Formatera skrivskyddad partition. Virus från HELVETET. Belöning utlovas.

Permalänk

Formatera skrivskyddad partition. Virus från HELVETET. Belöning utlovas.

Jag har ett virus från helvetet på min dator. Som satt sig som MBR och bootar en något som liknar mitt OS men det är bara en slags kopia, man kan inte göra inställingar som åtgärdar något, kört /FixMbr /FixBoot o.s.v. men det har inte löst saken. Jag har fixat och trixat och datorerna 6(!) st som alla är smittade är i bättre skick nu. Kan någon förklara för mig hur 3 datorer som inte ens var påslagna blev smittade?

Men det spelar ingen roll om jag formaterar och installerar om Windows så länge de dolda partitionerna finns kvar, där ligger alla äckliga virus redo att execute så fort man är klar med installationen. Om jag bara kunde formatera partitionen som heter X: (boot) så tror jag det hela skulle lösa sig.

HP sa att om jag köpte (fan vilket hån att betala ca. 500 kr för mjukvara som fanns på datorn när man köpte den, d.v.s. man har redan betalat för den en gång) deras recovery kit så skulle allt lösa sig. Skickas fysiskt med, vad är del för fel på att bara ladda ner som ISO eller dyl och bränna/USB. Kan man lita på det HP säger, att deras recovery skiva kommer lösa allt? Vad är skillnaden mellan att formatera och installera ett Windows från ISO och köra HP:s recovery? Det är väl samma recovery verktyg som jag hade på datorn när jag köpte den? Som viruset dock raderat. Som sagt har jag 6 datorer, antar att jag i så fall skulle behöva lägga ca. 3000 kr om det nu vore så att skivan HP skickade skulle lösa problemet med viruset, det har ju modifierat bios så vilka ändringar man än gör så sparas dom inte eftersom spara och avsluta ja/nej blir samma sak (nej) då viruset fipplat med bios/UEFI.

Till den som kan hjälpa mig fixa detta, antigen genom skype/tele/på plats erhåller 1500 kr. Bor i Växjö. Så jävla trött på att hålla på med alla dessa datorer, har en del kunskaper och det är mig folk ringer när de har något problem med datorn, jag har aldrig lämnat ett problem olöst (4 dagar la jag på ett problem ca 8 timmar om dagen) Men det här, det klarar jag inte själv.

Permalänk
Medlem

@upgraded12: Hej. Bara ett tips. Som det verkar med det virus du beskriver, så måste du formatera den från annan enhet. Du kan inte starta upp på disken du ska formatera. Har du (eller nån kompis) ett kit så du kan ta ur hd:n och koppla den via usb till annan dator?
Eller formatera de hårddiskar det gäller med Linux maskin.
Den dator du formaterar med måste ju vara skyddad mot viruset, gatekeeper eller nåt.
Annars ta diskarna till data service butik och låt dem göra det. Kan inte kosta så mycket...

Permalänk
Medlem

Några alternativ:

Bränn ut en skiva (om du kan läsa sådana) med någon Linux Live distro, typ Lubuntu, eller skapa motsvarande bootbar USB-pinne från en osmittad maskin. Boota sedan från den och kör gparted för att rensa upp alla partitioner. Fördelen med skivan är att den inte kan smittas ned efter den bränts ut då den blir read-only efter att den bränts klart och stängs (såvida det inte är en RW-skiva).

Annars, ta ut hårddisken och anslut externt i en dator som inte smittats (boota absolut inte från den), formatera därifrån (diskmgmt.msc på Windows, Gparted på Linux).

Om viruset seriöst satt sig i BIOS/UEFI är det riktigt illa. Isåfall antar jag att du måste flasha om även det, förslagsvis att du bränner ut en ren BIOS firmware + flashningsprogram på en bootbar skiva och kopplar ifrån alla andra bootbara enheter under flashningen.

Permalänk
Medlem

@Ecuaman: Angående att maskiner som inte var påslagna smittades... när du startade upp dem, var de anslutna till närverket LAN eller WLAN? Beroende vad du har för router, brandvägg och konfiguration av denna så kan den vara orsak. Även om den först smittade maskinen inte var ansluten till nätet när du startade de andra.

Permalänk
Medlem

Som s0sdaf sa. boota med nån live dist från usb.
När du kör igång installen av WIN, gör du en ren install då?
När du kommer till var win ska installas, kan du inte deleta alla partioner där?

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver nog snarare partitionera om disken i stället för att bara försöka formatera, använd gparted för det kan du köra firekt från ett usbminne.
http://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att vara säker på att varenda liten byte på disken har skrivits över så att ingen information finns kvar kan man ju boota från en skiva med Killdisk och skriva över hela hårddisken en gång.
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm någon av Linux-varianterna på CD

Permalänk
Skrivet av Roxxer:

Som s0sdaf sa. boota med nån live dist från usb.
När du kör igång installen av WIN, gör du en ren install då?
När du kommer till var win ska installas, kan du inte deleta alla partioner där?

Jag gör en ren installation, det kommer upp en massa partitioner som jag formaterar och tar bort, sen formaterar jag disken som Windows ligger på, men även om jag formaterar så står det att en liten del fortfarande finns kvar, det sitter bara en disk i datorn, så jag antar att den lilla del som gör att inte hela disken är ledig är partitionen som jag vill få bort men den är som sagt skrivskyddad.

Skrivet av CeciliaB:

För att vara säker på att varenda liten byte på disken har skrivits över så att ingen information finns kvar kan man ju boota från en skiva med Killdisk och skriva över hela hårddisken en gång.
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm någon av Linux-varianterna på CD

Fan, jag kan verkligen noll om Linux, därför det vore bra om man hade kunnar få IRL hjälp. Vad tror ni om att helt enkelt bara kasta disken och sätta i en ny? Det är i huvudsak datorn jag nu skriver ifrån som jag använder. Men 6 st halvbra hårddiskar kostar ju inte en förmögenhet, kostar väl ungefär lika mycket som HP recovery cd som jag inte tror kommer hjälpa mer än de formateringar och ominstallationer jag redan gjort - och sen bara installera Windows på de nya diskarna? Fast då har jag ju ingen Windows nyckel? Antar att den jag har nu är bunden till datorn jag köpte.

Men det där med Killdisk låter intressant, önskar jag hade kunskapen men ska försöka sätta mig in i det.

Tack för svar.

Permalänk
Skrivet av Ecuaman:

@Ecuaman: Angående att maskiner som inte var påslagna smittades... när du startade upp dem, var de anslutna till närverket LAN eller WLAN? Beroende vad du har för router, brandvägg och konfiguration av denna så kan den vara orsak. Även om den först smittade maskinen inte var ansluten till nätet när du startade de andra.

Nej, jag stängde av nätet innan jag startade upp de andra, helt dum är man ju inte. Det där är jävligt märkligt faktiskt. Kan ju skickats över Bluetooth dock?

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

För att vara säker på att varenda liten byte på disken har skrivits över så att ingen information finns kvar kan man ju boota från en skiva med Killdisk och skriva över hela hårddisken en gång.
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm någon av Linux-varianterna på CD

Varför just någon av Linux varianterna? Verkar ju finnas en version för Windows? Eller är det lika bra att köpa en ny hårddisk? Dock sådan noob att jag inte kana byta disk i en laptop på egen hand så får ju lämna in den i så fall. Men känns lite risky, så länge man har en massa andra infekterade datorer, även om de är avstängda (batteriet uttaget på de jag lyckats få ut det på, vissa laptops är det hur enkelt som helst, med andra är det sjukt svårt att få ut batteriet. Vore surt att skaffa ny disk+Windows sen sitter man med samma skit en stund senare.

KillDisk Windows Suite v.10
FREEWARE version

Är det inte något jag skulle kunna använda? Bootar man det programmet med ett USB/CD när man startar datorn och får upp någon slags meny där man rensar disken totalt? Får kolla lite youtube, innan jag rensade bort det värsta av viruset så kom fake klipp upp på youtube, och googlade man något så manipulerades sökresultaten, för jävligt det här viruset. Konstigt att fler inte verkar ha drabbats.

Permalänk
Medlem

Ladda hem linux mint live version, gör en bootbar usb med tex programmet rufus.
In med stickan i datorn boota om och se till att den botar från usbstickan!
Linux mint är så nära likt Windows 7 så där ska du inte ha några problem att klicka runt.

Andra tipset.... När du kommer så långt i installen på windows så du kan valja partition! ta då bort ALLA portioner lämna ingen och skapa ingen ny.
Forsätt med installen, windows kommer själv att skapa dom partioner som det behöver.

Lycka till o simma lugnt

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Skrivet av Roxxer:

Ladda hem linux mint live version, gör en bootbar usb med tex programmet rufus.
In med stickan i datorn boota om och se till att den botar från usbstickan!
Linux mint är så nära likt Windows 7 så där ska du inte ha några problem att klicka runt.

Andra tipset.... När du kommer så långt i installen på windows så du kan valja partition! ta då bort ALLA portioner lämna ingen och skapa ingen ny.
Forsätt med installen, windows kommer själv att skapa dom partioner som det behöver.

Lycka till o simma lugnt

Hur vet jag att viruset inte hänger med i USB-stickan? Ska jag köra killdisk på stickan? Annars har jag ett helt oanvänt USB, men viruset kan väl hoppa över rätt snabbt. Men så du menar att jag ska börja köra med den Linux versionen istället? Jag vill helst ha Windows 10. Jag har testat andra tipset, tog bort och formaterade alla partitioner som fanns (inne i windows 10 install) du menar samma eller? Men den där skrivskyddade partitionen som jag vill ha bort kommer väl inte att försvinna för det? Men den datorn jag gjorde detta på är den som fungerar bäst, har dock inte vågat koppla upp den till nätet. Kan ju använda den för att konfigurera olika saker som gparted och killdisk som jag är inne på.

Men om jag kör killdisk på C: disken som är den enda som finns, kommer jag med enkelhet kunna boota en windows ISO USB och installera windows? Men detta kan väl inte göra från Windows, mycket information och videos att ta in. Hade varit jävligt smidigt att ha någon här som kunde allt detta, som dessutom hade blivit 1500 kr rikare om han lyckades fixa det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upgraded12:

Hur vet jag att viruset inte hänger med i USB-stickan? Ska jag köra killdisk på stickan? Annars har jag ett helt oanvänt USB, men viruset kan väl hoppa över rätt snabbt. Men så du menar att jag ska börja köra med den Linux versionen istället? Jag vill helst ha Windows 10. Jag har testat andra tipset, tog bort och formaterade alla partitioner som fanns (inne i windows 10 install) du menar samma eller? Men den där skrivskyddade partitionen som jag vill ha bort kommer väl inte att försvinna för det? Men den datorn jag gjorde detta på är den som fungerar bäst, har dock inte vågat koppla upp den till nätet. Kan ju använda den för att konfigurera olika saker som gparted och killdisk som jag är inne på.

Men om jag kör killdisk på C: disken som är den enda som finns, kommer jag med enkelhet kunna boota en windows ISO USB och installera windows? Men detta kan väl inte göra från Windows, mycket information och videos att ta in. Hade varit jävligt smidigt att ha någon här som kunde allt detta, som dessutom hade blivit 1500 kr rikare om han lyckades fixa det hela.

Du kan inte köra killdisk på en hardisk som är aktiv (som du kör windows på).
Igen boota antingen nån bootbar partitionmanager på usbsticka
Om du tar bort ALLA partioner så ska det inte finnas nån att formatera, när du gjort det ska du inte se nån alls där bara fortsätter du med installen.
Om det inte ligger någon dold som du inte ser (har aldrig varit ute för det nån gång själv)
Har du inte nån polare du kan ladda hem dito saker på sticka ?

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Några alternativ:

Bränn ut en skiva (om du kan läsa sådana) med någon Linux Live distro, typ Lubuntu, eller skapa motsvarande bootbar USB-pinne från en osmittad maskin. Boota sedan från den och kör gparted för att rensa upp alla partitioner. Fördelen med skivan är att den inte kan smittas ned efter den bränts ut då den blir read-only efter att den bränts klart och stängs (såvida det inte är en RW-skiva).

Annars, ta ut hårddisken och anslut externt i en dator som inte smittats (boota absolut inte från den), formatera därifrån (diskmgmt.msc på Windows, Gparted på Linux).

Om viruset seriöst satt sig i BIOS/UEFI är det riktigt illa. Isåfall antar jag att du måste flasha om även det, förslagsvis att du bränner ut en ren BIOS firmware + flashningsprogram på en bootbar skiva och kopplar ifrån alla andra bootbara enheter under flashningen.

Jag skapade en Gparted på två olika USB-stickor som alltid fungerat. Ingen av dom visades när jag valde vad jag ville boota ifrån. Är det viruset som driver med mig? Har inte haft några problem med att boota Windowsinstallationer o.s.v. från dom innan. Testade alla USB-portar men mitt USB kom aldrig upp i listan så kunde aldrig boota från dom.

Permalänk

Enklaste vore om det bara fanns ett sätt att formatera en partition via cmd format X: och sen något kommando som overrride:ade skrivskyddet, det måste väl finnas? Hittar inte partitionen i diskpart så kan inte ta bort skrivskyddet därifrån. Det är det som är problemet, att den där jävla partitionen hänger med hela tiden och sprider sin smörja. Blev jag bara av med den så. Är väl dags att kolla på killdisk.

Permalänk
Medlem

Bara en tanke kring smittokällan... eftersom ett par avstängda datorer smittats (vilket borde vara omöjligt) skulle det kunna vara så att det är din router som smittats och pekar om några sidor till en fejkversion som i sin tur laddar ner nåt skit... men har du inte haft nätet igång på dem när de startades är ju inte det troligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av upgraded12:

Jag skapade en Gparted på två olika USB-stickor som alltid fungerat. Ingen av dom visades när jag valde vad jag ville boota ifrån. Är det viruset som driver med mig? Har inte haft några problem med att boota Windowsinstallationer o.s.v. från dom innan. Testade alla USB-portar men mitt USB kom aldrig upp i listan så kunde aldrig boota från dom.

Du menar alltså att dessa USB-stickor har gått att boota på samma maskin tidigare, men inte längre? Går du via boot-meny (vanligen F12) eller ändrar du ordningen i BIOS/UEFI setup?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Eller så öppnar du kommandotolken vid installation;

Ctrl+F10 (Öppnar cmd)
Diskpart (öppnar Windows partitioneringsverktyg)
List volume (valbart, se nedan)
Select disk 0 (förutsätter att systendisken är den enda anslutna)
Clean (självförklarande)
Create partition primary (skapar ny partition med hla utrymmet. Alt; primary size=××××)
format fs=ntfs quick label=Windows (självförklarande

Passa att uppdatera bios/efi på en gång och clear cmos.

Fungerar inte? Hur ser disken ut i en annan dator? Använd kill disk bara..
Hur vet du att det är en kopia? Finns det virus som replikerar ett helt OS?

Permalänk
Skrivet av Napoleongl:

Bara en tanke kring smittokällan... eftersom ett par avstängda datorer smittats (vilket borde vara omöjligt) skulle det kunna vara så att det är din router som smittats och pekar om några sidor till en fejkversion som i sin tur laddar ner nåt skit... men har du inte haft nätet igång på dem när de startades är ju inte det troligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Inne i boot options så kan man ju boota med networkadapter. Kan det inte vara så att någon kommit in på mitt system och bootat datorn med networkadapter? Jag är inte särskilt bra på sånt här så bara gissar, så länge datorn är inpluggad till eluttaget så borde det inte vara omöjligt att väcka datorn på något annat sätt än startknappen? I Bios kan viruset ev. dra ned fläktarna på lågvarv, samma sak med CPU, samt köra skärmen avstängd. Borde inte vara omöjligt i teorin i alla fall.

Lyckades köra Gparted på en dator, tagit bort/formaterat alla partitioner utom den som Windows ligger på, ska jag ta bort den också för säkerhets skull och sedan installera Windows från USB? Då borde allt som fanns på disken innan vara borta i alla fall? Eller ska jag nöja mig med att ha tagit borta alla andra partitioner? Förstår inte varför varför jag kunde boota med USB:et med Gparted på en dator men inte någon av de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upgraded12:

Inne i boot options så kan man ju boota med networkadapter. Kan det inte vara så att någon kommit in på mitt system och bootat datorn med networkadapter? Jag är inte särskilt bra på sånt här så bara gissar, så länge datorn är inpluggad till eluttaget så borde det inte vara omöjligt att väcka datorn på något annat sätt än startknappen?

Om du ska boota via nätverket krävs det att en DHCP & PXE (boot)-server finns på ditt LAN. Visst kan ett virus som i teorin smittat din router installerat sådant på den (routrar brukar ha DHCP-servrar oavsett, det är normalt). Vad det gäller att väcka datorn så går det utmärkt via Wake on LAN om du har det aktiverat, man måste alltså inte trycka på strömbrytaren.

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Du menar alltså att dessa USB-stickor har gått att boota på samma maskin tidigare, men inte längre? Går du via boot-meny (vanligen F12) eller ändrar du ordningen i BIOS/UEFI setup?

F9 är det på min dator. Även satt minnet som #1 i Bios men när jag sparar och går ur Bios och trycker på F9 så finns det inget minne att välja bara OS och EFI eller något liknande, men som sagt, på en dator fungerade det, formaterade och tog bort alla partitioner utom den som windows ligger på. Tycker du jag ska ta bort den med och köra en clean installlation av Windows? Eller måste jag skapa en ny partition innan jag kan installera Windows igen? Det kan jag väl göra i Gparted? Har för mig jag har gjort det på något annat sätt med när jag raderade och formaterade alla partitioner/diskar i Windows install då jag ville få bort allt.

Vill vara säker på att allt skräp är borta. Men datorn jag lyckades med är rätt oväsentlig, visst vill jag att alla datorer ska fungera korrekt men helst vill jag få den stationära samt den nyaste laptopen att fungera korrekt, men den stationära orkar jag knappt kolla på längre då UEFI är manipulerat på den vilket gör saker väldigt svårt. Läste något om att koppla ur alla diskar och plocka ut batteriet på moderkortet, det senare visade sig vara i princip omöjligt då det satt saker i vägen. Men i värsta fall, om jag köper nytt moderkort och hårddisk till den stationära, då borde problemen vara lösta? Inte så jättedyra prylar.

Förstår inte varför jag kommer in i Bios, ingen dator är äldre än 3 år, borde de inte ha UEFI, många inställningar i bios nämner UEFI men jag har aldrig kommit in i något annat än oldsch00l Bios.

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Om du ska boota via nätverket krävs det att en DHCP & PXE (boot)-server finns på ditt LAN. Visst kan ett virus som i teorin smittat din router installerat sådant på den (routrar brukar ha DHCP-servrar oavsett, det är normalt). Vad det gäller att väcka datorn så går det utmärkt via Wake on LAN om du har det aktiverat, man måste alltså inte trycka på strömbrytaren.

I aktivitetshanteraren när det var som värst låg en massa processer med DHCP i namnet. Jag har fabriksåterställt min router, tror det var efter det som jag datorerna började fungera något bättre samt när jag invaktiverade en massa saker i aktivitetshanteraren och installlerade om windows otaliga gånger, körde /FixMbr o.s.v. samt virusprogram, som bara hittade 1 virus, så det är bra på att gömma sig, även när det var som värst så skapades fakeversioner av antivirusprogrammen, jag låter som värsta foliehatten men allt jag säger stämmer. När det var som värst var det som det låg en kopia av min skrivbord över det andra, om man tryckte på ctrl+alt+delete så kunde man för ett ögonblick se det riktiga skrivbordet bakom, jävla skumt virus det här. Någon som hört talas om något liknande? Samt när det var som värt så var screenrec/camrec/soundrec/keylogg och en massa annat igång. Har en mkt fin flickvän så antar att det var någon som ville se mer av henne, tror hon tryckte på någon länk i en chat som skulle gå till en låt på youtube men som nog var något annat, sen vet ju alla att tjejer inte har vid datorer att göra ^^ Och nu sitter jag här med den här skiten och jag har nog lagt all vaken tid i 1.5 vecka på att fixa detta.

Permalänk

Tog som bort alla partitioner i Gparted, men nu när jag skulle installera Windows igen så ser jag att den där äckliga partitionen X: (boot) finns kvar. Då måste den vara en partition på C: som var den enda partitionen som jag inte rörde, då måste jag alltså formatera och ta bort den också? Men då kommer det ju inte finnas något att installera Windows på, eller så är det virus på USB-minnet, men om man inte ser några filer vare sig vanliga eller dolda när man forrmaterat minnet, kan det verkligen finnas något där då?

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är tjej kanske du inte vill ha mina tips eftersom jag inte borde göra något vid datorn?

Citat:

Om jag bara kunde formatera partitionen som heter X: (boot) så tror jag det hela skulle lösa sig.

Är inte det partitionen på USB-minnet?
Det ska du ju inte formatera för då försvinner ju installationsprogrammet.

Naturligtvis måste du ta bort (och formatera) C: som innehåller Windows. Det är ju den viktigaste partitionen att få bort när en dator är infekterad.

Windows-versionen av Killdisk ska installeras men om du gör det kan du inte skriva över hårddisken där Windows och Killdisk finns utan du måste boota datorn från ett USB-minne med en av Linux-varianterna med Killdisk. Med Killdisk får du en helt tom hårddisk, den ser ut som den just kom från fabriken och det är det allra säkraste när man fått in något som satt sig i MBR och liknande.

När du kör Killdisk och Windows-installation är det viktigt att alla andra datorer är avstängda (eller bortkopplade från nätverket), om det nu skulle vara något som sprids över nätverket. När du sen har installerat om en datorn måste du stänga av den datorn medan du fixar de andra datorerna en i taget för att inte riskera att någon av dem smittar en datorn som är ominstallerad.

Ta det nu lugnt, läs allt vi har skrivit flera gånger tills du har förstått (fråga om det behövs) och först efter det gör du något. Det blir inte bättre av att installera Windows på samma sätt flera gånger i rad.

Permalänk
Medlem

@upgraded12: Du kan ta bort (Delete) alla partitioner under windows installationen och sedan installera windows utan att själv skapa några partitioner som denna video beskriver https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Men jag tror att du har något virus eller något annat skit i BIOS, Router eller i windows installationsmedia.

Visa signatur

janee

Permalänk

När TS har löst det, kan han använda Bitlocker i Windows för att skydda sig om det skulle hända igen?
Sedan är min fråga om Windows och webbläsana är uppdaterade till senaste patchar?

Jag har ingen stor kunskap med UEFI men har råkat ut för att usb inte bootar om man inte stänger av secure boot och byter från UEFI till Leagisy (ursäkta stavningen) men kanske svårt om UEFI är ändrat. Ubuntu 14/15/16 funkar med UEFI. Själv använder jag ammatör-programmet EasyUEFI om jag tex har haft Linux på en disk och vill ta bort det valet i UEFI.

Har du provat med att hålla inne shift och sarta om. Välja avanserad start och sedan UEFI-alternativet. Kanske du kommer till orginalet. Bios kan vara smittat läste jag i ett inlägg innan. Är inte BIOS hårdkodat längre som förr (Read-only memory) och det vi kallade BIOS bara är ett lager över riktiga BIOS? Har moderkort numera electrically erasable programmable read-only memory, som med routrar?

Intressant tråd och man undrar hur det ska gå för dig. Tror också på gissningen att det är Routern som har smittats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delete_home_end:

Bios kan vara smittat läste jag i ett inlägg innan. Är inte BIOS hårdkodat längre som förr (Read-only memory) och det vi kallade BIOS bara är ett lager över riktiga BIOS? Har moderkort numera electrically erasable programmable read-only memory, som med routrar?

BIOS/UEFI går ju att flasha om med nya versioner och det har man kunnat i väldigt många år vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Om man tror att BIOS/UEFI är modifierat flashar man lämpligen om det med senaste versionen från dator- resp. moderkortstillverkaren innan man ens funderar över att installera Windows.

Permalänk

@CeciliaB: EEPROM på moderkoten numera då. Fasiken, kan ju man av misstag flasha in fel även på ett moderkort. Fast mitt uppdateras inte längre men när man köper nytt så. Vad tror ni om Bitlocker för att skydda ett ännu inte startat Windows mot virus som lagt sig i BIOS?

Permalänk
Medlem

@delete_home_end:

Bitlocker är till för att skydda filerna på hårddisken från att stjälas. Bitlocker finns bara i Pro-utgåvor av Windows och de flesta har ju Home-utgåvor hemma.