaget till att även innefatta komponenter nu?

Vad jag vet är det är inte specificerat för, eller emot komponenter. Utan endast luddigt elektronik som innehåller flamskyddsmedel, dvs allt med kretskort, dvs alla komponenter utom de flesta chassin kan ingå i den kategorin. Så en tusenlapp eller två extra i kemikaliskatt för att bygga löst istället för köpa färdigbyggt är risken. :/

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Vad jag vet är det är inte specificerat för, eller emot komponenter. Utan endast luddigt elektronik som innehåller flamskyddsmedel, dvs allt med kretskort, dvs alla komponenter utom de flesta chassin kan ingå i den kategorin. Så en tusenlapp eller två extra i kemikaliskatt för att bygga löst istället för köpa färdigbyggt är risken. :/

Förslaget som jag har läst är specificerat gällande vilka varor som berörs. Min tolkning är att kompletta datorer ingår men inte datorkomponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Jag tror att du missförstått lite. Att svenska kronan är låg är inte det minsta dåligt för Sverige som land. Låg krona = hög export vilket bara är bra för vår ekonomi. Dock är det inte lika bra för oss som konsumenter då importpriserna samtidigt ökar.

Beror ju på hur man ser det. Hela svenska folket blir fattigare när vi får mindre köpkraft. Fördelen är att våra varor blir billigare vilket gynnar exporten och att man därmed enklare kan behålla jobben.

Ett land som går bra, brukar få en starkare valuta..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Med en oberäknelig idiot vid rodret kan man inte anta annat än att dollarns värde kommer att dala... Hoppas bara innerligt att vi inte får ta del av smällen.

Han pratade om en stor bubbla och om att dollarn var övervärderad innan han vart vald.
Vi kommer få ta del av smällen.. GARANTERAT, att tro något annat är väldigt barnsligt.

Kan inte räntan på statsskulden med öka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Med en oberäknelig idiot vid rodret....

Vi har redan tagit smällen med Löven & Co vid rodret.
Hoppas det blir ändring på det snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av grazzt:

Vi har redan tagit smällen med Löven & Co vid rodret.
Hoppas det blir ändring på det snart

Vad är det för Löv du pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Med en oberäknelig idiot vid rodret kan man inte anta annat än att dollarns värde kommer att dala... Hoppas bara innerligt att vi inte får ta del av smällen.

Jag tror det kan gå åt andra hållet också. Han har lovat jobb, stängda gränser och importskatter. För att nå dit kommer han totalt strunta i tidigare satta miljömål, som tex öppna kolgruvor, öppna upp ledningar för oljetransport som utvinns av oljesand (tjärsand) som brukar klassas som den smutsigaste alternativet. Om inte pengarna räcker till så kan han ju alltid låna lite mer och låta nästa president städa upp. Det som kan tala emot är om resten av världen slutar samarbeta med USA vilket skulle kunna ske om det inte längre är lönsamt.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vi i Sverige har nog även fått en svagare krona pga våra svaga regering.

Det är till största del Riksbanken som ligger bakom försvagningen i sina försök att få upp den svenska inflationen.

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Jag tror att du missförstått lite. Att svenska kronan är låg är inte det minsta dåligt för Sverige som land. Låg krona = hög export vilket bara är bra för vår ekonomi. Dock är det inte lika bra för oss som konsumenter då importpriserna samtidigt ökar.

Det kan visst vara dåligt då en låg, eller konstgjort låg, värdering av en valuta inte ger företag incitament att effektivisera, när sedan valutan stiger så blir de dubbelt bestraffade. Dels av den högre valutan, dels av att de är mindre effektiva än andra nationers företag.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Där har du en osäkerhetsfaktor. De kan ju bli gramse nu när Trump har trumpetat ut att "Ett Kina"-politiken inte är en självklarhet, men oavsett faktorer i omvärden så lär Riksbanken sträva efter en hög dollar i förhållande till kronan, så billig elektronik förblir en dröm.

importskatter, kineserna lär inte vara glada över om de har ett dåligt deal med usa, i och med att de köper statsobligationer som översätts till pengar som amerikanarna använder för att köpa kinesiska produkter.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av grazzt:

Vi har redan tagit smällen med Löven & Co vid rodret.
Hoppas det blir ändring på det snart

Vi får en chans nästa år!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huxflux:

importskatter, kineserna lär inte vara glada över om de har ett dåligt deal med usa, i och med att de köper statsobligationer som översätts till pengar som amerikanarna använder för att köpa kinesiska produkter.

Ja speciellt Kina men även hela världen ger USA saker helt gratis bara att de inte fattar.
Det är som att låna ut pengar till en knarkare de kommer inte få ett skit tillbaka.

Eller jo de kan självklart betala tillbaka sina lån bara såga ner ett par miljarder träd och göra om dem till papper och skriva $$$$ på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja speciellt Kina men även hela världen ger USA saker helt gratis bara att de inte fattar.
Det är som att låna ut pengar till en knarkare de kommer inte få ett skit tillbaka.

Eller jo de kan självklart betala tillbaka sina lån bara såga ner ett par miljarder träd och göra om dem till papper och skriva $$$$ på dem

man kan väl säga att det ekonomipolitiska överenskommelser som länderna har emellan, stötta varandra för att hålla systemet i rullning. Det vart ju lite knepigt där efter 2008 och vi lever fortfarande i efterdyningar.
Utöver förnekelsen över klimathotet och hans värderingar så är det en sak som oroat mig med trump, han kommer att utlösa en förtroendekris men kan också med det vara en faktor som utlöser en ny finanskris. Jag blir alltid lite orolig hur djup en sån kan bli, speciellt när världen håller på att bli än mer splittrad.

/me går och bunkrar tonfiskburkar

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd

http://www.svd.se/nordea-vdn-det-ar-en-bobubbla-i-stockholm
De pratas om Trump överallt kanske perfekt att han finns så man kan skylla på någon när det går åt helvete

Är det inte bättre att bita i det sura äpplet redan nu istället för att skjuta upp problemet 8år till?
Är det verkligen så viktigt för Kina att sälja sina saker till USA för att inte kunna unna sig något själva? Det är knappast så att USA kan betala tillbaka utan har väl default/hyperinflation som val.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av gabriel15:

http://www.svd.se/nordea-vdn-det-ar-en-bobubbla-i-stockholm
De pratas om Trump överallt kanske perfekt att han finns så man kan skylla på någon när det går åt helvete

Är det inte bättre att bita i det sura äpplet redan nu istället för att skjuta upp problemet 8år till?
Är det verkligen så viktigt för Kina att sälja sina saker till USA för att inte kunna unna sig något själva? Det är knappast så att USA kan betala tillbaka utan har väl default/hyperinflation som val.

Du måste vara ny i finans/politikvärlden ^^
Ingen politiker/riksbankschef vill sitta med hundhuvudet när bubblan smäller. Möjligt att de försöker hitta en väg ut men jag tror att de låtsas som det regnar o kör på tills det inte går mer.
Kommer bli en händelserik dag det händer!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd

I början av året kunde man köpa bitcoin för 800$ sedan rusa de upp till 1250$ och nu gått ner till 1000$, det är också något jag följer.

Det händer mycket i politiken just nu och dollarn har börjat röra på sig lite tror ja.
https://www.youtube.com/watch?v=cm0DxSBjPXE
Här sitter de i 5 timmar och skyller på Ryssland som vanligt, detta kan ju inte sluta bra....

Permalänk
Avstängd

Bitcoin 2600$
USD 8,49kr

Får väl se om de smäller till senare i år Känns som en ekonomisk kris kan komma under Trump för han är perfekt att skylla på för att sedan demokraterna ska kunna vinna nästa val.

Permalänk
Avstängd

8,19kr= 1$

Vem ska USA bomba denna gången? Kanske Nordkorea?

Skulle va trevligt med lite nordkoreanska flyktingar som omväxling här hemma i Sverige de kanske är snälla

Permalänk
Medlem

Ner till 6.50 så man har råd att åka dit och tokhandla lyxkonsumption