Vart köper man en cykel egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

5 km är så kort sträcka att du kan åka på i stort sett vad som helst, jag hade nog tittat på en citybike/trekking för att få skärmar, ljus från navdynamo, pakethållare och lås, vill du ha lite underhåll och ska cykla på vintern så kika på interna växlar (finns upp till 18 växlar idag) och utan fjädring, interna växlar gör ju även att du får kedjeskydd eftersom kedjan inte rör sig i sidled och de kräver mycket mindre service, väljer man remdrift är det ev bara att göra ett oljebyte i växellådan varje år eller smörja den beroende på system, skaffa även nån packväska.
Men det hänger ju på priset också.
Nått sånt här är en vettig åretruntpendlare för 5km men inte så sportig, träna kan man göra (men inte tävla)
http://www.evaldsmtb.se/pub_images/original/kh16_jubilee_lite_f1_he_308a3717d8.png
http://www.evaldsmtb.se/familj-sport/herrcyklar/kalkhoff-cyke...
Har du råd och vill ha det närmast underhållsfritt och med extrem kvalitet så
https://www.vannicholas.com/files/4/9/0/3/Van%20Nicholas%20Deveron%20Pinion%2029er%203Al-2.5V%20Titanium.tif?width=1000
18 interna växlar, remdrift, hydrauliska fälgbromsar...
https://www.vannicholas.com/touring-bikes/deveron

Skrivet av dumbo:

Jag hade skippat dämpad gaffel. Ska du inte köra mycket i terräng tillför en dylik mest att cykeln blir tyngre och i terräng brukar inte gafflar i den prisklassen vara så bra ändå.
På en pendlingscykel skulle jag valt att ha hydrauliska skivbromsar då de funkar väldigt problemfritt och är nästan underhållsfria. Det finns mekaniska åxå som är okej men de flesta har bara ett ok och böjer bromsskivan när man bromsar. Man måste även justera dem i takt med att belägen slits. Fälgbroms äter snabbt upp fälgarna vid vintercykling om man inte är pedantisk med att hålla dagar och belägg rena.
Är det möjligt är ju remdrift och interna växlar trevligt om man vill ha så lite underhåll som möjligt. Men det är ju en fråga om pris så klart.
Annars är ju, som sagt, 5km inte så långt så nästan vilken tantcykel som helst funkar. Det är ju dock roligare att cykla på en cykel man gillar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Herr Kantarell:

@Läkaren @Gwaniiz

Just idag kan man få en White hybrid för 4000kr (-2000kr)

https://www.xxl.se/white-white-sc-comp-ff-16-hybridcykel/p/11...

Denna cykel kan man cykla både lugnt på och även snabbt och på de flesta underlag.
Ska man köpa en cykel vill man gärna ha en lätt cykel med bra växlar och bromsar.
Stöd och skärmar kan man köpa till för ca 250kr tot.

Tackar för svaren!

Vad är det som gör att priset skiljer så pass mycket mellan cyklarna? Är helt okunnig inom detta område.

Den från XXL är iofs prissänkt, men de två andra kostar ju 7-8000.

Hur mycket bör man lägga? Som det känns just nu så lutar det åt XXL-cykeln pga priset.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Rent nöje måste jag säga

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Vad är det som gör att priset skiljer så pass mycket mellan cyklarna? Är helt okunnig inom detta område.

Den från XXL är iofs prissänkt, men de två andra kostar ju 7-8000.

Hur mycket bör man lägga? Som det känns just nu så lutar det åt XXL-cykeln pga priset.

Generellt är det ju komponenter som skiljer mellan de olika prisklasserna. Det är alltså växlar, bromsar, hjul osv som blir bättre. Dels blir det i regel att de funkar bättre. Med bromsar kan det vara bättre bromsverkan och bättre modulation och för växlar kan det vara att det är fler växlar med tätare steg i bakväxeln samt att den växlar lite snabbare och mer precist.
I regel brukar dyrare komponenter vara lättare och de utgör den större delen av vikten för cykeln (ramen väger inte särskilt mycket, gerenellt sett) så sparar man några gram på varje komponent blir det litegrann i slutändan.

Ska man säga något om billiga kontra något mindre billiga cyklar så är det att på de allra allra billigaste så sitter det de billigaste komponenterna och man brukar i regel inte göra något för att försöka dölja att så är fallet heller. Om man kliver upp lite i pris så brukar man fortfarande ha billiga grejer på i stort sett allt, men man sätter dit en finare komponent på ett ställe, ofta bakväxeln. På så sätt kan man säga att cykeln har "Deore-växlar" eller att den har "Deore" kort och gott, vilket ju då är en sanning med modifikation, eftersom den ju har EN komponent från den serien men resten är enklare grejer. Det är alltså lätt att tro att man får mer än man egentligen får.
När man kommer upp i prisklass till runt 7-8k skulle jag säga att cyklarna börjar få lite mer "harmoni" i komponentvalet. Man hittar oftast relativt bra grejer på hela cyklen och man kompromissar inte på samma sätt. Lägre ner i pris får man oftare väga lite för och emot.
Det sagt ska man inte hänga upp sig FÖR mycket på vilka komponenter som sitter på cykeln så länge det är någorlunda vettiga grejer. De mesta som tex Shimano sätter sitt namn på funkar rätt bra, även i de lägre prisklasserna. Komponenterna slits ju dessutom och behöver så småningom bytas och då kan man ju uppgradera efter hand, om man vill det.

Det sagt så är det många som tycker att Tektros bromsar är betydligt sämre än tex Shimanos, åtminstone när det gäller hydrauliska sådana. Jag har inte erfarenhet av Tektro själv, så jag kan inte uttala mig, men det handlar ffa om att de har sämre modulation, dvs det är lite mer av/på än Shimanos där det är enklare att bromsa lagom mycket och därmed få en mer kontrollerad inbromsning.

Cykeln från XXL har vettiga växlar och vettiga växelreglage, vettiga bromsar ser väl allmänt rätt vettig ut. För de pengarna är det en vettig cykel, helt klart. Ska man säga något så ser väl däcken ut att vara onödigt mönstrade om du inte ska cykla på grusväg eller så, men de slits ju ut relativt fort och då kan man skaffa något annat, eller så har man dessa på vinterhalvåret och annat på sommaren.
Du får ju, så klart, vara medveten om att utanpåliggande växlar kräver mer skötsel för att de ska funka bra jämfört med navväxel. Särskilt så på en cykel som används i svenskt "vinter"väglag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gwaniiz:

Tackar för svaren!

Vad är det som gör att priset skiljer så pass mycket mellan cyklarna? Är helt okunnig inom detta område.

Den från XXL är iofs prissänkt, men de två andra kostar ju 7-8000.

Hur mycket bör man lägga? Som det känns just nu så lutar det åt XXL-cykeln pga priset.

Materialvalen och hur välbyggt det är skiljer, det är ju även viss skillnad på funktioner och det blir skillnad i känsla och tex så skiljer det även i servicebehov om du jämför olika växelsystem som interna och kedjeväxel, olika bromsar ger väldigt olika känsla och funktion främst i dåligt väder, ramens vridstyvhet och geometri påverkar väldigt mycket så undvik "damcyklar" för de är oftast väldigt mjuka i ramen och fruktansvärt mycket jobbigare att åka på, detsamma gäller ju även fjädring, speciellt bakfjädring är en pina på väg så låt det stanna i skogen, fram är det inte lika illa utan kan vara bekvämt i tätorter och många gafflar går att låsa enkelt med en knapp på styret om man cyklar på väg men å andra sidan ger en kolfibergaffel liknande känsla (men inte i skogen) och sparar dessutom en del vikt.
Vikten spelar större roll om det är backigt eller i en stad där man ofta byter hastighet men är inte så viktigt om man håller jämn fart på en väg osv...
Det kan vara väldigt bekvämt och förbättra kontrollen och säkerheten att kunna låsa fast fötterna på pedalerna åtminstone när det inte är vinterväglag.
Det kan vara ganska stor skillnad på en pendelcykel för 5000 om du jämför med en för 15000 men prioritera ett lågt servicebehov och pålitlig funktion om du inte kan skruva själv för med så kort sträcka som 5 km som normaldistans per tur så kommer det mesta att funka och eftersom det handlar om en 15 minuters cykeltur hinner du inte bli så irriterad på smådetaljerna som man blir vid längre turer.

Edit:Angående cykeln som länkas från XXL så verkar den vara en hybrid med ett däckval som tyder på att man tänkt sig grusväg snarare än asfalt, inget ont i det och däck är ju slitdelar så cyklar man mest på asfalt kan man ju gå ner lite i bredd och välja nått slätare på den när man byter däck nästa gång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för all info jag har fått!

Ska fundera lite på hur jag ska göra, har ännu inte bestämt mig helt.

Har en sista fråga, varför är 2017 års modell av denna billigare än 2016?

https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-17-hybridcykel/p/1132050_...

https://www.xxl.se/white-white-sc-comp-ff-16-hybridcykel/p/11...

Det som verkar skilja är växel och bromsar?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gwaniiz:

Tackar så mycket för all info jag har fått!

Ska fundera lite på hur jag ska göra, har ännu inte bestämt mig helt.

Har en sista fråga, varför är 2017 års modell av denna billigare än 2016?

https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-17-hybridcykel/p/1132050_...

https://www.xxl.se/white-white-sc-comp-ff-16-hybridcykel/p/11...

Det som verkar skilja är växel och bromsar?

Bra fråga varför priset skiljer 1000 kr, det har bog mest med årsmodell och logistik att göra för delarna på cykelarna är ju likvärdiga och även om de inte är identiska så borde det inte skilja så i pris, det kan ju också vara felmärk, man kan ju ofta vilja bli av med den äldre modellen men de har sänkt priset på den nya.
Vill du ha nått exakt svar får du nog fråga den som satt priserna på cyklarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Denna kan åxå bara en bra kandidat men 8-växlat Alfine-nav.

http://www.cykelkraft.se/nishiki-speed-f-2016

Skickades från m.sweclockers.com

Börjat fastna mer och mer för denna. Efter att ha läst inläggen i tråden så har jag tolkat det som att detta är en cykel som kräver mycket lite underhåll p.g.a broms- och växelsystemet? Har aldrig mekat med cyklar, så en cykel som kräver lite underhåll är positivt.

Är ju som sagt en kort sträcka att pendla, utöver det är den tänkt att användas som motions/vardagscykel.

Kanske är bäst att lägga lite extra pengar trots allt.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gwaniiz:

Börjat fastna mer och mer för denna. Efter att ha läst inläggen i tråden så har jag tolkat det som att detta är en cykel som kräver mycket lite underhåll p.g.a broms- och växelsystemet? Har aldrig mekat med cyklar, så en cykel som kräver lite underhåll är positivt.

Är ju som sagt en kort sträcka att pendla, utöver det är den tänkt att användas som motions/vardagscykel.

Kanske är bäst att lägga lite extra pengar trots allt.

Ja intern växel kräver mindre service och det gör ju även att kedjan inte slits och kräver service på samma sätt.
komplettera gärna upp den med navdynamodrivet ljus och stöd och lås om du ska anpassa den mot pendelcykel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Börjat fastna mer och mer för denna. Efter att ha läst inläggen i tråden så har jag tolkat det som att detta är en cykel som kräver mycket lite underhåll p.g.a broms- och växelsystemet? Har aldrig mekat med cyklar, så en cykel som kräver lite underhåll är positivt.

Är ju som sagt en kort sträcka att pendla, utöver det är den tänkt att användas som motions/vardagscykel.

Kanske är bäst att lägga lite extra pengar trots allt.

Ja, den har ju inte remdrift, som ju hade varit ännu bättre ur den avseendet, men interna växlar och hydraliska skivbromsar gör att den funkar relativt problemfritt även i smutsiga förhållanden utan att man behöver tvätta den jämt och ständigt. Sedan skadar det såklart inte att hålla kedjan ren då den slits mer om den är smutsig, men växlarnas funktion störs inte på samma sätt som men utanpåliggande växlar.
Det enda underhållet bromsarna behöver är i princip att man byter bromsbelägg lite då och då.
Den har ju även det lite finare "Alfine"-navet som funkar lite bättre och har lite mindre förluster än Nexus, som är det lite billigare alternativet. Nxus funkar såklart åxå helt okej. Det är väldigt många cyklar som har det och om det inte funkade skulle det ju inte varit så stor spridning på det.

En sak som kan vara en liten nackdel med just denna Nishiki är att den har 27.5" hjul, vilket gör att utbudet på däck är lite mindre än till ett vanligt 28"-hjul. Exempelvis mer "väganpassade" dubbdäck kan vara svårt att hitta skulle jag tro. Det behöver inte vara några problem, men det kan vara bra att känna till.

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men så har jag beställt en cykel från mangobikes.com.
450€ med frakt och färger o.s.v. valda själv.
Alla ställen jag sett som recenserat deras cyklar menar att det ska vara väldigt hög kvalitet för det låga priset.

Det blev mango framför t.ex. Fixie inc från bikester.se eller 6KU och BLB från childstore.se mest för att mango hade roliga valmöjligheter och jag ville väldigt gärna ha "bullhorn"-styre

Ska bli spännande att se hur detta blir

Bonusvideo på snubbe som sätter en back flip med en av deras cyklar.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk

Om man vill ha lite enklare "klassiska" cyjlar så är Stålhästen rätt populära, jag tycker själv dom är lite för tunga dock:

https://www.stalhasten.se/

Själv kollar jag på:

http://andtherev.com/

Alu cyklar du kan konfigurera lite som du själv vill, där kommer jag köpa en ATR Road Sport med 1x10 växlar.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara flika in i tråden och tipsa om att IKEA börjar sälja en cykel, Sladda.
Den är tydligen designad för att vara så underhållsfri som möjligt.
Eftersom jag inte kan så mycket om cyklar och är lite lat av mej så slog jag till på en sån.
Tvåväxlad automatväxel, drivrem istället för kedja, aluminiumram, skivbroms fram.
Det är kanske inget man cyklar runt Vättern på, men som pendlarcykel funkar den bra.

IKEA Sladda 28"

Permalänk
Medlem

Jag cyklar ca 2 mil om dagen till jobbet, och har en sådan här som jag beställde från England:

http://www.ebay.com/itm/NOLOGO-2016-black-new-Single-Speed-fr...

Fungerat bra i över ett år nu. Har inte fått bytt någonting alls i dagsläget, förutom styret som jag ersatte med ett kolfiberstyre, och tramporna med ett par av lackad nylonväv.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Canyons cyklar brukar vara prisvärda.
Dock så vet jag inte hur det är med provkörning, då dom endast säljs genom deras hemsida vad jag vet.

Canyon

Canyon tråd på happyride

Visa signatur

CPU: 3770k @ 4.2GHz GPU: MSI 7870 Twin Frozr Crossfire Moderkort: MSI Z77a GD65 PSU: Corsair AX 760W RAM: Corsair Vengance LP 8GB 1600Mhz CL7 CPU Kylare: Noctua NH-U12P Se2 Systemdisk: Samsung 830 128GB Lagringsdisk: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, 2x 1TB Samsung Spinpoint F3 Ljudkort: Creative Sound Blaster Z Chassi: Corsair 600T Tangentbord: Ducky Shine Brown Skärm: Asus VG248QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lalle-:

Jag tänkte bara flika in i tråden och tipsa om att IKEA börjar sälja en cykel, Sladda.
Den är tydligen designad för att vara så underhållsfri som möjligt.
Eftersom jag inte kan så mycket om cyklar och är lite lat av mej så slog jag till på en sån.
Tvåväxlad automatväxel, drivrem istället för kedja, aluminiumram, skivbroms fram.
Det är kanske inget man cyklar runt Vättern på, men som pendlarcykel funkar den bra.
http://www.ikea.com/se/sv/images/products/sladda-cykel-gra__0441558_PE593438_S4.JPG
IKEA Sladda 28"

Skrivet av Nanae:

Jag cyklar ca 2 mil om dagen till jobbet, och har en sådan här som jag beställde från England:

http://i.ebayimg.com/images/g/4goAAOSwawpXwbEq/s-l1600.jpg

http://www.ebay.com/itm/NOLOGO-2016-black-new-Single-Speed-fr...

Fungerat bra i över ett år nu. Har inte fått bytt någonting alls i dagsläget, förutom styret som jag ersatte med ett kolfiberstyre, och tramporna med ett par av lackad nylonväv.

Jag tror att det är två helt olika priser på dessa cyklar.
En cykel kan kosta allt från 1000 -> 150 000 kr beroende på vad du vill ha för modell och utrustning. Det är precis som med bilar men här är det mesta gjort för att få ner vikten till ett minimum, och då kostar det. Spara 20 gram på fälgar och du får betala 5000 kr extra.
Man kan alltid köpa lite dyrare för att få ner vikten ett par gram. Jag gissar på att det är billigare att banta ett par kilo

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Jag köpte en damcykel från stålhästen utan växlar. Supernöjd med den.
www.stalhasten.se

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Jag köpte en cykel till sonen i januari 2014 för 3000:- 50% rea, och det kändes bra just då. Men samma cykel såldes i mer än ett år efter det jag köpte den med sänkt pris, så 3000:- var det pris den alltid såldes för dom 6000:- var ett fiktivt pris.

Är fallet så att dem alltid har 50% rea så bryter dem mot lagen, rapportera gärna.
Utförsäljningar
Begreppet "utförsäljning" eller uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om det handlar om en slutförsäljning av säljarens hela lager eller en klart avgränsad del av det, försäljningen sker under en begränsad tid och priserna är mycket lägre än normalt.

Realisationer, rea
Begreppet "realisationer", "rea" eller uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om varorna ingår i säljarens ordinarie sortiment, försäljningen sker under begränsad tid och priserna är mycket lägre än normalt.

Med det sagt så är det inte ovanligt att butiker har produkter i sitt sortiment med medvetet uppblåsta priser bara så att dem kan sälja det med marknadsföringen "Rea X%".

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Jag hittade min 50 talare i skrotkontainern på jobbet... (tagen med tillstånd).
_Så den duger inte?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Nej
Det orkar jag inte men köper aldrig någon mer där.

rean fortsätter https://www.cykelringen.se/products.asp?Type=Prod&PID=1778

Skrivet av philipborg:

Är fallet så att dem alltid har 50% rea så bryter dem mot lagen, rapportera gärna.
Utförsäljningar
Begreppet "utförsäljning" eller uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om det handlar om en slutförsäljning av säljarens hela lager eller en klart avgränsad del av det, försäljningen sker under en begränsad tid och priserna är mycket lägre än normalt.

Realisationer, rea
Begreppet "realisationer", "rea" eller uttryck med motsvarande innebörd får bara användas om varorna ingår i säljarens ordinarie sortiment, försäljningen sker under begränsad tid och priserna är mycket lägre än normalt.

Med det sagt så är det inte ovanligt att butiker har produkter i sitt sortiment med medvetet uppblåsta priser bara så att dem kan sälja det med marknadsföringen "Rea X%".

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd

Tycker som tidigare sagts att kör man inte så långt duger vilket skit som helst och har cyklat ganska mycket och haft bra saker men idag tar jag oftast bilen så har en billig biltema cykel och skillnaden som märks mot en bra är mest vikten och att utväxling är lite låg på högsta men dom är trots allt ganska bra ändå både i skog och på väg

vist dom är inte lika bra som 10-15k cykel eller tävlings cykel men ändå rätt ok och smäller man i 4bar eller så i däcken så går även dom rätt lätt och duger rätt bra sen är det skitbilligt med delar om man ska har nått billigt skit från nått sånt ställe och har då säkert avverkat 150mil på min utan nått fel på 1500kr cykel och 6-8k+ klassen tycker jag mer är om man är jävligt aktiv

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag köpte min på Fåglum (http://www.faglum.se)

Detta är en liten familjeägd cykelbutik som har stort fokus på kunder och kvalitet.
De är inte de billigaste cyklarna, men de har väldigt bra saker och kunnig personal.

Jag har köpt 2st cyklar där de senaste 2 åren!
Ångrar inget, utmärkta cyklar och proffsig personal.

Kommer absolut kontakta dem igen för nästa cyckelköp i framtiden.

Att få prova cyklar osv. innan man köper är en självklarhet för mig som kund - så även för dem.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Jag cyklar ofta och långt ibland med gamla tunga cyklar, min personliga åsikt är att vad man bör titta på är, dels typ av däck relaterat till den typ av underlag och terräng du främst kommer att använda dig av, tex "asfaltsdäck" är en pest på grusvägar, men mycket lättare att trampa om man bara cyklar på asfalt och andra hårda underlag (själv hade jag två cyklar på den tiden), dels att den har bra och robusta lager, idag finns det nya typer av lågfriktionslager som jag skulle ha tittat närmare på om jag köpt en ny hoj idag. Dels att kedjemekanismen inte är för vekt gjord så att saker går sönder om man behöver stå och cykla med packning (vilket jag gör tämligen ofta) samt att ramen ockå tål det.

Resten är ju mest saker som tävlingsgrejer med ultralätt ram, mm men då börjar det kosta pengar och vinsten för "vardags cykling" är väldigt liten i praktiken tycker jag om man inte hårdtränar på elitnivå eller jämförbart, eller ofta cyklar extrem långdistans på tid, osv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag cyklar ofta och långt ibland med gamla tunga cyklar, min personliga åsikt är att vad man bör titta på är, dels typ av däck relaterat till den typ av underlag och terräng du främst kommer att använda dig av, tex "asfaltsdäck" är en pest på grusvägar, men mycket lättare att trampa om man bara cyklar på asfalt och andra hårda underlag (själv hade jag två cyklar på den tiden), dels att den har bra och robusta lager, idag finns det nya typer av lågfriktionslager som jag skulle ha tittat närmare på om jag köpt en ny hoj idag. Dels att kedjemekanismen inte är för vekt gjord så att saker går sönder om man behöver stå och cykla med packning (vilket jag gör tämligen ofta) samt att ramen ockå tål det.

Resten är ju mest saker som tävlingsgrejer med ultralätt ram, mm men då börjar det kosta pengar och vinsten för "vardags cykling" är väldigt liten i praktiken tycker jag om man inte hårdtränar på elitnivå eller jämförbart, eller ofta cyklar extrem långdistans på tid, osv.

Vi har liknande cykelvanor, lagerfriktionen är förhållandevis väldigt låg jämfört med rullmotståndet, inte ens en "dålig" navdynamo bromsar mer än ca 1/4 av de bästa racerdäckens rullmotstånd när ljuset inte är på. Däcket i sig ger upphov till så mycket mer motstånd så man behöver inte jaga ihjäl sig efter "superlager" om man inte ska tävla men att ha bra däck och framförallt rätt tryck kan göra stor skillnad och högre tryck är inte bäst utan rätt är det viktigaste, smala däck rullar inte heller lättare än bredare men slanglöst är i princip alltid bättre.

På en "daglig brukscykel" (som inte behöver ha traktordäck utan håller sig på vägen) så finns det nog bara ett par tre däck som borde användas, Schwalbe Marathon, Vittoria Randoneur och kanske eventuellt Continental gp4000s2, Marathon är kanske den bästa mixen av alla egenskaper, Randoneur har väldigt bra punkteringsskydd och gp 4000 är det däck som rullar lättast av alla men det görs bara i "sportbredd" dvs 28mm är det bredaste som finns.

Ska man ha ett däck som passar till nästan allt och har väldigt bra egenskaper på alla parametrar så borde man troligen titta på Schwalbe Martathon i 37 mm bredd, den rullar lättare än de smalare, är tämligen punkteringsäker och tål ganska mycket last, man behöver inte heller ha tokhöga lufttryck så det vibrerar inte så mycket att det blir bromsar eller blir tröttande på långturer.
Det passar dessutom till nästan alla ramar utom en del racers.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Instämmer, men en släkting predikar hela tiden om hur bra de nya lagren skall vara, men jag kör fortfarande gamla kullager då jag tycker att det skiljer såpass litet i jämförelse med det andra som sagts ovan... Glidlager skulle jag undvika till varje pris dock, om det fortfarande finns...
Personligen värdesätter jag att grejerna alltid fungerar mest.

Har hitintills aldrig behövt byta veresig lager eller kedja på någon av de äldre hojarna...
Trots att jag står och cyklar med kronans ryggsäck fylld med diverse skrot ibland, något som billiga kedjor tydligen inte tål.

Beställ en bra Japansk eller Taiwan tillverkad (eller Europa tillverkad, tex de franska är helt ok.) kedja, även om de är litet dyrare så är det värt det tycker jag. Finns relativt billiga Taiwanesiska kedjor som är prisvärda idag.

Idag skulle jag också ha funderat på en navdynamo, de ger som sagt inte mycket motstånd vid normal belastning (i iallafall ger även en vanlig gammaldags tegelsten såpass litet friktion att jag inte ens märker om den är på eller ej om det inte vore för ljudet mot däcket... )
Det är mycket värt, om man som jag, ofta cyklar ute i terrängen att lyse, mm alltid fungerar någorlunda och man inte behöver krångla med batterier och skit.

Jag säger, KISS och överdimensioner där det går...

Edit, vill man hålla nere prislappen utan att kompromissa för mycket så finns det gott om gamla 70-80 tals hojar ute för nästan ingenting som håller väldigt hög kvalitet även om de inte ser moderiktigt snygga ut idag... Men kan du leva med det och åka runt på en "ful" cykel så går det att göra bra affärer om man bara söker en robust bruks cykel. (Går ju bra att lacka om den med sprayfärg om man vill, tex silver...).

(Själv har jag en gammal skogsarbetar hoj från 40-50 talet, dessa var byggda som ett alternativ till bil på den tiden och byggda för att klara hård terräng, nackdelen dock är att de är väldigt tunga jämfört med racingcycklar och moderna hojar, även om den är betydligt lättare än kronans handtrampade "mopedchassin"... ).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag cyklar ofta och långt ibland med gamla tunga cyklar, min personliga åsikt är att vad man bör titta på är, dels typ av däck relaterat till den typ av underlag och terräng du främst kommer att använda dig av, tex "asfaltsdäck" är en pest på grusvägar,

Det viktigaste om man även cyklar grusväg är att inte ha för smala däck. IMO funkar det bra med däck som i princip inte har något mönster, så länge de inte är för smala. Då har man ett däck som rullar lätt på asfalt och som klarar grusväg bra. Det är ju mönstret som skapar mest rullmotstånd och ett lite bredare däck med lägre tryck rullar ofta lättare även på asfalt än ett jättesmalt med extremt högt tryck. Det är i princip bara på ett perfekt plant underlag som de extremt smala däcken med högt tryck vinner.
Skillnad blir det, såklart, om man cyklar på svårare terräng är grusväg, då behöver man ofta nabbar på däcken.

Citat:

Har hitintills aldrig behövt byta veresig lager eller kedja på någon av de äldre hojarna...
Trots att jag står och cyklar med kronans ryggsäck fylld med diverse skrot ibland, något som billiga kedjor tydligen inte tål.

Beställ en bra Japansk eller Taiwan tillverkad (eller Europa tillverkad, tex de franska är helt ok.) kedja, även om de är litet dyrare så är det värt det tycker jag. Finns relativt billiga Taiwanesiska kedjor som är prisvärda idag.

Det är ju en del olika faktorer som spelar roll för hur länge slitdelar går att använda.
Vad gäller kedjan så spelar det stor roll hur väl man tar hand om den. Cyklar man 3-4 mil om dagen i ur och skur och aldrig gör ren den så kommer den att slitas ganska mycket.
Vilken typ av växlar man har spelar öven det roll. Utanpåliggande växlar där kedjan snedbelastas sliter mer på kedjan.
Växlar med fler kransar på kassetten har ju även smalare kedja, vilket gör att den håller sämre, så 3x7 är ju, ur perspektivet livslängd på kedjan, vettigare än 2x11, tex.
Navväxlar är ju det bästa och remdrift är ju eg att föredra framför kedja.

Lagerna är väl i regel inget jätteproblem. Jag har cyklat över 800mil/år i 5 år på min gamla (numera pensionerade) cykel och lagret i bakhjulet börjar visa lite tecken på slitage. Då har jag inte servat det en enda gång så...

Skrivet av mrqaffe:

Vi har liknande cykelvanor, lagerfriktionen är förhållandevis väldigt låg jämfört med rullmotståndet, inte ens en "dålig" navdynamo bromsar mer än ca 1/4 av de bästa racerdäckens rullmotstånd när ljuset inte är på. Däcket i sig ger upphov till så mycket mer motstånd så man behöver inte jaga ihjäl sig efter "superlager" om man inte ska tävla men att ha bra däck och framförallt rätt tryck kan göra stor skillnad och högre tryck är inte bäst utan rätt är det viktigaste, smala däck rullar inte heller lättare än bredare men slanglöst är i princip alltid bättre.

Skrivet av Mizzarrogh:

Instämmer, men en släkting predikar hela tiden om hur bra de nya lagren skall vara, men jag kör fortfarande gamla kullager då jag tycker att det skiljer såpass litet i jämförelse med det andra som sagts ovan... Glidlager skulle jag undvika till varje pris dock, om det fortfarande finns...

Även om rullmotståndet såklart påverkar så är det ju i regel väldigt litet på totalen, lite beroende på hastighet.
Vid ca 15km/h överstiger luftmotståndet rullmotståndet och vid 30km/h så står luftmotståndet för över 90% av motståndet.
Sittpositionen påverkar luftmotståndet i ganska stor utsträckning.

Permalänk
Avstängd

Mest om man cyklar i sand och annat löst material man märker av däcksbredd tydligt tycker jag.
Hårt packad jord, barr, mm brukar gå hyggligt ändå. I stan använde jag en gammal tävlings cykel från 60 talet förut, som regel belastar man inte heller stads cykeln lika hårt som en arbetshäst man använder att frakta saker i skogen och liknande.
Tävlings cyklarna kräver dock mer skötsel och det är mer noga att man sköter och rengör kedjan, växlar, mm, annars kan den totalkvadda så att man typ måste riva allt och montera om alltsammans efter oljebad... Hände mig en gång när jag var liten att den kärvade ihop så till den grad att det inte längre gick att trampa runt drevet... (eller tjaa... närapå i allafall...). Tog mig en hel dag att fixa till den med krypoljor och skit mins jag...

Jag brukar göra rent kedjan ordentligt med tvättnafta, fotogen, bensin, 5-56, eller vad man har till hands som är lämpligt, med jämna mellanrum, samt efter behov om den blivit väldigt skitig, annars ligger som ni säger fina stenpartiklar kvar och sliter på länkarna fogar, detta kan göra att den springer av plötsligt med tiden. (Efter att man tvättat den ordentligt ren, även i kedjelager, mm så oljar man in den ordentligt igen). Jag brukar ta av den och lägga den i en skål med nafta över natten om den blivit mycket skitig, sedan får man vicka på varje länk i oljan så att man verkligen får ur allt stendamm och annat som ligger kvar och sliter annars. Drygt, men de tär ända sättet...

Riktigt gamla kedjor brukar jag försöka att rädda om det går då de är i en helt annan klass än de nyare.
Har tom lyckats rädda kedjor som varit i princip en stor svart klump av smuts och hopbeckad gammal loja, tog flera dagar i oljebad,men det var värt besväret.

Andra svaga länkar är slaglänkar och annat man fogat ihop kedjan med, jag brukar ha med någon extra reparationslänk i packningen med övriga cykelverktyg.

Cyklar man extremt mycket (tex tränar inför lopp, hårdtränar dagligen, etc) ställer det ju dock andra krav även på hur man klär sig, mm. Då kanske en dyrare cykel också är befogad, men detta är ju något man som regel bör prova ut först så att man vet vad som passar.
Proffs cyklar är som regel ganska specialiserade mot det man avser hålla på med.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Mest om man cyklar i sand och annat löst material man märker av däcksbredd tydligt tycker jag.
Hårt packad jord, barr, mm brukar gå hyggligt ändå. I stan använde jag en gammal tävlings cykel från 60 talet förut, som regel belastar man inte heller stads cykeln lika hårt som en arbetshäst man använder att frakta saker i skogen och liknande.
Tävlings cyklarna kräver dock mer skötsel och det är mer noga att man sköter och rengör kedjan, växlar, mm, annars kan den totalkvadda så att man typ måste riva allt och montera om alltsammans efter oljebad... Hände mig en gång när jag var liten att den kärvade ihop så till den grad att det inte längre gick att trampa runt drevet... (eller tjaa... närapå i allafall...). Tog mig en hel dag att fixa till den med krypoljor och skit mins jag...

Jag brukar göra rent kedjan ordentligt med tvättnafta, fotogen, bensin, 5-56, eller vad man har till hands som är lämpligt, med jämna mellanrum, samt efter behov om den blivit väldigt skitig, annars ligger som ni säger fina stenpartiklar kvar och sliter på länkarna fogar, detta kan göra att den springer av plötsligt med tiden. (Efter att man tvättat den ordentligt ren, även i kedjelager, mm så oljar man in den ordentligt igen). Jag brukar ta av den och lägga den i en skål med nafta över natten om den blivit mycket skitig, sedan får man vicka på varje länk i oljan så att man verkligen får ur allt stendamm och annat som ligger kvar och sliter annars. Drygt, men de tär ända sättet...

Riktigt gamla kedjor brukar jag försöka att rädda om det går då de är i en helt annan klass än de nyare.
Har tom lyckats rädda kedjor som varit i princip en stor svart klump av smuts och hopbeckad gammal loja, tog flera dagar i oljebad,men det var värt besväret.

Andra svaga länkar är slaglänkar och annat man fogat ihop kedjan med, jag brukar ha med någon extra reparationslänk i packningen med övriga cykelverktyg.

Cyklar man extremt mycket (tex tränar inför lopp, hårdtränar dagligen, etc) ställer det ju dock andra krav även på hur man klär sig, mm. Då kanske en dyrare cykel också är befogad, men detta är ju något man som regel bör prova ut först så att man vet vad som passar.
Proffs cyklar är som regel ganska specialiserade mot det man avser hålla på med.

Vill man ha enklare underhåll så bör man ha interna växlar så att kedjan eller remmen hela tiden kan gå rakt, det finns även möjlighet att helt kapsla in den och den typen av kedjeskyddslösningar är betydligt vanligare på cyklar från Holland/Belgien.
Det är ju också mycket enklare att byta olja i en intern växellåda än att kladda med kedja och kedjeväxlar och skivbromsar ger också mindre underhåll då de inte skapar så mycket damm, det är en enorm skillnad på hur skitig cykeln blir när man jämför fälgbromsar med skivbromsar och även om skivor inte nödvändigtvis ger högre bromskraft så är det oerhört mycket mindre skillnad i olika väder och har man hydrauliska skivbromsar är det också mycket bättre känsla och lättare att reglera bromskraften.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.