Permalänk
Medlem

Jag kör Shell Mastercard. 1% cashback som sätts in automatiskt på kontot 4 ggr/året. Fungerar bra hittills! Sätter i princip alltid in pengar i förväg eller direkt när jag köpt någonting större. Hade OkQ8 Visa förut, men bytte efter sänkning av cashbacken där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag själv tycker Amex SAS Eurobonus som sagt, funkar bra speciellt om man gillar att resa i bättre klasser när man reser långt. Beror också på hur mycket du spenderar såklart men för mig funkar det bra (>150k per person och år i spend). Rätt trevligt att kunna få en resa i business class till typ San Francisco/new york eller dylikt vartannat år, kostar 15-20k per person att köpa för pengar så det blir rätt bra "återbäring".

Får kika på det!

Blir inte mycket resa närmsta tiden men om ett par år kanske.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Apropå bonusar, glöm inte alla nya nya system som Refunder, Cashbacker osv (Refunder är bäst enligt mig). Startade med det i februari och redan fått in runt 1200 i kontanter på kontot på olika bonusar, och då är jag verkligen ingen storhandlare. Som exempel får man 6,25% om man handlar på Outnorth, oavsett rea eller andra nedsättningar. Märks rätt fort även om man vill spara pengar och handlar på rean till halva priset.

Precis med börjat med refunder efter tjejen gjort det inte kommit upp i några stora summor då jag sällan handlar kläder och sånt. Men fick 2 eller 3 procent på 6000 på däckonline helt okey med tanke på lokala däck firman skulle ha 10000 tusen för samma däck men då ingick krängning.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Flygplan:

Det finns ett helt forum där jag är aktiv där sånt här diskuteras.

Bästa avkastningen får du genom att samla flygpoäng till SAS Eurobonus. Spenderar du 150.000-300.000 per år skaffa SAS Amex Premium. Mer än 300.000 SAS Amex Elite. Man behöver ett kompletteringskort då alla affärer inte accepterar Amex. Skaffa därför ett SAS Mastercard också.

Med poängen kan du resa med valfritt Star Alliance bolag över hela världen (Thai, Singapore, Lufthansa, Swiss etc.). Till exempel kostar det 70.000 poäng att resa till Sydostasien i business klass med hjälp av Amex-vouchern man får om man spenderar mer än 150.000kr per kalenderår. 150.000kr är inte svårt att komma upp i då det finns sidor där man kan betala sina räkningar med kortet.

När man skaffar Amex-premiumkortet får man 10.000 i välkomstpoäng eller 12.000 om någon bjuder in en. Jag kan skicka över en PDF-fil med inbjudan om någon är intresserad.

Jag började med det här i November 2015 och har nu 113.000 poäng. Det räcker med råge att resa var jag vill i världen (max 8 delsträckor som jag kan lägga upp hur jag vill) i första klass.

Har jag förstått amex rabatten rätt:
Om man spenderar 200 000kr på ett år ger det 30 000 poäng och det behövs 60 000 poäng för att flyga till USA, så man får en flygresa dit vartannat år. En flygbiljett till USA går att få för 5 000kr. Så då blir rabatten 2500kr per år. Det betyder att det blir 1,25% i återbäring? Och flygresor ger dubbelt med poäng, så om man köper flygresor får man 2,5%?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

För nån som på ett år handlar för ~50.000 och har räkningar på ungefär ~90.000. Vilket kort skulle vara mest värt? Kan man bädda in räkningar fortfarande eller är det bara övriga köp?

Har ej bil, reser 1-2 gånger per år inom europa.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Har jag förstått amex rabatten rätt:
Om man spenderar 200 000kr på ett år ger det 30 000 poäng och det behövs 60 000 poäng för att flyga till USA, så man får en flygresa dit vartannat år.

Nej, du har missat en del. Med Amex-vouchern får man en biljett för halva poängpriset. Istället för 100.000 poäng i businessklass till USA kostar den 50.000. Det är 150.000kr under ett kalenderår (1 Jan - 31 Dec) som gäller för att få vouchern.

Skrivet av gamefreak:

En flygbiljett till USA går att få för 5 000kr. Så då blir rabatten 2500kr per år. Det betyder att det blir 1,25% i återbäring? Och flygresor ger dubbelt med poäng, så om man köper flygresor får man 2,5%?

Det är ingen bra affär att använda poängen till ekonomibiljetter eftersom man måste betala skatter för biljetten, vilket inte är mycket lägre än för biljetter i business/first. En biljett i första klass för pengar kostar ca 20 gånger mer, men inte så värst mycket mer poäng.

Det finns oerhört många sätt att skaffa poäng. Jag tjänar och spenderar troligen mer än medelsvensson, men här är min poängintjäning sedan November 2015.

Det mesta är från Amex. Notera att jag redan hunnit utnyttja 95.000 poäng. Jag har ytterligare 20k poäng inkommande nästa månad från att ha bjudit in en vän till Amex (12-17k per inbjudan). Alltså 160.000 poäng på 10 månader.

Resan jag bokade var:

Business till Frankfurt.
Första klass till Tokyo.
Första klass till Singapore där jag spenderar ett dygn.
Business till Bangkok där jag stannar ett tag.
Första klass till Tokyo där jag spenderar ett dygn.
Första klass till Frankfurt.
Business till CPH.

Den biljetten hade kostat ca en kvarts miljon kr att köpa för pengar. Mina totala omkostnader för att få den biljetten har varit 5000kr. Det är ganska bra avkastning om du frågar mig. Och jag är på god väg att boka biljett nummer två, vilket jag gör när jag fått nästa Amex voucher 2017.

§9 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag hoppade själv på SJ Prio mastercard i höstas då de hade ett schysst välkomsterbjudande som gav mig hög nivå snabbt. Nu när jag har högsta nivån efter drygt nio månader så får jag tillbaka motsvarande 2-3% för varje krona jag spenderar i tågbiljetter. Så om du vill ha det är det en rätt bra deal (~175kr per år nu tror jag, höjdes precis från 0).

Hur ser ditt liv ut i övrigt? Studerar eller jobbar du? Vad tjänar du om året? Hur mycket handlar du? Och har du gynnats av att använda detta kort istället för något annat från exempelvis din bank?

Jag är nämligen själv intresserad, men är bara student för tillfället och har inte något vettigt att fylla i till exempel årsinkomst (jag lever på CSN och lite sommarjobb). Dessutom undrar jag över köpgränsen... är det för inköp med kortet eller något rörande krediten?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Preem, Shell, Norwegian, Ikano, Remember more (om man lyckas förhandla bort årsavgiften), Staoil (om man tankar över 1k liter/år), SAS Amex (om man spenderar mycket), verkar vara de vettigaste alternativen i dagsläget av vad jag har läst. Santander som extrakort.

Citat:

Har själv preemkortet som en ersättning för det annars bra OKQ8 kortet (innan försämringen). Har dock noterat att preemkortet inte alltiid är så bra vid köp på internet, eftersom många sajter använder sig utav klarna och när köpet går via dem verkar inga poäng utgå från preem. Lite synd med tanke på att många dyra inköp gör jag oftast via nätet.

Ping @ingulf @JohnStokes då ni verkar ha/diskutera kortet.

Någon som har koll på detta?

Citat:

+1. Och när jag skaffade Norwegian kortet sa de att det gick bra att även ta ut pengarna i kontanter (1% cashback).

Ping @Ridder @Dhanjel @oobum @danwik då ni verkar ha/diskutera kortet.

Någon som har koll på detta? Ser inget på deras sida så antar fullt ut att det endast är poäng för flygresor som gäller.

Skrivet av Blofeld:

Tänk på att de flesta (alla?) med gratis kreditkort tar sig rätten att sälja vidare dina uppgifter och inköpshistorik till tredje part, tex coop, volvokort har det så. Läs avtalet innan du skaffar kort, om detta är ngt som bekymrar dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Någon som har kikat närmare på detta vad gäller ovan nämnda kort? SAS Amex, Ikano, Norwegian tycker man borde vara såpass seriösa aktörer att de månar om sina kunders integritet, även Preem/Shell om än lite mindre. Tjänster som Refunder/Cashbacker går ju ganska fort bort om man bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Preem, Shell, Norwegian, Ikano, Remember more (om man lyckas förhandla bort årsavgiften), Staoil (om man tankar över 1k liter/år), SAS Amex (om man spenderar mycket), verkar vara de vettigaste alternativen i dagsläget av vad jag har läst. Santander som extrakort.

Ping @ingulf @JohnStokes då ni verkar ha/diskutera kortet.

Någon som har koll på detta?

Jag har ingen aning angående detta, brukar inte räkna så att poängen stämmer. Men antar att det stämmer, är väl likadant med paypal annars ska man väl kunna föra över en större summa till sitt pp-konto och sen föra tillbaka.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnStokes:

Jag har ingen aning angående detta, brukar inte räkna så att poängen stämmer. Men antar att det stämmer, är väl likadant med paypal annars ska man väl kunna föra över en större summa till sitt pp-konto och sen föra tillbaka.

Tror inte man kan föra över pengar till Paypal med kort? Kan man det med Klarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Hur ser ditt liv ut i övrigt? Studerar eller jobbar du? Vad tjänar du om året? Hur mycket handlar du? Och har du gynnats av att använda detta kort istället för något annat från exempelvis din bank?

Jag är nämligen själv intresserad, men är bara student för tillfället och har inte något vettigt att fylla i till exempel årsinkomst (jag lever på CSN och lite sommarjobb). Dessutom undrar jag över köpgränsen... är det för inköp med kortet eller något rörande krediten?

Jag är helt säker på att jag skrev ett svar till detta men det verkar ha försvunnit i cyberrymden

Hursomhelst, jag jobbar och drar in en bit över 25000 (efter skatt) i månaden. Jag handlar för runt 15000 på kortet varje månad vilket ger mig nog med poäng för att köpa en förstaklassbiljett med snabbtåg mellan Lund och Stockholm varannan månad ungefär. Jag har ett distansförhållande med en tjej i Stockholm så det kommer väl till pass eftersom jag åker dit lite drygt en gång i månaden. Det ger mig en cashback på ca 2.5% eftersom mina biljetter brukar ligga på runt 500kr (och då i andra klass!). Så jag får en fri uppgradering av vissa resor och sparar pengar. Mina vanliga bankkort ger mig exakt ingenting utom en reseförsäkring (som också finns på detta kortet) så jag är rätt nöjd med var jag får!

Köpgränsen är för både inköp och kredit. Man kan dock betala i tidigare om man har pengar och mest vill använda kortet för att tjäna poäng. Du borde kunna använda CSN som inkomst. Min bror fick göra det för att låna pengar till en lägenhet iaf!

Permalänk
Medlem

Jag letar efter ett kreditkort som passar mina behov men har svårt att bestämma mig, jag har läst igenom tråden och blir inge klokare:S

Jag kommer att använda kortet till att i första hand betala långa hotellvistelser både i Sverige och utomlands och förmodligen en del bensin/diesel i tjänsten.
För privat bruk så kan jag ju naturligtvis tänka mig att använda det till att betala räkningar och allt annat också, om det nu gynnar mig.

Årsavgiften spelar ingen roll om den är berättigad.

Tacksam för tips.

Permalänk
Avstängd

Bank Norwegian.

Permalänk
Medlem

Bank Norwegian när jag handlar i vissa webbutiker(t.ex på boozt får man 6% "cashback") och om jag köper flygresor hos Norwegian, uttag i Sverige, annars Preem Mastercard till allt.

Utomlands använder jag ett Santander kort med 12 fria uttag per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeraphin:

Bank Norwegian när jag handlar i vissa webbutiker(t.ex på boozt får man 6% "cashback") och om jag köper flygresor hos Norwegian, uttag i Sverige, annars Preem Mastercard till allt.

Utomlands använder jag ett Santander kort med 12 fria uttag per år.

Är santander helt fritt från avgifter vid uttag utomlands?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Santander med 12 fria uttag, utan avgifter och valutapåväxling finns inte kvar, så håll i hårt i denna kort, jag har själv kortet.
Annars använder jag Santanders kreditkort då ingen avgift eller valutapåslag läggs till när jag handlar utomlands.
I Sverige använder jag Norwegians kreditkort som ger 1% cashback till flygresor.

Alla dessa 3 kort är gratis.

Vet inte om det är värt att betala 300-500kr per år för ett kreditkort, har inte räknat ut det.
Utan räkningar kanske jag spenderar ca 10.000 i mån.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Jämför Kreditkort

Beror på vad som är viktigast för dig.

Tips är att inte använda den länkade sidan. Om ni inte vill bli uppringda av nån därifrån.

Permalänk
Medlem

Shell Mastercard 1% cashback på alla köp (utom bränsle och konkurrerande bensinstationer) på bemannade shell stationer har du rabatt per liter bränsle. Plus att du har sparränta 2% på upp till 15k som du kan sätta in. Så köper man allt med det kortet och drar andra medlemskort, som ica, hemköp, coop osv, så blir det iaf någonting. Såg dessutom att man kan betala sina räkningar med shell mastercard, inte läst på om det.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplan:

Nej, du har missat en del. Med Amex-vouchern får man en biljett för halva poängpriset. Istället för 100.000 poäng i businessklass till USA kostar den 50.000. Det är 150.000kr under ett kalenderår (1 Jan - 31 Dec) som gäller för att få vouchern.

Det är ingen bra affär att använda poängen till ekonomibiljetter eftersom man måste betala skatter för biljetten, vilket inte är mycket lägre än för biljetter i business/first. En biljett i första klass för pengar kostar ca 20 gånger mer, men inte så värst mycket mer poäng.

Det finns oerhört många sätt att skaffa poäng. Jag tjänar och spenderar troligen mer än medelsvensson, men här är min poängintjäning sedan November 2015.

http://i63.tinypic.com/244o8q8.jpg

Det mesta är från Amex. Notera att jag redan hunnit utnyttja 95.000 poäng. Jag har ytterligare 20k poäng inkommande nästa månad från att ha bjudit in en vän till Amex (12-17k per inbjudan). Alltså 160.000 poäng på 10 månader.

Resan jag bokade var:

Business till Frankfurt.
Första klass till Tokyo.
Första klass till Singapore där jag spenderar ett dygn.
Business till Bangkok där jag stannar ett tag.
Första klass till Tokyo där jag spenderar ett dygn.
Första klass till Frankfurt.
Business till CPH.

Den biljetten hade kostat ca en kvarts miljon kr att köpa för pengar. Mina totala omkostnader för att få den biljetten har varit 5000kr. Det är ganska bra avkastning om du frågar mig. Och jag är på god väg att boka biljett nummer två, vilket jag gör när jag fått nästa Amex voucher 2017.

En snabb fråga, kan man ha flera kort kopplade till ett konto (t.ex inom familjen)? Är det kostnadsfritt att ha fler kort eller vad skulle det isåfall kosta?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Shell Mastercard 1% cashback på alla köp (utom bränsle och konkurrerande bensinstationer) på bemannade shell stationer har du rabatt per liter bränsle. Plus att du har sparränta 2% på upp till 15k som du kan sätta in. Så köper man allt med det kortet och drar andra medlemskort, som ica, hemköp, coop osv, så blir det iaf någonting. Såg dessutom att man kan betala sina räkningar med shell mastercard, inte läst på om det.

Du kan betala räkningar via Shell/Preem men det ger ingen återbäring. Betalade nyss en bil med mitt Preem-kort. Även om det bara är 1% så är det ingen dum summa man får tillbaka.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnStokes:

En snabb fråga, kan man ha flera kort kopplade till ett konto (t.ex inom familjen)? Är det kostnadsfritt att ha fler kort eller vad skulle det isåfall kosta?

Ett extrakort till familjemedlem och ett extrakort till en själv är kostnadsfritt. ***bort/mod***

§9 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplan:

Nej, du har missat en del. Med Amex-vouchern får man en biljett för halva poängpriset. Istället för 100.000 poäng i businessklass till USA kostar den 50.000. Det är 150.000kr under ett kalenderår (1 Jan - 31 Dec) som gäller för att få vouchern.

Det är ingen bra affär att använda poängen till ekonomibiljetter eftersom man måste betala skatter för biljetten, vilket inte är mycket lägre än för biljetter i business/first. En biljett i första klass för pengar kostar ca 20 gånger mer, men inte så värst mycket mer poäng.

Det finns oerhört många sätt att skaffa poäng. Jag tjänar och spenderar troligen mer än medelsvensson, men här är min poängintjäning sedan November 2015.

http://i63.tinypic.com/244o8q8.jpg

Det mesta är från Amex. Notera att jag redan hunnit utnyttja 95.000 poäng. Jag har ytterligare 20k poäng inkommande nästa månad från att ha bjudit in en vän till Amex (12-17k per inbjudan). Alltså 160.000 poäng på 10 månader.

Resan jag bokade var:

Business till Frankfurt.
Första klass till Tokyo.
Första klass till Singapore där jag spenderar ett dygn.
Business till Bangkok där jag stannar ett tag.
Första klass till Tokyo där jag spenderar ett dygn.
Första klass till Frankfurt.
Business till CPH.

Den biljetten hade kostat ca en kvarts miljon kr att köpa för pengar. Mina totala omkostnader för att få den biljetten har varit 5000kr. Det är ganska bra avkastning om du frågar mig. Och jag är på god väg att boka biljett nummer två, vilket jag gör när jag fått nästa Amex voucher 2017.

Hänger inte riktigt med här, Du får altsså poäng som du sedan kan utnyttja för att få en resa billigare? altsså inte en gratis resa.

Till att börja med så kostar kortet 1000kr per år enligt hemsidan. Vad är då den totala "vinst" för en person som spenderar 150 000kr och vad är "vinsten" ifall man inte kommer upp i den summan, säg att man "endast" handlar för 130 000 per år.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Hänger inte riktigt med här, Du får altsså poäng som du sedan kan utnyttja för att få en resa billigare? altsså inte en gratis resa.

Till att börja med så kostar kortet 1000kr per år enligt hemsidan. Vad är då den totala "vinst" för en person som spenderar 150 000kr och vad är "vinsten" ifall man inte kommer upp i den summan, säg att man "endast" handlar för 130 000 per år.

Det kostar 500kr första året vid inbjudan. Biljetten köper man helt och hållet för poängen. Men skatter tillkommer.

I ditt exempel tjänar man bara poäng per spenderad krona, ca 20.000 poäng. Man går alltså miste om möjligheten att tex. köpa en businessesclass biljett till USA för 50.000 poäng (normalpris 100. 000). Så 20.000 poäng räcker inte långt utan amex vouchern.

Men det är busenkelt att tjäna poäng på andra sätt. Bara på att skaffa kortet och bjuda in en kompis får man ytterligare 30.000 poäng. Då har man helt plötsligt poäng till en biz biljett tillsammans med de 22.500 poängen man får för att ha spenderat 150k.

Jag har under mina 13 månader tjänat 210.000 poäng, utan att ha lagt nån större tid på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplan:

Det kostar 500kr första året vid inbjudan. Biljetten köper man helt och hållet för poängen. Men skatter tillkommer.

I ditt exempel tjänar man bara poäng per spenderad krona, ca 20.000 poäng. Man går alltså miste om möjligheten att tex. köpa en businessesclass biljett till USA för 50.000 poäng (normalpris 100. 000). Så 20.000 poäng räcker inte långt utan amex vouchern.

Men det är busenkelt att tjäna poäng på andra sätt. Bara på att skaffa kortet och bjuda in en kompis får man ytterligare 30.000 poäng. Då har man helt plötsligt poäng till en biz biljett tillsammans med de 22.500 poängen man får för att ha spenderat 150k.

Jag har under mina 13 månader tjänat 210.000 poäng, utan att ha lagt nån större tid på det.

Skickades från m.sweclockers.com

ja 500kr första året men sen lär man väl inte säga upp kortet ifall den är så bra som du beskriver det med andra ord får man räkna med 1000kr per år.
Kan man se någonstans vad olika resor kostar, poängmässigt och skattemässigt. Vill ju kunna beräkna ifall det är värt det eller ej i slutändan beroende på om man kommer upp i 150 000 eller inte.

Nackdelen med kortet är att många ställen inte tar emot den.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

ja 500kr första året men sen lär man väl inte säga upp kortet ifall den är så bra som du beskriver det med andra ord får man räkna med 1000kr per år.
Kan man se någonstans vad olika resor kostar, poängmässigt och skattemässigt. Vill ju kunna beräkna ifall det är värt det eller ej i slutändan beroende på om man kommer upp i 150 000 eller inte.

Nackdelen med kortet är att många ställen inte tar emot den.

Det finns tabeller på SAS hemsida. Åker man med SAS handlar det om hundralappar, med andra star alliance bolag brukar det bli några tusen.

Är man på gränsen till att komma upp till 150k kan man betala räkningar eller göra överföringar till bankkonton på tex betalo.se. Det kostar 2.5% av beloppet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Medlem

Volvokort är gratis med kreditkort (tror fortfarande de har högst ränta 0,05% sparkonto 0,65%) sedan får du bonus checkar som du kan använda när du tankar (funkar även i deras affärer)

https://www.volvofinans.se/privat/

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Hänger inte riktigt med här, Du får altsså poäng som du sedan kan utnyttja för att få en resa billigare? altsså inte en gratis resa.

Till att börja med så kostar kortet 1000kr per år enligt hemsidan. Vad är då den totala "vinst" för en person som spenderar 150 000kr och vad är "vinsten" ifall man inte kommer upp i den summan, säg att man "endast" handlar för 130 000 per år.

Ligger du runt 150k spend på ett år kan man efter 2 år ish åka till USA i business för poängen du fått ihop. Den biljetten kostar runt 15k att köpa beroende på var i USA du skall till.

Själv har jag använt poäng på ett vis som gett tillbaka mer än kostnaden men inte mest effektivt då jag bokat resor inom europa, det känns lättare att bränna 50k poäng än 7-8k kronor när man bokar resan några dagar innan avgång.

Permalänk
Medlem

De bästa korten enligt mig just nu.

Preem-MasterCard:
Ingen årsavgift
1 % kontant bonus på köp överallt utom hos konkurrenter.
Hög sparränta (om man väljer att föra över mer än bara det fakturan landar på, 1,45 %)
Drivmedelsrabatt
1 räntefri månad
Inkl. olika försäkringar.

Shell-Mastercard:
Ingen årsavgift
1 % kontant bonus på köp överallt utom hos konkurrenter.
Hög sparränta (om man väljer att föra över mer än bara det fakturan landar på, 2 %)
Drivmedelsrabatt
1 räntefri månad
Inkl. olika försäkringar.

Jag använder själv Preem.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

De bästa korten enligt mig just nu.

Preem-MasterCard:
Ingen årsavgift
1 % kontant bonus på köp överallt utom hos konkurrenter.
Hög sparränta (om man väljer att föra över mer än bara det fakturan landar på, 1,45 %)
Drivmedelsrabatt
1 räntefri månad
Inkl. olika försäkringar.

Shell-Mastercard:
Ingen årsavgift
1 % kontant bonus på köp överallt utom hos konkurrenter.
Hög sparränta (om man väljer att föra över mer än bara det fakturan landar på, 2 %)
Drivmedelsrabatt
1 räntefri månad
Inkl. olika försäkringar.

Jag använder själv Preem.

Problemet med sådana kort är att man får så lite tillbaka. Samt att det är väl faktiska kreditkort, dvs inte betalkort som typ Amex och Eurocard?

Permalänk
Medlem

@Aktsu: I mina ögon är det mycket man får tillbaka. Visst, flyger man mycket kan ett "flygkort" vara bättre, handlar man bara på coop kanske coop-kortet är bättre. Vill man ha rena pengar, så finns det inget bättre?

Ja, det är ett kreditkort, TS efterfrågade just detta.
Men man kan ligga upp till 15000:- plus på kortet och använda det som betalkort om man vill, då får man dessutom 2 % i ränta på sitt innestående belopp.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |