Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Okej, nu tycker jag att jag får lägga mig i detta, då jag inte vet vf du vill ha sagt här, då det låter som skitsnack.

Alt 1. Kabeln klarar 600W kontinuerlig effekt, 2,5A enligt spec.
Alt 2. Kortslutning sker och kabeln lätt dra både 100-200A, vilket snabbt tar säkringen.
Alt 3. TS struntar i att läsa spec, och kopplar in 1800W på en 10A säkring, och du har då en brandrisk.

Mao... så länge TS vet, respekterar och kommer ihåg/märker kabeln att max klara 600W, så är det ingen fara. Dessa EU kontakter är av den anledningen designade till att inte kunna grenas vidare, så att man inte enkelt ska kunna göra överlast heller.

Räknar vi snabbt på koppars resitans på 0,75mm2 kabel, loopat (kortslutning) så pratar vi <0,5Ohm på hela kabeln. Mao... vi pratar flera 100A, och säkringen smäller direkt.
Han måste mao, lyckas manuellt lasta kabeln mellan ca 650-2400W(o lite marginal) för att kabeln ska ens vara i fara.

0,5 Ohm i kabelimpedans efter säkringen är en fullt realistisk gräns för att inte uppfylla utlösningsvillkoret på en 10A säkring med c karaktär vid kabellängder som kan förväntas vara realistiska i en villa (kanske även i en stor lägenhet) Säkringen måst ju lösa ut inom 0,4 sekunder eller inom 5 om du har jordfelsbrytare och det kan kräva att du byter en c till en b säkring för att det garanterat ska ske.
Här är lite teorier sammanfattade för beräkningar inför dimensioneringen.
http://www.voltimum.se/files/se/filemanager/filbibliotek/Bran...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det görs verkligen inte överallt, det går inte att koppla så om du har moderna elprylar och skyddsjordning har varit ett krav vid nyinstallation sedan 1995, det finns en del gamla prylar kvar och en del sågar och filar i kontakter för att få dem att passa och en del bygger tydligen felaktiga skarvsladdar, det är nog tyvärr för vanligt att det förekommer men allt nytt som är godkänt de senaste 20 åren är inte byggt på det sättet.
Det uppstår ofta läckströmmar som ibland hamnar i höljet på apparaterna, höljet och skyddsledaren blir alltså spänningsförande och detta forum är ju ett bra exempel på det eftersom datorer ofta uppför sig så, nu ger deras nätfilter inte upphov till skador men med många apparater eller när det blir ett fel så kan det bli katastrof.
Du kanske dessutom ansluter flera apparater via en skyddsjordad grendosa som är kopplat i ett ojordat uttag och blir det då ett fel så blir allt som är inkopplat till samma "skyddsjord" (som inte är nån jord) spänningsförande, felet gör alltså även andra än den trasiga apparaten farliga.

Ojordade uttag i lägenheter och hus är antagligen vanligare än motsatsen med tanke på att allt inte är byggt senaste 20 åren. 90% av dem jag umgås med har ojordade anläggningar bortsett från kök och ev bad. Kanske hälften har jordfelsbrytare då det endast installeras vid renovering av kök eller bad.

Det är självfallet farligt med ojordade produkter som har ledande ytterhöljen. Det gäller många gamla lampor med mera som jag själv är livrädd för.
Men varför har t e x hifi-produkter bara 2-polig apparatkontakt? Det måste vara en sorts avvägning.

Men det finns ju en anledning varför det är de ojordade kontakterna (ej europlugg) som inte går att sätta i jordade uttag. Jordade uttag innebär att det finns jordade höljen i närheten och därmed större risk med strömgenomföring om man rör vid både ett strömförande hölje samt ett jordat hölje.
Visserligen betydde jordat uttag förr att det var utrymmet som sådant som krävde jordade apparater.

Men det går inte att komma ifrån att det är miljontals och åter miljontals elapparater med jordade uttag som är anslutna i ojordade uttag runt om i landet. Om man ville komma ifrån detta skulle man behöva ett lagkrav på att alla elinstallationer ska uppdateras till jordat. Inte mig emot.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Endast till TS. Såg att du har beställt redan men lite info bara.

Om du vet vad du gör så vet du, annars bör du fråga någon som vet och detta har jag mer i åtanke om du skulle skapa en egen kabel till ditt ändamål.

Skulle du använda en jordad kabel med den nätadaptern som jag såg, så det enda som skulle bli jordat är jorden i kabeln fram till uttaget på skarvsladden och där slutar den. Däremot har du jord om du skulle behöva det någon annan gång. Och skulle du köra med 1,5mm(förutsatt att du har 10A säkring vilket jag tror att det är) så kan du utan oro lägga ett grenuttag efter den.

Kör du ojordad kabel så ska det sitta ojordad hona och hane på skarvsladden.

Färdiga kablar är alltid lurigt, men som jag såg så skrev någon här innan mig en liten lista med minsta area på kablar, NÄR det är fast installation. Man får gå ner en storlek när det kommer till anslutningskablar. Men jag och alla elektriker jag känner försöker alltid att bibehålla storleken ända ut till apparat för yrkesstoltheten. Men ju större area så kommer ekonomin in och styr också samt att ibland måste man gå ner en storlek i area för att införingen till apparaten är för liten men dessa problem stöter nog inte du på i hemmabruk.

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Igelkott:

Ojordade uttag i lägenheter och hus är antagligen vanligare än motsatsen med tanke på att allt inte är byggt senaste 20 åren. 90% av dem jag umgås med har ojordade anläggningar bortsett från kök och ev bad. Kanske hälften har jordfelsbrytare då det endast installeras vid renovering av kök eller bad.

Det är självfallet farligt med ojordade produkter som har ledande ytterhöljen. Det gäller många gamla lampor med mera som jag själv är livrädd för.
Men varför har t e x hifi-produkter bara 2-polig apparatkontakt? Det måste vara en sorts avvägning.

Men det finns ju en anledning varför det är de ojordade kontakterna (ej europlugg) som inte går att sätta i jordade uttag. Jordade uttag innebär att det finns jordade höljen i närheten och därmed större risk med strömgenomföring om man rör vid både ett strömförande hölje samt ett jordat hölje.
Visserligen betydde jordat uttag förr att det var utrymmet som sådant som krävde jordade apparater.

Men det går inte att komma ifrån att det är miljontals och åter miljontals elapparater med jordade uttag som är anslutna i ojordade uttag runt om i landet. Om man ville komma ifrån detta skulle man behöva ett lagkrav på att alla elinstallationer ska uppdateras till jordat. Inte mig emot.

Hifiprylar är ofta dubbelisolerade och i de sammanhangen skapar dessutom skyddsjord ofta problem eftersom det ofta sker obalanserade signalöverföringar som ger galvanisk förbindelse mellan olika apparater, det gör att signaljorden ofrivilligt används för potentialutjämning, den ström och de störningar som uppstår i samband med potentialutjämningen är en av anledningarna till att en del hävdar sig höra "stora skillnader" på ljudkablar.

Elen kommer att byggas om så riskerna minskas i takt med renoveringar, det allra värsta är ju faktisk nästan helt borta numera, de gamla 3-fas handskarna var ju ett skräckexempel på extremt dålig säkerhet, de här gamla godingarna har tagit livet av många på flera olika sätt >

Speciellt när nån modifierat dem för att de skulle gå att vända på för att reversera en motor och så skulle kontakthuset i sig helst vara gjort i metall för att koppla extra bra till den stackare som tog i det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Gillar inte mitt förslag med jordad kontakt till tvåledad sladd. Farligheten beror ju på i vilken lokal man använder den samt vad man kopplar in. I ex.v. en tvättstuga är det inte att rekommendera. Och som jag skrev beror det på vad man använder den till. En dubbelisolerad nätadapter är ju harmlös. Problemet är att man ibland hittar jordade kontakter där det inte alls behövs och då kan man behöva ta genvägar. Men vill @mrgaffe vara petig så får han ju vara det så mycket han vill. Men i verkliga livet kan man ibland behöva ta genvägar. Men som det jag varnade för är ju att koppla jordad kontakt med tre ledad kabel. Vet man inte då vad man gör så kan ytterhöljet bli strömförande. Alla har ju inte koll på vad grön/gul tråd är till för. Träffar man på en riktigt gammal kabel så var det röda tråden som var jord. Men detta stämmer inte alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

@mrqaffe: Gillar inte mitt förslag med jordad kontakt till tvåledad sladd. Farligheten beror ju på i vilken lokal man använder den samt vad man kopplar in. I ex.v. en tvättstuga är det inte att rekommendera. Och som jag skrev beror det på vad man använder den till. En dubbelisolerad nätadapter är ju harmlös. Problemet är att man ibland hittar jordade kontakter där det inte alls behövs och då kan man behöva ta genvägar. Men vill @mrgaffe vara petig så får han ju vara det så mycket han vill. Men i verkliga livet kan man ibland behöva ta genvägar. Men som det jag varnade för är ju att koppla jordad kontakt med tre ledad kabel. Vet man inte då vad man gör så kan ytterhöljet bli strömförande. Alla har ju inte koll på vad grön/gul tråd är till för. Träffar man på en riktigt gammal kabel så var det röda tråden som var jord. Men detta stämmer inte alltid.

Jag är helt med mrqaffe i den frågan. Att ta genvägar ser jag inget som helst problem med i sak men att ta genvägar när det gäller säkerhet har jag inget som helst överseende med. Vill du göra det så varsågod, men se till att det är enbart dig själv du utsätter för risker! Dvs rekommendera inte andra människor att göra felaktiga installationer bara för att det går!

Förövrigt så är det möjligt att det är rent olagligt oxå.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Var hittar du det regelverket som säger att en 2x0,75mm skarvsladd inte får vara 10m lång om den ansluts till ett vanligt 10A säkrat uttag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oxxyyd:

@MultiMan: Var hittar du det regelverket som säger att en 2x0,75mm skarvsladd inte får vara 10m lång om den ansluts till ett vanligt 10A säkrat uttag?

Det finns inget sånt specifikt krav men du måste uppfylla utlösningsvillkoret, exakt hur lång kabeln kan vara beror flera saker och man måste ta hänsyn till alla för att beräkna det rätt eller så får man helt enkelt mäta på installationen och kontrollera om den uppfyller kraven .
Klippt från starkströmsföreskrifterna, visserligen en äldre version men det är inga tekniska skillnader i de senaste på kraven. >

http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/ald...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Men om du inte ens själv vet om det har någon betydelse i det aktuella fallet varför tar du då ens upp det?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxxyyd:

@MultiMan: Var hittar du det regelverket som säger att en 2x0,75mm skarvsladd inte får vara 10m lång om den ansluts till ett vanligt 10A säkrat uttag?

Det får den. Det finns många saker som man får göra, men där man ändå helst bör veta vad man gör - och kanske helst undvika.

Man får heller inte tillverka skarvsladdar och göra andra modifieringar av el-sladdar utan nödvändig kännedom. Där kan man tycka att spänningsfall är överkurs. Eller så är det inte det. Vem ska avgöra?

Däremot får man inte göra en fast installation med 10 m 2x0,75kvmm-sladd. Att lägga i en kanal/rör kan räknas till fast installation.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oxxyyd:

@mrqaffe: Men om du inte ens själv vet om det har någon betydelse i det aktuella fallet varför tar du då ens upp det?!

Dimensionering av elnätet i huset är ett sidospår och grundfrågan gav jag min syn på i min första post.
Jag tycker däremot att det är dumt att göra saker som inte är elsäkra och om det är tveksamt så ska man inte göra det och tex att koppla skarvsladdar med jordade kontakter men bara 2 ledare är dumt, på samma sätt som att tänja på gränserna genom att använda tunna långa kablar, det är inte så enkelt att säga att en förlängningssladd med 0,7 mm^2 area alltid är säker att använda, den kabeldimensionen gör att den i vissa lägen kan innebära en fara om den är lång och det är troligen är en av anledningarna till att det inte är särskilt vanligt med färdiga långa sladdar i den dimensionen, man snålar helt enkelt på säkerhetsmarginalerna och kombinerar man då det med ett elnät som från början har höga impedanser och är i lite allmänt dåligt skick så kan man få problem om det skulle bli en skada som i vanliga fall inte skulle innebära en brandfara för då kan det börja brinna just för att man har kombinerat flera dåliga egenskaper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Det får den. Det finns många saker som man får göra, men där man ändå helst bör veta vad man gör - och kanske helst undvika.

Man får heller inte tillverka skarvsladdar och göra andra modifieringar av el-sladdar utan nödvändig kännedom. Där kan man tycka att spänningsfall är överkurs. Eller så är det inte det. Vem ska avgöra?

Däremot får man inte göra en fast installation med 10 m 2x0,75kvmm-sladd. Att lägga i en kanal/rör kan räknas till fast installation.

Kan ju vara värt att tillägga att eventuell hemförsäkring troligen inte kommer att gälla om det mot förmodan skulle börjar brinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Däremot får man inte göra en fast installation med 10 m 2x0,75kvmm-sladd. Att lägga i en kanal/rör kan räknas till fast installation.

Det räknas inte som fast installation om det sitter kontakt i båda ändar på kabeln så det går bra att lägga den i kanalen men för att få sladden igenom kanalen måste man klippa av den ena kontakten och montera en ny efter det att kabeln dragits genom kanalen och om det är en kanal mellan dosor med täckluckor så blir det förfärligt fult om man inte byter dosans täcklock mot en med ledningsuttag. Det måste dessutom gå att komma åt att öppna kanalen utan verktyg för att vara tillåtet så om kanalen är öppen i båda ändar eller har en enkel täcklucka som inte är fastskruvad så är det OK.

Permalänk
Medlem

@serafim: Fått för mig att bara lägga en förlängningssladd längs en vägg och klamra fast den till golvlisten blir en så kallad fastinstallation som ska göras av elektriker.

Sedan om jag skulle haft behovet så hade jag köpt 2x1.25 mm sladd och monterat euro kontakter i båda ändarna bara för att.
Då är det redigt gjort och man behöver inte fjolla med siffror och sådant som många ändå inte riktigt får ihop här.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk

Om du vill köra så lång 0.75mm2 kabel rekomenderar jag att desutom be en elektriker byta ner säkringen i det rummet till 6A

alternativt kan du monterar en säkring endast för den kabeln nånstans nära stickkontakten gärna på max 3-4A för att vara idiotsäkert.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

0,5 Ohm i kabelimpedans efter säkringen är en fullt realistisk gräns för att inte uppfylla utlösningsvillkoret på en 10A säkring med c karaktär vid kabellängder som kan förväntas vara realistiska i en villa (kanske även i en stor lägenhet) Säkringen måst ju lösa ut inom 0,4 sekunder eller inom 5 om du har jordfelsbrytare och det kan kräva att du byter en c till en b säkring för att det garanterat ska ske.
Här är lite teorier sammanfattade för beräkningar inför dimensioneringen.
http://www.voltimum.se/files/se/filemanager/filbibliotek/Bran...

Så... du säger att EU kontakten är farlig, oavsett?
Snälla gå ner och skrik på EU direkt... för du måste veta mer än de gör.

Som sagt, samtliga EU kontakter är max dimentionerade för 625W, och jag vill du visar ett enda exempel på när denna EU kontakt har varit ett problem, i sin design.

- Ingen apparat med denna kontakt får dra mer än 625W.
- Ingen grenkontakt kan kopplas på den för att lasta den mer än 625W.

Så hur... i H, tänker du? Ska 625W få den att brinna eller överlasta den?

Sen kan vi ta lite grundläggande matte...
Top spänningen på 240V AC är ca 350V.
U=I*R ger I = U/R och 350V/0,5Ohm = 700A. Snälla förklara hur 700A kortslutningsström inte triggar en 10A säkring?
Vänder vi på det så 10A*0,5 = 5V... jepp.. du behöver köra ner till 5V i kabeln, med kortslutning, för att inte trigga 10A säkring.

Om du syftar på att "designa" en egen kabel, med för tunna trådar, håller jag med dig, där är fara. Men om du syftar på EU kontakten, med sin inbyggda begränsning och design, får du nog läsa på igen. Den är designad så, och har varit det i många år utan problem.

Mao, du behöver inte byta säkring, byta proppar eller byta något alls... Då du max kan, utan olaglig modifiering kan lasta EU kontakten med 625W eller 2,5A..., vilket 0,75mm2 trådar klarar utan problem, tom gånger 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det räknas inte som fast installation om det sitter kontakt i båda ändar på kabeln så det går bra att lägga den i kanalen men för att få sladden igenom kanalen måste man klippa av den ena kontakten och montera en ny efter det att kabeln dragits genom kanalen och om det är en kanal mellan dosor med täckluckor så blir det förfärligt fult om man inte byter dosans täcklock mot en med ledningsuttag. Det måste dessutom gå att komma åt att öppna kanalen utan verktyg för att vara tillåtet så om kanalen är öppen i båda ändar eller har en enkel täcklucka som inte är fastskruvad så är det OK.

Precis.
Jag skrev -kan- vara fast installation då det beror på flera faktorer. TS skrev att sladden skulle förläggas i kanal/rör "på" taket. Oavsett om det är en öppningsbar kanal som läggs ovan innertak eller ett galvaniserat rör som läggs på yttertaket så räknar jag det som fast installation.

Skrivet av dansk1:

@serafim: Fått för mig att bara lägga en förlängningssladd längs en vägg och klamra fast den till golvlisten blir en så kallad fastinstallation som ska göras av elektriker.

Sedan om jag skulle haft behovet så hade jag köpt 2x1.25 mm sladd och monterat euro kontakter i båda ändarna bara för att.
Då är det redigt gjort och man behöver inte fjolla med siffror och sådant som många ändå inte riktigt får ihop här.

Det behöver inte bli fast installation ändå om det är lätt att dra loss kabeln/sladden.

Det finns inga eurokontakter för eget montage. Eller jo, jag har några sådana som jag köpt utomlands. Men redigt blir det då inte.
Att bygga en egen förlängningssladd med 2 ledare kräver att du sätter på ojordade kontakter vilket får andra konsekvenser.

Skrivet av Paddanx:

Så... du säger att EU kontakten är farlig, oavsett?
Snälla gå ner och skrik på EU direkt... för du måste veta mer än de gör.

Som sagt, samtliga EU kontakter är max dimentionerade för 625W, och jag vill du visar ett enda exempel på när denna EU kontakt har varit ett problem, i sin design.

- Ingen apparat med denna kontakt får dra mer än 625W.
- Ingen grenkontakt kan kopplas på den för att lasta den mer än 625W.

Så hur... i H, tänker du? Ska 625W få den att brinna eller överlasta den?

Sen kan vi ta lite grundläggande matte...
Top spänningen på 240V AC är ca 350V.
U=I*R ger I = U/R och 350V/0,5Ohm = 700A. Snälla förklara hur 700A kortslutningsström inte triggar en 10A säkring?
Vänder vi på det så 10A*0,5 = 5V... jepp.. du behöver köra ner till 5V i kabeln, med kortslutning, för att inte trigga 10A säkring.

Om du syftar på att "designa" en egen kabel, med för tunna trådar, håller jag med dig, där är fara. Men om du syftar på EU kontakten, med sin inbyggda begränsning och design, får du nog läsa på igen. Den är designad så, och har varit det i många år utan problem.

Mao, du behöver inte byta säkring, byta proppar eller byta något alls... Då du max kan, utan olaglig modifiering kan lasta EU kontakten med 625W eller 2,5A..., vilket 0,75mm2 trådar klarar utan problem, tom gånger 2.

Poängen är att det är många faktorer som kan spela ihop.
Jag ser bara anledning att undvika en 10 m förlängningssladd 2x0,75 kvmm med europluggar om den göms i en fast-liknande installation, eller om man vet med sig att ens elanläggning är riktigt dålig.

Själva kabeln pallar förstås sin tänkta belastning.

Det är svårt att förutse allting och därför bör man undvika vissa saker om det är möjligt. Hur vet man att ingen kommer om 30 år och skarvar på ytterligare eller whatever...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem

@Paddanx: Du verkar intelligent och har visat prov på det i många tidigare trådar. Dock duger det inte att bearbeta data om man inte känner till hur en sak fungerar. När det gäller impedans och dimensionering så är det bökigt värre och även förimpedansen (dvs i det matande nätet) har betydelse om säkringarna ska lösa ut i rätt tid.

Trots att jag platsar i Mensa så är jag ödmjuk i mina resonemang när jag ser dokumentation och förhållanden som jag inte är påläst i. Då hjälper det inte hur bra slutledningsförmåga man har eftersom det saknas ingående värden att räkna med.

Jag är inte elektriker och har inte ansett mig ha tid att lära mig utantill hur impedans och förimpedans fungerar i praktiska nät och därför tänker jag inte diskutera vidare utan hänvisar dig till regelverk eller trådar som denna https://www.byggahus.se/forum/el/64060-rakna-pa-utlosningsvil....

Inläggen jag skrivit i denna tråden handlar om att mana till försiktighet eftersom 230V kan döda på olika sätt och sambanden inte alltid är så självklara som man tror, även om man är smart. Själv stoppade jag en bandspelarsladd i ett vägguttag när mina oansvariga föräldrar lämnat mig ensam och blev därför nästan grillad levande. Det tog runt 10 minuter innan en städerska hittade mig med en rykande vänsterarm och med konstiga gutturala läten. Då var jag runt 3 år. Det öppnade mina ögon för elektricitet, både bokstavligt och bildligt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Lång sladd

@mrqaffe: Skriver "den kabeldimensionen gör att den i vissa lägen kan innebära en fara om den är lång och det är troligen är en av anledningarna till att det inte är särskilt vanligt med färdiga långa sladdar i den dimensionen,"
Enda tillfället det kan bli besvär med långa sladdar är om man har dom upplindade på en kabelvinda och belastar den hårt. Då kan det bli varmt. @mrgaffe har en poäng i att om man inte är kunnig i ellära så ska inte ta genvägar. Men vet man vad man gör så är det ingen risk hävdar jag.

Permalänk

Ska man vara riktigt noga får inte äns dessa 0.75mm2 kablar användas som fast installation.

Har även för mig att det finns någon maxlängd de får ha enligt eu standard.
Skule gissa på 5m eller något åt hållet iom att längsta färdiga förlängningen som hittats hittills är där nånstans.

Mitt tips köp större kabelkanal och dra riktig 1.5mm2 kabel istället.
Trodde inte äns de fanns så trånga kanaler som bara rymmer 0.75mm2 kabel.

Vill du göra det ordentligt anlita elektriker och sätt upp ett elutag där du behöver det istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av serafim:

Det räknas inte som fast installation om det sitter kontakt i båda ändar på kabeln så det går bra att lägga den i kanalen men för att få sladden igenom kanalen måste man klippa av den ena kontakten och montera en ny efter det att kabeln dragits genom kanalen och om det är en kanal mellan dosor med täckluckor så blir det förfärligt fult om man inte byter dosans täcklock mot en med ledningsuttag. Det måste dessutom gå att komma åt att öppna kanalen utan verktyg för att vara tillåtet så om kanalen är öppen i båda ändar eller har en enkel täcklucka som inte är fastskruvad så är det OK.

Vad menar du, har du utanpåliggande kabellister mellan dosor eller menar du att du dras i rör i väggen ?

Skrivet av Paddanx:

Så... du säger att EU kontakten är farlig, oavsett?
Snälla gå ner och skrik på EU direkt... för du måste veta mer än de gör.

Som sagt, samtliga EU kontakter är max dimentionerade för 625W, och jag vill du visar ett enda exempel på när denna EU kontakt har varit ett problem, i sin design.

- Ingen apparat med denna kontakt får dra mer än 625W.
- Ingen grenkontakt kan kopplas på den för att lasta den mer än 625W.

Så hur... i H, tänker du? Ska 625W få den att brinna eller överlasta den?

Sen kan vi ta lite grundläggande matte...
Top spänningen på 240V AC är ca 350V.
U=I*R ger I = U/R och 350V/0,5Ohm = 700A. Snälla förklara hur 700A kortslutningsström inte triggar en 10A säkring?
Vänder vi på det så 10A*0,5 = 5V... jepp.. du behöver köra ner till 5V i kabeln, med kortslutning, för att inte trigga 10A säkring.

Om du syftar på att "designa" en egen kabel, med för tunna trådar, håller jag med dig, där är fara. Men om du syftar på EU kontakten, med sin inbyggda begränsning och design, får du nog läsa på igen. Den är designad så, och har varit det i många år utan problem.

Mao, du behöver inte byta säkring, byta proppar eller byta något alls... Då du max kan, utan olaglig modifiering kan lasta EU kontakten med 625W eller 2,5A..., vilket 0,75mm2 trådar klarar utan problem, tom gånger 2.

Jag har aldrig klagat på eller ifrågasatt Europluggen, jag har kommenterat att det kan vara olämpligt med långa tunna skarvsladdar som en möjlig förklaring till varför det inte är vanligt med sådana i butiker, man riskerar i vissa fall att säkerhetsmarginalen blir liten och det avhåller många från att tillverka den typen av produkt.

Jag har inte heller skrivit att en kortslutning inte löser ut 10A säkringen om strömmen skulle bli 700A, däremot att det kan ta för lång tid att lösa ut en säkring i vissa fall om kabelimpedansen är hög pga att kabeln är lång och tunn, kabeln blir dessutom varm vid kortslutning så dess impedans ökar och strömmen minskar vilket också bidrar till att tiden det tar för säkringen att lösa ut ökar och att kabelimpedansen faktiskt kan bli ett verkligt problem med de kabellängder som kan förekomma i verkligheten i en bostad.
En tumregel kan vara att kortslutningsströmmen bör bli minst 10ggr märkströmen för att klara tidskravet, om en uppskattning ger att man inte hamnar på det så bör man räkna ordentligt på det och helst även mäta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Paddanx: Du verkar intelligent och har visat prov på det i många tidigare trådar. Dock duger det inte att bearbeta data om man inte känner till hur en sak fungerar. När det gäller impedans och dimensionering så är det bökigt värre och även förimpedansen (dvs i det matande nätet) har betydelse om säkringarna ska lösa ut i rätt tid.

Trots att jag platsar i Mensa så är jag ödmjuk i mina resonemang när jag ser dokumentation och förhållanden som jag inte är påläst i. Då hjälper det inte hur bra slutledningsförmåga man har eftersom det saknas ingående värden att räkna med.

Jag är inte elektriker och har inte ansett mig ha tid att lära mig utantill hur impedans och förimpedans fungerar i praktiska nät och därför tänker jag inte diskutera vidare utan hänvisar dig till regelverk eller trådar som denna https://www.byggahus.se/forum/el/64060-rakna-pa-utlosningsvil....

Inläggen jag skrivit i denna tråden handlar om att mana till försiktighet eftersom 230V kan döda på olika sätt och sambanden inte alltid är så självklara som man tror, även om man är smart. Själv stoppade jag en bandspelarsladd i ett vägguttag när mina oansvariga föräldrar lämnat mig ensam och blev därför nästan grillad levande. Det tog runt 10 minuter innan en städerska hittade mig med en rykande vänsterarm och med konstiga gutturala läten. Då var jag runt 3 år. Det öppnade mina ögon för elektricitet, både bokstavligt och bildligt.

Förstår din oro. Jag har fått mig en kyss i mina dar också, dock inte så illa som din.

Min poäng här är att ni räknar på saker utan att anta att EU redan gjort det. 10M 0,75mm kabel är fullt godkänd för 6A, och vi har pga designen en max på 2,5A, som utan olaglig modifiering, inte kan överstigas.

Så det enda jag kritiserar med både din och mrqaffes kommentarer är att ni själva antar saker som ni har inga belägg för. Ni antar att man kommer att överlasta den under sin normala drift... vilket jag tycker är löjligt.

Det enda jag har sett är lång utredningar om hur mycket skillnad det gör och vad som kan ske med 10A i 10m sladd... men ni gräver efter ett problem som inte finns.

Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du, har du utanpåliggande kabellister mellan dosor eller menar du att du dras i rör i väggen ?

Jag har aldrig klagat på eller ifrågasatt Europluggen, jag har kommenterat att det kan vara olämpligt med långa tunna skarvsladdar som en möjlig förklaring till varför det inte är vanligt med sådana i butiker, man riskerar i vissa fall att säkerhetsmarginalen blir liten och det avhåller många från att tillverka den typen av produkt.

Jag har inte heller skrivit att en kortslutning inte löser ut 10A säkringen om strömmen skulle bli 700A, däremot att det kan ta för lång tid att lösa ut en säkring i vissa fall om kabelimpedansen är hög pga att kabeln är lång och tunn, kabeln blir dessutom varm vid kortslutning så dess impedans ökar och strömmen minskar vilket också bidrar till att tiden det tar för säkringen att lösa ut ökar och att kabelimpedansen faktiskt kan bli ett verkligt problem med de kabellängder som kan förekomma i verkligheten i en bostad.
En tumregel kan vara att kortslutningsströmmen bör bli minst 10ggr märkströmen för att klara tidskravet, om en uppskattning ger att man inte hamnar på det så bör man räkna ordentligt på det och helst även mäta.

Okej, jag köper ditt resonemang med att kabelns resistans blir en del av större slingan, och även om, 0,5 Ohm var räknat i överkant, så är det en faktor.

Men om jag läser följande: "En tumregel kan vara att kortslutningsströmmen bör bli minst 10ggr märkströmen för att klara tidskravet"... Kabeln och designen har 2,5A märkström, och en korslutningström på 25A triggar 10A säkring. Så åter... var är problemet?

Vad både du och MultiMan måste förstå här är att Svenska och Europeiska regler har enorma marginaler på elen. Många gånger mer än vad som behövs i verkligheten. Att köra 20A genom 1,5mm² tråd går utan problem, men man vill ha marginal så man gör det inte det, då det är väldigt nära gränsen. I många andra länder gör man väldigt udda lösningar, även utan jordkabel, och det mest udda är att det inte orsakar katastrof varje dag där pga det heller. Så vår säkerhetsmarginal är nästan på gränsen till överdriven, men den kommer till nytta.

I USA har man gått så långt att man valt 110/115VAC för att minska risken för att ge dödliga stötar, men ändå har det minimal verkan. Det krävs inte mycket mer än ett 9V batteri på fel ställe, så kan du faktiskt dö av det... faran med AC är dens muskelkrampande frekvens, som håller kvar dig.

6A är 0,75mm² "marginal" märkning, och 10A är 1,5mm² marginal, där man tom i nya installationer godkänner 13A. Och detta är för kablar som går genom ett helt hus... på kanske 100m². Så var ni får för er att 2,5A på 0,75mm² skulle vara ett problem förstår jag inte. Och med tanke på att dessa 10m är en del av resten, som troligen är 10+m 1,5mm² tråd som också redan har lagt på en del resistans, helt inom rimliga faktorer.

Genom att snabbt titta lite med denna kalkylatorn så fick jag att 10m 0,75mm² ger DC resistans på ca 0.38 Ohm (det jag överlags räknade till 0,5Ohm). Detta motsvarar samma värde som 1,5mm² 40m kabel, och om vi tar mitt lilla hem som ex, så är där ca 30m från säkringsskåpet till mina datorer, där jag trycker fram upp till 10A, på minst 1,5mm². Och det finns utan tvekan längre kopplingar i större hus, helt lagligt, helt designat på denna säkring.

Så min poäng här är, jag förstår er beräkningar och förstår er oro, men ni måste sätta detta i relation till vad ni är rädda för. Marginalerna är satta som de är, just pga de ska tåla både hemmafixare joe, och för att folk ska överlasta alla möjliga saker. När man tom vågar uppa detta till 13A på moderna installationer, visar hur enormt stora marginaler man faktiskt har.

Det finns nämligen anledningar till varför vi har tröga säkringar och inte snabba i husen, då de faktiskt tål en hel del kortvarigt överlast. Precis som du antar att kabeln kan värmas upp med höga strömmar, så vänder jag på det och säger, hur fort? 700A lär värma upp den snabbt som tusan, men smäller också säkringen enormt snabbt, men 15A då?

Jag visade exempel på detta tidigare där 10A genom denna sladden tom är inom sladdens godkända 70 graders märkning. Och runt 100 grader är var 15A gränsen går, vilket är mer än nog för att trigga säkringen inom 1 sekund och inte nog för att "bränna upp" kabeln.

Detta förutsätter också värsta fall scenariot där du på något sätt lyckas hålla så pass låg nivå att kabeln är i risk. Många av dem har av denna anledning också 105 graders tolerans, för att tåla detta värsta fall av överlast innan säkringen tar det. Med tanke på att de flesta nätaggregat och deras kablar, utan problem kan sitta i 70 grader hela deras livslängd, så är detta åter ni som överreagerar.

En 10m godkänd EU förlängningssladd kommer inte att vara något problem, så länge han inte modifierar något. Punkt.

Om sen TS kommer att göra något med den som han inte får göra, då är det där felet görs. Inte att han använder en förlängningssladd, utan hur han gör det, och detta oavsett om det är 0,75mm² eller 4mm², 10A eller 6A/2,5A säkring.

Permalänk
Medlem

hehe, ni kämpar vidare med era siffror
Nåja, enklaste lösningen är att TS kallar in en elektriker och får ett fast eluttag monterat där han vill ha det.
Men då detta är Sweclockers forum så kör man med 10A kabel (>0.75mm) och Euro kontakter i båda ändar.
Hur svårt kan det vara?

"Låt se... har kollat ditt tänkta dator inköp...
Dessa prylarna drar max 400W...
Du kan nöja dig med billigaste nätdel som enligt fabrikant är märkt 400W."

Klart att man drar på lite för att ligga på en trygg nivå

Sedan förstår jag det där med att göra "personliga kablar", ej bra ifall andra får för sig att använda dem!

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

kloka ord av Paddanx . Jag skulle vilja tillägga att om det blir problem så beror det troligen på dåliga anslutningar. Glappa vägguttag eller förtennade anslutningar. Förr hade man tenn på skruvade anslutningar. Men tennet flyter med tiden så det blir glapp. Belastar man över glappkontakt så blir det varmt och kan ge eldsvåda. Jag var brandman en gång i tiden och det var ofta det brann när det var riktigt kallt. Jag misstänker att dom kan ha satt ett värmeelement på ett dåligt uttag. Dom kan givetvis ha eldat våldsamt också. Inte lätt att avgöra efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansk1:

hehe, ni kämpar vidare med era siffror
Nåja, enklaste lösningen är att TS kallar in en elektriker och får ett fast eluttag monterat där han vill ha det.
Men då detta är Sweclockers forum så kör man med 10A kabel (>0.75mm) och Euro kontakter i båda ändar.
Hur svårt kan det vara?

"Låt se... har kollat ditt tänkta dator inköp...
Dessa prylarna drar max 400W...
Du kan nöja dig med billigaste nätdel som enligt fabrikant är märkt 400W."

Klart att man drar på lite för att ligga på en trygg nivå

Sedan förstår jag det där med att göra "personliga kablar", ej bra ifall andra får för sig att använda dem!

Visst finns argument för att inte bry sig om siffror och annat fjolligt när man köper en godkänd, färdigkopplad skarvsladd som används löst förlagd och synlig.

När man avviker från det, eller andra säkerhetsmarginaler är det fullständigt relevant att börja med siffror.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N