Philips BDM4037UW är välvd 40-tumsskärm för skrivbordet

Permalänk
Melding Plague

Philips BDM4037UW är välvd 40-tumsskärm för skrivbordet

Skärmmakaren Philips lanserar sin tredje generations skärm i 40-tumsklassen, som förutom att bli en välvd historia går tillbaka till att använda VA-panel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde ju vara strålande att koda på. BUY BUY

Permalänk
Medlem

Inget Fresync?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Tangentbordskonnässör

En sån här på kontoret vore ju inte helt fel

Permalänk
Medlem

Intressant. Förra modellen hade en hel del svagheter men denna kanske botar dessa. Skulle vara maffigt att spela på denna.

Verkar dock inte höj eller sänkbar. En sådan här skärm måste kunna sänkas nästan ner i bordsytan för att det ska bli behagligt.

Permalänk
Medlem

Funderar lite på hur man mäter betraktningsvinkeln på en böjd skärm. Vid 178 grader från skärmens mitt så ser man ju inte skärmen alls eftersom den döljs bakom skärmkanten. Men det är väl från den närmaste sidan eller kanske uppifrån man tänker sig det hela?

I övrigt så tycker jag det var smart att man kunde ha den uppdelad i flera skärmar med lägre upplösning. Antar man kan ha minst 4 olika signalkällor inkopplade samtidigt.

Permalänk

Om den hade freesync/gsync skulle det helt klart bli ett köp

Permalänk

Någon som har koll på hur det är att arbeta med bildbehandling på en böjd skärm? Funderar på att byta upp mig från 2*23" men är lite osäker på ifall man ska köra en stor böjd eller två mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Borde ju vara strålande att koda på. BUY BUY

Eller för daytradare

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Borde ju vara strålande att koda på. BUY BUY

Ja att ha en sån här på jobbet hade ju inte suttit fel! Kan dock bli svårt att övertala chefen...

Permalänk
Medlem

Detta kanske vore något att skaffa på jobbet. Skönt att koda med lite mer yta. Deras gamla 42" är bra, men den blänker alldeles för mycket för fungera tillfredställande på ett upplyst kontor anser jag.

Permalänk
Medlem

Trevligt att de fortsätter med "IMAX-motsvarigheten" till de stora ultrabreda skärmarna Har första generationen och har vant mig så hårt nu att allt annat känns fel.

Den känns däremot lite som en TV där man fick idén att slänga bort antenningången och snabbt trycka in en USB-hubb för att kalla den datormonitor. Så trevligt att den omarbetas mer och mer att faktiskt kännas som en datormonitor helt och hållet gällande ingångar och ställ.

Välvd diggar jag inte personligen.

Skrivet av ronnylov:

--
I övrigt så tycker jag det var smart att man kunde ha den uppdelad i flera skärmar med lägre upplösning. Antar man kan ha minst 4 olika signalkällor inkopplade samtidigt.

Kan man på föregångarna så antar det fortsätter vara så

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Ni som vill ha 40" på skrivbordet, hur långt ifrån sitter ni? När man behöver vrida huvudet för att se hela skärmen känns användandet inte speciellt komfortabelt.

Permalänk
Medlem

Hmm.
Jag skulle vilja se en sån skärm som motsvarar 6 st full HD. dvs 5760x2160.
Det vore najs
Alternativt 4 st 2560x1440. Alltså 5120x2880

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Lego Master
Skrivet av huttala:

En sån här på kontoret vore ju inte helt fel

Det var min första tanke med. Hemma? Nej, not so much (inte plats med en så hög skärm under snedtaket där jag har datorn just nu), men på jobb? Hells to the yeah. Just nu sitter jag med två 24" varav en på höjden, och laptopen dockad och uppfälld bredvid för totalt tre skärmar av olika symmetri. Extremt knöligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Snusfri

Har "föregångaren", BDM4065UC och är suveränt nöjd med den.
Enda jag möjligtvis saknar är G-Sync, hoppas att denna blir lika bra som den och inte 43" modellen som tyvärr led av en hel del problem.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vill se denna med G-Sync och 120-144Hz också. Instaköp isf.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ni som vill ha 40" på skrivbordet, hur långt ifrån sitter ni? När man behöver vrida huvudet för att se hela skärmen känns användandet inte speciellt komfortabelt.

På jobbet har jag två skärmar och får ändå vrida huvudet mellan skärmarna. Med en sådan här hade jag fått 4 skärmar i ett och inte behövt vrida huvudet lika mycket mellan "skärmarna". Sitter på ungefär armlängds avstånd.

Permalänk
Medlem

Hur blir det med ergonomin med den, man bör ju ha skärmen över del i ögonhöjd. vilket i detta fallet betyder att man måste ha ett riktigt lågt skrivbord för det.
Tycker det är illa nog med nacken de få gångerna jag har använt pivot funktionen på min nuvarande 27" (lika illa med min gamla 24" också för den delen).
Tror mer på en 34" ultrawide för att få den bästa "arbetsskärmen" utan att köra någon multilösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ni som vill ha 40" på skrivbordet, hur långt ifrån sitter ni? När man behöver vrida huvudet för att se hela skärmen känns användandet inte speciellt komfortabelt.

Man bör ju sitta på samma avstånd som med en vanlig monitor för att utnyttja den högre upplösningen. DPI är ju samma som på en 20" FHD. Jag skalar Windows 100% för att undvika skalningsproblemen.

Det som är problemet med den skärmen jag har är just att hörnen hamnar i dålig vinkel och för långt bort, och det är ju något som blir bättre om skärmen är välvd.

Tyvärr känns det som man skulle ha en mindre radie. 3m är ju ett avstånd som gjort för att sitta i TV-soffan. En radie runt 1m hade förmodligen varit bättre. Helst skulle man kunna ställa in detta, för det är väl lite som att ställa in FOKUS. En platt skärm är inställd på oändligheten.

Jag älskar framförallt höjden på skärmen. Gör ofta mina fönster helt kvadratiska. Förstår inte hur man kan vilja ha ultrabreda PLATTA skärmar?!?!

Som ni nämnde här tidigare så är det också ganska viktigt att ha den placerad längre ner. Optimalt är väl att ögonen hamnar i samma höjd som mitten av skärmen, vilket jag bara kunde lösa med ett justerbart väggstativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Som ni nämnde här tidigare så är det också ganska viktigt att ha den placerad längre ner. Optimalt är väl att ögonen hamnar i samma höjd som mitten av skärmen, vilket jag bara kunde lösa med ett justerbart väggstativ.

Mjae, standard "kontorsergonomi" brukar vara att ögonen ska vara ungefär samma höjd som ovankant på skärmen, för att man inte ska behöva titta uppåt och trötta ut nacke och ögon.

För att få till det med en 40-tummare så bör skärmen hamna så lågt som möjligt, dvs i princip vila på skrivbordet, så jag fattar inte varför Philips dragit på den där höga bamsefoten. Den bör bytas ut om man vill kunna köra skärmen någorlunda bekvämt på skrivbordet på lång sikt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

För att få till det med en 40-tummare så bör skärmen hamna så lågt som möjligt, dvs i princip vila på skrivbordet, så jag fattar inte varför Philips dragit på den där höga bamsefoten. Den bör bytas ut om man vill kunna köra skärmen någorlunda bekvämt på skrivbordet på lång sikt!

Utan stativ så är ju skärmen högre än min 27" är, när den sitter på lagom arbetshöjd. Räknar man sen in det fasta stativet så blir ju höjden helt galet.
Har man inte nackproblem innan man skaffar en så kan man ju räkna med det efter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Funderar lite på hur man mäter betraktningsvinkeln på en böjd skärm. Vid 178 grader från skärmens mitt så ser man ju inte skärmen alls eftersom den döljs bakom skärmkanten. Men det är väl från den närmaste sidan eller kanske uppifrån man tänker sig det hela?

I övrigt så tycker jag det var smart att man kunde ha den uppdelad i flera skärmar med lägre upplösning. Antar man kan ha minst 4 olika signalkällor inkopplade samtidigt.

Det är lite av poängen med skärmen att vinklarna ska vara lägre till varje enskild pixel om man sitter centrerat. Som du säger så kan man inte ens se pixlarna i de minst gynnsamma vinklarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ni som vill ha 40" på skrivbordet, hur långt ifrån sitter ni? När man behöver vrida huvudet för att se hela skärmen känns användandet inte speciellt komfortabelt.

Samma avstånd som mindre skärmar, dvs ungefär en armlängds avstånd. I dag har jag(och många andra) flertalet skärmar så att röra på huvudet får man göra oavsett. Att skärmen är välvd bör ju dock avhjälpa detta lite.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ni som vill ha 40" på skrivbordet, hur långt ifrån sitter ni? När man behöver vrida huvudet för att se hela skärmen känns användandet inte speciellt komfortabelt.

Beror på vad jag gör, surfar jag sitter jag ganska upprätt och förhållandevis nära skärmen, spelar jag eller kollar på film/tv-serier lutar jag mig tillbaka.

Sträcker jag ut armarna när jag sitter "upprätt" så når jag inte fram till skärmen (är 185cm).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ni som vill ha 40" på skrivbordet, hur långt ifrån sitter ni? När man behöver vrida huvudet för att se hela skärmen känns användandet inte speciellt komfortabelt.

27" + 22" i dagsläget, skrivbordsyta är kung

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra med återgång till VA! Jag störs otroligt mycket av IPS-glow, även om färgerna på VA inte blir är lika exakta i vinklar. Synd att Freesync saknas, som jag förstår är i princip gratis att lägga till.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Spontant tror jag skärmen är för hög för traditionellt kontorsarbete. Skärmar i bredd är inte lika ansträngande som att ha dem även på höjden så spontant låter det inte speciellt ergonomiskt och därför lockar det inte.
Upplever utvecklingen som något stelbent. Den framstår inte som behovsanpassat, utan man bara dubblar ytan för varje generation i stället för att kanske ta fram en dubbelt så bred men kanske bara 2/3 så stor på höjden?

Hur stor många tum kommer 16K skärmarna vara på?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Ni som vill ha 40" på skrivbordet, hur långt ifrån sitter ni? När man behöver vrida huvudet för att se hela skärmen känns användandet inte speciellt komfortabelt.

jag har en 37'. och sitter ca 1,4m från skärmen.Dock använder jag nästan aldrig fulla fönster. Fördelen är att kunna blixtsnabbt byta mellan fönster.

4x20' för en daytrader? Inte som huvudskärm iaf. Finns säkert såna som kommer att vara nöjd med den, men för samma pris får man många mindre skärmar.

Permalänk
Medlem

Största problemet med denna skärmen är att den har fast fot, köper inte sådana skärmar oavsett storlek eller upplösning, på en 23-24" 1920x1080 funkar det kanske, men över det så är det ett måste att man kan ställa in höjd och vinkel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300