Böter var/varannan vecka. Hur göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Kommentarer som "Ja du får väl snällt gå 30min eller flytta" undanbedes. Jag startade denna tråd för att få nya tips och idéer.

Hej!
Flyttade till denna hyresrätt i slutet av Juni och fick under visningen veta att det inte fanns någon parkering till lägenheten men att det inte skulle vara några problem att hitta parkering någorlunda nära. Då det verkligen är brist på lägenheter var det inte avgörande och jag tog lägenheten.

NU till problemet. Jag jobbar natt och slutar 08.30 på morgonen. I denna delen av staden där jag bor är det parkeringsförbud varje måndag och torsdag mellan 09-12. Detta har resulterat i x-antal parkeringsböter för mig då jag kommer hem ca 09.10 och ska febrilt försöka hitta en parkeringsplats. Men ni kan tro att varje parkeringsplats där det inte är förbud inom en radie på 3km är upptagen, helt sjukt. Flera bilar som likt jag blir tvungna att bryta mot lagen för att det inte finns parkeringsplatser. Denna delen av staden är varje lapplisas våta dröm.

Nu till min fråga. Vad kan jag göra? Har redan som varje sund svensk skulle gjort skickat ett argt mejl till kommunen men fick som svar att de måste avsätta denna tiden för att städa gatorna, 6 timmar i veckan. Tycker det är ganska sjukt att de inte kan kartlägga och säga att okej dessa gatorna får ni städa mellan 09-10, MÅNDAG. En timme kan jag fördriva med en promenad i skogen eller handla men 3 timmar nallar på min sömn.

Skulle jag kunna köpa en bit av gatan och reservera till mig själv och LOVA att jag sopar den minst en gång i veckan? Bör jag acceptera läget och köra en bit utanför staden och parkera bilen? Några andra tips och idéer?

EDIT: Börjar 23 på kvällen, har 3 mil enkel väg till jobb. Att cykla till jobb så sent/långt och denna årstiden är inte optimalt.

Min sambo jobbade natt under många år och upplevde samma problem. Det är tyvärr bara att inse att nattisar är undantaget på samhället - det är helt enkelt inte anpassat för er. Bästa du kan göra är att ställa bilen dessa dagar och åka kollektivt, förutsatt att det är möjligt. Annars kanske du skulle hyra en p-plats i något parkeringshus, kan låta dyrt med att betala 2 000kr i månaden men det kan vara värt det genom att dels få lägre försäkring men även slippa känna att du måste hitta en plats så fort du varit ute.

Permalänk
Medlem

Det här är ju rätt intressant tråd: Någon "kräver" att kommunen ska ordna med en parkeringsplats. Det är inte riktigt så det fungerar, det är snarare TS som bör fråga sin hyresvärd varför det inte går att tillskapa fler parkeringsplatser på den egna fastigheten.

Det alternativ som många kommuner valt är boendeparkering, vilket inte på något sätt är en lösning utan tyvärr ett sätt att förflytta skattepengar till subventioner åt enskilda. Vill man ha en garanterad plats någonstans så får man betala för det, tyvärr är kommunerna inte alls inne på att låta saker kosta vad de kostar.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Ett alternativ (för problemet är bara måndagar och torsdagar som jag förstår det) skulle vara att sova i bilen / på jobbet i några timmar tills dess att du kan parkera igen. Köp en varm sovsäck.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det där att kommunen ska städa på IDIOTISKA tider borde de fan ändra på! I mitt område så har polaren milda problem med att hitta parkering. Har guldparkeringar utanför huset (får stå hur länge du vill så när han ska sticka o handla så vill han inte ta bilen för då kan nån ta parkeringen....alltså hallå....) och fri parkering på massa sidogator men han är lat o vill alltid ha guldparkeringarna....

GÅR det egentligen att bygga fler parkeringar..? Måste nog bli parkeringsgarage lr strunta i bil....

Skrivet av Henrik21:

Det här är ju rätt intressant tråd: Någon "kräver" att kommunen ska ordna med en parkeringsplats. Det är inte riktigt så det fungerar, det är snarare TS som bör fråga sin hyresvärd varför det inte går att tillskapa fler parkeringsplatser på den egna fastigheten.

Det alternativ som många kommuner valt är boendeparkering, vilket inte på något sätt är en lösning utan tyvärr ett sätt att förflytta skattepengar till subventioner åt enskilda. Vill man ha en garanterad plats någonstans så får man betala för det, tyvärr är kommunerna inte alls inne på att låta saker kosta vad de kostar.

Hallå! Fattar du inte att ha bil är tillräckligt dyrt redan?? Fan på bristningsgränsen! Att då betala ännu mer för boendeparkering är ju galenskap!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Campaigner:

Hallå! Fattar du inte att ha bil är tillräckligt dyrt redan?? Fan på bristningsgränsen! Att då betala ännu mer för boendeparkering är ju galenskap!

Varför skall andra betala din parkering (eller din polares)? Har man inte råd att parkera sin bil får man väl lösa sina transporter på annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@aaaaaaaaaa: Då kompromissar man. Likavärdesprincipen är en grundpelare i kommunalt verksamhet.

Tror du drar den lite väl långt, grunden är att alla ska ha samma möjlighet. Inte att varje invånare ska ha en privat parkeringsplats byggd av kommunen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

...Visst tar det längre tid med en moppe, men inte så hemskt mycket längre.

Han skrev ju att det var tre mil enkel resa, så jo det tar nog ganska mycket längre tid. Är väl ingen som frivilligt skaffar sig en moppe, undantaget 15-åringar.

Citat:

Och innan du börjar gnälla på att det blir kallt på vintern kan du tänka på allt det folk som cyklar året runt, kan de kan du. Fast det beror i och för sig lite på vart du bor också.

Ganska klent argument.

Till TS. Enligt min erfarenhet så finns det alltid udda ställen där parkeringsvakter inte har några befogenheter, det gäller bara att hitta dom. Annars är nog enda alternativet att parkera längre bort och cykla till och från bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Det där att kommunen ska städa på IDIOTISKA tider borde de fan ändra på! I mitt område så har polaren milda problem med att hitta parkering. Har guldparkeringar utanför huset (får stå hur länge du vill så när han ska sticka o handla så vill han inte ta bilen för då kan nån ta parkeringen....alltså hallå....) och fri parkering på massa sidogator men han är lat o vill alltid ha guldparkeringarna....

GÅR det egentligen att bygga fler parkeringar..? Måste nog bli parkeringsgarage lr strunta i bil....

Hallå! Fattar du inte att ha bil är tillräckligt dyrt redan?? Fan på bristningsgränsen! Att då betala ännu mer för boendeparkering är ju galenskap!

Att städa 09-12 på vardagar är idiotiska tider? Under dessa tider ska folk vara på jobbet och inte hemma, så skulle säga tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Han skrev ju att det var tre mil enkel resa, så jo det tar nog ganska mycket längre tid. Är väl ingen som frivilligt skaffar sig en moppe, undantaget 15-åringar.
Ganska klent argument.

Till TS. Enligt min erfarenhet så finns det alltid udda ställen där parkeringsvakter inte har några befogenheter, det gäller bara att hitta dom. Annars är nog enda alternativet att parkera längre bort och cykla till och från bilen.

Jag står jag fast vid att det normalt inte tar mycket längre tid med en moped. Så länge TS inte har motorväg hela vägen till jobbet tar det kanske bara tar tio minuter längre tid, om det är tät trafik går det ännu snabbare. Cirka 10 minuters längre resväg för att slippa parkeringsböter stup i kvarten tycker i alla fall jag är en bra kompromiss.

Nu var det inte heller tal om att frivilligt skaffa sig en moppe, TS har problem med att han inte hittar parkering till sin bil och i normalfall är det betydligt enklare att hitta parkering till sin moped. Visst är det kanske roligare och snabbare med en MC men det kräver både en starkare ekonomi och mer jobb.
Sen är det löjligt att påstå att bara femtonåringar vill ha moped. Det är ett väldigt behändigt fordon i många situationer, speciellt om du jämför med en bil. Se bara hur många som köper elcyklar nu när de börjar bli riktigt bra, fast tre mil med elcykel är kanske att ta i lite.
Men men, du kanske är en sån som tror att man alltid måste vara störst och snabbast på vägen?

Vad menar du med att det finns ställen där parkeringsvakter inte har någon befogenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vad menar du med att det finns ställen där parkeringsvakter inte har någon befogenhet?

Parkeringsvakter har inte automatiskt rättigheter att bötfälla överallt. Privat mark, vs kommunal, osv.
Polis kan skriva ordningsbot, tror jag det heter, för en del typer av felparkeringar, men de är inte speciellt högt prioriterade. Jag hade dock inte rekommenderat "hitta ett sätt att parkera olagligt, men utan att straffas" som en lösning.
Hyra, eller köpa en parkeringsplats låter som rätt lösning i det här fallet, är jag rädd. Och att få tag på en, har redan diskuterats.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Mopedbil kanske? Som denna: https://www.blocket.se/stockholm/Mopedbil_70571980.htm?ca=11&...

Ifall du hittar mc/mopedruta villsäga...

De gör väl iallafall runt 50 blås. Så slipper du regn och kyla.

Permalänk
Medlem

När jag började jobba inne i Malmö så bodde jag i Lund, (priser som nämns är från senare hälften av nittiotalet) så kostade ett månadskort på P-huset 700 SEK. Jag hittade också en parkering med P-skiva där det gick att parkera två timmar. Jag såg också att P-skivan gällde mellan 08-18 övrig tid var det fri parkering. Jag resonerade så här: Ingen P-Lisa kommer att göra kontroller innan 10 så jag satte skivan på 10, det gav mig parkering fram till lunch. På lunchen flyttade jag fram skivan och kunde jag på en rast sticka och flytta skivan under eftermiddagen så var det bra. Böterna låg då på 200 SEK styck så jag kunde få tre lappar per månad och ändå gå pluss mot att hyra P-plats. När jag väl hade styrt in tänkandet på detta sätt gjorde det inte ont att få P-boten. Den var kalkylerad plan som nästan varje månad gick ihop och de månader som det gick över betalades lätt mot alla där det blev billigare.

Nu till din situation, vad skulle det kosta idag med en P-Plats i månaden? En P-Plats i andra hand blir säkert dyrare. Vad kostar böterna? Går böterna ekonomiskt att försvara? Om de går att försvara så gäller det att ändra inställning och se dessa som en månadskostnad. Det går kanske också att minimera böterna genom att leta alternativ de dagar då de "städar" gatan. (Det är inte ofta de faktiskt städar men P-Lisorna bryr sig inte om det. Har de dessutom hyrt ut tjänsten så står P-Lisorna i kö)
Dessa dagar skulle jag använda mig av en liten vikbar cykel. För mig gällde det att hitta en sätt att ta emot böterna utan att svära.

Permalänk
Medlem

Som pacc skriver, det borde finnas gott om knegare i området.
Känner du inga grannar eller andra i området som har en parkeringsplats som de kanske kan tänkas upplåta för en viss summa under tiden de ändå har tagit bilen själva till sitt vanliga sju fyra arbete? Som tidigare nämnts i tråden, sätt upp lappar. Trappuppgångar är ett bra tips. I värsta fall så må du cykla mellan bilen och hemmet, så illa är det inte att cykla.

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Avstängd

Finns ingen annat ställe att bo på som funkar?

såg nu att du inte ville ha svar som detta, sorry.
har nog inget annat tips tyvärr...

Permalänk
Medlem

Spara nästa bot och ställ dig på exakt samma ställe varje gång och lägg tillbaka boten i rutan.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sloback:

Spara nästa bot och ställ dig på exakt samma ställe varje gång och lägg tillbaka boten i rutan.

Då får han en ny var 24'de timma.
Jag ser inte riktigt vitsen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Då får han en ny var 24'de timma.
Jag ser inte riktigt vitsen.
B!

Så de lappar honom när det är okej att stå där? Planen är ju uppenbarligen att lägga en bot i rutan för att få dem att tro att han fått en bot nyligen. Efter några timmar blir hans parkeringen okej så jag ser inte varför de skulle lappa honom då.

Det funkar ju inte om de kollar på boten och kollar datum såklart men det är det nog ingen som tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så de lappar honom när det är okej att stå där? Planen är ju uppenbarligen att lägga en bot i rutan för att få dem att tro att han fått en bot nyligen. Efter några timmar blir hans parkeringen okej så jag ser inte varför de skulle lappa honom då.

Det funkar ju inte om de kollar på boten och kollar datum såklart men det är det nog ingen som tror.

Parkeringsvakterna åker ju inte runt på måfå, lite hur som helst. Parkeringsvakten som har den gatan vet ju att hen inte har lappat bilen. Det lär nog ingen gå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tadawa:

Parkeringsvakterna åker ju inte runt på måfå, lite hur som helst. Parkeringsvakten som har den gatan vet ju att hen inte har lappat bilen. Det lär nog ingen gå på.

Ne, det håller jag med om men det var inte vad invändningen handlade om.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så de lappar honom när det är okej att stå där?

Självklart inte. Men han får ju inte stå där 24 timmar senare. Han kan ställa bilen på exakt samma ställe 5 dagar i rad, med böter måndag till torsdag, och fredag utan, vilket resulterar i ett snyggt gult fladdrande framme vid vindrutan.

Skrivet av Aktsu:

Det funkar ju inte om de kollar på boten och kollar datum såklart men det är det nog ingen som tror.

De vet garanterat om de är den första på gatan dag X. Speciellt för en gata med parkeringsförbud under bara ett par timmar. Så de behöver inte ens titta. Står det en bil på platsen med en gul lapp, har den antingen fått lappen föregående dag, och får en ny, eller, försöker fuska så som du beskriver, och får en ny i alla fall. Du kan bara få en parkeringsböter för en given plats, under 24 timmar, men man räknar brytpunkten vid midnatt, så det hjälper en inte att de skriver ut måndagens böteslapp klockan 11, och tisdagens klockan 10.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Självklart inte. Men han får ju inte stå där 24 timmar senare. Han kan ställa bilen på exakt samma ställe 5 dagar i rad, med böter måndag till torsdag, och fredag utan, vilket resulterar i ett snyggt gult fladdrande framme vid vindrutan.

Klart han får stå där 24 timmar senare. TS säger ju att man inte får stå där måndag och torsdag mellan 9 och 12. Sist jag kollade är det tisdag efter måndag, inte torsdag.

Skrivet av -=Mr_B=-:

De vet garanterat om de är den första på gatan dag X. Speciellt för en gata med parkeringsförbud under bara ett par timmar. Så de behöver inte ens titta. Står det en bil på platsen med en gul lapp, har den antingen fått lappen föregående dag, och får en ny, eller, försöker fuska så som du beskriver, och får en ny i alla fall. Du kan bara få en parkeringsböter för en given plats, under 24 timmar, men man räknar brytpunkten vid midnatt, så det hjälper en inte att de skriver ut måndagens böteslapp klockan 11, och tisdagens klockan 10.
B!

Ja, det fungerar ju bara om man kan få en P-vakt att tro att någon redan lappat bilen den dagen och att de är för lata för att kontrollera närmare.

Permalänk
Medlem

Denna lilla söta sak kanske löser dina problem Dock vet jag inte hur reglerna gäller för parkering.
https://www.renault.se/bilar/elbilar/twizy.html

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Klart han får stå där 24 timmar senare. TS säger ju att man inte får stå där måndag och torsdag mellan 9 och 12. Sist jag kollade är det tisdag efter måndag, inte torsdag.

Fel av mig, fick för mig att TS skrev måndag till torsdag. Men det fungerar fortfarande inte. Han kommer få böter va dag kontrollanten är där lik förbannat. Så två i stället för fyra lappar i veckan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mocka:

Denna lilla söta sak kanske löser dina problem Dock vet jag inte hur reglerna gäller för parkering.
https://www.renault.se/bilar/elbilar/twizy.html

Jag har en kompis som har en Twizy och en annan som har en Tesla, själv cyklar jag
Twizyn finns både som moped och bil beroende på hur fort man vill att den ska gå och hur man vill ha det, det blir ju lite skillnader i kostnader och vart man får köra osv.
Men den är egentligen mest lik en motorcykel i upplevelse men man får köra dem via moped eller bilkörkort beroende på version.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av videopac:

Varför skall andra betala din parkering (eller din polares)? Har man inte råd att parkera sin bil får man väl lösa sina transporter på annat sätt.

Jag håller med dig i sak men det borde finnas en hel del boendeparkeringar.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Att städa 09-12 på vardagar är idiotiska tider? Under dessa tider ska folk vara på jobbet och inte hemma, så skulle säga tvärtom.

Jag blandade ihop det....Fick för mig att de städade på helgerna.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har en kompis som har en Twizy och en annan som har en Tesla, själv cyklar jag
Twizyn finns både som moped och bil beroende på hur fort man vill att den ska gå och hur man vill ha det, det blir ju lite skillnader i kostnader och vart man får köra osv.
Men den är egentligen mest lik en motorcykel i upplevelse men man får köra dem via moped eller bilkörkort beroende på version.

Antar att de går olika fort? En sak som jag undar (baserat på de få bilder jag sett) är om man kan dra upp fönsterna? Blir nog lite kallt annars Och jobbigt om det regnar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Varför skall andra betala din parkering (eller din polares)? Har man inte råd att parkera sin bil får man väl lösa sina transporter på annat sätt.

Tänk om det vore så enkelt som det låter?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mocka:

Antar att de går olika fort? En sak som jag undar (baserat på de få bilder jag sett) är om man kan dra upp fönsterna? Blir nog lite kallt annars Och jobbigt om det regnar.

Ja mopedversionen är strypt just för att bli en mopedbil men den blir samtidigt billigare och farten passar ju väldigt bra i en stad där man ändå inte får köra mer än 50.
Det finns rutor om man vill men det tar ju bort lite av känslan även om den inte blir helt tät på samma sätt som en normal bil, den är mest lik en mc med ett nästan heltätt vind och väderskydd om man kör den med sidor på.

Smidigare att hitta p plats är det också

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja mopedversionen är strypt just för att bli en mopedbil men den blir samtidigt billigare och farten passar ju väldigt bra i en stad där man ändå inte får köra mer än 50.
Det finns rutor om man vill men det tar ju bort lite av känslan även om den inte blir helt tät på samma sätt som en normal bil, den är mest lik en mc med ett nästan heltätt vind och väderskydd om man kör den med sidor på.
http://www.automovox.co.uk/images/2014/01/car-blog-living-with-a-renault-twizy-in-a-british-winter_h--ib_0.jpg
Smidigare att hitta p plats är det också
https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/master/vehicules/twizy-m09e-ph1/design/renault-twizy-M09eph1-cargo-design-003.jpg.ximg.l_4_m.smart.jpg

Den ser verkligen smidig ut alltså. Känns ändå som att den hade passat bättre i lite varmare klimat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9