Vilken var din första dator?

Permalänk
Medlem

Atari 800. Verkligen imponerad av denna nymodighet.
Hyrde den först av Stor & Liten men vart tvungen att köpa denna roliga sak.
När 5.25" diskettenhet dök upp betalade 5500:- (mycket pengar då)
Fick ner laddningstiderna för spel dramatisk från 5-7 min till sekunder

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Commodore VIC-20. Ligger dock sedan många, många år i en låda i förrådet.

Permalänk
Medlem

Första dator var en Amiga A600, har ett 20tal maskiner i samlingen idag. Men börjde långt tidigare med polarens C64 samt senare skolans ABC80 och 286'or. Första egna PC'n kom först betydligt senare i form av en Pentium166.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Atari 1040STE

Min första PC blev en 486 Dx66...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Avstängd

Atari 720 (eller hette den 740?) ST. Första PCn var en 286:a några år senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Atari 720 (eller hette den 740?) ST. Första PCn var en 286:a några år senare.

Skickades från m.sweclockers.com

520 eller 1040

Permalänk

Vi hade en äldre dator med de där stora disketterna.. Kommer inte ihåg modell och så då vi fick den av några bekanta. Sen skaffade min mor en 266mhz pentium från ett erbjudande på hennes jobb. Minns inte mycket mer än just det och att 3xxmhz var det bästa som fanns på den tiden.. Men kostade säkert dubbelt så mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
Radeon RX 6800 XT
Kingston KC3000 M.2 1024gb + WD blue 2TB
Kingston Fury 16GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 1

Permalänk
Medlem

Citerar pappa.
''Min första dator var en IBM PS/2 55SX, kostade 25 000 kr och då ingick en halv dags utbildning ''
Min första dator Hade en P4.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

c64 såklart. Med diskettstation. Feta grejjer.

Första pcn va en amd 386dx 40mhz med 5mb ram och totalt 210mb hdd. Hade även svga kort i den! 1024*768 ftw!

Så underbara minnen....

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Commodore VIC-20, med bandstation och diskettstation (dom där stora mjuka vad de nu hette) Hade även cartridge spel som man plugga in bakom datorn har jag för mig.

Första PC var en 386 SX någe har jag för mig.

Permalänk
Medlem

En begagnad Amiga 500+, det var '94

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Första datorn jag hade fick jag löda ihop själv, någon byggsats. Med RF-modulation fick man upp det på en TV, i stort sett. Det fanns ingen möjlighet att lagra program utan det blev med penna och papper och till att skriva in det man höll på med om strömmen gick.
Den första riktiga datorn var ABC 80 och man kom i kontakt med VIC 20 i skolan. Sedan på gymnasiet så skaffade skolan in ett stordatorsystem som hette Prime 1. Här fick man programmera Pascal och göra sina första databaser.
Hemma blev det senare Atari 520ST som med köp av minnen och 270 lödningar senare hade gjort till en Atari 1040. På denna lärde man sig att spela dataspel, det bästa av allt: Dungeon Master.
En C128 skaffades också. Fast jag skaffade den efter Atari. Amiga blev det aldrig. Den första PC var en PC AT. Den var inte kul men jag tog skalet av den senare och satte i en 486 DX2 66 i den lådan (med 16 MB RAM, kompisarna undrade vad man skulle med så mycket till) Fast innan dess så var det en 286, 386 DX och en Cyrix.
Tror faktiskt att jag byggde in min PII i samma låda senare. Det var kul att ha kvar det gamla skalet på sin "monster" maskin.
Senare blev det uteslutande PC tills för några år sedan då jag skaffade en Mac Mini. Nu kör jag huvudsakligen PC men har ett par Mac och PCn klarar av att köra Hackintosh. Det blir ingen mer hårdvara från Apple till datorer. Med endast lite besvär så dualbootar jag huvuddatorn (trippel ibland, har en Ubuntu på men kör Linux huvudsakligen virtuellt)

Permalänk
Medlem

C64

Min första dator var en Commodore 64 med bandstation, sjukt imponerande då och sjukt roligt. Det bästa var ju att man lånade ett "mixband" av polarna med en massa olika spel på och kopierade kassetten på sin boombox där hemma Grejjer det. Tac2 joystick för de mera precisionsspelen eller frenetiskt juckande.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Den första egna var en Spectravideo MSX 728 med bandstation, joysticks och ett gäng spel på cartridges som jag ärvde av farsan när han bytte upp sig från sin ZX81a och skaffade nån PC av nåt slag. Då var jag 9 år eller nåt.

Ett par år senare fick jag en C64 med en 1541 diskettstation, Joysticks (tror d var tac 2) och en "Final Cartridge" (v3 tror jag) som minskade laddningsiden av spel till några sekunder. Polarna var rätt avis på min Cartridge kommer jag ihåg, hehe. Den bytte jag ut mot en "Final Cartridge VI" lite senare.

Efter det vart det en Amiga 500. Det var den första datorn jag hade monitor till. C64 körde jag i TVn med RF-modulator och MSX hade en inbyggd har jag för mig. Sprang i begagnat affärer och köpte alla datortidningar jag kunde hitta. Satt och knappade Basic och läste Datormagazin.

Polarn hade modem, typ 1200 bauds eller nåt på Amiga-tiden. Där hängde man på BBSer och kollade på "Flossy the farmer". Jag fick inte ha modem för morsan, hon var livrädd för teknik. Hon var väl rädd att jag skulle hitta på massa skit och att telefonräkningarna skulle skena iväg (det löste jag ändå några år senare genom att hänga på "heta linjen", HAHA, där fick hon). Those were the days

Visa signatur

i7-7700K | Asus Z270E | 2x16GB Corsair LPX 3000 | Asus 1060 OC 6GB | Sound BlasterX AE5 | Samsung 960 250GB | Samsung 850 1TB | Toshiba HDWN180 8TB | Silverstone GD09 | BQ Dark Rock TF | Thermaltake RGB 850W | Corsair K70 LUX RGB | Razer Mamba

Permalänk
Medlem

Min första dator var en Atari 520STE som mer eller mindre ersattes av en Amiga 500 knappt ett halvår senare. Amigan är borta sedan länge, men Atarin är bevarad. Kanske dags att se om den fungerar?

Min första PC var en 486 DX25, tror det var 4mb minne i den och 105mb hårddisk. Härliga minnen

Permalänk

Jag hade en C64, men datorintresset vaknade aldrig riktigt med den.
Däremot fick farsan en hög med 486or från jobbet när Pentium kom, och då var det en hel del sport att få ihop delar från dem så man fick en dator som var så snabb som bara fick att få dem. Det var mer än en liten utmaning med olika kretsuppsättningar, IRQ-problematik mm. Men det var roligt.

Dock var kompetensen lägre än intresset, så jag brände fler windowsinstallationer än jag vill erkänna. Mååånga disketter var det för att installera windows (12st?) och ännu fler för att installera office (26st?). Med det jag vet idag hade jag gjort mycket annorlunda, men det är väll det som är poängen

Permalänk
Medlem

C128 - Jösses vad många goda minnen från kopior av kassettband, spola till rätt ställe, klippa disketter, spela underbara spel - Bruce Lee någon - och grunderna i Basicprogrammering.

Sen en Amiga 500. Med gråten i halsen såldes legot och Star Wars leksakerna. Vilket prestandakliv. Grafik. Ljud. Men det mest bisarra var när jag sålde den på Tradera för något år sedan. En kille, min ålder..., kom i en liten gul sportbil. Nyrik och löpte alla leksaker han aldrig fick som liten. Sån underbart konstig men bra känsla att lämna datorn i hans vård

Permalänk
Medlem

Som många andra i tråden så var C64 den första datorn i mitten av 1980-talet. Spel på kassettband, dubbla Tac2:or som var helt oförstörbara. Lärde mig också grunderna i BASIC och skrev enklare program. Det är många fina minnen.

Sedan kom Amiga 500 in i bilden och den helt fantastiska grafiken och oslagbara ljudet. Minns Wizball, IK+, Monkey Island, Lemmings, Pinball Fantasies och alla fräna demos som folk gjorde och skickade till varandra. Noisetracker och Soundtracker, sampler, hmmmm, 4 kanaler med oändliga möjligheter. Bildprogram och grejer. Av någon anledning lånade jag ut Amigan till en kompis som snart flyttade till andra sidan stan. Sen såg jag aldrig röken av den igen.

Min första egna PC var en stationär i486 SX 25 MHz någon gång 1991-1992. Själv dreglade man över de som hade DX33:or. Den minns jag inte mycket av annat än DOS 5.

Visa signatur

Datorer är för nördar. Jag har datorer.

Permalänk
Medlem

Fick ärva en Victor "nånting" 80286 med väljbar frekvens på baksidan. Vill minnas att det var beskedliga 8 eller vanskliga 10 Mhz som gällde! Bestående minnet från datorn var att den hängde sig om man bytte frekvens under gång, samt att jag lyckades radera Paint från den, på något sätt.

Ett Add pak på 30 Mb var jäkligt fränt också!

Första egna datorn jag köpte för egna pengar var en K6-2 400 Mhz som gladeligen gjorde 500 Mhz med väldigt högljudd luftkylning. Detta parades med 128 Mb RAM och ett Voodoo3.

Permalänk
Medlem

jaha, den var Commodore 64. Grymma spel, den tiden.

Permalänk
Inaktiv

Min första kontakt med datorer. Det handlar ej om en dator utan hur jag tillslut fick min så varning för lång text.

Jag var uppvuxen på landet, inga i min omkrets som jag kände pratade om datorer tills runt '96. Jag var dock bland de första i Sverige att skaffa en Nes (runt '86) och jag hade många spel (mest i området), så jag upplevde inget behov av en dator. Det var dock min äldre bror som valde denna och jag visste inget alls om tvspel/datorer. Jag hade enbart sett Game and Watch innan.

Första gången jag fysisk fick testa en dator var runt '87, det var en Commodore 64, jag var imponerad att det fanns spel på kassetter, men grafiken kvalitén var betydligt sämre än min Nes så jag det var inget som låg i min önskelista.

Det dröjde till '92 innan jag fysisk kom i kontakt med en dator igen, helt ärligt ingen i min bekantskapskrets pratade ens om datorer. (ja, jag kom från landet)
Och det var att i skolan då vi fick gå en skrivmaskinskurs, där vi fick turas om att använda datorerna som hade färgskärm och det var mycket bråk kring att få använda dessa. Sedan i efterhand listade jag ut att det vi menade med färgskärm var grön/svart skärm istället för vit/svart. När man startade datorn kom man till en batchmenu, där man kunde välja olika program. Det var ett tangentbords- träningsprogram som vi använde mest men även ett coolt spel som hette Cheops Pyramid.

På någon enstaka dator i skolan hade de ett väldigt knepigt program som man kunde starta, programmet tog hur lång tid som helst att öppna och man kunde ej göra något vettigt i den mer än att ändra klockan, rita lite etc. Programmet hette Microsoft Windows om jag minns rätt, jag vet ej om så många av er har testat denna knepiga nostalgi program.
Några barn från välbärgade familjer på skolan hade datorer hemma, där de hade ett spel som hette Simcity och visade upp, vi tyckte det var hur coolt som helst.
Nå även om det var roligt med datorer så var det inte precis något jag önskade mig, troligen att de var svindyra.

Nå jag gjorde praktik i en butik runt '94 och fick hundra kronor, av någon anledning köpte jag mig en datortidning. Man fick en kassett med som det fanns hur mycket som helst på. Att visa upp kassetten i skolan var lite som att visa upp ett fodral till nyaste iPhonen, det gav intrycket att man hade något dyrt hemma. (tänk på landet och vi var långt efter de i städerna)
Sedan började mitt datorintresse växa, jag köpte fler datortidningar och läste på, fick lära mig saker som att det fanns mjuk och hårdvara och vad de olika hårdvarorna hette. Efter mycket grunnande köpte vi vår första familjedator runt '95 för nästan 30 000kr, den hade det mesta som fullt multimediautrustning, cdrom läsare, ljudkort, färgskrivare.

Vi fick med mängder av cdromskivor och jag körde igenom dessa, en dag kraschade datorn och farsan blev riktigt vansinnig, vi tog dit en som kunde mycket om datorer men vi fick den aldrig bli som ny och jag fick så mycket skäl.
Vi köpte datorn på Siba och vi ringde dit, vi fick ett nytt nummer och vi fick faktisk väldigt bra support, de skickade ny installationsmedia av vissa program på posten, men datorn blev aldrig detsamma.
Farsan skällde mycket och sa att datorer är ej gjorda för att spela på och i princip förbjöd sånt, sedan pratade om att flytta datorn till ett annat ställe för rent bokföringsarbete. Farsan kände folk som på något sätt jobbade med datorer inom elkonstruktion och de sa samma sak. Och att de där cdromskivorna innehåller så mycket information så att de förstör datorerna.
Detta kan låta rått, men med tanke av att endast 2 i min klass hade dator så var jag ändå extremt lottad.

Några år efter så började jag gymnasiet och flyttade hemifrån, gymnasiet låg i en annan byhåla. Vi hade en dataklubb som ej intresserade mig, vad de gjorde på dataklubben fick jag senare veta och det var att spela multiplayer spel som duke3d och C&C, senare även Quake.

Av en ren slump som kom jag i samma klass som den från grundskolan som hade en dator, på första datalektionen fick jag lära mig mycket nytt. Min före detta klasskamrat frågade mig hur jag kunde vara så extremt dålig på dator när jag hade haft dator så länge och han berättade om en kamrat som bara hade haft dator i ett halvår och kunde så mycket mer. -Denna kamrat om från en välbärgad familj och ändå hade han suttit utan dator så länge.. (ja, landet)

Jag kände mig lite ledsen.. Nu i efterhand så har jag insett att det är extrem stor skillnad att få ha en egen dator som man får göra vad man vill med och ha kamrater som lär en, än att sitta helt ensam utan internet, endast några datortidningar och försöka lista ut hur man ska göra. Lägg där till en extremt aggressiv fader om datorn inte ser exakt likadan ut efter som innan.
Runt 96 skaffade jag ett modem, det var enbart för att komma åt BBSser, detta var grymt coolt, strax efter skaffades internet.

Sedan rullade det på, jag köpte nya datorer med de bättre hårdvarorna på, från '98 tills runt 2005 handlade bättre hårdvara enbart om spel, alltså jag köpte ett dyrt grafikkort enbart för att spel skulle fungera bättre. När jag nu städade hittade jag ett grafikkort från runt 2001, där jag hade monterat en fläkt ovanför kylflänsen för att klocka den enbart för att spel skulle flyta på bättre. Nå från runt 2006 har jag mer slutat med spel, mindre för varje år. Min 7700K med 64 GB ram som jag nu har haft ett tag har jag t.ex inte testat ett enda spel på ännu.

Nå vad gjorde jag fel.
1: Jag skulle ha önskat mig en dator mycket tidigare. Även om jag var först bland min umgängeskrets var jag betydligt senare än många stadsbor.
2 Att köpa en dator för 30 000kr var rent vansinne, vi skulle ha köpt en billig ny och sedan en begagnad som jag fick leka med. Det dröjde ju från '93 till '97 innan jag fick använda en dator som jag ville.
3: För mycket spelfokus, alltså i början av 2000 talet läste jag till dataingenjör, ändå köpte jag datorer för hur de presterade i spel. Jag optimerade även datorn just efter spel. Jag skulle ha prioriterat annorlunda.

Mina fel kan ursäktas med att jag levde i en tid med informationsbrist, men jag tycker många upprepar samma misstag som mig fast över 20 år senare när det finns internet och allt.
De köper en svindyr dator som är färdigmonterad, eftersom den är så dyr så vågar de ej göra något vettigt med datorn och de precis som mig lär sig ej mycket om datorer. Bättre är att köpa en dator för halva priset, montera ihop den själv och sedan experimentera.

Permalänk
Avstängd

En gammal APPLE IIC.

Har den fortfarande kvar ståendes fullt fungerande (tror jag) uppe på vinden.

Visa signatur

Besök gärna min egna sida BockenBruse.com
Mitt sista bilinköp TOYOTA YARIS VERSO -03 kanske ingen skönhet men ett bra transportfordon.

Permalänk
Medlem

amiga 500 som jag hottade upp med extra diskett-station och en hårddisk. det var rätt unheard of med hårddisk, jag fattade knappt hur jag skulle använda den. tror den var på 40Mb. en extern kloss som man sköt in i SCSI-porten på sidan. runt 93-94 skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

C-64. Pappa hade köpt den begagnad med en hel hög spel på kassetter till den, det var väl 1989 tror jag, och jag satt klistrad framför tv:n hemma varje dag efter skolan.

Permalänk

Den första riktiga var nog en STOR ABC80, på det tidiga 80 talet och då var man kung på gatan med grön och svart bild på skärmen

Visa signatur

Intel Core i5 4690K 3,5 GHz @ 4,60Ghz Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Crucial BallistixSport 2x8GB 1600MHz Noctua NH-D15 MSI GeForce GTX960 Gaming 2GB, Fractal Design Define S Black,Samsung 850 EVO Series 250GB,WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB 7200RPM, AOC E2470SWDA 23,6, Windows 10 / 64 Pro

Permalänk
Medlem

Första datorn jag hade var mina föräldrars Dell Dimension, 4200 tror jag den hette för att vara exakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Fick en begagnad C64 när jag fyllde sex år.

Permalänk
Medlem

PACKARD BELL CLUB 300 med Cyrix M-II 300 och 2,1 GB hårddisk.

Efter tre dagar slog åskan ner och modemet slogs ut. Var tvungen att öppna datorn och sätta i ett nytt modem och sedan startade mitt intresse för hårdvara och bygga/trixa med datorer. Men jag hade kvar min PB tills Intel P4 1.5 GHz med RAMBUS kom ut. Wao, this is the skit! Aldrig att en dator behöver vara snabbare, nu är gränsen nådd för mig... trodde jag.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hittade en gammal orderbekräftelse på min första dator, inte retro bara gammal.
Dator i delar från netonnet.

Cooler Master Elite 333
ATHLON 64 X2 5600+ S.AM2
M2N-E SLI (AMD sAM2)
Geforce N8600GT 512MB Silent
DDR2 1GB 667Mhz x2
Caviar SE 16MB 320GB SATA
Ace 520WR

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Pentium3 450Mhz med 256ram, Voodoo2+ Nvidia TNT