Permalänk
Vägledare

Gävle eller London

Siktar på att börja plugga bastermin (område Data/IT) efter nyår och alternativen jag har är Gävle högskola och South Bank University i London. Dvs två helt skilda världar.
Har extrem beslutsångest då jag måste välja något av det. Har inte studerat något på tre år och känner att det är mer än dags nu.

Om vi bortser från den ekonomiska biten, vad hade ni gjort?
Personligen är jag när det kommer till Gävle orolig för att jag inte kommer trivas i staden.
Bor idag i sydvästra Skåne med nära till Köpenhamn, Malmö och Lund. Att flytta till Gävle känns såhär på förhand som att flytta till en by på nordpolen (inget illa menat utan bara för att förtydliga hur jag känner).
När det gäller London är jag orolig för hur det kommer bli att plugga på engelska, och det i kombination med att jag inte suttit vid en skolabänk på ett tag kanske är som bäddat för misslyckande?!

Så bara skriv vad ni tycker. Vad som som helst bara det gör mig val enklare.

Permalänk
Medlem

@Miikks: första och viktigaste, vilken skola är bäst?
den andra, utlandsstudier är nog det bästa du kan göra. Det ger dig en livserfarenhet osv som inte Gävle kommer toppa Din engelska kommer förbättras så jävla mycket under dessa 3 år och detta kommer säkerligen se bättre ut på CV än en skola i Gävle

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag fick tyvärr ingen positiv bild av Data/IT delen på Högskolan i Gävle. Gick dock bara 2 månader innan jag hoppa på ett annat program.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Miikks:

Siktar på att börja plugga bastermin (område Data/IT) efter nyår och alternativen jag har är Gävle högskola och South Bank University i London. Dvs två helt skilda världar.
Har extrem beslutsångest då jag måste välja något av det. Har inte studerat något på tre år och känner att det är mer än dags nu.

Om vi bortser från den ekonomiska biten, vad hade ni gjort?
Personligen är jag när det kommer till Gävle orolig för att jag inte kommer trivas i staden.
Bor idag i sydvästra Skåne med nära till Köpenhamn, Malmö och Lund. Att flytta till Gävle känns såhär på förhand som att flytta till en by på nordpolen (inget illa menat utan bara för att förtydliga hur jag känner).
När det gäller London är jag orolig för hur det kommer bli att plugga på engelska, och det i kombination med att jag inte suttit vid en skolabänk på ett tag kanske är som bäddat för misslyckande?!

Så bara skriv vad ni tycker. Vad som som helst bara det gör mig val enklare.

Pluggade själv en master i Gävle. Fruktansvärt undermålig högskola. Mycket, mycket sämre kvalitet på utbildningen än Linn'euniversitet och Western Michigan University som jag annars pluggat på.

Kolla upp hur bra den engelska skolan verkar. Men utöver det så tror jag likt föregående talare att du blir betydligt rikare på livserfarenhet om du pluggar utomlands.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skäggig legend

London utan tvekan. Erfarenheten och miljöbytet går hand i hand samt att man växer mer som person när studier görs bortom egna landet.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

@Miikks:

är ett svårt och stort val...
känner du att du verkligen vill detta så borde du välja det som ger dig bäst förutsättningar framöver även om det känns svårt/jobbigt inför valet

sedan handlar det även om hur ditt liv ser ut idag
sambo/flickvän, familj, kompisar, hur ofta har du planerat att hälsa på ¨hemma¨? då det egentligen är många faktorer man måste räkna med innan man väljer

själv flyttade jag från Umeå --> Växjö för 2 år sedan för att sambon skulle studera och då vi hängt ihop i 8 år så kändes de jobbigt/tråkigt med långdistans.
det var svårt att släppa familjen och vännerna och bestämma sig för att flytta men då åker jag ändå tillbaka 2-3 ggr per år och hälsar på.
men riktiga vänner finns kvar även om det är långt mellan oss.
sedan är det bara några år av mitt liv och man få se det som en upplevelse då jag bytte från servicejobb inom kommunen/angränsade kommuner till ett där jag reser världen runt med jobbet

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte rekommendera någon utav dessa skolor. Finns det någon anledning till att du bara har dessa att välja på? Vad jag vet krävs det inte särskilt högt resultat på högskoleprovet för att komma in på basterminer på betydligt bättre skolor i Sverige. Om du inte har betygen för det. Jag antar att du ska börja studera ht17 så du kan ju passa på att skriva högskoleprovet nu i vår.

Edit: såg ej att du tänkte börja nu på våren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Miikks: första och viktigaste, vilken skola är bäst?
den andra, utlandsstudier är nog det bästa du kan göra. Det ger dig en livserfarenhet osv som inte Gävle kommer toppa Din engelska kommer förbättras så jävla mycket under dessa 3 år och detta kommer säkerligen se bättre ut på CV än en skola i Gävle

Tror du missuppfattat längden, han har inte studerat på tre år, det han skall läsa är inte tre år. Om det är så långt som tre år så skulle jag undvika Storbritannien, då de kommer att ha hunnit lämna EU, vilken kommer att skapa problem för EU-studenter i landet.

Verkar förövrigt vara en av de lägst rankade lärosäten i landet.

Citat:

The Guardian's 2017 league table of teaching excellence ranked the university 107 out of 119 British institutions. The Sunday Times' league table, measuring a number of different factors including teaching quality, research quality and employment rates, ranks the University 120th.

Hade trots det utan tvekan valt skolan i London. Så länge som det är avklarat innan Storbritannien lämnar EU och TS har tillräckliga kunskaper i engelska.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du skall titta noggrannt på de internationella meritvärdeslistorna "rankings" för de högskolor som du funderat på. Varken Gävle eller South Bank ligger speciellt bra till.
Om du funderar på Sverige, titta i första hand på Handels, Karolinska, Uppsala, Lund. Om du är intresserad av England, titta i första hand på Oxford, Cambridge, London School of Economics, Royal College eller liknande.
I alla fall du kan få massor av statisk om du googlar på högskolans namn och "rankings", välj sedan någon högskola som har bra kvalitet på undervisningen.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1373735/London-South-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag tycker att du skall titta noggrannt på de internationella meritvärdeslistorna "rankings" för de högskolor som du funderat på. Varken Gävle eller South Bank ligger speciellt bra till.
Om du funderar på Sverige, titta i första hand på Handels, Karolinska, Uppsala, Lund. Om du är intresserad av England, titta i första hand på Oxford, Cambridge, London School of Economics, Royal College eller liknande.
I alla fall du kan få massor av statisk om du googlar på högskolans namn och "rankings", välj sedan någon högskola som har bra kvalitet på undervisningen.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1373735/London-South-...

HHS, KI och Uppsala må vara bra skolor men för det just TS tänkt studera så är de inte så relevanta. I det här fallet borde det vara Chalmers, KTH, Lund och Lith som är det som gäller om han ska studera i Sverige. Förutom Oxford och Cambridge borde UCL och Imperial vara mycket bra alternativ i England. TS borde även kolla i Skottland där man inte betalar terminsavgift, St.Andrews och Edinburgh lär vara bra alternativ där.

Permalänk
Vägledare

Tack alla för era svar. Precis som någon annan nämner så är det här med Brexit också att ha i åtanken. Även om det kommer ta tid att dra sig ur EU och själva kostnaderna för studenter från EU länder inte påverkas omedelbart så vad kommer det ha för konsekvenser långsiktigt? Hur kommer det att vara att komma tillbaka till Sverige om 3-5 år med en utbildning från England i bagaget?

Är det någon som förresten kan säga något om UFP https://ufp.uk.com/. Har sneglat lite på det och haft det som ett "reservalternativ".

@Kcce: Tack för tipsen.

Permalänk
Medlem

Ska du endast läsa bastermin eller en hel utbildning? Om det endast är bastermin så skulle jag absolut rekommendera London om du har ekonomin för det. Om du känner att du tvekar lite angående engelskan så kommer det vara otroligt nyttigt för dig att studera i London. Du kommer att komma in i det relativt snabbt och sedan bär du med dig engelskan resten av livet. Jag tror även London vore trevligare ur ett socialt perspektiv och det är en bra merit att ha studerat utomlands. En termin i England kommer förmodligen även förbättra ditt resultat på högskoleprovet om du skulle vilja ha ett högre resultat för att komma in på andra lärosäten senare.

Om det rör sig om ett helt program så blir det givetvis andra saker att tänka på, till exempel Brexit, kvaliteten på utbildningen osv. Jag hade en utbytestermin i USA och det var den absolut roligaste tiden under studierna och samtidigt väldigt lärorik. Det enda jag ångrar är att jag inte valde två terminer.

Permalänk
Vägledare

@Gigena: Det är en helt utbildning jag har tänkt mig.

För att förtydliga. Grejen är att jag mer än gärna pluggar i Sverige så länge det är i några av de större städerna. Göteborg, Stockholm, Malmö, Uppsala, Linköping. Typ. Jag vill dessutom väldigt gärna flytta från där jag bor nu. Inte för att jag inte trivs men det är bara något jag vill göra eftersom det ger en perspektiv på saker och det är något jag gillar. Har aldrig varit typen som kan bo på samma ställe i flera år utan att ta mig någon annanstans och nu i och med att jag bestämt mig för att börja plugga igen vill jag flytta i samband med det
Jag ska inte säga att jag har bottenbetyg men heller inga toppbetyg. Att plugga till arkitekt har väl alltid varit något av en dröm och jag har försökt komma in på en sådan utbildning de senaste två åren utan framgång (inte de längsta betygskraven direkt). Att jobba inom Data/IT har det också alltid funnits ett intresse för och nu när jag utan framgång sökt in på Arkitektlinjen så provar jag det istället.
Hade väldigt gärna flyttat till någon av de städerna jag nämnde tidigare för att plugga på Folkhögskola och göra högskoleprovet, allt för att öka mina chanser till att komma in där jag vill, men som jag förstår det är det ekonomiskt orealistiskt då man inte har samma möjligheter till lån och bidrag från CSN som när man drar utomlands. Jag vet att jag skulle kunna göra detta även från där jag bor nu men lusten att flytta är så jävla stor.

Permalänk
Medlem

Bodde i London i tre år mellan 2007 och 2010 och det var kul. Men livet där är hårt, klimatet är betydligt hårdare än vad svenskar nog är vana vid. Bodde även två år i Paris 2005-2007 och det var som natt och dag. Men om man lämnade London så var England riktigt trevligt, Oxford är grymt och hela kusten är riktigt fin.

Hade det varit ett program som kanske är av mindre vikt så hade jag valt London då det finns så mycket annat kul att göra där. Vet dock inte om det blir svårare att studera i London i och med Brexit. Gävle... Sveriges tråkigaste stad. Var inställt på att fokusera på studierna om du går dit

Permalänk
Vägledare

@MsSmith: Tack for feedbacken. Har nog fan ta mig inte läst en positiv sak om Gävle än så länge, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kcce:

HHS, KI och Uppsala må vara bra skolor men för det just TS tänkt studera så är de inte så relevanta. I det här fallet borde det vara Chalmers, KTH, Lund och Lith som är det som gäller om han ska studera i Sverige. Förutom Oxford och Cambridge borde UCL och Imperial vara mycket bra alternativ i England. TS borde även kolla i Skottland där man inte betalar terminsavgift, St.Andrews och Edinburgh lär vara bra alternativ där.

Njae detta kan jag inte hålla med om. När jag jämförde Uppsala med andra lärosäten så var åtminstone kursplanerna väldigt snarlika överallt. Möjligt är att KTH, Lund och LiTH har bättre pedagoger dock, det har jag inte bra koll på. Det kan definitivt vara en fördel.

Ogillar också idén med 7.5hp-kurser, av kursplaner att döma är det ofta en fråga om samma innehåll men över längre tid, vilket i längden medför att man inte kan täcka lika mycket innehåll, men den diskussionen är rätt så off-topic.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

@MsSmith: Tack for feedbacken. Har nog fan ta mig inte läst en positiv sak om Gävle än så länge, haha.

Inget fel på gävle, bara en liten stad, relativt krogtätt. Sedan så tar det bara typ 90 minuter att köra bil till Stockholm eller Kista där det finns mycket IT jobb.

Vad gäller utbildning så beror det alltid på hur mycket energi du själv lägger på studier, så länge du har någon form av studier via högskola så spelar det inte så himla stor roll eftersom målet är egentligen att komma till en arbetsintervju, så länge du kommer dit så spelar inte din utbildning någon roll. Ofta bryr sig inte ens arbetsgivare sig om din utbildning utan snarare vad du egentligen kan.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Bodde i London i tre år mellan 2007 och 2010 och det var kul. Men livet där är hårt, klimatet är betydligt hårdare än vad svenskar nog är vana vid. Bodde även två år i Paris 2005-2007 och det var som natt och dag. Men om man lämnade London så var England riktigt trevligt, Oxford är grymt och hela kusten är riktigt fin.

Hade det varit ett program som kanske är av mindre vikt så hade jag valt London då det finns så mycket annat kul att göra där. Vet dock inte om det blir svårare att studera i London i och med Brexit. Gävle... Sveriges tråkigaste stad. Var inställt på att fokusera på studierna om du går dit

Berätta gärna mer om hur livet/klimatet är hårt.

Permalänk
Medlem

om du är hockey-intresserad är ju Gävle en klar fördel mot London

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Berätta gärna mer om hur livet/klimatet är hårt.

Tempot är högt, levnadsstandarden är låg. Väldigt låga löner i många branscher. Folk är stressade på ett helt annat sätt, man måste ha vassa armbågar och kunna ta för sig. Överbelastad kollektivtrafik (Central Line är nog aldrig lugn) som åtminstone på den tiden inte var utrustad för 3G.
Som turist är det nog kul att vara i London men att bo där på heltid är mindre bra. Bodde först i Chelsea och sedan Canary Wharf, det senare ansågs lite slummigt innan de började rusta för olympiska spelen 2012.

Permalänk
Medlem

Jag har läst i Gävle i fyra år snart.
Är inne på det sista just nu.
Jag skulle inte rekommendera det för någon som har möjlighet att studera någon annanstans. Det finns naturligtvis bra bitar men också många...mindre bra.
Skolan är dels för ny för att faktiskt funnit många ordentnliga lösningar. Istället provas nya saker ständigt utan att kunna systematiskt förbättra tidigare arbete.
Många av mina kurser har varit katastrofer om man ser hur lärare valt att sköta det. Inom två år efter jag haft dem har många lagts ner och startats om i någon nytappning istället för att åtgärda kritiken som kommit fram.
Det ska finnas en högskoleranking i Sverige och jag skulle rekommendera att kolla den innan du bestämmer dig.

Permalänk
Medlem

Ska själva studera international management i Jönköping nästa år, en 3 årig kandidat på engelska kring företagsekonomi.

Besökt Jönköping nu ett par gånger, verkar va en helt OK stad, inte Stockholm, men okej, lagom så där.

Vägarna och brunnslocken är katastrof, tur man inte kommer köra bil...

Talade en gång med ett par elever därifrån på en sån där mässa, fick ett mycket gott intryck, är annars väldigt kräsen och petig sådär.

Så, inte funderat på Jönköping? De har ju fyra fackhögskolor, dvs, allt o lite till vad man nu vill studera... Det är inte HHS, Lund, Uppsala, Chalmers eller Linköping på något utav områdena, men tror man får mycket skola för poängen där Om du nu inte har spikraka A:n för de mest krävande skolorna.

Min plan är följande: 3 årig kandidat i Jönköping > bra betyg > 2 årig master i London eller USA. Eftersom skolorna kostar mycket utomlands så har man iaf råd allt som allt med 2 år för en master. Att köra alla 5 år utomlands går ju ej

Permalänk
Medlem

Skulle absolut ta London. Dels för att du tänkt plugga data/it vilket innebär att nästan allt du kommer läsa i Gävle kommer vara på Engelska ändå. Visst lektionerna kommer väll mestadels vara på svenska och lärarna kommer kunna förklara på svenska men allt annat kommer vara engelska. Det du eventuellt kodar, studielitteraturen, alla böcker, allt du söker på nätet etc kommer vara engelska. Så det är inte så stor skillnad faktiskt utbildningsvis, men om jag hade möjligheten att välja mellan de två skulle jag ta London varje dag.

"Hur kommer det att vara att komma tillbaka till Sverige om 3-5 år med en utbildning från England i bagaget?"

Det kommer se mkt bättre ut än en utbildning från Gävle iallafall, dock ser nog KTH eller Lunds Tekniska lika bra ut också. Dock kommer erfarenheten från London också väga upp mkt. Hade hellre anställt en som fått en Utbildning i London än en från KTH tex då det visar att man är beredd på att plugga och vill jobba inom det, istället för att "plugga" hemma i lugna Sverige.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

@Gigena: Det är en helt utbildning jag har tänkt mig.

För att förtydliga. Grejen är att jag mer än gärna pluggar i Sverige så länge det är i några av de större städerna. Göteborg, Stockholm, Malmö, Uppsala, Linköping. Typ. Jag vill dessutom väldigt gärna flytta från där jag bor nu. Inte för att jag inte trivs men det är bara något jag vill göra eftersom det ger en perspektiv på saker och det är något jag gillar. Har aldrig varit typen som kan bo på samma ställe i flera år utan att ta mig någon annanstans och nu i och med att jag bestämt mig för att börja plugga igen vill jag flytta i samband med det
Jag ska inte säga att jag har bottenbetyg men heller inga toppbetyg. Att plugga till arkitekt har väl alltid varit något av en dröm och jag har försökt komma in på en sådan utbildning de senaste två åren utan framgång (inte de längsta betygskraven direkt). Att jobba inom Data/IT har det också alltid funnits ett intresse för och nu när jag utan framgång sökt in på Arkitektlinjen så provar jag det istället.
Hade väldigt gärna flyttat till någon av de städerna jag nämnde tidigare för att plugga på Folkhögskola och göra högskoleprovet, allt för att öka mina chanser till att komma in där jag vill, men som jag förstår det är det ekonomiskt orealistiskt då man inte har samma möjligheter till lån och bidrag från CSN som när man drar utomlands. Jag vet att jag skulle kunna göra detta även från där jag bor nu men lusten att flytta är så jävla stor.

När det kommer till just Data/IT vill jag passa på att tipsa om Skövde (stan som gud glömde), ungefär jämntråkigt med Gävle att plugga i, men de kan sin IT och det är kraftig tillväxt på IT företag. Utöver enorma mängder med spelföretag (Dice, Paradox och en fruktansvärd massa småföretag) finns även jättar som Tieto, Volvo IT och HCL Technologies. Enklaste sättet att få jobb är att gå genom Experis som har avtal med typ alla i regionen.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Vägledare

Tack allihopa för era svar. Det är till stor hjälp.

Hur är det med att byta skola inom Sverige. Säg att jag pluggar ett år i Gävle för att sedan avsluta programmet på någon annan skola. Läser man på skolornas hemsidor så står det vad som gäller men jag tänker ifall det finns någon här som har erfarenhet av detta.
Är det något man bör ha som mål, eller är det bara dumt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Tack allihopa för era svar. Det är till stor hjälp.

Hur är det med att byta skola inom Sverige. Säg att jag pluggar ett år i Gävle för att sedan avsluta programmet på någon annan skola. Läser man på skolornas hemsidor så står det vad som gäller men jag tänker ifall det finns någon här som har erfarenhet av detta.
Är det något man bör ha som mål, eller är det bara dumt?

Det är väldigt individuellt. Kolla hur programmen ser ut, vilka kurser som finns och hur kurserna ser ut. Om kurserna är snarlika så kan du nog tillgodoräkna dig alla kurser som är färdiga. Tyvärr så brukar det vara svårt att få reda på vilka kurser man kan tillgodoräkna sig, utan man måste oftast vara antagen och lämna in en ansökan för att få svar på det. Jag har kunnat tillgodoräkna ganska många kurser och fick komplettera ett par andra kurser med någon del av kurserna. Jag har ett par vänner som har haft mycket svårare att tillgodoräkna sig kurser trots att kursplanerna har varit väldigt lika.