Förstärkare tar ej ljud via hdmi, intel nuc utan spdif

Permalänk

Förstärkare tar ej ljud via hdmi, intel nuc utan spdif

Hej,

Jag är sugen på att skaffa mig en intel nuc att köra som htpc. Nucen har inte optiskt/spdif ljudutgång utan endast 3,5mm och via hdmi. Problemet är att min förstärkare inte klarar av att ta in ljud via hdmi, utan bara skickar videosignalen vidare. Bara optisk/coaxial spdif.

Min tv har optiskt ljudutgång, men bara pcm 2 kanal, så kopplar jag nucen till tv via hdmi och toslink tillbaka till stärkaren, får jag ju bara ut tvåkanaligt ljud.

Vad har jag för alternativ? Ny förstärkare? Hittade en adapter på Conrad, https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1339686&ws_tp1=...

Kan det fungera?

Hur hade ni gjort om ni var i samma sits som mig?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Är det inte en snordyr kvalitéts-stärkare så kan det väl bara läge att uppgradera? Jag menar, från 2.500,- och uppåt får du ju en som stödjer dina önskemål..

Eller nöja dig med 2 kanals ljud, jag har samma problem som dig, men loopar från tv'n via en 3.5mm till 2*rca

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Inaktiv

Tror adaptern du länkade kommer att funka, men optiskt klarar väl inte okomprimerat 5.1? Isåfall får du nog köpa något sånt här HDMI DECODER och koppla det till rca input på din förstärkare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roxkyp:

Tror adaptern du länkade kommer att funka, men optiskt klarar väl inte okomprimerat 5.1? Isåfall får du nog köpa något sånt här HDMI DECODER och koppla det till rca input på din förstärkare.

Insåg precis att det jag länkade inte var en hdmi decoder, men du förstår nog vad jag menar

Skickades från m.sweclockers.com