Vart köper man en cykel egentligen?

Permalänk
Medlem

Eller cykla som en kung som jag. Bästa cykeln jag ägt :). Nu orkar jag cykla tills benen blir trötta på riktigt istället för att övriga, skadade kroppsdelar hinner ta för mycket stryk i en cykel med aggressiv sportram.
http://www.nicebikes.se

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Många schyssta tips.

Hur är det att bygga om en gammal racer till en single speed (inte en fixie utan en med "frisnurr-stuff")?

Är det svårt?

Farsan har en racer han använde flitigt på 90-talet som kanske står gömd i en ladan någonstans. Oklar vilket skick och fabrikat det är, kanske inte vill mecka om den för mycket om det är nått "fint".

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Läkarn:

Många schyssta tips.

Hur är det att bygga om en gammal racer till en single speed (inte en fixie utan en med "frisnurr-stuff")?

Är det svårt?

Farsan har en racer han använde flitigt på 90-talet som kanske står gömd i en ladan någonstans. Oklar vilket skick och fabrikat det är, kanske inte vill mecka om den för mycket om det är nått "fint".

Det är så svårt som du vill ha det för du väljer ju själv hur mycket du vill göra, ett nytt bakhjul kan du köpa färdigt eller om du vill göra det själv köper du ett nav och bygger om med gamla fälgen och ekrarna och då är det lite svårare men inte omöjligt.
Det är mest skruvande och det som är jobbigast är nog att välja delar.
Du kan ju bygga nått mer udda ochså tex remdrift.
Vill du göra det enkelt och om navet stödjer det så kan du använda distanser typ >

http://www.velosolo.co.uk/ssspacers.html
Sen är det bara att korta ner kedjan o köra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte min cykel på cykelkraft.se i somras. Den blev snodd för några veckor sen
Bra butik iallafall. Ok priser, fri montering, bra support och snabb frakt. Det är väl allt man kan önska sig hos en butik.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

jag köpte en biltema yosmithe och mamma en monark. efetr 11 år hade jag fan ingen rost fast den stått ute, det hade mamma efter ett par år

Permalänk
Medlem

Var inte rädd för att köpa en begagnad cykel hos en lokal handlare, köpte min för 1000:-(DBS herrcykel från sent 90-tal) Med detta priset så hade den fått ny kedja, bromsklossar, växel och broms vajrar samt en uppputsning. Lokala småhandlare är ofta måna om sitt rykte och stolta över sitt kunnande

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera en bra pendlar/motionscykel?

Pendlarsträckan är ca 5km enkel väg.

Har kollat på denna hos cykelkraft:
http://www.cykelkraft.se/kross-evado-3-0-vit-bla-89815#147=97...

3990kr, ordinarie pris 5890kr.

Testade även några cyklar idag hos den lokala cykelaffären, fastnade för en
"Specialized Crosstrail Sport Disc".

Den skulle kosta 6990. Då ingick lås, stänkskärmar och reflex/lampa.

Vilken hade ni valt av dessa två?

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

http://www.kronan.com/sv/shop/cyklar

Fantastiska cyklar gjorda för att klara apocalypsen. Haft min i snart 15 år och går lika bra än.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gwaniiz:

Någon som kan rekommendera en bra pendlar/motionscykel?

Pendlarsträckan är ca 5km enkel väg.

Har kollat på denna hos cykelkraft:
http://www.cykelkraft.se/kross-evado-3-0-vit-bla-89815#147=97...

3990kr, ordinarie pris 5890kr.

Testade även några cyklar idag hos den lokala cykelaffären, fastnade för en
"Specialized Crosstrail Sport Disc".

Den skulle kosta 6990. Då ingick lås, stänkskärmar och reflex/lampa.

Vilken hade ni valt av dessa två?

5 km är så kort sträcka att du kan åka på i stort sett vad som helst, jag hade nog tittat på en citybike/trekking för att få skärmar, ljus från navdynamo, pakethållare och lås, vill du ha lite underhåll och ska cykla på vintern så kika på interna växlar (finns upp till 18 växlar idag) och utan fjädring, interna växlar gör ju även att du får kedjeskydd eftersom kedjan inte rör sig i sidled och de kräver mycket mindre service, väljer man remdrift är det ev bara att göra ett oljebyte i växellådan varje år eller smörja den beroende på system, skaffa även nån packväska.
Men det hänger ju på priset också.
Nått sånt här är en vettig åretruntpendlare för 5km men inte så sportig, träna kan man göra (men inte tävla)

http://www.evaldsmtb.se/familj-sport/herrcyklar/kalkhoff-cyke...
Har du råd och vill ha det närmast underhållsfritt och med extrem kvalitet så

18 interna växlar, remdrift, hydrauliska fälgbromsar...
https://www.vannicholas.com/touring-bikes/deveron

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte en hybrid på stadium , helt underbar cykel.
Sen finns det ju Team Sportia också , dom är rätt så stora på cyklar.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Någon som kan rekommendera en bra pendlar/motionscykel?

Pendlarsträckan är ca 5km enkel väg.

Har kollat på denna hos cykelkraft:
http://www.cykelkraft.se/kross-evado-3-0-vit-bla-89815#147=97...

3990kr, ordinarie pris 5890kr.

Testade även några cyklar idag hos den lokala cykelaffären, fastnade för en
"Specialized Crosstrail Sport Disc".

Den skulle kosta 6990. Då ingick lås, stänkskärmar och reflex/lampa.

Vilken hade ni valt av dessa två?

Jag hade skippat dämpad gaffel. Ska du inte köra mycket i terräng tillför en dylik mest att cykeln blir tyngre och i terräng brukar inte gafflar i den prisklassen vara så bra ändå.
På en pendlingscykel skulle jag valt att ha hydrauliska skivbromsar då de funkar väldigt problemfritt och är nästan underhållsfria. Det finns mekaniska åxå som är okej men de flesta har bara ett ok och böjer bromsskivan när man bromsar. Man måste även justera dem i takt med att belägen slits. Fälgbroms äter snabbt upp fälgarna vid vintercykling om man inte är pedantisk med att hålla dagar och belägg rena.
Är det möjligt är ju remdrift och interna växlar trevligt om man vill ha så lite underhåll som möjligt. Men det är ju en fråga om pris så klart.
Annars är ju, som sagt, 5km inte så långt så nästan vilken tantcykel som helst funkar. Det är ju dock roligare att cykla på en cykel man gillar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag hade skippat dämpad gaffel. Ska du inte köra mycket i terräng tillför en dylik mest att cykeln blir tyngre och i terräng brukar inte gafflar i den prisklassen vara så bra ändå.
På en pendlingscykel skulle jag valt att ha hydrauliska skivbromsar då de funkar väldigt problemfritt och är nästan underhållsfria. Det finns mekaniska åxå som är okej men de flesta har bara ett ok och böjer bromsskivan när man bromsar. Man måste även justera dem i takt med att belägen slits. Fälgbroms äter snabbt upp fälgarna vid vintercykling om man inte är pedantisk med att hålla dagar och belägg rena.
Är det möjligt är ju remdrift och interna växlar trevligt om man vill ha så lite underhåll som möjligt. Men det är ju en fråga om pris så klart.
Annars är ju, som sagt, 5km inte så långt så nästan vilken tantcykel som helst funkar. Det är ju dock roligare att cykla på en cykel man gillar.

Skickades från m.sweclockers.com

Den här skulle kunna vara något, beroende på vad det går kosta, så klart.
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-urban-7.0-fe-584679
Den finns även med den finare växeln Alfine, men kostar ju få lite mer då klart. Hyggligt sportig geometri såg det ut som vid första anblicken.

Edit: Annars tycker jag eg inte att man behöver låsa sig till navdynamo och har man ingen nytta av pakethållare är det ju bara onödigt vikt osv så då kan man ju kolla lite sportigare cyklar åxå.
Dagens lysen med LED drar inte så mycket ström så man får en del batteri tid mellan laddningarna...

Permalänk
Skrivet av Ain0k:

På Biltema.

När jag började uni i Uppsala så köpte jag mig en cykel på det lokala Biltema.
En enkelväxlad herrcykel. Resonerade som så att det inte finns så jäkla mycket som kan gå sönder.
Den har hållit utmärkt i snart en månad. Jag cyklar någon timme per dag. Den håller fint.
Den kostar 1594:- Obligatorisk Biltemakörv medräknat i priset, såklart.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Herr/Singlespeed-28-ova...

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/product/large/2000032640

Biltema hade bra cyklar men inte längre. Allt på de nya är av lägre kvalitet och gjort för att gå sönder. Halvår sen är de sönder.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem

Vill du ha en Åretrunt cykel, skulle jag skippa fälgbromsar. Gummiklossarna blir oftast stenhårda när det är kallt ute och då har du ingen bromsverkan eller i bästa fall bara en längre bromssträcka.

Satsa på hydrauliska skivbromsar. Mekaniska är du vara tvungen att justera vajern med jämna mellanrum, men hydrauliska är i stort sett underhållsfria. Min pendlar cykel innan den blev stulen, hade jag inte bytt olja på 5år.

Dämpad framgaffel innebär bara mera underhåll, så om du inte har 5km kullersten kan du skippa det med.
Kan rekommendera Commencal och själv har jag tittat på denna cykel:
http://www.commencal-store.co.uk/babylon-black-2016-c2x161976...

Personligen föredrar jag utanpåliggande växlar, då jag tycker det är lättare att laga punktering.
Fick aldrig grepp på den interna växlingen och justering när man monterat av bakhjulet.
Med externa är det bara att komma ihåg rätt kugghjul, men det är en ren vanesak för mig.

Har stänkskärmar sedan tidigare och en frampakethållare, som jag har tänkt att montera.

Äger en Commencal Meta AM HT för terrängcykling.
Bra leverans och inga problem.

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera Commencal. Grymt bra hojjar.
Har någon tipsat om cykloteket än? Stort utbud av bra hojjar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ain0k:

På Biltema.

När jag började uni i Uppsala så köpte jag mig en cykel på det lokala Biltema.
En enkelväxlad herrcykel. Resonerade som så att det inte finns så jäkla mycket som kan gå sönder.
Den har hållit utmärkt i snart en månad. Jag cyklar någon timme per dag. Den håller fint.
Den kostar 1594:- Obligatorisk Biltemakörv medräknat i priset, såklart.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Herr/Singlespeed-28-ova...

Vafan käkar du 19 korvar när du är på biltema!? du är ju värre än mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Personligen föredrar jag utanpåliggande växlar, då jag tycker det är lättare att laga punktering.
Fick aldrig grepp på den interna växlingen och justering när man monterat av bakhjulet.
Med externa är det bara att komma ihåg rätt kugghjul, men det är en ren vanesak för mig.

Med vettiga däck blir det i regel inte så himla ofta man behöver laga punka, men lite klurigare är det iaf första gången man gör det. Det tog en liten stund att klura ut det på sambos cykel när jag skulle byta uttjänta däck på den.
Åas behöver man inte bry sig särskilt mycket om drivlinan och växlarna funkar ändå. Vintertid ffa brukar jag behöva ge mina utanpåliggande växlar en del kärlek för att de ska funka bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@Läkaren @Gwaniiz

Just idag kan man få en White hybrid för 4000kr (-2000kr)

https://www.xxl.se/white-white-sc-comp-ff-16-hybridcykel/p/11...

Denna cykel kan man cykla både lugnt på och även snabbt och på de flesta underlag.
Ska man köpa en cykel vill man gärna ha en lätt cykel med bra växlar och bromsar.
Stöd och skärmar kan man köpa till för ca 250kr tot.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Lite omodernt med 8-delat men för de pengarna och för det tänkta ändamålet känns den riktigt prisvärd om man vill ha en något sportigare cykel. Utöver stöd och skärmar behövs det kanske även lysen så man får räkna med ett par hundra för det åxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna kan åxå bara en bra kandidat men 8-växlat Alfine-nav.

http://www.cykelkraft.se/nishiki-speed-f-2016

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dumbo:

Edit: Annars tycker jag eg inte att man behöver låsa sig till navdynamo och har man ingen nytta av pakethållare är det ju bara onödigt vikt osv så då kan man ju kolla lite sportigare cyklar åxå.
Dagens lysen med LED drar inte så mycket ström så man får en del batteri tid mellan laddningarna...

Jag tycker att man verkligen ska prioritera belysningen, jag cyklar ganska mycket och om det är något som är värt att skaffa så är det bra belysning som alltid fungerar när man behöver den, laddbart är billigt men på en pendelcykel så är det bökigt att behöva hålla koll på att batterierna är laddade, visserligen är det lättare om man bara kör 5 km för då borde man klara sig med att ladda en gång i veckan men den trygghetskänsla som bra belysning ger ska inte förringas, speciellt på vintern är det oerhört skönt att bara kunna ta cykeln och veta att ljuset funkar och man behöver ju inte heller stänga av det utan kan låta det vara på hela den mörka årstiden så att man syns bra även i skymning då man annars oftast inte slagit på batteriljusen just för att man vill spara på batterierna.
En del batteribelysningar fungerar dessutom dåligt när det är kallt och en del laddbara är dåligt vädertätade.
En riktig belysning som man kan lita på att den fungerar oavsett när man vill använda ska stå oerhört högt på kravlistan pga säkerheten, en cykehjälm ska också placeras i topp på säkerhetslistan, Biltema tar 100 kr för sin och den är mycket prisvärd.

Skrivet av Molgorain:

Vill du ha en Åretrunt cykel, skulle jag skippa fälgbromsar. Gummiklossarna blir oftast stenhårda när det är kallt ute och då har du ingen bromsverkan eller i bästa fall bara en längre bromssträcka.

Satsa på hydrauliska skivbromsar. Mekaniska är du vara tvungen att justera vajern med jämna mellanrum, men hydrauliska är i stort sett underhållsfria. Min pendlar cykel innan den blev stulen, hade jag inte bytt olja på 5år.

Dämpad framgaffel innebär bara mera underhåll, så om du inte har 5km kullersten kan du skippa det med.
Personligen föredrar jag utanpåliggande växlar, då jag tycker det är lättare att laga punktering.
Fick aldrig grepp på den interna växlingen och justering när man monterat av bakhjulet.
Med externa är det bara att komma ihåg rätt kugghjul, men det är en ren vanesak för mig.

Hydrauliska bromsar brukar inte finnas på de billigaste cyklarna men de är klart överlägsna de mekaniska typerna oavsett om det handlar om skivbromsar eller fälgbromsar, personligen tycker jag att man ska undvika kantileverbromsar (och rostfria fälgar) på en pendelcykel, kantileverbromsar finns på en del landsvägscyklar men billiga v bromsar är betydligt bättre om man kan välja till en pendelcykel och hydrauliska är bäst.
Dämpad gaffel är bekvämt och idag finns det även låsning på många men gaffeln kräver service och de har en tendens att kräva väldigt mycket rengöring och smörjning (typ dagligen) för att funka bra på en vintercykel.
Även utanpåliggande växlar kräver mycket underhåll på vintern om de inte ska slitas väldigt fort och ibland så spelar det inte heller nån roll om de är välskötta för de kan ändå sluta funka pga isbildning.

Jag känner inte igen mig alls i det du beskriver om krånglig växeljustering när man tar loss hjulet, så var det på gamla 70 talsväxlar men moderna har nån typ av snabbkoppling och kräver ingen justering, däremot så glömmer ofta jag att man oftast fastnar i bromsklossarna även om vajern är "losshakad" om man pumpat hjulet innan montering, det är enklare med skivor i det avseendet.
De nyaste interna växlarna sitter dessutom i vevpartiet vid tramporna och inte i baknavet så konstruktionen i sig eliminerar det problemet.
På en pendelcykel bör man välja bra däck, de bästa är i stort sett punkteringsfria idag och det är ingen ide att jaga gram där på den typen av cykel.

Skrivet av Herr Kantarell:

@Läkaren @Gwaniiz

Just idag kan man få en White hybrid för 4000kr (-2000kr)

https://www.xxl.se/white-white-sc-comp-ff-16-hybridcykel/p/11...

Denna cykel kan man cykla både lugnt på och även snabbt och på de flesta underlag.
Ska man köpa en cykel vill man gärna ha en lätt cykel med bra växlar och bromsar.
Stöd och skärmar kan man köpa till för ca 250kr tot.

Den såg vettig ut för det briset.
Biltemas skärmar är billiga och av samma plasttyp som övriga handlare brukar ta 300 kr för, de har däremot bara en bredd på drygt 50mm vilket kan göra att de inte får plats i ramen på en del sportigare cyklar som ofta bara kan ta kring 40mm i skärmbredd men det är lätt att slipa bort lite plast på dem så de passar i så fall.

Biltemas pakethållare är också ganska bra och den går även att använda med skivbromsar om man böjer fästena

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Sportson är bra på cyklar
UNDVIK CYKELRINGEN.

Edit: Ser att du bor i Skövde och då kan mitt tips inte är värt så mycket.
@Läkarn:

undvik sportsson... nya cykelringen fast med finare hojar...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Lite omodernt med 8-delat men för de pengarna och för det tänkta ändamålet känns den riktigt prisvärd om man vill ha en något sportigare cykel. Utöver stöd och skärmar behövs det kanske även lysen så man får räkna med ett par hundra för det åxå.

Skickades från m.sweclockers.com

Bakväxeln klarar 9 delat också men då får man byta växelreglage också.

Jag har 11 delat och kan ärligt säga att det är många växlar jag skulle kunna plocka bort.
Man vill ju dock inte ha för stora hopp i utväxling där man är lite svagare i kraft.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker att man verkligen ska prioritera belysningen, jag cyklar ganska mycket och om det är något som är värt att skaffa så är det bra belysning som alltid fungerar när man behöver den, laddbart är billigt men på en pendelcykel så är det bökigt att behöva hålla koll på att batterierna är laddade, visserligen är det lättare om man bara kör 5 km för då borde man klara sig med att ladda en gång i veckan men den trygghetskänsla som bra belysning ger ska inte förringas, speciellt på vintern är det oerhört skönt att bara kunna ta cykeln och veta att ljuset funkar och man behöver ju inte heller stänga av det utan kan låta det vara på hela den mörka årstiden så att man syns bra även i skymning då man annars oftast inte slagit på batteriljusen just för att man vill spara på batterierna.
En del batteribelysningar fungerar dessutom dåligt när det är kallt och en del laddbara är dåligt vädertätade.
En riktig belysning som man kan lita på att den fungerar oavsett när man vill använda ska stå oerhört högt på kravlistan pga säkerheten, en cykehjälm ska också placeras i topp på säkerhetslistan, Biltema tar 100 kr för sin och den är mycket prisvärd.

Visst ska man ha ordetligt lyse. Hur kraftigt beror ju lite på hur man cyklar osv. Jag menade bara att jag personligen inte tycker att man ska välja cykel efter om den har navdynamo eller inte. Det viktigaste är att det är en cykel man gillar och trivs med att cykla på.
Visst finns det uppenbara fördelar med att ha lysen med dynamo, men jag tycker inte att de eventuella nackdelar man kan se med batterilysen är så stora att man ska välja en annan cykel om den man råkat spana på inte har monterade lysen med dynamo.
Jag pendlar, året runt, 2 mil enkel väg.
Nu blir det inte svinkallt i Gbg, men neråt -15 blir det ju emellanåt och jag har aldrig upplevt att batterierna inte klarar leverera tillräckligt med ström. Det handlar om ganska blygsamma strömmar om man inte har riktigt rejäla doningar, men sådana doningar har jag inte ens sett närheten av i dynamosammanhang ändå...
Mitt framlyse drivs med en 18650 li-ion-cell. Jag brukar i regel ha lyset på mellanläget, där det kastar en ljuskägla en 30-35m framåt och jag klarar åtminstone 2 veckor mellan laddningarna, vintertid, när jag använder lyset både till och från jobbet. Att spara på batteri känns väl inte så himla nödvändigt när de går att ladda upp igen.
Det skulle naturligtvis bli mindre om jag cyklade där det inte var upplyst och behövde mer ljus. Då kanske jag skulle behöva ladda en gång i veckan eller något oftare.
För säkerhets skull har jag alltid med ett extra batteri i väskan med verktyg/punkalagning som ändå alltid är med, men det är väldigt sällan jag behövt byta.
Sedan finns det ju himla fina lysen numera som, på en display, visar den drifttid som är kvar med vald ljusstyrka osv. Då behöver man ju inte drabbas av några överraskningar.
Då kommer man ju inte undan med ett par hundralappar förvisso, men...
https://www.fenixlighting.com/product/bc30r-fenix-bike-light/

Baklyset kan man ju faktiskt, om man vill spara på batteri, välja att ha blinkande. Även om man ser att ljuset börjar mattas av lite pga att batterierna börjar ta slut så syns man fortfarande på långt håll och batterierna räcker i ett antal timmar till. Jag brukar dock även där ha med extra batterier, bara för säkerhets skull. Dem har jag aldrig behövs byta till.
Batterierna till baklyset behöver jag ladda en gång på 2-3 månader eller något sånt, under vinterhalvåret.

Skrivet av Herr Kantarell:

Bakväxeln klarar 9 delat också men då får man byta växelreglage också.

Jag har 11 delat och kan ärligt säga att det är många växlar jag skulle kunna plocka bort.
Man vill ju dock inte ha för stora hopp i utväxling där man är lite svagare i kraft.

Trenden går ju mot att ha fler kransar bak och färre fram. Många MTB har ju 1x11 eller 1x12 numera. Min cykel (gravelbike) har 2x11 och jag tycker det är perfekt. Omfång nog både för branta uppförsbackar och dito nerförsbackar utan att det blir för långt mellan stegen. Hade man skippat de allra lägsta utväxlingarna för de riktigt branta backarna hade det nog funkat rätt bra med 1x11 faktiskt.
Det är ju främst när man har många kransar fram som det blir mycket överlapp och att många växlar blir "samma".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Även utanpåliggande växlar kräver mycket underhåll på vintern om de inte ska slitas väldigt fort och ibland så spelar det inte heller nån roll om de är välskötta för de kan ändå sluta funka pga isbildning.

Jag känner inte igen mig alls i det du beskriver om krånglig växeljustering när man tar loss hjulet, så var det på gamla 70 talsväxlar men moderna har nån typ av snabbkoppling och kräver ingen justering, däremot så glömmer ofta jag att man oftast fastnar i bromsklossarna även om vajern är "losshakad" om man pumpat hjulet innan montering, det är enklare med skivor i det avseendet.
De nyaste interna växlarna sitter dessutom i vevpartiet vid tramporna och inte i baknavet så konstruktionen i sig eliminerar det problemet.
På en pendelcykel bör man välja bra däck, de bästa är i stort sett punkteringsfria idag och det är ingen ide att jaga gram där på den typen av cykel.

Aldrig haft problem med isbildning.
Det är som sagt en vanesak. Torped-växlar och utanpåliggande är det jag kan.
Blev dock nyfiken på det där med växlar i vevpartiet, men min google-fu var för dålig.
Vilken tillverkare gör dem?

Angående däck kan även punkteringsfria få punktering, speciellt om man inte är uppmärksam på glassplitter. Händer dock sällan, vanligare att hjulen åker av när man byter till dubbdäck inför och tvärtom efter vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Eller cykla som en kung som jag. Bästa cykeln jag ägt :). Nu orkar jag cykla tills benen blir trötta på riktigt istället för att övriga, skadade kroppsdelar hinner ta för mycket stryk i en cykel med aggressiv sportram.
http://www.nicebikes.se

http://www.utahtrikes.com/uploads/utrecenttrikes/magnum_red_0309/pic1/main.jpg

Humor

Permalänk
Medlem

Blev sugen på den där White-hojen för 4k. Man ska dock inte heller glömma kostnaden för lås utöver stöd och skärmar.

Har de senaste 6-7 åren fått 5 cyklar stulna. Inget jättefräsigt, men säkert en 35-40k i inköpspris totalt. Det senaste året eller så har jag rullat runt på en riktigt risig damtralla. Baknavet gav upp efter några månader så jag köpte ett "nytt" alldeles för dyrt från en liten källar-verkstad. Ett halvår senare verkar det navet nu väldigt nära döden och jag börjar bli lite rädd för att stå upp och trampa på.

Så då är frågan.. Köpa nytt och bli bränd igen.. men förhoppningsvis få några månader av problemfritt cyklande. Känns som man förlorar hur man än gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Trenden går ju mot att ha fler kransar bak och färre fram. Många MTB har ju 1x11 eller 1x12 numera. Min cykel (gravelbike) har 2x11 och jag tycker det är perfekt. Omfång nog både för branta uppförsbackar och dito nerförsbackar utan att det blir för långt mellan stegen. Hade man skippat de allra lägsta utväxlingarna för de riktigt branta backarna hade det nog funkat rätt bra med 1x11 faktiskt.
Det är ju främst när man har många kransar fram som det blir mycket överlapp och att många växlar blir "samma".

Sant. Både på min racer och cx kör jag endast stora drevet. Just MTB brukar ha ett små framdrev för att kunna klara branta backar.

Samtidigt håller jag inte med riktigt om "överlappet" kör man en litet drev fram ja (typ 28) men när man går upp på 48 eller större fram märks betydligt större skillnad.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Molgorain:

Aldrig haft problem med isbildning.
Det är som sagt en vanesak. Torped-växlar och utanpåliggande är det jag kan.
Blev dock nyfiken på det där med växlar i vevpartiet, men min google-fu var för dålig.
Vilken tillverkare gör dem?

Angående däck kan även punkteringsfria få punktering, speciellt om man inte är uppmärksam på glassplitter. Händer dock sällan, vanligare att hjulen åker av när man byter till dubbdäck inför och tvärtom efter vintern.

Det är återigen Tyskarna (på Pinion) som hittat på nya växellådor https://pinion.eu/en/pinion-gmbh/
Däck är mer eller mindre tåliga, helt säker är man ju inte så länge de ska pumpas men men Schwalbe Marathon plus är närmast pansardäck men det finns ju en del som är lite lättare om man vill ha nått sportigare som ändå är väldigt tåliga typ Vittoria Randoneur, har man låg budget så säljer ju Harald Nyborg däck/slangar under sitt eget märke som egentligen är Rubena, det är inte Schwalbeklass men de blir väldigt prisvärda, de kallar däcken "P-Fri" och de kostar mindre på HN (ca 100-150kr) än om man köper samma däck som Rubena, övriga kedjors lågprisdäck verkar däremot vara diverse märkeslösa kinadäck.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.