Varför hatas feminister så mycket?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Bara för att du verkar tycka att det är ointressant att jag redan har varit frånvarande från yrkeslivet i 15 månader, p g a värnplikt - och fått en ersättning om 31 kr om dagen för det - så är det inte ointressant för alla oss som drabbats av det och nu ställer sig frågan vari rättvisan ligger att man skall vara hemma med barnen lika mycket när frånvaro från yrkeslivet används som argument.

Ämnet i tråden är: "Varför hatas feminister så mycket?"

Jag tror vi här ser varför. Feminister skall bara äta kakan. Hela kakan. Och ha hela kakan kvar samtidigt.

.

Värnplikten är orättvis, men den har också i princip varit frivillig i ganska många år nu och helt avskaffad i åtminstone 6 år. Nu är den på väg tillbaka igen förstås, men förhoppningsvis är den då mer rättvist fördelad mellan könen. Har vi tur kanske ersättningen också hamnar på en mer rimlig nivå.

Det konstiga är ju att män trots värnplikten ändå tjänar ganska mycket mer än kvinnor över hela livet. Värnplikt är ju något som tidigare nästan alla män fick göra och mammaledighet var något som bara mammor gjorde så om det är mammaledigheten som gör att kvinnor tjänar sämre så borde värnplikten i viss mån väga upp det, i alla fall i statistiken som rör de som jobbar idag.

Det har varit väldigt mycket fokus på vissa siffror i denna tråd, kvinnor tjänar runt 4% mindre än män inom samma yrke/bransch efter samma antal år i yrket och så och det är ju konstigt och ett klart tecken på diskriminering men den stora biten av den systematiska diskrimineringen i arbetslivet baserat på kön ligger ju utanför detta. Traditionella kvinnoyrken ger mindre betalt än traditionella mansyrken. Vården är ett typexempel där sjuksköterskor (kvinnoyrke) tjänar dåligt medan läkare (mansyrke) tjänar bra och ju fler kvinnor som blir läkare desto sämre löneutveckling för hela yrket. Jag säger inte att läkare och sjuksköterskor ska tjäna samma på något vis, men att lönen borde avspegla hur lång utbildning som krävs och hur tungt arbete det är med stress osv. liksom. Industriarbetare, sopgubbar och liknande tjänar mer än exempelvis sjuksköterskor och dagispersonal trots att de senare kräver högskoleutbildning och är minst lika tunga, i alla fall på senare tid. Och diskrimineringen finns på nästan alla nivåer i arbetslivet, jag har exempelvis jobbat som fönsterputsare och vi tjänade ganska mycket bättre än städarna trots ganska liknande arbete, sannolikt på grund av att det i princip bara var män som var fönsterputsare medan städarna oftare var kvinnor.

Sen tror jag inte att detta beror på illvilja eller är med mening i de flesta fall men det är mestadels män som sitter på chefspositioner och det hör till den mänskliga naturen att föredra människor som är mer som en själv. Män värderar "manliga" egenskaper högre än kvinnliga och därför ser männen på chefspositioner andra män som bättre arbetare eller så. Det ses som mer värdefullt att vara pushig och framåt och att ha en så kallad säljarmentalitet än att vara medkännande och sympatisk exempelvis. Ett extremexempel är ju den höga andelen psykopater på de högsta positionerna inom näringslivet.

Därför tror jag att kvotering kan vara en bra idé när det gäller väldigt höga positioner till en början. När vi har mer kvinnor där så är min förhoppning att de kommer att värdera andra egenskaper än männen och därav kommer könsfördelningen att jämna ut sig med tiden. Om männen i toppen inte kan se att exempelvis en VD som inte helt ensidigt fokuserar på kortsiktig vinst ändå kan vara fördelaktig i längden så behöver de få en knuff i rätt riktning.

Sen huruvida de här skillnaderna mellan könen (som att män generellt är mer tävlingsinriktade och kvinnor mer empatiska) finns eller inte är väl ganska klarlagt, frågan är om det beror på biologiska skillnader eller på uppfostran. Och det är en diskussion jag tycker vi kan lämna till något annat tillfälle.

Personligen så ser jag mig som feminist. Jag tycker, på ett intellektuellt plan i alla fall, att alla är lika värda, ska ha samma möjligheter osv. Men jag märker också hos mig själv att det inte alltid är så lätt att leva som man lär liksom. Jag kommer på mig själv med att ibland ta över i möten eller diskussioner med kvinnor exempelvis. Jag tycker att kvinnor är lika starka som män (inte fysiskt förstås) men ändå så tenderar jag att exempelvis ta kvinnans parti om jag ser ett par gräla eller så, vilket ju också är en form av sexism. Om det beror på att jag automatiskt undermedvetet tror att kvinnan är den smartare eller den svagare i paret vet jag inte (även om jag lutar åt att det är smartheten som avgör), men det spelar heller inte så stor roll för diskussionen. Alltså, om jag som är medveten om problematiken och som anstränger mig för att inte agera på det sättet ändå gör det ibland så är chansen rätt stor att många män som inte ser problemet eller som inte anser att det finns gör det desto oftare. Och det sammanfaller också väl med mina egna observationer. Män, hur välvilliga de än är, tenderar att se en kvinna som någon som behöver hjälp eller trygghet, någon som man behöver förklara saker för, någon som man måste vara försiktig med osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är ju en metod att chocka folk med en sak, tex: Nu måste godis kosta 89kr/hg för att vi ska få in pengar! För att sedan tona ner det till 15kr/hg istället. Då accepterar folk det andra valet lättare. Trots att det är en höjning med 50% (förutsatt att godis kostar 9.9kr/hg).

Det kanske är så det tänks med detta manshat, man hatar mycket för att sedan tona ner det och göra det mer balanserat och därför blir det godkänt av den stora massan?

Det är en tanke bara, och om det är så tankegångarna går så har det nog gett rätt fett bakslag iom SD's framtåg i politiken.

Jo precis, folk på "barrikaderna" som skanderar och överdriver behövs både från höger och vänster i en modern demokrati.

Sedan har alla olika personligheter och sätt att försöka påverka. En del överdriver åt ett håll, som du säger, medans andra försöker vara mer balanserande och en del överdriver åt andra hållet. Ganska ofta är det någonstans i mitten man finner de konstruktiva lösningarna.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Värnplikten är orättvis, men den har också i princip varit frivillig i ganska många år nu och helt avskaffad i åtminstone 6 år. Nu är den på väg tillbaka igen förstås, men förhoppningsvis är den då mer rättvist fördelad mellan könen. Har vi tur kanske ersättningen också hamnar på en mer rimlig nivå.

Det konstiga är ju att män trots värnplikten ändå tjänar ganska mycket mer än kvinnor över hela livet. Värnplikt är ju något som tidigare nästan alla män fick göra och mammaledighet var något som bara mammor gjorde så om det är mammaledigheten som gör att kvinnor tjänar sämre så borde värnplikten i viss mån väga upp det, i alla fall i statistiken som rör de som jobbar idag.

Det har varit väldigt mycket fokus på vissa siffror i denna tråd, kvinnor tjänar runt 4% mindre än män inom samma yrke/bransch efter samma antal år i yrket och så och det är ju konstigt och ett klart tecken på diskriminering men den stora biten av den systematiska diskrimineringen i arbetslivet baserat på kön ligger ju utanför detta. Traditionella kvinnoyrken ger mindre betalt än traditionella mansyrken. Vården är ett typexempel där sjuksköterskor (kvinnoyrke) tjänar dåligt medan läkare (mansyrke) tjänar bra och ju fler kvinnor som blir läkare desto sämre löneutveckling för hela yrket. Jag säger inte att läkare och sjuksköterskor ska tjäna samma på något vis, men att lönen borde avspegla hur lång utbildning som krävs och hur tungt arbete det är med stress osv. liksom. Industriarbetare, sopgubbar och liknande tjänar mer än exempelvis sjuksköterskor och dagispersonal trots att de senare kräver högskoleutbildning och är minst lika tunga, i alla fall på senare tid. Och diskrimineringen finns på nästan alla nivåer i arbetslivet, jag har exempelvis jobbat som fönsterputsare och vi tjänade ganska mycket bättre än städarna trots ganska liknande arbete, sannolikt på grund av att det i princip bara var män som var fönsterputsare medan städarna oftare var kvinnor.

Sen tror jag inte att detta beror på illvilja eller är med mening i de flesta fall men det är mestadels män som sitter på chefspositioner och det hör till den mänskliga naturen att föredra människor som är mer som en själv. Män värderar "manliga" egenskaper högre än kvinnliga och därför ser männen på chefspositioner andra män som bättre arbetare eller så. Det ses som mer värdefullt att vara pushig och framåt och att ha en så kallad säljarmentalitet än att vara medkännande och sympatisk exempelvis. Ett extremexempel är ju den höga andelen psykopater på de högsta positionerna inom näringslivet.

Därför tror jag att kvotering kan vara en bra idé när det gäller väldigt höga positioner till en början. När vi har mer kvinnor där så är min förhoppning att de kommer att värdera andra egenskaper än männen och därav kommer könsfördelningen att jämna ut sig med tiden. Om männen i toppen inte kan se att exempelvis en VD som inte helt ensidigt fokuserar på kortsiktig vinst ändå kan vara fördelaktig i längden så behöver de få en knuff i rätt riktning.

Sen huruvida de här skillnaderna mellan könen (som att män generellt är mer tävlingsinriktade och kvinnor mer empatiska) finns eller inte är väl ganska klarlagt, frågan är om det beror på biologiska skillnader eller på uppfostran. Och det är en diskussion jag tycker vi kan lämna till något annat tillfälle.

Personligen så ser jag mig som feminist. Jag tycker, på ett intellektuellt plan i alla fall, att alla är lika värda, ska ha samma möjligheter osv. Men jag märker också hos mig själv att det inte alltid är så lätt att leva som man lär liksom. Jag kommer på mig själv med att ibland ta över i möten eller diskussioner med kvinnor exempelvis. Jag tycker att kvinnor är lika starka som män (inte fysiskt förstås) men ändå så tenderar jag att exempelvis ta kvinnans parti om jag ser ett par gräla eller så, vilket ju också är en form av sexism. Om det beror på att jag automatiskt undermedvetet tror att kvinnan är den smartare eller den svagare i paret vet jag inte (även om jag lutar åt att det är smartheten som avgör), men det spelar heller inte så stor roll för diskussionen. Alltså, om jag som är medveten om problematiken och som anstränger mig för att inte agera på det sättet ändå gör det ibland så är chansen rätt stor att många män som inte ser problemet eller som inte anser att det finns gör det desto oftare. Och det sammanfaller också väl med mina egna observationer. Män, hur välvilliga de än är, tenderar att se en kvinna som någon som behöver hjälp eller trygghet, någon som man behöver förklara saker för, någon som man måste vara försiktig med osv.

Tankevurpa att kvinnor på chefsposter skulle ha andra perspektiv än manliga motsvarigheter. Att kvinnor generellt är si och män generellt är så betyder givetvis inte att en man och en kvinna skiljer sig åt när de har samma utbildningsbakgrund och mål. Snarare är alla chefer tävlingsinriktade därför att det är vad som behövs för att man ska få en ledande position i ett större företag.

En person från ett övre medelklasshem med 5 år på Handels och 15 år i karriärstegen som klättrar mot samma position är nog tämligen lika varandra.

Vill man ha mångfald på riktigt så är det inte yttre attribut man ska titta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Vad trevligt. Det var så lite så!

Ok, det får stå för dig. Vi blir straffade med indraget bidrag. Jag får iallafall inte ihop det ekonomiska när tjejen ska vara hemma utan lön samtidigt som jag är hemma med kraftigt reducerad lön. Att pumpa tuttarna fungerar tyvärr inge vidare, det går, men det är inte optimalt. Och jag ser inte varför du ska sitta och bestämma om min sambo ska få vara hemma med sina egna barn om hon vill det.

Jag sitter inte och bestämmer vad ni ska göra, det är löjligt att du hävdar det. Jag sitter och säger att ni är fria att välja det, men du kan inte förvänta dig att staten ska försörja er när ni själva väljer det. På samma sätt så kan du inte välja att gå arbetslös med A-kassa om du blir erbjuden jobb du inte vill ha.

Citat:

Det är precis lika löjligt som att du påstår att bröstmjölken kanske inte är speciellt viktig för bebisar.

Nej det är det inte, forskningen är rätt tydlig med varför vi behöver vaccin, den är inte lika tydlig med bröstmjölk. Men om ni nu känner att barnet måste få bröstmjölk så kan ni antingen pumpa ur eller så kan ni ses på lunch och mata barnet då. Det här är inget som gör att din partner MÅSTE vara hemma.

Citat:

I detta fall blir det ju att mannen tvingas vara hemma eftersom 3 månader brinner inne annars. Jag är gärna hemma med mina barn, men som sagt så vill min sambo vara hemma minst 1 år med barnen vi fått och ska få.

Mannen tvingas inte till något, det är bara demagogi att hävda att det finns något tvång här, det gör det inte. Vill man utnyttja möjligheten till föräldraledighet till max så får man se till att dela upp den lika.

Citat:

Detta handlar om första året i barnets liv, resten av livet då? Räknas inte det eller? Jag har iallafall räknat med att mina barn ska leva längre än mig, och har tänkt vara tillgänglig vid alla tillfällen som ges fram tills min död. Men om du tycker att man bara bygger band med barnen det första året så får det stå för dig.

Att barnens första år är det viktigaste när det gäller att knyta an och skapa viktiga vuxna är inte direkt något omtvistat, det är grundläggande anknytningsteori. Det gör inte att barnet inte kan knyta an till andra senare eller att chansen går förlorad, men det ökar risken för att barnet kommer bli beroende av ena föräldern och att det blir svårare för den andra att bli lika viktig.

Citat:

Det är snarare du som totalvägrar se det från en annan sida än din egen. Det här med att vara öppensinnad kommer man väldigt långt med och det blir mycket roligare diskussioner även om man inte håller med.

Kettle to pot, du vägrar att se fördelarna med den delade föräldraledigheten. Jag förstår att det känns enkelt och smidigt att bara låta en förälder vara hemma, den "vet" ju hur saker ska gå till etc. Du vägrar se fallgroparna med det, du kommer ha sämre relation med barnet än vad du skulle haft om du var föräldraledig, du kommer ha sämre juridisk säkerhet kopplad till vårdnad om din partner skulle lämna dig, din partner kommer ha sämre löneutveckling och pensionsgrundande lön, hon kommer förmodligen karriärsmässigt om inte gå bakåt så stå stilla. Alla de här sakerna hade undvikits om ni delade ledigheten.

Citat:

Vi har fått indraget bidrag, alltså fått det sämre. Hur du inte kan förstå att det känns som ett straff förstår jag inte. Men jag antar att du spelar vidare på det bara för att kunna vända diskussionen åt ditt håll istället.

Ni får inget indraget, ni får bara inte hämta ut mer. Ingen har kommit och tagit något från er som ni har, ni får bara inte hämta ut mer än vad föreskrifterna säger. Det spelar ingen roll hur många gånger du upprepar det, ni har inte blivit av med något.

Citat:

För att dra det till extremen tycker jag isåfall att man kan dra in alla bostadsbidrag, socbidrag och andra fördelar vi har i välfärden tack vare världens högsta skatter. Det är ju inget straff, det är ju bara indraget bidrag. Låter det logiskt? För det är så du resonerar.

Du får indraget socbidrag om du inte säljer av tillgångar som inte bedöms som nödvändiga, du får inte bostadsbidrag som hjälper dig att täcka upp en för dyr hyra. DET är jämförbart. Du får bidrag till din föräldraledighet, du vill bara inte gå med på kraven som ställs på dig för att få ut det. Det är DITT val.

Citat:

Du sätter ord i munnen på andra. Inklusive mig när du säger vad jag tycker och tänker åt mig. Och nu påstår du även att jag känner mig hotad. Det är rätt lustigt att du vet så mycket om en person du aldrig träffat och enbart diskuterat med i en tråd en gång i livet.

Igen, kettle to pot. I posten jag citerar ovan så har du klistrat flertalet åsikter och ståndpunkter på mig, någon stämmer, andra inte. Ja, jag upplever att du känner dig hotad eftersom du kallar mig "toxic" och att jag ska "droppa attityden", jag upplever nog att jag håller en minst lika civil ton som dig, men jag håller inte med dig.

Du säger att staten inte ska bestämma över dig men att du ska bestämma villkoren för att staten ska ge dig bidrag. Jag hävdar att du har helt fri vilja i det här, men du kan inte förvänta dig bidrag om du inte möter de villkor som ställs för bidraget. Vilket gäller alla andra bidrag vi har, barnbidraget är väl det som kommer närmast undantag för det.

Den här diskussionen känns så absurd eftersom jag upplever männen som de stora vinnarna i den delade föräldraledigheten, även i den här tråden har det flertalet ggr nämnts saker som; "jag vet massor av män som vill vara föräldralediga men får inte för sina fruar!!!!". Det är ju PRECIS det vi vill komma åt, det ska vara självklart för en man att vara hemma med sina barn på samma villkor som en kvinna utan att någon ska kunna ifrågasätta det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Tankevurpa att kvinnor på chefsposter skulle ha andra perspektiv än manliga motsvarigheter. Att kvinnor generellt är si och män generellt är så betyder givetvis inte att en man och en kvinna skiljer sig åt när de har samma utbildningsbakgrund och mål. Snarare är alla chefer tävlingsinriktade därför att det är vad som behövs för att man ska få en ledande position i ett större företag.

En person från ett övre medelklasshem med 5 år på Handels och 15 år i karriärstegen som klättrar mot samma position är nog tämligen lika varandra.

Vill man ha mångfald på riktigt så är det inte yttre attribut man ska titta på.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, som det ser ut idag så brukar de kvinnor som får toppositioner ha de egenskaperna i högre grad än andra kvinnor och ofta även i högre grad än männen på samma nivå då de måste ha det för att ens komma på tal för en sådan position. Men om fler kvinnor kommer dit så lär väl det också ändras på sikt. Kvinnorna i toppen idag är minst lika tävlingsinriktade som männen men samtidigt så kanske de värderar andra egenskaper i högre utsträckning när de rekryterar personal och så.

Sen håller jag förstås med om att det hade varit bättre att företag rekryterade ledning och styrelse efter diverse kriterier för att få en bra bredd, mer långsiktigt tänk osv. men det är ju inte enkelt. Kvinnor är generellt bättre på detta och då borde flera kvinnor innebära att företagen blir bättre på detta också även om det inte är egenskaperna de letar efter oavsett kön.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Yorg:

Ni får inget indraget, ni får bara inte hämta ut mer. Ingen har kommit och tagit något från er som ni har, ni får bara inte hämta ut mer än vad föreskrifterna säger. Det spelar ingen roll hur många gånger du upprepar det, ni har inte blivit av med något.

Det är nog ingen idé att vi fortsätter. Jag förstår hur du tänker, men jag tror inte du förstår hur jag tänker.
Men vill avsluta med att summera det jag ville få fram en sista gång.

För något år sedan kunde kvinnan ta ut hela året föräldrapenning som man fick. Det kan man inte längre, först blev det 2 månader som mannen inte kan lämna över, för att denna gång (vi har nummer 3 på G) bli 3 månader. Alltså är det något vi haft, som blivit indraget.

Jag anser att det ska vara upp till var och en hur man gör, bara för att mannen i vissa förhållanden blir överkörd av sitt fruntimmer ska inte andra drabbas.

Utöver det är jag på samma plan som dig, jag tycker det ska bli mer jämställt om man vill det, men du verkar tycka att man ska tvinga fram det. Rätta mig gärna om jag har fel.

Och för att klargöra, nu pratar jag enbart om föräldraledigheten och inte löner på arbetsplatser.

Med det sagt får du gärna svara på detta med dina slutord, så lämnar iallafall jag diskussionen(med dig) där.

GGWP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är nog ingen idé att vi fortsätter. Jag förstår hur du tänker, men jag tror inte du förstår hur jag tänker.
Men vill avsluta med att summera det jag ville få fram en sista gång.

För något år sedan kunde kvinnan ta ut hela året föräldrapenning som man fick. Det kan man inte längre, först blev det 2 månader som mannen inte kan lämna över, för att denna gång (vi har nummer 3 på G) bli 3 månader. Alltså är det något vi haft, som blivit indraget.

Jag anser att det ska vara upp till var och en hur man gör, bara för att mannen i vissa förhållanden blir överkörd av sitt fruntimmer ska inte andra drabbas.

Utöver det är jag på samma plan som dig, jag tycker det ska bli mer jämställt om man vill det, men du verkar tycka att man ska tvinga fram det. Rätta mig gärna om jag har fel.

Och för att klargöra, nu pratar jag enbart om föräldraledigheten och inte löner på arbetsplatser.

Med det sagt får du gärna svara på detta med dina slutord, så lämnar iallafall jag diskussionen(med dig) där.

GGWP.

Förmodligen inte, vi talar helt olika språk här. Det du ser som drabbande är något jag ser som stärkande för oss män.

Jag förstår att det har skett en förändring i hur systemet fungerar gällande dina (blivande) barn, det kan kännas tufft och som en försämring. Men förhoppningsvis medför det goda saker som kommer komma våra barn till gagn.

Jag ser generellt inte att tvång är de bästa metoderna framåt. I vissa fall måste man ta till det när incitament saknas till förändring. I det här läget så ser jag det inte som tvingande men jag hör att det kan upplevas så, vilket så klart inte är positivt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

För något år sedan kunde kvinnan ta ut hela året föräldrapenning som man fick. Det kan man inte längre, först blev det 2 månader som mannen inte kan lämna över, för att denna gång (vi har nummer 3 på G) bli 3 månader. Alltså är det något vi haft, som blivit indraget.

Man kan vrida på det hur mycket man vill, man faktum är att det finns en ersättning för att man är hemma med barnet. För att tvinga fram ett visst beteende, straffar man alla som inte vill följa den påtalade normen. Och för att göra det rimtigt tydligt. Det finns inget i sak som hindrar en förälder från att plocka ut hela ledigheten. Man ska bara vara ensam mamma / pappa, och då är det helt plötsligt ok att man får ut alla månaderna. Så det är absolut frågan om att försöka straffa folk för ett"icke önskvärt" beteende.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Man kan vrida på det hur mycket man vill, man faktum är att det finns en ersättning för att man är hemma med barnet. För att tvinga fram ett visst beteende, straffar man alla som inte vill följa den påtalade normen. Och för att göra det rimtigt tydligt. Det finns inget i sak som hindrar en förälder från att plocka ut hela ledigheten. Man ska bara vara ensam mamma / pappa, och då är det helt plötsligt ok att man får ut alla månaderna. Så det är absolut frågan om att försöka straffa folk för ett"icke önskvärt" beteende.

B!

Nja, med det synsättet "straffas" människor varje gång det tas ett politiskt beslut.

Straffas gör man när någon rättighet försvinner eller dras in. Olika typer av bidrag är ingen rättighet utan enbart något staten vill göra för människor för att man tror att det gynnar samhället. Det är t ex ingen rättighet i världen att få A-kassa, men i Sverige tror man att det gynnar arbetsmarknaden i stort att människor får lite tid på sig att ställa om mellan arbeten. Eller tycker du t ex att regeringen Reinfeldt straffade människor när man förändrade statens syn på A-kassan?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Man kan vrida på det hur mycket man vill, man faktum är att det finns en ersättning för att man är hemma med barnet. För att tvinga fram ett visst beteende, straffar man alla som inte vill följa den påtalade normen. Och för att göra det rimtigt tydligt. Det finns inget i sak som hindrar en förälder från att plocka ut hela ledigheten. Man ska bara vara ensam mamma / pappa, och då är det helt plötsligt ok att man får ut alla månaderna. Så det är absolut frågan om att försöka straffa folk för ett"icke önskvärt" beteende.

B!

Då förstår du inte riktigt vad normer är, den rådande normen är tvärt om att mamman ska vara huvudförälder och ta mer ansvar för barnen, ha mer bestämmanderätt än pappan.

Det är normen man vill försöka förändra.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Man kan vrida på det hur mycket man vill, man faktum är att det finns en ersättning för att man är hemma med barnet. För att tvinga fram ett visst beteende, straffar man alla som inte vill följa den påtalade normen. Och för att göra det rimtigt tydligt. Det finns inget i sak som hindrar en förälder från att plocka ut hela ledigheten. Man ska bara vara ensam mamma / pappa, och då är det helt plötsligt ok att man får ut alla månaderna. Så det är absolut frågan om att försöka straffa folk för ett"icke önskvärt" beteende.

B!

Vill man förändra ett beteende som man anser är dåligt så kan man använda piskan eller moroten. Fram tills den senaste förändringen var det bara morot som gällde i föräldraförsäkringen, man la till så kallade pappamånader utan att ändra på vad som fanns tidigare. Den ena föräldern kunde ta ut lika mycket ledighet som tidigare men de två extra månader som tillkom var reserverade åt den andra föräldern. Man såg att detta i viss grad förändrade beteendet men inte i så hög utsträckning som man hoppats på och då valde man att istället ta till piskan (dock en väldigt mild piska) genom att reservera en av de tidigare fritt fördelbara månaderna till den andra föräldern.

Du kan se det som ett straff om du vill men i så fall är ju alla försök till beteendeförändringar som inte bara innebär att kasta pengar på problemet (som rut/rot/restaurangmomsen exempelvis) också straff.

Jag, som råkar vara föräldraledig på halvtid just nu, hade förstås hellre sett att de la på även den senaste "pappamånaden" ovanpå det tidigare tillgängliga, eller varför inte ökade ledigheten ännu mer så att vi kom upp mer i nivå med de länder som ger mest ledighet. Men allt måste förstås finansieras och vi har inte samma problem med krympande befolkning som de länder som ligger högst så motivationen är inte lika stor här. Sen inser jag förstås att det finns andra saker som också är viktiga att lägga pengar på, och det är väl knappast någon som är helt nöjd med hur våra skattepengar fördelas liksom.

Som nybliven förälder så är dock problemet med snedfördelningen helt uppenbart. I exempelvis föräldragrupper och bland kollegor så tar kvinnorna i princip alltid ut åtminstone ett år direkt i följd medan männen sällan tar ut mycket mer än de två veckor som alla får i samband med förlossningen. Jag har exempelvis flera kollegor som tar ut föräldradagar på helgen när de jobbar på veckorna för att de inte ska försvinna vid barnets åttonde födelsedag, alltså har de inte ens tagit ut 90 dagar på 8 år. Det är skamligt och innebär att vi är långt ifrån ett jämställt land. Sen vet jag förstås att det inte alltid ser ut så och i exempelvis min bekantskapskrets så ser fördelningen helt annorlunda ut.

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Då tycker du förstås även att samhället i stort skall formas utefter något som för den delen inte sker längre och pga att en liten grupp män råkar hamna på efterkälken samtidigt som de flesta kvinnor råkat ut för det sedan urminnes tider? Eller missförstår jag dig?

Det är ju såklart tråkigt för dig om du känner dig åsidosatt pga värnplikten, men i det stora hela tillför det ganska lite till diskussionen att påpeka extremfall eller avarter när det är ganska ovanligt att män hamnar i samma situation som en förkrossande majoritet kvinnor befunnit sig i sedan lönestadgat arbete uppkom.

du har ju missat hela poängen
du borde ju älska livet och när du kan hjälpa dom som inte har det lika bra som du

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

du har ju missat hela poängen
du borde ju älska livet och när du kan hjälpa dom som inte har det lika bra som du

Så det gäller bara när man "hjälper" män? Har ingen betydelse att jag försöker argumentera för en grupp som historiskt varit åsidosatt?

Det finns inte ett enda politiskt beslut som kan gynna precis alla, det borde du förstå.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vill man förändra ett beteende som man anser är dåligt så kan man använda piskan eller moroten.

Jag har inga som helst synpunkter på förändringen. Men att hävda att man inte försöker få bort "icke önskvärt beteende" genom att straffa de som hänger sig åt det oönskade beteendet är löjligt. Det är ovanpå allt precis så enkelt att få hela ersättningen, som man skulle kunna tro. Ange fader okänd i papperna vid födseln. Helt plötsligt kan mamman stanna hemma fulla tiden, med hela ersättningen.
Man kan även ange en annan fader än den partner man har registrerad (sambo / make), exempelvis från en polygam relation. Denna biologiska fader har ingen "plikt" till pappaledighet, utan mamman kan ta ut alltihop. Dock kan hennes registrerade partner ta ut ledighet, under vissa förutsättningar.
Av skäl som kan tyckas självklara är ovanstående scenario sant för homosexuella par med. Två mammor, eller två pappor, spelar ingen roll. Den ena föräldern kan ta ut hela ledigheten, och den andra kan ta ut precis så mycket, eller lite av det som man vill.

Och, det är inte ens fråga om piska, eller morot. Det är piska, OCH morot. Piskan är de två månaderna du inte erbjuds bidrag för överhuvudtaget. Moroten är "jämställdhetsbonus" som läggs på föräldrapenningen.

Som kuriosa. Med tvillingar (eller fler) kan samma förälder vara hemma med ersättning under hela perioden, utan att partnern tar ut någon ledighet. Detta då båda föräldrarna kan ta ut ledighet för specifikt barn. Den ena föräldern kan alltså ta ut halva tiden på det ena barnet, och resten på det andra.Den andra föräldern kan glatt gå till jobbet hela tiden. Man kan även stanna hemma båda, naturligtvis. Då gör man likadant, och får "dubbla" jämställdhetsbonusen. "Dubbla" eftersom bonusen är 50:- per barn och dag, men taket är 10500 för ett, och 15000 för två barn.

Märkligt att inte feminister vänder sig mot "jämställdhetsbonus" förresten. De flesta ensamstående föräldrar är just kvinnor, och de är redan försatta i en situation som är... orättvis. Deras partner kan inte bidra till hushållets ekonomi, och dessutom nekas men de här extrapengarna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det är synd att man fortfarande 2016 pratar om kön. Såklart finns det skillnader mellan kvinnor och män men..

Det är fel att det finns lönemässig skillnad på kvinnor och män.
Kvinnor som söker till yrken som kräver fysisk styrka är ofta även psykiskt starka. De har även viljan att anstränga sig det där lilla extra för att inte sticka ut. Fast det gör dom ju på sätt och vis, de överpresterar.

Jag fattar inte heller varför det inte finns fler kvinnor inom ledarroller. De förtjänar samma chans att nå sina mål som män.

Man ska inte göra skillnad på kön. Så är det bara. Behandla alla rättvist utifrån prestation, visa det med lön.

Jag är inte feminist men för ett jämställt samhälle.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har inga som helst synpunkter på förändringen. Men att hävda att man inte försöker få bort "icke önskvärt beteende" genom att straffa de som hänger sig åt det oönskade beteendet är löjligt.

Vi argumenterar om semantik nu tycker jag. Vill man bestraffa icke önskvärt beteende eller vill man ge fördelar till de som har önskat beteende? Det beror på perspektivet. Vill man att bara ena föräldern (mamman) ska vara hemma så kan den vara det i 390 dagar med ersättning och visst kan man se det som ett straff att den inte kan vara hemma i 420 (eller alla 480) dagar istället men den ena föräldern kan fortfarande vara hemma i över ett år ensam liksom. Det är bra för samhället och barnet likväl som för båda föräldrarna att pappan också är hemma med barnet och detta är ett incitament för att fördelningen ska bli mer åt det hållet.

Citat:

Det är ovanpå allt precis så enkelt att få hela ersättningen, som man skulle kunna tro. Ange fader okänd i papperna vid födseln. Helt plötsligt kan mamman stanna hemma fulla tiden, med hela ersättningen.

Jo, men är det konstigt? Om barnet endast har en förälder så ska ju inte barnet straffas (för att använda din retorik) för det genom att vara tvungen att börja på dagis tidigare eller så. För den andra föräldern finns det dock en massa nackdelar med att inte vara pappan på pappret, inte minst vid en eventuell framtida vårdnadstvist eller så.

Citat:

Man kan även ange en annan fader än den partner man har registrerad (sambo / make), exempelvis från en polygam relation. Denna biologiska fader har ingen "plikt" till pappaledighet, utan mamman kan ta ut alltihop. Dock kan hennes registrerade partner ta ut ledighet, under vissa förutsättningar.

Av skäl som kan tyckas självklara är ovanstående scenario sant för homosexuella par med. Två mammor, eller två pappor, spelar ingen roll. Den ena föräldern kan ta ut hela ledigheten, och den andra kan ta ut precis så mycket, eller lite av det som man vill.

Vad jag kan läsa mig till så stämmer inte det. Har barnet två föräldrar så är fördelningen av föräldrapenning mellan dem samma som för alla barn som har två föräldrar. Huruvida föräldrarna har samma kön eller om båda är biologiska föräldrar har inget med detta att göra. Däremot är processen förstås lite annorlunda för att få den andra att ses som förälder juridiskt.

Citat:

Och, det är inte ens fråga om piska, eller morot. Det är piska, OCH morot. Piskan är de två månaderna du inte erbjuds bidrag för överhuvudtaget. Moroten är "jämställdhetsbonus" som läggs på föräldrapenningen.

Jag vet inte vilka månader du menar, man får ersättning i totalt 480 dagar och man kan vara hemma ganska mycket mer än så utan ersättning om man vill. Jämställdhetsbonusen försvinner vid årsskiftet så den är inte så relevant längre.

Citat:

Som kuriosa. Med tvillingar (eller fler) kan samma förälder vara hemma med ersättning under hela perioden, utan att partnern tar ut någon ledighet. Detta då båda föräldrarna kan ta ut ledighet för specifikt barn. Den ena föräldern kan alltså ta ut halva tiden på det ena barnet, och resten på det andra.Den andra föräldern kan glatt gå till jobbet hela tiden. Man kan även stanna hemma båda, naturligtvis. Då gör man likadant, och får "dubbla" jämställdhetsbonusen. "Dubbla" eftersom bonusen är 50:- per barn och dag, men taket är 10500 för ett, och 15000 för två barn.

Det stämmer inte heller. Man får fler dagar att ta ut om man får tvillingar (eller trillingar osv.), dock inte dubbelt mot om man får ett barn, men de reserverade dagarna är de samma. Den ena föräldern kan fortfarande ta ut allt utom 90 dagar som är reserverade för den andra. Däremot ändras reglerna för dubbeldagar så att båda föräldrarna kan vara hemma samtidigt rätt mycket längre. Jämställdhetsbonusen dubblas dock, men den utgår ju inte om båda föräldrarna är hemma samtidigt och oavsett så är den snart borta.

Citat:

Märkligt att inte feminister vänder sig mot "jämställdhetsbonus" förresten. De flesta ensamstående föräldrar är just kvinnor, och de är redan försatta i en situation som är... orättvis. Deras partner kan inte bidra till hushållets ekonomi, och dessutom nekas men de här extrapengarna.
B!

Tja, i viss mån håller jag med. Samtidigt tycker jag att jämställdhetsbonusen är (var) en bra idé för att få samhället mer jämställt. Det bästa vore om man kunde hjälpa ensamstående föräldrar på andra sätt för att kompensera frånvaron av dessa pengar. Praktiskt så blir det svårt förstås, hur avgör man vem som är ensamstående? Att inte fylla i vem som är pappan borde inte vara tillräckligt i mina ögon. Ska en hypotetisk ensamståendepeng försvinna om man blir sambo? Kan man kräva att någon som inte är pappa till ett barn tar samma ansvar som mamman bara för att de råkar bo ihop? Svårt svårt. En insikt jag har fått sedan jag fick barn är att det måste vara extremt jobbigt att vara helt ensam med ett spädbarn med tanke på hur jobbigt vi har det som är två och har en ganska snäll bebis. Än mer så om man inte har exempelvis mor- eller farföräldrar som kan hjälpa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det är synd att man fortfarande 2016 pratar om kön. Såklart finns det skillnader mellan kvinnor och män men..

Det är fel att det finns lönemässig skillnad på kvinnor och män.
Kvinnor som söker till yrken som kräver fysisk styrka är ofta även psykiskt starka. De har även viljan att anstränga sig det där lilla extra för att inte sticka ut. Fast det gör dom ju på sätt och vis, de överpresterar.

Jag fattar inte heller varför det inte finns fler kvinnor inom ledarroller. De förtjänar samma chans att nå sina mål som män.

Man ska inte göra skillnad på kön. Så är det bara. Behandla alla rättvist utifrån prestation, visa det med lön.

Jag är inte feminist men för ett jämställt samhälle.

Tillåt mig skratta, finns det inga kvinnor på ledande positioner? Har du ens sett hur det ser ut i Sveriges kommuner nu för tiden? Frågan där handlar snarare om ifall det är kvinnor som har fler ledarroller än män. För du kan väl på riktigt inte blanda in privata näringslivet i den här diskussionen? I privata näringslivet får man den position man förtjänar oavsett kön.

Har kvinnor som söker manliga yrken alltså mer vilja att anstränga sig än män som söker samma tjänst? Du MÅSTE ju lägga fram källor på såna absurda påståenden...

Du säger att du inte är feminist, men resonerar som en. Kvinnor ska kvoteras in oavsett kompetens, istället för att låta kompetensen styra vem som får vilken position. Man FÖRTJÄNAR inte en ledarroll baserat på vad man har mellan benen, man förtjänar den genom sina prestationer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Som nybliven förälder så är dock problemet med snedfördelningen helt uppenbart. I exempelvis föräldragrupper och bland kollegor så tar kvinnorna i princip alltid ut åtminstone ett år direkt i följd medan männen sällan tar ut mycket mer än de två veckor som alla får i samband med förlossningen. Jag har exempelvis flera kollegor som tar ut föräldradagar på helgen när de jobbar på veckorna för att de inte ska försvinna vid barnets åttonde födelsedag, alltså har de inte ens tagit ut 90 dagar på 8 år. Det är skamligt och innebär att vi är långt ifrån ett jämställt land. Sen vet jag förstås att det inte alltid ser ut så och i exempelvis min bekantskapskrets så ser fördelningen helt annorlunda ut.

Anekdotisk bevisföring is the shit.

Jag har manliga kollegor som jobbar på så bra att deras fruar inte behöver jobba alls, dessa fruar lever nästan som hollywoodfruarna och spenderar hela dagarna på olika nöjen och gör precis som de själva vill.

Angående jämställt land varför ska såna som mig som väljer att ta sitt ansvar att inte skaffa barn när jorden är överbefolkad som den är, straffas med att få betala väldigt mycket ledigheter åt de som skaffar barn? Okej om staten hade sagt alla individer får 500 dagar betald semester som de får ta ut precis när de vill, där folk kan få passa sina barn, katter, datorer eller vad de vill under dessa dagar.

Det är mycket sånt här varför feminism är raka motsatsen till jämställdhet, deras mål är inte alls att behandla alla individer likadant.
Jag själv jobbar inom IT och det är nästan mer vanligt än ovanligt att ens manliga kollegor endast gör 4 dagar i veckan för att staten betalar den 5 för att de ska få ha roligt. Ni kan bara gissa om jag också skulle ha lite ledighetsdagar som jag kan plocka ut?
Jag känner för övrigt inte till en enda pappa som ej väljer att plocka ut extremt mycket ledigheter, det gäller både barnledigheter och Vab. Ja undantag som personer som äger en butik utan någon avbrytare känner jag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Tillåt mig skratta, finns det inga kvinnor på ledande positioner? Har du ens sett hur det ser ut i Sveriges kommuner nu för tiden? Frågan där handlar snarare om ifall det är kvinnor som har fler ledarroller än män. För du kan väl på riktigt inte blanda in privata näringslivet i den här diskussionen? I privata näringslivet får man den position man förtjänar oavsett kön.

Har kvinnor som söker manliga yrken alltså mer vilja att anstränga sig än män som söker samma tjänst? Du MÅSTE ju lägga fram källor på såna absurda påståenden...

Du säger att du inte är feminist, men resonerar som en. Kvinnor ska kvoteras in oavsett kompetens, istället för att låta kompetensen styra vem som får vilken position. Man FÖRTJÄNAR inte en ledarroll baserat på vad man har mellan benen, man förtjänar den genom sina prestationer.

ragekthxbye nåt eller? Chilla!:) Jag bara konstaterar hur det ser ut i den värld vi lever i.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Utan att ha läst tråden så är väl det snabba svaret att många feminister GENERALISERAR (precis på samma sätt som andra fördomsfulla grupper) t.ex: Alla män förtrycker kvinnor. Män har sett till att kvinnor har det dåligt och ingen makt, dålig lön etc.

Och som en man som INTE förtrycker kvinnor så känner man sig kränkt och förolämpad av ett sånt påstående.

Jag tror de flesta i Sverige är för jämlikhet och att man inte ska hindra kvinnor.
Att män tjänar bättre än kvinnor beror ofta på att män jobbar inom andra yrkesområden.
Sen så väljer ju kvinnor själva sina utbildningar och yrken. Tror vi hade 7 tjejer i vår klass på 120 pers. Dessa 7 har antagligen lättare att få jobb och bättre lön än mig. Detta i ett yrkesområde som starkt bidrar till Sveriges export och BNP.
Väljer man som kvinna att plugga till t.ex. journalist (som inte bidrar alls till Sveriges export och BNP) så är det individens val och inget män tvingat en till.

Personligen ogillar jag (inte hatar) feminister p.g.a. den obalanserade diskussionen och offermentaliteten.

Jag är för jämlikhet och tycker Sverige i stort är ett jämställt land. Samtidigt finns osynliga genuskrav på män som aldrig feministerna tar upp. (man ska vara en "man", ta initiativ, bjuda)

Tycker feministernas kamp i Sverige nästan blir lite löjlig, rentav onödig. Det finns däremot länder t.om. i Europa där kvinnor förtrycks på riktigt och har en lägre status som kvinna.
Där behövs den här kampen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Anekdotisk bevisföring is the shit.

Jag framställde det inte som bevis utan som observationer. Men statistiken (här eller här exempelvis) är förstås rätt tydlig också.

Pappors uttag av föräldrapenning för barn upp till 8 år ligger på 25 procent. Ser man på pappornas uttag av föräldrapenning under barnets första två levnadsår så är det betydligt lägre. För barn födda 2011 tog papporna i snitt ut 17 procent av de föräldrapenningdagar familjen använde.

Männen tar ut cirka 20 procent av föräldraledigheten. 60 procent av männen tar inte ut någon föräldraledighet alls under barnens första år.

Citat:

Jag har manliga kollegor som jobbar på så bra att deras fruar inte behöver jobba alls, dessa fruar lever nästan som hollywoodfruarna och spenderar hela dagarna på olika nöjen och gör precis som de själva vill.

Ja, och? Jag vet inte vad du vill säga med detta riktigt.

Citat:

Angående jämställt land varför ska såna som mig som väljer att ta sitt ansvar att inte skaffa barn när jorden är överbefolkad som den är, straffas med att få betala väldigt mycket ledigheter åt de som skaffar barn? Okej om staten hade sagt alla individer får 500 dagar betald semester som de får ta ut precis när de vill, där folk kan få passa sina barn, katter, datorer eller vad de vill under dessa dagar.

Du lär behöva vuxna människor som försörjer dig med skatteintäkter när du är gammal precis som alla andra. Vi behöver fler barn i Sverige för att vi ska ha någon form av socialt skyddsnät när vi är gamla, utan invandringen (som du också är väldigt emot) så hade befolkningen minskat ett bra tag nu och då hade vi fått väldiga problem i framtiden när allt färre ska försörja allt fler.

Citat:

Det är mycket sånt här varför feminism är raka motsatsen till jämställdhet, deras mål är inte alls att behandla alla individer likadant.

Det är ju precis målet med feminismen.

Citat:

Jag själv jobbar inom IT och det är nästan mer vanligt än ovanligt att ens manliga kollegor endast gör 4 dagar i veckan för att staten betalar den 5 för att de ska få ha roligt.

Som sagt har nog alla åsikter om hur skattepengar fördelas. Att låta föräldrar vara hemma med sina småbarn tycker jag är en bra investering för landet både då det innebär fler barn men också för att både barnen och föräldrarna mår bättre och presterar bättre då. Att vara hemma med sina barn är (ofta) roligt men det är också väldigt tungt till skillnad från att låta dig vara hemma och spela dator eller vad du nu tänker dig göra. Man utför också en viktig samhällssyssla genom att uppfostra sina barn.

På sikt så kommer det dock att krävas stora förändringar av ekonomin då andelen som arbetar bara kommer att minska stadigt. Jag tror att vi måste få till någon form av medborgarlön eller basinkomst, och då kan du sitta hemma och passa dina datorer hur mycket du vill, men tills dess så kommer skattepengar att läggas på saker som ger samhällsnytta som att ta hand om barn, inte sånt som inte gör det som att ta hand om katter eller datorer.

Permalänk

För att folk tror på all idioti de läser på Reddit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Pappors uttag av föräldrapenning för barn upp till 8 år ligger på 25 procent. Ser man på pappornas uttag av föräldrapenning under barnets första två levnadsår så är det betydligt lägre. För barn födda 2011 tog papporna i snitt ut 17 procent av de föräldrapenningdagar familjen använde.

Och orsaken till detta är?
Att notera är att ni förespråkar ett tvång som går emot vad majoriteten av barnfamiljer väljer göra om de själva får bestämma, så bevisbördan på att det är tvång är stor för att det ska kunna motiveras.

Skrivet av snajk:

Du lär behöva vuxna människor som försörjer dig med skatteintäkter när du är gammal precis som alla andra. Vi behöver fler barn i Sverige för att vi ska ha någon form av socialt skyddsnät när vi är gamla, utan invandringen (som du också är väldigt emot) så hade befolkningen minskat ett bra tag nu och då hade vi fått väldiga problem i framtiden när allt färre ska försörja allt fler. [/i]

Att jag är emot invandring har du fått om bakfoten, jag kan nog garantera att jag är mer för invandring än dig. Jag förespråkar slopad protektionism i alla former och fri arbetskraftsinvandring.
Med arbetskraftsinvandring syftar jag inte på att folk ska kunna leva på bidrag i 10-15 år innan de börjar att arbeta utan folk som kommer hit för att arbeta i princip dag 1.

Skrivet av snajk:

Att låta föräldrar vara hemma med sina småbarn tycker jag är en bra investering för landet både då det innebär fler barn men också för att både barnen och föräldrarna mår bättre och presterar bättre då. Att vara hemma med sina barn är (ofta) roligt men det är också väldigt tungt till skillnad från att låta dig vara hemma och spela dator eller vad du nu tänker dig göra. Man utför också en viktig samhällssyssla genom att uppfostra sina barn.[/i]

Att man utför en viktig samhällsnytta att uppfostra sina barn finns det nog ingen som säger emot, däremot finns det inga behöv att skaffa barn. Men visst kan barnpassning både vara tungt och roligt, om det bara är negativt så varför skaffa?
Min poäng är att det inte är bara negativt att stanna hemma och många gör det med glädje. Och där jag inte gillar tvånget som vissa vill införa utan att ens fråga sig om kvinnor stannar mer hemma med barn för att de själva just vill detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Utan att ha läst tråden så är väl det snabba svaret att många feminister GENERALISERAR (precis på samma sätt som andra fördomsfulla grupper) t.ex: Alla män förtrycker kvinnor. Män har sett till att kvinnor har det dåligt och ingen makt, dålig lön etc.

Och som en man som INTE förtrycker kvinnor så känner man sig kränkt och förolämpad av ett sånt påstående.

Jag tror de flesta i Sverige är för jämlikhet och att man inte ska hindra kvinnor.
Att män tjänar bättre än kvinnor beror ofta på att män jobbar inom andra yrkesområden.
Sen så väljer ju kvinnor själva sina utbildningar och yrken. Tror vi hade 7 tjejer i vår klass på 120 pers. Dessa 7 har antagligen lättare att få jobb och bättre lön än mig. Detta i ett yrkesområde som starkt bidrar till Sveriges export och BNP.
Väljer man som kvinna att plugga till t.ex. journalist (som inte bidrar alls till Sveriges export och BNP) så är det individens val och inget män tvingat en till.

Personligen ogillar jag (inte hatar) feminister p.g.a. den obalanserade diskussionen och offermentaliteten.

Jag är för jämlikhet och tycker Sverige i stort är ett jämställt land. Samtidigt finns osynliga genuskrav på män som aldrig feministerna tar upp. (man ska vara en "man", ta initiativ, bjuda)

Tycker feministernas kamp i Sverige nästan blir lite löjlig, rentav onödig. Det finns däremot länder t.om. i Europa där kvinnor förtrycks på riktigt och har en lägre status som kvinna.
Där behövs den här kampen.

Sverige är tyvärr inte ett jämlikt land än, dock är vi längre på vägen dit än många andra.

Läser du lite bakåt i tråden finns där källor till vetenskapliga undersökningar gällande detta ämne och man har en siffra på runt 5% löneskillnad på arbetsmarknaden som inte går att förklara. Omkringliggande faktorer är inräknade in den här siffran. Tittar man på en snittlön i Sverige idag skulle det betyda att män drar in ca 17 000kr mer än kvinnor varje år. Män har högre lön än kvinnor gällande i stort sett alla branscher.

Så jag vet inte riktigt om vi är klara med detta arbete i Sverige.

Sedan tycker jag inte att man ska bunta ihop alla feminister och ge dem en åsikt i den retorik man använder. De allra flesta tycker inte att alla män förtrycker kvinnor osv, som du skriver. Det finns en liten grupp som är mycket högljudd, precis som i alla grupper i samhället. Här är det viktigt att inte generalisera. En "mainstream" feminist tycker att män och kvinnor ska ha exakt samma rättigheter och skyldigheter.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Sverige är tyvärr inte ett jämlikt land än, dock är vi längre på vägen dit än många andra.

Läser du lite bakåt i tråden finns där källor till vetenskapliga undersökningar gällande detta ämne och man har en siffra på runt 5% löneskillnad på arbetsmarknaden som inte går att förklara. Omkringliggande faktorer är inräknade in den här siffran. Tittar man på en snittlön i Sverige idag skulle det betyda att män drar in ca 17 000kr mer än kvinnor varje år. Män har högre lön än kvinnor gällande i stort sett alla branscher.

Så jag vet inte riktigt om vi är klara med detta arbete i Sverige.

Sedan tycker jag inte att man ska bunta ihop alla feminister och ge dem en åsikt i den retorik man använder. De allra flesta tycker inte att alla män förtrycker kvinnor osv, som du skriver. Det finns en liten grupp som är mycket högljudd, precis som i alla grupper i samhället. Här är det viktigt att inte generalisera. En "mainstream" feminist tycker att män och kvinnor ska ha exakt samma rättigheter och skyldigheter.

Det jag försökte förklara är att det går att vrida och vända på statistik. Är urvalet läkare och sopgubbar så skulle kvinnor tjäna ca 30000kr mer i månaden enligt den studien. Man måste sätta allt inom perspektiv och realitet. Att det handlar mer om yrken snarare än kön.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det jag försökte förklara är att det går att vrida och vända på statistik. Är urvalet läkare och sopgubbar så skulle kvinnor tjäna ca 30000kr mer i månaden enligt den studien. Man måste sätta allt inom perspektiv och realitet. Att det handlar mer om yrken snarare än kön.

Det var exakt sådant man tog hänsyn till i den studien. Kvar stod man med en siffra som inte gick att förklara.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det var exakt sådant man tog hänsyn till i den studien. Kvar stod man med en siffra som inte gick att förklara.

Jag har hört om en annan studie där det visade sig att tar man med att kvinnor har bättre betyg i skolan och lättare att komma in på utbildningar faktiskt tjänar mer än män. Man kanske kan sänka kvinnors betyg i skolan för att göra det mer jämlikt?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

ragekthxbye nåt eller? Chilla!:) Jag bara konstaterar hur det ser ut i den värld vi lever i.

Möjligtvis generellt sett i vår värld, men inte i Sverige. Vilket är landet jag lever i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så nu är vi nere på den här nivån igen?

Vi ska alltså basera diskussionen på avarter till exempel och inte på samhället i stort?

Men för all del, länka till din studie så får vi se vad det tillför.

"nere på den här nivån" Är du kanske en sån person som tycker att hans egna åsikter och nivåer är värda mer än andras?

Nej det var bara för att ge ett exempel på hur det går att vrida på statistik.
Samma arbete ska ge samma lön oavsett kön tycker nog de flesta. Tjänar manliga sjuksköterskor 17000kr mer om året än kvinnliga? Skulle inte tro det.

Jag tycker diskussionen om löneskillnader sträcker sig utanför kön, men där håller inte feministerna med.

Världen är inte rättvis! Finansbranschen är den grupp som får den stora delen av kakan oavsett genus.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

"nere på den här nivån" Är du kanske en sån person som tycker att hans egna åsikter och nivåer är värda mer än andras?

Nej det var bara för att ge ett exempel på hur det går att vrida på statistik.
Samma arbete ska ge samma lön oavsett kön tycker nog de flesta. Tjänar manliga sjuksköterskor 17000kr mer om året än kvinnliga? Skulle inte tro det.

Jag tycker diskussionen om löneskillnader sträcker sig utanför kön, men där håller inte feministerna med.

Världen är inte rättvis! Finansbranschen är den grupp som får den stora delen av kakan oavsett genus.

Vill du argumentera emot en legitim undersökning är det klädsamt att presentera egen fakta för att ha något som helst bevisvärde för dina påståenden. Eller läs studien själv innan du börjar prata om att prata om vridning av statistik, då man tog speciell hänsyn till just dessa typer av faktorer.

Det är enkelt att vifta bort sådant som inte passar in i ens världsbild, men utan egna belägg blir det inte speciellt imponerande och snabbt nere på en lägre nivå gällande diskussionen i stort.

Gällande sjuksköterskor är det den enda branschen i Sverige där det är någorlunda jämlikt gällande löner, så ganska talande att det var ditt enda exempel.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti