Formatera skrivskyddad partition. Virus från HELVETET. Belöning utlovas.

Permalänk
Skrivet av BigMomma:

En helt ärligt ställd fråga: Har du tagit droger? Varit vaken för många dagar i sträck?
Inget går ju ihop och ärligt talat är det svårt att tro på det här. Du har alltså drabbats av ett virus som:

Modifierar UEFI/BIOS på datorn
Startar ett fejk-windows istället för ditt vanliga Windows med ett fejkskrivbord ovanpå det vanliga
Skapar fejkversioner av antivirusprogram
Spelar in dig på datorn
Raderar recovery-verktyg
Infekterar din telefon
spelar in dig på telefon
Startar en fejkad reset när du försöker återställa telefonen
Infekterar din router
Sprider sig till alla enheter du har inklusive avstängda enheter

Om du vill ha en dator helt ren får du sätta dig på en icke infekterad dator och göra ett USB minne med en OK BIOS och flasha om. Sen installera om windows med en skiva eller ett USB minne. Också det skapat på en icke infekterad dator.

Är någon med hackerkunskap sur på TS så kan detta hända. Polissak i så fall och en polisanmälan om nu brottet skulle vara så grovt är inget jag tror de kommer strunta i även om hen är privatperson.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av hultron:

Fast shift+f10

Helt korrekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av upgraded12:

Jag tror det eftersom vilka inställningar jag än gör så sparas dom inte, d.v.s. det verkar som det är moddat så att det alltid blir no när jag trycker på save changes and exit yes/no, det blir "no" vad jag är trycker. Men jag är ändå glad i dag då det verkar som mina andra laptops inte har virus trots allt, att den där X: (boot) partitionen verkar legitim. Jag ska iväg och fira lilla julafton nu men ikväll postar jag bilder på procersserna i taskmanager, så får ni gärna säga till om ni ser något skumt där. Och du CeciliaB har varit till stor hjälp, jag ber verkligen om ursäkt för det jag sa, det var omoget och dumt.

Det är okej, jag förstår att det är lätt att slänga ur sig något att tänka sig för när man är stressad av alla problem.

Om nu någon skulle ha modifierat UEFI så ordnar man det genom att flasha senaste UEFI-versionen som finns på datortillverkarens webbsida för ens datormodell och där står också hur man gör det (helst en metod som inte är inifrån Windows i ditt fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigMomma:

En helt ärligt ställd fråga: Har du tagit droger? Varit vaken för många dagar i sträck?
Inget går ju ihop och ärligt talat är det svårt att tro på det här. Du har alltså drabbats av ett virus som:

Modifierar UEFI/BIOS på datorn
Startar ett fejk-windows istället för ditt vanliga Windows med ett fejkskrivbord ovanpå det vanliga
Skapar fejkversioner av antivirusprogram
Spelar in dig på datorn
Raderar recovery-verktyg
Infekterar din telefon
spelar in dig på telefon
Startar en fejkad reset när du försöker återställa telefonen
Infekterar din router
Sprider sig till alla enheter du har inklusive avstängda enheter

Om du vill ha en dator helt ren får du sätta dig på en icke infekterad dator och göra ett USB minne med en OK BIOS och flasha om. Sen installera om windows med en skiva eller ett USB minne. Också det skapat på en icke infekterad dator.

Instämmer fullständigt med ditt inlägg. Ju mer jag läser i denna tråden desto mer osammanhängande blir det. Verkar vara rena drognojan.... Finns inte en chans på kartan att detta stämmer med verkligheten.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av upgraded12:

Det var övertydligt. Ingenting fungerade längre, det var android 6.0 i den. Jag har inte moddat något alls med telefonen. Sjukt att de lyckas göra så att man inte ens kan göra en hard reset, man kan men det är en fakead version av det hela. Blir nog till att lämna in telefonen, telefoner är jag inte särskilt bra på alls.

Som flera redan sagt så är det högst osannolikt att ett virus drabbar datorer/router/telefoner samtidigt och dessutom även om de varit avstängda!??? Om det nu finns något sådant virus så borde hela Internet vara fullt med drabbade och då hade vi säkert hört om det via media.

Inte osannolikt att en av de tre är drabbad men alla tre på på en gång låter för bra för att vara sant. Det skulle innebära att hackaren kände till och utnyttjade tre säkerhetshål i ett och samma program - W10 eller UEFI/BIOS på dina olika datorer/Android 6.0/<märket på din router> firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av delete_home_end:

Är någon med hackerkunskap sur på TS så kan detta hända. Polissak i så fall och en polisanmälan om nu brottet skulle vara så grovt är inget jag tror de kommer strunta i även om hen är privatperson.

Otroligt kompetent surskalle om han lyckas infektera samtliga enheter! Hen skulle få anställning hos mig direkt.

Permalänk
Skrivet av BigMomma:

En helt ärligt ställd fråga: Har du tagit droger? Varit vaken för många dagar i sträck?
Inget går ju ihop och ärligt talat är det svårt att tro på det här. Du har alltså drabbats av ett virus som:

Modifierar UEFI/BIOS på datorn
Startar ett fejk-windows istället för ditt vanliga Windows med ett fejkskrivbord ovanpå det vanliga
Skapar fejkversioner av antivirusprogram
Spelar in dig på datorn
Raderar recovery-verktyg
Infekterar din telefon
spelar in dig på telefon
Startar en fejkad reset när du försöker återställa telefonen
Infekterar din router
Sprider sig till alla enheter du har inklusive avstängda enheter

Om du vill ha en dator helt ren får du sätta dig på en icke infekterad dator och göra ett USB minne med en OK BIOS och flasha om. Sen installera om windows med en skiva eller ett USB minne. Också det skapat på en icke infekterad dator.

Ja på allt utom routern och UEFI är jag inte 100 % på men tycker det verkar vara något skumt med det, routern vet jag ingenting om, det var någon här som tog upp det, den är reset:ad nu. Jag vaknade klockan 11 i dag så jag har varit vaken knappt 12 timmar. Jag kan erkänna att jag är något mer paranoid än genomsnittet, men inte vad gäller datorn, jag har t.ex. aldrig använt något antivirus, jag laddar ner Malwarebytes då och då bara för att kolla läget och år efter år har det alltid varit okej, routerns brandvägg och inställningarna man kan göra där räcker långt.

Vad är det konstiga med att ett virus raderar eller i vart fall gör recovery enheten obrukbar, redan på slutet av 90-talet kunde du göra sådan skit med Netbus och liknande. Min telefon är infekterad, det kan varenda människa se om de får kolla på den en stund, varför kan jag bl.a. omöjligen hard reset:a den? Det finns root virus eller hur? Jag kan inte mycket om sådant men uppenbarligen så har min telefon någon form av virus, annars hade jag ju bara återställt den totalt och problemet vore löst och jag hade inte behövt sitta och gagga om det här, men det går _inte_ och då måste det ju vara något virus om man därtill råkar ut för saker som att ljud/kamera spelas in. Som sagt, när tejpbiten som skyddar frontkameran åkt av av misstag så hittade jag långa klipp på minnet där en viss person syns ligga i mörkret och använda mobilen. Varför skulle sådana inspelningar existera när någon bara ligger och försöker googla fram lösningar (internet på datorerna fungerade inte just då, fick använda 4G) Kan tillägga att google resultaten manipulerades så det var omöjligt att googla sig fram till någon lösning. Känns som ju fler märkliga detaljer jag berättar desto mindre trovärdig blir jag men jag är vid mina sinnes fulla bruk och jag hade helst gjort något helt annat än att sitta här och beskriva dessa problem. Jag förstår inte varför de saker du listar skulle vara så otroliga? Detta börja kännas Kafka liknande.

1: Du vet inte om att det finns virus som kan starta din cam på laptopen och sedan spela in? Okej, det är okunskap från din i så fall. Tro mig det går, det går även att stänga av lampan, en dator är logisk, kan du aktivera så kan du också avaktivera den, kan du aktivera en lampa så kan du i teorin även avaktivera den. Det låg någon process som hette något med lensflare och sen någon siffra 15 eller något, vet inte vad det var men inget som ska ligga på en clean dator i alla fall.

2: Fejkad reset, jag hade väl inte suttit här och gaggat om fake:ad reset om jag bara kunde göra det på riktigt? Som sagt, i en äkta reset så kan du inte styra i menyn med fingrarna, samt att en riktigt hard reset tar ca. 30 min och inte 1-2 min. Ja, så ligger det till. Jag har löst det mesta med datorerna förutom den stationära med UEFI, mobilen blir jag nog tvungen att lämna in och i så fall kommer jag be om någon slags skriftlig bekräftelse på de problem jag beskrivit, att dom de facto existerade, alltså bekräftelse från de som utför reparationen, och därmed bevisa att du är fel ute där med. Hur mycket pengar vågar du sätta? Jag vågar sätta mitt liv på saken. Jag är 100 %. Att hard reset:a en mobil är det enklaste i världen, men p.g.a. någon jävla skit så går det inte, hade det gått så hade jag som sagt inte suttit här och babblat om att det inte går.

3: Det är möjligt att viruset kom tidigare än jag trodde, så de andra datorerna kan har varit påslagna, jag är inte 100 % på att de var avstängda. Men i teorin bör det går att starta upp och lägga in en liten bit kod så länge datorn har tillgång till ström, wake on LAN etc. MBR var ändrat i alla fall, och en annan partition än min vanliga bootades, och när den fick tillgång till nät så kom alla skit, jag märkte verkligen hur datorn arbetade stenhårt med både disk och nätverk, jag har en mätare där jag kan se upp/ned och det linan var maxad trots att jag själv inte gjorde något alls. Det är därför man får använda kommandon som /FixMbr /FixBoot /rebuildbdc (osäker på stavningen på det sista) för att försöka få bort partitionen som satt sig som MBR.

Önskar någon kunde få se all skit jag varit med om, det är helt jävla otroligt, ja, fake:ade eller i vart fall filer som försökte manipulera antivirusprogrammen existerade. Nästan så jag önskar att någon av er här drabbades så ni fick se med egna ögon. Jag sitter inte i någon psykos och inbillar mig väldigt detaljerade saker om det virus jag råkat ut för. Men googla MBR, boot, root virus.

Kan någon förklara för mig varför webcam i alla laptops aktiveras igen trots att jag gång på gång inaktiverar och avinstallerar drivrutinerna? Jag har alltid inaktiverat webcam på alla datorer jag köpt, och de har förblivit inaktiverade under de år jag haft datorerna, jag har dubbelkollat ibland då jag verkligen inte vill att camen ska gå igång av misstag på skype eller liknande. Det är en av många märkliga saker, som sagt önskar folk hade kunnat se hur det såg ut när viruset precis var installerat.

Kan även tillägga att i början var någon person ev. ibland var aktiv i datorn, d.v.s. när jag försökte utföra saker, t.ex. stängde fönster, ändrade till typ ryskt tangentbord så det blev konstiga bokstäver när jag försökte skriva in kommandon i kommandotolken. Efter jag installerat om och skaffa McAffe där jag kunde blocka program från tillgång till nätet så blev uppstädandet mycket enklare och jag tror snart det är klart, bara det värsta kvar, mobilen och den stationära.

Jag hade Teamviewer installerat på både datorerna och mobilen, möjligt att de tagit sig in den vägen. Och med teamviewer kan man göra vad som helst med datorn, det lär finnas virus som kan göra samma sak, d.v.s. starta cam, ljudrec/screenrec m.m.

Permalänk
Skrivet av BigMomma:

En helt ärligt ställd fråga: Har du tagit droger? Varit vaken för många dagar i sträck?
Inget går ju ihop och ärligt talat är det svårt att tro på det här. Du har alltså drabbats av ett virus som:

Modifierar UEFI/BIOS på datorn
Startar ett fejk-windows istället för ditt vanliga Windows med ett fejkskrivbord ovanpå det vanliga
Skapar fejkversioner av antivirusprogram
Spelar in dig på datorn
Raderar recovery-verktyg
Infekterar din telefon
spelar in dig på telefon
Startar en fejkad reset när du försöker återställa telefonen
Infekterar din router
Sprider sig till alla enheter du har inklusive avstängda enheter

Om du vill ha en dator helt ren får du sätta dig på en icke infekterad dator och göra ett USB minne med en OK BIOS och flasha om. Sen installera om windows med en skiva eller ett USB minne. Också det skapat på en icke infekterad dator.

Skrivet av delete_home_end:

Är någon med hackerkunskap sur på TS så kan detta hända. Polissak i så fall och en polisanmälan om nu brottet skulle vara så grovt är inget jag tror de kommer strunta i även om hen är privatperson.

Det är en person som är sur/intresserad av en viss person som använt datorerna. Det finns dock inget material att utpressa med, dock konstigt att inget ransomware dykt upp? Kan dock vara så att personen vill se cam samt använda datorerna i ett botnet, har ingen aning, men allt jag tagit upp har hänt, och nu har en person något så när bekräftat att det är möjligt, vilket eg. vem som helst borde förstå - att så är fallet. Polisen är ingen mening att slösa tid på, det är ju sen gammalt. De utreder knappt bedrägerier där de i princip har öppet mål. Tror inte de skulle lägga resurser på att hitta den som smittat datorerna, med tanke på hur avancerat hack denne använt så är han nog inte lätt att finna eller lagföra då denne med största sannolikhet inte är från Sverige.

Permalänk

Hur kan jag göra för att bättre skydda mig i framtiden? Nu när det mesta verkar ordnat så vill man ju inte plötsligt hamna på ruta ett igen. En riktigt bra brandvägg vore väl ett bra alternativ, antivirus i all ära, men när man väl kör dom så har man ju redan viruset på datorn, bättre vore då en lösning som gjorde att det inte hamnade där från förstra början. Har brandvägg i routern, men klickar man på en riktigt jävlig länk så antar jag att det inte spelar någon roll vad man har, men det kommer inte upprepas och hade aldrig gjort det personligen. McAffee är bra på så sätt att varje gång någon program försöker komma ut eller in på mitt nät så kan jag kontrollera vad det är och blockera det om jag vill, frågan är om man vill lägga pengar på det. Det hittade inte virus som Malwarebytes istället hittade.

Tipsa gärna om bra säkerhetsprogram, som helst inte kostar en massa pengar. Har en ASUS n66u router, finns det några inställningar man bör göra i programvaran som förhindrar att skit installeras på ens dator. Kommer dock aldrig känna mig helt trygg efter det som hänt.

Permalänk

@BigMomma:

Lite läsning för dig dig: http://techlogon.com/2012/01/15/how-to-check-for-and-fix-mbr-...

"The MBR is the Master Boot Record – it is stored on your hard drive but kept outside of Windows partitions and volumes. Crucially, the code in the MBR is run as your computer starts up (before Windows) which makes it a great place for a virus or rootkit to hide.

Even if you reinstall Windows or format your hard drive, a virus infecting the MBR will not be deleted. So, after you reinstall Windows, your computer first runs that same MBR virus code which then reinfects your new installation of Windows with viruses – and you’re back to square one…

In my experience (computer repair business) such infections are becoming ever more common as the MBR is a great place for viruses to avoid detection."

Finns mycket mer att läsa på google, och tror inte alla som sidor är skrivna av personer som lider av paranoid psykos.

Permalänk

upgraded... fick du löst detta helt? Det finns sätt att rensa disken från partitionskartan (MBR) utan kostnad.

Permalänk
Skrivet av Dotchetter:

upgraded... fick du löst detta helt? Det finns sätt att rensa disken från partitionskartan (MBR) utan kostnad.

Jag är inte 100 % på att det inte ligger någon skit kvar någonstans, datorn fungerar korrekt och jag ser inga processer som verkar skumma, men fortfarande när jag avaktiverar något i enhetshanteraren så är det aktiverat igen när jag kollar en stund senare, vet i fan vad det beror på men känns som någon väldigt gärna vill att webbkameran ska vara igång. Kört 4-5 olika antivirus. Grejen är ju dock att dessa program inte hittar saker som ligger dolda i MBR partitioner, de kan inte scanna dom, möjligen hitta dom. Men min main disk ska vara MBR nu, de andra tror jag ska vara raderade med Gparted. Några pengar har jag väl inte direkt lagt ut, blivit mycket onlinepizza för jag har inte haft tid att laga mat och sådant, jag är envis, får jag ett problem så släpper jag det inte förrän det är löst och lägger all min tid på att lösa det, jag får inte ro förrän det är löst - lite som tyskarnas totaler krieg, hela landet och dess resurser - i mitt fall livet ställs in på en enda sak, att övervinna problemet. Gick ju dock inte så bra för tyskarna, men för min del verkar det gå bättre.

För att svara på min egen fråga, Kaspersky verkar vara det bästa skyddet för datorn. Tror banne mig jag tänker betala för det, aldrig köpt ett datorprogram, mer än spel då, alltid laddat ned crackat men tror jag köper. Det har även en funktion som stänger av webbkameran, det stod bl.a "någon kan använda din webbkamera utan att du vet om det" Konstigt att det nämns i ett att de bästa antivirus som finns, har för mig någon här påstod att sådant inte var möjligt.

Hur kommer det sig att du undrar? Själv problem? Jag tror det är väldigt många som har en annan MBR än den de egentligen ska ha bara att dom inte märker det. Kör diskpart och kolla vad du har för partitioner, eller i diskmanager, ligger det en massa volymer utan namn som du inte kan göra några ändringar alls på så kan du ha problem, även om du inte fått det viruset jag fick som tog över hela datorn så kan man ändå vara med i ett botnet eller liknande.

Nästan alla har någon skit på datorn, bara att de inte märker det. Jag hade kunnat använda datorn när det var som värst smittad, det hade gått segare men jag hade kunnat göra det mesta bara att datorn hade varit övervakad.

Permalänk

@upgraded12:

Haha! Ja, det är helt rätt att vara envis. Fan ta den som ger sig.

Nja, anledningen till varför jag undrar var bara att jag kanske kunde bidra annars, om det fortfarande strulade.
Mitt förslag hade således varit att skapa en WinPE sticka och från den köra Clean /all på Disk 0 *Edit* : - Som skriver nollor över varje sektor på disken och rensar ur den helt fullständigt. Du kan ju också köra systemdisken i GPT... faktum är att det är starkt rekommenderat. Antar att du kör Win 8.1 eller senare. Men om du har koll på diskpart har du kanske redan gjort ovanstående.

Mina burkar har jag rätt bra koll på. Jag är en nojig stackare, och ser mig om mer än en gång i systemen.. men man får vara vaksam minsann.

Go' jul

Permalänk
Skrivet av Dotchetter:

@upgraded12:

Haha! Ja, det är helt rätt att vara envis. Fan ta den som ger sig.

Nja, anledningen till varför jag undrar var bara att jag kanske kunde bidra annars, om det fortfarande strulade.
Mitt förslag hade således varit att skapa en WinPE sticka och från den köra Clean /all på Disk 0 *Edit* : - Som skriver nollor över varje sektor på disken och rensar ur den helt fullständigt. Du kan ju också köra systemdisken i GPT... faktum är att det är starkt rekommenderat. Antar att du kör Win 8.1 eller senare. Men om du har koll på diskpart har du kanske redan gjort ovanstående.

Mina burkar har jag rätt bra koll på. Jag är en nojig stackare, och ser mig om mer än en gång i systemen.. men man får vara vaksam minsann.

Go' jul

Ja, det skadar ju inte att göra något liknande, att köra några program och sen installera Windows igen är inte jättejobbigt. Kör Windows 10. Har inte koll på diskpart utan har bara gjort vad jag kunnat läsa på google, lista diskar/partitioner och "clear" o.s.v. är väl det enda jag gjort egentligen, mest använt diskpart för att se vad det finns för diskar och partitioner, inte utfört några kommandon. Men om man skriver över disken helt med de verktyg du nämner, blir disken som ny då och sen är det bara att installera Windows eller? Dock vet jag inte alls vad du menar med WinPE o.s.v. Sen är jag inte säker på om systemdisken (där windows ligger?) är MBR, det kan man väl se i diskpart? Jag tänkte lägga mig nu så man är utvilad för julfirande, men jag kan ju slänga iväg ett PM till dig om du har lust att hjälpa mig, det du nämner skulle nog behöva köras på den stationära då det är den som är mest illa däran.

God jul. Fan vad tiden går.

Permalänk
Medlem

Rootkit, eller bootkit som det egentligen heter när det ligger i MBR, var vanliga för ca 10 år sen men blev ovanliga när 64-bitars Windows7 slog igenom, dels för att det är betydligt svårare att få in rootkit i 64-bitars Windows pga höjd säkerhet och dels för att antivirusprogrammen blev så bra på att hitta rootkits och bootkits (de är alltså rätt bra på att hitta förändrade MBR).

Man skriver över MBR med Killdisk, det är därför jag har tagit upp Killdisk flera gånger.

Det finns risker med att installera många antivirusprogram, även om man bara har ett i taget, eftersom avinstallationerna inte alltid fungerar fullt ut och då lämnas det kvar rester som sen kan ligga och störa, dvs påverka Windows på oönskade sätt. När man avinstallerar antivirusprogram är det därför viktigt att köra tillverkarnas särskilda Removal/Uninstall Tool (namnen varierar), t ex AVG Remover, Norton Removal Tool, McAfee MCPR.

Helt normalt att det finns partitioner utan namn som man inte kan ändra i, det är så Windows partitionerar upp en hårddisk. Det är mycket ovanligt att skadliga program skapar nya partitioner och Windows kan inte starta upp något som ligger i en partition utan enhetsbeteckning, dvs ingen vits att lägga ett skadligt program i en sån.

De flesta har inte datorer som innehåller skadliga program, precis som du har haft datorer utan skadliga program större delen av den tid du har haft någon dator gäller det andra också.

När det gäller routrar är det viktigt att använda senaste firmware-versionen eftersom säkerhetshål upptäcks ibland. Man ska också ändra inloggningslösenordet till inställningssidorna så att inte ett skadligt program i datorn kan logga in på routern samt ha en säker krypteringsnyckel för det trådlösa nätverket.

Kaspersky brukar få mycket bra resultat i tester av antivirusprogram. Välrenommerade tester:
https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/
https://www.av-comparatives.org/dynamic-tests/
https://www.virusbulletin.com/testing/vb100/latest-rap-quadra...
Bra antivirusprogram förhindrar att man får in skadliga program i datorn på olika sätt, webbskydd som blockerar webbläsare mm från att komma åt webbplatser som innehåller skadliga webbsidor eller program, kontroll av alla filer som laddas ner, kontroll av alla program som startas etc.

God Jul!

Permalänk

@upgraded12:

Ja, att köra MBR i Windows 10 är lite galet enligt mig.. GPT medför många fördelar utöver säkerhet över MBR, mest iögonfallande är ökat stöd för lagringsutrymme bortom 2TB men även annat.

Det program som CeciliaB nämner nedan, "Killdisk" är enligt mig, onödigt. Windows kommer packat med program för diskhantering och formatering, konvertering av partitionskartor, merge, clean och även imagehantering med DISM - det mesta man kan tänka sig behöva utom kanske vissa småsaker. Den enda asterisken är att de är CLI, och har alltså inget grafiskt gränssnitt. Även konvertering till och från Dynamic / Basic. Diskpart är ett kraftfullt och inkluderat verktyg i Windows

WinPE är en liten bootbar miljö, avsedd för systemadminstration. Man får i princip en väldigt lätt miljö bestående av ett CLI där man kan köra vissa tjänster och program, i ditt fall behöver du endast välja din disk, köra "clean /all" och därefter stänga ned om man inte vill partitionera på plats. Det slog mig att du säkert har Windows installtionen på USB eller DVD? Då har du allt som behövs. Det är nämligen en variant av WinPe, kan man säga. Från installationsverktyget för Windows kan man rensa disken via en kommandotolk.

@CeciliaB nämner också att det är normalt med flera partitioner på systemdisken som inte har en "label" och det är helt riktigt. Windows 10 har 4 partitioner standard totalt, en System, en Recovery, en EFI och en OS (Windows) partition helt i sin ordning. Recovery partitionen sitter dold med ett attribut som gör att den inte alltid dyker upp med en -list. Jag håller med om att det är mycket osannolikt att ett virus går igång och börjar partitionera din disk, men jag tänkte att det var onödigt att nämna eftersom det som viruset manipulerat inte är så intressant, utan bara att nolla disken totalt och börja om rent från början.

Vi gör så, hojta till när du sitter vid burken med kaffet bryggt och har tid så hjälper jag dig gärna.

Tjo!

Permalänk

Inte för att vara den men kör du win10 på HP Envy datorer och har problemet med att webkamerans process/mjukvara inte vill stanna avstängt enligt aktivitetshanteraren så gissar jag på att det är Youcam kanske? Om det är fallet är det helt vanligt. Win10+HP är inte en populär historia hos mig och mina kollegor. Och X:boot är helt enkelt en installations/recovery-partition. Det kan inte vara så att på grund av lite för mycket pillande så har OS-installationen blivit korrupt och loggat in dig på ett tillfälligt konto hela tiden, vilket är anledningen till varför inga ändringar sparats mellan sessioner?

Permalänk
Skrivet av Karma_3750:

Inte för att vara den men kör du win10 på HP Envy datorer och har problemet med att webkamerans process/mjukvara inte vill stanna avstängt enligt aktivitetshanteraren så gissar jag på att det är Youcam kanske? Om det är fallet är det helt vanligt. Win10+HP är inte en populär historia hos mig och mina kollegor. Och X:boot är helt enkelt en installations/recovery-partition. Det kan inte vara så att på grund av lite för mycket pillande så har OS-installationen blivit korrupt och loggat in dig på ett tillfälligt konto hela tiden, vilket är anledningen till varför inga ändringar sparats mellan sessioner?

Youcam avinstalleras också. Förvisso är camen övertäckta sedan gammalt, och i det här fallet så visade sig det inte vara överdriven paranoia, datorerna är placerade så att de hade filmat mig och min tjej när vi lagt och, kommit ut från duschen, gått omkring utan kläder o.s.v. och det hade varit mindre trevligt, köket och toaletten är enda stället man inte kan se om man nu kunde sätta på camen. Och jag är lugnad nu när jag fattar vad X: handlar om. När jag installerat Windows så har jag bara C: och X: som ligger dolt, och några virus verkar inte finnas, malwarebytes fångade ett men det verkade inte vara något värre än än någon skum cookie. Jag ser inga märkliga processer i taskmng, inget som drar mycket resurser eller dyl. Så antar att Gparted och ominstallation var lösningen. Men jag ska göra det ytterligare en gång på min egen huvuddator för att vara helt säker.

Men när jag installerar om Windows så ligger det ofta 1-3 partitioner som är helt tomma, visst kan ju vara min recovery (som blev förstörd och används som vanlig disk numera) men den sista, eller ibland 2 till vet jag inte vad det är för något.

Ja, nu återstår bara den stationära och där behöver nog UEFI flashas eller vad man kallar det, för det verkar manipulerat. Jag tycker tillverkarna borde låta vissa sektorer på datorerna borde göras omöjliga att manipulera. Orkar inte ta mig an den stationära än, använder den sällan och hållit på med detta nästan konstigt i 1.5 vecka eller mer.

Och till er som snackar om trolltråd, er trollradar suger. Hur många skratt skulle en en tråd som denna genera för ett troll? Takes one to know one antar jag.

Permalänk
Medlem

Du skriver att det är dig folk vänder sig till med problem?
Här har folket förklarat för dig gång på gång hur du ska göra, men det verkar inte ta till dig detta.
Håller lite med om troll inläggen.
gogglar man på ditt problem så hittar man inget.

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.