Permalänk
Medlem

Ny dator, fast långsam =/

Tjena, köpte en ny dator i somras och den har inte riktigt levt upp till förväntningarna. Den känns aningen långsam alltså.
Min förra var betydligt mer responsiv.

Ny konfig:
MB: ASUS X99A SLI PLUS
CPU: Intel Core i7 6800K 3,4 GHz
CPU cooler: corsair h60
GPU: Nvidia GTX 970
RAM: Corsair Vengeance 32GB
HDD: WD Red 2 TB

Jag var tvungen att uppdatera BIOS för stöd för den nya CPU:n, men det gick utan problem. Nu funderar jag dock på om det är det som strular. Att det är moderkortet som är flaskhalsen. Kanske fungerar det inte så bra ändå ihop med processorn? Men problemet låter kanske mer som att det har att göra med RAM-minnena?
Hur felsöker jag detta. Är det vettigt att köra några benchmarking tool?

Jämfört med min äldre burk som startade upp på 2 röda och startade upp program väldigt snabbt, även utan SSD.

MB: ASUS P8P67 Pro
CPU: Intel Core i5 2600K
GPU: Nvidia GTX 460
RAM: 24GB

Tack för att ni läser!

Permalänk
Avstängd

HDD: WD Red 2 TB <--- det där är en lagringsdisk , designad för raid lagring i nätverk till exempel..... du kan nog räkna med en minut uppstart med den disken.
SSD är det som gäller för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geuse:

Tjena, köpte en ny dator i somras och den har inte riktigt levt upp till förväntningarna. Den känns aningen långsam alltså.
Min förra var betydligt mer responsiv.

Ny konfig:
MB: MBX99A SLI PLUS
CPU: Intel Core i7 6800K 3,4 GHz
CPU cooler: corsair h60
GPU: Nvidia GTX 970
RAM: Corsair Vengeance 32GB
HDD: WD Red 2 TB

Jag var tvungen att uppdatera BIOS för stöd för den nya CPU:n, men det gick utan problem. Nu funderar jag dock på om det är det som strular. Att det är moderkortet som är flaskhalsen. Kanske fungerar det inte så bra ändå ihop med processorn? Men problemet låter kanske mer som att det har att göra med RAM-minnena?
Hur felsöker jag detta. Är det vettigt att köra några benchmarking tool?

Jämfört med min äldre burk som startade upp på 2 röda och startade upp program väldigt snabbt, även utan SSD.

MB: ASUS P8P67 Pro
CPU: Intel Core i5 2600K
GPU: Nvidia GTX 460
RAM: 24GB

Tack för att ni läser!

5400 rpm's OS disk klart den är seg som sirap då! som talaren ovan köp en SSD!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ojsan, tror jag gjort ett misstag. Kanske inte stämmer ändå. Måste kontrollera och återkomma, men jag tror att jag har windows på en annan disk nämligen. Men ska dubbelkolla. Idiotiskt annars om jag missat en sådan vital del!! *skäms*

Tack för SSD-länken
Beställde just den faktiskt för en timme sedan. Innan jag såg inlägget!

Permalänk
Medlem

Ok, hade inte full koll. Märkligt att jag glömmer så lätt.
Jag har iaf en WDC Blue för OS och Red för lagring.
Exakt dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geuse:

Ok, hade inte full koll. Märkligt att jag glömmer så lätt.
Jag har iaf en WDC Blue för OS och Red för lagring.
Exakt dessa.

http://thumbs.ebaystatic.com/images/g/NfcAAOSwTA9X7dYw/s-l225.jpg

http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/msadxsRQYRR9N6RorBKewGQ.jpg

En SSD för OS kommer göra stor skillnad

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

X99 är "workstation" modell av moderkort, det finns fler funktioner på ett sådnat kort än på ditt gamla moderkort.
Dvs fler funktioner fler tester som körs när datorn startar, en större checklista helt enkelt.
Även med SSD kommer den förmodligen vara långsammare än din gamla i uppstart, men det är att räkna med.

Permalänk
Medlem

@Meega: Ok, också missat det.

Men uppstarten är ok. Jag tycker det tar bara så lång tid att exekvera program. Står och tuggar innan Windows är färdig med sina processer.

Permalänk
Medlem

Det är disken som är boven. Processorn står och idlar (väntar) på att disken skall reagera. Även om du inte jobbar med något diskintensivt, så används disken som cacheminne för windows. En snabb systemdisk (SSD) är ett måste idag. Även om du inte har något annat än Windows på den.

Permalänk
Medlem

Köp en SSD. Förstår inte varför du lägger ned så mycket pengar på datorkomponenter, men struntar i det "viktigaste".

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag märker bara stor skillnad mellan min nuvarande och förra. Använder samma disk som då. Beställt en ny SSD. Hade en som till min förra dator, men de var dyra som fan så då fick jag nöja mig med 60 GB. Det räckte inte länge till mina behov och därefter har jag alltså kört med denna HDD:n som j ag anvander nu.

Skickades från m.sweclockers.com