Söker låna en processor socket 1151 att felsöka med

Permalänk

Söker låna en processor socket 1151 att felsöka med

Tja!

Har byggt en ny dator men får inte igång f-nskapet. Kör ett Gigabyte Z170X Ultra Gaming med Crucial Ballistix Sport 2400Mhz och ett 6600K. Har fyra olika minnesstickor och testat en och en, så jag tror inte det är problemet (såvida moderkortet inte gillar just dessa). Har även testat 2 olika PSUs. Allt snurrar med båda men ingen bild alls (varken HDMI eller mini-DP) och den startar om i nån konstig loop.

Så, det som är kvar att testa är ju egentligen moderkortet och processorn, där processorn är enklare att låna och testa.

Så, nån som vill låna ut en enkel 1151-cpu för en pizzapeng eller nån hundring?

jag finns i Malmö men processor är ju enkel att skicka också.

Läs hela annonsen här

Permalänk

Kan annars rekomendera att köpa,

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10129439/

Fick själv besyälla rn för att kunna teata mitt moderkort. Så länge ditt är kompöatibelt med den cpu: n vill säga. Men det är ju 1151 socket.

Mvh.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk

@Nietszche: Har du kollat så att du bootar från rätt hårddisk? Jag missar ofta att sätta rätt disk som datorn ska boota ifrån eller är windows inte installerat. Du måste "tror" jag ändra boot ordningen efter ominstallation av windows.

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Skrivet av OpWildChild:

Kan annars rekomendera att köpa,

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10129439/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10129439/

Fick själv besyälla rn för att kunna teata mitt moderkort. Så länge ditt är kompöatibelt med den cpu: n vill säga. Men det är ju 1151 socket.

Mvh.

Ja får jag inte tag i nån låneprocessor så får det bli en sån.

Skrivet av Lankfisher:

@Nietszche: Har du kollat så att du bootar från rätt hårddisk? Jag missar ofta att sätta rätt disk som datorn ska boota ifrån eller är windows inte installerat. Du måste "tror" jag ändra boot ordningen efter ominstallation av windows.

Har dragit ur SATA-kablarna, att den inte bootar är kanske fel ord, den ger ingen bild alls.

Permalänk

Om ditt mobo har bild stöd så testa koppla ur gpun och kör på integrerad grafik.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Skrivet av OpWildChild:

Om ditt mobo har bild stöd så testa koppla ur gpun och kör på integrerad grafik.

Ingen diskret GPU, jag kör det inbyggda redan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nietszche:

Ingen diskret GPU, jag kör det inbyggda redan.

blir säkert dumförklarad nu, men har du kollat på pinsen på moderkortet så ingen av dem är böjda?

Permalänk
Skrivet av cratzky:

blir säkert dumförklarad nu, men har du kollat på pinsen på moderkortet så ingen av dem är böjda?

Inget dumt med det men nej, jag såg inga böjda pins.

Permalänk
Medlem

moderkortsdistanser? 8 pin

Permalänk
Medlem

Vilken version är bios? Kanske behövs en uppgradering för att vara kompatibel med processorn.

Visa signatur

MSI B450 Mortar, AMD Ryzen 7 5700x, Phantek PH-TC12DX, Corsair Vengeance 32GB, KFA2 GTX1080 8GB, Crucial P1 1TB, Corsair RM850W, Fractal Design mini C.

Permalänk
Skrivet av Troberg:

moderkortsdistanser? 8 pin

Kollat, inga fel där.

Skrivet av Akheron:

Vilken version är bios? Kanske behövs en uppgradering för att vara kompatibel med processorn.

Finns bara 2 BIOS, den som följer med och som funkar till alla äldre och en ny för nya 7-serien, så det ska inte spela nån roll.

Permalänk
Medlem

får du upp någonting på skärmen?
kommer du in i bios/uefi?

ex får du inget på skärmen, typ svart skärm då är väl moderkortet antagligen ESD skadat.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Skrivet av hurrai:

får du upp någonting på skärmen?
kommer du in i bios/uefi?

ex får du inget på skärmen, typ svart skärm då är väl moderkortet antagligen ESD skadat.

Inget på skärmen men det kan lika gärna vara processorn, såvitt jag vet får man ingen bild i det fallet heller.

Permalänk
Medlem

Tryck till minneskorten en gång till, inga felmeddelanden??

Permalänk
Skrivet av jarrih:

Tryck till minneskorten en gång till, inga felmeddelanden??

Testat allt sånt. Moderkortet har ingen sån diagnostikgrej som visar error codes om du menar det.

Permalänk
Medlem

Hej! Har en dator med liknande fel (stannar på cpu och ger error code 00) så om du vill kan vi testa våra delar ihop. Jag bor också i Malmö. skicka ett PM så bestämmer vi något.