Permalänk
Medlem

Samsung ksX005, 55, 60 eller 65

Svåra tider, dags att bestämma sig inför Black Friday.
Har besökt HiFi klubben idag för att bilda mig en uppfattning kring modell och storlek.
Samt lite frågor jag hade.

Har varit inställd på ks8005 55 tum.
Dels pga att jag hört att bakstycket släpper på 7005, samt att om jag inte hönger den på väggen så passar stativet på 8005 bättre än 7005.
Jag frågade försäljaren om skillnaden rent teknikmässigt mellan 7005 och 8005, fick inte direkt något svar.
Någon som vet?
Det skiljer 1000 kronor mellan modellerna.
7005 finns i 60 tum vilket 8005 inte gör, båda finns dock i 65 tum.
Jag kommer sitta ca 3 meter från tvn, väggen är ca 2 meter bred, så det finns möjlighet att hänga upp den.
Det tror jag krävs om jag skaffar en Sonos Playbar, vilket jag troligen gör, samt 2 Play 1:or.
Då till min nästa fråga, som försäljaren inte heller kunde svara på.
Jag har läst på forum att vissa Tv modeller inte släpper genom Surround beroende på vilken källa man spelar från, du får stereo istället för surround.
Någon som hört något om detta?
Kan varit tidigare modeller jag läst detta kring.

Så, är 65 tum för stort på ett 3 meters avstånd?
55, 60, eller 65 tum?
Är det värt att betala det extra rent teknikmässigt för en 8005?

Någon av dessa modeller kan ju dyka med bra pris i helgen.

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite på TV-aparater jag med.
Inte värt att ta 8005 över 7005, ska vara så gott som samma bildkvalité.
Har varit i flera butiker och kollat, bakstycket släpper på alla deras ks-modeller, menar inte att det släppt på varenda TV men det verkar inte spela någon roll vilken modell det är. Många som jag sett med löst bakstycke.

Har ungefär samma avstånd som du, och jag har varit inne på 65".

Tänkte också hålla utkik nu på black friday, kommer inte något väldigt bra så väntar jag på mellandagarna eller eventuellt januari, känner inte att det är så brottom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi sitter 3 meter ifrån våran 65-tummare och jag kan säga att det är hur lugnt som helst.. Jag kan utan tvekan tänka mig gå upp till 70-75 tum

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Angående pass through Dolby digital,
hittade denna imorse;
http://www.rtings.com/tv/tests/inputs/5-1-surround-audio-pass...

Har fortfarande beslutsångest kring 7005/8005.
Lutar lite mer åt 60 eller 65 tum nu dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är själv intresserad av 7005:an. Vad menar ni med att bakstycket släpper? Det låter inte så roligt!

Permalänk
Bildexpert 📺

Årets Samsungmodeller är lite oförtjänt plastiga – bokstavligen talat och baksidan kan göra det svårt att montera stativet. Särskilt på de böjda modellerna. Ett exemplar jag kört krävde tre personer för att montera stativet. Jag skruvade skruv och de andra höll plasten på plats.

Utöver det rapporteras det om dåliga batchar där limningen släpper runt kanten om själva panelen. Inget som påverkar funktion och bild men ovärt den kvalitetsklass som KS-modellerna ska höra till.

Permalänk
Medlem

3 personer för att montera ett stativ?
Då har inte tillverkaren lyckats särskilt väl.

Har lite funderingar på just curved, är det något bra?
Hur är det att hänga en sådan på vägg?

Ju mer jag funderar ju fler alternativ har jag 😐

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kör med 60 tum KS7005, haft den sen juli och är skapligt nöjd. Bra bild som satan när man har bra källa. Något negativt är att Samsung tagit bort Eurosport player appen från deras appstore. De håller dock på att utveckla en ny version så hoppas den löser problemen man hört andra pratat om.
Något jag märkt är att Plex appen i ks7005 har lite små buggar, måste ibland tvinga avstängning (tar dock bara 5 sek så är den igång igen).

Curved skulle jag hålla mig undan från, en tillverkare har redan slutat göra dem läste jag någonstans.

Permalänk
Medlem

Vet någon om det finns någon bra inställnings/kalibrerings guide?
Måste man ha rätt verktyg/instrument för att göra en kalibrering?, behövs det göras?
Eller räcker det att göra en inställning i menyerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Vet någon om det finns någon bra inställnings/kalibrerings guide?
Måste man ha rätt verktyg/instrument för att göra en kalibrering?, behövs det göras?
Eller räcker det att göra en inställning i menyerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Här är nog en vettig artikel för att kalibrera skärmen : http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks8000/settings

Hoppas för övrigt det kommer en 10-15% prissänkning på 7005/8005 tills mellandagarna... Då öppnar jag plånboken och byter ut min gamla plasma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneln:

Här är nog en vettig artikel för att kalibrera skärmen : http://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks8000/settings

Hoppas för övrigt det kommer en 10-15% prissänkning på 7005/8005 tills mellandagarna... Då öppnar jag plånboken och byter ut min gamla plasma.

Denna länken har jag kikat på tidigare tror, 8000 är 7000 här va?
Om det är en US site.

Men, har läst att användare har gjort en mer avancerad kalibrering med olika verktyg, kanske inte behövs?

Hoppas också på en rejäl pris sänkning imorgon.
Men räknar inte med det, om inte så väntar jag tills mellandagarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike73:

Denna länken har jag kikat på tidigare tror, 8000 är 7000 här va?
Om det är en US site.

Men, har läst att användare har gjort en mer avancerad kalibrering med olika verktyg, kanske inte behövs?

Hoppas också på en rejäl pris sänkning imorgon.
Men räknar inte med det, om inte så väntar jag tills mellandagarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, 8000 är 7000 serien i Europa. Jag tänker väl personligen att en sån kalibrering räcker för de flesta... Är ju självklart så att man får justera beroende på hur sina ljusförhållanden är, och sen tillkommer personliga preferenser.

Slog till direkt nu när Webhallen säljer KS7005 på 60 tum för 11000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneln:

Ja, 8000 är 7000 serien i Europa. Jag tänker väl personligen att en sån kalibrering räcker för de flesta... Är ju självklart så att man får justera beroende på hur sina ljusförhållanden är, och sen tillkommer personliga preferenser.

Slog till direkt nu när Webhallen säljer KS7005 på 60 tum för 11000.

Även jag slog till på 60 tummaren! ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[quote postid="16506938" userid="226575" name="twk"]
Även jag slog till på 60 tummaren! ☺️

Såg det också, varför är 60 tummaren billigare än 55 tummaren.
Titta på hifiklubben, de har inte rea på någon av dessa, 60 tummaren är en 1000 lapp billigare, undra varför???

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[quote postid="16508620" userid="248770" name="Mike73"]
[quote postid="16506938" userid="226575" name="twk"]
Även jag slog till på 60 tummaren! ☺️

Såg det också, varför är 60 tummaren billigare än 55 tummaren.
Titta på hifiklubben, de har inte rea på någon av dessa, 60 tummaren är en 1000 lapp billigare, undra varför???

Edit
Hittade följande på rtings;
We've received a report that the 60" (UN60KS8000) has version EA01, with a narrower viewing angle. The 60" also has a different bezel that is thicker

Edit2
Verkar slut för 11000 på webhallen, men siba har den för 11000 med fri hemleverans 😀.

Ska fundera lite till, prata med hifiklubben i eftermiddag, köpa vesa fäste där om jag bestämmer mig för att slå till på denna.

Skickades från m.sweclockers.com