Permalänk

Uppgradera 760 eller 2500k

Sitter idag på:

GTX 760
2500k @ 4,4GHz
8GB RAM 1600MHz
Z77A-GD55

Sugen på att köpa ett 1070. Är ny CPU/mobo/ram värt att köpa också eller ska jag vänta? 8GB känns ibland för lite.

Spelar Witcher 3, Doom, CSGO, BF4 (snart BF1).

Frågan är alltså vad jag ska prioritera vid en uppgradering. GPU eller CPU?

Har en BenQ xl2411t 144Hz skärm som jag skulle vilja utnyttja maximalt.

Permalänk
Medlem

Försök hitta i7 2600k och sälj då din 2500k. 8GB är än så länge tillräckligt, men oklart hur länge det gäller. Har för mig det kommer ett gäng spel 2017 där rekommendationen är 16gb. Men det är klart... i vissa spel kan det skilja en del mellan 2600k och 6700k, mycket på grund av högre minneshastigheter på den nyare plattformen. Vill man spela på tokhöga framerates så vill man såklart ha så lite flaskhals som möjligt. Däremot skulle jag inte vilja påstå att mellanskillnaden i ökad framerate med 6700k är speciellt prisvärt om man ser till hur billigt du skulle kunna få tag i en 2600k. Sitter själv på 2600k och kommer avvakta med att uppgradera tills det kommer en ny norm för antal kärnor/trådar.

När du väl fått tag i en i7a kan du med gott samvete skaffa ett GTX 1070. Att skaffa en ny plattform och stanna kvar med ditt nuvarande grafikkort kommer inte ge dig mycket.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Imo, köp ett 1070 och se hur det går. En 2500k vid 4.4 är väldigt kapabel.
I BF1 och W3 kommer kortet flaska innan 144 fps med ögongodiset och i doom samt cs kommer cpun flaska men inte förrän efter 144 fps.
Jag tror du blir nöjd i alla fall med ett 1070. Den har prestanda ungefär som två 7970/280x vilket man har sett folk använda med 2500k innan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av LPG:

Imo, köp ett 1070 och se hur det går. En 2500k vid 4.4 är väldigt kapabel.
I BF1 och W3 kommer kortet flaska innan 144 fps med ögongodiset och i doom samt cs kommer cpun flaska men inte förrän efter 144 fps.
Jag tror du blir nöjd i alla fall med ett 1070. Den har prestanda ungefär som två 7970/280x vilket man har sett folk använda med 2500k innan.

Jag ska nog slå till med ett 1070. Frågan är vilket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LearningExperience:

...Frågan är alltså vad jag ska prioritera vid en uppgradering. GPU eller CPU?..

Prioritera GPU då GTX 760 är föråldrat. 2500k har mycket kvar att ge efter en överklock.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog riktat in mig på ett beggat 980ti annars, om begagnat intresserar dig. Går runt 3000 här på marknaden och ger samma prestanda som ett 1070 med en lätt överklock. Nvidia har ett trade-in erbjudande på G om du vill uppgradera till 1080ti sen, kanske bygga helt nytt system på kaby eller ryzen när dom släpps I annat fall är ovanstående bra ideer också, 2500k är hyffsat kapabel än så länge, men en 2600k skulle ge bra skjuts i vissa spel, t.ex BF1. Där lär du dock ha 16gb ram...

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LearningExperience:

Jag ska nog slå till med ett 1070. Frågan är vilket

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan nog välja bort EVGA. De dras med värmeproblem, vilket uppenbarat sig med alltifrån svart skärmar till gnistor och förstörda grafikkort. http://www.sweclockers.com/nyhet/22852-evga-geforce-gtx-1070-...

Permalänk

Uppdatering: Köpte ett MSI 1070 gaming X. På väg hem nu!

tack för hjälpen

Hittar jag billiga minnen så köper jag förmodligen ett par till.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LearningExperience:

Sitter idag på:

GTX 760
2500k @ 4,4GHz
8GB RAM 1600MHz
Z77A-GD55

Sugen på att köpa ett 1070. Är ny CPU/mobo/ram värt att köpa också eller ska jag vänta? 8GB känns ibland för lite.

Spelar Witcher 3, Doom, CSGO, BF4 (snart BF1).

Frågan är alltså vad jag ska prioritera vid en uppgradering. GPU eller CPU?

Har en BenQ xl2411t 144Hz skärm som jag skulle vilja utnyttja maximalt.

Med datorn i sign och upplösningen 1080 och allt på det högsta får jag ca 60 fps i Witcher 3 och 80 fps i DooM. En 1070 borde fungera fint. Men du kanske ska försöka klocka mer eller du har nått en vägg? Då CPU:n är gammal kanske det inte gör något om du kör med lite extra spänning. Kan vara värt att köpa 8gb till också, kolla marknaden, du lär nog få tag på ett kit för 300kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

8GB är än så länge tillräckligt, men oklart hur länge det gäller. Har för mig det kommer ett gäng spel 2017 där rekommendationen är 16gb.

Nej 8GB är INTE tillräckligt idag (alla spel är olika). Mina 8GB är smockfulla i tex H1Z1 och det finns andra spel som tillsammans med Windows och allt annat som är i gång i bakgrunden kräver 12GB+.
Kommer inte ta lång tid innan 16 kommer va på gränsen också och folk kommer börja rekommendera 24GB.
Det är den naturliga utvecklingen

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Nej 8GB är INTE tillräckligt idag (alla spel är olika). Mina 8GB är smockfulla i tex H1Z1 och det finns andra spel som tillsammans med Windows och allt annat som är i gång i bakgrunden kräver 12GB+.
Kommer inte ta lång tid innan 16 kommer va på gränsen också och folk kommer börja rekommendera 24GB.
Det är den naturliga utvecklingen

Rekommenderat systemkrav för H1Z1 är 8gb ram. Det finns säkert fåtal spel som drar nytta av 16gb vram över 8gb idag. Men majoriteten nya "kända" spel så vinner du inget på att ha 16gb. Sen om du har massa annat skit i bakgrunden så är det klart en annan sak. Rekommenderar alltid folk att köpa 16gb om de inte sitter med en stram budget. Att kravet skulle bli 24gb inom en snar framtid har jag dock svårt att tro. Har du någon källa på detta, eller är det rent spekulativt?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jag hade köpt ett 1060 kort, 1070 e lite overkill.

Sedan 1-2 år byter till Zen eller något.

Men ett 1060 är nog bäst för dig

Nm såg att det blev ett 1070 lol

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

En no-brainer, GPU.

Nästan inte hänt ett skit sedan Sandy Bridge, 7-tops 20% kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

En no-brainer, GPU.

Nästan inte hänt ett skit sedan Sandy Bridge, 7-tops 20% kanske.

Betydligt mer än så har hänt
Särskilt om man kollar på min-fps och fps drops.
Men framförallt så har skillnaden mellan i5 och i7 blivit klarare.
När Sandy släpptes var det inga spel som var nämnvärt hjälpta av i7'ans HT.
(http://www.sweclockers.com/test/13224-intel-sandy-bridge-core...)
Numera däremot är det en otrolig skillnad i vissa fall.
Så pass stor skillnad att en gammal 2600K matchar nya 6600K.
http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

En no-brainer, GPU.

Nästan inte hänt ett skit sedan Sandy Bridge, 7-tops 20% kanske.

Mer än så har hänt, garanterat. Men SB är fortfarande grym, det är inte ofta en CPU fortfarande kan vara relevant efter 5(!) år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mer än så har hänt, garanterat. Men SB är fortfarande grym, det är inte ofta en CPU fortfarande kan vara relevant efter 5(!) år.

Nä, mer än 20% har inte hänt. 10-15 fps tops.

GPU är givet, även efter Kaby Lake. Intel har inte haft någon att kämpa mot de senaste 10 åren.
Zen blir nog nästa stora steg, i många riktningar.

Permalänk

Kört lite spel:

CSGO: Oförändrad FPS i 4:3 lägsta settings. Låg CPU/GPU användning. Dåligt optimerat spel?

Doom: high-ultra 144+ FPS. 50% CPU användning

Witcher ultra: 60 FPS med "stutters". 99% CPU användning. CPU klar bottleneck här.

Jag är helt klart nöjd med köpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av LearningExperience:

Kört lite spel:

CSGO: Oförändrad FPS i 4:3 lägsta settings. Låg CPU/GPU användning. Dåligt optimerat spel?

Doom: high-ultra 144+ FPS. 50% CPU användning

Witcher ultra: 60 FPS med "stutters". 99% CPU användning. CPU klar bottleneck här.

Jag är helt klart nöjd med köpet

Gött

Vill nämna att även jag med 3930k får problem i ultra i W3, kör på high i stället, inte värt stutter och oljud för det lilla ögongodiset.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT