Löneökning innan facket förhandlat klart.

Permalänk

Löneökning innan facket förhandlat klart.

Ni verkar ju ha koll på det mesta i detta forum.

Jag förhandlade min lön med min arbetsgivare i April/Maj nån gång och fick en ökning på 8%, yaay, och allt var frid och fröjd.

Men.

När facket hade förhandlat klart, nu i augusti-september nån gång, så uteblev min löneökning från dom.
När jag tog upp det med min chef sa hon att hon hade sagt, vilket ej är sant, att min löneökning var istället för den "centrala" som skulle komma senare så jag slapp vänta.

Det jag vill veta nu, är detta ens lagligt att öka lönen innan facket förhandlat klart för att minska ner ökningen som arbetsgivaren behöver göra?

Är tyvärr ej med i facket och dom säger bara att man skall bli medlem så svarar dom gärna på mina frågor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

När jag tog upp det med min chef sa hon att hon hade sagt, vilket ej är sant, att min löneökning var istället för den "centrala" som skulle komma senare så jag slapp vänta.

Det jag vill veta nu, är detta ens lagligt att öka lönen innan facket förhandlat klart för att minska ner ökningen som arbetsgivaren behöver göra?

Är tyvärr ej med i facket och dom säger bara att man skall bli medlem så svarar dom gärna på mina frågor.

Rätt eller fel vet jag inte direkt.
Men jag vet detta; Du kan inte både äta kakan och behålla den.

Tyvärr inte medlem? Inte särskilt svårt att bli betalande medlem.

Om jag personligen nu vore med i facket och betalar en viss % av min månadslön till facket så är det inte rätt att icke betalande medlemmar ska snylta på andras bekostnad.

Fördelarna som facket ger betalande medlemmar bör alltså inte gälla dig.
Arbetsgivaren ska dock följa lagar och regler.

Permalänk
Medlem

@Fiskenlars: Har du skriftligt på höjningen på 8%?

Edit: Nevermind, missförstod dig, trodde du menade att du först fått besked om 8% och sen fått nåt helt annat, men insåg nu att du alltså fått en löneförhöjning på 8% och då verkar ju allt vara korrekt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Du är ej med i facket men vill ha deras hjälp med löneförhandling? Öhh
Svaret på din fråga är att ja du kan löneförhandla själv och få bättre lön än avtalet men du kan ju inte både förhandla till dig 1000:- mer i lön OCH få sedvanlig löneökning. Löneökningen gäller från april och är facken sena med förhandlingarna får man retroaktivt för de månader som släpar.
Antingen förhandlar man själv eller nöjer sig med de som avtalet på arbetsplatsen säger.
Du har ju förhandlat fram vad jag förstår mer än va facket lyckats med så va nöjd.
Har du lyckats förhandla till dig mindre än vad facket säger så bad luck.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du skrivit på för avtal med arbetsgivaren ? Det finns mängder med oseriösa arbetsgivare så kolla vad det står i era avtal och har du inga skriftliga avtal så borde du nog gå med i facket så du kan få hjälp för är det ord mot ord lär det bli svårt för dig och ska du stämma arbetsgivaren så lär det bli dyrt och ta tid.
Saknas det kollektivavtal hos arbetsgivaren och du inte heller är med i facket så saknar du lagstöd för vilken lön som gäller, du saknar nog även försäkringar och tjänstepension, semesterersättning och kanske annat för det brukar hänga ihop med den typen av arbetsgivare att de även skiter i sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Inom industri brukar ökningen vara runt 5% per år. Har TS förhandlat fram 8% så är de bättre än vad facket förhandlar fram i ökning. Sen beror de naturligtvis på vad utgångslönen är och om man följer reglerna där. Men utan fack får man kolla upp och bråka själv om man är missnöjd.

Facken brukar bli väldigt tvära om man ringer och ber om råd när man inte är medlem. hehe. Som om man vill få ut på bilförsäkringen när man inte har någon typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Det jag vill veta nu, är detta ens lagligt att öka lönen innan facket förhandlat klart för att minska ner ökningen som arbetsgivaren behöver göra?

Du och företaget kan förhandla när som helst. Är du inte fackansluten har facket ingen rätt att förhandla åt dig, men däremot erbjuder många företag löneförhöjning till alla anställda utifrån vad dom förhandlat med facket eftersom det är enklast. Om du sen accepterar det eller inte är upp till dig, men kort om att säga upp dig så har du har du inget att sätta emot.

Skrivet av Fiskenlars:

Är tyvärr ej med i facket och dom säger bara att man skall bli medlem så svarar dom gärna på mina frågor.

Facket finns till för medlemmarnas bästa. Väljer du att inte vara med så lägger dom inte två strån i kors för dig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Jag förhandlade min lön med min arbetsgivare i April/Maj nån gång och fick en ökning på 8%, yaay, och allt var frid och fröjd.

Men.

När facket hade förhandlat klart, nu i augusti-september nån gång, så uteblev min löneökning från dom.

Skämtar du eller är det ditt första jobb?

Förutom att fackens löneförhandlingar så gott som alltid är helt värdelösa och att du redan fått mer än dubbelt av typisk löneökning för kollektivanställda, så betalar du dessutom ingen fackavgift och får ut ett betydligt större netto än fackanslutna. Hur kan du ens inbilla dig att du har rätt till flera löneökningar?

Permalänk
Medlem

Fick 8% och vill ha facklig ökning också Ungdomen i dag alltså
Lönen förhandlas en gång per år, om inte någonting händer utom det vanliga.. Som regel kommer den täcka inflationen, typ 3%.

Jag fick 9% i ökning för några år sedan, men då tog jag båda CCNP och CCDP inom ett halvår. Annars så blir det typ 2.5-3%

Bytte jobb nyligen och då gick jag upp 25%. 10 års erfarenhet.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skämtar du eller är det ditt första jobb?

Förutom att fackens löneförhandlingar så gott som alltid är helt värdelösa och att du redan fått mer än dubbelt av typisk löneökning för kollektivanställda, så betalar du dessutom ingen fackavgift och får ut ett betydligt större netto än fackanslutna. Hur kan du ens inbilla dig att du har rätt till flera löneökningar?

Ja, precis så jag menar också.

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Fick 8% och vill ha facklig ökning också Ungdomen i dag alltså

Vill och vill.

Undrar ju bara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är väl iofs rätt, man har väl normal högre löneförhöjningar i början av karriären, medan man mot slutet knappt kompenseras för inflationen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Skall väl förtydliga det här lite.

Skriver väl egentligen för det är min kollega som har stora bekymmer med denna lösning som min chef har gjort.

Jag är inte på något sätt missnöjd med att jag lyckades öka med 8% men han fick en ökning på 1.8% eller om det nu var 2% vilket är lägre än det kollektivavtalet ökade med.

Okej som jag förstår er alla rätt så har jag ej rätt till den ökning som dom kommit fram till, min chef å kollektivavtalsnubbarna, då jag redan fått en ökning på 8% för att komma upp i den lön jag känner jag kan leva med för det jobb jag gör?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är väl iofs rätt, man har väl normal högre löneförhöjningar i början av karriären, medan man mot slutet knappt kompenseras för inflationen.

Är ju dock hyfsat ny på arbetsmarknaden.

Jobbat på det här jobbet i 3 år nu.

Men la mig lite lågt i ingångslön för jag var osäker men har märkt i efterhand genom att prata med folk som också är bilmekaniker att jag låg lite i underkant och ville justera upp det hela så jag hamnade i "sync" så att säga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom du inte är med i facket så har du inte rätt till någon löneökning alls. Du kan förhandla din lön varje dag om du så vill det men arbetsgivaren behöver inte öka din lön men arbetsgivaren kan också öka den hur många gånger som helst på ett år. Det finns ingen lag om löneökning ska ske eller hur många gånger per år den kan ske men facket gör det enkelt för arbetsgivare och arbetstagare och förhandlar fram i stort samma ökning för alla anställda om det går bra för företaget.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Är ju dock hyfsat ny på arbetsmarknaden.

Jobbat på det här jobbet i 3 år nu.

Men la mig lite lågt i ingångslön för jag var osäker men har märkt i efterhand genom att prata med folk som också är bilmekaniker att jag låg lite i underkant och ville justera upp det hela så jag hamnade i "sync" så att säga.

Ja, som jag skrev är 8 % löneökning är rätt bra. Man de beror ju på om man följer lagarna med ingångslöner, semesterersättningar, övertid, komptid osv. Hade du bara till exempel 10000:- i månaden så är 8% inge bra. Gå med i facket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Skall väl förtydliga det här lite.

Skriver väl egentligen för det är min kollega som har stora bekymmer med denna lösning som min chef har gjort.

Jag är inte på något sätt missnöjd med att jag lyckades öka med 8% men han fick en ökning på 1.8% eller om det nu var 2% vilket är lägre än det kollektivavtalet ökade med.

Att fack och arbetsgivare kommer överens om en procentsats betyder inte att alla har rätt att få just den summan, det betyder att den sammanlagda löneökningen inom företaget motsvarar dessa procent av den totala lönesumman. Vanligen fördelar cheferna denna summa någotsånär jämt mellan arbetstagarna men det kan också bli så att man tar en större del till någon som halkat efter eller kommit in för lågt. Procentsatsen är ett genomsnitt över avtalsområdet/arbetsplatsen, inte någon garanti att varje person får lika mycket. Det är inte ens en garanti för att en person får något alls.

Om din kollega får en mindre löneökning än andra betyder det att chefen inte är helt nöjd med hans prestation. Är han inte nöjd med det beslutet har han rätt att begära en skriftlig motivering av chefen för att kunna bättra sig till nästa år. Han bör också prata med sin lokala representant för att få råd.

Skrivet av Fiskenlars:

Okej som jag förstår er alla rätt så har jag ej rätt till den ökning som dom kommit fram till, min chef å kollektivavtalsnubbarna, då jag redan fått en ökning på 8% för att komma upp i den lön jag känner jag kan leva med för det jobb jag gör?

Korrekt. Som icke-ansluten har du förhandlat din egen lön och facket förhandlar för sina medlemmar. Vanligen spiller fackets avtal över på de som inte är anslutna men det är inget tvång, arbetsgivaren kan välja att ge mer eller mindre till dem.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Löneförhandlingen du hade tidigare utgår från den lön du hade vid förhandlingstillfället (om inget annat sagts). Du får 8% högre lön än vad du hade då, vilket är både rätt och rimligt.

Gå med i facket om du är socialdemokrat, annars kan du passa på det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Ett kollektivavtal anger minsta ökningen en anställd ska ha. Fick du mer, grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Ett kollektivavtal anger minsta ökningen en anställd ska ha. Fick du mer, grattis!

Nej. Procentsatsen är ingen garanti för att varje medarbetare får minst så mycket. Så här skriver Unionen (mina understrykningar):

Skrivet av Unionen:

Löneökningsutrymme ( Lönepott) - Löneökningsutrymmet uttrycks i de flesta löneavtal i form av en procentsats som beräknas på summan av alla Unionens medlemmars fasta kontanta löner. Alla som omfattas av löneförhandlingen bidrar till lönepotten. Beräkningen av storleken på löneökningsutrymmet säger inget om hur stor din individuella löneökning ska vara. Alla centrala löneavtal tillåter att löneökningsutrymmet kan vara större än vad som anges i avtalet - dock inte lägre. Potten fördelas individuellt, vilket innebär att några får en större del av potten och andra mindre.

Lönepott: Fastställd summa som arbetsgivaren har att fördela på lönehöjningar. Pottens storlek anges i löneavtalet i form av en procentsats som används för att beräkna potten. Potten beräknas på den fasta kontanta lönesumman för de tjänstemännen som omfattas av löneförhandlingen. Potten fördelas ofta individuellt, vilket innebär att en del får en större del av potten och andra mindre.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Inom industri brukar ökningen vara runt 5% per år.

Vilken industri jobbar du i? Har varit runt 2% i många år nu.

Skrivet av WEBRUNNER:

Ja, som jag skrev är 8 % löneökning är rätt bra. Man de beror ju på om man följer lagarna med ingångslöner, semesterersättningar, övertid, komptid osv. Hade du bara till exempel 10000:- i månaden så är 8% inge bra. Gå med i facket?

Finns ingen lag om ingångslön. Det kan däremot finnas en lägsta lön i kollektivavtalet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vilken industri jobbar du i? Har varit runt 2% i många år nu.

Finns ingen lag om ingångslön. Det kan däremot finnas en lägsta lön i kollektivavtalet.

Lägsta lön i kollektivavtalet är vad jag menade. Uttryckte mig fel.

Permalänk
Medlem

@Fiskenlars:

Det är inte ovanligt att man gör på det sättet. Arbetsgivaren har i det här fallet gett dig en löneökning som är markant högre än genomsnittet, förmodligen i syfte att rätta till en "felaktig" lön i arbetsgivarens ögon. Om din ökning skulle räknas med i "potten" så hade det gått ut över de övriga, vilket facket förmodligen gärna undviker.

Däremot så har det uppenbarligen blivit något fel i kommunikationen, då du uppfattat det som att du skulle få 8%´+ att du skulle ingå i den ordinarie lönerevisionen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Inaktiv

Fackens lönekarteller eller annan kartellbildning är väl inget lagkrav att följa? Självklart kan de som har bildat kartellen bli lite sura om någon bryter emot den, men det är allt. Visst arg pöbel är ej att leka med.

Så är man ej med i facket har deras anställda arbetsvillkor och löner inget med en att göra, det är inte på något sätt olagligt att ha helt andra villkor, mer än att facket kanske inte gillar detta. För om det finns en duktig arbetare på arbetsplatsen som jobbar för en viss låg lön, så tvingar detta indirekt alla andra arbetare på arbetsplatsen sluta lata sig och anstränga sig också.

Så TS eller TS polare ska inte göra något alls, det ni dock kan fråga er är varför ni er är med i facket så ni kan koppla av på arbetsplatsen som de andra utan att behöva vara rädd om jobbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fackens lönekarteller eller annan kartellbildning är väl inget lagkrav att följa? Självklart kan de som har bildat kartellen bli lite sura om någon bryter emot den, men det är allt. Visst arg pöbel är ej att leka med.

Så är man ej med i facket har deras anställda arbetsvillkor och löner inget med en att göra, det är inte på något sätt olagligt att ha helt andra villkor, mer än att facket kanske inte gillar detta. För om det finns en duktig arbetare på arbetsplatsen som jobbar för en viss låg lön, så tvingar detta indirekt alla andra arbetare på arbetsplatsen sluta lata sig och anstränga sig också.

Så TS eller TS polare ska inte göra något alls, det ni dock kan fråga er är varför ni er är med i facket så ni kan koppla av på arbetsplatsen som de andra utan att behöva vara rädd om jobbet?

Kollektivavtalen har allt som oftast en normerande verkan vad det gäller anställningsavtalen. Att som arbetsgivare ha flera avtal gällande för samma arbetsområde må vara ett sätt att trissa upp facket, men det är också ett bra sätt att åka på Viten från AD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskenlars:

Skall väl förtydliga det här lite.

Skriver väl egentligen för det är min kollega som har stora bekymmer med denna lösning som min chef har gjort.

Jag är inte på något sätt missnöjd med att jag lyckades öka med 8% men han fick en ökning på 1.8% eller om det nu var 2% vilket är lägre än det kollektivavtalet ökade med.

Okej som jag förstår er alla rätt så har jag ej rätt till den ökning som dom kommit fram till, min chef å kollektivavtalsnubbarna, då jag redan fått en ökning på 8% för att komma upp i den lön jag känner jag kan leva med för det jobb jag gör?

Är din kollega med i facket?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.