AMD säljer sämre även när de är bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Njä, kan inte hålla med om mycket här utom Framepacing som helt klart började målas upp som ett problem när Nvidia låg bättre till än AMD. Nu har AMD's frame pacing med CF på senare år blivit bättre än Nvidias SLI ett flertal gånger. Oavsett bra att det är något som bägge företag aktivt arbetar på. När jag körde EVGA GTX 260 SSC i SLI så var även Nvidia riktigt dåliga på detta. Var först i och med 400-serien som de började fixa sitt och sedan AMD med 6000-serien.

Nu är det Nvidia som sett till att priserna drar iväg uppåt. Det är de som ständigt höjer priserna och trycker in nya modeller i sina serier för att motivera prisökningarna. AMD gör samma sak, mycket för att de måste. Olika modeller positioneras mot konkurrentens kort. Du nämner att AMD lade till en till nivå med 6000-serien. Det är korrekt. Men det var också ett svar på att Nvidia gjorde samma sak i 400-serien där 470 var en ny modell som tryckts in. 400-serien konkurrerade mot 5000-serien från AMD. Sedan började Nvidia även att använda Ti-märkningen på en del kort vilket utökar antalet nivåer ytterligare.

Sedan är det inte bara AMD utan även Nvidia som återanvänder gamla arkitekturer och kort. De är till och med välkända för detta, främst då från 8000-serien och framåt där samma arkitektur och kort återlanserades år ut och år in. Först i 200-serien (300 för OEM) så släpptes de sista korten. Nvidias instegssegment är en enda röra där det finns massvis av kort med samma namn i samma generation men som är byggda på alla möjliga kretsar. Inget som AMD varit med att dra igång även om GCN varit med rätt länge nu. Men det är en bra arkitektur då den visat sig stå sig bra. Se bara 5 år gamla HD7970 exempelvis.

OEM-marknaden är speciell, både AMD och Nvidia levererar speciella lösningar som ofta är gamla kort med nytt namn just för att OEM vill ha det. Berör inte de av oss som bygger våra egna datorer dock, korten finns inte att köpa för konsumenter.

Prissättningen du nämner är omöjlig, du glömmer att det finns massvis med kostnader som tillkomer innan en produkt hittar ut i butiken. Om något är det Nvidia som behöver se över sina priser, de är väldigt höga fortfarande.

Samma här. Att det ibland kan behövas mellan drivrutinsuppdateringar från samma tillverkare förekom mycket förut, både med Nvidia och AMD men jag har inte upplevt problem vid byte av kort.

Byte av plattform, såväl från samma tillverkare som byte till Intel till AMD och andra riktningen kräver i regel ominstallation av hela OS'et. Aldrig fått ett sånt byte att fungera 100% bra, formatering och ominstallation är mer tidseffektivt.

Ja, du har rätt i att nvidia är ännu värre kålsupare när det kommer till att höja priserna. Och de är något de kunnat göra när de lanserar ett flaggskepp innan tvingas ett halvår senare sänka priserna när AMD kontrar med något som presterar likvärdigt men till halva priset. Problemet är att AMD har slutat med detta. Sist det hände var när nvidia lanserade 8800-serien. Jag tror det första kortet kostade uppåt 5500:- om jag inte missminner mig? Ett tag senare lanserade AMD 4800-serien där man kunde få ett HD4850 för 1300:- med en ordentlig kylare. Kortet presterade likvärdigt med 8800gt och senare 9800gt i takt med att ny mjukvara rullades ut. Jag menar alltså inte att nvidia inte är ännu bättre på att pressa upp priserna. Det är inte alls förvånande när de är så pass överlägsna. Problemet är att AMD försöker konkurrera med samma priser och råprestanda som nvidia, utan att själva ha något toppsegment. Varför skulle någon idag välja AMD före nvidia mer än några medvetna konsumenter som vill röra om i grytan och ge en del av kakan till AMD? Jag håller med att HD7970 var ett riktigt bra kort förvisso och de som köpte kortet kan känna sig nöjda med köpet än idag. Men det var som sagt några år sedan det kortet lanserades... AMDs jobb på marknaden är att vara en bromskloss vad gäller de skenande priser. nvidia har oftast varit de som kommit med revolutionerande prestandaökningar och AMD fått konkurrera med pris och nu har de en snarlik prissättning men högre strömförbrukning. Inga kort idag känns speciellt prisvärda med andra ord. Möjligen att köpa ett beggat HD7970 för femhundringen och hoppas att vi inte kommer se någon stigande prestanda med likvärdig eller lägre prissätning som finns tillgänglig idag.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja, du har rätt i att nvidia är ännu värre kålsupare när det kommer till att höja priserna. Och de är något de kunnat göra när de lanserar ett flaggskepp innan tvingas ett halvår senare sänka priserna när AMD kontrar med något som presterar likvärdigt men till halva priset. Problemet är att AMD har slutat med detta. Sist det hände var när nvidia lanserade 8800-serien. Jag tror det första kortet kostade uppåt 5500:- om jag inte missminner mig? Ett tag senare lanserade AMD 4800-serien där man kunde få ett HD4850 för 1300:- med en ordentlig kylare. Kortet presterade likvärdigt med 8800gt och senare 9800gt i takt med att ny mjukvara rullades ut. Jag menar alltså inte att nvidia inte är ännu bättre på att pressa upp priserna. Det är inte alls förvånande när de är så pass överlägsna. Problemet är att AMD försöker konkurrera med samma priser och råprestanda som nvidia, utan att själva ha något toppsegment. Varför skulle någon idag välja AMD före nvidia mer än några medvetna konsumenter som vill röra om i grytan och ge en del av kakan till AMD? Jag håller med att HD7970 var ett riktigt bra kort förvisso och de som köpte kortet kan känna sig nöjda med köpet än idag. Men det var som sagt några år sedan det kortet lanserades... AMDs jobb på marknaden är att vara en bromskloss vad gäller de skenande priser. nvidia har oftast varit de som kommit med revolutionerande prestandaökningar och AMD fått konkurrera med pris och nu har de en snarlik prissättning men högre strömförbrukning. Inga kort idag känns speciellt prisvärda med andra ord. Möjligen att köpa ett beggat HD7970 för femhundringen och hoppas att vi inte kommer se någon stigande prestanda med likvärdig eller lägre prissätning som finns tillgänglig idag.

Jag håller inte med om många punkter nu heller tyvärr.

Nu är det ju inte AMD's jobb att ge marknaden billiga grafikkort (och processorer). Lika mycket Nvidias. AMD behöver alla pengar de får in för att företaget ska finnas kvar på marknaden i nuvarande form. Försvinner AMD kan vad som helst hända, lyckas Intel och Nvidia hålla sig kvar i nuvarande form så blir det monopol och rejäla prisökningar. Kan också hända att speciellt Intel kommer behöva delas i två eller flera delar.

Vad ett specifikt kort kan kosta beror på komponentval, tillverkningsteknik, avtal med exempelvis TSMC, Global Foundries, Samsung eller andra tillverkare. Det går inte bara att sätta ett pris, det måste vara möjligt att tillverka och sälja kort för det pris det handlar om.

Priserna för Nvidias 8000-serie varierade väldigt mycket. Geforce 8800 Ultra var snordyr likt tidigare Ultra-kort, GTX-korten var allt annat än billiga för den delen.
Mitt Gigabyte 8800 GTS 512MB kostade vid en snabb koll på gammalt kvitto 2695kr. Det vid ett tillfälle då AMD lanserat HD 2900 XTX, toppmodellen i HD 2000-serien som på papperet såg bra ut men i verkligheten var en ren katastrof. Häftigt kort tycker jag som entusiast men var verkligen inte värd det pris den kostade, kul samlargrej idag om man samlar kort förstås, även om det finns intressantare kort.

AMD lanserade vid någon tidpunkt HD 3000-serien. Själv skippade jag den helt då jag redan hade kort som dög hyffsat vid tidpunkten. Nvidia släpper katastrofalt dyra GTX 200-serien. Ett tag senare släpper AMD HD4000-serien där främst HD4870, första grafikkortet med idag asgamla GDDR5, presterar så pass bra för sitt låga pris att det tvingar Nvidia att sänka priserna rejält. Jag tycker mig minnas något om en halvering av priserna på GTX 260 (192sp) samt GTX 280. Många tidigare köpare av dessa kort från Nvidia gnällde så pass att Nvidia fick betala tillbaks skillnaden.

Sedan 200-serien har Nvidia fortsatt med att höja priserna varje generation, trycka in fler kort i befintligt segment. De har dock inte tvingats chocksänka priserna lika mycket som när AMD släppte HD4000-serien.

Sedan får du ju tänka på att det är först nu, i 400-serien, som AMD inte släppt några högpresterande kretsar ännu. Fram tills dagens serie så har de svarat Nvidia varje gång. Vega skulle troligen ha kommit för längesedan, förmodligen för ett år sedan redan, men tillverkningstekniska problem och framförallt HBM2 tycks ha försenat lanseringen rejält. Nu är det ju bara någon dag kvar tills vi förhoppningsvis får färsk och framförallt officiell information om kretsen. Förhoppningsvis är den heller inte så långt bort nu.

Kan bli en intressant CES för en gångs skull, personligen tycker jag det är en av de mest ointressanta mässorna annars. Men så är jag inte speciellt intresserad av laptops vilket fokuset mest hamnat på under senare år. Brukar vara ont om intressanta produktsläpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag har svårt att tro att det spelar någon roll för dig vilken kylare jag väljer att föredra på de grafikkort jag köper.

Ah okej undrar bara, oftast brukar det vara att man har små chassin där man vill att det varma luftet ska blåsa ut ur chassiet eller att man ska köra custom watercooling på kortet.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja, du har rätt i att nvidia är ännu värre kålsupare när det kommer till att höja priserna. Och de är något de kunnat göra när de lanserar ett flaggskepp innan tvingas ett halvår senare sänka priserna när AMD kontrar med något som presterar likvärdigt men till halva priset. Problemet är att AMD har slutat med detta. Sist det hände var när nvidia lanserade 8800-serien. Jag tror det första kortet kostade uppåt 5500:- om jag inte missminner mig? Ett tag senare lanserade AMD 4800-serien där man kunde få ett HD4850 för 1300:- med en ordentlig kylare. Kortet presterade likvärdigt med 8800gt och senare 9800gt i takt med att ny mjukvara rullades ut. Jag menar alltså inte att nvidia inte är ännu bättre på att pressa upp priserna. Det är inte alls förvånande när de är så pass överlägsna. Problemet är att AMD försöker konkurrera med samma priser och råprestanda som nvidia, utan att själva ha något toppsegment. Varför skulle någon idag välja AMD före nvidia mer än några medvetna konsumenter som vill röra om i grytan och ge en del av kakan till AMD? Jag håller med att HD7970 var ett riktigt bra kort förvisso och de som köpte kortet kan känna sig nöjda med köpet än idag. Men det var som sagt några år sedan det kortet lanserades... AMDs jobb på marknaden är att vara en bromskloss vad gäller de skenande priser. nvidia har oftast varit de som kommit med revolutionerande prestandaökningar och AMD fått konkurrera med pris och nu har de en snarlik prissättning men högre strömförbrukning. Inga kort idag känns speciellt prisvärda med andra ord. Möjligen att köpa ett beggat HD7970 för femhundringen och hoppas att vi inte kommer se någon stigande prestanda med likvärdig eller lägre prissätning som finns tillgänglig idag.

AMD pushade ut 2900 kortet emot 8800, 2900 kortet var inte ute länge 8 månader senare kom 3870 och slaktade det. 10 månader senare tog 4870 ledningen och Nvidia tvingades släppa en refresh på 8000 serien vilket resulterade i den hemska 200 serien som var totalt skit. AMD kontrade knappt året senare med 5000 serien och Nvidia släppte masugnen 400 serien.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Njä, kan inte hålla med om mycket här utom Framepacing som helt klart började målas upp som ett problem när Nvidia låg bättre till än AMD. Nu har AMD's frame pacing med CF på senare år blivit bättre än Nvidias SLI ett flertal gånger. Oavsett bra att det är något som bägge företag aktivt arbetar på. När jag körde EVGA GTX 260 SSC i SLI så var även Nvidia riktigt dåliga på detta. Var först i och med 400-serien som de började fixa sitt och sedan AMD med 6000-serien.

Fast problemet är ju även att många GCN-kort har haft problem med frametimes även när de körs som singelkort. Tog väl nästan ett år innan Fury-korten började prestera som det borde i det avseendet relativt till dess teoretiska prestanda. Och i nästan majoriteten av snabbtesten här på sweclockers där de mäter detta så kommer det också fram att AMD ofta har problem med "flyt" i nya titlar.

Se vilken enorm skillnad det har blivit mellan 980 och Fury. Tänk om Fiji presterat såhär vid release och inte bara ett för högt klockat dyrt kort med nischad kylare (både nano och fury X). Hade de skippat fury och fury X och sparat chippen till ett typ Nano-kortet (som faktiskt hade Maxwell klass när det kom till prestanda/w) med en vanlig kylare för ett hyfsat pris hade det nog blivit en storsäljare. Känns imo som hela fury releasen bara blev pannkaka, vilket imo är riktigt synd när man ser på typ Nano såhär i efterhand, som imo är mer imponerande än något Polaris kort.

Adored och andra rödögda ser imo lite för lätt på alla märkliga skavanker som har drabbat AMD-kort senaste åren när det kommer till försäljningssiffror och i Nvidia vs AMD diskussionen. Samma gäller prestanda per krona där AMD inte alls vart någon solklar ledare på senare tid (som många får det att låta som). Både 970 och 980Ti var väldigt starka i det avseendet tex.

Det blir liksom märkligt på något sätt när man börjar flytta fokus och skylla på konsumenter. AMD är imo otroligt misskött (vilket även deras ekonomi visar). Att klaga på AMD gör en inte till Nvidia-fanboy, utan snarare tvärtom, hejar själv på AMD som gammal ATI fantast, men blir faktiskt besviken och frustrerad i hur de missköter deras varumärke och verksamhet. Personligen tror jag faktiskt att AMD som det ser ut idag är kört, med tanke på hur bra Intel och Nvidia har gått ekonomiskt ser jag det i princip som en omöjlighet för AMD att komma ikapp. Inom fem år kommer de omstruktureras för andra marknader (bort från ren PC-verksamhet) eller styckas upp och säljas. Zen och Vega kommer säkert bli bra, men de kommer knappast kunna säljas för de priser som AMD skulle behöva. Som det står i rubriktråden... Om de inte ens lyckas sälja produkter även när de är bäst, ja då är det fan illa. Och tacka fan för reglering mot monopolutnyttjning, nvidia och intel hade med sina pengapåsar kunnat sänka AMD på tre snabba genom priskrigssvält ala elektronikbutikskedjor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

https://www.youtube.com/watch?v=uGXVMJztK4w

Rätt bra förklaring. På AMDs bättre prestanda med tiden.

Tror nog att han är något på spåret i slutet, att hålla sig till en grundarkitektur låter som en rimlig förklaring kring prestandaökningen. Försökte jämför prestanda mellan AMD/Nvidia på de titlar som korten testades med när det var släppta. Dock insåg jag att det skulle ta en stund att hitta något vettigt med tanke på att spelen i de flesta tester av naturlig skäl byts ut med tiden.Det hade varit intressant om man kunde köra om testsviten och hårdvaran från 680 vs 7970 med senaste drivrutiner och se hur det står sig där kontra den senaste testsviten.

Sen är frågan vad det betyder för framtiden med AMD. Om jag förstått ryktena rätt så är det en hel del som ska vara omdesignat i Vega. I så fall är ju frågan hur mycket AMDs kort som finns ute idag kommer utvecklas prestandamässigt. Å andra sidan borde det båda gott för Vega, om det är en helt ny arkitektur lär den antagligen leva ganska länge då jag tvekar på att AMD har ekonomin för att byta arkitektur allt för ofta i nuläget. Stämmer dessa teorier så borde rimligtvis Vega vara det bästa köpet om man vill ha kortet ett tag, givet att man slipper barnsjukdomar på de första korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

AMD har inget prestandakort i denna generationen, men ligger på samma nivå tekniskt. Det är knappast att "inte ha något att komma med". Att du kanske inte är intresserad av mellansegmentet är en annan sak.

Om det bara var 1080 eller Titan X de sket i att konkurrera med hade jag köpt det tänket för den marknaden är nog skapligt liten även om det gör jävligt mycket för ett företags marknadsföring och varumärkesvärde att ha flaggskepp som slaktar allt motstånd hänsynslöst. Man köper nog hellre (ren gissning här) lillebrorsan till något som bäst på marknaden än ett motsvarade som var "det bästa AMD fick ihop". Nu var det ju ett medvetet val från deras sida att sikta på lägre prishalvan istället eftersom att Nvidia bara släppte griskort i början av någon elak anledning, men det tror inte jag att folk som inte följer tech fattar/ser när de väljer kort.

Dessutom är väl 1070 typ det mest populära 2016-kortet till försäljningsvolym, om det stämmer (bara läst det) är det ju en osak? Det är först på 1060 som AMD kommer in i bilden och där har de IMHO en fördel eftersom att Nvidiot ströp SLI på 1060-korten. 970 vart ju överraskande poppis enligt alla typ Steam surveys och skit jag har sett iaf, var och varenda tomte i spelsvängen köpte 970 eller 750Ti för de som hade paraknas eller sket i framerates. Nischad del av marknaden som bryr sig om att svara på frågorna antagligen, helt säker på att hälften av alla köpare inte ens vet vad deras kort heter - men av den informationen åtminstone; varför ska de uppgradera? För att få mer kraft. Var kan den brutalt stora gruppen 970-köpare få mer kraft? Inte hos AMD iaf. Den pyttelilla skillnaden man kanske lyckas kräma fram i vissa spel med nyare drivrutiner nu med lite finslip motiverar knappast nyköp. Och vad är kvar? 1070 och 1080 (och Titan X lol...), som saknar motsvarighet i röda laget. Klart resultatet då blir att Nvidia säljer fler kort just nu åtminstone.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nu har jag inga försäljningssiffror men enligt min subjektiva uppfattning så sålde HD 4800-serien väldigt bra. Även HD5800-serien. När man vid lansering av HD6000-serien tryckte in ett nytt prissegment (6800-serien) för att motivera högre pris på toppsegmentet 6900-serien, som alltså var den egentliga efterföljaren till 5800-serien. Då började jag tapppa förtroendet för AMD. Om jag heller inte missminner mig så hade AMD vid tidpunkten också betydligt ojämnare frametimes än nvidia. Det var först då man började mäta detta.

Jag har enda sedan köpet av x1950 pro valt ATI/AMD just pga. Bättre pris/prestanda och levt med eventuell högre strömförbrukning och värmeutveckling. Nvidia har nästan alltid varit först med flaggskepp som presterar bäst men med på tok för högt pris för min smak.
Ska AMD fortsätta vara konkurrenskraftiga så är det endast pris/råprestanda de kan konkurrera med, och det är något som jag anser att de mer eller mindre slutat med. Skiljer priset en hundralapp eller två, så kommer 9 av 10 välja nvidia med tanke på hurpass mycket mer energiffektiva nvidia är. AMD har verkligen bidragit till ett omotiverat "prisrejs". Nummer ett... lägg ner "återvinnandet" av gamla arkitekturer. Nummer två... streamlinea utbudet istället för att ha en halv miljard olika modeller. Nummer tre... dumpa priserna. Rx 460 = 700:- rx 470 =1300:- rx 480 = 1700:-, rx 490 2000-2300:- rx 495 (dubbelmacka) 4000:- Sist men inte minst... släpp en ny generation med minst 50% prestandaökning men med samma prissättning. Försök aldrig igen återvinna gamla arkitekturer för att motivera högre priser på nya arkitekturer.

Nvidia sålde 4 gånger så mycket under åtminstone 5800-perioden.

Att återanvända chip och arkitekturer är något alla elektronikbolag gör sålänge de uppfyller sitt syfte, det är en del av chipcykeln. Z80 används fortfarande, den kom 1976.

Prisdumpning fungerar bevisligen inte för AMD, dessutom har de knappast råd med det.

Skrivet av iamjonas:

Har alltid kört ATi/AMD på GPU, nu ligger dock en 1070 och väntar i brevlådan, just för att AMD inte längre håller måttet längre.

Du ska kanske vänta åtminstone 3 dagar innan du öppnar den där kartongen med tanke på vad som ska komma http://ve.ga/

Rykten/läckor: http://wccftech.com/amd-vega-features/

Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja, du har rätt i att nvidia är ännu värre kålsupare när det kommer till att höja priserna. Och de är något de kunnat göra när de lanserar ett flaggskepp innan tvingas ett halvår senare sänka priserna när AMD kontrar med något som presterar likvärdigt men till halva priset. Problemet är att AMD har slutat med detta. Sist det hände var när nvidia lanserade 8800-serien. Jag tror det första kortet kostade uppåt 5500:- om jag inte missminner mig? Ett tag senare lanserade AMD 4800-serien där man kunde få ett HD4850 för 1300:- med en ordentlig kylare. Kortet presterade likvärdigt med 8800gt och senare 9800gt i takt med att ny mjukvara rullades ut. Jag menar alltså inte att nvidia inte är ännu bättre på att pressa upp priserna. Det är inte alls förvånande när de är så pass överlägsna. Problemet är att AMD försöker konkurrera med samma priser och råprestanda som nvidia, utan att själva ha något toppsegment. Varför skulle någon idag välja AMD före nvidia mer än några medvetna konsumenter som vill röra om i grytan och ge en del av kakan till AMD? Jag håller med att HD7970 var ett riktigt bra kort förvisso och de som köpte kortet kan känna sig nöjda med köpet än idag. Men det var som sagt några år sedan det kortet lanserades... AMDs jobb på marknaden är att vara en bromskloss vad gäller de skenande priser. nvidia har oftast varit de som kommit med revolutionerande prestandaökningar och AMD fått konkurrera med pris och nu har de en snarlik prissättning men högre strömförbrukning. Inga kort idag känns speciellt prisvärda med andra ord. Möjligen att köpa ett beggat HD7970 för femhundringen och hoppas att vi inte kommer se någon stigande prestanda med likvärdig eller lägre prissätning som finns tillgänglig idag.

Du har redan fått svar på detta, men jag vill ändå också framföra att det är ganska absurt att mena att AMD:s syfte är att sänka priserna hos Nvidia. Vi är i en situation där Nvidia vet att det finns båtlaster med kunder som köper deras kort oavsett vad, och de kommer inte sänka några priser sålänge folk inte faktiskt köper AMD. Redan nu när Nvidia "bara" har 70% av marknaden gör de sitt bästa för att göra ganska rejäla prishopp för varje generation samtidigt som chippen blir allt mindre till ytan och mer gimpade.

Fulla GP102 har inte ens släppts. Det pratas (och hypas) om 1080 Ti som ska vara mellan 1080 och Titan X(P), dvs ett ännu mer nerbantat GP102.

Kommer bli kul sen när AMD är borta från PC-marknaden. Då lägger jag av och återgår till konsoler istället.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Fast problemet är ju även att många GCN-kort har haft problem med frametimes även när de körs som singelkort. Tog väl nästan ett år innan Fury-korten började prestera som det borde i det avseendet relativt till dess teoretiska prestanda. Och i nästan majoriteten av snabbtesten här på sweclockers där de mäter detta så kommer det också fram att AMD ofta har problem med "flyt" i nya titlar.
https://techreport.com/r.x/radeon-r9-fury/value-99th-nopcars.gif
https://techreport.com/r.x/GTX1060review/best99th.png
Se vilken enorm skillnad det har blivit mellan 980 och Fury. Tänk om Fiji presterat såhär vid release och inte bara ett för högt klockat dyrt kort med nischad kylare (både nano och fury X). Hade de skippat fury och fury X och sparat chippen till ett typ Nano-kortet (som faktiskt hade Maxwell klass när det kom till prestanda/w) med en vanlig kylare för ett hyfsat pris hade det nog blivit en storsäljare. Känns imo som hela fury releasen bara blev pannkaka, vilket imo är riktigt synd när man ser på typ Nano såhär i efterhand, som imo är mer imponerande än något Polaris kort.

Adored och andra rödögda ser imo lite för lätt på alla märkliga skavanker som har drabbat AMD-kort senaste åren när det kommer till försäljningssiffror och i Nvidia vs AMD diskussionen. Samma gäller prestanda per krona där AMD inte alls vart någon solklar ledare på senare tid (som många får det att låta som). Både 970 och 980Ti var väldigt starka i det avseendet tex.

Det blir liksom märkligt på något sätt när man börjar flytta fokus och skylla på konsumenter. AMD är imo otroligt misskött (vilket även deras ekonomi visar). Att klaga på AMD gör en inte till Nvidia-fanboy, utan snarare tvärtom, hejar själv på AMD som gammal ATI fantast, men blir faktiskt besviken och frustrerad i hur de missköter deras varumärke och verksamhet. Personligen tror jag faktiskt att AMD som det ser ut idag är kört, med tanke på hur bra Intel och Nvidia har gått ekonomiskt ser jag det i princip som en omöjlighet för AMD att komma ikapp. Inom fem år kommer de omstruktureras för andra marknader (bort från ren PC-verksamhet) eller styckas upp och säljas. Zen och Vega kommer säkert bli bra, men de kommer knappast kunna säljas för de priser som AMD skulle behöva. Som det står i rubriktråden... Om de inte ens lyckas sälja produkter även när de är bäst, ja då är det fan illa. Och tacka fan för reglering mot monopolutnyttjning, nvidia och intel hade med sina pengapåsar kunnat sänka AMD på tre snabba genom priskrigssvält ala elektronikbutikskedjor.

Ett vanligt problem med Sweclockers snabbtester är att spelen som testas ofta är Nvidia-biased (de flesta stora titlar är Nvidia-stödda idag, svårt att göra något åt) där endast Nvidia kan och får lansera drivare till lanseringen, AMD's dröjer därmed alltid då de inte får tillgång till att optimera spelet innan lansering. När Sweclockers gör deras test så är det i regel alltid med optimerade drivrutiner från Nvidia och ej optimerade drivare från AMD. Bästa vore om redaktionen inväntar drivare från bägge tillverkarna vid dessa tester.

Testerna visar i bästa fall skillnaderna mellan tillverkarens egna produkter, att jämföra korten från de olika tillverkarna fungerar sällan bra då det ger Nvidia en uppenbar fördel. Vilket också är en av flera anledningar till just Gameworks, "The way its meant to be played" och diverse andra PR-grejer företaget sysslat med under många år.

Nu är ju inte Linus Tech Tips och andra grönögda speciellt duktiga på att ta upp Nvidias problem i form av senaste årens allt mer återkommande dåliga drivare men också att problem i deras produkter slätas över (3,5GB fiaskot någon?) eller helt ignoreras då produkterna är så fantastiska ändå. AMD har självklart haft en hel del problem, men det har Nvidia med. Märks när man, som jag, växlar fram och tillbaks mellan de olika tillverkarna. Just drivarbiten är vad som kan få mig att byta tillbaks till Vega så fort den lanseras då den är under all kritik.

Ingen lär tvivla på att AMD's situation är svår. Tvåfrontskrig där Intel är en gigant att slåss med. Där har de ju uppenbart halkat efter mycket sedan Bulldozer-lanseringen. De prestandasiffror vi hittils har ser lovande vilket innebär att de kan närma sig Intel igen sett till produkter. Men deras Mindshare? Tveksamt, när folk som inte vet vad en dator är på något vis lyckas veta att de ska ha en i3, i5 eller i7, utan att för den skull veta vad det betyder, så har AMD uppenbart problem att ta sig in på marknaden.

Nvidia är en lättare motståndare som blir svår då resurserna, som redan är knappa, behövs för att slåss mot Intel också. Bara i Radeon 400-serien som Nvidia dragit ifrån, och det enbart då AMD inte fått ut Vega.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vesh:

Tror nog att han är något på spåret i slutet, att hålla sig till en grundarkitektur låter som en rimlig förklaring kring prestandaökningen. Försökte jämför prestanda mellan AMD/Nvidia på de titlar som korten testades med när det var släppta. Dock insåg jag att det skulle ta en stund att hitta något vettigt med tanke på att spelen i de flesta tester av naturlig skäl byts ut med tiden.Det hade varit intressant om man kunde köra om testsviten och hårdvaran från 680 vs 7970 med senaste drivrutiner och se hur det står sig där kontra den senaste testsviten.

Sen är frågan vad det betyder för framtiden med AMD. Om jag förstått ryktena rätt så är det en hel del som ska vara omdesignat i Vega. I så fall är ju frågan hur mycket AMDs kort som finns ute idag kommer utvecklas prestandamässigt. Å andra sidan borde det båda gott för Vega, om det är en helt ny arkitektur lär den antagligen leva ganska länge då jag tvekar på att AMD har ekonomin för att byta arkitektur allt för ofta i nuläget. Stämmer dessa teorier så borde rimligtvis Vega vara det bästa köpet om man vill ha kortet ett tag, givet att man slipper barnsjukdomar på de första korten.

För mig så är fördelen med AMD just GCN då jag inte byter Delar ofta, har haft min dator sedan början av 2012 hade min dator innan sedan slutet av 2007 och jag skulle kunna tänka mig att vänta på Navi som det inte skulle förvåna mig om det blir GCN2 1.0.

Men jag är trött på att sitta på Intel och vill ha AMD zen med 8 kärnor bara för att jag vill pusha CPU sidan framåt, 4 kärnor har varit standard för länge 8 borde vara ingångs mängd vid det här laget.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Nvidia sålde 4 gånger så mycket under åtminstone 5800-perioden.

Jag vägrar tro på det där, det kan bara inte vara möjligt. Det är som att Bulldozer skulle ha sålts mer än Sandy Bridge.

Skrivet av GilbertG:

Du har redan fått svar på detta, men jag vill ändå också framföra att det är ganska absurt att mena att AMD:s syfte är att sänka priserna hos Nvidia. Vi är i en situation där Nvidia vet att det finns båtlaster med kunder som köper deras kort oavsett vad, och de kommer inte sänka några priser sålänge folk inte faktiskt köper AMD. Redan nu när Nvidia "bara" har 70% av marknaden gör de sitt bästa för att göra ganska rejäla prishopp för varje generation samtidigt som chippen blir allt mindre till ytan och mer gimpade.

Kommer bli kul sen när AMD är borta från PC-marknaden. Då lägger jag av och återgår till konsoler istället.

Det sista du skrev är precis det jag har tänkt också. Jag har inte haft en konsol sen N64 så det ska bli intressant, lär vara en större noob än vad jag redan är.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Så när de ligger före i samma prisklass håller de inte måttet ? när de har bättre drivrutiner ? och Vega som kommer ta över prestanda kronan. inom första kvartalet. De har väntat att släppa vega för att HBM2 inte var redo, men nu är det de och vi kommer att ännu en gång få se att AMD går först in med ny teknik.

Har väntat några år på att uppgradera, och nu föll valet på GeForce då just nu är det bättre, och priset är för mig rätt oväsentligt då jag vill ha det som fungerar bäst för mig för stunden.

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Du ska kanske vänta åtminstone 3 dagar innan du öppnar den där kartongen med tanke på vad som ska komma http://ve.ga/
http://ve.ga/wp-content/uploads/2016/12/Vega_Wordcloud-01-768x432.png
Rykten/läckor: http://wccftech.com/amd-vega-features/

Är redan installerat och kommer det något bättre om en vecka, ja då får det vara så. Men att säga att inom kort kommer det något bättre är ingen motivering.

För det kommer alltid något bättre.

Visa signatur

Mobo, Prime Z390-A - CPU, I7 9700K @ Stock (so far), Be Quiet Dark rock 4 - MINNE, 16gb Vengance RGB 3200Mhz - GPU, RTX 2070 Gaming OC - HDD, 2 x Samsung EVO 860 (500gb)

Permalänk
Medlem

Mina teorier kring det hela:

Nvidia ses som en vinnare. En underdog måste oftast prestera betydligt bättre för att slå igenom. Det räcker inte med nära eller lite bättre (förutsatt att de inte har en briljant marknadsföring).

Pris/prestanda i sin ära men idag vill de flesta även ha en tyst och sval burk. Särskilt när burkarna blir mindre och mindre. Två kort avskräcker.

Många vill ha det bästa direkt - inte vänta på att det ska mogna. Imorgon är det ändå är ett nytt kort som gäller istället.

Entusiasterna låter mycket och dom väljer det snabbaste på marknaden.

Blir kul att se ifall vega ändrar ovan.

Permalänk
Digital fyndjägare

AMD har haft ett värstingkort ute på marknaden ganska länge men vet inte om försäljningen varit sådär jättebra gentemot Nvidias Titan kort. Tänkte på Radeon PRO Duo för $1500.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22043-amd-radeon-pro-duo-dra...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Datavetare

Den som gjort det testet, HardwareCanucks, måste ha fått "F" i statistik... Givet testet man faktiskt gör drar man en totalt felaktig slutsats.

Varför? Man säger att man jämför dagens drivare men lanseringsdrivare, det är sant.

MEN man har bytt ut ungefär hälften av titlarna man testar! Så helt omöjligt att avgöra om skillnaden i relativ prestanda mellan 480 och 1060 kommer från att man bytt ut titlar eller från drivers.

Räknar man ut skillnaden i prestanda på den andel titlar som faktiskt är samma i båda fallen får man att 480 ökat sin prestanda med 2 %, exakt lika mycket har 1060 ökat i samma titlar.

Tar du titlar som Dirt rally och Project CARS kan man "visa" att 960 drar jämt med 290X/390. Tar man en titel som Hitman kan man visa att 380X är snabbare än 970.

D.v.s. urvalet av spel är väldigt viktigt när man jämför, andrar man titlarna kan man inte visa något alls kring effekt från drivers.

Skrivet av sKRUVARN:

Fast problemet är ju även att många GCN-kort har haft problem med frametimes även när de körs som singelkort. Tog väl nästan ett år innan Fury-korten började prestera som det borde i det avseendet relativt till dess teoretiska prestanda. Och i nästan majoriteten av snabbtesten här på sweclockers där de mäter detta så kommer det också fram att AMD ofta har problem med "flyt" i nya titlar.
https://techreport.com/r.x/radeon-r9-fury/value-99th-nopcars.gif
https://techreport.com/r.x/GTX1060review/best99th.png
Se vilken enorm skillnad det har blivit mellan 980 och Fury. Tänk om Fiji presterat såhär vid release och inte bara ett för högt klockat dyrt kort med nischad kylare (både nano och fury X). Hade de skippat fury och fury X och sparat chippen till ett typ Nano-kortet (som faktiskt hade Maxwell klass när det kom till prestanda/w) med en vanlig kylare för ett hyfsat pris hade det nog blivit en storsäljare. Känns imo som hela fury releasen bara blev pannkaka, vilket imo är riktigt synd när man ser på typ Nano såhär i efterhand, som imo är mer imponerande än något Polaris kort.

Adored och andra rödögda ser imo lite för lätt på alla märkliga skavanker som har drabbat AMD-kort senaste åren när det kommer till försäljningssiffror och i Nvidia vs AMD diskussionen. Samma gäller prestanda per krona där AMD inte alls vart någon solklar ledare på senare tid (som många får det att låta som). Både 970 och 980Ti var väldigt starka i det avseendet tex.

Det blir liksom märkligt på något sätt när man börjar flytta fokus och skylla på konsumenter. AMD är imo otroligt misskött (vilket även deras ekonomi visar). Att klaga på AMD gör en inte till Nvidia-fanboy, utan snarare tvärtom, hejar själv på AMD som gammal ATI fantast, men blir faktiskt besviken och frustrerad i hur de missköter deras varumärke och verksamhet. Personligen tror jag faktiskt att AMD som det ser ut idag är kört, med tanke på hur bra Intel och Nvidia har gått ekonomiskt ser jag det i princip som en omöjlighet för AMD att komma ikapp. Inom fem år kommer de omstruktureras för andra marknader (bort från ren PC-verksamhet) eller styckas upp och säljas. Zen och Vega kommer säkert bli bra, men de kommer knappast kunna säljas för de priser som AMD skulle behöva. Som det står i rubriktråden... Om de inte ens lyckas sälja produkter även när de är bäst, ja då är det fan illa. Och tacka fan för reglering mot monopolutnyttjning, nvidia och intel hade med sina pengapåsar kunnat sänka AMD på tre snabba genom priskrigssvält ala elektronikbutikskedjor.

Nyktraste inlägget i hela tråden! +1

Körde också uteslutande ATi/AMD GPUer på skrivbordet från 9800 Pro (uppgradering från GeForce256) fram till förra året då det inte längre gick att blunda för hur långt före Nvidias 900-serie låg AMD motsvarigheter.

Skrivet av anon5930:

Nu är ju inte Linus Tech Tips och andra grönögda speciellt duktiga på att ta upp Nvidias problem i form av senaste årens allt mer återkommande dåliga drivare men också att problem i deras produkter slätas över (3,5GB fiaskot någon?) eller helt ignoreras då produkterna är så fantastiska ändå.

Har kört 970 rätt länge nu, kanske kommer jag lura ut vad detta "3,5 GB fiasko" är vilken dag som helst...

Saker som detta visar mest vilket extremt hyckleri det kring AMD vs Nvidia "problem". Hade AMD gjort något motsvarande hade det kallats "smart finess" i dessa forum, nu är det tydligen ett "fiasko" trots att ingen har kunnat visat något reellt problem orsakat av detta.

Att Nvidia gick med på att betala skadestånd i USA visar i min mening ingenting mer än att Nvidia gjorde (antagligen en helt korrekt) bedömning att det kostade mindre tid och pengar att bara gå med på detta än att dra runt det hela i USAs rättsväsende (där de enda vinnarna i slutändan blir advokaterna).

Rent tekniskt är det tvärt om! Man specifikt visat att 970 hanterar fallet där väldigt mycket VRAM används bättre än AMDs kort med 4 GB VRAM (samma sak gäller kort med 2 och 3 GB VRAM). Så är det någon som har "problem" med VRAM är det AMD.

I praktiken har ingen av "lagen" något relevant problem med mägnd VRAM, det normala är att GPU-kraften tryter långt innan mängden VRAM tryter (d.v.s. man hamnar < 30 FPS med inställningar som skulle fylla VRAM).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

AMD har haft ett värstingkort ute på marknaden ganska länge men vet inte om försäljningen varit sådär jättebra gentemot Nvidias Titan kort. Tänkte på Radeon PRO Duo för $1500.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22043-amd-radeon-pro-duo-dra...

Problemet med såna värstingkort är att man är beroende av att spelet ska funka bra xfire/sli.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

AMD pushade ut 2900 kortet emot 8800, 2900 kortet var inte ute länge 8 månader senare kom 3870 och slaktade det. 10 månader senare tog 4870 ledningen och Nvidia tvingades släppa en refresh på 8000 serien vilket resulterade i den hemska 200 serien som var totalt skit. AMD kontrade knappt året senare med 5000 serien och Nvidia släppte masugnen 400 serien.

Ok, själv bytte jag från urusla 4870 till ett 285.
En massiv uppgradering i både prestanda och bildkvalitet vill jag minnas.
ATI korten fuskade nåt grönjävulskt med filtrering så bilden blev bedrövlig.

Permalänk
Medlem

fanboy'ism i ett nötskal och folk som "inte bryr sig om tester" är väl det största problemet, det är lite som att prata hårdvara med en apple-fantast, de antingen inte förstår vad du pratar om eller förstår på ett religiöst sätt.

Varken AMD eller Nvidea är bättre än den andra, de båda har bra och dåliga modeller/kort. De båda har haft katastrofala drivrutiner och problem och nu på senare tid när AMD inte har haft något kort att riktigt konkurera med 10serien så har alla köpt Nvidea, inget fel med det.

Sen är det marknadsföring, jag hör ibland folk säga Nvidea är bäst och då frågar jag de vilket kort de själva har och så säger de något lite äldre eller mindre bra som säg min bror som köpte ett 960 för ett år sen och tyckte, kolla här ett nytt grafikkort... suck.

Permalänk
Medlem

Nja, solklar, många spel är mer optimerade och testade på nVidia-kretsar helt enkelt.
Dock så hade jag 5770, 6870 och 280x innan jag skaffade ett 1070 och med tanke på vad de kostade så är jag rätt nöjd. Än idag är 7870/280X hyfsat gångbar i 1920x1080 i alla fall.

Hade nu Mantle/Vulcan slagit igenom så... men det lär ju inte hända.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHWarrior:

Nja, solklar, många spel är mer optimerade och testade på nVidia-kretsar helt enkelt.
Dock så hade jag 5770, 6870 och 280x innan jag skaffade ett 1070 och med tanke på vad de kostade så är jag rätt nöjd. Än idag är 7870/280X hyfsat gångbar i 1920x1080 i alla fall.

Hade nu Mantle/Vulcan slagit igenom så... men det lär ju inte hända.

Dude, DX12 och Vulcan är baserade på mantle och alla nya spela har DX12.

ta även in detta, alla nya spel Byggs i stort sett även för consol och vilka har consol marknaden ? AMD, vilket hårdvara kommer att gå längst framöver är det ingen tvekan om, när företagen börjar inse hur överlägset Vulkan är som släpptes i sommras som API, så kommer det bli AMD vinst, VI ser att Vulkan är det bästa APIet då overheaden nästan helt verkar försvinna och AMD tjänar mest på det. Det skulle inte förvåna mig om DX12 blir standard när Microsoft kommer att försöka brygga Consol och PC till varandra och det kommer även där vara fördel även om inte lika mycket som i Vulkan.

7870 är inte 280x. 280x = 7970 refresh.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ett vanligt problem med Sweclockers snabbtester är att spelen som testas ofta är Nvidia-biased (de flesta stora titlar är Nvidia-stödda idag, svårt att göra något åt) där endast Nvidia kan och får lansera drivare till lanseringen, AMD's dröjer därmed alltid då de inte får tillgång till att optimera spelet innan lansering. När Sweclockers gör deras test så är det i regel alltid med optimerade drivrutiner från Nvidia och ej optimerade drivare från AMD. Bästa vore om redaktionen inväntar drivare från bägge tillverkarna vid dessa tester.

Testerna visar i bästa fall skillnaderna mellan tillverkarens egna produkter, att jämföra korten från de olika tillverkarna fungerar sällan bra då det ger Nvidia en uppenbar fördel. Vilket också är en av flera anledningar till just Gameworks, "The way its meant to be played" och diverse andra PR-grejer företaget sysslat med under många år.

Nu är ju inte Linus Tech Tips och andra grönögda speciellt duktiga på att ta upp Nvidias problem i form av senaste årens allt mer återkommande dåliga drivare men också att problem i deras produkter slätas över (3,5GB fiaskot någon?) eller helt ignoreras då produkterna är så fantastiska ändå. AMD har självklart haft en hel del problem, men det har Nvidia med. Märks när man, som jag, växlar fram och tillbaks mellan de olika tillverkarna. Just drivarbiten är vad som kan få mig att byta tillbaks till Vega så fort den lanseras då den är under all kritik.

Ingen lär tvivla på att AMD's situation är svår. Tvåfrontskrig där Intel är en gigant att slåss med. Där har de ju uppenbart halkat efter mycket sedan Bulldozer-lanseringen. De prestandasiffror vi hittils har ser lovande vilket innebär att de kan närma sig Intel igen sett till produkter. Men deras Mindshare? Tveksamt, när folk som inte vet vad en dator är på något vis lyckas veta att de ska ha en i3, i5 eller i7, utan att för den skull veta vad det betyder, så har AMD uppenbart problem att ta sig in på marknaden.

Nvidia är en lättare motståndare som blir svår då resurserna, som redan är knappa, behövs för att slåss mot Intel också. Bara i Radeon 400-serien som Nvidia dragit ifrån, och det enbart då AMD inte fått ut Vega.

Jag tror AMD har betydligt större chans på x86-banan. Intel har inte alls samma coolhetsfaktor som Nvidia, och på servermarknaden är man inte så förbannat märkesblind, där gäller helt andra krav och inte massa flum om att något "känns" bättre. Vad vi sett hittills verkar Zen kunna göra bra ifrån sig på servermarknaden. Där finns mycket pengar att tjäna, och med tanke på att AMD är i princip borta därifrån så kan det öppna sig ett mindre eldorado för AMD.

Skrivet av Bewise:

Jag vägrar tro på det där, det kan bara inte vara möjligt. Det är som att Bulldozer skulle ha sålts mer än Sandy Bridge.

Det sista du skrev är precis det jag har tänkt också. Jag har inte haft en konsol sen N64 så det ska bli intressant, lär vara en större noob än vad jag redan är.

Jag blandade ihop siffrorna i huvet. Enligt Steams oktoberstatistik har 4 gånger fler svarande ett 1060 än ett 480.

Under de tre åren med 4870 till 6850 tjänade AMD 260 miljoner USD $ medan Nvidia under tredje kvartalet 2016 tjänade 2 miljarder USD.

Skrivet av iamjonas:

Är redan installerat och kommer det något bättre om en vecka, ja då får det vara så. Men att säga att inom kort kommer det något bättre är ingen motivering.

För det kommer alltid något bättre.

Behöver inte vara aggrodefensiv Det kommer inte alltid något bättre, bara någon gång om året.

Skrivet av TuHack:

Mina teorier kring det hela:

Nvidia ses som en vinnare. En underdog måste oftast prestera betydligt bättre för att slå igenom. Det räcker inte med nära eller lite bättre (förutsatt att de inte har en briljant marknadsföring).

Pris/prestanda i sin ära men idag vill de flesta även ha en tyst och sval burk. Särskilt när burkarna blir mindre och mindre. Två kort avskräcker.

Många vill ha det bästa direkt - inte vänta på att det ska mogna. Imorgon är det ändå är ett nytt kort som gäller istället.

Entusiasterna låter mycket och dom väljer det snabbaste på marknaden.

Blir kul att se ifall vega ändrar ovan.

Stämmer nog tyvärr. Den rådande ekonimiska darwinismen, aka nyliberalismen, som genomsyrar allt påverkar folks uppfattnings och sätt att tänka.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag blandade ihop siffrorna i huvet. Enligt Steams oktoberstatistik har 4 gånger fler svarande ett 1060 än ett 480.

Under de tre åren med 4870 till 6850 tjänade AMD 260 miljoner USD $ medan Nvidia under tredje kvartalet 2016 tjänade 2 miljarder USD.

Okej då förstår jag. Som jag minns det så var 4000 och 5000-serien beyydlogt bättre än Nvidias motsvarande under den perioden, dom måste ju ha sålt mer.

Alltså dom där siffrorna du drog upp... det sved.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Jag tror AMD har betydligt större chans på x86-banan. Intel har inte alls samma coolhetsfaktor som Nvidia, och på servermarknaden är man inte så förbannat märkesblind, där gäller helt andra krav och inte massa flum om att något "känns" bättre. Vad vi sett hittills verkar Zen kunna göra bra ifrån sig på servermarknaden. Där finns mycket pengar att tjäna, och med tanke på att AMD är i princip borta därifrån så kan det öppna sig ett mindre eldorado för AMD.

Sant, folk som sysslar med servrar är generellt vuxna och yrkesverksamma som i de flesta fall försöker hålla sig professionella och seriösa och är något mer rationella än drivor med kids som lyssnar på den som skriker högst. Grafikkort, speciellt de för konsumenter, är i det närmaste leksaker, en underhållningsprodukt. Nu finns det förvisso en hel del IT-verksamma människor som är väldigt biased mot vissa företag och tyvärr låter det genomsyra sitt arbete.

Intel må sakna coolhetsfaktor men samtidigt har de ett rykte om att de skulle veta vad de sysslar med. Vilket på senare år verkligen inte stämmer så bra med verkligheten. Optane-floppen, den stora förlusten mot ARM, Kaby Lake för att nämna tre. Men just det där att folk kan rabbla upp i3, i5 och i7, att de "vet" att de ska ha en sån utan att kunna förklara varför är ändå lite oroande. Även om AMD skulle dominera och utklassa AMD de närmaste åren, kommer konsumenter fatta att det är datorer med en i3, i5 eller i7 är de som de ska undvika? Folk skulle ha Pentium 4'or trots att de var sämre än såväl Pentium 3 inledningsvis som allt AMD släppte under hela Pentium 4-perioden.

Sedan får man ju hoppas att Intel inte fular sig denna gång. AMD's RyZen första generation ser ut att kunna leverera allt som behövs för att komma riktigt nära Intels utbud, och förmodligen dra förbi på en eller flera områden.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Sant, folk som sysslar med servrar är generellt vuxna och yrkesverksamma som i de flesta fall försöker hålla sig professionella och seriösa och är något mer rationella än drivor med kids som lyssnar på den som skriker högst. Grafikkort, speciellt de för konsumenter, är i det närmaste leksaker, en underhållningsprodukt. Nu finns det förvisso en hel del IT-verksamma människor som är väldigt biased mot vissa företag och tyvärr låter det genomsyra sitt arbete.

Intel må sakna coolhetsfaktor men samtidigt har de ett rykte om att de skulle veta vad de sysslar med. Vilket på senare år verkligen inte stämmer så bra med verkligheten. Optane-floppen, den stora förlusten mot ARM, Kaby Lake för att nämna tre. Men just det där att folk kan rabbla upp i3, i5 och i7, att de "vet" att de ska ha en sån utan att kunna förklara varför är ändå lite oroande. Även om AMD skulle dominera och utklassa AMD de närmaste åren, kommer konsumenter fatta att det är datorer med en i3, i5 eller i7 är de som de ska undvika? Folk skulle ha Pentium 4'or trots att de var sämre än såväl Pentium 3 inledningsvis som allt AMD släppte under hela Pentium 4-perioden.

Sedan får man ju hoppas att Intel inte fular sig denna gång. AMD's RyZen första generation ser ut att kunna leverera allt som behövs för att komma riktigt nära Intels utbud, och förmodligen dra förbi på en eller flera områden.

Folk verkar ju totalt ha glömt vad vi är för art.

Vi är flockdjuret människan.
Vi är programmerade att följa flocken och det reflekteras i nästan alla marknader som finns, speciellt där det bara finns två aktörer som det gör på den stationära CPU/GPU-marknaden.

Att folk som inte är så insatta i datorer väljer i3, i5, i7 för att de "vet" det är en naturlig instinkt efter vad de har sett bekanta använda och kanske tittat på ett och annat test de senaste åren (Core-serien är ju trots allt faktiskt bäst för spel just nu).
Det känns lite konstigt när folk känner sig så "oroade" över att folk lättare väljer Nvidia/Intel än AMD men att man sedan själv kanske köper en Volvo nästa vecka för "de är ju säkrast" utan att faktiskt kolla upp det, ja det är ju en annan sak!

Är det här ett bra beteende? Inte alltid, men det hjälper oss oftast och det är därför det är så viktigt med PR/marknadsföring.
Men det är ju det vi som lite mera insatta kan strunta i i de områden vi just är insatta och utnyttja våran kunskap istället för våra instinkter.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Folk verkar ju totalt ha glömt vad vi är för art.

Vi är flockdjuret människan.
Vi är programmerade att följa flocken och det reflekteras i nästan alla marknader som finns, speciellt där det bara finns två aktörer som det gör på den stationära CPU/GPU-marknaden.

Att folk som inte är så insatta i datorer väljer i3, i5, i7 för att de "vet" det är en naturlig instinkt efter vad de har sett bekanta använda och kanske tittat på ett och annat test de senaste åren (Core-serien är ju trots allt faktiskt bäst för spel just nu).
Det känns lite konstigt när folk känner sig så "oroade" över att folk lättare väljer Nvidia/Intel än AMD men att man sedan själv kanske köper en Volvo nästa vecka för "de är ju säkrast" utan att faktiskt kolla upp det, ja det är ju en annan sak!

Är det här ett bra beteende? Inte alltid, men det hjälper oss oftast och det är därför det är så viktigt med PR/marknadsföring.
Men det är ju det vi som lite mera insatta kan strunta i i de områden vi just är insatta och utnyttja våran kunskap istället för våra instinkter.

Bra punkter du tar upp.

Permalänk
Medlem

Anekdot från veckan:

En kollega frågar vilket grafikkort han borde köpa, varpå jag svarar det billigaste 1070 du kan hitta. Det var lite dyrt tyckte han så då sa jag 1060 eller 480 i så fall.

-480?
-Ja AMD kortet.
-Är inte AMD skit?

Och man märkte att han blev chockad över att jag ens rekommenderade ett AMD-kort. Detta var även från en som antagligen är relativt rätt "kunnig" då han ändå byggt en egen dator, Känns verkligen som att AMD-varumärket ligger rekordlågt.

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN: eller så är det kanske så att medel-Svensson som är ändå "lite teknisk kunnig" är lätt övertalat av säljare som slänga ut såna grejer ur säg när dem försöka säljer dem det som säljaren vill sälja till personen jämförd med vad egentligen är bäst för köparen.
Tror det är någ så att tillräckligt många där ute är tillräckligt kunnig för att bygga ihop en dator för sig själv men inte för att kunna tänka för sig själva och istället lyssna mest på det säljaren och marknadsföringen säga istället för fakta.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

En faktor anser jag, kan bidras till att AMDs varumärke är betydligt svagare än Nvidias.

Beaktar man CPU divisionen, som i princip är irrelevant till GPU divisionen ur avseendet hur väl hårdvaran presterar på de båda divisionerna, så spiller den negativa PR som AMD fått från sina CPUer oundvikligen över till GPU segmentet och resulterar i en känsla av lägre kvalitet hos gemene konsument.

Nvidia vet också hur man får bra PR. Medan Nvidia fokuserar på att påvisa styrkan hos sina teknologier, så har AMD fokuserat på att gå till direkt attack mot Nvidias varumärke, här tänker jag på "The fixer". Medan den typen av reklam kan fungera och vara effektiv, så måste den genomföras på korrekt sätt, vilket jag inte tycker AMD lyckades med.

Sen finns det ju alltid ursäkter till varför något är som det är. Ursäkter är en "valuta" som inte är värd något, vid underläge får man helt enkelt vända på steken och skaffa sig fördelar, man får jobba hårdare och framför allt bättre helt enkelt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN:

Deprimerande. Hade en liknande upplevelse för ett halvår sen där en kompis som köpte sig Asus MG248Q till sin nästan då 1,5 år gamla dator, vilket han blev riktigt nöjd med. Det var jag som hade rekommenderat den skärmen eftersom han ville hålla sig inom en viss budget till skärm och nytt grafikkort (han har då ett gtx 960) och inom det priset utav det han ville ha så var den skärmen klockren samt att då hade han råd till ett 470 eller 480 eftersom skärmen även stödjer freesync. Frågar han sen efter ett tag om han hade köpt sig något av dom korten men då sa han att han hade aldrig något intresse av korten från AMD, han har alltid kört på Nvidia och tyckt det har fungerat samt att sidor som FZ med mera sa att Nvidia var bäst... trots att han skärm stödjer freesync som han inte nu kan uttnyttja. Men han var nöjd med 144hz och vill inte gå tillbaka till 60hz. Men han sparade ju 1000-1500 kr att lägga ut på en g-sync.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed