Testpilot: MSI B150M Mortar

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: MSI B150M Mortar

Överklockning är inte för alla. Testpiloten David "DavidtheDoom" Kvist sätter tänderna i MSI B150M Mortar, som skippar överklockningsstödet för att pressa priset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra recension! Konstigt att man inte kan ha M2 lagrings enheter

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: Jag ser det som att har man råd med M2 har man råd och tar Z170

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Tycker David "DavidtheDoom" Kvist Passade mycket bra på video och förklarade klart och tydligt, hade gärna sett han göra flera recensioner ;).

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem

Jag har den Z versionen av detta kort... Fungera utmärkt till klockningen

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Trevligt med recensioner av annat än high-end komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2Andy:

Tycker David "DavidtheDoom" Kvist Passade mycket bra på video och förklarade klart och tydligt, hade gärna sett han göra flera recensioner ;).

Kan bara hålla med!

Swec borde anställa killen, då han är en naturbegåvning när det gäller videorecensioner!
Talar tydligt och klart, och har en "kameranärvaro" som passar jättebra.

Fast jag undrar om @DavidtheDoom har installerat UltraMon på sin dator/multiskärmsrigg
Det där kan ju bli så mycket snyggare än " tre lika fönster"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på sidospår.
alla är inte för överklockning nej men förr då var överclockning som var snäll mot plånboken, idag måste man köpa det dyrare för att kunna överclocka

För övrigt, bra recension

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Haha fick bara ett sug av att se fler videor med denna killen! Helt sjukt hur bra han gör sig framför kameran. En väldigt bra video innehållsmässigt, sjukt bra förklarat och hemtrevlig på nått vis!

Permalänk
SpelClockers

oh ett modermodem

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Inaktiv

Folket vill se NVMe!

Permalänk
Medlem

Kollade prisjakt och gjorde denna jämförelse:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3316692,3348766

B150 Mortar verkar vara ett av de dyrare B150-korten och Z170A-Pro ett av de billigare Z170-korten (dryga hundralappen dyrare). Har själv inte överklockat på många år så jag gillar tanken att pruta på chipset om man ändå inte ska överklocka så det är en bra tanke att då istället välja ett av de dyrare B150 istället för ett billigt Z170.

Hur är det med virtualiseringsstöd? Misstänker att B150 inte bör ha några begränsningar jämfört med Z170. Kanske mer är processorn som bestämmer detta?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@S2Andy
@Molotov
@TheFlyingFin

Man tackar för de värmande orden! Bara detta gör ju att jag vill göra nästa video bättre!

Skrivet av darrenj:

Jag har den Z versionen av detta kort... Fungera utmärkt till klockningen

Kul att höra, Arsenal-serien (Bazooka, Grenade, Mortar och Tomahawk) verkar vara rätt genomtänkta och kul då att även styrkretsarna som stödjer överklockning likaså är med i leken.

Skrivet av Sekatorur:

Trevligt med recensioner av annat än high-end komponenter.

Tycker absolut det är skoj att Tillverkarna ställer upp med lite "wildcards". Det är inte alls samma exponering för instegsmodeller och mellanstegsmodeller som toppmodellerna.

Skrivet av skog1s:

Kan bara hålla med!

Swec borde anställa killen, då han är en naturbegåvning när det gäller videorecensioner!
Talar tydligt och klart, och har en "kameranärvaro" som passar jättebra.

Fast jag undrar om @DavidtheDoom har installerat UltraMon på sin dator/multiskärmsrigg
Det där kan ju bli så mycket snyggare än " tre lika fönster"

Jag har inte UltraMon. Men vad gör det. Det är inte jag som tittar på mina skärmar.
Dock blir det lite bökigare att fixa schyssta bilder då det finns rättigheter att bejaka och dylikt när man skapar material och spelar in med skärmarna igång bakom sig.

Du gav mig dock precis idén att köra med mina egna produktfoton från recensionerna som bakgrund. Kanske tom rullandes när jag kör videorecension för samma produkt! Jäklar du, nu är vi igång!

Skrivet av Grabbengrå:

oh ett modermodem

*Radiopratare Anno 1950*
Då har vi kommit till signalkällan i maskineriet. Lilla Olle har hittat felkällan på modermodemet, ett vakuumrör har gått sönder och måste bytas ut.

Skrivet av ronnylov:

Kollade prisjakt och gjorde denna jämförelse:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3316692,3348766

B150 Mortar verkar vara ett av de dyrare B150-korten och Z170A-Pro ett av de billigare Z170-korten (dryga hundralappen dyrare). Har själv inte överklockat på många år så jag gillar tanken att pruta på chipset om man ändå inte ska överklocka så det är en bra tanke att då istället välja ett av de dyrare B150 istället för ett billigt Z170.

Hur är det med virtualiseringsstöd? Misstänker att B150 inte bör ha några begränsningar jämfört med Z170. Kanske mer är processorn som bestämmer detta?

Att bara köpa ett moderkort för att det har stöd för överklockning fast man kanske har noll intresse av det känns ju lite tokigt som du säger. Sedan får man ju galen prestande per krona om man tittar på t ex en i5 6500 + detta moderkortet istället för en 6600k och ett Z170 om man inte överklockar ändå.
När man kommer till kritan skall man nog kika på vad som ger mest för användaren i sig och då är ju inte Överklockningsstöd något självklart val varje gång.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Dioder på kortet som lyser rött... Är det bara jag som tycker det känns som att köpa en bil som har en instrumentbräda med blinkande fake-varningar?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

@Herr Kantarell: Jag ser det som att har man råd med M2 har man råd och tar Z170

M2 blir billigare och standard inom en rätt snar framtid?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag som jobbat med ESD i massor av år ryser när jag ser någon sitta med fingrarna rätt över känsliga komponenter och utan något som helst skydd i form av tex avledande handledsband. Shame on you!

/ B

Permalänk
Avstängd

Tycker det stämmer bra och ett bra test och är enklare kort men idag då cpu kraft inte är så viktig för ett enklare gaming system passar sånna här kort rätt bra men man kan tjäna nån hundring och få nästan samma med h110 med om det är så

Förstod att nån skulle gnälla om esd det var min första tanke när jag såg videon men dom som skruvar mycket datorer brukar oftast inte vara så noga med dom och jag har nog byggt ett par hundra och haft test moderkort man tagit i 200 gånger vid olika tillfällen som överlevt utan esd skydd och vist kan det vara bra men inget som tar ner en review

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Men jag tycker att MSI övervaknings/klocknings software: Command Center, Gaming app et al är rätt förvirrande. De trolla bort varandra ibland.

Och Mortar Z kortat lovade fina röda backgrunds LED slinga. De syns inte alls!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jaeflar vad mysig den här var. Bra framfört, tydligt talat och informationsrik för att vara en så pass kort video. Kul att se fler testpiloter~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Jag som jobbat med ESD i massor av år ryser när jag ser någon sitta med fingrarna rätt över känsliga komponenter och utan något som helst skydd i form av tex avledande handledsband. Shame on you!

/ B

Ta en titt på i princip varenda fredagspanel där de pratar om något grafikkort om du vill rysa lite till

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb