Söker svar på användbar teknik för överföra ljud trådlöst.

Permalänk

Söker svar på användbar teknik för överföra ljud trådlöst.

För många säkert en simpel fråga men finner inga svar så vänder mig mot experterna inom detta ämne:

Sambon bedriver hästtävlingsverksamhet, amatör nivå så är inget storskaligt.
Problemet är att hon från domar-tornet vill få hennes uttalande ur miccen att även skickas till ett ridhus där framridningen sker för deltagarna. Då avståndet mellan tävlingsbana och ridhus är ca 400 meter fågelvägen och inget wifi alls finns i närheten söker jag åt henne någon form av sändning av det som sägs i miccen, ner till någon form av enhet som är kopplad till ett gäng högtalare i ridhuset

Finner inget svar men vet att det ska finnas någon form av lösning, hjälp mig snälla!
/eric

Permalänk
Medlem

Mobiltelefon?

Permalänk
Skrivet av oxxyyd:

Mobiltelefon?

Vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluesweden:

Vad menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Att hon ringer till ridhuset från kontrolltornet. Jag förstår faktiskt inte heller riktigt vad det är du eftersöker.
Vill du ha någon slags förlängning av högtalarsystemet? Hur är det nuvarande högtalarsystemet inkopplat?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att lösa på flera olika sätt tex via en egen radiolänk för ljud eller genom att använda en wifilänk och själv strömma ljudet, dessa metoder kräver i så fall att det är fri sikt mellan de platser man ska montera antennerna på, det går också att strömma ljudet via internet.
Man kan dra en kabel mellan platserna, 400 m är inte omöjligt om man använder rätt typ av delar för länken.

Man kan använda sig av en länk via ett par kommunikationsradioapparater, denna typ av radiolänk borde fungera även utan fri sikt men ger även sämst ljudkvalitet men det matchar telefon, detta är nog även den billigaste lösningen.
Man kan tänka sig ett par https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kommunik... dessa har headsetanslutning som man i stället ansluter till ljudsystemet på respektive plats via en kabel man själv bygger eller löser via adaptrar och så ordnar man så de är anslutna till laddaren hela tiden de används och så att sändknappen är påverkad, det borde fungera att bygga det så.
Denna hade röstaktivering då slipper man modda sändknappen
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kommunik...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@bluesweden: De flesta idag har väl mobil, så även din sambo. Som jag tolkar ditt inlägg så använder hon redan idag en mic som är kopplad till något slags pa-system (kanske för utomhuspubliken?). Koppla detta system till en mobil. Dvs du kopplar en sladd från pa-systemets linjeutgång till handsfree-ingången på mobilen (du kanske behöver justera nivån lite grann, linjeutgångar brukar ge lite kraftigare ljud än vad en mic/handsfree gör). Eller så fäster du bara helt enkelt mobilens handsfree-mic på hennes pa-mic så hon pratar i bägge samtidigt.

I ridhuset har du/hon en annan mobil som är kopplad till "högtalargänget". Även där förmodar jag att det finns något slags pa-system redan idag som går att koppla in sig på via en enkel sladd från hörlursuttaget på mottagarmobilen.

Sen är det bara att ringa upp ridhusmobilen från domarbåset och gå i sändning. Vill man förfina det hela så kan man skaffa en enklare mixer till varje ställe (såvida det inte redan finns i pa-systemen) så blir det lite enklare att justera ljudnivåer koppla in/ur mm, t ex Kjell & C:o https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/pa-ljud-underhal.... Och fixa ett separat abonnemang för ändamålet så man slipper kryptiska meddelanden typ "Hej, det är mamma, du har väl inte glömt att..." över publikhavet...

Det finns ett otal varianter av ovanstående, istället för vanligt mobilsamtal så kan man ju skajpa eller använda nån typ av poddsändning. Skulle inte förvåna mig om det finns särskilda poddappar som kan köras i mobilen eller surfplattan så sambon helt enkelt kör en poddsändning från kontrolltornet som kan avlyssnas i ridhuset via mobil, dator eller padda. Det kanske t o m finns intresse att låta sändningen gå ut till en större skara så att de närmast sörjande kan lyssna på hästtävlingarna hemifrån eller var man nu kan tänkas befinna sig. Hästsporten lär ju vara en av vara stora idrotter så intresse borde finnas...

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt hur det ser ut på anläggningen du menar eller vad det är för anslutning till PA't.
Men det finns bra bluetoothenheter gjorde för att MC-åkare ska kunna kommunicera med varandra medans de åker.
Detta kanske kan vara en bra lösning? Vnetphone V6 kanske du kan kolla på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppery:

Jag vet inte riktigt hur det ser ut på anläggningen du menar eller vad det är för anslutning till PA't.
Men det finns bra bluetoothenheter gjorde för att MC-åkare ska kunna kommunicera med varandra medans de åker.
Detta kanske kan vara en bra lösning? Vnetphone V6 kanske du kan kolla på?

Oftast lite kortare avstånd mellan ett par motorcyklister än de 400 m det var frågan om här.
Verkar dock kunna funka upp till 1200 m så det kanske är lösningen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.