LG och Sony slår spiken i kistan för 3D TV

Permalänk
Medlem

Tråkigt.

Jag tycker passiv 3D på min LG-tv fungerar bra.
Har en hel bytta med billiga glasögon (t.ex. från bio).

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Trist att det togs bort, tycker jag. Bra att veta så att man inte köper någon av 2017 modellerna! Cost cutting modus? Kan det vara så att de trixar och återinför i 2018 eller 2019 års modeller så att folk ska ha skäl att köpa nytt? Har man sett Avatar, som är filmad med dubbla kameror, i 3D så är det svårslaget. 2D blir lite mjäkigt i jämförelse. Med LGs OLED 4k skärm blir dessutom full HD 1080 och bra ljus med passiva glasögon. Jag är glad att jag köpte innan det togs bort.

Permalänk
Medlem

3d - Finns ett begränsat utbud. Det blir ju inte bättre av att de filmer som t.ex. netflix har i 3d inte är tillgängliga i sverige. Ser inte varför det ska falla av mer än att det blivit ett urvattnat försäljningsargument eller kanske att för många kunder redan har stöd för detta.

4K - Lite samma sak gäller här, det finns ett ganska litet utbud för tillfället. Material av samma bitrate visas ofta lika bra i 1920x1080, vinsten av den högre upplösningen är alltså bäst när man kopplar in PC/Konsol till tvn, och när det gäller konsol är det även här ganska ovanligt att spelen faktiskt kör i 4k. För PC fungerar det bättre, speciellt i spel som inte är så tungdrivna som t.ex. Divinity: Original sin men eftersom jag sitter med ett single gtx1070 så räcker det inte i grafiskt tunga spel som rullar på i högsta grafiska fluffet i 1920. Det är dock givet att det är ett steg framåt med högre upplösning och för de som i dagsläget kopplar in en high-end dator.

Curved - Jag skaffade en 65" curved TV här om året och gillar det skarpt när man kan sätta sig 1-2 meter från TVn, samtidigt helt onödigt för mer normala avstånd. Jag upplever att reflektioner inte är lika påtagliga men troligtvis inte värt att lägga på 2-3000kr för curved. Det är dessutom ett minus om man planerar på att sätta upp tvn på väggen.

HDR - Verkar lovande, speciellt om det gör att man själv behöver pilla mindre på inställningarna för brightness/contrast för att få en bra bild. Man får dock ha i åtanke att det inte är någon magisk lösning för en kass skärm.

Smarta Funktioner - Jag ångrar att jag inte köpte en androidtv med inbyggt stöd för t.ex. kodi. RaspberryPi fungerar ju, men med hdmi-cec så blir det ett litet lagg från fjärrkontrollen när man bläddrar i menyer etc.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid sett 3D som en gimmick. Det var coolt i 5 minuter, sen blev det mest störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

3d - Finns ett begränsat utbud. Det blir ju inte bättre av att de filmer som t.ex. netflix har i 3d inte är tillgängliga i sverige. Ser inte varför det ska falla av mer än att det blivit ett urvattnat försäljningsargument eller kanske att för många kunder redan har stöd för detta.

Precis, enda anledningen för mig att köpa film på skiva - får dem i 3D.

Permalänk
Medlem

Gillar min Samsung 3D. Det är inget fel i att ha funktionen, du MÅSTE ju inte använda den.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har alltid sett 3D som en gimmick. Det var coolt i 5 minuter, sen blev det mest störande.

Grejen är att de som är yngre, alltså barn, enligt min erfarenhet, om de får välja, ofta föredrar 3D. Går det två varianter på bio, alltid 3D. Genom att funktionen försvinner kommer nog många ungar att protestera "Va, men nya TVn har inte 3D, varför köpte du den?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Dessa två saker har varit anledningen till att man inte köpt nån tv sista åren. 3d och välvda skärmar är trams, rakt igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du har inte kunnat köpa en TV för att du kan se 3D filmer med den?

Okaaaj...

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Grejen är att de som är yngre, alltså barn, enligt min erfarenhet, om de får välja, ofta föredrar 3D. Går det två varianter på bio, alltid 3D. Genom att funktionen försvinner kommer nog många ungar att protestera "Va, men nya TVn har inte 3D, varför köpte du den?"

Lösningen är ju enkel: Köp en ny tv ;.]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Kan inte biograferna också följa med här, ogillar starkt 3D-skiten.
Släng in dubbla bildrutor per sekund istället!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej. Åtminstone inte de flesta. Tvivlar också på att det finns material i 120fps 3d.

Jag trodde det var 60 per öga. :/ Har helt ärligt dålig koll på 3D.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fuck! Jag älskar 3D... fattar inte varför det blivit allan att hata 3D?! Gissar att folk som hatar 3D är de som sitter 7 meter från tvn och ställt tvn på en möbel 2 meter upp från golvet. 4K och passiv 3D hade varit grymt. Jag tror 3D kommer göra comback när alla redan köpt 4K HDR apparater och tillverlarna vill hitta nygamla skäl för konsumenter att uppgradera. Att ta bort 3D när tv-apparater börjar bli stora nog för att dra nytta av det hade bara varit dumt annars. Själv får jag hålla hårt i 3D-projektorn sålänge

Idag är väl en standardstorlek på TV:n bara runt 60-65" och jag tror det blir för litet bildfält för dom flesta för att 3D ska ha en positiv upplevelse.

Det är en fantastisk känsla med 3D i vissa filmer när man flyttar fram och sätter sig på c:a 2-2.5 meters avstånd från 75" TV:n. Däremot om man sitter för långt bort från sin fjuttiga TV med 3D, så blir det extremt blekt och man märker förmodligen inte att det är stereobilder man tittar på.

Nej, det är tråkigt att utvecklingen backar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Bio så är väl 3D det de flesta väljer för storfilmerna?

Väljer är nog fel ord, iaf för mig. Vill man se en bio relativt nära release så finns det i regel inget annat än 3D, iaf inte de biografer jag besöker.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen större erfarenhet av 3D på TV mer än när jag testat lite snabbt på NetonNet (med Avatar). För mig kändes det helt okej men det krävs rätt avstånd till TV:n och gärna en stor TV. Det finns även massa kringliggande aspekter som måste falla på plats som bra mediakälla, filmatisering och spelaren innan det fungerar bra.

Jag kan väl känna att det känns lite som en gimmick som kostar lite mer än vad det smakar. Men samtidigt trodde jag att det skulle stanna kvar, speciellt med tanke på att 65-70" har blivit mer vanligt vilket är en storlek som faktiskt skulle kunna bjuda på en riktigt bra upplevelse.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Synd, det är ju först den senaste tiden med 4K+passiv 3D som tekniken blivit bra. Tidigare har man varit lov att välja mellan crosstalk-problem och tunga glasögon eller låg upplösning. Och det är nog det tillsammans med den kassa 3Dn på bio som gjort att 3D-TV floppat. Även om 3D på TV nu faktiskt har blivit riktigt bra så har 3D blivit så smutskastat att de flesta inte vill ge det en andra chans.

Skrivet av Rouge of Darkness:

hittills har bara 3d varit en flopp för mig och många av mina polare idén med brillorna är skit om man måste klämma in ett par vanliga brillor under dem dvs jäkligt obekvämt.

Jag kör med såna här clip on-glasögon till min TV med passiv 3D, det känns knappt att man har dem på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Grejen är att de som är yngre, alltså barn, enligt min erfarenhet, om de får välja, ofta föredrar 3D. Går det två varianter på bio, alltid 3D. Genom att funktionen försvinner kommer nog många ungar att protestera "Va, men nya TVn har inte 3D, varför köpte du den?"

Inte riktigt samma sak dock. Jag väljer alltid 3D på bio, men vill absolut inte ha det i hemmet. Finns väl flera anledningar, men först och främst så måste man ju ha en massa glasögon hemma liggandes för när man har flera gäster, och dessa kan dessutom vara ganska dyra beroende på aktivt/passivt. Sen är det ju så att på bio har det en hel annan "wow"-känsla än att sitta och titta på 3D på någon tråkig 55 tum. Till sist är det ju själva grejen med att ha något på sig, att ha en TV att kunna slappna av framför innebär väldigt sällan att behöva hitta glasögon, ta på sig dem, bära dem, och i vissa fall ladda dem. Det är helt enkelt inte användarvänligt med glasögon.

Personligen vill jag hellre ha en 4K OLED, och om det blir billigare iom. att de tar bort 3D-funktionen så blir jag bara gladare för det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jo, en 120Hz panel är ett absolut minimumkrav för aktiv 3D, 144 och 240Hz är nog vanligast då det är en jämn multiplikation från 24fps. Däremot så använder man inte högre framerate i videon, utan man skickar två parallella bilder till TVn, oftast i 24fps, som TVn sen alternerar mellan i högre Hz. Anledningen till detta är att man inte ska behöva uppleva en flickering effekt när bilden alternerar mellan ögonen.

Värt att tänka på är att det var införandet av 3D som drev utvecklingen av de 144Hz skärmar som är populära för gamling idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant, min Samsung 3D-tv går inte högre än 60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Intressant, min Samsung 3D-tv går inte högre än 60Hz.

Det är mycket möjligt att den inte accepterar mer än 60Hz på HDMI portarna, för jag tror inte standarden specar högre för 1080p i HDMI 1.4. Som sagt så går tekniken ut på att man i TVn dubblerar frames.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du vet att du är gammal när du upplevt 2st 3d på tv bubblor.
Undrar om jag hinner med en tredje?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att slippa 3d för den trendkänslige är att anamma piratlooken, dvs bär en lapp för ena ögat. Bara att avlägsna när 3d åter blir i ropet. För den mer fundamentalistiskt lagde 3d-hataren, som inte kan tänka sig 3d alls i framtiden, rekommenderas att sticka ut ett öga (om man fortfarande har två fungerande). Fritt fram att uppleva världen i fantastisk 2d, precis som den är skapad! Vad ska vi med två ögon till egentligen?

Nja, jag ansluter mig snarare till den åsikt som James Cameron yttrade i en intervju, när han sa att även nyheterna på tv skulle vara i 3d, eftersom det egentligen är det naturliga. Det optimala vore om allt kunde visas i stereo, eftersom det är så vi människor upplever och tolkar världen genom våra ögon. Konstigare än så är det inte. Och om det här är ett tecken på att 3d är "ute" enligt vissa, varför spås då vr en sån lysande framtid? Det lär knappast funka utan stereoskopisk 3d.

Visst har nuvarande 3d på tv en del tekniska brister, men fördelarna överväger, enligt mig. Dessutom går det att göra mer än att se 3d-film på tv. Spelar just nu Rise of the Tomb Raider i stereoskopi på 3d-tv:n (aktiv 3d, 1080p@60Hz). Det är inte perfekt, hittar några glitchar här och där, men det ger bra mycket mer närvarokänsla. Testa.

Permalänk
Medlem

Jag är helt övertygad om att all ny teknik som involverar att man behöver komplettera sina sinnen med fysiska attiraljer så som glasögon eller liknande kommer aldrig att slå. Man vill helt enkelt inte ta på sig något för att interagera - iaf inte för personlig underhållning. I tjänst är det något annat så klart.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Nice, föredrar crisp 2d framför flimmrig 3d.
3d är ju coolt men framför allt om man kollar på film så drunknar ju handlingen i att man blir bombarderad med intryck och det känns som man inte riktigt kan fokusera på själva storyn.
Annat är det ju med dessa 4K 60fps klippen som man kan testa sin TV på.. Jösses vad crisp det ser ut!
Cant wait för UHD HDR 60FPS stuff att bli mainstream.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det är mycket möjligt att den inte accepterar mer än 60Hz på HDMI portarna, för jag tror inte standarden specar högre för 1080p i HDMI 1.4. Som sagt så går tekniken ut på att man i TVn dubblerar frames.

Det gäller bara för aktiv 3D, med passiv 3D så visas två bildrutor samtidigt, fast med olika polarisering. Det gör att man tappar halva den horisontella upplösningen eftersom varje öga bara ser varannan pixelrad, vilket är orsaken till att 4K och passiv 3D passar så bra ihop.

Permalänk
Medlem

Köpte en 3D Smart-TV för mååånga år sedan. 3D har jag använt 1 gång, samma dag som jag fick den, vilket kändes oerhört otrevligt och meningslöst. "Smart-TV" precis lika dant, sitta och klicka med fjärrkontrollen när man ska skriva osv. Fyfan. Blev Chromecast och Apple TV istället.

Visa signatur

7800X3D | 32GB 6400MHz | RTX 2080 Super
Razer Blade Advanced 2021 / MacBook Pro 2022 / Galaxy S23 / iPhone 14

Permalänk
Medlem

3D är skithäftigt. Gud vad tråkiga ni är som förkastar det helt.

Blä. skit.. usch.. 2D 4-Live osv.
Skitungar är ni

Jag gillar det skarpt och hoppades att det skulle vidareutvecklas.
Spela tex Tomb Raider, Fallout: New Vegas, Alien: Isolation eller senaste DOOM på en 65" i 3D.. det är porr.
Jag har många filmer och dokumentärer i 3D. Det är skithäftigt. Dokumentärer om rymden eller havet i 3D är bara så vackert.

VR är sjukt nice, men fortfarande dyrt, otympligt och hur många kan en dela upplevelsen med samtidigt i hemmet?

Så fort jag har råd så kommer jag hogga mig en begagnad tv med 3D och hålla hårt i den.

Jag kan förstå att dom som inte gillar 3D (tråkmånsar) hurrar om Tv nu blir billigare utan.
Men blir det billigare?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Lite tråkigt för 3D på TV var mycket bättre än 3D på bio.

Fanns ju många olika varianter av 3D också. Min egna Philips-tv har sämst 3d, men jag testade en 3D-TV på elgiganten för många år sen som faktiskt hade riktigt bra 3D. Blev riktigt impad av det. Tror det var en LG.

Inget jag känner att jag kommer sakna dock

Permalänk
Medlem

Har ändå tyckt det varit lite småkul med 3D i spel. Dock är ju stödet rätt kasst så har inte direkt testat det i många spel. Inget ont av att bli av med 3D, men har samtidigt haft lite roligt med att fota i 3D på egen hand och kunna se de bilderna i efterhand. RIP 3D, du kommer inte saknas, men ändå minnas lite sådär

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Nu får vi hoppas VR går samma öde. Dessa dumma gimmicks!

Permalänk
Medlem

Fuck, hade hoppats att LG skulle forsätta med 3d. Deras passiva 3d är ju ljusår bättre än den aktiva skit Sony och Samsung kör med.
Drömmen är om 65" c6 eller e6 ramlar ner till 25k, då köper jag direkt

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync