AMD Zen "Summit Ridge" från 2 500 kronor

Permalänk
Medlem

Kommer förmodligen inte överge Intel men vore kul att få lite konkurrens så att man kan köpa till bättre pris

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

@TurboFreak68: Jag är inte personen du citerade.

Ja, AMD har tagit fram många bra saker, problemet är att dom har stagnerat i CPU prestanda dom senaste 6 åren. (sidetrack: och har inte resurserna kvar för att tävla i GPU racet heller). Att dom tar fram ny teknik är fantastiskt och ett måste för att dom ska överleva men vi kan ju inte glömma bort att det är en CPU dom försöker sälja i grund och botten.

Ifall vi tar och kollar på IPC testerna som sweclockers gjorde inför Skylake släppet som exempel: http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Vad har dom gjort sedan Phenom II som kan klassas som en "lyckad" implementation sett till att dom faktiskt lyckas sälja en processor pga prestandan? Det är antingen av pris/prestanda anledningen eller för att man vill ha några extra hästar i den integrerade grafikdelen.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att hålla alla tummar man kan få tag på. Min avatar börjar känna sig lite ensam och min 2500k lär nog inte hänga med hur länge till som helst så ett nytt system från AMD nästa vår hade suttit fint :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Har AMD gått och blivit Intel/Nvidia-wannabes med sina namnscheman? Först Radeon R3/R5/R7/R9 --> Radeon RX (Nvidia GTX?). Nu SR3/SR5/SR7 (Intel i3/i5/i7?). Seriöst AMD. Bara för att ni har en kass pr-avdelning betyder det inte att det löser sig för att ni kopierar andra.

Fast intel har ju kopierat Audi :). A3, A4, A5, A6 osv.

Man snor ju från dom bästa!

Från början hoppade man vartannat number så man kunde trycka in en produkt imellan om marknaden skulle behöva det. Nu så blev det inte så bara.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Problemet är väl också att tillverkarna har en tendens att inte hålla sina namnscheman då dom är kåta på re-brands

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WIRN:

AMDs aktie gick upp rätt bra i går och i dag. Antar att detta har något med saken att göra

Nej, det har det inte. Det var Googles avtal med deras användande av Firepro-GPUer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Hoppas verkligen på en CPU med 4 kärnor och 8 trådar för det priset. Då är jag redo att lämna det enkeltrådade träsket!

Hoppas att inte energiförbrukningen drar iväg bara, vill ha den i ett kompakt chassi.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Lutar åt en komplett AMD burk till nästa år med Zen o Vega tillsammans!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TurboFreak68:

Vad menar du nu? AMD´s gamla prollar har ju en sjuuuuuk överklockning och innehar fortfarande världsrekord som inte ens Intel slår??

FX-8370 4.0GHz/4.3GHz överklockad till 8.7GHz (finns ingen Intel som går över 8GHz ännu).

http://www.kitguru.net/components/cpu/anton-shilov/unannounce...

Så det borde finnas en viss potential att de går att överklocka men tänk på att detta är en helt ny arkitektur mot Bulldozer.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5cffyt/newish_details_a...

Jag menar rimlig överklockning, dvs vad gemene man kan uppnå med en luftkylare.
i7 7700K kommer ha en TDP på 95W som skall kylas i stock-utförande i hela 4.5GHz, jag tvivlar på att det kommer bli fallet för Summit Ridge i 4.5GHz men det återstår som sagt att se.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Först Radeon R3/R5/R7/R9 --> Radeon RX (Nvidia GTX?)

X är ju den romerska siffran för 10, dom har med andra ord gått från R9 till R10. Men ja, du har rätt, Nvidia uppfann bokstaven X, på samma sätt som dom uppfann beteckningen 'GT'.

För övrigt hejar jag på AMD, hoppas ZEN blir riktigt bra och lika jobbiga för Intel som Athlon och Phenom en gång i tiden var, då blir det uppgradering till våren.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Jag tippar på ca 4000-6000 kronor för 8 kärnor Zen.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Dels. så pekar detta på att AMD vill konkurrera i annat i pris (förutsatt att dessa siffror stämmer) vilket måste betyda att man tror att prestandan kommer att sälja. Dessutom kanon att få tag i en "riktig" åttakärnig processor för under 3000:- om den presterar ens i närheten av Intel. Kan se deras åttakärniga och sexkärniga processorer sälja som smör i solsken om de presterar bra.

Står ingenting att en 8 core skulle kosta 3k står bara instegs modellen från 2500kr aka 4core

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

16745:- plus moms när svenska återförsäljare har fått fantisera fram sina priser alltså.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Jag tror inte priset är ett problem utan allt fokus kommer ligga på hur de presterar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

På båda dessa är svaret nästan garanterat nej. Intel har ju inte bara rullat tummarna under denna tiden, men de har ju garanterat anpassat sitt egna tempo. Intels tillverkningsteknik är extremt optimiserad och deras 14nm är faktiskt mindre och effektivare än TSMC/Gloflo/Samsungs 14nm (Finns inget standardiserat mätsätt).

Så både effektiviteten och prestandan är högre än Zen. Men vad som däremot kan hända är att prissättningen blir betydligt bättre så att de blir attraktiva på pris/prestanda.

Samtidigt gick Intel ut tidigare i år och skrev att de skulle fokusera på strömförbrukning. Det ligger nog mer i Intels tempo än att de inte har konkurrens från AMD så som att de nått tekniska problem att skapa CPU:er som presterar betydligt bättre än sin föregångare. Detta är inte något man drar igång över en natt.

Skrivet av Sisyfos:

För mig blir det antingen Zen/Kaby Lake och för mig hänger egentligen det mesta på OC-potentialen.

Att AMD Zen har bra IPC är det inget snack om, men om processorerna lanseras med klockfrekvenser under 4GHz så bådar ju det inte gott för eventuell överklockning, till skillnad från Kaby Lake's 7700K som kommer levereras med 4.5GHz out of the box.
Och det ser ju tyvärr inte bra ut från tidiga ingenjörsexemplar där Summit Ridge högst har körts i 3.6GHz.

Men men, det återstår att se om de ändå har lyckats höja frekvenserna en del nu under de senaste månaderna och om Zen kanske har en sjuhelvetes OC-potential?

Vilken klockhastighet som CPU:er kommer i behöver inte händelsevis vara ett tecken på hur klockvänlig en processor är.. Ett exempel är ju Sandy bridge som kom i 3,2 GHz ur box men som klockade ibland upp emot 4,8 - 5,0 GHz. Andra generationer kom mer överklockade ur box men överklockningspotentialen var betydligt sämre. Att ingenjörsexemplar körs i låg klock är snarare mer standard än något annat. Man ska inte dra för stora slutsatser av det..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

@TurboFreak68: Jag är inte personen du citerade.

Ja, AMD har tagit fram många bra saker, problemet är att dom har stagnerat i CPU prestanda dom senaste 6 åren. (sidetrack: och har inte resurserna kvar för att tävla i GPU racet heller). Att dom tar fram ny teknik är fantastiskt och ett måste för att dom ska överleva men vi kan ju inte glömma bort att det är en CPU dom försöker sälja i grund och botten.

Ifall vi tar och kollar på IPC testerna som sweclockers gjorde inför Skylake släppet som exempel: http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...

Vad har dom gjort sedan Phenom II som kan klassas som en "lyckad" implementation sett till att dom faktiskt lyckas sälja en processor pga prestandan? Det är antingen av pris/prestanda anledningen eller för att man vill ha några extra hästar i den integrerade grafikdelen.

De har stannat p.g.a. Bulldozer arkitekturen (CMT) som inte blev något genomslag på ja men ändå lyckats bygga/skapa en APU som är helt ok. De släppte Piledriver (CPU) sedan 4 olika APU som bygger på Bulldozer.

Vet inte vad du menar med att de inte har resurserna kvar för att tävla i GPU racet heller? De valde medvetet att köra på låg/mellan segmentet för att öka sin försäljning då det inte var alltför längesedan Fury delen släpptes med HBM minnen.

De skal ju släppa kort i de högre klasserna nu till årsskiftet/början på nästa år (VEGA 10).

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, det har det inte. Det var Googles avtal med deras användande av Firepro-GPUer.

Aha, där ser man

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tror inte jag heller. Framförallt inte med de svenska återförsäljarnas förmåga att lägga överpriser på sina varor. Däremot skulle de lägga sig på 3500:- så ligger de fortfarande en bra bit under Intels alternativ. Då lägger man sig närmare en i7 6700K i pris men med fler kärnor och kan man prestera i områdena kring 6700K så är det ju ett kraftigt incitament att köpa Zen före Intels i7 6700K.

gissar på att 3500 är en bit ifrån också. säg att dom presterar +-5% av motsvarande hos intel, då hade jag gissat på att 6core lägger sig kring 3200kr och 8 core kring 4000-4500kr i sverige vid launch

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Se på fan, kanske blir det AMD i nästa maskin i alla fall

Permalänk
Avstängd

Helvette! Jag som precis gått och köpt mig en 6800K Detta kommer AMD guden att sitta på sitt monl och skratta åt mig över.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Yes, men tänk på att överklockningen kördes på en enda kärna - Alla andra deaktiverades.

En modul (två kärnor), men 8722MHz var med samtliga moduler aktiva.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen dom lyckas med detta, man blev ju ledsen när Bulldozer blev så illa dom den blev, jämfört med Intels "core" :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Yes, men tänk på att överklockningen kördes på en enda kärna - Alla andra deaktiverades.

Läste du ens artikeln? Han får upp den till 8.72GHz och är 72MHz ifrån världsrekord med alla åtta kärnor överklockade men världsrekordet har 2 aktiva kärnor i 8794.33MHz.

http://www.kitguru.net/components/cpu/anton-shilov/unannounce...

@Thomaseron, såg att du svarat med på detta.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

En modul (två kärnor), men 8722MHz var med samtliga moduler aktiva.

Oj, inte illa. Trodde att det handlade om det gamla rekordet på AMD FX. I stand corrected.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Läste du ens artikeln? Han får upp den till 8.72GHz och är 72MHz ifrån världsrekord med alla åtta kärnor överklockade men världsrekordet har 2 aktiva kärnor i 8794.33MHz.

http://www.kitguru.net/components/cpu/anton-shilov/unannounce...

@Thomaseron, såg att du svarat med på detta.

Snabba ryck vettu!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

@TurboFreak68: Vad jag försökte svara på primärt var att ja, historiskt sätt så har AMD gjort stordåd. Men att "pannkaka" är helt orimligt är inte konstigt när vi pratar om dom senaste 6 åren i branschen, 6år i teknik vet både du och dom flesta här är en väldigt lång tid.

AMD har inte tävlat med intel på prestanda sidan sedan 2010 inte heller gällandes strömförbrukningen, dom har betydligt mindre marknadsandelar än Intel.

AMD stod senaste gången jämsides med Nvidia 2012 i prestanda (endast sett till respektive topp GPU) deras strömförbrukning har även varit högre här, dom har betydligt mindre marknadsandelar än Nvidia.

MEN, inför varje nytt släpp, vare sig det gäller CPU eller GPU så marknadsförsprodukten minst ha samma eller liknande egenskaper som respektive konkurrent. När produkten sedan har släppts så har motsatsen bevisats.

Även om dom har medvetet sålt produkter för att generera större intäkter så är deras R&D budget betydligt lägre än någon av deras konkurrenter. Nu har AMD inte "hypat" ZEN/Summit Ridge, men dom konsumenterna som gör det kommer att få det att framstå som en pannkaka om dom inte presterar likvärdigt med Intel.

Personen du citerade från början gissar på pannkaka, Du verkar mera öppen men verkar ändå se tillbaka på AMDs "stortid" och nu ser ljuset i tunneln igen. Jag vill bara att alla har ett öppet sinne, finns ingen mening att spekulera innan vi har konkreta svar. Är vi för positiva på forumet och produkten sedan inte lever upp till dessa så kommer det att bli en "pannkaka". Är vi för negativa så kanske vi får en trevlig överraskning men varför vara negativ och skapa osämja när man kan vara neutral och glad?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Fast intel har ju kopierat Audi :). A3, A4, A5, A6 osv.

Man snor ju från dom bästa!

Så Audi har tagit Mazda 3 och Mazda 6 då eller? Dvs bara siffran.

Man kan göra löjliga namn hur man än vill, men Intels i7/i5 är utan tvekan en av de mest missvisande som finns på senaste tiden. Där i7 på laptops kan innebära 2 kärniga med HT, som egentligen borde mer vara i3...

Skrivet av Rixxz:

X är ju den romerska siffran för 10, dom har med andra ord gått från R9 till R10. Men ja, du har rätt, Nvidia uppfann bokstaven X, på samma sätt som dom uppfann beteckningen 'GT'.

Ford Mustang Shelby GT500

Jag hoppas dock också att AMD lyckas med Zen, då det behövs, både för deras ekonomi, och för våra konkurrens.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Så SR3 är 4kärnor med SMT.
IPC:n verkar tydas ligga runt Sandy Bridge och SMT har historiskt sett gett ca + 15% i prestanda och de går upp mot 6600K /7600K?
Jag är skeptisk men troligen presterar SR3 sämre än 7600K i majoriteten av fallen även om det inte boirde vara mycket.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Hoppas verkligen amd kommer leverera. Om prestandan inte mäter sig med pris från intel så kanske detta bli deras sista cpu lanseringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

För mig blir det antingen Zen/Kaby Lake och för mig hänger egentligen det mesta på OC-potentialen.

Att AMD Zen har bra IPC är det inget snack om, men om processorerna lanseras med klockfrekvenser under 4GHz så bådar ju det inte gott för eventuell överklockning, till skillnad från Kaby Lake's 7700K som kommer levereras med 4.5GHz out of the box.
Och det ser ju tyvärr inte bra ut från tidiga ingenjörsexemplar där Summit Ridge högst har körts i 3.6GHz.

Men men, det återstår att se om de ändå har lyckats höja frekvenserna en del nu under de senaste månaderna och om Zen kanske har en sjuhelvetes OC-potential?

Varför spelar detta någon roll? Borde inte valet vara mellan den processor som presterar bäst överklockad inte den som kan överklocka mest? Om sen man kan överklocka 100Mhz eller 1Ghz spelar väl mindre roll.

Sen är det ju så att för varje generation med dynamiskafrekvenser/boost så verkar de hamna närmre och närmre gränsen för vad chippet klarar. Kolla bara Polaris/Pascal, där har ju boost-fonktioner tagit bort mycket av överklockning. Samma gäller intel där klockfrekvenserna ökat för varje generation medan maxmal OC-potential i princip stått still (eller gått ner från SB då). Så jag tror att dagarna där man kunde tjäna massa gratis prestanda genom överklockning är över, finns liksom ingen poäng för tillverkarna att lämna massa headroom när turbo/boost etc fungerar som det gör.