Permalänk
Medlem

Lösenordshanterare ?

Börjar bli lite mycket olika lösenord överallt nu, vad finns det för bra program för att hålla koll på alla dessa? Helst som finns både till windows/android och är synkade, helst gratis då. Finns ju tonvis med program, men vilka är bra?

// Andreas

Permalänk
Medlem

Jag kör Lastpass och är helnöjd med det. Fungerar kanon på både PC och Android.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

+1 på Lastpass. Den påminner en dessutom om man har samma lösenord på flera siter.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

kör också lastpass men keepass finns med om man inte gillar att andra har teoretisk tillgång till dina uppgifter

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

Använder själv Dashlane och det fungerar utmärkt både till dator och telefon, ett plus är ju att premium är gratis också.

Permalänk
Medlem

Kör själv med Dashlane som fungerar till både datorn och mobilen, har en plugin till webbläsaren så den även loggar in dig automagiskt på dina hemsidor.

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Jag kör Lastpass och är helnöjd med det. Fungerar kanon på både PC och Android.

Finns Lastpass även till iOS alltså iPhone?

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk

Märkligt att så många rekommenderar lösenordshantering som synkar över nätet och som avkrypteras med ett lösenord...
Jag slår ett slag för keepass och slår ett slag för att flytta över filen med jämna mellanrum.
Samt, kom ihåg att döda gamla konton och alla testkonton på olika sajter.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

@Huge-Raven: Keepass /DL tydligen en heldel version för iOs

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

KeePass och synkar genom Dropbox.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Märkligt att så många rekommenderar lösenordshantering som synkar över nätet och som avkrypteras med ett lösenord...
Jag slår ett slag för keepass och slår ett slag för att flytta över filen med jämna mellanrum.
Samt, kom ihåg att döda gamla konton och alla testkonton på olika sajter.

Fast der lösenordet är markant svårare än vad man orkar ha på Facebook eller annat. Samt tvåstegsverifiering är ju självklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Finns Lastpass även till iOS alltså iPhone?

Ja, Lastpass har en app till iOS som även integreras i Safari på telefonen.

Permalänk
Medlem

KeePass2 kör jag med. Den är open source och är stabil och pålitlig. http://keepass.info/
Hur du väljer att synkronisera databasen är helt upp till dig, då databasen är en fil. T.ex. sync tjänster som Dropbox, Google drive, Onedrive är ett enkelt sätt att komma åt databasen.
Givetvis så hanterar den situationer där databasen har blivit uppdaterad på 2 olika håll samtidigt, det är inget problem.
Tillåter dig att lagra mer saker än bara användarnamn och lösenord, exempelvis filer.
Det finns en hel del plugins som utökar funktionaliteten.

Till android använder jag appen KeePass2Android. Den stödjer att ansluta till Dropbox, Google drive och Onedrive för att komma åt databasen direkt i appen. Annars kan den använda webdav (HTTP och HTTPS), SFTP, FTP, lokalt sparade databaser och att hämta databasen från en annan app.
Jag har valt att kunna låsa upp databasen genom att använda fingeravtrycksläsaren.
Givetvis cachar den databasen så den går att komma åt även när du är offline.

Både programmet på datorn och mobilen är gratis och open source.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag kör Lastpass och är helnöjd med det. Fungerar kanon på både PC och Android.

Skrivet av Pentagram:

+1 på Lastpass. Den påminner en dessutom om man har samma lösenord på flera siter.

Skrivet av Christley:

kör också lastpass men keepass finns med om man inte gillar att andra har teoretisk tillgång till dina uppgifter

Använder också lastpass, men vill tillägga att premium inte är gratis. Premium kostar väl typ 90kr år så det är ju inget att prata om egentligen. Vill du inte betala dubbelkolla vad gratisversionen har för stöd.

Permalänk
Skrivet av Skyflyer:

Ja, Lastpass har en app till iOS som även integreras i Safari på telefonen.

Låter intressant

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk

@Xark: papper och penna

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Tyvärr ej testat på Android. Men jag kör 1password som egentligen är gjort för MAC.

Däremot fungerar den klockrent på min iPhone & PC dator. Allt sparas lokalt på fil alternativt via icloud/dropbox. Testade Dashlane m.m innan jag provade denna och ingen fungerade lika bra. Kostar dock en slant men kan det vara värt för smidigheten.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

Många tips, fast ser ju ut att vara 3st som är mest använda så provar dom och ser vilken jag fastnar för! Tack för hjälpen...

Permalänk
Medlem

Jag använder 1password.com och tycker det fungerar bra. Sen är det ju aldrig bra att ha alla lösenord på samma ställe, men innan så hade jag ju samma lösenord på alla sidor så jag vet inte vad som är bäst. Nu är det bara ett lösenord man behöver ha i skallen

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242953:

Använder själv Dashlane och det fungerar utmärkt både till dator och telefon, ett plus är ju att premium är gratis också.

Vad menar du med att premium för Dashlane är gratis? Såvitt jag vet får man bara en månad gratis och sen får man betala om man fortfarande vill använda premiumfunktionerna. Är det jag som har missat någonting här?

Permalänk
Medlem

Också 1+ för lastpass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenum:

Jag använder 1password.com och tycker det fungerar bra. Sen är det ju aldrig bra att ha alla lösenord på samma ställe, men innan så hade jag ju samma lösenord på alla sidor så jag vet inte vad som är bäst. Nu är det bara ett lösenord man behöver ha i skallen

Ja, det är ju inte oproblematiskt att spara alla lösenord på ett ställe såhär, men det är åtminstone ett mer hanterbart problem än att återanvända lösenord.

Ett av de stora problemen med att använda just lösenord för autentisering är ju just att det är en hemlighet som båda parter måste hålla.

Att då använda samma lösenord överallt leder ju till situationen att om någon, oavsett vem av alla dessa parter (sannolikt med varierande säkerhetstänk), misslyckas med att hålla din hemlighet så är lösenordet du använt på massor av andra ställen känt.
Om du i det läget får veta vad som hänt i tid så kan du skynda att byta lösenord på alla ställen du använt det (kan ju utan problem vara hundratals ställen och inte bara jobbigt att göra utan svårt att hålla reda på), vilket är det "bra" scenariot. Om du inte fått veta vad som hänt är situationen mycket värre.

Med unika lösenord för varje ändamål och ett enda ställe där lösenorden faktiskt hanteras på ett säkert sätt så finns det ju iaf en rimlig chans att hantera det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag kör med 1Password och tycker det funkar utmärkt! Någon som kan förklara skillnaden mot Lastpass?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Jag kör med 1Password och tycker det funkar utmärkt! Någon som kan förklara skillnaden mot Lastpass?

Sedan dess att 1Password i grunden bytte sitt upplägg så är skillnaden jämfört Lastpass inte så stor.

1Password gick ju från att sälja en fristående mjukvara som kunde arbeta offline eller själv synka enheter (t.ex. via Dropbox) till att sälja en "molntjänst" som lagrar och synkar, så de bytte ju i princip till samma upplägg som Lastpass.

Det finns säkert en del tekniska detaljer som skiljer men många jämförelser man hittar om man söker är gamla och jämför med gamla 1Password.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag Kör med enpass funkar fint

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem

Testat och har installerat Dashline på både dator och mobil, men det är ju inte gratis vad jag kan se, så känns inte som ett alternativ jag kommer hålla mig kvar vid tyvärr. Gillade upplägget på det annars. :/

Permalänk
Medlem

Jag har helt hoppat över lösenordshanterare och kör ett eget system istället.

Alla mina lösenord (givetvis olika på alla olika sajter) ligger lagrade på var sin textfil (.txt) där alla är samlade i en mapp som heter dokument (alla mina andra viktiga dokument ligger också i den mappen).

Denna dokumentmappen existerar bara som en virtuell hårddisk (.vhd) som är krypterad med BitLocker. Jag har alltså skapat en virtuell HD på 2GB där alla mina viktiga saker ligger lagrat och allt är krypterat med BitLocker.

Denna virtuella HD är bara monterad när den behövs viket innebär att den i 99% av fallen inte är monterad och därför är det mer eller mindre omöjlig att se några lösenord i klarspråk.

Denna virtuella krypterade HD är också lagrad hos OneDrive och på min NAS med backupdisk som backup och dessutom synkad till Tresorit som ger mig möjlighet att komma åt alla filerna ex. från min mobil. Tresorit är också krypterat så det blir lite kämpigt att komma år mina filer/lösenord.

Valde detta sättet då det löser både lösenord och viktiga dokument på samma gång och är enkelt och snabbt att jobba med.

Har två lösenord att komma ihåg. Ett om jag monterar den virtuella hårddisken vid en dator och ett annat om jag använder Tresorit ex. från min telefon.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag kör 1password fungerar klockrent med Windows 10 även med iOS och Android OS.
Kan starkt rekommendera det iaf

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Privat kör jag med 1Password där jag replikerar databasen via Dropbox. Tror den finns för Android? Använder den för macOS och iOS primärt.
Gillar integreringen med operativ systemen som gör den lätt att använda.
Som en vis man sade: Den enda felet på 1Password är priset, de brukar dock ha lite kampanjer vid jultid och så.

På Jobbet kör vi KeePass, vi använder den där bara för allt dela lösenord's databasen via Dropbox så använder ingen integrering med Operativ System eller liknande, finns? Den är dock gratis.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Inaktiv

@Xark @Chkeh: du kan använda din egen referral länk och bara registrera ett konto med en temporär mail och logga in med det kontot 1 gång så får du 6 månaders premium helt gratis