Första bygget. Varm i6700k med phantek ph-tc14pe.

Permalänk
Medlem

Första bygget. Varm i6700k med phantek ph-tc14pe.

Hej jag har precis byggt min första dator, allt verkar fungera bra förutom att jag måste ha misslyckats med cpu kylaren, phantek ph-tc14pe(tror jag).

I lätt surf/Idle så ligger tempsen i runt 30 och i cs efter 10 minuters spel så ligger tempsen på runt 55-60 grader. Jag gjorde även ett stresstest med x264 16T som det tipsades om i http://www.overclock.net/t/1570313/skylake-overclocking-guide... och då sköt tempsen upp till 75+ direkt så då stängde jag av testet direkt...

Tror inte att det har med volts etc då jag har testat lite olika lösningar i bios och tempsen går upp ruskigt snabbt ändå.

Kylarens fläktar snurrar på och har testat olika fan settings med minimal skillnad i temps.

Kylaren var ett helvete att installera så jag skulle tippa på att något har gått snett där, att backplåten sitter fel alternativt inte får bra kontakt med cpun, skulle tagit en mindre kylare men det var en black friday deal.

Ska öppna casen senare idag och se vad jag kan lista ut men tänkte bara höra om någon har något tips/råd innan då det är trångt runt cpun och blind som jag är så är det kanske inte uppenbart för mig vad som kan vara fel. Vill helst också utesluta några enkla lösningar innan jag monterar av den igen.

Kanske har någon haft samma kylare eller liknande temps?

mvh icke händig

Permalänk

Tjenare,

Hoppas att dina tempar är normala, sitter själv med liknande tempar,

ligger på 20-28°c vid surf, Vid spelande ligger jag mellan 50-66° oavsett vad jag spelar(overwatch, mafia 3, Watch dogs 2, CS GO)

Däremot när jag körde senaste versionen av Prime95 så steg prollen till 80°c ganska snabbt typ efter 10-15min men den stanna där, sedan gick det i en timme och var fortfarande 80°c. Så jag antog att den planat ut då.

Sitter med kylaren som är angiven i signaturen.

Visa signatur

DATOR: PSU: EVEGA Supernova G2 750W | MOBO: ASUS Z170 PRO GAMING | CPU: i7 6700K @ 4,4GHz | CPU FAN: Noctua NH-D15 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | RAM: Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | | HDD: Samsung 750 EVO 250GB | CHASSI: Fractal Design Define R5 |

Permalänk
Inaktiv

Såvida inte du har överklockat så är det alldeles för höga temps. Kontrollerat att båda fläktarna snurrar och går snabbt nog? Tänkte så att inte någon varvtalsbegränsning på moderkortet håller tillbaka dem för mycket.
Fungerar det korrekt så bör du nog testa montera om kylaren. Lagom med kylpasta och sedan dra vardera skruv litegrann växelvis tills du når botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Såvida inte du har överklockat så är det alldeles för höga temps. Kontrollerat att båda fläktarna snurrar och går snabbt nog? Tänkte så att inte någon varvtalsbegränsning på moderkortet håller tillbaka dem för mycket.
Fungerar det korrekt så bör du nog testa montera om kylaren. Lagom med kylpasta och sedan dra vardera skruv litegrann växelvis tills du når botten.

Båda fläktarna snurrar och jag testade att sätta fläktarna på max i bios och dom snurrade på bra men inte mycket skillnad i temps. Tror på din linje att jag måste montera om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Såvida inte du har överklockat så är det alldeles för höga temps.

50-66 grader vid spel är väl fullständigt normala temperaturer.

Permalänk
Medlem

@anon12433: Nej det är helt normala temperaturer.

Permalänk
Medlem

Detta känns som ett sånt tillfälle då man måste flika in för att lugna. Det är HEEEELT normala temperaturer. Även i stresstest så har du en bra bit kvar till farliga nivåer så ta det lugnt och spela på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av King Grub:

50-66 grader vid spel är väl fullständigt normala temperaturer.

Skrivet av Gainsgoblin:

@veckans: Nej det är helt normala temperaturer.

Nej det är det inte, detta är marknadens bästa luftkylare vi pratar om. Att den sticker iväg till 75+ grader direkt i h264 är definitivt inte ok. Min CPU som matas med 1.35V peakar låga 70 i Prime95.

Permalänk
Medlem

Viktigt att inkludera vilket program du använder för avläsningen och om du menar CPU, Package eller Core temp. Själv använder jag HWMonitor och den visar värden från senorer för varje individuell kärna.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nej det är det inte, detta är marknadens bästa luftkylare vi pratar om. Att den sticker iväg till 75+ grader direkt i h264 är definitivt inte ok. Min CPU som matas med 1.35V peakar låga 70 i Prime95.

Notera att han stängde av direkt och inte lät kylaren varva upp fläktarna och troligtvis bara såg en peak. Du har ingen aning om hur hans situation ser ut med luftflöde i chassi och storlek på chassi osv.
Det är inte heller marknadens bästa kylare sist jag tittade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Notera att han stängde av direkt och inte lät kylaren varva upp fläktarna och troligtvis bara såg en peak. Du har ingen aning om hur hans situation ser ut med luftflöde i chassi och storlek på chassi osv.
Det är inte heller marknadens bästa kylare sist jag tittade.

Jag vet då inga bättre till salu i Sverige. Sedan så är detta en stor tung metallklump, det tar tid för den att gå upp i temp. Jag måste köra ett par minuter för att komma nära maxtemp med den. TS säger ju även att han testat köra fläktarna på fullt.
Sedan så sjunker aldrig tempen efter att fläktar varvar upp, utan den stabiliseras. Det ska till någon extremt udda fläktkurva för att tempen ska sjunka när fläktarna varvar upp, så sällsynt att jag aldrig någonsin stött på det.

Nej jag vet ingenting om hur luftflödet ser ut i chassit men det vet ju inte du heller när du säger att tempsen är normala eller hur?
Sedan så ska den inte sticka iväg till 75 grader direkt man startar ett så lätt test som h264 16T oavsett chassikylning, då är någonting alldeles galet. Det kan ju vara så att CPU matas med för mycket spänning eller liknande. Men jag skulle definitivt testa en ommontering om allt i BIOS ser ok ut.

Permalänk
Medlem

Nu är det inte kylaren som går upp i temp utan CPUn som snabbt kan gå från 30 till 80 på bara någon sekund.
Det beror väl helt på vilken kurva han ställt, jag har praktiskt taget av alla mina fläktar tills jag når 65C så det sjunker någon grad när dom går igång.

Du beter dig som att TS cpu når 90+ när han egentligen ligger runt 50-60C när han spelar vilket är väldigt normalt. Det enda som är konstigt är hans spike till 75C i ett program som TS inte har en aning om och som han stängde av direkt.

NH-D15 är bättre som ett extremt vanligt exempel, vet inte om du missat att den sålts i Sverige många år nu.

Permalänk
Medlem

Får tacka för alla som har svarat, skönt att veta att det inte är några problem vid lättare temperaturer iallafall.

Ska ge mig in i bios igen och sätta tillbaka allt i default/följa nån guide till inställningar så inte moderkortet överklockar själv (Har den här: https://www.inet.se/produkt/1900008/asus-z170-pro#specs )

Efter det så får jag kolla i lådan och se om jag har några uppenbara fel samt köra x264 testet i en liten stund igen. Gällande luftflöde i chassit så har jag en fractal design S med de inbyggda fläktarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Nu är det inte kylaren som går upp i temp utan CPUn som snabbt kan gå från 30 till 80 på bara någon sekund.
Det beror väl helt på vilken kurva han ställt, jag har praktiskt taget av alla mina fläktar tills jag når 65C så det sjunker någon grad när dom går igång.

Du beter dig som att TS cpu når 90+ när han egentligen ligger runt 50-60C när han spelar vilket är väldigt normalt. Det enda som är konstigt är hans spike till 75C i ett program som TS inte har en aning om och som han stängde av direkt.

NH-D15 är bättre som ett extremt vanligt exempel, vet inte om du missat att den sålts i Sverige många år nu.

Kylaren går upp i temp den med så där har du helt fel. CPUn går heller inte från 30 till 80 grader på bara någon sekund oklockad med en bra kylare, aldrig! Stänger man av fläktarna så är det att beakta som onormal funktion, det är då inte ställt på det sättet från början. Om det finns en semipassiv funktion på moderkortet så är den sällan på som standard och är den det så väntar den sällan till 65 grader innan den kör igång fläktarna. Under snabbt stigande temp så som kort efter start av Prime95 så går temperaturen inte ner för att fläktarna startar, temperaturökningen bromsas in.
Jag vet vad h264 16T är för test och vilken last den lägger på CPUn.
Sedan så är semi-passiv drift inte en fråga här då TS säger att fläktarna snurrar och har testat dem på max.

Jag är väl medveten om NH-D15 vilken inte är någon kylare jag kallar bättre, den är likvärdig. Det skiljer inte 15 grader mellan den och Phanteks kylaren, snarare 1,5. Då ska man dessutom komma ihåg att Noctuafläktarna går i högre varvtal. Phanteks kylaren hör till klassen bästa luftkylaren på marknaden. Verkar som om du missat vilken kapacitet kylaren har.

Permalänk
Avstängd

Låter som normala temperaturer. Har samma kylare och upplevde den som enkel att montera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Äsch, kör så det ryker CPU:n stänger av sig om den blir för varm

Permalänk
Medlem

@anon12433: Lägger ner att argumentera med dig då du inte kan erkänna när du har fel, alla andra i tråden håller med om att det är normalt men du gnäller bara på att det är kaos än fast du inte har någon koll på TS situation.

Säger man bäst innebär det den som presterar bäst, det gör inte phantek ph-tc14pe

Permalänk

60 grader är ju inget att höja ögonbrynen för och sen syntetiska tester kan ju pressa det mesta långt förbi vad du annars skulle nå vid vanlig användning

Visa signatur

Rig 1: Z170A MPOWER, i7 6700k, 2x8GB 3200MHz , 1080Ti , m.2 960 Evo 500GB, 2x850 Evo 500GB.
Squad server: Asrock z97, i7 4790k, 16GB DDR3 @2400MHz, 850 Evo 500GB

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av F0rHelvete:

60 grader är ju inget att höja ögonbrynen för och sen syntetiska tester kan ju pressa det mesta långt förbi vad du annars skulle nå vid vanlig användning

What he said.

Sen ska man ju även veta att det är temperaturen i CPUn som mäts, inte temperaturen på IHSen. Med andra ord är det inte konstigt att tempen sticker iväg snabbt när du belastar CPU 100%. Det du ska hålla ögonen öppna för är om tempen håller sig vid vid den temperaturen och inte sakta går uppåt hela tiden.

Sen beror det ju såklart på vilken spänning du har på CPUn. Du säger att tempen sticker iväg vid stock också, men hur mycket sticker den iväg?

Permalänk
Entusiast

Jag hade höga temperaturer när jag köpte min, undervoltade processorn i Bios vilket den klarade lätt och sänktes 10-15 grader. Delvis mitt fel då kylaren jag köpte inte är så stark, så om du inte överklockat är det lätt fixat. i7-6700k slukar bra mycket mer ström än vad den egentligen behöver.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@veckans: Lägger ner att argumentera med dig då du inte kan erkänna när du har fel, alla andra i tråden håller med om att det är normalt men du gnäller bara på att det är kaos än fast du inte har någon koll på TS situation.

Säger man bäst innebär det den som presterar bäst, det gör inte phantek ph-tc14pe

Kan väl konstatera att jag nog håller med veckans i detta fallet, det är en av de bättre luftkylarna på marknaden och temperaturerna bör inte gå upp så högt om man inte överklockat. Temperaturer på 75+ grader oöverklockat kan knappast ses som normala vid x264 kodning.

Med det sagt så kan man konstatera att många moderkort väljer att mata betydligt högre spänning än nödvändigt. Om vi inte vet vilken spänning som processorn får så kan vi inte veta om det är vettiga temperaturer, samtidigt så vet vi inte heller hur luftflödet ser ut eller vilka fläkthastigheter som kylaren går i.

Så skulle rekommendera trådskaparen att köra hw-monitor för att kolla temperaturer/fläkthastigheter och volt på processorn och sedan återkomma. Är processorn inte överklockad så ska det inte behövas volt på över 1.25, skulle tro att den klarar sig runt 1.2v, men för att vara säker så kan man sätta vcore till 1.25v och se vad som händer.

Temperaturer på 75+ grader är i sig inget farligt, normalt så drar de upp snabbt för att sedan plana ut när man stresstestar. Går man över 80 bör man vara vaksam, når den 95 grader så klockar den ner sig att inte skadas. Personligen skulle jag stoppa tester när temperaturen går över 80-85 grader.

Skrivet av Nicozy:

Får tacka för alla som har svarat, skönt att veta att det inte är några problem vid lättare temperaturer iallafall.

Ska ge mig in i bios igen och sätta tillbaka allt i default/följa nån guide till inställningar så inte moderkortet överklockar själv (Har den här: https://www.inet.se/produkt/1900008/asus-z170-pro#specs )

Efter det så får jag kolla i lådan och se om jag har några uppenbara fel samt köra x264 testet i en liten stund igen. Gällande luftflöde i chassit så har jag en fractal design S med de inbyggda fläktarna.

Samma moderkort som jag köpte och klockar en 6600K i ...går f.ö. just nu i 4,3Ghz med 1,2v spänning, når ca 70-73 grader i linpack med en betydligt mindre kylare än din (Cryorig H7 med fläkten bakvänd) ...bor du i Gävle så kan vi byta kylare!

Permalänk

Jag har samma kylare, mitt system:
Chassi: Fractal Design Define R4
CPU: i5-6600K (stock klockning)
CPU kylare: Phanteks PH-TC14PE
Kylpastan är den som kom med kylaren.

Chassi fläktar:
2x Fractal Design Silent Series R2 140mm (följde med chassit), 1 inblås (front), 1 utblås
2x Aerocool DS 140 mm (1 i fronten och 1 i botten av chassit), inblås

Mätte nyligen temperaturer under cpu-load (Prime95) och idle med olika inställningar på fläktarna. Jag plottar endast core 1 och gpu core (Open Hardware Monitor), här är resultaten:

Test 1:
Speedfan inställningar:
CPU cooler fan speed: 40%
Aerocool fläkt 1 (botten): 50%
Aerocool fläkt 2 (front): 60%

Fläktarna hör jag inte i dessa inställningar (Fractal Design fläktarna är kopplade till chassits fläktkontroller och körs på 5V).

Idle:

Load:

Test 2:
Speedfan inställningar:
CPU cooler fan speed: 0% (passiv kylning)
Aerocool fläkt 1 (botten): 0%
Aerocool fläkt 2 (front): 30%

Ville testa hur väl cpu kylaren kyler i passivt läge. Fractal Design fläktarna spinner med samma hastighet som i föregående test.

Huset känns kallare än vanligt idag vilket skulle förklara de låga idle temperaturerna men annars tror jag att mina temperaturer är ok (vad tror ni andra?). När jag monterade kylaren kommer jag ihåg att manualen var noga med hur vissa delar var orienterade som t.ex. skruvarna som sattes in från baksidan av moderkortet. Annars tror jag att ditt problem har med appliceringen av kylpasta att göra. Visst använde vi olika stress-program men min kylare i "passivt" läge presterar ju nästan lika bra som din med en aktiv fläkt.

Hoppas detta hjälper